Dopravní letectvo

Odpovědět
Alchymista_B
Redakční rada
Příspěvky: 210
Registrován: 23 pro 2023, 21:14

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od Alchymista_B » 31 bře 2024, 21:04

TV-022 je kópia druhovojnového Junkers Jumo 022 vytvorená nemeckými špecialistami
NK-12, NK-14, NK-16 sú motory 50. rokov 20. storočia
VK-2500 je "rusifikovaný" ТВ3-117 od Motor-Sič

Moderné turbo-hriadelové a turbo-vrtulové motory rusi nemali - boli robené na ukrajine v Motor-Sič

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 715
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od mzprx » 31 bře 2024, 21:10

Ale vyvojova vetva NK to je. A u Kimova su aj varianty pre lietadla.
Viac hláv - viac kapusty.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8479
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od Skeptik » 31 bře 2024, 23:22

Alchymista_B píše:
31 bře 2024, 21:04
VK-2500 je "rusifikovaný" ТВ3-117 od Motor-Sič

Moderné turbo-hriadelové a turbo-vrtulové motory rusi nemali - boli robené na ukrajine v Motor-Sič
Alchy, jsi si tímto jistý?
PokudTB3-117 je motor od Klimova (St. Petěrburg), který byl naopak upravován v Motor Sič.
VK2500 je pak další vývoj / modernizace TB3-117 ... opět od Klimova.

TB7-117 je opět motor od Klimova, vyvíjený od roku 1985!!! přímo pro Il-114 (později Il-112).

Il-114 vznikal jako paralelní vývoj ke kunovické L-610, přičemž o a letouny se měly doplňovat ... něco jako ATR-42 a ATR-72.

Jinak pro ruské civilní letectví jsou Il-114 i TV7-117 významné počiny ... byť obě konstrukce nejsou nejmodernější. Umožňují ale ruským konstruktérům "vrátit se" tam kde to kolaps SSSR přerval.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista_B
Redakční rada
Příspěvky: 210
Registrován: 23 pro 2023, 21:14

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od Alchymista_B » 31 bře 2024, 23:34

S poslednou vetou samozrejme plne súhlasím.
Lenže ak je TV7-117 vyvíjaný od roku 1985, je to motor koncepčne starý bezmála polstoročie, rovnako ako lietadlo, pre ktoré je/bol vyvíjaný. Svet pokročil - viď brazílsky Embraer C-390.
Hoci - prevádzku C-390 v "ruských" podmienkach je dosť ťažké si predstaviť...
A ekvivalent Il-112 (širokotrupý turbovrtulový s horným krídlom) zjavne na trhu nie je (aspoň ma žiadny nenapadá - teda okrem C-27 Sparatn, čož je ale opäť pre ruské podmienky nepoužiteľný typ).

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8479
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od Skeptik » 01 dub 2024, 00:47

Ano. Koncepčně zastaralý, ve srovnání se západními ekvivalenty, je nejen TV7-117, ale i vlastní Il-114. Jenže Rusko v současné době nic lepšího nemá.

Ostatně nejen Rusko, ale ani nikdo jiný. Tedy kromě "Západu" s ATR-72-600 a DASH-8-Q400, které jsou technologicky i provozně o generaci dál, nikdo nic nemá.
Slibný je vývoj čínského MA700, ale ten je rovněž postaven na "západních" komponentech. A pokud "Západ" řekne NE, pak na tom bude ještě hůře než Il-114. Čína pro něj nemá ani motory, ani avioniku.

Od Rusů je tedy naprosto pragmatické, že se vrací 30 let zpět a začínají tam, kde skončili.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

shmel VR
Sponzor fóra
Příspěvky: 696
Registrován: 16 úno 2017, 10:58

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od shmel VR » 01 dub 2024, 07:32

Tak zvaná zaostalost Il 114 je dána požadavky obranného průmyslu RF ale také provozními podmínkami hlavního uživatele. Nevím co pořád řešíte, zkuste si najít něco o jeho vývoji a máte tam všechno. Ne všechno super moderní je vhodné do běžného provozu. Existuje něco jako provozní ekonomičnost letadel a ta se kategorii od kategorie řádově liší. V případě byť i jen malého zhoršení provozních podmínek vám na letištích zůstane stát kupa supermoderního šrotu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8479
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od Skeptik » 01 dub 2024, 08:13

Il-114 je, a celou dobu svého vývoje bylo, civilní dopravní letadlo, které bylo vyvíjeno pro použití z větších a dobře vybavených letišť. Obranný průmysl, či "specifické" provozní podmínky s tím nemají vůbec nic společného.

Důvodem relativní zastaralosti Il-114 (ale stejně tak jeho souputníků Tu-204/214 a Il-96) je skutečnost, že jejich vývoj začal v polovině 80-tých let 20. století (tj. před cca 40-ti lety) a nikam moc nepostoupil ... ani nemohl, ruský civilní letecký průmysl se v 90-tých letech minulého století zhroutil a teprve v posledních letech nastává jeho renesance.

A nejde jen o vlastní draky letadel a materiály na jejich výrobu, ještě podstatnější jsou letadlové systémy, od motorů, přes avioniku, systémy řízení až po systémy zajištění provozu (logistika).

Ale POZOR, aby bylo jasno, i přes svoji relativní zastaralosti jsou tato letadla modernější než cokoli co dokáže postavit zbytek světa - s výjimkou USA a spolupracujících evropských států (samostatně by to nedal ani jeden - nejblíže k tomu má Francie).
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

PeterM
Sponzor fóra
Příspěvky: 1392
Registrován: 18 úno 2017, 11:17

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od PeterM » 01 dub 2024, 08:31

Prosím o odpověď věci znalých úplnému laikovi. Kolik těch supermoderních letadel je schopno létat a hlavně používat letiště na celém území RF od Kubáně až po Sachalin?
Co je tvrzeno bez důkazu, může být odmítnuto bez důkazu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8479
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od Skeptik » 01 dub 2024, 09:23

Berou-li se standardní civilní letiště se zpevněnou RWY odpovídající délky a šířky (dle ICAO) s odpovídající pojezdovou drahou a velikostí odbavovací plochy, pak všechna.
Mám tím na mysli letiště v oblasti, která je schopna vygenerovat alespoň 50 PAX do jedné destinace týdně, aby se z něj vyplatil provoz alespoň turbopropu.

V AIP Ruska (Letecká informační příručka) je uvedeno 72 mezinárodních letišť - na těch určitě. Vnitrostátní letiště Rusko z nějakého důvodu v AIP nepublikuje (alespoň ne v tom elektronickém), tak nevím. Ale že zkušenosti jich bude tak 2x více.
Takže v Rusku může být něco přes 200 takových letišť ... bavíme-li se o standardních civilních letadlech s kapacitou >50 PAX.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5378
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od nine_mike » 01 dub 2024, 11:08

Čo sa týka tej avioniky, tak pre prakticky všetky nové ruské lietadlá sa kvôli sankciám vyvinula domáca ruská avionika v posledných rokoch. Takže to nie je tak, že prístrojovo je to lietadlo niekde z 80tych rokov, tie prístroje sú "novovývoj" a novovýroba. V tých videách z prvého letu Il-114-300 je vidieť aj kokpit, tak si to pozrite. To nie je kokpit 30+ rokov starého lietadla.
A militarizovať by sa to lietadlo zrejme dalo, tak ako sa militarizoval napr. Embraer-145 na Saab GlobalEye (Embraer R-99 a P-99), alebo Gulfstream G550. Aj keď teda mne by asi väčší zmysel dávalo v prvom rade v tomto smere použiť SSJ-100, ktorý nosnosťou a výkonmi poskytuje viac možností ako Il-114 (i keď už Il-114 je minimálne porovnateľný napr. s tým Embraerom-145, takže keby sa chcelo, tak sa dá aj to).
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8479
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od Skeptik » 01 dub 2024, 11:29

Samozřejmě, že ruské firmy musely vyvinout novou avioniku, jako náhradu za tu "západní". Jenže bez historie vývoje jim nezbývá než začít tam, kde skončily ... a než se dostanou na srovnatelnou na srovnatelnou úroveň, tak to ještě pár let potrvá.
Dtto se týká motorů a dalších systémů.

To, že v kokpitu vyměním budíky za obrazovky ještě neznamená, že letoun není koncepčně zastaralý.
Navíc u civilních dopravních letadel jde hlavně o spolehlivost a servisní zázemí.

Jinak, samozřejmě že každé letadlo jde militarizovat, ale vždy záleží na tom, pro jaký účel. A vždy je to větší či menší kompromis.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5378
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od nine_mike » 01 dub 2024, 11:49

Skeptik - Asi tomu nerozumiem, ale v akom zmysle by nová avionika civilného lietadla mala byť horšia ako iná avionika iného súčasného lietadla? Každý taký model leteckého prístroja alebo súčasti riadenia lietadla sa pri vývoji testuje či dosahuje požadované parametre a to aj v normálnych aj v extrémnych podmienkach a buď ich spĺňa a dostane atest, alebo ich nespĺňa a nedostane atest. To nie je ako model auta, že si môžeš vybrať prémiovú kvalitu alebo strednú triedu, tam to proste buď spĺňa to čo sa od toho v súčasnosti žiada, alebo nespĺňa. To znamená, že ten prístroj/systém je buď na takej úrovni ako iné, alebo prístroj/systém nie je uvolnený na použitie v lietadle (nedostane atest pretože nerobí to čo má dostatočne kvalitne a spoľahlivo).
Takisto celkom nerozumiem čo myslíš tým koncepčne zastaralý. V čom je Il-114-300 v tejto novej verzii koncepčne zastaralý a aká je vlastne tá koncepcia voči ktorej by mal byť zastaralý? Il-114 mal (už pred tými 30 rokmi) a má byť náhrada za An-24. Myslíš, že ATR-72-600 by v tých podmienkach a miestach kde lietajú An-24 bol nejak výrazne lepšie lietadlo ako tento nový Il-114-300?
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

