Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Odpovědět
k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od k42 » 20 črc 2021, 20:23

Přijde mi jako podcenění možností těch 300 kusů za následujících 15 let - jestli to skutečně dodělají, jak to je nastíněno, tak bych se nedivil, kdyby vyráběli 300 kusů každý rok a licenční výrobě v mnoha dalších zemích - je to takový "MiG-21 pro 21. století"...

Jsem zvědavý, zda na to budou Amíci reagovat nějakou novou konstrukcí v rámci těch jejich "eSeries". Například Northrop+McDonnell měli podobnou jednomotorovou stíhačku na bázi YF-23 (nevybraného konkurenta Raptoru), jen jako studii, bez realizace, už začátkem 90. let - vypadalo to skoro shodně.

Mio
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2963
Registrován: 21 říj 2017, 16:53

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od Mio » 20 črc 2021, 20:27

vojvoda píše:
20 črc 2021, 20:19
Vzlet až o 2 roky zamrzel.
A keď praskne bublina F-35...ojojojojój. Nie zbytočne aj SŠA oznámili nástupcu F-16
No ona tá bublina v takej Británii už praskla minulí týždeň som čítal že sú zhrozený z prevádzkových nákladov na F-35 a že také obrovské nečakali ... Japonci vlani sa tiež vyjadrili že radšej si budú vyrábať ten ich Mitsubishi F-X a už ďalšie nekúpia dôvod nepovedali ale dá sa domyslieť

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21962
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od puma » 20 črc 2021, 20:46

Pokud je u jednomotorového F-35A/C max. vzletová 32t, kdy maximální tah motoru je 182kN (18560kg), kdy 32t je jen o tři a půl tuny méně než maximální vzletová hmotnost u dvoumotorového Su-57 (35.5t) a ten má momentálně maximální tah s 2x AL-41F-1 (294kN) 30000kg, a plánovaný tah s 2x Izd.30 je nejméně (353kN) 36000kg, tak to nevidíte ten propastný rozdíl při skoro stejné max. vzletové hmotnosti? což se samozřejmě odráží i do celkových letových hmotnostních profilů (kdy jsou si velice podobné), kdy motor F-35 dává při všech režimech letu (i zatížení) podstatně méně tahu letounu a to se někde musí projevit a aerodynamika to nezahrání, protože celková aerodynamická čistota konstrukcí těchto strojů se liší o maximálně desetiny až jednotky procent, což je v tom nic. Dyť Su-57 má při skoro obdobné hmotnosti s F-35, s Izd.30 plánovaný 2x tak vyšší tah, v současnosti s AL-41F-1 je to o cca 55% vyšší tah, myslíte si že je náhoda, že má maximální rychlost skoro přesně o 55% vyšší než F-35 s M1.6?
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49455
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od Alchymista » 20 črc 2021, 21:01

Nejde len o rýchlosť, ale tiež o stúpavosť a ďalšie letové vlastnosti... Napríklad: s akou záťažou ešte dokáže daný stroj urobiť základnú figuru vyššej pilotáže - premet?
Obstarožná Su-25 to dokáže s plným podvesením - 8x500kg
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9236
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od Skeptik » 20 črc 2021, 21:09

puma
Už jsem to psal několikrát. Nemůžeš porovnávat stíhací letoun pro vybojování vzdušné nadvlády se stíhacím bombardérem.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od Svarboj » 20 črc 2021, 21:12

puma:
S maximální vzletovou hmotností se do války nelétá a do vzdušného boje už vůbec ne. Navíc takové poměřování každé letadlo schopné nést větší zátěž znevýhodňuje. Vhodná pro poměr hmotnost-tah je ta normální (eng. gross) vzletová hmotnost obvykle (pokud uváděna) v lehčí konfiguraci vzduch-vzduch a jen na vnitřní palivo. Ale s přihlédnutím toho doletu na vnitřní palivo každého stroje - zase to znevýhodnění.
Naposledy upravil(a) Svarboj dne 20 črc 2021, 21:17, celkem upraveno 1 x.
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21962
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od puma » 20 črc 2021, 21:17

