https://www.minulost.cz/?q=cs/incident-ze-skolkyTo, co ve skutečnosti „přistálo“ na mateřskou školku v Praze 10, nebyla žádná meteorologická sonda, ale průzkumný bezpilotní prostředek sovětské armády.
V únorové ráno se teploty pohybovaly kolem nuly a foukal mírný jihovýchodní vítr. Před polednem v 11:25 hod. dopadl na budovu mateřské školky v Mládežnické ulici č. 1 téměř tunový sovětský vojenský autonomní průzkumný prostředek typu VR-3 Rejs (Tupolev Tu-143). Po telefonátu občanů dorazily na místo hlídky Veřejné bezpečnosti (VB), aby oblast zabezpečily před kolemjdoucími, kteří se začali v blízkosti shlukovat.
Bezpilotní prostředky
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11946
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Bezpilotní prostředky
Praha 1988.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 10992
- Registrován: 07 úno 2017, 21:47
Re: Bezpilotní prostředky
zde jsou první fotografie stíhacího dronu Bayraktar.
Dnes také Selçuk Bayraktar na svém Twitteru oznámil (https://twitter.com/Selcuk/status/1502606947295674369) oficiální název tohoto bezpilotního letounu: Bayraktar Kızılelma
Dnes také Selçuk Bayraktar na svém Twitteru oznámil (https://twitter.com/Selcuk/status/1502606947295674369) oficiální název tohoto bezpilotního letounu: Bayraktar Kızılelma
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49455
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Bezpilotní prostředky
BOMARC!

COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9236
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Bezpilotní prostředky
To evidentně nejsou "fotografie stíhacího dronu Bayraktar" to jsou fotografie makety stíhacího dronu Bayraktar v měřítku 1:1 (nejspíš).
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
- El Diablo
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 5369
- Registrován: 07 úno 2017, 18:56
Re: Bezpilotní prostředky
Vzdušní dravci: Turecké bojové drony Bayraktar a TAI Anka
09.03.2022 - Lukáš Visingr
09.03.2022 - Lukáš Visingr
https://www.stoplusjednicka.cz/vzdusni- ... r-tai-ankaIntenzivní boje v okolí syrského Idlíbu i současná ruská agrese na Ukrajině ukazují, že Turecko patří mezi zdatné výrobce a uživatele bezpilotních bojových letounů. Stroje Bayraktar a TAI Anka dokážou způsobit značné ztráty a prezident Erdoğan s nimi při velmocenském vzestupu země zjevně počítá
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 10992
- Registrován: 07 úno 2017, 21:47
Re: Bezpilotní prostředky
https://t.me/china3army/7876[ Album ]
25. března dopravil čínský bezpilotní vrtulník 300 kg technických zásob na místo ve výšce 3 000 metrů v okrese Lijiang v čínské provincii Yunnan.
Vlastnosti UAV:
maximální provozní výška - 4500 m;
hmotnost užitečného zatížení: 300 kg;
maximální doba letu: 2 h 30 min;
KPD - 5 tun materiálu denně.
V současné době se vyvíjejí bezpilotní letouny o hmotnosti 800 kilogramů s velkým užitečným zatížením, které budou mít širší využití v energetice.
- El Diablo
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 5369
- Registrován: 07 úno 2017, 18:56
Re: Bezpilotní prostředky
Russian & Ukrainian Drones Over NATO Territory Ruské a ukrajinské drony nad územím NATO
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.
- petrp
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 17957
- Registrován: 31 led 2017, 18:04
Re: Bezpilotní prostředky
Tohle patří do propagandy, ne sem...

Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49455
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Bezpilotní prostředky
Použitie UAV v bojových podmienkach
https://t.me/s/xronikabpla
https://t.me/s/xronikabpla?q=%23%D0%BE% ... 0%BE%D0%B2
https://t.me/s/xronikabpla?q=%23%D1%80% ... 0%B0%D0%BD
https://t.me/s/xronikabpla?q=%23%D1%80% ... 0%B5%D1%80
https://t.me/s/xronikabpla
https://t.me/s/xronikabpla?q=%23%D0%BE% ... 0%BE%D0%B2
https://t.me/s/xronikabpla?q=%23%D1%80% ... 0%B0%D0%BD
https://t.me/s/xronikabpla?q=%23%D1%80% ... 0%B5%D1%80
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49455
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Bezpilotní prostředky
https://ekonomickydenik.cz/bojove-drony ... -miliardy/
Bojové drony Heron 1 z Izraele budou stát 2,7 miliardy korun, starší odhad byl 1,5 miliardy
... když se nechaj...
Bojové drony Heron 1 z Izraele budou stát 2,7 miliardy korun, starší odhad byl 1,5 miliardy
Proč bychom je nedojili, ...Bojové drony Heron 1, které chce Česko koupit pro svou armádu z Izraele, budou stát podle předběžných tržních konzultací 2,7 miliardy korun včetně DPH. Na jednání sněmovního branného výboru to dnes řekla ministryně obrany Jana Černochová (ODS). Původně uváděnou cenu 1,5 miliardy korun zvedlo lepší vybavení dronů a zásadní nárůst cen, uvedla.
Ministerstvo obrany na začátku srpna oznámilo, že by chtělo s Izraelem začít jednat o nákupu tří bezpilotních letounů Heron 1. Smlouva by mohla být uzavřena letos. Heron 1 může být využíván k průzkumným účelům, ale díky možnosti nést zbraně i k útočným akcím.
Obrana v uplynulých letech na nákup vyčlenila 1,5 miliardy korun. Podle Černochové předpokládaná hodnota zakázky po předběžných tržních konzultacích byla stanovena na 2,7 miliardy korun. „Nárůst finančních prostředků byl dán vyšším rozsahem pořizovaných podpůrných systémů, rozsahem senzorového vybavení a letecké výzbroje a zásadním nárůstem cen od stanovení hodnoty v roce 2019,“ řekla ministryně. Poukázala na to, že podobný nárůst ceny v poslední době se dotkl i dalších vojenských zakázek.
Černochová dodala, že smlouva s Izraelem bude uzavřena pouze v případě, pokud izraelská vláda předloží akceptovatelnou nabídku, která bude obsahovat i zapojení českého obranného průmyslu minimálně ve výši 30 procent zakázky. Podmínkou je i integrace do systému NATO.
Pořízení dronů podle ministerstva vychází z koncepce výstavby české armády. Tento strategický dokument bezpilotníky identifikuje jako klíčové při provádění vzdušného průzkumu a plnění dalších úkolů k přímé bojové podpoře a ochraně jednotek armády. Obrana uvedla, že v rámci tržních konzultací oslovila několik zemí. Heron 1 měl z posouzení vyjít jako nejlepší volba.
Armáda má nyní ve výzbroji několik menších dronů. Největší z nich je ScanEagle, který čeští vojáci několik let používali v Afghánistánu. Jeho váha je do 22 kilogramů, zvládne doletět přes 100 kilometrů a ve vzduchu vydrží přes 20 hodin. Heron 1 váží asi 1150 kilogramů a jeho maximální rychlost je asi 200 kilometrů za hodinu. Doba letu překračuje 40 hodin.
... když se nechaj...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
- Kalinac
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 9591
- Registrován: 24 úno 2017, 20:23
Re: Bezpilotní prostředky
Čína debutuje s plně solárním dronem Qimingxing 50 neboli Morning Star 50
. Fotografie ukazuje pracovníky, kteří se připravují na první let dronu Qimingxing 50 nebo Morning Star 50 v Yulinu v provincii Shaanxi 3. září 2022.
Společnost Aviation Industry Corp of China, přední výrobce letadel v zemi, provedla v sobotu první let toho, co nazývá prvním velkým plně solárním dronem v zemi, uvedl v neděli státní konglomerát.
