F-35 Lightning II

Odpovědět
Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49775
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od Alchymista » 23 zář 2023, 09:56

Neviem ako na západe, ale na ruských sedačkách je núdzový balíček (NAZ) a rádiomaják pripútaný k padáku pilota.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49775
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od Alchymista » 23 zář 2023, 10:13

Názor nepriateľa...
https://rusnext.ru/news/16954176701149550
Americká stíhačka F-35 má 800 chýb
Stíhačky F-35 môžu kvôli problémom s údržbou lietať maximálne polovicu času. Informuje o tom denník Financial Times s odvolaním sa na zdroj.

Správa o bojových lietadlách prišla niekoľko dní po tom, ako jedno z nich havarovalo v Južnej Karolíne, uvádza publikácia. Miera bojaschopnosti - alebo percento času, počas ktorého môže lietadlo splniť jednu z pridelených misií - bola od marca 2023 na úrovni 55 percent, čo je výrazne pod cieľom Pentagónu, ktorý je 85 až 90 percent, uviedol vo štvrtok americký kontrolný úrad.

Americká audítorská komora vypracovala znevažujúcu správu o situácii s F-35, píše na túto tému politológ Malek Dudakov na svojom kanáli Telegram. Ide o jednu z najdrahších stíhačiek - stojí viac ako 100 miliónov dolárov. Typická F-35 je však vo vzduchu len 55 % času - zvyšok sa minie na opravu neustále sa kaziacich komponentov.

Nedávna havária F-35 v Južnej Karolíne spôsobila v USA veľký škandál. Ukázalo sa, že tieto stíhačky nie sú prispôsobené na lietanie v búrkach - a to až do takej miery, že modely F-35A by sa nemali nachádzať bližšie ako 25 míľ od búrky kvôli nebezpečenstvu explózie palivových nádrží.

Pentagón neočakával toľko problémov s F-35 a dúfal, že budú na oblohe 75-80 % času. Celkovo sa v ich konštrukcii našlo až 800 nedostatkov. A samotné americké letectvo začalo znižovať nákupy F-35 - z pôvodných 110 kusov ročne na 48 kusov v súčasnosti, pretože náklady na údržbu flotily F-35 už presiahli hranicu 1,3 bilióna dolárov v priebehu nasledujúcich 10 rokov.

A Lockheed Martin je nútený znížiť tempo výroby F-35 kvôli logistickým problémom: Čína nečakane pre Spojené štáty zaviedla obmedzenia na vývoz vzácnych zemín - gália a germánia, čo hrozí, že celý americký vojensko-priemyselný komplex položí na kolená. 95 % kovov vzácnych zemín v USA pochádza z Kráľovstva stredu a na jeden stroj F-35 je potrebných 417 kilogramov (kovov) vzácnych zemín.
"Od súčasnej krízy si americký VPK sľubuje, že sa z nej dostane na úkor krajín ako Nemecko a Japonsko, ktoré aktívne núti kupovať rovnaké F-35. Teraz však nejde len o to, ako presadiť svoje problematické drahé zbrane, ale aj o to, ako ich v podstate vyrábať v podmienkach obchodných vojen s Nebeskou ríšou, ktoré nesú pre USA čoraz väčšie riziká," sumarizuje expert.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 11027
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od homer » 26 zář 2023, 11:25

Generál Míka vysvětloval své tvrzení, že cena za F-35 bude nižší. Z dálnic se startovat nebude
V rozhovoru pro Novinky generál rovněž vysvětlil, kde se vzala informace, že bude na provoz stačit stejný počet techniků. Je to dáno způsobem údržby, který je u F-35 jiný.

„V současné době se letouny udržují ve třech úrovních, v základní operační úrovni O děláte mezi lety jen lehký servis, jako výměnu kola nebo dotankování,“ vysvětlil Míka.

Pokud letadlo nalétá určité množství hodin, zamíří do hangáru, kde je provedena střední údržba I (od slova intermediate). Po nalétání většího množství hodin následuje úroveň D (depot).

„Letadlo se předá výrobci nebo pověřenému pracovišti, které není součástí základny. U konceptu F-35 se zajištuje na základně jen první úroveň O, pak jde všechno na depot level,“ uvedl Míka.

