Fischer Air zbankrotoval 2005 (
vloni bylo oznámeno, že letos v září má začít operovat air Fischer)
Lauda Air zbankrotoval 2013 (
low-costka Niki 2017)
Co se
rozdílů v pohodlí a službách na palubách charterů, low-costek a v ekonomy třídě týče, lze konstatovat, že se tyto rozdíly po roce 2008 postupně stíraly až téměř zmizely.
Dnes je to spíše o rozdílu mezi jednotlivými airlines a tím, zda je letadlo určeno pro krátké a střední tratě nebo pro dálkovky.
Příkladem budiž Travel Service.
Původní flotila B-737NG (ve verzi 800) pro transporty "koupáků" (
jiný terminus technicus zní SHBčka ... od Self Handling Baggage :razz: ) byla doplněna dvěma ex-lufthansáckými B-737-500 (
pohodlné kožené sedačky s větší roztečí mezi sedadly, ale kapacita jen 103 PAX), které začaly létat jako low-cost Smart Wings. Postupně ale provoz Smart Wings začaly přebírat charterové B-737NG, nově i MAX. Dnes už má Travel Service jednotnou flotilu pro vše.
A co víc, po převzetí ČSA (
a jejich faktickém zániku neb zůstalo jen logo) došlo postupně ji ke sloučení flotil ČSA a Travel Service, takže všechna letadla létají, co je potřeba. V současnosti dochází k vyřazování ČSÁckých Airbasů, čímž se flotila, nové vytvořené Smart Wings Group zcela unifikuje (
až na vyjímky v podobě A330 zapůjčeného od Korea Air a pár ATR ... u nichž je jen otázkou času kdy skončí).
Obdobným vývojem si prošla i většina airlines v Evropě - tedy s výjimkou jejich dálkových letadel.
Co se těch "tenkých opěradel" týče, to je další trend. Na krátkých a středních tratích po Evropě (
v průměru 2 hodiny letu) se částečně rezignovalo na pohodlí a některé sedačky nemají ani sklopná opěradla. Zato je mají tenká (
tedy oni existují i tenká sklopná, ale jsou dražší 
).

Tenké opěradlo znamená úsporu cca 4 cm. Při 29-ti řadách to znamená úsporu cca 116-ti cm = možnost vložení 30-té řady a navýšení seatingu o 6 sedadel = 6 extra PAX.
Nezdá se to moc, ale jsou to extra money z každého letu ... při stejných nákladech.
Snížení komfortu bych airlines nezazlíval, protože je to něco, co cestující chtějí.
Když s tím první low-costky přišly, říkalo se, že je to jen pro "baťůžkáře". Ale při ekonomické krizi na to rychle zareagovali i "kravaťáci" a pro "pár dolarů" se přesunuli z economy class do low-cost. A na to klasické airlines musely zareagovat, jinak ... Bankrot.
Takže vlastně "požadavek zákazníka".
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire