
OCHOTNIK B - útočné UAV
- puma
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 21962
- Registrován: 17 zář 2017, 12:49
Re: OCHOTNIK B - útočné UAV
Super, to zde oceníme 

Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.
- riho
- Samostatný redaktor
- Příspěvky: 2727
- Registrován: 08 úno 2017, 09:58
Re: OCHOTNIK B - útočné UAV
Možno by puma mohol napísať o ktoré časti by sa mal Danny najviac zaujímať, aby sme nemali len peknú, ale aj výživnú foto a video dokumentáciu :)
- puma
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 21962
- Registrován: 17 zář 2017, 12:49
Re: OCHOTNIK B - útočné UAV
Tak záleží jak to budou prezentovat. Také záleží jestli to bude jen maketa nebo ne. Uvidíme, podle mě to bude nejspíš ten s maskáčem, co ukazovali v Achtubinsku.
Rozpětí křídel „Ochotnika“ je 19 metrů, délka je 14 metrů. Vzletová hmotnost je kolem 25 tun, z toho 2 800 kilogramů je nosnost zbraní. V malé nadmořské výšce bude S-70 schopen létat rychlostí 1400km/h, dosah bude 5000 kilometrů. Předpokládá se, že "Ochotnik" bude spárován s Su-57, kdy bude vést údery dle jeho příkazů.
https://rg.ru/2019/05/25/reg-sibfo/tiaz ... letel.html
Kde ty čísla vzali netuším, ale pokud by dal 1400km/h u země - což je cca aerodynamická maximálka, pak by to byl nadzvukový letoun na velké výšce na 100% s minimálně M1.4-1.6.
Rozpětí křídel „Ochotnika“ je 19 metrů, délka je 14 metrů. Vzletová hmotnost je kolem 25 tun, z toho 2 800 kilogramů je nosnost zbraní. V malé nadmořské výšce bude S-70 schopen létat rychlostí 1400km/h, dosah bude 5000 kilometrů. Předpokládá se, že "Ochotnik" bude spárován s Su-57, kdy bude vést údery dle jeho příkazů.
https://rg.ru/2019/05/25/reg-sibfo/tiaz ... letel.html
Kde ty čísla vzali netuším, ale pokud by dal 1400km/h u země - což je cca aerodynamická maximálka, pak by to byl nadzvukový letoun na velké výšce na 100% s minimálně M1.4-1.6.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.
-
- Samostatný redaktor
- Příspěvky: 1119
- Registrován: 19 úno 2017, 13:13
Re: OCHOTNIK B - útočné UAV
Kolik že umí/měla by umět 57 supercruiser bez forsáže ? A pokud by měli být spárované , tak ta rychlost by mohla odpovídat . Ale nikde není psáno , že Ochotnik nemůže startovat o pul hodiny dříve a okouknout situaci....
- puma
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 21962
- Registrován: 17 zář 2017, 12:49
Re: OCHOTNIK B - útočné UAV
No uvádí se u Su-57, že s izd.30 by mohl dávat až M1.6-1.8, ale to je JPP na základě asi matematických výpočtů, no a u F-22 se to neví ani teď, a to je hodně dlouho ve službě, uvádí se jen, že určitě je to přes M1.4 a s největší pravděpodobností mezi M1.5-1.7.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.
- puma
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 21962
- Registrován: 17 zář 2017, 12:49
Re: OCHOTNIK B - útočné UAV
Další fotka Ochotniku-B vedle "Ochotnického" Su-57 053 neznámo odkud (nejspíš Achtubinsk, ale není to z nedávné předváděčky s vyskládanou výzbrojí, je to jiná stojánka..., je to z této na 100% - ty dvě silné bílé čáry jinde u stojánek na letišti takto nejsou)