Servis by se podle generála měl dělat v Itálii, odkud také bude dodána většina vyrobených letadel, neboť je to levnější – přelet z Čáslavi trvá zhruba jednu hodinu.

Důležité je však i zveřejňovat, kolik letadel F-35 je v provozu a kolik hodin nalétala. „To je strategický vzkaz protistraně. Protivník si musí vydedukovat, kolik musí investovat,“ vysvětlil Míka. Připomněl v této souvislosti Reaganův plán uzbrojit SSSR.
https://www.novinky.cz/clanek/podcasty- ... e-40444765

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9283
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od Skeptik » 26 zář 2023, 12:14

No nevím, neplave v tom ten Míka trochu?
Např.
Podle zprávy GAO (úřad dohlížející na vládní výdaje) vyjde provoz jednoho letounu F-35 na 180 milionů korun ročně, v případě 24 letounů se jedná o částku 4,4 miliardy ročně.

Podle generála nyní platíme za provoz 14 gripenů 1,7 miliardy ročně, bez munice a paliva. „Když se to připočte a přepočte na 24 kusů, je to přes 3,5 miliardy a Gripen E bude ještě dražší,“ uvedl Míka.

Srovnání ovšem není úplně přesné. Sumu 1,7 miliardy platíme za roční pronájem čtrnácti gripenů, která zahrnuje i plný servis, zatímco v případě F-35 jde o náklady na životní cyklus zakoupených letadel.
Suma 1,7 mld CZK nezahrnuje jen plný servis, ale také NÁJEMNÉ !!!... které tvoří většinu té částky.
Pan Míka srovnává hrušky s jabkama a vychází mu z toho třešně.

Přiznám se, že neznám úplně detailně systém údržby vojenských letadel, ale tak jak to popisuje mi z toho vychází, že si myslí, že AČR bude provádět jen údržbu "O" (asi Operational, tj. to co se u civilních letadel nazývá traťovou údržbou) a na vše ostatní se bude létat do Itálie. No jo, ale jak to budou chtít provádět při opravách? Třeba závada na motoru. S tou přeci do Itálie nepoletí?
Navíc F-35 vyžaduje i speciální údržbu, něco co se třeba na Gripenech neprovádělo ... typickým je údržba RAM nátěru. S tím taky budou lítat do Itálie?

atd, atd, atd ...

Mám pocit že se v tom pan Míka plácá jak vlaštovka ve větru.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

modrak
Senior redaktor
Příspěvky: 3691
Registrován: 22 úno 2017, 16:50

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od modrak » 26 zář 2023, 14:06

Pán gen. Míka sa v tom nepláca. On plní zadanie. A zrejme mu je jedno, čo si o tom myslíme. :mrgreen:

zmiri
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 7628
Registrován: 07 úno 2017, 16:42

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od zmiri » 26 zář 2023, 14:08

Jeho velmi zajímá, co si o tom myslí jeho šéfová. Ne náš názor. Na tom jeho výsluhy nezáleží...
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 8226
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od palo satko » 26 zář 2023, 14:10

Vojaci vždy chceli najdrahšie hračky. No a uniforml.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

HONZIK11
Výkonný redaktor
Příspěvky: 798
Registrován: 21 čer 2019, 14:16

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od HONZIK11 » 26 zář 2023, 16:03

Skeptik pise. ..
typickým je údržba RAM nátěru. S tím taky budou lítat do Itálie?

Nebudou. Na to je vyclenen specialni putovni ,,lakyrnicky tym,,Lockheed Martin .
Ten,, nanos ,,nemuze byt skladovan u nikoho.

