O tom, že mobilná aplikácia Volvo Cars prestala v Rusku fungovať, sme sa dozvedeli zo správ na profilovom fóre majiteľov švédskych prémiových vozidiel. Takáto aplikácia umožňovala nastaviť polohu vozidla pomocou mobilného telefónu, na diaľku spustiť motor, zatvoriť alebo otvoriť okná a dvere či spustiť zahrievanie motora pred studeným štartom. Poslednú funkciu požadovali najmä majitelia švédskych áut v Rusku.
Portál Autonews.ru zaslal žiadosti globálnym tlačovým kanceláriám spoločnosti Volvo a ďalších automobilových spoločností, na ktoré do času uverejnenia článku nedostal žiadnu odpoveď. V januári 2023 však spoločnosť Jaguar Land Rover v odpovedi na žiadosť portálu Autonews.ru potvrdila odpojenie ruských predajcov a zákazníkov od online služieb. A v lete 2023 v spoločnosti Nissan v odpovedi na podobnú žiadosť oznámili, že zodpovednosť voči ruským zákazníkom za značky Nissan a Infiniti je plne prenesená na spoločnosť AvtoVAZ.
Ďalšími na zozname, ktorí čelili podobnému problému, boli majitelia vozidiel Volvo. Súdiac podľa príspevkov na profilovom fóre sa problémy vystupňovali po 25. septembri 2023, keď švédsky koncern definitívne odpojil Rusko od svojich online služieb. V rozhovore pre Autonews.ru však účastníci trhu vyjadrili zmätok nad sťažnosťami motoristov. Podľa predajcov sa teda odpojenie týchto služieb začalo v roku 2022, o probléme sa vie už dlho a v posledných týždňoch sa "nič nadprirodzené nestalo".
V rozhovore pre Autonews.ru to uviedli najmä viceprezident združenia "Ruskí predajcovia automobilov" (ROAD) Vjačeslav Žigalov a člen predstavenstva nezávislého Zväzu autoservisov Ruska Iľja Plisov.
Obaja odborníci trvajú na tom, že absolútne všetci výrobcovia automobilov, ktorí opustili Rusko, vážne znefunkčnili online podporu pre svojich bývalých partnerov a zákazníkov. Problém sa navyše vo väčšej miere týka automobilov prémiových značiek, ktoré majú viac elektronických komponentov.
Čo presne je pre majiteľov vozidiel mimo prevádzky
Ide o odpojenie od globálnych online služieb služieb a aplikácií. Tie možno rozdeliť do dvoch hlavných kategórií.
Prvá sa týka priamo klientskych služieb. Ide predovšetkým o mobilné aplikácie, ktorých inštaláciu ponúkali mnohé prémiové aj masovejšie značky automobilov.
Takéto aplikácie, za predpokladu, že samotné vozidlo je pripojené na internet prostredníctvom SIM karty, umožňujú majiteľovi na diaľku ovládať vozidlo, vopred ho zahriať, otvoriť a zatvoriť, dozvedieť sa o jeho polohe, ovládať klimatizáciu a podobne.
Pre väčšinu majiteľov vozidiel minulých značiek už nefungujú, vyplýva z diskusií na majiteľských fórach a z vyjadrení dnes už bývalých predajcov. Niektoré aplikácie boli deaktivované na diaľku, za iné, napríklad za aplikácie nemeckých značiek, sa už nedá platiť prostredníctvom ruského bankového systému. Výnimkou sa zdá byť mobilná aplikácia BMW - podľa majiteľov áut, s ktorými viedol rozhovor portál Autonews.ru, si stále zachováva aspoň obmedzenú funkčnosť.
Žigalov vyjadruje názor, že sa tak stalo výlučne pod tlakom sankcií.
"Pre automobilky je výhodné pracovať v Rusku, je výhodné dostávať od zákazníkov peniaze za predplatné v mobilnej aplikácii. Teraz spoločnosti prichádzajú o peniaze. Zrejme boli postavené do podmienok, v ktorých by inak prišli o ešte viac peňazí," domnieva sa Žigalov.
Automobilové služby boli zasiahnuté ešte viac
Zatiaľ čo pre vodičov je vypnutie mobilných aplikácií nepríjemnosťou, pre bývalých oficiálnych predajcov a autoservisy mal odchod výrobcov automobilov oveľa vážnejšie dôsledky - až po úplnú likvidáciu servisných zariadení.
Problém spočíva v tom, že moderné automobily sú pomerne zložité zariadenia, ktoré sa dajú odhaliť len pomocou vlastných diagnostických zariadení. Toto zariadenie je v reálnom čase napojené na globálne služby výrobcov automobilov. Teraz, ako hovoria predajcovia, bola táto možnosť pre Rusov "odrezaná".
"Do roku 2022 bol každý majiteľ auta v prípade vážnej poruchy nútený prísť na diagnostiku k oficiálnemu predajcovi, pretože len ten mal možnosť pripojiť auto na globálny server a skontrolovať všetky chyby. Teraz je to u predajcu nemožné," konštatuje Žigalov.
Podľa viceprezidenta spoločnosti ROAD sa tento problém týkal úplne všetkých značiek, ktoré opustili Rusko, ale čím je auto drahšie a zložitejšie, tým väčšie je riziko neriešiteľných problémov s ním.
