F16

Odpovědět
Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 383
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: F16

Příspěvek od Wasp1 » 07 zář 2023, 18:16

F-16 byl první stroj s uvolněnou statickou stabilitou, která mu umožnila vynikat v ustáleném manévrování, dodnes je tady číslo 1.
Návrh preferoval ustálené manévrování a rolovcí schopnosti při vysokém G. Preferované rychlosti M0,6-1,2 s důrazem na transonické rychlosti ( kolem M1).
Nízké až střední výšky.
Pokud z toho čtete důraz na dogfight schopnosti. Máte samozřejmě pravdu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8638
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: F16

Příspěvek od Skeptik » 08 zář 2023, 03:53

Pokud se nemýlím (a myslím, že ne), tak všechny F-16C od block 50 mají motory F110-129 (F100 měly už jen "spárky" F-16D block 52).

V případě F-16V block 70/72 se již jiný motor než F110 nepoužívá. Není to tedy "lepší" motor, ale standardní a slovenská F-16 nemá větší "tlamu", ale standardní.
Nebo to myslíš tak, že slovenské F-16 dostaly motor F110-132 jako F-16E block 60? Protože to jsem nikde nenašel.

Ostatně, ona je F-16V i o něco těžší (cca o 30%) než byly F-16 s motory F100, takže výkonnější motor opravdu potřebuje. Navíc jaako stíhací bombardér má i větší nosnost než měly stíhací F-16.
Pozn. Celkově se ale poměr tah ku hmotnosti, při 50% paliva, bude blížit 1:1 ... takže agilita bude skoro taková, jako u moderních stíhacích letadel.

Jinak souhlas, F-16 bylo vždy velmi pěkné letadlo.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

HONZIK11
Výkonný redaktor
Příspěvky: 798
Registrován: 21 čer 2019, 14:16

Re: F16

Příspěvek od HONZIK11 » 08 zář 2023, 09:40

F-16 Block 70 pro Slovensko maji motory opravdu General Electric F-110-129 s tahem 131 kN.

F-110-132 byl exkluzivne v Block 60 pro SAE . A od te doby asi nikde. Vyroba je utlumena ve prospech vyrazne levnejsiho 129.

https://www.f-16.net/f-16-news-article2685.html

Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 383
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: F16

Příspěvek od Wasp1 » 08 zář 2023, 16:49

Mýliš se.
Ale začnu ze široka.
Konstruktéři General Dynamics zvažovali dvě řešení motorů. JeDno počítalo se dvěma motory General Electric F-404 a druhé počítalo s jedním motorem F-100 od firmy Pratt and Whitney.
Tento motor vznikl přímo pro F-15 a byl ve své době na vrcholu konstrukce leteckých motorů. Což přinášelo své problémy.
Bylo zvoleno jednomotorové řešení pro úspory na hmotnosti a většímu doletu.
Frma Pratt and whitney tímto získala výsadní postavení pro výrobů motorů, protože oba hlavní typy F-15 a F-16 používaly motory F-100 této společnosti.
Objevily se problémy ve vzájemné spolupráci USAF a PaW a velmi brzy se naskytlo zajimavé řešení - konkurence ve formě motoru F-110 od firmy General Electric (kdo chce více at začne vyhledávat - "VÁLKA MOTORŮ USAF).

Bylo určeno že F-16 bude používat oba motory, tedy F-100 a F-110 v poměru zhruba 3:7.
Od té doby ažř dodnes si zákazník můževybrat jestli chce motor F-100 nebo F-110. Pozná se to podle čísla za Blockem. Tedy. F-16 C Block 50 značí motor F-110.
F-16 Block 52 značí motor F-100.
Stejná logika je u poslední verze Block 70 - motory F-110, Block 72 F-100.

Ze vnějšku je rozdíl hned patrný širší " tlamou" u motoru F-110 a jinou výstupní tryskou.
Motory F-100 používají původní menší vstup vzduchu.

