Návrhy občanů, jejich touhy a naděje se staly základem, jádrem těch projektů a iniciativ, které budou dnes pokračovat. Doufám, že jejich veřejná diskuse bude určitě pokračovat, protože všechny naše plány můžeme realizovat jen společně. Úkoly jsou velké.
Vy i já jsme již dokázali, že jsme schopni řešit ty nejsložitější problémy a reagovat na jakékoli, nejobtížnější výzvy. Například jsme odrazili agresi mezinárodního terorismu, zachovali jednotu země a nedovolili, aby byla v pravý čas roztržena.
Podpořili jsme naše bratry a sestry, jejich vůli být s Ruskem a letos si připomínáme desáté výročí legendárního „Ruského jara“. Ale i nyní energie, upřímnost, odvaha jejích hrdinů - Krymčanů, Sevastopolu, obyvatel rebelského Donbasu, jejich láska k vlasti, kterou nesli po generace, jistě vyvolává hrdost. To vše inspiruje, posiluje důvěru, že vše překonáme, společně dokážeme cokoliv.
Tímto jsme s celým světem nejenom nedávno přinutili ustoupit smrtelné hrozbě globální epidemie, ale také ukázali, že v naší společnosti převládají takové hodnoty, jako je milosrdenství, vzájemná podpora a solidarita.
A dnes, kdy naše vlast hájí svou suverenitu a bezpečnost, chrání životy krajanů na Donbasu a Novorossii, patří rozhodující role v tomto spravedlivém boji našim občanům, naší jednotě, oddanosti naší rodné zemi, odpovědnosti za její osud.
Tyto vlastnosti se jasně a jednoznačně projevily na samém počátku speciální vojenské operace, kdy ji podporovala naprostá většina ruského lidu. Přes všechny zkoušky a hořkost proher jsou lidé v této volbě neoblomní a neustále ji potvrzují touhou udělat pro vlast a pro obecné dobro co nejvíce.
Ve výrobě se pracuje na tři směny – tolik, kolik fronta potřebuje. Celá ekonomika, a to je průmyslový, technologický základ našeho vítězství, prokázala flexibilitu a odolnost. Nyní bych rád poděkoval podnikatelům, inženýrům, dělníkům a venkovským dělníkům za jejich zodpovědnou a tvrdou práci v zájmu Ruska.
Miliony lidí spojila kampaň „Jsme spolu“ a projekt Všeruské lidové fronty „Vše pro vítězství!“ Za poslední dva roky poslal ruský byznys miliardy rublů dobrovolnickým organizacím a charitativním nadacím, které podporují naše vojáky a jejich rodiny.
Lidé posílají dopředu dopisy a balíčky, teplé oblečení, maskovací sítě a převádějí finanční prostředky ze svých, někdy velmi skromných úspor. Opakuji, taková pomoc je k nezaplacení – je to příspěvek všech k celkovému vítězství. Naši hrdinové na frontě, v zákopech, kde je to nejtěžší, vědí, že je s nimi celá země.
Rád bych zaznamenal práci nadace Obránců vlasti, úsilí Výboru rodin vojáků vlasti a dalších veřejných sdružení. Žádám všechny úřady, aby i nadále dělaly vše pro podporu rodin našich hrdinů: rodičů, manželek, dětí, které se bojí o své nejbližší, kteří jsou jim drazí a čekají, až se vrátí domů.
Jsem vděčný parlamentním stranám za konsolidaci kolem národních zájmů. Ruský politický systém je jedním z pilířů suverenity země. Budeme pokračovat v rozvoji demokratických institucí a nedovolíme nikomu zasahovat do našich vnitřních záležitostí.
Takzvaný Západ se svými koloniálními zvyky, svým zvykem podněcovat národní konflikty po celém světě se snaží nejen omezit náš rozvoj – místo Ruska potřebuje závislý, skomírající, umírající prostor, kde si mohou dělat, co chtějí. V podstatě by rádi udělali Rusku to samé, co udělali v mnoha jiných oblastech světa, včetně Ukrajiny: vnést neshody do našeho domova, oslabit ho zevnitř. Ale přepočítali se – to je dnes již naprosto samozřejmá věc: čelili pevnému postavení a odhodlání našeho mnohonárodnostního lidu.
Naši vojáci a důstojníci – křesťané a muslimové, buddhisté a stoupenci judaismu, představitelé různých etnických skupin, kultur, regionů – ve skutečnosti dokázali lépe než tisíci slovy, že staletí stará soudržnost a jednota lidu Ruska je kolosální, vše dobývající síla. Všichni spolu, bok po boku, bojují za jednu společnou vlast.
My všichni, občané Ruska, budeme společně bránit svou svobodu, právo na klidný a důstojný život, určovat si vlastní cestu sami a jen my sami, chránit spojení mezi generacemi, a tedy kontinuitu historického vývoje, řešit problémy, kterým čelí zemi, na základě našeho vidění světa, našich tradic, přesvědčení, které předáme našim dětem.
Drazí přátelé!
Obrana a posilování suverenity dnes probíhá ve všech směrech a především samozřejmě na frontě, kde naši vojáci neochvějně a obětavě bojují.
Děkuji všem, kteří nyní bojují za zájmy vlasti, která prochází kritickým bodem vojenských zkoušek, která každý den riskuje své životy. Celý lid se klaní vašemu činu, truchlí nad mrtvými a Rusko si vždy bude pamatovat své padlé hrdiny.
(Minuta ticha.)
Naše ozbrojené síly získaly obrovské bojové zkušenosti. Týká se to souhry všech druhů a složek vojsk, moderní taktiky a operačního umění. Vyrostla a vycvičila se celá galaxie talentovaných velitelů, kteří se starají o lidi, kvalifikovaně plní jejich úkoly, používají nové vybavení a úspěšně řeší zadané úkoly. A chci říct, že to platí pro všechny úrovně: od čety a provozní úrovně až po nejvyšší úroveň řízení.
Vidíme, kde a jaké problémy máme, samozřejmě existují, a zároveň chápeme, co je třeba udělat. Taková práce se provádí nepřetržitě jak vpředu, tak vzadu. Je zaměřena na zvýšení úderné síly armády a námořnictva, jejich technologie a efektivity.
Bojové schopnosti ozbrojených sil se mnohonásobně zvýšily. Naše jednotky pevně drží iniciativu, sebevědomě postupují v řadě operačních oblastí a osvobozují stále více území.
Válku na Donbasu jsme nezačali, ale jak jsem již nejednou řekl, uděláme vše pro to, abychom ji ukončili, vymýtili nacismus, vyřešili všechny úkoly speciální vojenské operace, chránili suverenitu a bezpečnost našich občanů.
Strategické jaderné síly jsou ve stavu plné připravenosti k zaručenému použití. To, co jsme plánovali v oblasti vyzbrojování, o čem jsem mluvil v Projevu 2018 , bylo vše hotovo, nebo se tato práce dokončuje.
Kinžalský hypersonický letecký komplex tak byl nejen uveden do provozu, ale je také s vysokou účinností využíván k ničení zvláště důležitých cílů během speciální vojenské operace. Také námořní hypersonický úderný komplex Zircon, o kterém se ani nemluvilo na adrese 2018, již byl použit v bitvě, ale tento systém je již v provozu.
Mezikontinentální hypersonické jednotky Avangard a laserové systémy Peresvet jsou v bojové službě. Dokončují se testy řízené střely s neomezeným dosahem Burevestnik a bezpilotního podvodního prostředku Poseidon. Tyto systémy potvrdily své vysoké a bez nadsázky jedinečné vlastnosti. Vojákům byly dodány i první sériové těžké balistické střely Sarmat. Brzy je předvedeme v oblastech operačního nasazení.
