Lockheed SR-71 Blackbird

PoloSVK
Redaktor
Příspěvky: 335
Registrován: 07 úno 2017, 15:13

Re: Lockheed SR-71 Blackbird

Příspěvek od PoloSVK » 02 bře 2024, 19:44

Nuž, keď to nie je v emerických tabuľkách......
Som štatista, nie prognostik....

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11946
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Lockheed SR-71 Blackbird

Příspěvek od kenavf » 30 pro 2024, 21:55

Stíhačka XF-108 Rapier mala použiť GE-J93(použité aj na XB-71 Valkyrie). Ten motor bol schopný dosahovať 3Machy. U Valkyrie sa napríklad použilo málo titánu.
https://en.wikipedia.org/wiki/North_Ame ... 108_Rapier

SR-71 použilo motory J58. Na to aby to lietadlo dokázalo lietať 3M tak malo 5 rôznych režimov a boli hrozne komplikované, tak isto aj lietadlo(veľa titánu a iných vychytávok).

Ony tie lietadla boli skoro rovesníci. Prečo musela byť SR71 tak komplikovaná a u Rapiera a Valkyrie to vychádzalo na relatívne štandardné technologie?
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Uživatelský avatar
Ejdou Rotacak
Výkonný redaktor
Příspěvky: 557
Registrován: 08 dub 2022, 13:36

Re: Lockheed SR-71 Blackbird

Příspěvek od Ejdou Rotacak » 30 pro 2024, 23:39

Některé odpovědi na Quora tě v něčem možná obohatí, chce to se v tom přehrabat
https://www.quora.com/Why-is-the-J58-en ... 3-aircraft
https://www.quora.com/What-is-the-reaso ... ngineering

Alchymista_B
Redakční rada
Příspěvky: 690
Registrován: 23 pro 2023, 21:14

Re: Lockheed SR-71 Blackbird

Příspěvek od Alchymista_B » 30 pro 2024, 23:51

:pise zrejme narazili na problémy typu "to je tá časť príbehu, ktorá sa deťom nerozpráva"...
Ako v oblasti technologie výroby, tak v oblasti prevádzky. Práve "komplikované" A-12 a následne SR-71 zrejme veleniu letectva ukázali, že prevádzka trojmachových strojov predstavuje náročnú úlohu, ktorú nie sú schopné "radové jednotky", bežne dostupný piloti a technici, zvládnuť. Tiež cena projektov rýchlo šplhala do astronomických výšok, rovnako ako kusová cena strojov a prevádzkové náklady.

Iná vec je, že projekty vznikli pred zostrelením U-2, ktoré ukázalo, že ani rýchlosť a výška neposkytnú do budúcnosti pilotovaným strojom spoľahlivú ochranu pri hlbokom prieniku nad ZSSR. Takže v podstate stratili zmysel.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11946
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Lockheed SR-71 Blackbird

Příspěvek od kenavf » 31 pro 2024, 00:52

▲Ale s XB-70 Valkyra sa im podarilo tie ciele dosiahnuť s "bežnou" technologiou. Čo urobili inak že sa im podarilo dotiahnuť SR-71 pomocou klasickej technologie. Zrazu nebolo potreba toľko titánu a stačila ocel, nebolo treba ramjet a stačila klasika. Že by použili ruský prístup aby to bolo širšie nasaditeľné po letiskách? A Johnson si urobil z SR-71 dojnú kravu a technologický demonštrátor?
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Alchymista_B
Redakční rada
Příspěvky: 690
Registrován: 23 pro 2023, 21:14

Re: Lockheed SR-71 Blackbird

Příspěvek od Alchymista_B » 31 pro 2024, 09:20

nuž - "bežnou"... Aj dnes sú niektoré technologie použité na XB-70 prinajmenšom vrcholové.

Alchymista_B
Redakční rada
Příspěvky: 690
Registrován: 23 pro 2023, 21:14

Re: Lockheed SR-71 Blackbird

Příspěvek od Alchymista_B » 31 pro 2024, 10:03

Začiatkom 60. rokoch stál SR-71 toľko (35-40 milionov), čo tridsať-štyridsať lietadiel F-4 Phantom II alebo štyri B-52.
Cena každého prototypu Valkyrie bola začiatkom 60. rokov údajne 700 milionov - aj za predpokladu desaťnásobného zníženia ceny série by bola kusová cena 70 milionov - ako dva SR-71 alebo osem-desať B-52... Plus inflácia...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9232
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Lockheed SR-71 Blackbird

Příspěvek od Skeptik » 02 led 2025, 13:49

XB-70 se nikam dotáhnout nepodařilo ... leda že do muzea.