https://www.webstagram.biz/media/BzvJmnJhZ7V
To moc nevypadá, že se Ochotnik-B teprve chystá na první let ve společnosti 053 zrovna v Achtubinsku
Někdo zveřejní nedatované fotky, z pojezdových testů z firemního letiště Suchoje na začátku roku (fotil to někdo na blízko přímo kousek od dráhy na letišti, což by si asi ohlídali, takže to vypadá jak řízený únik o jeho existenci, před tím než jej přesunou do Achtubinska) a hle on už je na letišti, kde se testuje technika na závěr svého vývoje včetně zbraňových systémů. To tvrdím od začátku, že tu něco nehraje. :) První vzlet by měl probíhat na firemním letišti, jak ty pojezdy po VPD, ne v Achtubinsku, to nemá žádnou logiku. Buď je to maskírovka jak hrom nebo je prostě před koncem vývoje a už probíhají od zimy závěrečné státní zkoušky právě ve spoluprací s tím upraveným Su-57 T-50-03 v Achtubinsku, jestli na to stačí jen jeden kus Ochotniku-B, tak to znamená, že se opravdu počítá primárně s párovou spoluprací s jedním/dvěmi/čtyřmi Su-57, kdyby jeho úloha byla primárně jiná, tak je těch Ochotniku-B v Achtubinsku víc.

https://www.webstagram.biz/media/BzvJmnJhZ7V
To moc nevypadá, že se Ochotnik-B teprve chystá na první let ve společnosti 053 zrovna v Achtubinsku

Někdo zveřejní nedatované fotky, z pojezdových testů z firemního letiště Suchoje na začátku roku (fotil to někdo na blízko přímo kousek od dráhy na letišti, což by si asi ohlídali, takže to vypadá jak řízený únik o jeho existenci, před tím než jej přesunou do Achtubinska) a hle on už je na letišti, kde se testuje technika na závěr svého vývoje včetně zbraňových systémů. To tvrdím od začátku, že tu něco nehraje. :) První vzlet by měl probíhat na firemním letišti, jak ty pojezdy po VPD, ne v Achtubinsku, to nemá žádnou logiku. Buď je to maskírovka jak hrom nebo je prostě před koncem vývoje a už probíhají od zimy závěrečné státní zkoušky právě ve spoluprací s tím upraveným Su-57 T-50-03 v Achtubinsku, jestli na to stačí jen jeden kus Ochotniku-B, tak to znamená, že se opravdu počítá primárně s párovou spoluprací s jedním/dvěmi/čtyřmi Su-57, kdyby jeho úloha byla primárně jiná, tak je těch Ochotniku-B v Achtubinsku víc.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.
- puma
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 21962
- Registrován: 17 zář 2017, 12:49
Re: OCHOTNIK B - útočné UAV
:sipka: Stojánka je jasná a operují odsud i tři Su-57 a Su-35S v době +- kdy tam byl nafocen.
https://twitter.com/border9999/status/1 ... 5961204736
A další nedávná fotka, kde má rahno na hlavním podvozku. Mají je všechny stoje, vytáhli je z těchto hangárů.

https://vk.com/milinfolive?z=photo-1235 ... 9_00%2Frev
Šípovitost křídel je závratná, dokonce je větší než u M2.3 Su-35S. Zajímavé je, že šípovitost křídel, když přiložíte v Photoshopu Ochotnika-B (tmavší a delší křídla) v druhé průhledné vrstvě na Su-57 je stejná nebo velice blízká.
https://twitter.com/border9999/status/1 ... 5961204736
A další nedávná fotka, kde má rahno na hlavním podvozku. Mají je všechny stoje, vytáhli je z těchto hangárů.

https://vk.com/milinfolive?z=photo-1235 ... 9_00%2Frev
Šípovitost křídel je závratná, dokonce je větší než u M2.3 Su-35S. Zajímavé je, že šípovitost křídel, když přiložíte v Photoshopu Ochotnika-B (tmavší a delší křídla) v druhé průhledné vrstvě na Su-57 je stejná nebo velice blízká.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9242
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: OCHOTNIK B - útočné UAV
Ještě se někdo domnívá, že s tímto úhlem šípu, motorem AL-41F1 a konvergentně-divergentní tryskou s proměnnou geometrií se jedná o podzvukový letoun ??? 