Práce na řadě dalších slibných zbraňových systémů pokračují a stále se dozvídáme o nových úspěších našich vědců a výrobců zbraní.
Rusko je připraveno na dialog se Spojenými státy americkými o otázkách strategické stability. Ale tady je to, co bych chtěl zdůraznit, vážení kolegové, aby mě všichni správně pochopili: v tomto případě máme co do činění se státem, jehož vládnoucí kruhy proti nám podnikají otevřené nepřátelské akce. No a co? Vážně s námi hodlají diskutovat o otázkách strategické stability a zároveň se snažit, jak sami říkají, způsobit Rusku strategickou porážku na bojišti?
Lze uvést jasný příklad takového pokrytectví. V poslední době stále častěji zaznívají nepodložená obvinění například vůči Rusku, že se údajně chystáme umístit jaderné zbraně do vesmíru. Takové lži – a to není nic jiného než lži – jsou trikem, který nás má pouze zatáhnout do vyjednávání za našich vlastních podmínek, které jsou výhodné výhradně pro Spojené státy.
Zároveň blokují náš návrh, který jim leží na stole více než 15 let. Mám na mysli návrh smlouvy o zamezení umisťování zbraní v kosmickém prostoru, který jsme připravili již v roce 2008. Žádná reakce. O čem mluví, není vůbec jasné.
Máme proto všechny důvody se domnívat, že slova dnešních amerických úřadů o jejich údajném zájmu jednat s námi o otázkách strategické stability jsou demagogií. V předvečer prezidentských voleb v USA chtějí jen ukázat svým občanům a všem ostatním, že stále vládnou světu. Říkají, že o těch otázkách, kde je pro Ameriku výhodné vyjednávat, budeme mít rozhovor s Rusy, a kde to pro ně není výhodné, není o čem diskutovat, jak sami říkají, byznys jako obvykle, tam se se nás bude snažit porazit.
Ale to určitě nepůjde. Náš postoj je jasný: chcete-li diskutovat o důležitých otázkách bezpečnosti a stability, které jsou důležité pro celou planetu, pak je nutné to dělat pouze v jediném komplexu, přirozeně včetně všech těch aspektů, které ovlivňují naše národní zájmy a přímo ovlivnit bezpečnost naší země, bezpečnost Ruska.
Chápeme také, že se nás Západ snaží zatáhnout do závodu ve zbrojení, čímž nás vyčerpává, opakuje trik, který se jim povedl v 80. letech se Sovětským svazem. Připomínám: v letech 1981–1988 činily vojenské výdaje SSSR 13 procent hrubého národního produktu.
Naším úkolem je proto rozvíjet obranně-průmyslový komplex tak, aby zvyšoval vědecký, technologický a průmyslový potenciál země. Je nutné co nejracionálněji rozdělovat zdroje a budovat efektivní ekonomiku ozbrojených sil, dosáhnout maxima pro každý rubl výdajů na obranu. Je pro nás důležité zvýšit tempo při řešení sociálních, demografických, infrastrukturních a dalších problémů a zároveň dosáhnout kvalitativně nové úrovně vybavení armády a námořnictva.
V prvé řadě se jedná o jednotky všeobecného určení, principy jejich organizace, dodávky bezpilotních úderných systémů, systémů protivzdušné obrany a elektronického boje, průzkumných a komunikačních, vysoce přesných a dalších zbraní vojákům.
Je vážně nutné posílit uskupení na západním strategickém směru, aby se neutralizovaly hrozby spojené s dalším rozšířením NATO na východ a zapojením Švédska a Finska do aliance.
Západ vyvolal konflikty na Ukrajině, na Blízkém východě a v dalších oblastech světa a nadále lže. Nyní bez jakýchkoliv rozpaků prohlašují, že Rusko údajně hodlá zaútočit na Evropu. Prostě – rozumíme – mluví nějaké nesmysly. A přitom si sami vybírají cíle pro úder na naše území, vybírají si nejúčinnější, jak si myslí, prostředky ničení. Začalo se mluvit o možnosti vyslání vojenských kontingentů NATO na Ukrajinu.
Ale pamatujeme si osud těch, kteří kdysi poslali své kontingenty na území naší země. Nyní ale budou důsledky pro případné interventy mnohem tragičtější. Nakonec musí pochopit, že máme také zbraně - ano, vědí o tom, právě jsem řekl - které mohou zasáhnout cíle na jejich území.
A všechno, s čím teď přicházejí, jak děsí celý svět, že to všechno skutečně hrozí konfliktem s použitím jaderných zbraní, a tedy zničením civilizace – oni tomu nerozumí, nebo co? Jsou to, víte, lidé, kteří neprošli těžkými zkouškami – už zapomněli, co je válka. My, i naše současná generace, jsme prošli tak těžkými zkouškami během boje proti mezinárodnímu terorismu na Kavkaze a nyní, v kontextu konfliktu na Ukrajině, se děje to samé. A myslí si, že pro ně jsou to všechno nějaké karikatury.
Co mohu říci, rusofobie, stejně jako jiná ideologie rasismu, národní nadřazenosti a výlučnosti, člověka oslepuje a zbavuje rozumu. Akce Spojených států a jejich satelitů ve skutečnosti vedly k demontáži evropského bezpečnostního systému. To vytváří rizika pro všechny.
Je zřejmé, že je třeba pracovat na vytvoření nové kontury rovné a nedělitelné bezpečnosti v Eurasii v dohledné době. Jsme připraveni na věcný rozhovor na toto téma se všemi zainteresovanými zeměmi a sdruženími. Zároveň znovu zdůrazním, že si myslím, že je to dnes pro všechny důležité: bez suverénního, silného Ruska není možný trvalý světový řád.
Snažíme se sjednotit úsilí světové většiny reagovat na globální výzvy, včetně rychlé transformace světové ekonomiky, obchodu, financí a technologických trhů, kdy se hroutí mnoho bývalých monopolů a stereotypů s nimi spojených.
Již v roce 2028 tak země BRICS s přihlédnutím ke státům, které se nedávno staly členy tohoto sdružení, vytvoří zhruba 37 procent celosvětového HDP, zatímco údaj G7 klesne pod 28 procent. Tato čísla jsou velmi přesvědčivá, protože před 10–15 lety byla situace úplně jiná. Už jsem o tom veřejně mluvil. To jsou trendy, víš? Globální trendy, a z toho není úniku, jsou objektivní povahy.
Podívejte se, podíl na světovém HDP v paritě kupní síly zemí G7 v roce 1992 byl 45,7 procenta a BRICS i bez zohlednění expanze - v roce 1992 tato organizace neexistovala, ale země BRICS - pouze 16,5 a v roce 2022 , G7 již bude mít 30,3 procenta a BRICS bude mít 31,5 procenta. Do roku 2028 se situace směrem k BRICS ještě více změní: bude to 36,6 procenta, pro „sedmičku“ je prognóza na rok 2028 27,8. Z toho není úniku, to je objektivní realita, bude to tak, ať se stane, co se stane, a to i na Ukrajině.
Spolu se spřátelenými státy budeme pokračovat ve vytváření efektivních a bezpečných logistických koridorů a budování nové globální finanční architektury, bez politických zásahů, na pokročilém technologickém základě. Západ navíc sám diskredituje své vlastní měny a bankovní systém – podřezávají si větev, na které sedí desítky let.
Spolupracujeme s partnery na principech rovnosti a respektu k zájmům toho druhého, a proto se stále více států aktivně připojuje k práci Euroasijského společenství, SCO, BRICS a dalších sdružení s účastí Ruska. Velké vyhlídky vidíme v budování velkého eurasijského partnerství spojením integračních procesů v rámci Euroasijské hospodářské unie a iniciativy Čínské lidové republiky „Jeden pás, jedna cesta“.