Dron Qimingxing 50 nebo Morning Star 50 vzlétl v sobotu v 17:50 z letiště v Yulin v provincii Shaanxi a zůstal ve vzduchu po dobu 26 minut, než přistál na stejné dráze, uvedl AVIC v tiskové zprávě a dodal, že všechny systémy na bezpilotním letadle fungovaly dobře.
Poháněný šesti elektromotory poháněnými solárními bateriemi, drone je navržen tak, aby prováděl dlouhodobé operace v blízkém vesmíru.
Blízký vesmír je ta část zemské atmosféry ve výškách 20 až 100 kilometrů, zahrnující části stratosféry, mezosféry a nižší termosféry. Nachází se nad nejvyšší nadmořskou výškou komerčních dopravních letadel, ale pod družicemi na oběžné dráze.
Drone je schopen létat ve výškách až přes 20 km a může zůstat ve vzduchu i přes noc. Solární panely jsou umístěny na křídlech, která mají kombinovanou délku 50 metrů, řekl Zhu Shengli, hlavní designér Qimingxing 50.
Zhu nazval model "kvazi-satelitem" a řekl, že se vyznačuje vysokou provozní efektivitou a ekologickou šetrností a bude mít za úkol průzkum ve vysokých nadmořských výškách, monitorování lesních požárů, atmosférickou inspekci životního prostředí, letecké mapování, relé komunikačního signálu a další operace.
Řekl, že solární dron také pomůže pokročit ve výzkumu a vývoji v oblastech, jako je nová energie, kompozitní materiály a letecké inženýrství. To zlepší operační schopnost země v blízkém vesmíru a oceánech, dodal návrhář.
Před AVIC dva hlavní vesmírní dodavatelé - China Aerospace Science and Technology Corp a China Aerospace Science and Industry Corp - vyvinuli a postavili modely dronů na solární pohon schopné létat v blízkém vesmíru.
Mezinárodně, hrstka zemí, jako jsou Spojené státy a Velká Británie, vyvinula solární drony, které mohou létat až do výšky 20 000 metrů.
Světový rekord v nejvyšší nadmořské výšce dosažené solárním dronem, 29 524 metrů, byl vytvořen americkým prototypem Helios, vyvinutým technologickou společností AeroVironmentInc v Kalifornii v srpnu 2001.
Wu Peixin, pozorovatel leteckého průmyslu v Pekingu, uvedl, že ve výšce 20 000 m nebo vyšší nejsou žádné mraky a proudění vzduchu je stabilní, takže dron může plně využít své solární články k výrobě energie. Dokud solární systém funguje dobře, letadlo může zůstat ve vzduchu tak dlouho, jak si to kontroloři přejí.
https://www.ecns.cn/news/2022-09-04/det ... 2031.shtml
. Fotografie ukazuje pracovníky, kteří se připravují na první let dronu Qimingxing 50 nebo Morning Star 50 v Yulinu v provincii Shaanxi 3. září 2022.
Společnost Aviation Industry Corp of China, přední výrobce letadel v zemi, provedla v sobotu první let toho, co nazývá prvním velkým plně solárním dronem v zemi, uvedl v neděli státní konglomerát.
Dron Qimingxing 50 nebo Morning Star 50 vzlétl v sobotu v 17:50 z letiště v Yulin v provincii Shaanxi a zůstal ve vzduchu po dobu 26 minut, než přistál na stejné dráze, uvedl AVIC v tiskové zprávě a dodal, že všechny systémy na bezpilotním letadle fungovaly dobře.
Poháněný šesti elektromotory poháněnými solárními bateriemi, drone je navržen tak, aby prováděl dlouhodobé operace v blízkém vesmíru.
Blízký vesmír je ta část zemské atmosféry ve výškách 20 až 100 kilometrů, zahrnující části stratosféry, mezosféry a nižší termosféry. Nachází se nad nejvyšší nadmořskou výškou komerčních dopravních letadel, ale pod družicemi na oběžné dráze.