Nez prijede /prileti ,musis tvrdit ,ze letas s odrazeci po zaruce to bude stat ranec.
Takze budeme letat s ,,odrazeci,, asi dlouho.

zmiri
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 7628
Registrován: 07 úno 2017, 16:42

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od zmiri » 26 zář 2023, 16:45

Lidi nestrašte. S největší pravděpodobností tady nikdy nikdo F-35 ani neuvidí....
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9283
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od Skeptik » 26 zář 2023, 16:56

Taky doufám.
Kupovat si hračky na dluh je ještě horší než kupovat si na dluh dovolenou u móře.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

HONZIK11
Výkonný redaktor
Příspěvky: 798
Registrován: 21 čer 2019, 14:16

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od HONZIK11 » 26 zář 2023, 17:06

Letadlo na dluh stat nezajima.
Dle definice ,,stat jsme my,,. Si ho koupi vsichni. Tedy 120 miliard / 11miliony.Tak si to vydelte kolik to je na hlavu vcetne kojence a novorozenete.
Pozn. Snad v tech letech nez prijde. :devil:

HONZIK11
Výkonný redaktor
Příspěvky: 798
Registrován: 21 čer 2019, 14:16

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od HONZIK11 » 26 zář 2023, 18:31

HONZIK11 píše:
26 zář 2023, 17:06
Letadlo na dluh stat nezajima.
Dle definice ,,stat jsme my,,. Si ho koupi vsichni. Tedy 120 miliard / 11miliony.Tak si to vydelte kolik to je na hlavu vcetne kojence a novorozenete.
Pozn. Snad v tech letech nez prijde. :devil:
Kdyby jsme ty prachy nainvestivali do protiraketove a protiletecke obrany nereknu ani fň.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9283
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od Skeptik » 26 zář 2023, 18:46

HONZIK11 píše:
26 zář 2023, 18:31
Kdyby jsme ty prachy nainvestivali do protiraketove a protiletecke obrany nereknu ani fň.
To asi nikdo, kdo tomu alespoň trochu rozumí a nebojí se to říct.

Ale teď, když nám vládnou "barevní", fialoví a černí, soudruzi je ten strach větší než kdy jindy :sad:

Tedy ne že by v Armádě byla někdy odvaha říct vlastní názor ... viz třeba kauza CASA.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
gandalf
Sponzor fóra
Příspěvky: 3689
Registrován: 07 úno 2017, 18:22

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od gandalf » 26 zář 2023, 20:25

Honzíku11, to myslíš ještě nakoupit Patrioty?? Špičkovou PVO jsme už měli /svého času/, ale demokraticky/povinně jsme ji zlikvidovali. Myslíš, že kolonii by to někdo dovolil?

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11981
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od kenavf » 26 zář 2023, 23:30

▲ Ale to vieš, "aj Patrioty budú, všetko bude."
Teraz je k tomu dobrá zámienka, že aj PVO je nutná a USA nám ich s radosťou predá všetkým. Veď kedy keď nie dnes, taká príležitosť sa musí využiť, kašlať na daňových poplatníkov tí zaplatia všetko.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

HONZIK11
Výkonný redaktor
Příspěvky: 798
Registrován: 21 čer 2019, 14:16

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od HONZIK11 » 27 zář 2023, 16:11

zmiri píše:
26 zář 2023, 16:45
Lidi nestrašte. S největší pravděpodobností tady nikdy nikdo F-35 ani neuvidí....
Vypada to ,ze uvidi a uslysi,alespon kolem jednoho letiste.

https://www.novinky.cz/clanek/domaci-vl ... .seznam.cz

Uživatelský avatar
martanus
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 16747
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od martanus » 27 zář 2023, 17:06

Říká se, že F35 je jediný letou co dokáže zničit čelé krajiny. Stačí když si ji pořídí.
A : "Kdo jednou poznal světlo, už nikdy nechce žít ve tmě"
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 11027
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od homer » 14 říj 2023, 21:45

Co víme o havárii letounu F-35 námořní pěchoty, katapultáži a o tom, co se pokazilo
Varianta F-35 pro námořní pěchotu se od verzí pro letectvo a námořnictvo liší tím, že může vzlétat a přistávat jako vrtulník, což jí umožňuje operovat na obojživelných výsadkových lodích. Liší se však také tím, že jako jediná ze tří variant má podle výrobce sedadel Martin-Baker funkci automatického katapultování na katapultovacím sedadle. To vyvolalo otázky, zda porucha, kterou pilot zaznamenal, byla způsobena samotným sedadlem.