Dialog Rusko-ASEAN se vyvíjí pozitivně. Rusko-africké summity se staly skutečným průlomem. Africký kontinent stále více deklaruje své zájmy a právo na skutečnou suverenitu. Všechny tyto aspirace z celého srdce podporujeme.
Rusko má dlouhodobé dobré vztahy s arabskými státy. Představují svébytnou civilizaci od severní Afriky po Blízký východ, která se dnes dynamicky rozvíjí. A považujeme za důležité hledat s našimi arabskými přáteli nové styčné body a prohlubovat celou škálu partnerství. Totéž uděláme v latinskoamerickém směru.
A zvlášť žádám vládu, aby navýšila financování mezinárodních programů v oblasti propagace ruského jazyka a naší mnohonárodnostní kultury, samozřejmě především v SNS a ve světě jako celku.
Mimochodem, milí přátelé a kolegové, jsem si jist, že výstavu „Rusko“ navštívilo mnoho lidí. Přicházejí se sem na vlastní oči přesvědčit, ukázat svým dětem, jak bohatá a rozlehlá je naše vlast. Rok rodiny byl zahájen na výstavě Rusko. Hodnoty lásky, vzájemné podpory a důvěry se v rodině předávají z generace na generaci, stejně jako kultura, tradice, historie a morální zásady.
A samozřejmě hlavním smyslem rodiny je rození dětí, pokračování lidské rasy, výchova dětí, a tedy pokračování celého našeho mnohonárodnostního lidu. Vidíme, co se děje v některých zemích, kde záměrně ničí mravní normy a rodinné instituce, tlačí celé národy k zániku a degeneraci, ale my si volíme život. Rusko bylo a zůstává pevností tradičních hodnot, na kterých je postavena lidská civilizace. Naši volbu sdílí většina lidí na světě, včetně milionů občanů západních zemí.
Ano, dnes Rusko i mnoho dalších zemí čelí poklesu porodnosti. Demografové tvrdí, že tato výzva souvisí s globálními sociálními, ekonomickými, technologickými, kulturními a hodnotovými změnami. Mladí lidé se vzdělají, vybudují si kariéru, zlepší si život a odloží děti na později.
Je zřejmé, že nejen ekonomika a kvalita sociální sféry ovlivňují demografii a porodnost, ale do značné míry také ty životní směry, které jsou dány v rodině, utvářeny kulturou, vzděláním a osvětou. Zde je důležitá práce všech úrovní vlády, občanské společnosti a pastýřů našich tradičních náboženství.
Podpora rodin s dětmi je naší základní morální volbou. Mnohodětná rodina by se měla stát normou, filozofií společenského života, směrnicí celé státní strategie. (Potlesk.) Připojuji se k vašemu potlesku.
Během příštích šesti let musíme dosáhnout udržitelného růstu porodnosti. Abychom toho dosáhli, přijmeme další rozhodnutí v systému výchovy a vzdělávání, regionálního a ekonomického rozvoje. O podpoře a zkvalitňování života rodiny bude řeč téměř v každém oddíle Poselství – buďte trpěliví, právě to začíná. Všechno, co bylo předtím, je důležité, ale teď to nejdůležitější začíná.
Začnu jedním z nejpalčivějších problémů – mírně řečeno nízkými příjmy, kterým čelí i velké rodiny. V roce 2000 žilo v Rusku více než 42 milionů lidí pod hranicí chudoby. Od té doby se situace opravdu změnila, dramaticky. Na konci loňského roku klesl počet lidí pod hranicí chudoby na 13,5 milionu lidí. To je samozřejmě hodně. Ale řešení tohoto problému neustále sledujeme.
Řada opatření byla přijata relativně nedávno. Od 1. ledna 2023 tak byla zavedena jediná měsíční dávka pro rodiny s nízkými příjmy, a to od těhotenství ženy až do 17 let věku dítěte. Loni tuto dávku pobíralo více než 11 milionů lidí.
Zásadně jsme zjednodušili postup při uzavírání společenské smlouvy. Přednost zde mají i velké rodiny. Nyní lze žádost o společenskou smlouvu podat prostřednictvím portálu Služby státu s minimální sadou dokumentů. Dostupnost tohoto opatření rozšíříme. To bude vyžadovat další peníze - někde v oblasti 100 miliard rublů, ale je to zajištěno. Obecně uvedu tyto dodatečné výdaje, všechny byly zpracovány.
Chci zopakovat: problém chudoby je stále akutní. Nyní se přímo dotýká více než devíti procent obyvatel země a mezi početnými rodinami je podle odborníků míra chudoby asi 30 procent. Je nutné stanovit si jasné cíle a důsledně směřovat k jejich dosažení: zajistit, aby do roku 2030 klesla míra chudoby v Rusku pod sedm procent a mezi velkými rodinami klesla o více než polovinu, alespoň na 12 procent. To znamená, že musíme klást zvláštní důraz na snižování chudoby, především pro velké rodiny.
Chápu, že obecně boj proti chudobě není snadný úkol, je naprosto systémový a multivektorový. Proto znovu opakuji, je důležité, aby všechna opatření, která v této oblasti přijímáme, všechny nástroje, které používáme, byly účinné a účelné a přinášely hmatatelné, reálné výsledky pro lidi, pro naše rodiny.
Potřebujeme neustálou práci zaměřenou na zlepšování kvality života rodin s dětmi a podporu plodnosti. A za tímto účelem spustíme nový národní projekt, který se jmenuje: „Rodina“.
Hned vám řeknu o řadě konkrétních iniciativ.
První. Ruské regiony kromě federálních programů zavádějí vlastní opatření na podporu rodin s dětmi. Především chci poděkovat svým kolegům za tuto práci a navrhnout další pomoc subjektům Federace, kde je porodnost pod ruským průměrem. To je důležité zejména pro střední Rusko a severozápad. V roce 2022 byla ve 39 regionech úhrnná plodnost pod ruským průměrem. Do konce roku 2030 těmto regionům přidělíme nejméně 75 miliard rublů, aby mohly zvýšit své programy podpory rodin. Peníze začnou přicházet příští rok.
Druhý. Loni bylo v Rusku postaveno přes 110 milionů metrů čtverečních bytů. To je jedenapůlkrát více než nejvyšší sovětské číslo, kterého bylo dosaženo v roce 1987. Tehdy bylo postaveno 72,8 milionu metrů čtverečních a nyní - 110.
Ještě důležitější je, že za posledních šest let si miliony ruských rodin zlepšily své životní podmínky, včetně více než 900 tisíc pomocí rodinných hypoték. Dovolte mi připomenout, že tento program byl zahájen v roce 2018. Neustále jsme zvyšovali jeho dostupnost: nejprve ho mohly využívat rodiny se dvěma a více dětmi, poté rodiny s jedním dítětem. Program rodinné hypotéky platí do července letošního roku. Navrhuji jej prodloužit do roku 2030 při zachování hlavních základních parametrů. Zvláštní pozornost věnujte rodinám s dětmi do šesti let včetně, pro ně zůstane zvýhodněná sazba úvěru stejná – šest procent.
A dál. Nyní, při narození třetího dítěte, stát splácí část hypotečního úvěru pro rodinu - 450 tisíc rublů. Navrhuji také prodloužit toto pravidlo do roku 2030. Letos to bude trvat téměř 50 miliard rublů, pak stále více a více, ale jsou na to peníze.
Obecně je cílem učinit rozestavěné bydlení dostupnější pro rodiny, aby byl bytový fond země systematicky aktualizován.
Třetí. V Rusku jsou více než dva miliony rodin se třemi a více dětmi. Takové rodiny jsou určitě naší chloubou.