Drone je schopen létat ve výškách až přes 20 km a může zůstat ve vzduchu i přes noc. Solární panely jsou umístěny na křídlech, která mají kombinovanou délku 50 metrů, řekl Zhu Shengli, hlavní designér Qimingxing 50.
Zhu nazval model "kvazi-satelitem" a řekl, že se vyznačuje vysokou provozní efektivitou a ekologickou šetrností a bude mít za úkol průzkum ve vysokých nadmořských výškách, monitorování lesních požárů, atmosférickou inspekci životního prostředí, letecké mapování, relé komunikačního signálu a další operace.
Řekl, že solární dron také pomůže pokročit ve výzkumu a vývoji v oblastech, jako je nová energie, kompozitní materiály a letecké inženýrství. To zlepší operační schopnost země v blízkém vesmíru a oceánech, dodal návrhář.
Před AVIC dva hlavní vesmírní dodavatelé - China Aerospace Science and Technology Corp a China Aerospace Science and Industry Corp - vyvinuli a postavili modely dronů na solární pohon schopné létat v blízkém vesmíru.
Mezinárodně, hrstka zemí, jako jsou Spojené státy a Velká Británie, vyvinula solární drony, které mohou létat až do výšky 20 000 metrů.
Světový rekord v nejvyšší nadmořské výšce dosažené solárním dronem, 29 524 metrů, byl vytvořen americkým prototypem Helios, vyvinutým technologickou společností AeroVironmentInc v Kalifornii v srpnu 2001.
Wu Peixin, pozorovatel leteckého průmyslu v Pekingu, uvedl, že ve výšce 20 000 m nebo vyšší nejsou žádné mraky a proudění vzduchu je stabilní, takže dron může plně využít své solární články k výrobě energie. Dokud solární systém funguje dobře, letadlo může zůstat ve vzduchu tak dlouho, jak si to kontroloři přejí.
https://www.ecns.cn/news/2022-09-04/det ... 2031.shtml
Pravda může být různá. Absolutní, relativní, částečná, úplná, krutá, sprostá, naprostá, veliká… A každý má tu svou.
- Kalinac
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 9591
- Registrován: 24 úno 2017, 20:23
Re: Bezpilotní prostředky
Před deseti lety Írán ovládl nejtajnější americké letadlo: Největší technologická ztráta USA od studené války?
. Stealth technologie byly v centru amerického úsilí o zlepšení přežití budoucích generací svých vojenských letadel od konce roku 1970, počínaje radarem F-117 Nighthawk, který se vyhnul útočné stíhačce v roce 1980 a dnes včetně ambiciózních a mnohem odolnějších stealth stíhaček šesté generace ve vývoji. Stealth letadla obecně spadají do dvou kategorií: létající konstrukce křídel, které se mají vyhnout nejen sledování, ale dokonce detekci na všech vlnových délkách, a standardní stíhací konstrukce s radarovým průřezem snižujícím draky letadel, jako jsou F-117, F-22 a F-35. I když je obtížné získat zbraňové zámky, mohou být detekovány poměrně snadno, zejména radary v pásmu L. Létající konstrukce křídel zahrnují strategický bombardér B-2 Spirit, jeho nadcházející náhradu B-21 Raider a čínský H-20. Zatímco stealth letadla byla neutralizována při mnoha příležitostech, zejména dva F-117 nad Jugoslávií v roce 1999, létající křídla stealth trysky byly sestřeleny pouze jednou. 5. prosince 2011 se Íránu podařilo nejen detekovat, ale také sundat nejnovější americký stealth letoun Lockheed Martin RQ-170. RQ-170 se velmi podobal bombardéru B-2 Spirit, který vstoupil do služby 10 let před ním v roce 1997, ale byl sofistikovanější a podstatně menší, což přispělo k mnohem menšímu radarovému průřezu. Letoun byl navržen pro vysoce prioritní průzkumné mise jako náhrada za rychlý, ale relativně nenápadný SR-71 Blackbird, který byl vyřazen v roce 1999. Při vstupu do služby v roce 2007 to bylo velmi pravděpodobně nejtajnější letadlo na světě a bylo určeno k tomu, aby letělo hluboko do nepřátelského vzdušného prostoru nezjištěné pro průzkum. Na počátku roku 2010, před podpisem jaderné dohody JCPOA s Íránem, byl podezřelý íránský vývoj jaderných zbraní hlavním politickým zájmem západu. Průzkum íránských jaderných zařízení, která byla silně bráněna různými radarovými zařízeními a stíhačkami F-14 Tomcat, byl proto přidělen K RQ-170, z nichž některé údajně operovaly z Afghánistánu od roku 2007. Letadlo mělo relativně vysokou odolnost a předpokládá se, že bylo vybaveno elektro optickými senzory a radarem AESA.
