Obecné zajímavosti z letectví

Odpovědět
Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 370
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Wasp1 » 27 lis 2023, 00:11

Obdoba Top Gunu v SSSR vznikala dlouho a dost pomalu. Nakonec ale přeci jen chvilku byla.
Upoutávka :

Hlavní " film"


Mimo Top Gun, USAF má Fighter Weapons School v Nellis. To je taková nadstavba.
Posoudit výcvik v jejich kvalitě nemůžu, protože nemám data k SSSR, ale předpokládám na základě dat z US, z rozhovorů a z odtajněných dat rozvědky že celková úroveň výcviku SSSR byla nižší, včetně ménších náletů. V devadesátých letech se v rusku prakticky nelétalo, cca 10-50 hodin ročně. Mohla za to špatná finanční situace země, proto taky MiGy 29 sežrala rez, protože stáli venku a nelétaly.

Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 370
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Wasp1 » 27 lis 2023, 00:20

https://thelexicans.wordpress.com/2013/ ... r-program/

Strojový překlad :

Vzhledem k velmi špatnému předvedení letounů sovětské výroby v arabsko-izraelské válce v roce 1967 zahájil Sovětský svaz program obecně známý u sovětského letectva jako Středisko leteckého personálu. Centrum se nacházelo v Turkmenistánu na letecké základně zvané Maryj-1 (Maryj se vyslovuje "Marie").
Na této základně se nachází jednotka známá jako 1521. letecká základna. 1521. letka se skládala ze tří letek, z nichž dvě by se daly považovat za "agresorské" jednotky, obě létající na MiG-29, a další jednotka, která provozovala bezpilotní letouny La-17 pro cvičné cíle pro hostující jednotky sovětského letectva.
Letka 1521st byla zformována v roce 1974 a létala na MiG-21bis. Piloti těchto letek obsahovali vyšší počet vysoce zkušených pilotů (rozlišení bojových zkušeností pilotů v sovětských silách v té době bylo známo jako piloti úrovně "První třída" a "Odstřelovač"). Tyto jednotky měly vyšší podíl těchto vysoce zkušených pilotů ve srovnání s běžnými jednotkami sovětského letectva.

Obecně se učební plán používaný jednotkami na základně Maryj-1 skládal z 5 částí:
-hodnocení individuálních dovedností pilotů.
-Nízké lety nad bezprizorním terénem oblasti pro seznámení posádek letadel.
-hodnocení výkonů v oblasti ACM a QRA.
-taktická cvičení zahrnující více letadel.
-živé odpalování raket a střelba.
Je třeba poznamenat, že sovětské letectvo nemělo k dispozici systém TACTS, který by umožňoval sledování letounů zapojených do ACM v reálném čase (jako například systém používaný USAF a US Navy). Veškerý výcvik byl monitorován v reálném čase prostřednictvím rádia s využitím GCI z 1521. a dalšího řídícího z hostující jednotky.

1. letka 1521. perutě létala zpočátku na letounech MiG-21bis a poté na MiG-29 Fulcrum-C. Konce horizontálního stabilizátoru a konce křídel byly natřeny žlutou barvou s černým obrysem, aby letoun vypadal jako F-15 Eagle. Pro zachování tohoto vzhledu byly na zádi pilotní kabiny použity šikmé černé sbíhající se do černožlutého chevronu. Na základě preferencí pozemního personálu byly na letouny přidány také znaky Sharkmouth.
Druhá letka 1521. letky poprvé létala na MiGu-23MLD. Existovaly plány na přezbrojení letky letouny Su-27 Flanker, ale místo toho obdržela letouny MiG-29 s vysokou životností. Tyto letouny měly také označení žraločí tlamy s dalším označením, které tvořil "kyselý" sršeň překrytý červeným bleskem s písmeny "AM" (aviabaza Maryy, letecká základna Marie) nad ním.
Po rozpadu Sovětského svazu byly letouny 2. letky převedeny do kazašského letectva.

Opravdu není mnoho informací z otevřených zdrojů, ať už z knih nebo z publikační databáze --. Podle těchto zdrojů dokonce nejsou zmínky o těchto letkách ani v sovětských obranných publikacích.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11028
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od kenavf » 11 pro 2023, 20:13

Grif píše:
09 pro 2023, 11:34
Je to vlastně jednoduchý.Když chceš přistát,dáš berany od sebe a když už jsi skoro na zemi,tak zas trochu k sobě.Předpokládám,že to je to, co si většina těch pitomců myslí. :lol:
Ešte keby tak ten človek vedel ktorá páčka v kabíne ovláda ktorú časť toho TRANSFORMERS krídla na B737 MAX(foto krídla tesne po pristátí/dotyku)
obrázok_2023-12-11_201309591.png
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 40825
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Alchymista » 11 pro 2023, 20:23