Aby bylo jasné že Block 72 s motory F-100 je v nabídce dodnes, odkaz zde :
https://www.dsca.mil/press-media/major- ... w-purchase

Praktický rozdíl ve výkoně je ten že motory F-110 jsou výkonější v nižších letových hladinách a v nižších machových číslech.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8638
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: F16

Příspěvek od Skeptik » 08 zář 2023, 17:07

Aha, díky.
Já myslel, že block 70 je označení pro jednomístnou a block 72 pro dvoumístnou verzi.
Díky za vysvětlení.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

HONZIK11
Výkonný redaktor
Příspěvky: 798
Registrován: 21 čer 2019, 14:16

Re: F16

Příspěvek od HONZIK11 » 08 zář 2023, 17:12

Wasp. To nebylo na me ,nebo jo? A jo ,Skeptik me predbehl.
Ad . Nakup F16 pro Maroko. Vzdy me rozesmeje ta klauzule ,stejne jako u nas o porizeni F35 .U nas to bylo ,,v NATO,,. a Evrope.
..Tento navrhovaný prodej přispěje k zahraniční politice a národní bezpečnosti Spojených států tím, že pomůže zlepšit bezpečnost hlavního spojence mimo NATO, který je i nadále důležitou silou pro politickou stabilitu a hospodářský pokrok v severní Africe.

Myslim tim,jasne ,ze tim posilis USA. V podstate kazdym nakupem .
Ale jak tim zabezpecis svuj hospodarsky pokrok ? Nu uvidime kupujeme F35 ,meli bychom byt na tom v budoucnu lepe.Co se hospodarskeho pokroku tyka. :pise

Uživatelský avatar
kozlus
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1874
Registrován: 07 úno 2017, 17:55

Re: F16

Příspěvek od kozlus » 08 zář 2023, 20:44

Ekonomika se bude muset setsakra otacet, aby ufinancovala nejaky smysluplny provoz a, nedej boze, zasobu munice. :smich:

Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 383
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: F16

Příspěvek od Wasp1 » 10 zář 2023, 15:43

Bojová technika vždy služí jako připoutání země k tomu kdo ji prodává. Indie to kompenzuje jinak.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10365
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: F16