U verzí pro letectvo a námořnictvo "musí pilot iniciovat katapultáž", řekl Dan Grazier, bývalý kapitán námořní pěchoty a vedoucí pracovník pro obrannou politiku v Projektu pro vládní dohled, ale automatické katapultování u verze pro námořní pěchotu má lépe chránit pilota v případě, že se s letadlem v režimu visení něco pokazí. "Byla tato funkce z nějakého důvodu spuštěna a vyrazila pilota ven?" zeptal se Grazier. "Je tu spousta nezodpovězených otázek."
https://apnews.com/article/f35-crash-mi ... 215d7f203d

Uživatelský avatar
Grif
Sponzor fóra
Příspěvky: 4831
Registrován: 07 úno 2017, 13:04

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od Grif » 03 lis 2023, 14:19

Nákup letounů F-35 zůstává v ČR stále kontroverzní kvůli ceně. Ministryně Černochová nákup hájí s tím, že nová letadla ČR potřebuje, aby její letectvo mohlo plnit své úkoly. Jenže nedávno zveřejněná zpráva neziskové organizace POGO, která se zabývá dohledem nad vládními výdaji, ukazuje, že F-35 nezvládá to, co má. Mimo jiné i velice vychvalovanou schopnost poskytovat informace o bojišti. Letoun byl srovnán s téměř padesát let fungujícím strojem A-10. Nedopadl dobře. Americké letectvo o této zprávě mlčelo jako zařezané a až hrozba žaloby ho donutila se o informace podělit.
Když se letoun F-35 vyvíjel, byl lidem i politikům představován jako cenově dostupná náhrada stíhačky F-16 a letounu A-10, který poskytuje přímou palebnou podporu. Cenová dostupnost už dávno padla, na vývoj letounu šly stovky miliard dolarů, tedy biliony korun, což se odráží i v jeho ceně.
Jak se ale dozvěděli v neziskové organizaci POGO (Project on Government Oversight – projekt pro dohled nad vládou), F-35 selhává i v tom, co měl být, tedy náhrada předchozích platforem. Vycházejí z výsledků srovnávacích testů, které se uskutečnily v letech 2018 a 2019. Výsledky nejsou příliš konkrétní, protože byly z velké části začerněny, údajně kvůli národní bezpečnosti. Získány byly nedávno přes zákon o svobodném přístupu k informacím po žalobě za to, že původní požadavek na zveřejnění z roku 2022 byl ignorován. I z nekonkrétních výsledků ovšem F-35 vychází nelichotivě. A hlavně, podle POGO zde byla jasná snaha tyto testy a jejich výsledky zamést pod koberec, nemluvě o tom, že už podmínky jejich konání byly podezřelé.
Autor článku, Dan Grazier, bývalý člen námořní pěchoty a veterán, uvádí, že Pentagon zprávu o výsledcích testů sepsal až v únoru roku 2022. Tedy tři roky potom, co se testy odehrály. Měly testovat schopnost letadla poskytovat palebnou podporu, pozorovat a reportovat situaci dalším letadlům a také hledat ztracené vojáky. Probíhaly od dubna 2018 do března 2019.
Důvodem jejich konání bylo nařízení Kongresu. Tehdejší vedení amerického letectva s nimi nesouhlasilo, náčelník generálního štábu letectva generál Mark Welsh je označil za „hloupé cvičení“ a tvrdil, že F-35 nikdy A-10 neměla nahradit. Jenže to podle Graziera není pravda, původní dokumentace dokazuje, že F-35 měla A-10 nahradit.
Je asi namístě vysvětlit, co je A-10 za letadlo. Jedná se o jednomístný proudový letoun, určený k poskytování palebné podpory, tedy k ničení tanků a opevněných cílů. Ve službě je od roku 1977. A-10 je zkonstruován okolo svého třicetimilimetrového kanónu GAU-8 Avenger, který při střelbě vydává ikonický zvuk BRRRRT. Letoun byl vyvinut, aby byl extrémně odolný, takže má celkem 540 kilo titanového pancéřování. Byl použit v obou válkách v Iráku, v boji proti islamistům a také při válce na Balkánu.