5. prosince 2011 íránská jednotka kybernetické války ovládla A RQ-170 hluboko ve vzdušném prostoru země, ačkoli to bylo horlivě zpochybňováno západními zdroji, které tvrdily, že dron byl sestřelen kinetickou zbraní. Schopnost Íránu detekovat dron, natož vytvořit zámek dostatečný k jeho neutralizaci, byla neočekávaná vzhledem k tomu, jak špičkové letadlo bylo. Ovládání dronu a jeho donucení přistát na íránské letecké základně bylo ještě mnohem působivější. Protichůdné zprávy naznačují, že Írán mohl mít podporu Číny a použít elektronické bojové vybavení z Běloruska k neutralizaci cíle. Existovala značná možnost, že Írán, který se dozvěděl o letech na své území, dlouho plánoval operaci na získání jednoho z letadel. USA reagovaly na ztrátu cenného letadla, které podle záběrů brzy přistálo neporušené v Íránu, tím, že požádaly Teherán, aby ho vrátil. Íránští představitelé odsoudili USA za narušení jejich vzdušného prostoru a odmítli, přičemž ministr obrany Ahmad Vahidi 13. prosince uvedl, že "místo omluvy íránskému národu bezostyšně žádá o návrat dronu." Americká reakce byla také kontroverzní na domácí scéně, kdy viceprezident za probíhající administrativy Dick Cheney odsoudil zdrženlivost Obamovy administrativy a uvedl, že USA měly okamžitě zničit odtok ze vzduchu, aby zabránily tomu, že jejich technologie budou získány potenciálními protivníky.
Západní analytici byli zpočátku velmi přesvědčeni, že íránský obranný sektor není dostatečně sofistikovaný, aby významně těžil z RQ-170, a to navzdory oznámení z 10. prosince, že Írán má v úmyslu provést reverzní inženýrství letadla. Ztráta RQ-170 mohla být nejškodlivější americkou ztrátou citlivých obranných technologií ve prospěch nepřátelského státu od konce studené války, kdy Írán nejen odhalil drony z roku 2014, které byly založeny na konstrukci, ale pokračoval v odhalování nových generací sofistikovaných létajících křídel stealth dronů a demonstroval jejich schopnosti v bojových podmínkách v zámoří. Snad nejpozoruhodnější příklad přišel v únoru 2018, kdy íránský průzkumný dron odvozený od RQ-170, pravděpodobně Saegheh, byl přidělen k misi uvnitř izraelského vzdušného prostoru. Bývalý šéf Mossadu Danny Yatom k incidentu uvedl: "Byla to sofistikovaná operace. UAV byl téměř přesnou replikou amerického dronu, který spadl na jejich území. Kdyby explodoval někde v Izraeli, možná by nebylo možné ho identifikovat jako íránský dron." Dron se údajně vyhnul několika izraelským pokusům o jeho neutralizaci pomocí amerických raketových baterií Patriot s využitím jeho stealth schopností, což donutilo izraelské obranné síly nasadit útočný vrtulník, aby ho zničil z vizuálního dosahu pomocí zbraně, kde stealth nebyl účinný.