Tak pokud vím F-35 není žádný stíhací bombardér, ale mizerný stíhač, který vznikl jako výsledek programu "Joint Strike Fighter" nebo-li společný útočný stíhač, čehož výsledkem je stíhací víceúčelový letoun, v útocích na pozemní a námořní cíle může být skvělý, ale jako stíhač to má mizerné předpoklady proti rovnocenným generacím letounů (stealth), což je právě dané tím jeho výrazným podmotorováním, u protivníků 4+ generace toto kompenzuje stealth - tam to nehraje podstatnou roli, ale u protivníků 5. generace to je jeho velká Achillova pata.
Naposledy upravil(a) puma dne 20 črc 2021, 21:25, celkem upraveno 1 x.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49455
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od Alchymista » 20 črc 2021, 21:24

Pokiaľ chcete niečo skutočne relevantne porovnávať, tak musíte porovnávať nosnosti a dolety pre typické použitia daného stroja.

k F-35:
The Lockheed Martin F-35 Lightning II is an American family of single-seat, single-engine, all-weather stealth multirole combat aircraft that is intended to perform both air superiority and strike missions.
- mnohofunkčné bojové lietadlo
- pre vybojovanie vzdušnej nadvlády aj pre útočné misie
V u nás zaužívanej terminológii = stíhací-bombardovací

reálne mačkopes... alebo skôr žabomyš
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10866
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od skflanker_ » 20 črc 2021, 21:28

Veľká PR akcia čo sa u Rusov málokedy robilo = už preberajú maniere západu
Nikde ani zmienka o MiG, ani na prezentácii, nikde ani logo MiG = čisto Suchoj akcia pod OAK
Z PR akcie bude viac detailných foto, napríklad:
Riaditeľné vodorovné plochy pri motore / Roztvárateľné brzdné štíty:
v.jpg
Antény s vyžarovaním na koncoch krídel:
k.jpg
Zdroj https://vk.com/wall-14964099_55538 z 20.07.2021 + oveľa viac foto

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9236
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od Skeptik » 20 črc 2021, 21:34

puma píše:
20 črc 2021, 21:17
Tak pokud vím F-35 není žádný stíhací bombardér, ale mizerný stíhač, který vznikl jako výsledek programu "Joint Strike Fighter"
:wink: a on je nějaký rozdíl mezi "stíhací bombardér" a "strike fighter" :wink:
Svarboj píše:
20 črc 2021, 21:12
puma:
S maximální vzletovou hmotností se do války nelétá a do vzdušného boje už vůbec ne.
Japato, že ne? Ne vždy, ale často.

Alchy
Napsat lze cokoli, ale "air superiority" u F-35 opravdu ne.
Ne že by se nedal použít pro stíhací mise, ale pokud se potká se skutečným "air superiority fighter", tak mu zbývá jen útok ze zálohy nebo početní převaha.
Výkonové výhody jsou plně na tom skutečném stíhači.
EDIT ... Aha, ty jsi to upravil. Tak teď už rozumím a souhlasím.

O to zajímavější je, že toto nové "letadélko" je energeticky konstruované jako skutečný stíhač.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21962
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od puma » 20 črc 2021, 21:37

To je chytání za slovíčka, jen tvrdím, že F-35 je jednomotorový letoun obdobné váhové kategorie jako dvoumotorový Su-57, u F-35A/C je normální vzletová hmotnost 24-25.5t, u Su-57 je světe div se 26t a ten poměr tahu k hmotnosti je prostě propastný a aerodynamika to nezachrání, to je jediný reálný důvod proč F-35 dá jen M1.6 a má další neduhy, který jako stíhač nechcete.

:sipka: Šroubky a nýtování, to je aspoň detailní maketa :D

OLS vpravo na sání vzduchu, zespodu bude mít dobrý výhled na pozemní cíle.
1.jpg
Naposledy upravil(a) puma dne 20 črc 2021, 21:47, celkem upraveno 3 x.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11947
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od kenavf » 20 črc 2021, 21:41

U Su-57 ukázali ihneď lietajúce lietadlo, tu ukázali najprv nejaký model/maketu. Napadlo ma či to nieje schválne. Sú si vedomí že lietajúci exemplár zhotovia až za dva roky a medzi tým by im uniklo veľa potenciálnych zákazníkov pretože by o Su-75 nemali tušenia. Takto zákazník uvidí maketu a spozornie tender odloží a na lietadlo si počká. :idea:
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49455
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od Alchymista » 20 črc 2021, 21:42

Ten koniec krídla ukazuje zaujímavý detail - desiatky, na celej mašine tisíce - šrubkov, slušne pretmelených, a dobre zlicovanú paneláž. To nevyzerá na "bakelitovú maketu", ale skôr na dielensky veľmi dobre spracovaný "predprototyp".

Skeptik - to je, povedal by som, "oficiálna formulácia".
Čo sa týka MTOW v bojovom použití - jedine s maximálnym podvesom prídavných nádrží zahodených cestou a jedine proti protivníkovi, ktorý mál len krátke drevená tyče a kamene.

kenavf - vyrobili to v "súkromnej iniciatíve" kancelárie Suchoj... Teda značne limitované finančné a materiálové zdroje.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od k42 » 20 črc 2021, 22:00

F-35 má proti tomuto stroji S-75 mnohem bachratější trup (však také USAF stálo nemalé úsilí potlačit hezký slangový název "pig"). To je dané mnoha stupidními návrhovými kompromisy, především velikostí interních prostor - pro pozemní útoky se tam musela vejít značná tonáž bomb - a velikostí palivových nádrží, no a také ve variantě STOVL prostorem pro dmychadlo. Takže letoun má velký aerodynamický odpor, tím zase potřebuje více paliva pro daný dolet (nese 2,5x více paliva v interních nádržích než F-16) a není schopen i při tak výkonném motoru supercruise. Zkrátka žabomyš, jak to hezky pojmenoval Alchymista... Idea byla taková, že díky "stealth" a vyspělé avionice může sloužit i v A2A bojích, tedy jako stíhač, i když při přečíslení nemůže protivníkům ani uletět... Jako útočný letoun je to možná super hyper, ale problém je v tom, že měl původně plnit "fšecky" úkoly, včetně stíhání protivníka (po "vyčištění nebe" od nejlepších stíhaček protivníka pomocí F-22). Čemuž odpovídaly plány USAF/NAVY/USMC na zbavení se F-15/F-16/F-18.

Je velká otázka, co dnes Amíci udělají, s další výrobou F-35. Původní čísla (3000+ letounů) vypadají dnes značně nepravděpodobně. Nejen pro sílící odpor zahraničních zákazníků, ale i amíckých vzdušných sil. Časem budou muset ten program opravdu típnout - protože Su-75 je jenom taková první vlaštovka, podobných laciných konkurentů se pravděpodobně časem objeví více (i když, ostatní jsou proti Rusákům značně pozadu: čínský J-31 je spíše překopaný MiG-29 než plnotučná 5. generace, korejský K-21 je 4++ generace, o tureckém čudu ani nemluvě) a dost pravděpodobná bude i nějaká společná/licenční výroba Su-75, třeba s Indií docela určitě, možná i s Tureckem nebo Egyptem, Čínou a Pakistánem, ... Klidně to celé (a blokování leteckého vývoje ostatních zemí Amíky) může vyústit v integraci a sdílení kapacit, podobně jako se o to snažil projekt F-35 (než to Amíci vykradli pro sebe).

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11947
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od kenavf » 20 črc 2021, 22:03

Tá F-35 mala toho nahradiť skoro všetko okrem F-18ky a F-22.(F-15, F-16, A-10)
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21962
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od puma » 20 črc 2021, 22:19

Zajímavé: pouzdro s kánonem se dá vložit i do levé boční šachty pro PLŘS krátkého dosahu.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49455
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od Alchymista » 20 črc 2021, 22:30

puma píše:
20 črc 2021, 20:16
Hlavní zbraňová šachta a jedna protiradiolokační střela Ch-58UŠK (délka 4.19m, rozpětí stabilizátoru sklopených 40cm) a jedna hodně divná, co se ničemu nepodobá - letecký Zirkon?
2.jpg
spomenul som si: strela/bomba Grom-E1/E2
Obrázek
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21962
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od puma » 20 črc 2021, 23:43