Nyní k samotným testům. Grazier poukazuje na to, že se jich nezúčastnili vojáci na zemi. Vzhledem k tomu, že se testovalo, jak letadla dovedou pozemnímu vojsku poskytovat podporu, to vrhá na směrodatnost výsledků stíny. Bývalý mariňák odhaduje, že špičky letectva o skutečnou demonstraci palebné podpory nestály. Poukazuje, že v bojové situaci musejí vojáci na zemi navést pilota na těžko viditelný cíl a letoun musí v oblasti vydržet dost dlouho, aby cíl našel a zničil kanónem nebo bombami. „Nicméně srovnávací testy mezi A-10 a F-35 byly nastaveny tak, že nebyly schopny adekvátně prověřit schopnosti F-35 tuto klíčovou roli plnit,“ uvádí Grazier.
Kromě toho se konaly v poušti, kde je najít cíl extrémně jednoduché. A také to znamená, že simulace podmínek, kdy je jedno letadlo sestřeleno a další musí chránit oblast, než dorazí pro pilota záchrana, byla nepřesná. Jak Grazier poukazuje, pilot by se snažil schovat, pro tyto účely by byl ideální zalesněný terén.
Autoři testů se prý snažili F-35 zvýhodnit i jinak. Například že pilotovali piloti se zkušenostmi na A-10, kteří pak přešli na F-35, protože zbytek neměl trénink na předávání informací a záchranné mise. Grazier poukazuje, že tento nedostatek letectvo stále nenapravilo.
Kromě toho, palebná podpora a záchranné mise jsou jedněmi z nejobtížnějších, protože piloti musejí střílet v oblasti, kde jsou spřátelné jednotky. Veterán se pak diví, že až na jeden test se nepoužívala ostrá munice. Místo analýzy přesnosti zásahů se tak spoléhalo na videa z kokpitu, výpovědi pilotů a personálu na zemi. „To umožnilo činitelům manipulovat výsledky podle požadavků,“ varuje Grazier. Ostrá munice prý nebyla použita kvůli bezpečnosti.
Analytik shledává, že se o skutečný test nejednalo. „Bez pozemních jednotek operujících v blízkosti cílů by testy mohly být v nejlepším případě považovány za cvičení v zásahu na bojišti, tedy za využití letectva k narušení nebo zdržení nepřátelských sil předtím, než mohou zasáhnout proti přátelským jednotkám. Rozhodně nešlo o testování schopnosti letounu F-35 podporovat jednotky, které již bojují s nepřítelem, což je primární úkol letounů A-10. Členové Kongresu jasně požadovali srovnávací test blízké letecké podpory, ale toho se jim nedostalo,“ uvádí.
Nicméně i nepřesný test měl výsledky a byli pro vedení nepříznivé. Grazier si je jist, že kdyby pro F-35 dopadly dobře, bylo by to uvedeno hned na první stránce. Ale není. Naopak autor reportu přiznává, že F-35 v roli A-10 nesplnil očekávání a dává doporučení, co by se mělo zlepšit. Je jich celkem osm a všechna jsou zcenzurována.
Ohledně výsledků, v reportu je věta, že by F-35 musel vyletět vícekrát, aby mohl zasáhnout stejný počet cílů jako A-10. A dále je v textu zmínka, že typické zbraně A-10 umožňují více náletů než typické zbraně na F-35. Jak analytik poukazuje, konstruktéři A-10 věděli, že pro svůj účel potřebuje vysokou nosnost, aby mohlo zůstat v oblasti a zaútočit několikrát. Malá nosnost F-35, zvláště pokud má zůstat „neviditelná“, ji pak pro tuto roli činí nevhodnou. A-10 unese 16 bomb GBU-39. F-35 jen osm. Kanón GAU-8 má 1 350 nábojů. F-35 má jen 181 a má menší ráži. Grazier ovšem trochu posměšně dodává, že stejně v testech nesplnil požadavky na přesnost, takže je to jedno.