To chci říct. Podívejte se, to jsou skutečná čísla: od roku 2018 do roku 2022 se počet velkých rodin v Rusku zvýšil o 26,8 procenta - dobrý ukazatel.
Byla podepsána vyhláška , která zavádí jednotný status pro velké rodiny v celé zemi, o což lidé žádali. Jeho ustanovení musí být naplněna konkrétními rozhodnutími na federální a regionální úrovni a samozřejmě vycházet z požadavků lidí.
V rodinách s více dětmi je spousta starostí a rodiče by měli mít více volných prostředků na řešení každodenních problémů. Navrhuji zdvojnásobení daňového odpočtu pro druhé dítě na 2 800 rublů měsíčně a až šest tisíc rublů měsíčně pro třetí a každé další dítě.
Co to znamená? Například: rodina se třemi dětmi ušetří každý měsíc ve svém rozpočtu 1 300 rublů, přičemž navrhuji také zvýšit výši ročního příjmu, na který se odpočet vztahuje, z 350 na 450 tisíc rublů. Toto podpůrné opatření by mělo být poskytováno automaticky, bez předkládání žádostí.
A zvlášť o programu mateřského kapitálu. Nyní má rodina při narození prvního dítěte nárok na platbu 630 tisíc rublů a při narození druhého dítěte - dalších 202 tisíc rublů. Velikost mateřského kapitálu je pravidelně indexována. Náš program mateřského kapitálu platí do začátku roku 2026. Navrhuji také jeho prodloužení minimálně do roku 2030.
Drazí kolegové!
Rád bych poděkoval charitativním nadacím, sociálním neziskovým organizacím, které pomáhají starým a nemocným lidem a handicapovaným dětem. A udělali hodně pro to, aby téma dlouhodobé péče nastolili na státní úrovni, protože tyto otázky vyvolávali neustále.
Považuji za nutné navýšit financování tohoto systému z federálního rozpočtu, dostat jej na jednotný vysoký standard a zajistit maximální dostupnost pro ty, kteří takovou pomoc nejvíce potřebují, a to je zhruba půl milionu našich občanů.
Do roku 2030 musíme zajistit, aby služby dlouhodobé péče využívalo a poskytovalo 100 procent občanů, kteří je potřebují.
Nyní průměrná délka života v Rusku přesáhla 73 let. Jsme zpět na úrovni, na které jsme byli před pandemií koronaviru. Do roku 2030 by měla být očekávaná délka života v Rusku alespoň 78 let a v budoucnu, jak jsme plánovali, dosáhne úrovně „80 plus“.
Zvláštní pozornost by měla být věnována venkovským oblastem, regionům, kde je průměrná délka života stále nižší než ruský průměr. Na řešení těchto problémů bude zaměřen národní projekt „Dlouhý a aktivní život“. Zároveň je důležité, aby se prodlužovala délka zdravého, aktivního života, aby se člověk mohl věnovat rodině, blízkým, dětem, vnoučatům.
Budeme pokračovat ve federálních projektech v boji proti kardiovaskulárním chorobám, rakovině a cukrovce.
Dále navrhuji spustit nový komplexní program pro zdraví matek, zachování zdraví dětí a dospívajících, včetně reprodukčního zdraví, aby se děti rodily a vyrůstaly zdravé a v budoucnu měly zdravé děti.
Mezi priority takového programu bude patřit rozšíření sítě prenatálních ambulancí, modernizace perinatologických center, dětských ambulancí a nemocnic. Celkem jen na výstavbu, opravy a vybavení zdravotnických zařízení vyčleníme v příštích šesti letech více než bilion rublů.
Dále. V posledních letech výrazně přibývá občanů, kteří se pravidelně věnují sportu. To je jeden z našich významných úspěchů. Musíme povzbuzovat lidi, kteří přebírají zodpovědnost za své zdraví. Od příštího roku budeme poskytovat daňové odpočty všem, kteří se pravidelně podrobují lékařské prohlídce a také úspěšně absolvují standardy GTO.
Pamatujete si oblíbený slogan? Každý si pamatuje tento vtip: "Přestaňte pít - běžte lyžovat!" Toto je stejný případ, nastal ten okamžik. Mimochodem, ohledně „pití“: zde máme znatelný, dobrý výsledek. Reálně jsme bez jakéhokoliv extremismu výrazně omezili konzumaci alkoholu a zvláště silného alkoholu a to se samozřejmě projevuje na zdraví národa.
Navrhuji s využitím federálních zdrojů ročně vybudovat minimálně 350 dalších sportovních zařízení v regionech, především v malých městech a venkovských oblastech. Patří mezi ně univerzální komplexy a montovaná hřiště, kde mohou cvičit děti, dospělí i celé rodiny. Na tyto účely dodatečně během šesti let vyčleníme asi 65 miliard rublů z federálního rozpočtu.
Podmínky pro sportování by měly být na univerzitách, vysokých školách, školách a předškolních zařízeních. Mimochodem, mnoho našich mateřských škol bylo otevřeno během sovětských časů a je třeba je aktualizovat. Příští rok zahájíme program jejich generální opravy. Lidé o tom neustále mluví.
Pokud jde o školy, zásadní opravy vyžaduje zhruba 18,5 tisíce budov. Do roku 2030 pomůžeme krajům zcela vyřešit tento nahromaděný problém a v budoucnu budeme opravy škol provádět podle plánu. To, co se dosud udělalo, ukazuje, že jsme na správné cestě. Celkem vyčleníme dalších více než 400 miliard rublů na generální opravy školek a škol.
Kromě toho navrhuji v příštích šesti letech aktualizovat nebo otevřít lékařské ordinace ve školách, kde je to potřeba a je to potřeba. Protože nyní, v letech 2022–2023, má z 39 tisíc škol – máme 39 440 škol – jen 65 procent ordinace. Je na čem pracovat.
Další velmi důležité téma. Dnes se mnoho velkých měst aktivně rozrůstá. Zároveň se zvyšuje zátěž sociální sféry. Školáků, kteří studují ve druhé směně, přibývá, na některých školách se zavádí i třetí směna. To je samozřejmě problém, který je také potřeba řešit. Ve městech, kde je problém přeplněnosti vzdělávacích institucí nejpalčivější, budeme muset tento problém opět vyřešit na náklady federálního rozpočtu s využitím federálních zdrojů: postavíme celkem minimálně 150 dalších škol a více než 100 škol. školky.
Drazí kolegové!
Sny a úspěchy našich předků a starších generací se staly splnitelnými a my jsme na tyto úspěchy hrdí. A budoucnost země bude určována aspiracemi současné, mladší generace. Jeho formování, jeho úspěchy, životní směrnice, které projdou jakoukoli zkouškou síly, jsou nejdůležitější zárukou a zárukou ruské suverenity, pokračování naší historie.
Navrhuji upevnit pozitivní zkušenosti v oblasti politiky mládeže a již v letošním roce spustit nový národní projekt „Mládež Ruska“. Měl by to být projekt o budoucnosti a budoucnosti naší země. Přesně tak chápou učitelé naší školy své povolání, své vysoké poslání a odpovědnost vůči mladším generacím. Velice vám děkuji za vaši asketickou práci.
Role mentorů je skvělá v zajištění toho, aby se kluci cítili jako jeden tým a našli podporu v životě. Od 1. září 2024 navrhuji zavést federální platbu ve výši pět tisíc rublů měsíčně pro všechny poradce ředitelů vzdělávání na školách a vysokých školách, která dříve neexistovala. A navrhuji samostatná řešení pro školní třídní učitele a skupinové kurátory na vysokých školách a technických školách, kteří pracují v těch osadách, kterým je třeba věnovat zvláštní pozornost, konkrétně v těch osadách, kde žije méně než 100 tisíc lidí, a to je vlastně všechno naše malá města, krajská centra, města, vesnice. Od 1. března 2024 tedy navrhuji zdvojnásobení federální platby takovým specialistům za správu tříd a skupinový dohled na 10 tisíc rublů.