Írán od té doby představil bezpilotní letouny Shahed 181 a Shahed 191 schopné používat přesně naváděné zbraně, které poskytují účinný prostředek ke kompenzaci relativní slabosti bojových letadel s posádkou v zemi. Navíc zůstává velký potenciál, že technologie získané z RQ-170, nebo dokonce přímý přístup k dronu, byly poskytnuty Číně, Severní Koreji nebo jiným íránským obranným partnerům spojeným proti USA. Rusko také odhalilo neviditelný dron Okhotnik s konstrukcí létajícího křídla, který poprvé vzlétl v roce 2019 a mohl velmi dobře těžit ze sdílení technologií s Íránem, uprostřed širších známek spolupráce v jejich programech dronů.
Přístup k nejmodernějšímu neviditelnému letadlu, které by v roce 2011 žádný potenciální americký protivník nenasadil po dobu dalších více než pěti let, byl také potenciálně cenný pro úsilí o vývoj účinných protiopatření, přičemž Rusko a Írán spolupracovaly na vytvoření radarových sítí schopných detekovat taková letadla do konce desetiletí. USA se zase začaly méně spoléhat na RQ-170 a uvedly do provozu jeho nástupce RQ-180. O novém letadle je známo jen málo, ale vzhledem k tomu, že byl tajně financován prostřednictvím tajného rozpočtu letectva, spekuluje se, že je také schopen útočného elektronického boje. Ztráta RQ-170 však udělala hodně pro překlenutí propasti mezi USA a jejich protivníky jak v tajných, tak v bezpilotních technologiích, což znamená, že prvenství RQ-180 mezi létajícími křídly dnes není zdaleka jisté.
https://militarywatchmagazine.com/artic ... 70-setback
No a teď se to zkouší na nebohé Ukrajině
. Stealth technologie byly v centru amerického úsilí o zlepšení přežití budoucích generací svých vojenských letadel od konce roku 1970, počínaje radarem F-117 Nighthawk, který se vyhnul útočné stíhačce v roce 1980 a dnes včetně ambiciózních a mnohem odolnějších stealth stíhaček šesté generace ve vývoji. Stealth letadla obecně spadají do dvou kategorií: létající konstrukce křídel, které se mají vyhnout nejen sledování, ale dokonce detekci na všech vlnových délkách, a standardní stíhací konstrukce s radarovým průřezem snižujícím draky letadel, jako jsou F-117, F-22 a F-35. I když je obtížné získat zbraňové zámky, mohou být detekovány poměrně snadno, zejména radary v pásmu L. Létající konstrukce křídel zahrnují strategický bombardér B-2 Spirit, jeho nadcházející náhradu B-21 Raider a čínský H-20. Zatímco stealth letadla byla neutralizována při mnoha příležitostech, zejména dva F-117 nad Jugoslávií v roce 1999, létající křídla stealth trysky byly sestřeleny pouze jednou. 5. prosince 2011 se Íránu podařilo nejen detekovat, ale také sundat nejnovější americký stealth letoun Lockheed Martin RQ-170. RQ-170 se velmi podobal bombardéru B-2 Spirit, který vstoupil do služby 10 let před ním v roce 1997, ale byl sofistikovanější a podstatně menší, což přispělo k mnohem menšímu radarovému průřezu. Letoun byl navržen pro vysoce prioritní průzkumné mise jako náhrada za rychlý, ale relativně nenápadný SR-71 Blackbird, který byl vyřazen v roce 1999. Při vstupu do služby v roce 2007 to bylo velmi pravděpodobně nejtajnější letadlo na světě a bylo určeno k tomu, aby letělo hluboko do nepřátelského vzdušného prostoru nezjištěné pro průzkum. Na počátku roku 2010, před podpisem jaderné dohody JCPOA s Íránem, byl podezřelý íránský vývoj jaderných zbraní hlavním politickým zájmem západu. Průzkum íránských jaderných zařízení, která byla silně bráněna různými radarovými zařízeními a stíhačkami F-14 Tomcat, byl proto přidělen K RQ-170, z nichž některé údajně operovaly z Afghánistánu od roku 2007. Letadlo mělo relativně vysokou odolnost a předpokládá se, že bylo vybaveno elektro optickými senzory a radarem AESA.