Nutnost startovat vícekrát je pak varující vzhledem k tomu, že F-35 je notoricky náročná na údržbu a podle zprávy Úřadu pro vládní odpovědnost (GAO) je jen 50 % letounů schopných vzlétnout na jakoukoliv misi. Tedy nejen že by bylo F-35 potřeba víc na to, co zvládnou A-10, ale není jisté, že by toho vůbec byly schopny.
Když došlo na trefování se do cíle, A-10 byla lepší. Piloti A-10 většinou na cíl útočili z menší vzdálenosti, protože jsou tak naučení. Zpráva zmiňuje chyby v navádění bomb přes systém GPS. Jak Grazier poznamenává, s A-10 si pilot může dovolit se přiblížit, protože letoun je pancéřován. Zatímco F-35 musí útočit z dálky, aby byl chráněn stealth technologií. A přesnost je při palebné podpoře velice důležitá.
Co se týče předávání informací dalším letounům, piloti A-10 ve zprávě uvedli, že tento úkol pro ně byl mnohem méně náročný. „Zastánci programu F-35 rádi hovoří o tom, že pokročilé senzory letounu a schopnost okamžitého sdílení informací zvyšují schopnost celých sil získat společný obraz o bojovém prostoru. Odhalení, že pilot letící na F-35 musí vynaložit větší úsilí, aby se zkoordinoval s jiným pilotem, naznačuje, že realita možná neodpovídá tomu, co se říká. Bohužel celá část zprávy o testování po tomto odhalení je cenzurována, takže není jasné, o jak významný problém se může jednat,“ poukazuje analytik. Piloti ve zprávě došli k názoru, že pokud by A-10 útočila a F-35 by ji kryla, byla by to silná kombinace, která by negovala slabé stránky obou. Každopádně z toho, co se ve zprávě píše, F-35 nevychází jako lepší stroj než A-10.
Pentagon se podle Graziera snažil výsledky utajit. Žádost o jejich poskytnutí byla podána den potom, co tajemník letectva Frank Kendall přiznal, že k testům došlo na slyšení v dubnu roku 2022, tedy tři roky po jejich konání. Tato žádost nebyla vyslyšena. Ale letectvo couvlo, když právníci POGO podali žalobu.
Grazier se přiznává, že lobbuje za to, aby A-10 zůstala ve službě, minimálně do té doby, než bude nalezena adekvátní náhrada. A proto také požadoval, aby ke srovnávacím testům došlo. „Autor jen v roce 2023 navštívil více než dvacet kanceláří kongresmanů, aby s nimi hovořil o letounech A-10 a třech úlohách, které plní. Na všech těchto setkáních ani jeden neřekl, že by tyto zprávy viděli. Mnozí ani nevěděli, že se srovnávací testy vůbec uskutečnily. Daňoví poplatníci, nemluvě o samotných vojácích, by se měli ptát, proč se vedení letectva snaží potlačit vysoce relevantní informace, které by měly ovlivnit důležitá rozhodnutí o budoucnosti amerických bojových operací,“ píše Dan Grazier. Dodává, že rozhodovat by se mělo na základě dat, nikoliv slibů velitelů letectva.
„Navzdory rétorice o válkách budoucnosti a fantastických technologiích téměř každá válka spočívá v boji našich pozemních jednotek s pozemními jednotkami nepřítele v těsné blízkosti. Vojáci a mariňáci, kteří budou v těchto válkách bojovat, si zaslouží mít nástroje, které budou potřebovat k přežití a vítězství. Dokud tu nebude nějaká náhrada, zůstává A-10 nejlepším dostupným nástrojem na podporu vojáků. Důkazem toho, že letouny A-10 jsou stále důležité, je skutečnost, že letectvo vyslalo letouny A-10 z arizonské letecké základny Davis-Monthan na Blízký východ během několika dní po začátku války mezi Izraelem a Hamásem, aby pomohly zabránit eskalaci konfliktu,“ říká závěrem.
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/m ... -35-745435
Všechno se dá vysvětlit.Bohužel ne všem.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49775
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od Alchymista » 13 lis 2023, 11:57

