Obecné zajímavosti z letectví
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 8666
- Registrován: 01 úno 2017, 10:55
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Po aktivaci českého záchranného systému Magnum odešla posádka po svých (+ video v okaze)
Celý incident natočil náhodný svědek mobilním telefonem:
Ve čtvrtek 21. září odpoledne v blízkosti městečka Verl v Severním porýní – Vestfálsku v Německu aktivoval pilot sportovního letounu po problémech s elektroinstalací a následným nepravidelným chodem motoru padákový záchranný systém. Systém zafungoval tak, jak měl a dvoučlenná posádka se v útrobách svého letadla snesla až na zem, navíc mimo obydlenou oblast. Letoun dopadl do blízkého lesa. Při dopadu byl letoun silně poškozen, ale posádka vyvázla jen s modřinami a od letadla odešla k ošetření lehčích zranění po svých.
Letadlo bylo vybaveno záchranným padákovým systémem Magnum od české firmy Stratos 07. Tato společnost se zabývá vývojem a prodejem záchranných systémů od 90. let 20. století a nabízí systému pro letadla od ultralehkých kategorií až po letadlo o hmotnostech dvě tuny. Vyrábí také záchranné systému pro vrtulníky, vírníky a také pro bezpilotní prostředky. Prostřednictvím husté dealerské sítě jsou záchranné systémy Magnum distribuovány po celém světě.
https://www.airzone.tv/news/po-aktivaci ... ych-video/
https://www.airzone.tv/wp-content/uploa ... 9m.mp4?_=1
Celý incident natočil náhodný svědek mobilním telefonem:
Ve čtvrtek 21. září odpoledne v blízkosti městečka Verl v Severním porýní – Vestfálsku v Německu aktivoval pilot sportovního letounu po problémech s elektroinstalací a následným nepravidelným chodem motoru padákový záchranný systém. Systém zafungoval tak, jak měl a dvoučlenná posádka se v útrobách svého letadla snesla až na zem, navíc mimo obydlenou oblast. Letoun dopadl do blízkého lesa. Při dopadu byl letoun silně poškozen, ale posádka vyvázla jen s modřinami a od letadla odešla k ošetření lehčích zranění po svých.
Letadlo bylo vybaveno záchranným padákovým systémem Magnum od české firmy Stratos 07. Tato společnost se zabývá vývojem a prodejem záchranných systémů od 90. let 20. století a nabízí systému pro letadla od ultralehkých kategorií až po letadlo o hmotnostech dvě tuny. Vyrábí také záchranné systému pro vrtulníky, vírníky a také pro bezpilotní prostředky. Prostřednictvím husté dealerské sítě jsou záchranné systémy Magnum distribuovány po celém světě.
https://www.airzone.tv/news/po-aktivaci ... ych-video/
https://www.airzone.tv/wp-content/uploa ... 9m.mp4?_=1
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 11615
- Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Re: Obecné zajímavosti z letectví
První čínské dopravní letadlo zahájilo druhý testový let
První čínské dopravní letadlo ve čtvrtek zahájilo druhý testový let na letišti v Šanghaji, uvádí se ve zprávě informačního portálu civilního letectva.
Uvádí se, že letadlo odstartovalo v 7:23 (1:23 SEČ) hodin místního času ze 4. dráhy letiště Pchu-tung v Šanghaji.
Je to druhý testový let po prvním úspěšném debutu, který proběhl letos 5. května. Očekává se, že letadlo se na letiště vrátí v 11:00 (5:00 SEČ) hodin místního času.
https://cz.sputniknews.com/svet/2017092 ... stovy-let/
První čínské dopravní letadlo ve čtvrtek zahájilo druhý testový let na letišti v Šanghaji, uvádí se ve zprávě informačního portálu civilního letectva.
Uvádí se, že letadlo odstartovalo v 7:23 (1:23 SEČ) hodin místního času ze 4. dráhy letiště Pchu-tung v Šanghaji.
Je to druhý testový let po prvním úspěšném debutu, který proběhl letos 5. května. Očekává se, že letadlo se na letiště vrátí v 11:00 (5:00 SEČ) hodin místního času.
https://cz.sputniknews.com/svet/2017092 ... stovy-let/
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 6274
- Registrován: 16 úno 2017, 21:19
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Rusky Superjet SSJ-100 ziskal prveho zapadoeuropskeho zákazníka - irsku spolocnost CityJet. Zmluva je na 15 lietadiel s opciou na dalsich 16. Clanok tvrdi, ze lietadlo vo svojej kategorii ma uz 12% trhu. Celkova suma statnej podpory tvori az 56% ceny lietadla.
http://expert.ru/expert/2017/39/irlands ... ut-suhogo/
http://expert.ru/expert/2017/39/irlands ... ut-suhogo/
Naposledy upravil(a) Juraj dne 29 zář 2017, 09:08, celkem upraveno 1 x.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9234
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Nějaké zmatené.