"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 6274
- Registrován: 16 úno 2017, 21:19
Re: OCHOTNIK B - útočné UAV
Ak skutocne uz maju pripravene na nasadenie SU-57 s Ochotnikmi s vytvorenou taktikou, prisposobenou novym moznostiam, s prehladom o bojisku na zaklade komunikacie vsetkych strojov a s vyuzitim ich zbranovych systemov, bude to revolucia.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9242
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: OCHOTNIK B - útočné UAV
To bude, to se ví (a Rusové nejsou jediní, kdo na tom pracuje).
Ale vědět a technicky a operačně zvládnout, jsou dvě zcela odlišné kategorie.
Faktem ale je, že Rusové (a před nimi i Sověti) jsou vždy více ochotní jít "neprověřenými cestičkami". Mají ty revoluce tak nějak v krvi
Ale vědět a technicky a operačně zvládnout, jsou dvě zcela odlišné kategorie.
Faktem ale je, že Rusové (a před nimi i Sověti) jsou vždy více ochotní jít "neprověřenými cestičkami". Mají ty revoluce tak nějak v krvi

"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 6274
- Registrován: 16 úno 2017, 21:19
Re: OCHOTNIK B - útočné UAV
Ochotnik moze byt este uspesnejsi, ked Rusi zvladnu komunikaciu roja a nasadia to aj na lietadla 4++ generacie. SU-35 s upgradovanou elektronikou moze kludne fungovat rovnako ako SU-57. Na vzdialenost, ktora by znamenala ohrozenie kvoli vacsiemu RCS sa lietadlo aj tak nepriblizi, pracu v horucej zone zastanu drony.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9242
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: OCHOTNIK B - útočné UAV
Ano, KDYŽ zvládnou.
To je to o čem píši
To je to o čem píši

"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
- puma
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 21962
- Registrován: 17 zář 2017, 12:49
Re: OCHOTNIK B - útočné UAV
Tak revoluce, dost tuto úlohu softwarově a koncepčně ulehčují poprvé použité na jednom stíhacím letounu čtyři X pásmové AESA antény/radary s výnosem 360° kolem letounu, dosah těch bočních a zadního radaru N036B-1-01 je kolem 70-100km na cíl o RCS 1m2 (komunikační režim nebo režim detekce rušičů bude ale podstatně větší, a to se dá využít i pro pasivní určování přesné polohy UAV v prostoru), v dopředném směru jste na +400km. Na 360°palubním radaru o zaručeném dosahu cca 100km a v dopředném směru cca 400km se dá stavět, no a pro váš bojový i stíhací UAV pohybující se už i semisamostatně v tomto rádiusu už můžete podstatně lehčeji postavit zajímavé algoritmy s AI, které budou řídit z mateřského Su-57 jeho let a úkolovat jej buď dle pilota, ale prioritou bude zcela automatické velice dynamické řízení/úkolování jej se zapojením hodně AI na samotném UAV (kdy se bude využívat celý komplex dat z mateřského letounu z různých senzorů a popřípadě i odjinud, a jelikož má Ochotnik-B radar velice pravděpodobně to může byt zase N036B-1-01 (možná dva vedle/nad sebou) jak ty boční a zadní na Su-57, tak data z jeho senzorů a radaru musí nějak proudit i na Su-57). No a revoluční to bude jen protože s letounem pouze s dopředným radarem a datalinky by taková úloha (párová spolupráce pilotovaný stíhací letoun + bojový i stíhací UAV) byla těžce rozumně proveditelná (naprogramovatelná, protože polohu UAV znáte jen v dopředném směru z radaru mateřského letounu a když se bude pohybovat v zadní polosféře nebo i do boků od letu letounu, tak už musíte spoléhat na lehce zarušitelné datalinky a ztratili jste s ním spojní a ani nevíte, kde přesně je a co se s ním stalo - budete muset změnit směr a hledat jej jen s jedním dopředným radarem, takže nějaká rozumná bojová taktika vedení párové spolupráce s pilotovaným letounem/y jde do kopru) do nějakého efektivního operačního nasazení a zautomatizovaní do takové úrovně, aby do řízení a vedení taktiky operací mělo vždy hlavu a patu a nemusel do toho zasahovat nějak významně člověk. A ještě Ochotniku-B přidejte možnost nechat se komandovat na dálku přes ASU dalekodosahové PVO S-400/500 a máte vcelku dobře použitelný i bojový stíhací UAV zapojitelný i do PVO sítě s možností dělat vzdušné hlídkování ve vymezeném prostoru, + navádět dalekodosahové PLŘS od PVO, popřípadě PLŘS "za kopce" kam nevidí, a ani nemusí být takový UAV zcela samostatný a řízen umělou inteligencí a ani nebude, protože to ještě dnes není realizovatelné do nějakých komplexnějších rozhodovacích úloh v rámci probíhajícího ozbrojeného konfliktu.
Naposledy upravil(a) puma dne 16 črc 2019, 12:15, celkem upraveno 19 x.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 6274
- Registrován: 16 úno 2017, 21:19
Re: OCHOTNIK B - útočné UAV
Faktom je, ze v asymetrickych konfliktoch to moc nevyskusaju. Trening a pokusy v simulovanych podmienkach nikdy uplne nenahradia bojove podmienky. A urcite to v konfiguracii roja nebudu dodavat na export do oblasti, kde by to teoreticky slo predviest - najskor tak v horizonte 10-15 rokov.
Naposledy upravil(a) Juraj dne 16 črc 2019, 12:59, celkem upraveno 1 x.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9242
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: OCHOTNIK B - útočné UAV
Zajímavé, co vše se dá "určit" z několika rozmazaných fotek