Rozhovor s zástupcem hlavního konstruktéra LTS Alexejem Bulatovem
  • Odpověď na dotaz ohledně délky zkráceného startu a přistání, tyto charakteristiky odpovídají dosaženým u Su-57 - 400 až 500m.
  • Dotaz na motor. Motor má současnou třídu tahu 14.5 až 16t, to je základní motor, který má naše korporace, prověřujeme na něm technická řešení, to znamená z dlouhodobého hlediska, funguje výborně, je prověřen mnoha lety a bude v tom pokračovat na tomto letounu.
  • Dotaz na číslo 75. Jistě jste si všimli, že naše hlavní želízko v ohni je Su-57 a toto je jeho doplnění, čísla 7 a 5 jsou pro společnost Suchoj šťastná čísla, z historického hlediska, letadla Su-35, Su-27, Su-17, všechny jsou čísla 7 a 5, respektive naše hlavní želízko v ohni Su-57, zde je to opět 75, věříme, že letoun bude doplňovat Su-57, respektive toto doplnění vidíme jako odlišné, v odlišných zadáních mezi údernými a vzdušnými misemi a proto jsme prohodili čísla.
  • Financování: Financujeme z naši iniciativy rozvoje, tak jako v dalších projektech i zde počítáme s pomocí státu, ale tato pomoc je hlavně o vytvoření produktu a jeho zavedení na externí trhy, státní financování se bude zaměřovat hlavně na tento formát, přesné částky vám neřeknu. Doufáme a věříme, že i ze strany VKS bude o tuto platformu projeven zájem, jelikož je to platforma, tak umožňuje rozvoj několika variant, včetně bezpilotní verze, a skutečného bezpilotního nadzvukového letounu, což podle našeho názoru vzbudí zájem u potencionálních zákazníků, včetně našich rodných VKS.
  • Dotaz "Jak by jste váš letoun porovnal s americkým F-35"?: Je to principiálně jiný letoun pokud hovoříme o porovnání s F-35, jedině co se týče rozměrů, nejde o analog, je to úplně jiné letadlo s principiálně jinými možnostmi, vyšší rychlostí, vyšším doletem, vyšší nosností zbraní, tedy je to nová kvalita, mnohem lepší stealth vlastnosti, je zde realizovaná mnohem menší radarová viditelnost. Je to naše vidění, Ruské, Suchojovské, letadla lehké kategorie, tak jak by měl opravdu vypadat plnohodnotný stíhač, který může doletět daleko a s velkým množstvím zbraní uvnitř trupu a provádět operace hodně daleko a operativně.

    Uvedl bych, že zde není korektní srovnávat s jakýmkoliv letadlem, řekl bych jedno - je unikátní, má unikátní aerodynamické schéma, i další unikátní řešení, každé řešení použité na tomto letounu vedlo k růstu jeho charakteristik.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21962
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od puma » 21 črc 2021, 00:59

Pokračování..
  • Letoun může používat veškerou nomenklaturu výzbroje Su-57.
  • Co se týče zástavby nové generace motoru (Izd. 30) a dokončení jeho vývoje, je to pro tento letoun absolutně nekritické, počítáme s tím, máme dočasné řešení, co se týče palubní bezpilotní a dvoumístné verze, to vyžaduje nový podvozek, letoun je postaven po modulárním schématu a všechny tyto možnosti jsou už implementovány a počítá se s nimi. Adaptace letounu na další verze bude prováděna s minimem změn, vždy to bude modifikace, modulárnost platformy, jak v části KBO tak při výrobě.
  • Ředitel OAK Juri Sljusar: Jednání jsme s nikým ještě nevedli, projekt byl utajený, tedy jsme s nikým nemohli vést žádná jednání, pokud jde o průzkum trhu o tuto kategorii letounu, tak to je pravda, průzkum jsme si v zahraničí udělali a předpokládáme zájem o 300 strojů během následujících 15 let, zkoumali jsme tempo vyřazování techniky, stav státních rozpočtů, čísla která máme, o těch můžeme s klidem tvrdit, že jsou dostatečně reálná.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21962
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od puma » 21 črc 2021, 01:45

Z toho mi vychází, že už testuji na T-75-KNS zástavbu AL-41F-1 a technicky to prověřují a ověřují (zástupce hlavního konstruktéra uvádí, že vývoj je již hotový a provedli ho virtuálně na superpočítačích včetně virtuálního ověřování a testování, což podstatně urychlilo vývoj). Počítají s motorem AL-41F-1 "první etapy" pro všechny případy - nebude-li dostupný Izd. 30 a je to nekritické. Také z toho pramení, že udávaná maximální rychlost M1.8 platí pravděpodobně jen pro AL-41F-1 a s izd. 30 bude dosahovat přes těch ještě ráno oficiálně uváděných M2. Přeci jen rozdíl mezi max. tahem 1x AL-41F-1 (15-16t) a 1x Izd.30 (+18t) není tak velký, jak když jsou ve dvojici, další výhoda jejich "zástavbové" kompatibility navzájem bude, že zákazník si bude moci vybrat méně výkonný motor ale o něco lacinější (ideální hlavně pro africké trhy), + se toho dá využít pro kontrolu exportu Izd. 30.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Odpovědět