A) CityJet dostal první SSJ již loni ... inaugurační let proběhl 28.6.2016
B) Letos, 2.7.2017, dostal CityJet již šestý kus.
C) Tři z těchto šesti letadel létají formou wet-leasingu u Brussels Airlines (základnou je letiště Brussel/Zavertem)

Juraji, a odkud jsi vzal informací, že
Všechny vlády nějakým způsobem dotují výrobu civilních dopravních letadel, ale všichni to tají. Pokud to neutají, přichází trest ... jako v případě Bombarbieru tento týden ... 220% clo na dodávky letadel CS-series do USA.
A) CityJet dostal první SSJ již loni ... inaugurační let proběhl 28.6.2016
B) Letos, 2.7.2017, dostal CityJet již šestý kus.
C) Tři z těchto šesti letadel létají formou wet-leasingu u Brussels Airlines (základnou je letiště Brussel/Zavertem)

Juraji, a odkud jsi vzal informací, že
V článku nic takového není, nikdy jsem to neslyšel a připadá mi to moc.Celkova suma statnej podpory tvory az 56% ceny lietadla.
Všechny vlády nějakým způsobem dotují výrobu civilních dopravních letadel, ale všichni to tají. Pokud to neutají, přichází trest ... jako v případě Bombarbieru tento týden ... 220% clo na dodávky letadel CS-series do USA.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 6274
- Registrován: 16 úno 2017, 21:19
Re: Obecné zajímavosti z letectví
vcera som hladal viac informacii o SSJ100 a tak som to vyhrabal. Putin zahajil podporu vsetkych vyrobcov civilnych lietadiel a komponentov s cielom dosiahnut stupen technologickej vyspelosti, ktora zabezpeci Rusku konkurencieschopnost.Skeptik píše: ↑29 zář 2017, 06:29...
Juraji, a odkud jsi vzal informací, žeV článku nic takového není, nikdy jsem to neslyšel a připadá mi to moc.Celkova suma statnej podpory tvory az 56% ceny lietadla.
Všechny vlády nějakým způsobem dotují výrobu civilních dopravních letadel, ale všichni to tají. Pokud to neutají, přichází trest ... jako v případě Bombarbieru tento týden ... 220% clo na dodávky letadel CS-series do USA.
https://www.ruaviation.com/news/2017/9/26/9780/?h
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 216
- Registrován: 07 úno 2017, 13:17
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Osobne som ho videl pristávať v utorok večer na ZAVENTEM ..a priznám sa že som bol prekvapený že lieta u zapadnej leteckej spoločnosti..išlo o verziu SSJ-100-95Skeptik píše: ↑29 zář 2017, 06:29Nějaké zmatené.
A) CityJet dostal první SSJ již loni ... inaugurační let proběhl 28.6.2016
B) Letos, 2.7.2017, dostal CityJet již šestý kus.
C) Tři z těchto šesti letadel létají formou wet-leasingu u Brussels Airlines (základnou je letiště Brussel/Zavertem)
Juraji, a odkud jsi vzal informací, žeV článku nic takového není, nikdy jsem to neslyšel a připadá mi to moc.Celkova suma statnej podpory tvory az 56% ceny lietadla.
Všechny vlády nějakým způsobem dotují výrobu civilních dopravních letadel, ale všichni to tají. Pokud to neutají, přichází trest ... jako v případě Bombarbieru tento týden ... 220% clo na dodávky letadel CS-series do USA.
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 6274
- Registrován: 16 úno 2017, 21:19
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Vzhladom na to, ze ide o novinku je predpoklad, ze bude uspornejsie. Ak je pravda, ze je oproti konkurencii lahsi a usetri 5% paliva, low costy ho budu milovat. Im je jedno, cim sa lieta, hlavne, ze pri kazdom lete zarabaju
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9234
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Juraji, díky.
Nicméně ta informace je poněkud podivná.
Jednotková cena SSJ je 35 milionů USD (resp. 28 teď, po propadu rublu). Je to cena v místě a čase obvyklá, konkurenční An-158 je za 25 až 28 milionů USD (západní ekvivalenty jsou dražší... E-190 je za 46 milionů a CS100 spolu s A-318 dokonce za 76 milionů ... Ta západní letadla jsou i mírně větší)
Kontrakt s CityJet zahrnuje 10 objednávek a 16 opcí v celkové ceně téměř jedné miliardy, což odpovídá té ceně cca 35 milionů USD.
Pokud vím, pak jediná přiznaná podpora byla záruka ruské exportní banky za úvěr profinancování nákupu.
Kde se tedy vzalo 56% je pro mne záhadou. A ještě větší je, pokud je to pravda, že na to hned neskočil WTO.
Nicméně ta informace je poněkud podivná.
Jednotková cena SSJ je 35 milionů USD (resp. 28 teď, po propadu rublu). Je to cena v místě a čase obvyklá, konkurenční An-158 je za 25 až 28 milionů USD (západní ekvivalenty jsou dražší... E-190 je za 46 milionů a CS100 spolu s A-318 dokonce za 76 milionů ... Ta západní letadla jsou i mírně větší)
Kontrakt s CityJet zahrnuje 10 objednávek a 16 opcí v celkové ceně téměř jedné miliardy, což odpovídá té ceně cca 35 milionů USD.
Pokud vím, pak jediná přiznaná podpora byla záruka ruské exportní banky za úvěr profinancování nákupu.
Kde se tedy vzalo 56% je pro mne záhadou. A ještě větší je, pokud je to pravda, že na to hned neskočil WTO.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 6274
- Registrován: 16 úno 2017, 21:19
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Moze ist o ucast statu na niektorych klucovych technologiach, aj ked sa to tyka MS-21 - Rusi dnes napriklad vedia robit celokompozitove kridla, maju vlastne motory. Ten vyvoj musel stat majetokSkeptik píše: ↑29 zář 2017, 20:13Juraji, díky.
Nicméně ta informace je poněkud podivná.
Jednotková cena SSJ je 35 milionů USD (resp. 28 teď, po propadu rublu). Je to cena v místě a čase obvyklá, konkurenční An-158 je za 25 až 28 milionů USD (západní ekvivalenty jsou dražší... E-190 je za 46 milionů a CS100 spolu s A-318 dokonce za 76 milionů ... Ta západní letadla jsou i mírně větší)
Kontrakt s CityJet zahrnuje 10 objednávek a 16 opcí v celkové ceně téměř jedné miliardy, což odpovídá té ceně cca 35 milionů USD.
Pokud vím, pak jediná přiznaná podpora byla záruka ruské exportní banky za úvěr profinancování nákupu.
Kde se tedy vzalo 56% je pro mne záhadou. A ještě větší je, pokud je to pravda, že na to hned neskočil WTO.
http://www.reuters.com/article/us-aeros ... SKBN18P1X0
Ak si zakaznici namiesto P&W motora zvolia rusku novinku PD-14, dostanu o 6-7% lepsie naklady nez su buduce verzie mottorov Boeingu a Airtbasu. Sucasne verzie konkurencie su horsie dokonca o 12-15%. Rychlost je 870 vs. 828 (Airbus) vs. 842 (Boeing). Emisie su o 20% nizsie a cas na pripravu medzi letmi sa skracuje o 20%. Cena lietadla je tiez podstatne nizsia a celkove uspory idu do milionov dolarov
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11946
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Že by bola cena ruského lietadla nižšia ako u západnej konkurencie,to by som akceptoval.Juraj píše: ↑29 zář 2017, 20:44..
Ak si zakaznici namiesto P&W motora zvolia rusku novinku PD-14, dostanu o 6-7% lepsie naklady nez su buduce verzie mottorov Boeingu a Airtbasu. Sucasne verzie konkurencie su horsie dokonca o 12-15%. Rychlost je 870 vs. 828 (Airbus) vs. 842 (Boeing). Emisie su o 20% nizsie a cas na pripravu medzi letmi sa skracuje o 20%. Cena lietadla je tiez podstatne nizsia a celkove uspory idu do milionov dolarov
Ale že by ruské motory boli úspornejšie/efektívnejšie ako západné?To sa mi akosi nechce veriť.Prípadne ako je porovnanie ich životnosti?
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 6274
- Registrován: 16 úno 2017, 21:19
Re: Obecné zajímavosti z letectví
PD-14 je novinka, lieta len od tohto roku. Rusi motory vedia.kenavf píše: ↑29 zář 2017, 21:44Že by bola cena ruského lietadla nižšia ako u západnej konkurencie,to by som akceptoval.Juraj píše: ↑29 zář 2017, 20:44..