"Teoreticky pri pokuse o pripojenie auta ku globálnej online službe môže automobilka auto jednoducho zablokovať a premeniť ho na nehnuteľnosť. V Rusku sa to zatiaľ nedeje, ale existuje teoretická možnosť, že sa to stane," hovorí Žigalov.
Plisov, ktorý sa zaoberá autoservismi nezávislými od výrobcov automobilov, poznamenáva, že ich situácia nie je oveľa jednoduchšia.
"Nepracovali sme so značkovým, ale s univerzálnym diagnostickým zariadením. Ale aj to sa začalo v Rusku sťahovať z podpory. Najskôr to urobil Bosch, potom ďalší veľkí hráči. Všetko sa to vysvetľuje sankciami," hovorí expert.
Nie všetci stihli stiahnuť zástrčku
Odborníci hovoria, že problém nespočíva len v zastavení aktualizácií softvéru pre servisné zariadenia, ale dokonca v mazaní takéhoto softvéru na diaľku bez upozornenia servisných stredísk.
"Osobne som toho nebol svedkom, ale od kolegov som počul, že to došlo až tak ďaleko, že značkové zariadenia pripojené na internet u oficiálneho predajcu v Rusku boli na diaľku úplne nepoužiteľné. Pri pripojení k zahraničnému serveru zo zariadenia ruských predajcov vynútene vymazali softvér a ten sa zmenil na kus železa", - hovorí Žigalov.
Plisov túto praktiku potvrdzuje.
"Došlo to až tak ďaleko, že manažéri ruského zastúpenia európskeho koncernu, ktorý nám dodal univerzálne diagnostické zariadenie, varovali: Do 25. septembra odpojte svoje zariadenia od internetu! Tí, ktorí to nestihli, dostali namiesto funkčného (aj keď neaktualizovaného) diagnostického zariadenia mŕtvu tehlu," hovorí člen predstavenstva Zväzu autoservisov Ruska.
Autá môžu zostať aj bez pohybu
Hrozí, že vypnutie mobilných aplikácií bude skôr nepríjemnosťou ako skutočným problémom. Majitelia zahraničných vozidiel značiek, ktoré opustili Rusko, sa však v istom momente skutočne môžu ocitnúť s autami, ktoré sa nemôžu pohybovať.
Hlavný problém spočíva v kľúčoch, v ktorých majú výrobcovia automobilov všité elektronické kódy. Ak sa kľúč stratí, takýto kód sa dá všiť do duplikátu, ale v modernom svete to robí oficiálny predajca prostredníctvom pripojenia na jednotný globálny servis výrobcu automobilov. Ako už bolo uvedené vyššie, ruskí predajcovia stratili prístup k takýmto službám.
Teraz sa stalo takmer nemožným vyrobiť duplikát kľúča a ešte viac vystaviť nový kľúč bez toho, aby ste mali v ruke aspoň kópiu starého.
"Kľúče sa v žiadnom prípade nesmú stratiť. A vo všeobecnosti sa o svoje autá starajte s maximálnou starostlivosťou. V prípade najmenšej nehody bude pre vás problém auto opraviť, zohnať naň karosárske diely," varuje Žigalov.
Aké východiská majú motoristi
Podľa Plisova je jednoduchšie vyrobiť duplikáty kľúčov pre autá lacných značiek, ako to urobiť u príslušných špecialistov, ktorí sú k dispozícii vo väčšine miest Ruska. Korešpondent Autonews.ru zatelefonoval do niekoľkých takýchto kancelárií a všade mu sľúbili vyhotovenie duplikátov kľúčov Renault alebo Hyundai za 30 minút a približne 5 až 10 tisíc rubľov.
Plisov zároveň upozornil, že pri nekvalitne vykonanej práci môže takýto kľúč zablokovať riadiacu jednotku vozidla, ktorej výmena bude oveľa drahšia.
Situácia s kľúčmi od automobilov prémiových značiek je komplikovanejšia. Podľa Plisova je v Rusku takmer nemožné vyrobiť duplikát kľúča nielen pre Volvo alebo Mercedes, ale aj pre Lexus.
"Sú už známe prípady, keď boli autá vyvezené z Ruska, dočasne zaregistrované v inej krajine, kľúče boli vyrobené u miestnych predajcov a potom vrátené do Ruska. Týka sa to aj Volva," hovorí expert.
Žigalov zároveň radí rozmýšľať radikálne.
"Záruka na európske a japonské autá predané pred rokom 2022 postupne končí a v podstate už nefunguje. Náhradné diely pre ne sa stávajú problémom. Preto by som radil neváhať s ich výmenou za autá tých značiek, ktoré sú v Rusku oficiálne prítomné," hovorí viceprezident ROAD.
Plisov s ním úplne nesúhlasí. Podľa neho Rusko zostáva jedinečnou krajinou, kde automobilka pri vstupe na trh nie je povinná sprístupniť svoje katalógy náhradných dielov a poskytnúť možnosť pozáručného servisu v nezávislých servisoch.
To znamená, že ak niektorá z čínskych značiek opustí aj trh, zákazníci z Ruska zostanú v rovnakých podmienkach ako súčasní majitelia vozidiel Volvo, t. j. bez náhradných dielov a bez servisu - dokonca na vlastné náklady.