Příspěvek od skflanker_ » 12 zář 2023, 21:32

MiG-23MLD v boji proti F-16
12.09.1988 skupina MiG-23MLD zo 120. IAP letela na ciele v údolí rieky Kunar východne od Asadabadu (Afganistan).
Pakistanci boli čoraz aktívnejší a piloti opakovane hlásili "vizuálny kontakt" s lietadlami F-16 sprevádzajúcimi úderné skupiny z ich strany. Napätie doslova viselo vo vzduchu a v tento deň ho rozptýlila otvorená potýčka. Po zhromaždení nad nápadným orientačným bodom (jazero Surubi) skupina zamierila k hraniciam. 2 krycie dvojice sa tam vybrali vopred, ciele ležali v blízkosti hraničnej čiary, preto boli pridelené 2 krycie dvojice. Nad horským masívom 50km severozápadne od miesta útoku zaujali stíhači podplukovníka Sergeja Bunina (Сергея Бунина) a jeho zástupcu majora Nikolaja Golosijenko (Николая Голосиенко) hliadkovaciu zónu a 40km južnejšie boli major Semjon Petkov (Семен Петков) a starší poručík Vladimir Dančenkov (Владимир Данченков). Pakistanské lietadlá F-16 už boli vo vzduchu: 2 lietadlá poručíka Chálida Mahmúda zo 14. letky pakistanského letectva vzlietla zo základne Kamra a sledovala MiGy paralelným kurzom. O niekoľko minút im zo zeme oznámili, že vo vzduchu sa objavila kolóna lietadiel - k cieľu sa blíži úderná skupina. Nad Kunarom sa otočila na sever a nabrala bojový kurz pozdĺž hranice. Keď sa úderná skupina zoradila, aby sa priblížila k cieľu, bola len niekoľko kilometrov od hranice, čo nepriateľ využil. Krytie sa dostalo pomerne ďaleko a Chálidovi nič nebránilo dostať sa do stredu rozťahaného cieľa. Najbližšie k nemu bol MiG-23MLD (trupové číslo 55) kapitána Sergeja Privalova (Сергея Привалова), krajný / najvzdialenejší v zložení druhej krycej skupiny. Vynárajúc sa 13km od neho z hustej oblačnosti, Chálid počul, že jeho stanica radiačnej výstrahy "zvoní": MiGy sa otáčajú jeho smerom. To nebolo v plánoch pakistanského pilota. Začal manévrovať, v rýchlosti z polotočky s náklonom 135° vypustil 2ks rakiet AIM-9L a vyšiel z boja preletom nad mašinami vo vzdialenosti 1500m od napadnutých MiGov. Jedna raketa išla ďaleko do strany, ale druhý Sidewinder vybuchol nad Privalovovým lietadlom a zasypal ho črepinami. Otras bol silný, pilot zažil citeľný úder, dokonca nohy vyrazil z pedálov. Veľká črepina mu vnikla do odseku za pilotnou kabínou v 0,5m vzdialenosti od hlavy, zvyšok prerazil plechy na klapke a ľavej konzole, prerazili prídavnú palivovú nádrž. Za lietadlom sa tiahol biely oblak paliva, ale po prvom šoku sa pilot uistil, že lietadlo nehorí, udržal sa vo vzduchu a riadil lietadlo. Obe krycie dvojice sa na forsáži vrhli na miesto potýčky a éterom sa rozliehal krik. Pakistanec bol vo vážnych problémoch - dolet rakiet R-24R (Р-24Р) stačil na to, aby ho zasiahli ešte pred hranicou, a na zemi dokonca počuli pilota: "Nechajte ma ho zabiť! Vyrovnať skóre sa však nepodarilo - z riadiaceho strediska dostali všetci rozkaz urýchlene odletieť v obave z boja nad odľahlou oblasťou, kde situácia nebola priaznivá: nepriateľ mohol do boja zaviesť nové sily a MiGy mali malú zásobu paliva. Pakistanci tu mali všetky výhody, od silovej prevahy až po taktickú situáciu, a otvorený stret so susedným štátom v predvečer dlho očakávaného konca vojny nebol žiaduci. Po zhodení bômb sa Privalov (Привалов) obrátil domov, nasledovaný zvyškom skupiny. Bunin (Бунин) a Golosienko (Голосиенко) uzavreli formáciu a potom sa za nimi opäť objavila dvojica F-16.
Pakistanci ich nasledovali s úmyslom zostreliť prenasledované MiGy, ale nedokázali s nimi držať krok, po nastavení krídiel na maximálnu šípovosť zrýchlili na forsáži na rýchlosť zvuku (hoci s podvesenou prídavnou nádržou bol limit M=0,8).
Po priblížení k Bagramu mohol MiG, ktorý bol zasiahnutý, pristáť ako prvý. Nemal už takmer žiadnu palivovú rezervu: súdiac podľa prietokomeru lietadlo stratilo už 1200 litrov paliva. Zanechávajúc mokrú stopu na betóne, lietadlo išlo priamo na stojanku, kde sa únik zastavil hneď po vypnutí motora - palivo došlo. Petkov (Петков), ktorý pristál vedľa, vyliezol z lietadla a rozčúlene si rozbil prilbu o betón: "Nech idú do prdele...! Mal som ho na muške!".
Citát z knihy "Horúce afganské nebo" (Жаркое небо Афганистана), autor Vikor Markovskij (Виктор Марковский)
Zdroj https://vk.com/wall-141829_136812 z 12.09.2023

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8638
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: F16

Příspěvek od Skeptik » 13 zář 2023, 05:33

⬆️ Popisovaný vzdušný boj nebyl prvním setkáním sovětských MiGů-23 a pákistánských F-16. K prvnímu (se střelbou) došlo 29. dubna 1987.

Toho rána čtyři MiGy-23MLD od 120. IAP pod vedením pplk. Počitalkina, byli na misi proti tunelům používaným Mudžaheddíny pro přepravu zásob z Pákistánu v oblasti Djaware, když je zachytily dva F-16A od 9. Sq. PAF. MiGy letěly obzvláště vysoko a rychle a shazovaly své CBU ze střemhlavého letu. Podle pákistánských zdrojů, zatímco MiGy-23 shazovaly své bomby, F-16 se přiblížily a vypálily na ně jeden Sidewinder.
Celá formace MiGů-23 však provedla po úderu obrat a začala stoupat. Podle pákistánských zdrojů se po tomto obratu vedený (wingman) z pákistánské formace, Flt.Lt. Shahid Sikander dostal před svého vedoucího, mezi odpálený AIM-9L a formaci MiGů-23. Sidewinder ztratil uzamčení na jeden z MiGů a vzápětí se znovu uzamkl, tentokrát na F-16 Flt.Lt. Sikandera a zaznamenal přímý zásah.
Flt.Lt. Shahid Sikander se katapultoval, poměrně hluboko v afgánském území, ale dopadl do oblasti kontrolované Mudžaheddíny a byl následně převeden do Pákistánu.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5454
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: ☕ Volný pokec