1/ Zapnutí radaru mateřského letounu (SU-57) = jeho demaskování.
2/ "Spolupracující" UAV svoji polohu přesně zná = není nic jednoduššího než ji skrytě a kódovaně poslat mateřskému letounu. Jistě, zarušit se to dá, ale to vše, včetně radaru.
3/ Je zásadní rozdíl mezi tím řídit UAV z pevného pozemního stanoviště a řídit jej z pohybujícího se letounu, když JEDEN pilot musí současně řešit veškeré ostatní otázky týkající se jeho letu a mise.
Neříkám, že Tebou popsané sci-fi není možné, jen že to není jednoduché. Rusové nejsou první, kdo se o něco takového pokouší. Zda to dokáží, a zda to bude takticky využitelné … na to je ještě spousta času.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
- puma
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 21962
- Registrován: 17 zář 2017, 12:49
Re: OCHOTNIK B - útočné UAV
Pokud má být UAV efektivní i jako dvojka stíhače, tak se bez celokruhové obzoru radarem a takto získávaného informačního povědomí z "mateřského letounu" neobejdete, nejde jen o určování polohy UAV, rychlá vcelku jednoznačná klasifikace stovek typů cílů v okolí UAV během pár sekund, hlavně i ta pasivní detekce elektromagnetického vyzařování a podstatně přesnější určení polohy zdroje oproti klasickému RWR, do toho třeba možnost směrově po radaru vyměňovat velký objem dat, dále to umožňuje pasivní lokalizaci ztraceného UAV bez nutnosti manévrování a změny taktiky a jeho hledání po zjištění výpadku ve spojení s ním, použije se poslední známa poloha a okamžitě se tam koukne svazek z radaru ať byl před sekundou vůči letounu kdekoliv a hned se ví jestli byl sestřelen či ne (zda jej má smysl se pokusit třeba zachránit nebo kašlat na něj). UAV svoji polohu zná a může ji posílat na mateřský letoun po datalinku, ale pokud někdo zaruší satelitní navigaci nebo datalink, tak jsme najednou v háji a je nevyužitelné, celokruhový aktivní/pasivní radarový přehled okolo stíhače dost usnadňuje "komandování" UAV a algoritmickém vymýšlení vedení bojových taktik pro něj právě, kdy je tam pak spousta klíčových informací lehce nahraditelných a nejde jej jednoduše vyřadit z činnosti prostým přerušením toku dat přes jeden komunikační kanál. Proč by se měl Su-57 demaskovat po zapnutí radarů? pokud zapne jen boční nebo zadní a ne hlavní radar, tak vyzařování ve většině možných variant půjde mimo oblast, kde jej bude protivník schopný detekovat a velice pravděpodobně se tam ani nenachází letouny protivníka, ale nachází se tam většinu času třeba právě Ochotnici-B při letu ve formaci - jeden vlevo a druhý vpravo od roje..
Naposledy upravil(a) puma dne 16 črc 2019, 13:21, celkem upraveno 1 x.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 6274
- Registrován: 16 úno 2017, 21:19
Re: OCHOTNIK B - útočné UAV
Riadit v realnom case roj v rychlosti 1,5M to clovek nezvladne a aj automatika bude mat plne ruky prace. Ak to Rusi skutocne daju dokopy spolu s taktikou, ktoru si to vyzaduje - potom klobuk dole
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9242
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: OCHOTNIK B - útočné UAV
puma
Pokud zaruším datalinky, zaruším i spojení letoun - UAV.
Proč by letoun (UAV) měl zapínat vlastní radar, když:
a) ví kam letí