XB-70 měla létat cestovní rychlostí >3M ... a to s plným nákladem a palivem.
Max. dosazená rychlost byla 3,08M, a to se zkušebním prototypem bez výzbroje.
Maximální doba letu rychlostí>3M byla cca 35 minut :sad:
Vše se speciálním "bórovým" (toxickým) palivem.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista_B
Redakční rada
Příspěvky: 690
Registrován: 23 pro 2023, 21:14

Re: Lockheed SR-71 Blackbird

Příspěvek od Alchymista_B » 02 led 2025, 15:56

Skeptik píše:
02 led 2025, 13:49
Vše se speciálním "bórovým" (toxickým) palivem.
To bola ďalšia chuťovka - takzvané "zip fuel"...
Celkom rýchlo zistili (projekt zapichli už v 1959), že v praxi "zip fuel" produkuje pri spalovaní tuhé splodiny a agresívne plyny a kvapaliny, takže má obrovský abrazívny efekt na turbíne a tryske... Valkyria mala zip fuel používať len v režime forsáže, takže to u prototypov "nejak prešlo" napriek vysokej cene zip paliva (niekde som čítal, že "armádna" cena produkovaného zip paliva dosahovala 40-50$ za galon v časoch, keď cena Jet A alebo automobilového benzínu bola 35-40 centov za galon)

Takže zaujímavou otázkou by bola aj reálna životnosť motorov... Alebo aspoň infomácia, koľko motorov YJ93 bolo skutočne vyrobených (nejaký lietal aj v podvese na B-58 Hustler)

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11946
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Lockheed SR-71 Blackbird

Příspěvek od kenavf » 02 led 2025, 16:18

O koľko malo väčšiu výhrevnosť to bórové palivo?
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

keldor
Redaktor
Příspěvky: 175
Registrován: 09 úno 2017, 16:40

Re: Lockheed SR-71 Blackbird

Příspěvek od keldor » 02 led 2025, 16:27

O 40% oproti klasickému leteckém palivu

Uživatelský avatar
Ejdou Rotacak
Výkonný redaktor
Příspěvky: 557
Registrován: 08 dub 2022, 13:36

Re: Lockheed SR-71 Blackbird

Příspěvek od Ejdou Rotacak » 02 led 2025, 16:29

2 Alchyk

Pouze jednotky kusů. Právě pro dva letuschopné prototypy. Rapier se nedostal dál než k maketě 1:1.

Alchymista_B
Redakční rada
Příspěvky: 690
Registrován: 23 pro 2023, 21:14

Re: Lockheed SR-71 Blackbird

Příspěvek od Alchymista_B » 02 led 2025, 16:32

kenavf píše:
02 led 2025, 16:18
O koľko malo väčšiu výhrevnosť to bórové palivo?
Borany majú okolo 70 MJ/kg - klasický Jet A má okolo 42MJ/kg

Ejdou - práve to by ma zaujímalo, či vystačili s jednou sadou motorov, alebo ich menili aj na prototypoch.

Alchymista_B
Redakční rada
Příspěvky: 690
Registrován: 23 pro 2023, 21:14

Re: Lockheed SR-71 Blackbird

Příspěvek od Alchymista_B » 02 led 2025, 16:39

Len na okraj - sací trakt prvého prototypu XB-70
Dĺžka kanálu k motorom je úctyhodná...
XB-70 (17).png

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11946
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Lockheed SR-71 Blackbird

Příspěvek od kenavf » 02 led 2025, 16:45

Museli meniť celú sadu motorov lebo sa im utrhla prepážka a vletela do sánia.

EDIT:
Asi ich opravili
On 7 May 1965, a 3-foot (1 m) piece of the apex of the wing broke off in flight and caused extensive damage to five of the six engines. They were sent to GE and repaired. The sixth engine was inspected and re-installed in the aircraft.[112]

-7. mája 1965 sa za letu odlomil 1 m dlhý kus vrcholu krídla a spôsobil rozsiahle poškodenie piatich zo šiestich motorov. Boli odoslané do GE a opravené. Šiesty motor bol skontrolovaný a znovu nainštalovaný do lietadla.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Odpovědět