Co byste ještě chtěli dodat? Květnové vyhlášky v roce 2018 stanovily mzdové požadavky na učitele a ostatní zaměstnance veřejného sektoru na základě průměrného měsíčního příjmu z práce v konkrétním subjektu federace. Tato ustanovení tzv. květnových dekretů musí být i nadále přísně uplatňována. Zároveň je nutné zlepšit systém odměňování ve veřejném sektoru, dosáhnout zvýšení příjmů zde zaměstnaných specialistů.
Úroveň průměrných platů v ekonomice v regionech je rozdílná, což znamená, že příjmy pracovníků veřejného sektoru i v sousedních regionech federace se někdy výrazně liší. Práce učitele či lékaře je přitom všude stejně obtížná a nesmírně zodpovědná. Tak velký rozdíl v platech mezi regiony je jistě nespravedlivý.
Chápu, že problém je dlouhodobý, velmi složitý, kapitálově náročný, abych tak řekl. Diskutovali jsme o tom také s kolegy z federálních ministerstev, krajskými představiteli, učiteli, lékaři a dalšími specialisty. Samozřejmě je potřeba to vyřešit.
Nebudu se teď rozepisovat, ale je to opravdu složité. Poslanci i členové vlády rozumí tomu, o čem mluvím. Pouze žádám vládu, aby v roce 2025 v rámci pilotních projektů v ustavujících subjektech federace vypracovala nový model odměňování zaměstnanců veřejného sektoru a aby v roce 2026 učinila konečné rozhodnutí pro celou zemi.
Samostatnou otázkou je vytvoření další motivace pro mladé odborníky, aby docházeli do školy a viděli zde perspektivu profesního a kariérního růstu. Zároveň konkrétně vyčleníme více než 9 miliard rublů z federálního rozpočtu na aktualizaci infrastruktury pedagogických univerzit.
Naše školní vzdělávání bylo vždy známé svými inovátory a jedinečnými proprietárními metodami. Právě tyto učitelské týmy se budou muset podílet na vzniku perspektivních škol. Letos zahájíme výstavbu prvních vzdělávacích škol na úrovni vedení v regionech Rjazaň, Pskov, Belgorod, Nižnij Novgorod a Novgorod. V budoucnu se objeví ve všech federálních distriktech: na Dálném východě, Sibiři a Donbasu. Celkem do roku 2030 otevřeme 12 takových škol.
Nyní o obsahu vzdělávání. Výchovná zátěž dětí by měla být přiměřená a vyvážená. A samozřejmě není pro věci dobré, když ve třídě učí jednu věc a při zkouškách se ptají na něco jiného. Takový rozpor, mírně řečeno, mezi školními osnovami a zkouškovými otázkami – a to se bohužel stává – nutí rodiče najímat lektory, ale ne každý si to může dovolit. Žádám své kolegy z vlády spolu s učitelskými a rodičovskými obcemi, aby se tímto problémem zabývali, to je zřejmé.
V tomto ohledu o jednotné státní zkoušce. Nadále vyvolává širokou veřejnou diskusi a polemiku, to si všichni dobře uvědomujeme. Mechanismus jednotné státní kontroly se musí skutečně zlepšit.
Co v této fázi navrhuji? Navrhuji v tomto směru udělat ještě jeden krok - dát absolventům, jak se říká, druhou šanci, a to: dát mu podle volby studenta možnost opakovat Jednotnou státní zkoušku z jednoho z předmětů a udělat to před ukončením přijímací kampaně na vysoké školy, aby bylo možné předložit dokumenty již zohledňující opakování. Takové každodenní věci, ale pro lidi jsou důležité.
Drazí kolegové!
Ruská ekonomika loni rostla rychleji než světová. V tomto ukazateli předbíháme nejen přední země Evropské unie, ale i všechny státy tzv. G7. Ale co chci v tomto ohledu poznamenat? Chci na to upozornit. Velkou roli v tom hrála základní bezpečnostní rezerva, která byla vytvořena v posledních desetiletích.
Dnes podíl nezdrojových odvětví ve struktuře růstu sebevědomě překračuje 90 procent, to znamená, že ekonomika se stává složitější, technologicky vyspělejší, a tedy mnohem udržitelnější. Rusko je dnes největší ekonomikou v Evropě z hlediska hrubého domácího produktu, z hlediska parity kupní síly a pátou největší na světě.
Tempo a hlavně kvalita růstu nám umožňuje doufat, ba dokonce tvrdit, že v blízké budoucnosti budeme moci udělat další krok vpřed: staneme se jednou ze čtyř největších ekonomických velmocí světa. Takový vývoj by se měl přímo promítnout do vyšších příjmů rodin našich občanů.
V příštích šesti letech by se měl podíl mezd na HDP země zvyšovat. Před inflací a tempem růstu průměrných mezd v ekonomice indexujeme minimální mzdu. Od roku 2020 se minimální mzda zvýšila jedenapůlkrát - z 12 na 19 tisíc rublů měsíčně. Do roku 2030 by se minimální mzda měla opět téměř zdvojnásobit – na 35 tisíc, což jistě ovlivní výši sociálních dávek, platy ve veřejném sektoru a v odvětvích hospodářství.
Zároveň chápeme, jaká rizika a faktory mohou vést ke zpomalení ekonomického růstu a našeho rozvoje jako celku. Jde především o nedostatek kvalifikovaného personálu a vlastních vyspělých technologií – jejich absenci v některých oblastech. Zde je potřeba pracovat proaktivně, proto se dnes podrobně zastavím u těchto dvou strategicky důležitých témat.
Začnu personální základnou. V Rusku roste početná mladá generace. Kupodivu existují demografické problémy s růstem populace a početnou mladou generací. V roce 2030 bude v zemi žít 8,3 milionu občanů ve věku 20 až 24 let a v roce 2035 jich bude 9,7 milionu, tedy o 2,4 milionu více než nyní. A to je samozřejmě důsledek mimo jiné demografických opatření minulých let.
Je pro nás důležité, aby se z těchto kluků, dnešních teenagerů, stali profesionálové ve svém oboru, připraveni pracovat v ekonomice 21. století. K tomu budeme směřovat nový národní projekt „Personál“.
Určitě o tom hodně mluvíme, ale musíme skutečně posílit propojení všech úrovní vzdělávání od školy po univerzitu. Pro společný výsledek musí pracovat v jediné logice. Důležitá je zde samozřejmě účast budoucích zaměstnavatelů. Od aktuálního akademického roku je systém kariérového poradenství zaveden na všech školách v zemi. Děti od 6. třídy se mohou seznámit s různými specialitami.
Nyní apeluji na vedoucí podniků, vědeckých a lékařských středisek: pozvěte k sobě školáky, ať si děti prohlédnou dílny, jak mi bylo nabídnuto na jednom z mých výletů, muzeí a laboratoří. Prosím vás, určitě se do této práce zapojte.
Na základě principů úzké spolupráce mezi vzděláváním a reálnými sektorovými podniky realizujeme projekt „Profesionalita“. Umožnil aktualizovat vzdělávací programy pro letectví a stavbu lodí, farmaceutický průmysl, elektroniku, obranu a další průmysl.
Pro tyto oblasti bude do roku 2028 potřeba vyškolit asi milion odborníků v dělnických profesích. Takové přístupy musíme rozšířit na celý systém středního odborného vzdělávání, včetně přípravy pro školy, nemocnice, kliniky, sektor služeb, cestovní ruch, kulturní instituce a kreativní průmysly.