https://www.michalapetr.com/map-1832-vy ... -ji-dozvi/
MAP 1832 Vysoký státní úředník Kanady odhalil skutečnou cenu za letadla F-35! Češi budou skučet, až se ji dozví!
Před pár dny zveřejnil vysoký parlamentní úředník Yves Giroux zodpovědný za státní rozpočet Kanady zprávu, kolik budou ve skutečnosti stát letadla F-35, a jeho zpráva dále prohloubila rostoucí obavy, že letadla F-35 jsou tak neskutečně předražená, že je odmítá provozovat už i letectvo USA.

Originální zdroj dokumentu vysokého kanadského státního úředníka Girouxe najdete zde, včetně odkazu na podrobný výpočet v PDF.
https://www.pbo-dpb.ca/en/publications/ ... financiere

Velitel 11. amerického letectva, které kryje hlavní úderný směr z Ruska na USA, a které je přímo podřízené slavnému NORAD, generál David Sisto Nahom, letos oznámil, že F-16 bude v příštích nejméně 20 letech stále tím letadlem, které zvládne spoustu nenáročných misí, a které je hlavně zvládne dobře a pozoruhodně levněji než platforma páté generace F-35. Letadlo F-16 může splnit cíle mise na Středním východě, o týden později už může létat nad USA a provádět obranné mise na obranu vlasti. Je to úžasné letadlo, protože všechny úkoly plní s polovičními provozními náklady oproti jakékoli jiné letecké platformě, kterou máme.

Slova elitního generála letectva USA se tak pozoruhodně kryjí s výpočty elitního kanadského rozpočtového úředníka, a je tak na čase spočítat podle jejich údajů, na kolik nás vlastně letadýlka madam Černochové přijdou, neboť v tom panuje stále mnoho nejasností.

Na první pohled vypadají celkové náklady na úplný provoz 24 letadel F-35 madam Černochové úplně stejně jako náklady na úplný provoz 24 letadel F-35 Kanady:
Celkové náklady na 24 kusů F-35 podle kanadského parlamentu: 334 miliard CZK
Celkové náklady na 24 kusů F-35 podle madam Černochové: _ _ 322 miliard CZK
Leč první pohled značně klame! Kanadský úředník spočítal náklady na provoz letadel pouze na 30 let, a to mezi lety 2026-2056, protože pak musí být bezpodmínečně vyřazena a nahrazena. Madam Černochová ovšem ve svých výpočtech prodloužila životnost českých letadel oproti kanadským o 10 let na roky 2029 -2069!!!! Navíc kanadský úředník ve svých výpočtech vycházel ze značně nižší nákupní ceny letadel, včetně ceny za přestavbu letišť, a naopak mu vyšly mnohem vyšší provozní náklady, a výslovně upozornil, že s každým dalším rokem provozu letadel se cena jejich údržby bude zvyšovat.

Pokud by úředníci madam Černochové počítali kanadskou metodikou vyšel by jim tento výsledek za nákup 24 letadel F-35 s veškerou výzbrojí, výcvikem, výstavbou letišť, provozem a údržbou:
Náklady na nákup letadel a výstavbu letišť _ _ _ _ _ _ _ _ _ 150 miliard
Náklady na provoz letadel v letech 29-59 _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 244 miliard
Náklady na provoz letadel v letech 59-69 _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 82 miliard
Celkem podle kanadské účetní metodiky _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 476 miliard CZK
Celkem podle české účetní metodiky _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 322 miliard CZK
Rozdíl ve výpočtech _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ -154 miliard CZK
Jak vidíte madam Černochová dokáže zázraky, a česká letadla F-35 budou létat nejen levněji, ale i déle, a budou potřebovat i menší opravy a údržbu, než letadla kanadská. Vzhledem k tomu, že Kanaďané jsou zřejmě pečliví účetní, vypočítali i zdražení v případě, že by USA letadla F-35 dodaly Kanadě se tříletým zpožděním, tedy ne v roce 2026, jak se letos smluvně zavázaly, ale až v roce 2029, jak letos slíbily madam Černochové, že jí pošlou první letadlo! Zpoždění celého cyklu provozu a údržby letadel o 3 roky má dodatečné náklady dalších 18 miliard, asi inflace, že?

Můžeme tedy říci, že letadla madam Černochové podle kanadské metodiky přijdou Čechy na 500 miliard korun. A když už i američtí letečtí generálové tvrdí, že letadla F-16 vyjdou na polovinu, a přitom zastanou stejnou práci, je logické, že i letadla SAB JAS-39 Gripen zastanou tu samou práci, a možná ještě levněji. A je logické ušetřit 250 až 300 miliard, a postavit za ně raději stejné 2 jaderné bloky velikosti Dukovan, jaké nyní staví Orbán!
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Odpovědět