Alchymista_B
Redakční rada
Příspěvky: 210
Registrován: 23 pro 2023, 21:14

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od Alchymista_B » 01 dub 2024, 11:57

Príkladom prestavby môže byť napríklad Hawker Siddeley Comet na Hawker Siddeley Nimrod.
Nine_mike - u prístrojov napríklad ergonomia, použitá infografika... u draku a krídla - aerodynamika, mechanizácia krídla, typ krídla, obslužiteľnosť, kontrolovateľnosť a opraviteľnosť, náročnosť na pozemné a servisné vybavenie pre rôzne stupne technickej obsluhy. Mnoho z toho sú veci vyslovene empirické, ale musia byť zahrnuté už pri konštrukcii.

shmel VR
Sponzor fóra
Příspěvky: 696
Registrován: 16 úno 2017, 10:58

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od shmel VR » 01 dub 2024, 18:53

Nechci vám do těch diskusí házet vidle ale konkrétně s nezasahováním vojáků do vývoje Il 114 asi nemáte pravdu a to v požadavcích armády na plochu křídla z důvodů vytrvalosti a pár dalších požadavků které vyústily v nemožnost plného využití mechanizace křídla. Ale doporučuji si to vyhledat v ruských pramenech, diskuse kolem tohoto problému byla na netu poměrně rozsáhlá. Ale porovnáváte neporovnatelné. Pro nás výsledkem toho západního přístupu jsou vynikající vojenské nákladní vehikly CASA. Výsledkem vyžírání evropských dotací je špičkový letoun L 410 NG. Toto letadlo si může koupit jen provozovatel chudý duchem. Je to jen o vhodné prezentaci TTD.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10313
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od skflanker_ » 01 dub 2024, 19:50

Ad Avionika = odporúčam video "Nový ruský Superjet / Новый русский Суперджет", kde je aj veľa info o novej ruskej avionike:
https://tvzvezda.ru/video/programs/2014 ... tyB1e.html zverejnené 24.03.2024, dĺžka videa 38:45 min.
Detailnejšie o KRET (nie len avionika dopravných lietadiel):
КРЭТ. Часть 1 https://tvzvezda.ru/video/programs/2014 ... 4PrVg.html zverejnené 03.03.2024, dĺžka videa 37:05 min.
КРЭТ. Часть 2 https://tvzvezda.ru/video/programs/2014 ... 7VX1v.html zverejnené 10.03.2024, dĺžka videa 38:35 min.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8479
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od Skeptik » 02 dub 2024, 05:57

shmel VR píše:
01 dub 2024, 18:53
Nechci vám do těch diskusí házet vidle ale konkrétně s nezasahováním vojáků do vývoje Il 114 asi nemáte pravdu a to v požadavcích armády na plochu křídla z důvodů vytrvalosti a pár dalších požadavků které vyústily v nemožnost plného využití mechanizace křídla.
Mohu poprosit o odkaz na tu diskusi či nějaký článek, který o tom mluví?
Zkoušel jsem to najít, ale neúspěšně.
Pokud se totiž požadavky na Il-114 v něčem lišily od standardního turbopropu, pak to byl požadavek na schopnost operovat i z letišť s krátkou RWY (1.300 m). To vyžaduje, kromě určité míry přemotorovanosti i poměrně rozsáhlou mechanizaci křídla.
shmel VR píše:
01 dub 2024, 18:53
Pro nás výsledkem toho západního přístupu jsou vynikající vojenské nákladní vehikly CASA. Výsledkem vyžírání VE dotací je špičkový letoun L 410 NG. Toto letadlo si může koupit jen provozovatel chudý duchem. Je to jen o vhodné prezentaci TTD.
Přiznám se, že této části moc nerozumím.

"Vehiklem CASA" je, předpokládám, myšlena vojenská CASA 295 a ne CASA 3000, což byl španělský projekt z 90-tých let na nový civilní turboprop využívající velkou část trupu Il-114 a křídla Saabu 2000, které CASA pro SAAB vyráběla.
Obrázek
Jenže CASA 295 je od počátku konstruována jako vojenský transportní letoun = letadlo zcela jiné kategorie.