Samostatně ukládám vládě spolu s kraji realizovat program oprav a vybavení středních odborných škol. Je potřeba dát do pořádku nejen vzdělávací budovy, ale i sportovní zařízení, koleje technických škol a vyšších odborných škol. Během šesti let na tyto účely vyčleníme z federálního rozpočtu 120 miliard rublů.
Vyčleníme také dalších 124 miliard rublů a během příštích šesti let provedeme velké rekonstrukce asi 800 univerzitních kolejí.
Nyní o vysokém školství obecně. Cílem je, aby se po celé zemi rozvíjela centra vědy a vzdělávání. Abychom toho dosáhli, postavíme do roku 2030 25 univerzitních kampusů. Už jsme o tom mluvili, ale teď si myslím, že je třeba to zopakovat: v tomto ohledu navrhuji tento program rozšířit a celkem postavit alespoň 40 takových kampusů.
Na tyto účely budeme muset z federálního rozpočtu vyčlenit asi 400 miliard rublů, přirozeně, zajistit všechny podmínky na kolejích, aby studenti, postgraduální studenti, učitelé a mladé rodiny mohli studovat, pracovat a vychovávat děti.
Obecně je potřeba doslova utřídit všechny životní situace, kterým mladé matky a mladé rodiče čelí, a s ohledem na to upravit práci systému veřejných služeb, sociální sféry, zdravotnictví, městské a venkovské infrastruktury. Žádám vládu a kraje, aby všechny tyto otázky pečlivě zvážily.
Dále. Ve svém Loňském Proslovu avizoval výrazné změny v organizaci vysokého školství a nutnost využít zde ty nejlepší tuzemské zkušenosti. Profesní základy budoucího specialisty jsou položeny v prvních ročnících, kde se vyučují základní obory. Považuji za nutné zvýšit výši odměn pro učitele takových předmětů. Žádám vládu, aby navrhla konkrétní parametry tohoto řešení a zahájila jejich realizaci již 1. září v pilotním režimu.
Budou vyžadovány další zdroje: podle předběžných odhadů letos - asi 1,5 miliardy, pak - 4,5 miliardy. S těmito penězi jsme také počítali.
Je pro nás důležité zvyšovat potenciál a kvalitu celého vysokoškolského systému a podporovat univerzity, které usilují o rozvoj. K tomu směřuje náš program Priorita 2030. S jeho financováním se počítá do konce letošního roku. Samozřejmě navrhuji prodloužit ji o dalších šest let a vyčlenit dalších 190 miliard rublů.
Kritériem efektivity zapojených univerzit by měly být personální a technologické projekty s regiony, ekonomickými a sociálními sektory, vytváření skutečně fungujících inovativních firem a start-upů a přitahování zahraničních studentů. Samozřejmě budeme hodnotit práci všech ruských univerzit, vysokých škol a technických škol podle toho, jak moc jsou jejich absolventi žádaní a jak jim rostou platy.
Drazí přátelé!
Nyní pár slov k technologickému základu vývoje. Základem je zde samozřejmě věda. Na setkání s vědci a zaměstnanci Ruské akademie věd, která letos oslavila 300 let od svého založení, řekl, že ani v nejtěžších obdobích se Rusko nikdy nevzdalo řešení problémů zásadního charakteru, vždy myslelo na budoucnost a teď musíme udělat to samé. Ve skutečnosti se o to snažíme.
Například žádná jiná země na světě nemá takovou škálu vědeckých zařízení na vědecké úrovni jako dnes Rusko. Jsou to jedinečné příležitosti jak pro naše vědce, tak pro partnery, výzkumníky z jiných zemí, které zveme ke spolupráci.
Domácí vědecká infrastruktura je naší silnou konkurenční výhodou jak v oblasti fundamentální vědy, tak při vytváření základů pro farmacii, biologii, medicínu, mikroelektroniku, chemický průmysl a výrobu nových materiálů, pro rozvoj vesmírných programů.
Domnívám se, že musíme více než zdvojnásobit celkové investice státu a byznysu do výzkumu a vývoje, do roku 2030 dostat jejich podíl na dvě procenta HDP a v tomto ukazateli se stát jednou z předních vědeckých velmocí světa.
Rád bych ještě jednou zopakoval: zároveň se musí výrazně zvýšit investice do vědy a ze soukromého podnikání – do roku 2030 se minimálně zdvojnásobit. Samozřejmě, hlavní je efektivita takových investic. Hovoříme o dosažení konkrétního vědeckého výsledku v každém konkrétním případě. Zde musíme využít pozitivní zkušenosti našich federálních výzkumných programů v genetice, zemědělství a projektů Ruské vědecké nadace.
S ohledem na aktuální úkoly a výzvy jsme upravili Strategii vědeckotechnického rozvoje Ruska. Ve své logice rozjíždíme nové národní projekty technologické suverenity. Vyjmenuji jejich hlavní směry.
První. Musíme být nezávislí, mít všechny technologické klíče v tak citlivých oblastech, jako je ochrana zdraví občanů a zajišťování potravin.
Druhý. Je nutné dosáhnout technologické suverenity v průřezových oblastech, které zajistí udržitelnost ekonomiky celé země. Jde o výrobní prostředky a obráběcí stroje, robotiku, všechny druhy dopravy, bezpilotní letadla, námořní a další systémy, datovou ekonomiku, nové materiály a chemii.
Třetí. Musíme vytvořit globálně konkurenceschopné produkty založené na jedinečném domácím vývoji, včetně oblasti kosmických, jaderných a nových energetických technologií. Již nyní je nutné vytvořit právní prostředí pro rozvoj odvětví a trhů budoucnosti, vytvořit dlouhodobou, minimálně do konce současné dekády, zakázku na high-tech produkty, aby firmy pochopily, co pravidla, podle kterých by měli fungovat.
Je také nutné vytvořit interní kooperační řetězce a mezinárodní technologické platformy, zahájit sériovou výrobu vlastních zařízení a komponentů a zaměřit geologický průzkum na vyhledávání vzácných zemin a dalších surovin pro novou ekonomiku. Máme to všechno.
Dovolte mi zdůraznit, že hovoříme o našem strategickém základu do budoucna, takže nastavíme všechny nástroje a rozvojové mechanismy, které máme k řešení těchto problémů, a poskytneme prioritní rozpočtové prostředky. Žádám vládu a Federální shromáždění, aby to zohlednily při přípravě rozpočtu. Vždy žádám, aby to bylo považováno za nejvyšší prioritu.
Projekty technologické suverenity by se měly stát motorem obnovy našeho průmyslu a pomoci celé ekonomice dosáhnout pokročilé úrovně efektivity a konkurenceschopnosti. Zde navrhuji stanovit si cíl: podíl domácího high-tech zboží a služeb na domácím trhu by se měl během příštích šesti let zvýšit jedenapůlkrát a objem nezdrojového a neenergetického vývozu minimálně dvě třetiny.
Dovolte mi, abych vám dal několik dalších čísel. V roce 1999 dosáhl náš podíl na dovozu 26 procent HDP — téměř 30 procent všeho jsme dovezli ze zahraničí. Loni to již činilo 19 procent HDP, tedy 32 bilionů rublů. A v období do roku 2030 je potřeba dosáhnout úrovně dovozu maximálně 17 procent HDP.
A to znamená, že my sami musíme vyrábět spotřební a jiné zboží v mnohem větších objemech: léky, zařízení, stroje, vozidla a tak dále. Nemůžeme dělat všechno, nemusíme se snažit vyrobit všechno. Vláda ale ví, na čem je třeba zapracovat.