b) má info z AWACS, pozemních radarů a družic
c) má info z pasivních senzorů
Možnost využití radaru UAV letícího před letounem, který slouží jako "oči" a současně je "návnadou" pro nepřátelské stihače nevylučuji. Zvláště má-li stejný radar jako mateřský letoun, a tudíž je od pilotovaného letounu k nerozeznání.
Radiové vlny se chtě nechtě šíří všesměrově (byť je to v určitých směrech potlačeno), a proto se dají zachytit (třeba VERA je na tom založena). Navíc nelze vyloučit, že se nějaký jiný letoun / pozemní prostředek nachází přímo ve směru vysílání.
Prostě každé zapnutí radaru je demaskující prvek.
Pokud zaruším datalinky, zaruším i spojení letoun - UAV.
Proč by letoun (UAV) měl zapínat vlastní radar, když:
a) ví kam letí
b) má info z AWACS, pozemních radarů a družic
c) má info z pasivních senzorů
Možnost využití radaru UAV letícího před letounem, který slouží jako "oči" a současně je "návnadou" pro nepřátelské stihače nevylučuji. Zvláště má-li stejný radar jako mateřský letoun, a tudíž je od pilotovaného letounu k nerozeznání.
Radiové vlny se chtě nechtě šíří všesměrově (byť je to v určitých směrech potlačeno), a proto se dají zachytit (třeba VERA je na tom založena). Navíc nelze vyloučit, že se nějaký jiný letoun / pozemní prostředek nachází přímo ve směru vysílání.
Prostě každé zapnutí radaru je demaskující prvek.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9242
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: OCHOTNIK B - útočné UAV
Asi tak.
A nejen při 1,5M, ale i při manévrech mateřského letounu.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
- puma
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 21962
- Registrován: 17 zář 2017, 12:49
Re: OCHOTNIK B - útočné UAV
A co je řízení taktiky navedení PLŘS oproti řízení letu takového UAV? a to ta PLŘS letí podstatně rychleji, v principu je to podobné, i když s UAV je to složitější a jeho let je podstatně komplexnější a delší, automatika to zvládne v pohodě, a dnešní počítače vše spočítají bez problémů, jen je potřeba to vymyslet dost robustně a "blbovzdorně", protože se nejde ještě spoléhat na umělou inteligenci u takových UAV, že budou dělat nějaká klíčová rozhodnutí zcela samostatně. Třeba začlenit do automatických systémů řízení a velení PVO takového Ochotnika-B bych viděl jako zcela reálné, když jsou v tom začleněné pilotované stroje, tak nic nebrání tam začlenit UAV a ještě jej začít komandovat dle potřeby PVO po tomto kanálu, a na létání vzdušných hlídek po stejné trase a se zapnutým vlastním radarem, co takto rozšiřuje možnosti PVO baterie S-400/500 (teoreticky by pak bylo možné i navádět PLŘS s aktivním RL i za radarový horizont PVO baterie dalekého dosahu s takovým předsunutým "navaděčem a retranslátorem") to úplně stačí a ještě to šetří pilotované stroje a lidi. Pak jej zapojit i do kooperace s Su-57 a nejspíš i Su-35S (u kterých by dokázal prudce zvednout jejich bojový potenciál, kdy by využívali jeho horší zjistitelnost radary a ze sebe dělali pro protivníka "návnady" a dva Ochotniky-B využili pro navedení svých dalekodosahových PLŘS na letouny protivníka nebo rovnou k útoku z nečekaného směru, s tím se dá kreativně pracovat).
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.