To sú zrejme vztýčené interceptory (rušiče vztlaku) a tie nevláda pilot, ale IMHO automatika.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11028
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od kenavf » 11 pro 2023, 21:10

Ano, to čo je zdvihnuté dohora pôsobilo zároveň s reverzom motorov.
To čo smeruje dole(Fowlerove vztlakové klapky?) je v pristávacej/približovacej polohe posunuté cca o pol metra dozadu a sklopené počas priblíženia a pristávania.
obrázok_2023-12-11_210637528.png
https://cs.wikipedia.org/wiki/Vztlakové_klapky
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 40825
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Alchymista » 11 pro 2023, 21:55

klapky sú tam myslí fowlerove, aj keď je ťažké rozlíšiť, či je to modifikovaná fowlerova klapka alebo klapka dvojštrbinová... (priklonil by som sa k fowlerove, "dvojštrbinová" by mala mať delenie o kus bližšie k prednej hrane, s výraznejšou štrbinou a po celej šírke)

Treba tiež mať na pamäti, že tá istá riadiaca plocha môže mať rôzne funkcie v závislosti na konfigurácii krídla ako celku.
Konkretne na kenavfovej fotke sú klapky plne vysunuté ako brzdiace a "maximálne kolmo" vztýčené dosky plnia funkciu interceptoru - rušiča vztlaku, i vďaka tomu, že odkrývajú širokú štrbinu pred klapkami.
Naopak - na ďalšej fotke sú klapky úplne zatiahnuté a riadiace plochy sú vo funkcii spoileru vyklopené "len trochu" a zrejme asymetricky len na jednom krídle.
Krídlo je konštrukčne dosť podobné a patrí B737-800
Obrázek

Ruská terminológia označuje často interceptory ako mnohofunkčné spoilery. Prasa sa v tom už vyznaj... :devil: Mňa to učili naopak.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 7897
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 12 pro 2023, 09:12

B-737 má od verzí NG dvouštěrbinové vztlakové klapky (předchozí verze, nyní nazývané Classic, měly klapky tříštěrbinové).
Faktem ale je, že se ta dvouštěrbinová klapka současně částečně vysouvá mimo obrys křídla jako klapka fowlerova, která ale vytváří jen jednu štěrbinu.
Takže u B-737NG a MAX je to takový "hybrid" ... ale stále je to více dvouštěrbinová klapka.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 40825
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Alchymista » 12 pro 2023, 09:26

Budiž, hádať sa nebudem - dokumentáciu som nečítal.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 7897
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 12 pro 2023, 10:45

Alchy, to nebyla výtka ... spíš doplnění.
Ony se ty konstrukční prvky prolínají, a najít něco v provedení, v jakém to kdysi vzniklo, je prakticky nemožné.
Lze to ukázat i na těch klapkách B737.
Jsou dvouštěrbinové, ale zároveň se částečně vysouvají mimo obrys křídla jako fowlerova klapka (ta se původně nazývala fowlerovo křídlo a vyjíždí mimo obrys křídla celá).
te-flap-posns.jpg
te-flap-posns.jpg (26.31 KiB) Zobrazeno 1624 x
A aby to nebylo tak jednoduché, tak se celá horní část potahu, která v zatažené poloze kryje klapku, zdvihá nahoru jako rušič vztlaku (spoiler).

FbW řízení prostě umožňuje kombinace, které by jinak člověk / pilot neměl šanci ovládat.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11028
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od kenavf » 13 led 2024, 14:01

"Gurneyova klapka".
https://en.wikipedia.org/wiki/Gurney_flap
Gurney to použil "hore nohami" na zadnom spojleri Indy car a začali v r.1971 vyhrávať.
Asi to bolo tak škaredé že s "pravouhlým vinglom" na konci krídla tomu letci neverili a museli to zrealizovať a dostať do života až na formuliach a až potom sa to dostalo na vrtulníky. Ja som to teraz videl v dokumente na hrane listov veternej elektrárne. Zvyšuje to vztlak krídla.
obrázok_2024-01-13_135126831.png
obrázok_2024-01-13_135126831.png (6.8 KiB) Zobrazeno 1178 x
obrázok_2024-01-13_140104633.png
obrázok_2024-01-13_140104633.png (122.92 KiB) Zobrazeno 1178 x
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 40825
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Alchymista » 18 led 2024, 11:37

https://www.ac24.cz/zpravy-ze-sveta/mus ... il-lavinu/
Musk uvedl, co možná stojí za problémy s letadly Boeing a spustil „lavinu“
USA – Federální letecký úřad aktivně přijímá pracovníky s „těžkým mentálním“ postižením, psychiatrickými problémy a dalšími duševními a fyzickými poruchami v rámci iniciativy zaměřené na rozmanitost a začlenění, která je popsána na internetových stránkách úřadu. (Foto: Flickr)