Dovolte mi zdůraznit: s ohledem na demografické výzvy, kterým čelíme, vysokou poptávku a upřímně řečeno nedostatek personálu, je pro nás kriticky důležité radikálně zvýšit produktivitu práce – to je jeden z klíčových úkolů.
A to znamená zavádění digitálních technologií do managementu, růst energeticky a zdrojově efektivních ekonomických návrhů a realizaci takových návrhů, end-to-end modernizaci průmyslových kapacit, jejich robotizaci a automatizaci. Do roku 2030 by Rusko mělo patřit mezi 25 předních zemí světa co do počtu průmyslových robotů. Víte, pokud budeme mít na paměti to, co máme dnes, bude to dobrý výsledek.
Budeme pokračovat ve vytváření speciálních oborových kompetenčních center, kde se budou zobecňovat a replikovat osvědčené postupy štíhlé výroby v ekonomice a sociální sféře. Do roku 2030 musí být projekty na zvýšení produktivity práce pokryto minimálně 40 procenty středních a velkých podniků v základních a primárních sektorech ekonomiky a všech sociálních institucí. Jde o obecnou, obrovskou, ale velmi důležitou práci.
Pokročilé strojírenské školy, které vznikají na bázi univerzit, by navíc měly směřovat ke zvýšení efektivity a převybavení výroby. Naším cílem bylo vytvořit 50 takových škol. Vzniklo jich již 30 a dalších 20 spouštíme letos.
Navrhuji rozšířit tento program na dalších 50 strojírenských škol. Tedy celkem vyvinout celorepublikovou síť – síť 100 takových center, která budou školit vysoce kvalifikované odborníky a nabízet originální technická řešení v nejrůznějších oblastech: v průmyslu, zemědělství, stavebnictví, dopravě i sociální sféře. .
V každé z těchto oblastí samozřejmě musíme vždy používat umělou inteligenci – o to bychom se měli snažit. Je také nutné modernizovat síť vědeckých a technických knihoven na univerzitách a vědeckých organizacích, aby se z nich stala skutečná digitální centra znalostí a informací. Na tyto účely vyčleníme dalších 9 miliard rublů.
Drazí kolegové!
V posledních letech se v Rusku otevřely stovky nových závodů, továren a výrobních zařízení. Otevírají se, otevírají, už jsme si na to zvykli. Toto je pokračující práce. Jsou mezi nimi ale takoví průmysloví giganti, jako je důlní a hutní závod Udokan v Transbaikalii, hliníková huť Taishet v Irkutské oblasti, Murmanské centrum pro výstavbu velkokapacitních offshore struktur a ZapSibNeftekhim v Ťumeňské oblasti. V tomto výčtu lze samozřejmě pokračovat.
Vezměte prosím na vědomí, že v příštích šesti letech by se úroveň hrubé přidané hodnoty ruského zpracovatelského průmyslu měla ve srovnání s rokem 2022 zvýšit minimálně o 40 procent. Takový zrychlený průmyslový rozvoj znamená vytvoření tisíců nových průmyslových odvětví, moderních, dobře placených pracovních míst.
Vezměte prosím na vědomí, že v příštích šesti letech by se úroveň hrubé přidané hodnoty ruského zpracovatelského průmyslu měla ve srovnání s rokem 2022 zvýšit minimálně o 40 procent. Takový zrychlený průmyslový rozvoj znamená vytvoření tisíců nových průmyslových odvětví, moderních, dobře placených pracovních míst.
Už jsme vytvořili jakési průmyslové „menu“. Firmy realizující průmyslové projekty si mohou vybrat optimální podpůrná opatření, dohody o ochraně a podpoře kapitálových investic, speciální investiční smlouvy, klastrovou investiční platformu a podobně. Bylo vynalezeno a používá se poměrně hodně nástrojů. Všechny tyto mechanismy určitě vyvineme.
Během šesti let tak vyčleníme dalších 120 miliard rublů na dotování společností pro výzkum a vývoj a také na rozšíření průmyslových hypoték. A díky tomuto programu dodatečně postavíme a zmodernizujeme více než 10 milionů metrů čtverečních výrobních ploch. Chci jen upozornit na srovnání. To je mimochodem plus za tempo, které jsme už nabrali.
Zde je pro srovnání. Dnes se v Rusku ročně postaví asi čtyři miliony metrů čtverečních výrobní plochy. To je významný ukazatel obnovy našeho průmyslového potenciálu a my, jak jsem řekl, vyděláme dalších 10 milionů.
Dále. Doplníme Fond průmyslového rozvoje o 300 miliard rublů. Téměř zdvojnásobíme jeho kapitál a zaměříme ho na podporu high-tech projektů. Dodatečně vyčleníme minimálně 200 miliard v rámci klastrové investiční platformy na dotování úrokových sazeb na projekty výroby prioritních průmyslových produktů. Pro stimulaci obnovy výrobních kapacit výrobních podniků navrhuji zvýšit u nich základnu pro výpočet odpisů. Bude činit 200 procent nákladů na ruské vybavení a výzkum a vývoj. Vypadá to jako nudná látka, ale vysvětlím, o čem mluvíme. Pokud společnost nakoupí domácí stroje za 10 milionů rublů, bude si moci snížit daňový základ o 20 milionů. To je vážná podpora.
Budeme pokračovat v rozvoji průmyslových technologických parků s důrazem na lokalizaci malých a středních podniků podle našich technologických priorit. Zde je důležité využít klastrového přístupu, kdy firmy rostou společně se svými subdodavateli a dodavateli a jejich spolupráce přináší oboustranně výhodný efekt pro všechny. Upozorňuji vládu: do roku 2030 je potřeba vytvořit minimálně 100 dalších takových míst. Měly by vytvářet body růstu v celé zemi a stimulovat investice.
Stanovili jsme si cíl: do roku 2030 by se objem investic do klíčových odvětví měl zvýšit o 70 procent. Mimochodem, máme tu dobrou dynamiku. Dokonce bych řekl, že velmi dobře. Dobrý.
Kumulativní tempo růstu investic v roce 2021 bylo 8,6 procenta a plán byl 4,5. V roce 2022 - 15,9 procenta s plánem 9,5. A za devět měsíců loňského roku s plánem na rok 15,1 procenta činil nárůst 26,6 procenta. Musíme i nadále postupovat zrychleným tempem.
Náš bankovní systém a akciový trh musí plně zajistit příliv kapitálu do ekonomiky, do jejího reálného sektoru, a to i prostřednictvím mechanismů projektového a akciového financování. V příštích dvou letech budou z akciových fondů podporovány průmyslové projekty s investicemi více než 200 miliard rublů. Smyslem tohoto mechanismu je, že VEB.RF Development Corporation za účasti komerčních bank vstupuje do kapitálu high-tech společností a poskytuje pomoc ve fázi jejich aktivního růstu.
Již jsem dal pokyny ke spuštění zvláštního režimu pro primární veřejné nabídky akcií společností, které působí v prioritních high-tech oblastech. Upozorňuji své kolegy jak na ministerstvu financí, tak v centrální bance: je nutné urychlit spuštění tohoto mechanismu, včetně kompenzací nákladů na umístění cenných papírů. Musíte to nakonec udělat.
Opakuji: ruský akciový trh potřebuje posílit svou roli zdroje investic. Jeho kapitalizace do roku 2030 by se měla oproti současné úrovni zdvojnásobit a činit 66 procent HDP. Zároveň je důležité, aby občané měli možnost své úspory spolehlivě investovat do rozvoje země a získat další příjmy.
Již bylo rozhodnuto: dobrovolné úspory v nestátních penzijních fondech ve výši až dvou milionů osm tisíc rublů budou pojištěny státem, to znamená, že jejich návratnost je zaručena.