Narážku na L-410 NG, tedy letoun, který vznikal jako exportní projekt letadla pro oblasti s málo rozvinutou infrastrukturou - primárně pro ruský trh a dle ruských požadavků - jsem v kontextu debaty o Il-114 (tj. letounu opět jiné kategorie) rovněž nepochopil :sad:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

shmel VR
Sponzor fóra
Příspěvky: 696
Registrován: 16 úno 2017, 10:58

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od shmel VR » 02 dub 2024, 08:34

Skeptiku debata o tom proč mluvím o CASA 295 a L 410 NG je na dlouhé lokty. Kdysi jsem zpracovával finální verzi studie "Provozní ekonomičnost malých dopravních letadel" což byl jeden z grantových projektů EU. Tak snad mám nějaké povědomí o co se jedná. Ani před tím jsem neměl rád grantové šílenství EU a poté co jsem se do dvou grantů osobně namočil tak už vím jaká lumpárna na prachy to je. Co se týká Il 114 týká mrknu a snad pošlu odkazy pokud to půjde.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8479
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od Skeptik » 02 dub 2024, 13:23

shmel VR ... Co se týče dotačních programů EU, naprostý souhlas. Je to naprostá zvrhlost - osobní zkušenost z cca 10-ti projektů. 80% financí se vyhazuje za byrokratické požadavky "aby se nekradlo".
Vývoj L-410 NG nebyl dotován z EU. Ta půlmiliarda šla z rozpočtu ČR. Nicméně nutno podotknout, že původní záměr byl velmi dobrý Business plán ... L-410 byl v Rusku vybrán jako páteřní letoun pro dopravu v málo rozvinutých oblastech a odběr / výroba v licenci v UZGA (УЗГА) měla zahrnovat stovky kusů.
Bohužel z toho teď bude těžit UZGA ... probíhá vývoj TVRS-44 Ladoga (založen na odkoupeném projektu L-610 a zkušenosti s výrobou a provozem L-410UVPE a L-410 NG).

Ekonomické studie na letadlovou techniku jsem dělal naposledy na VŠ ... nicméně měl jsem vynikajícího kamaráda, který byl v tomto oboru největší kapacitou, a pár jeho analýz jsem že zajímavostí četl ... na přechod z B737 Classic na B737NG nebo A320, a k zavedení ATR-42/72 u ČSA.
Jasně z toho vyplývalo, že ekonomické je zavedení jakéhokoli letadla ... za odpovídajících podmínek / potřeb.

Jinak na odkazy se těším. Díky.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10313
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od skflanker_ » 08 dub 2024, 21:25

Trup a konzoly krídla ďalšieho sériového lietadla Iľjušin Il-96 boli dodané do montážnej dielne pobočky PAO "Il" VASO (ПАО «Ил»-ВАСО). Tímy montážnych dielní Voronežského leteckého závodu tak splnili svoje záväzky v súlade s harmonogramom. 18-tonový agregát bol vlečená na technologickom podvozku, čím si budúce dopravné lietadlo "ohmatalo" dráhu továrenského letiska.
"To všetko sú pre nás významné udalosti," hovorí Jevgenij Romašin (Евгений Ромашин), vedúci výroby VASO (ВАСО). - Práce pokračujú a v súlade s výrobným programom Il-96 sa v jednotlivých divíziách závodu vyrábajú diely a montujú agregáty ďalších strojov". Podľa plánu by sa tento rok 2024 mali dodať na konečnú montáž ešte jednotky jedného Il-96. Voronežskí konštruktéri tak dosiahli plánované tempo výroby 2 lietadiel tohto typu ročne v súlade s výrobným programom OAK.
20240408.jpg
Video https://vk.com/video-211699782_456239334 / https://vk.com/video-173678697_456243252 dĺžka 55 sek.
Zdroj https://vk.com/wall-211699782_18375 / https://vk.com/wall-47275428_314011 / https://vk.com/wall-173678697_367783 z 08.04.2024
Prehľad výroby od 1988 do teraz napríklad https://russianplanes.net/planelist/Ilushin/Il-96

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16763
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od petrp » 08 dub 2024, 23:10

Letiště Praha od května mění parkovací služby, zkrátí dobu bezplatného parkování
Pražské Letiště Václava Havla od května změní parkovací služby. Z dosavadních 15 se na deset minut jednou za den sníží doba na bezplatný průjezd expresními parkovišti. Nový ceník parkování nad deset minut zpoplatní po 15minutových intervalech namísto původních 30 minut. Parkoviště PB Economy před druhým terminálem se od května stane třetím expresním parkovištěm s novými 70 parkovacími místy, cestující ho využijí při příletech na druhý terminál. Letiště o tom dnes informovalo v tiskové zprávě.
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/letis ... i/2502988?
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

Odpovědět