„Cílená postižení jsou taková postižení, která federální vláda v rámci své politiky určila pro zvláštní důraz při náboru a přijímání zaměstnanců,“ uvádí se na internetových stránkách FAA. „Patří mezi ně sluch, zrak, chybějící končetiny, částečné ochrnutí, úplné ochrnutí, epilepsie, těžké mentální postižení, psychiatrické postižení a trpaslictví.“

Tato iniciativa je součástí plánu FAA „Diverzita a inkluze“ pro přijímání zaměstnanců, který tvrdí, že „diverzita je nedílnou součástí plnění poslání FAA, kterým je zajištění bezpečného a efektivního cestování po celé naší zemi i mimo ni“.

Z webových stránek FAA vyplývá, že pokyny agentury týkající se přijímání zaměstnanců v oblasti rozmanitosti byly naposledy aktualizovány 23. března 2022.

FAA, která spadá pod ministerstvo dopravy ministra Peta Buttigiega, je vládní agentura pověřená regulací civilního letectví a zaměstnává zhruba 45 000 lidí.
V posledních dnech se veškerá pozornost upírá na FAA a letecké společnosti poté, co se 5. ledna během letu společnosti Alaska Airlines vysadily zástrčné dveře na letadle Boeing 737 Max 9. Na letišti se objevily i další problémy.

FAA po incidentu uzemnil všechna letadla 737 MAX 9 a provádí „rozsáhlou kontrolu“ a údržbu.

FAA dodal, že po incidentu zvýší dohled nad společností Boeing, včetně kontroly výrobní linky letadel Boeing 737 Max 9 a společností, které leteckému výrobci dodávají díly.

Po tomto incidentu komentátoři na sociálních sítích a veřejně známé osobnosti obvinili letecké společnosti a výrobce letadel, že důraz kladený na iniciativy v oblasti rozmanitosti, rovnosti a inkluze snížil bezpečnost létání.

„Chcete letět v letadle, kde upřednostnili najímání DEI před vaší bezpečností?“, napsal minulý týden na X technologický miliardář Elon Musk. „To se skutečně děje.“

„Hniloba DEI v leteckém průmyslu je mnohem horší, než si myslíte,“ napsal minulý týden komentátor deníku Daily Wire Matt Walsh ve svém článku.

Kritici podobných komentářů se ohradili proti tvrzení, že upřednostňování DEI snížilo bezpečnost cestování, a skupiny na ochranu občanských práv Muska například za tento „odporný a ubohý“ tweet udeřily.

Na webových stránkách FAA agentura tvrdí, že lidé s „vážným“ mentálním a fyzickým postižením jsou nejvíce nedostatečně zastoupenou částí federální pracovní síly.

„Protože je rozmanitost velmi důležitá, FAA aktivně podporuje a zapojuje se do různých sdružení, programů, koalic a iniciativ na podporu a přizpůsobení se zaměstnancům z různých komunit a prostředí. Naši lidé jsou naší silnou stránkou a velmi dbáme na to, abychom do nich investovali a vážili si jich jako takových,“ uvádí FAA.

Na žádost o komentář k této iniciativě, včetně toho, jaké role budou lidé se zdravotním postižením plnit, FAA sdělila společnosti Fox News Digital, že agentura důkladně hledá a prověřuje kvalifikované kandidáty „z co nejvíce zdrojů“ na celou řadu pozic.

„FAA zaměstnává desítky tisíc lidí na široké škále pozic, od administrativních rolí až po dohled a výkon kritických bezpečnostních funkcí. Stejně jako mnoho velkých zaměstnavatelů agentura proaktivně hledá kvalifikované kandidáty z co největšího počtu zdrojů, přičemž všichni musí splňovat přísné kvalifikační požadavky, které se samozřejmě liší v závislosti na pozici,“ uvedla FAA.

Dr. Stanley Goldfarb, předseda Do No Harm – skupiny zdravotníků, studentů medicíny a politiků, kteří se snaží „chránit zdravotnictví před radikální, rozdělující a diskriminační ideologií“ – řekl pro Fox News Digital, že podobně jako v lékařství má i letecký průmysl povinnost chránit své cestující.

„Letecký průmysl má odpovědnost za bezpečnost cestujících stejně jako zdravotnictví za bezpečnost pacientů. Tato odpovědnost převažuje nad ostatními faktory při posuzování uchazečů o práci v těchto oborech. Lidé se zdravotním postižením, kteří mohou úspěšně plnit úkoly, by nikdy neměli být diskriminováni,“ řekl Goldfarb, profesor v důchodu a bývalý proděkan pro studijní programy na Lékařské fakultě Pensylvánské univerzity.