Kromě toho budou dlouhodobé individuální a investiční účty pojištěny až na 1,4 milionu rublů. Jednorázový daňový odpočet rozšíříme na investice občanů do dlouhodobých finančních nástrojů ve výši až 400 tisíc rublů ročně.
Zároveň si myslím, že je potřeba spustit nový nástroj - tzv. spořicí certifikát. Občané budou moci ukládat své úspory do bank na dlouhou dobu – více než tři roky. Certifikát bude neodvolatelný, což znamená, že banky budou moci zákazníkům nabídnout vyšší výhodný úrokový výnos. Prostředky těchto občanů budou samozřejmě také pojištěny státem ve výši až 2,8 milionu rublů, tedy dvakrát více než u běžných bankovních vkladů.
Dovolte mi zdůraznit: všechna opatření státní podpory investic, zakládání a modernizace podniků musí být spojena se zvyšováním mezd zaměstnanců, zlepšováním pracovních podmínek a sociálními balíčky pro pracující.
Samozřejmě je zde zásadní požadavek: tuzemský byznys musí fungovat v ruské jurisdikci a nevybírat prostředky do zahraničí, kde, jak se ukazuje, může být všechno ztraceno. A teď se s mými kolegy z byznysu scházíme a přemýšlíme, jak jim můžeme pomoci, aby odtamtud něco dostali. Nemusíme ho tam brát a pak se nebudeme muset rozhodovat, jak ho vrátit.
Je potřeba investovat zdroje v Rusku, v regionech, do rozvoje firem, do školení personálu. Nejspolehlivější ochranou majetku a kapitálu ruského podnikání je naše silná, suverénní země.
Naprostá většina podnikatelů zaujímá domácí, vlastenecké pozice. A podnik, který zde v Rusku působí, musí mít záruky nedotknutelnosti majetku, aktiv a svých nových investic. Investice zde a ochrana investic, ochrana práv podnikatelů jsou samozřejmě propojeny a to musíme zajistit. Je to v zájmu státu, celé společnosti, v zájmu milionů lidí, kteří pracují v soukromém podnikání, velké, střední i malé.
Vždy jsem říkal a budu opakovat: nikdo – ani vládní úředníci, ani strážci zákona – nesmí utlačovat lidi, porušovat zákony nebo je využívat k osobnímu prospěchu. Lidé, včetně těch z podnikatelské sféry – a teď mluvím o nich – potřebují pomoc. Vytvářejí pracovní místa, poskytují pracovní místa, vyplácejí lidem platy. Toto je výzva úřadů – pomoci.
Drazí kolegové!
Malé a střední podniky stále výrazněji přispívají k hospodářskému růstu. Dnes její podíl v odvětvích, jako je výroba, cestovní ruch, IT, přesahuje 21 procent. O své přítomnosti daly vědět stovky nových tuzemských značek. Loni bylo v Rusku zaregistrováno milion 200 tisíc nových firem v oblasti malého a středního podnikání.
Upozornění: toto je nejvyšší číslo za posledních pět let. Lidé se snaží rozjet vlastní podnikání, věří v sebe, ve svou zemi a ve svůj úspěch. Zvláště bych rád poznamenal, že v roce 2023 vzrostl počet mladých podnikatelů do 25 let o 20 procent. Dnes je jich více než 240 tisíc.
Tuto kreativní energii je třeba podporovat, aby průměrný příjem na pracovníka zaměstnaného v malých a středních podnicích rostl v příštích šesti letech rychleji než tempo růstu HDP. To znamená, že by se měla zvýšit efektivita takového podnikání a jeho kvalitativní ukazatele.
Už jsem řekl, že by neměla nastat situace, kdy by bylo pro firmy vlastně nerentabilní nabírat na síle, protože daňové platby při přechodu ze zjednodušeného na obecný daňový režim prudce rostou. Ukazuje se, že stát tlačí podniky k fragmentaci – k jiným metodám tzv. optimalizace fiskální zátěže.
Žádám vládu, aby společně s poslanci vypracovala parametry amnestie pro malé firmy, které i přes skutečný růst svého podnikání byly nuceny využívat schémata daňové optimalizace.
Co je zde důležité? Takové společnosti se samozřejmě musí vzdát umělé, v podstatě předstírané fragmentace podnikání – přejít k normální civilizované práci „v bílém“. Zároveň zdůrazním: nebudou žádné pokuty - to zvláště zdůrazňuji - nebudou žádné pokuty, sankce, ani přepočítávání daní za minulá období. To je smysl amnestie.
Kromě toho pověřuji vládu, aby od příštího roku zajistila mechanismus pro nikoli prudké, ale spíše postupné zvýšení daňové zátěže pro společnosti, které přecházejí ze „zjednodušeného“ daňového systému na obecný daňový systém.
Dále. Přijali jsme rozhodnutí, jako je dočasné moratorium na inspekce. Toto opatření bylo zcela oprávněné. Společnosti, které zaručují vysokou kvalitu zboží a služeb a jsou odpovědné spotřebitelům, mohou a měly by být důvěryhodné.
Proto považuji za možné opustit od 1. ledna 2025 dočasná moratoria na obchodní inspekce a místo toho s přihlédnutím k nashromážděným zkušenostem zcela přejít na rizikově orientovaný přístup s jeho zakotvením v zákoně. Tam, kde nehrozí žádná rizika, je nutné aplikovat preventivní opatření a tím minimalizovat počet kontrol.
A ještě jedna věc: Navrhuji dát malým podnikům zvláštní právo – jednou za pět let si vzít úvěrové prázdniny po dobu až šesti měsíců, aniž by se zhoršila jejich úvěrová historie.
Opakuji: musíme vytvořit všechny podmínky pro to, aby se malé a střední firmy dynamicky rozvíjely a kvalita tohoto růstu rostla díky high-tech oblastem výrobního podnikání. Obecně by se měl daňový režim pro malé a střední výrobní podniky uvolnit.
Žádám vládu, aby v tomto ohledu předložila konkrétní návrhy. Mluvili jsme o tom mnohokrát. Prosím, návrhy už jsou ve skutečnosti zralé.
Zvláště bych chtěl poznamenat práci malých a středních podniků ve venkovských oblastech a v zemědělsko-průmyslovém komplexu. Nyní se nejen plně zajišťujeme jídlem. Rusko je lídrem na světovém trhu s pšenicí. Jsme jednou z dvaceti předních zemí vyvážejících potraviny. Děkuji zemědělským pracovníkům, zemědělcům, odborníkům zabývajícím se zemědělstvím obecně – děkuji za působivé výsledky.
Do roku 2030 by se objem produkce ruského agrokomplexu měl ještě zvýšit oproti roku 2021 minimálně o čtvrtinu a export by se měl zvýšit jedenapůlkrát. Rozhodně budeme nadále podporovat průmysl, stejně jako program komplexního rozvoje venkova, včetně obnovy a modernizace pošt.
Používáme speciální řešení pro rozvoj přímořských regionů. Dovolte mi připomenout: máme pravidlo „kýlové kvóty“. Musí se přísně dodržovat. Mluvíme o tom, jak někteří z přítomných vědí, že společnosti dostávají kvóty na produkci mořských plodů v rámci povinnosti nákupu nových rybářských plavidel ruské výroby a obnovy flotily.
Zároveň letos federální rozpočet získal značné peníze z prodeje kvót na mořské plody - asi 200 miliard rublů. Anton Germanovich [Siluanov] je tady, shodli jsme se s ním - navrhuji, aby část těchto prostředků byla určena na sociální rozvoj obcí, které jsou základem našeho rybářského průmyslu.