5. prosince 2011 íránská jednotka kybernetické války ovládla A RQ-170 hluboko ve vzdušném prostoru země, ačkoli to bylo horlivě zpochybňováno západními zdroji, které tvrdily, že dron byl sestřelen kinetickou zbraní. Schopnost Íránu detekovat dron, natož vytvořit zámek dostatečný k jeho neutralizaci, byla neočekávaná vzhledem k tomu, jak špičkové letadlo bylo. Ovládání dronu a jeho donucení přistát na íránské letecké základně bylo ještě mnohem působivější. Protichůdné zprávy naznačují, že Írán mohl mít podporu Číny a použít elektronické bojové vybavení z Běloruska k neutralizaci cíle. Existovala značná možnost, že Írán, který se dozvěděl o letech na své území, dlouho plánoval operaci na získání jednoho z letadel. USA reagovaly na ztrátu cenného letadla, které podle záběrů brzy přistálo neporušené v Íránu, tím, že požádaly Teherán, aby ho vrátil. Íránští představitelé odsoudili USA za narušení jejich vzdušného prostoru a odmítli, přičemž ministr obrany Ahmad Vahidi 13. prosince uvedl, že "místo omluvy íránskému národu bezostyšně žádá o návrat dronu." Americká reakce byla také kontroverzní na domácí scéně, kdy viceprezident za probíhající administrativy Dick Cheney odsoudil zdrženlivost Obamovy administrativy a uvedl, že USA měly okamžitě zničit odtok ze vzduchu, aby zabránily tomu, že jejich technologie budou získány potenciálními protivníky.
Západní analytici byli zpočátku velmi přesvědčeni, že íránský obranný sektor není dostatečně sofistikovaný, aby významně těžil z RQ-170, a to navzdory oznámení z 10. prosince, že Írán má v úmyslu provést reverzní inženýrství letadla. Ztráta RQ-170 mohla být nejškodlivější americkou ztrátou citlivých obranných technologií ve prospěch nepřátelského státu od konce studené války, kdy Írán nejen odhalil drony z roku 2014, které byly založeny na konstrukci, ale pokračoval v odhalování nových generací sofistikovaných létajících křídel stealth dronů a demonstroval jejich schopnosti v bojových podmínkách v zámoří. Snad nejpozoruhodnější příklad přišel v únoru 2018, kdy íránský průzkumný dron odvozený od RQ-170, pravděpodobně Saegheh, byl přidělen k misi uvnitř izraelského vzdušného prostoru. Bývalý šéf Mossadu Danny Yatom k incidentu uvedl: "Byla to sofistikovaná operace. UAV byl téměř přesnou replikou amerického dronu, který spadl na jejich území. Kdyby explodoval někde v Izraeli, možná by nebylo možné ho identifikovat jako íránský dron." Dron se údajně vyhnul několika izraelským pokusům o jeho neutralizaci pomocí amerických raketových baterií Patriot s využitím jeho stealth schopností, což donutilo izraelské obranné síly nasadit útočný vrtulník, aby ho zničil z vizuálního dosahu pomocí zbraně, kde stealth nebyl účinný.
Írán od té doby představil bezpilotní letouny Shahed 181 a Shahed 191 schopné používat přesně naváděné zbraně, které poskytují účinný prostředek ke kompenzaci relativní slabosti bojových letadel s posádkou v zemi. Navíc zůstává velký potenciál, že technologie získané z RQ-170, nebo dokonce přímý přístup k dronu, byly poskytnuty Číně, Severní Koreji nebo jiným íránským obranným partnerům spojeným proti USA. Rusko také odhalilo neviditelný dron Okhotnik s konstrukcí létajícího křídla, který poprvé vzlétl v roce 2019 a mohl velmi dobře těžit ze sdílení technologií s Íránem, uprostřed širších známek spolupráce v jejich programech dronů.
