https://roklen24.cz/a/SB3mm/co-se-stane ... u-na-cesty
Co se stane, když vyrazí 100 milionů Číňanů na cesty...
Přes 100 milionů lidí vyrazilo v květnu během pětidenního volna v Číně na cesty. Byla to první velká zkouška domácí poptávky po cestovním ruchu od doby, kdy bylo zrušeno omezení volného pohybu kvůli Covid-19. Přichází zotavení, nebo spíš zůstanou spotřebitelé chvíli opatrní?
Nekonečné fronty v zábavních parcích a vyprodané vstupenky v pokladnách u památek nikdy nebyly vnímány tak dobře. Čínští spotřebitelé oslavili svůj první hlavní svátek od chvíle, co pandemie Covid-19 v únoru zastavila domácí cestování. Podle Ministerstva kultury a cestovního ruchu Číny cestovalo během pětidenní květnové dovolené každý den průměrně 23 milionů lidí, což je zhruba polovina počtu ve stejném období v roce 2019. I přes meziroční pokles je to ale velké zlepšení oproti únoru a březnu, kdy byla většina Číny uzavřena kvůli vypuknutí koronavirové pandemie. Ještě před několika týdny bylo na prodlouženém víkendu na začátku dubna zaznamenáno jen asi 14 milionů čínských cestujících denně. Je třeba upozornit, že poptávka v segmentu cestovního ruchu byla částečně omezena přísnými opatřeními pro kontrolu počtu osob, aby se snížilo riziko infekce. Ministerstvo nařídilo provozovatelům parků, aby během květnových svátků omezili návštěvnost na 30 procent své kapacity.
...
Letadla a vlaky znovu v pohybu
Zatímco mnoho leteckých společností na celém světě zůstává se svými flotilami na zemi, čínští komerční přepravci spouštějí zkušební cesty. Denní počet cestujících v letecké přepravě se od hodnot z poloviny února v porovnání s 5. květnem více než zečtyřnásobil na přibližně 780 000. Podobně vzrostl počet cestujících na železnici na přibližně šest milionů denně z méně než jednoho milionu při porovnání stejného období.
Čínské letecké společnosti fungují na přibližně 50 procent své kapacity, což je výrazně nad úrovní 10 až 30 procent kapacit u jiných leteckých společností ve světě. Z finančního hlediska se jim také daří mnohem lépe než západním komerčním dopravcům, z nichž někteří již počítají s vládní výpomocí, aby přežili. Velké čínské letecké společnosti vykazují relativně silné rozvahy bez okamžitých problémů s likviditou (stát jako hlavní akcionář poskytuje další pojistku). Historický pád cen ropy by měl být přínosem pro většinu čínských dopravců, kteří nemají zajišťovací kontrakty na ceny paliv. Palivo tvoří asi 30 procent jejich nákladů.
...
V únoru spadla v důsledku epidemie obsazenost hotelů na jednociferné hodnoty a nyní podle ověřování našimi specialisty a odborníky na daný sektor se tato čísla dostala zhruba na 50 procent.Čínští cestovatelé zatím preferují cesty na krátké vzdálenosti. Mnozí raději na víkend řídí pár hodin do nedalekých měst, kde mohou zůstat přes noc a utratit mnohem méně, než když jedou dál a cestují vlakem, nebo přímo letí.
...
Co bude zapotřebí, aby se cestovní ruch v Číně plně zotavil? Vzhledem k tomu, že cestovní ruch je klíčovou součástí domácí spotřeby, vytvořili v Číně stimul na podporu tohoto odvětví. V různých provinciích jsou distribuovány turistické poukázky, které mohou cestující použít k platbě za prohlídky památek, stravování a nákupy. Úředníci města Huzhou ve východní provincii Zhejiang například od března rozdali turistům vouchery v hodnotě přes 200 milionů renminbi.
Je jasné, že tempo oživení bude záviset na důvěře čínských spotřebitelů v zachování jejich pracovních míst a v růst příjmů. Čína se doposud vyhýbala propouštění, ale je vidět, že se bude muset vypořádat s propadem celosvětové poptávky po čínském zboží. Cestování může být pro čínské spotřebitele střední třídy nedostupné, i když výdaje na cestování nejsou tak velké jako na bydlení nebo vzdělání. V budoucnu bude klíčové sledovat údaje o zaměstnanosti, příjmu domácností a míře nesplácení podnikových úvěrů.