Příspěvek od nine_mike » 09 lis 2023, 11:55

Taká otázka - F-16 má systém EPU (emergency power unit), ktorý ako palivo využíva hydrazín. Potreboval by som vedieť akým spôsobom sa hydrazín plní do F-16? Predpokladám, že sa to plní nejakým čerpadlom, to čerpadlo má nejaké indikátory tlaku/teploty a pod?
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 45130
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: F16

Příspěvek od Alchymista » 09 lis 2023, 12:47

Vyukový film o EPU a plnení hydrazinu


Procedúra spúšťania... (technici od migov a sučiek sa zdržia drzých komentárov!)
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5454
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: F16

Příspěvek od nine_mike » 09 lis 2023, 15:12

No, zaujímavé, ale to čo potrebujem zistiť tam nie je. I keď je tam záber na nejakú čerpaciu stanicu.
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

Uživatelský avatar
gandalf
Sponzor fóra
Příspěvky: 3492
Registrován: 07 úno 2017, 18:22

Re: F16

Příspěvek od gandalf » 09 lis 2023, 16:44

Proč se tam dává ta voda?

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 45130
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: F16

Příspěvek od Alchymista » 09 lis 2023, 17:15

IMHO ako "tlmič plameňa" znižujúci rýchlosť a teplotu horenia hydrazínu a tiež zároveň ako pracovné médium zvyšujúce hmotnostný prietok turbínou.
Samotný hydrazín sa rozkladá na vodík a dusík tromi súbežnými reakciami:
N2H4 → N2 + 2.H2 (veľmi silne exotermická)
3.N2H4 → 4.NH3 + N2
4.NH3 + N2H4 → 3.N2 + 8.H2 (endotermická)

so vzduchom horí za vzniku N2, NOx a vody, reakcií je ale osem či koľko...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 383
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: F16

Příspěvek od Wasp1 » 09 lis 2023, 19:50

Na zemi se poruchou aktivoval záložní zdroj EPU a obsluha byla vystavena hydrazinu.

Uživatelský avatar
vojvoda
Výkonný redaktor
Příspěvky: 664
Registrován: 02 dub 2020, 15:37

Re: F16

Příspěvek od vojvoda » 09 lis 2023, 22:53

Prečo hydrazín? Vyššia horľavosť/reakčnosť a teda istota oproti kerozínu?
Ako to majú iné lietadlá?
срочно расстрелять

Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 383
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: F16

Příspěvek od Wasp1 » 09 lis 2023, 22:58

F-16 je malý a tehdy to byl lehký stíhač. Z toho plyne že nádoba je malá ( protože letadlo je malé) a bylo potřeba tedy použít něco extra výkoného ( menší objem ale velká energetická výdejnost) Hydrazin je inženýrsky geniální volba. JInak je to ale také hazard se životy.
EPU při nafungujícím motoru poskytne energii na nutné věci na +- 15 minut letu. Letadlo má hned přistát.

B-2,U-2 používají také Hydrazin, v rusku/ SSSR nevím.
Naposledy upravil(a) Wasp1 dne 09 lis 2023, 23:00, celkem upraveno 2 x.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 45130
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: F16

Příspěvek od Alchymista » 09 lis 2023, 22:58

Dôvody použitia hydrazinu sú celkom iné - ekonomické... V čase vzniku F-16 bolo potrebné udržať výrobu hydrazínu, ktorý bol po skončení programu Apollo zaťažený "ekologickými daňami" a jeho cena vyletela viac ako desaťnásobne.

Jediný zmysluplný dôvod pre existenciou EPU na lietadle veľkosti F-16 je ten, že F-16 je nosič jadrovej zbrane.

Rusi používajú APU na báze malých prúdových motorov, podobne ako všetky veľké dopravné lietadlá.
Tie majú často ešte aj "vypadávacie" náporové turbíny, ktoré sa vyklopia z trupu vlastnou váhou a ženú napríklad čerpadlá núdzového hydraulického okruhu
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 383
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: F16

Příspěvek od Wasp1 » 09 lis 2023, 23:01

Alchymista, ale kdeže. Pokud by tomu tak bylo tak by byl na všech tehdejších letadlech.

Odpovědět