Přístup k nejmodernějšímu neviditelnému letadlu, které by v roce 2011 žádný potenciální americký protivník nenasadil po dobu dalších více než pěti let, byl také potenciálně cenný pro úsilí o vývoj účinných protiopatření, přičemž Rusko a Írán spolupracovaly na vytvoření radarových sítí schopných detekovat taková letadla do konce desetiletí. USA se zase začaly méně spoléhat na RQ-170 a uvedly do provozu jeho nástupce RQ-180. O novém letadle je známo jen málo, ale vzhledem k tomu, že byl tajně financován prostřednictvím tajného rozpočtu letectva, spekuluje se, že je také schopen útočného elektronického boje. Ztráta RQ-170 však udělala hodně pro překlenutí propasti mezi USA a jejich protivníky jak v tajných, tak v bezpilotních technologiích, což znamená, že prvenství RQ-180 mezi létajícími křídly dnes není zdaleka jisté.
https://militarywatchmagazine.com/artic ... 70-setback
No a teď se to zkouší na nebohé Ukrajině

Pravda může být různá. Absolutní, relativní, částečná, úplná, krutá, sprostá, naprostá, veliká… A každý má tu svou.
- Lookass
- Redaktor
- Příspěvky: 374
- Registrován: 27 led 2019, 21:21
Re: Bezpilotní prostředky
Zajímavosti ,které jsem objevil v souvislosti s íránským Shahed-136

má ve většině modelovaných frekvencí výrazně nízkou RCS. Pro Shahedův model jsou uvedeny číselné tabulky.

Zdroj:https://twitter.com/Flankerchan/status/ ... 16/photo/2
a další .... https://twitter.com/Flankerchan/status/ ... 6553816064
má ve většině modelovaných frekvencí výrazně nízkou RCS. Pro Shahedův model jsou uvedeny číselné tabulky.
Zdroj:https://twitter.com/Flankerchan/status/ ... 16/photo/2
a další .... https://twitter.com/Flankerchan/status/ ... 6553816064
- martanus
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 16726
- Registrován: 01 úno 2017, 10:16
Re: Bezpilotní prostředky
Ruská kvadrokoptéra versus ukrajinská. Vůbec první zaznamenaná letecká průzkumná "bitva".
https://t.me/bmpd_cast/13330
https://t.me/bmpd_cast/13330
A : "Kdo jednou poznal světlo, už nikdy nechce žít ve tmě"
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“
-
- Redaktor
- Příspěvky: 335
- Registrován: 07 úno 2017, 15:13
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49455
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Bezpilotní prostředky
na muníciu sa znaky nemaľujú...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Redaktor
- Příspěvky: 335
- Registrován: 07 úno 2017, 15:13
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49455
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Bezpilotní prostředky
Na hrane... Patri obvykle do kategorie spotrebného materiálu. Ale predpisy sú rôzne v rôznych krajinách. A pravidlá použitia výsostných znakov tiež.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Samostatný redaktor
- Příspěvky: 1118
- Registrován: 19 úno 2017, 13:13
Re: Bezpilotní prostředky
a nepíšou tam - kto vyigral ?martanus píše: ↑13 říj 2022, 12:01Ruská kvadrokoptéra versus ukrajinská. Vůbec první zaznamenaná letecká průzkumná "bitva".
https://t.me/bmpd_cast/13330
edit : trosky padali z tý od ukrů a rus snad přežil
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49455
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Bezpilotní prostředky
Iránske riešenia pre námorné použitie UAV...
https://t.me/infantmilitario/85466 video
https://t.me/infantmilitario/85466 video
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.