„Bohužel,“ řekl Goldfarb, „politika identity vytváří příležitosti pro takzvané utlačované skupiny tím, že snižuje standardy pro vstup do těchto oborů, a tím ohrožuje bezpečnost těch, kterým má sloužit“. Některé snahy se prostě k politice identity nehodí,“ dodal.

Na internetových stránkách FAA je uvedeno, že někteří manažeři mohou zaměstnávat osoby se zdravotním postižením a veterány prostřednictvím „procesu přijímání na místě“ za předpokladu předložení požadované dokumentace.

FAA také podrobně uvádí, že zaměstnancům se zdravotním postižením budou na pracovišti poskytnuty „přiměřené úpravy“.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
Kalinac
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5062
Registrován: 24 úno 2017, 20:23

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Kalinac » 19 led 2024, 23:42

Dronování před 50- roky ...

Jak mohly USA omylem "darovat" tajný dron Sovětskému svazu?
Uplynulo více než půl století od chvíle, kdy sovětská kontrarozvědka našla americký dron ve stepích Kazachstánu. Bajkonur se nacházel ve vzdálenosti asi 200-300 kilometrů od místa zajímavého nálezu a mnozí se domnívali, že tam toto zařízení letělo za účelem průzkumu. Ale ve skutečnosti bylo všechno trochu jinak.
Zařízení D21B z Ameriky, které se používá pro "jednorázovou" misi, bylo vypuštěno z letounu B-52H k provedení průzkumu testovacího místa Lop Nur, které se nachází v západní části Číny a testovaly se zde jaderné zbraně . Bezpilotní letoun byl urychleně dodán do Tupolevovy kanceláře, kde na něm inženýři a konstruktéři provedli různé studie.
Sovětští specialisté vysoce oceňovali vlastnosti bezpilotního létajícího stroje a pravděpodobně tato pozice pracovníků konstrukční kanceláře dala podnět k vývoji vlastního projektu s názvem "Havran".
Vědci ze Spojených států začali navrhovat drony v roce 1960, kdy byl nad Sovětským svazem sestřelen americký průzkumný letoun na letounu U-2 Francis Gary Powers, ačkoli tento letoun byl považován za prakticky nedosažitelný pro systémy protivzdušné obrany. U-2 byl mimo dosah až do C-75
SSSR tehdy vyjádřil své rozhořčení nad incidentem a od toho dne Američané nemohli létat ve vzdušném prostoru svého údajného protivníka. A informace o něm byly potřeba neustále.
Američtí inženýři proto přišli s myšlenkou vyvinout bezpilotní vzdušný prostředek (UAV), aby mohli provádět svůj výzkum a statistickou analýzu na území Sovětského svazu bez povšimnutí sovětské strany. A to se jim podařilo. Pravda, nebylo to úplně dokonalé letadlo, ale mohlo plnit určité úkoly, které mu byly přiděleny. První let do oblak uskutečnil Lockheed D-21 v polovině 60. let minulého století a při druhém výstupu do vzdušného prostoru mohl letět rychlostí Mach 3,3 ve výšce letu více než dvacet sedm kilometrů.
Dron se poprvé vydal do Číny, aby provedl bojovou misi poté, co byl mírně vylepšen. Jeho hlavním účelem byly strategické objekty Čínské republiky, které bylo třeba vyfotografovat a na zpáteční cestě shodit kontejner s fotografiemi a dalšími informacemi na určené místo v Tichém oceánu.
Dron USA.JPG
Dron USA.JPG (17.25 KiB) Zobrazeno 566 x
Dodnes není znám důvod dronu, který mu umožnil "utéct" před svými bezprostředními nadřízenými do Sovětského svazu.
Projekt na návrh amerických UAV byl brzy uzavřen kvůli jeho zbytečnosti a velkému množství nedostatků. Za dobu své existence byly vyrobeny téměř čtyři desítky zařízení, polovina z nich byla použita při testování, čtyři přeletěly nad ČLR pro průzkumné účely a zbytek byl použit pro jiné úkoly.
Nejvíce frustrující pro americké konstruktéry bylo, když UAV ztratil všechny informace, které obdržel v polovině své trasy, a pak spadl sám.
Od dalšího vývoje se nakonec upustilo po vypuštění špionážního satelitu KH-11, který mohl během svého letu přenášet fotografie zpravodajské službě. Obraz obrazů byl téměř okamžitě přenášen na monitory speciálních pozemních systémů.

https://dzen.ru/a/YZzAfl_KigOxdRTE


Odpovědět