Ak si zakaznici namiesto P&W motora zvolia rusku novinku PD-14, dostanu o 6-7% lepsie naklady nez su buduce verzie mottorov Boeingu a Airtbasu. Sucasne verzie konkurencie su horsie dokonca o 12-15%. Rychlost je 870 vs. 828 (Airbus) vs. 842 (Boeing). Emisie su o 20% nizsie a cas na pripravu medzi letmi sa skracuje o 20%. Cena lietadla je tiez podstatne nizsia a celkove uspory idu do milionov dolarov
Ale že by ruské motory boli úspornejšie/efektívnejšie ako západné?To sa mi akosi nechce veriť.Prípadne ako je porovnanie ich životnosti?
-
- Redaktor
- Příspěvky: 195
- Registrován: 17 úno 2017, 18:08
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Prvni pokus jim zrovna na jedničku nevyšel. MC-21 sice létá, ale jen v omezeném režimu, neboť tzv. lámací zkoušky ukázaly, že pevnost křídla není dostatečná, pro maximální zatížení. V Irkutsku, mezi tím, pečou nové křidlo, možná i celé nové letadlo.Juraj píše: ↑29 zář 2017, 20:44Moze ist o ucast statu na niektorych klucovych technologiach, aj ked sa to tyka MS-21 - Rusi dnes napriklad vedia robit celokompozitove kridla, maju vlastne motory. Ten vyvoj musel stat majetok
http://www.reuters.com/article/us-aeros ... SKBN18P1X0
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 6274
- Registrován: 16 úno 2017, 21:19
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Zda sa, ze to bud zle spocitali, alebo jednoducho nemaju skusenosti. Tvrdia, ze zosilnenie kridla to poriesiNespavec píše: ↑29 zář 2017, 22:11Prvni pokus jim zrovna na jedničku nevyšel. MC-21 sice létá, ale jen v omezeném režimu, neboť tzv. lámací zkoušky ukázaly, že pevnost křídla není dostatečná, pro maximální zatížení. V Irkutsku, mezi tím, pečou nové křidlo, možná i celé nové letadlo.Juraj píše: ↑29 zář 2017, 20:44Moze ist o ucast statu na niektorych klucovych technologiach, aj ked sa to tyka MS-21 - Rusi dnes napriklad vedia robit celokompozitove kridla, maju vlastne motory. Ten vyvoj musel stat majetok
http://www.reuters.com/article/us-aeros ... SKBN18P1X0
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9234
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Obecné zajímavosti z letectví
No jo, časy se mění ... A technologie cestují.kenavf píše: ↑29 zář 2017, 21:44Že by bola cena ruského lietadla nižšia ako u západnej konkurencie,to by som akceptoval.Juraj píše: ↑29 zář 2017, 20:44..
Ak si zakaznici namiesto P&W motora zvolia rusku novinku PD-14, dostanu o 6-7% lepsie naklady nez su buduce verzie mottorov Boeingu a Airtbasu. Sucasne verzie konkurencie su horsie dokonca o 12-15%. Rychlost je 870 vs. 828 (Airbus) vs. 842 (Boeing). Emisie su o 20% nizsie a cas na pripravu medzi letmi sa skracuje o 20%. Cena lietadla je tiez podstatne nizsia a celkove uspory idu do milionov dolarov
Ale že by ruské motory boli úspornejšie/efektívnejšie ako západné?To sa mi akosi nechce veriť.Prípadne ako je porovnanie ich životnosti?
Pro SaM146 (motor z SSJ100) to platí. I když to není 100% ruská konstrukce - "horká" část motoru je francouzská SNECMA.
U PD-14 to zatím říct nelze, je stále ve vývoji, ale požadavky jsou vysoké. Jeho předchůdce - PS90 - za svými západními současníky mírně zaostával, ale bylo to hlavně systémem řízení motoru. A tam došlo k nejvýznamnějšímu transferu technologie.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9234
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Ono to není nic zas tak neobvyklého, a stává se to běžně ... Ostatně proto se ty lámačky dělají.Nespavec píše: ↑29 zář 2017, 22:11Prvni pokus jim zrovna na jedničku nevyšel. MC-21 sice létá, ale jen v omezeném režimu, neboť tzv. lámací zkoušky ukázaly, že pevnost křídla není dostatečná, pro maximální zatížení. V Irkutsku, mezi tím, pečou nové křidlo, možná i celé nové letadlo.Juraj píše: ↑29 zář 2017, 20:44Moze ist o ucast statu na niektorych klucovych technologiach, aj ked sa to tyka MS-21 - Rusi dnes napriklad vedia robit celokompozitove kridla, maju vlastne motory. Ten vyvoj musel stat majetok
http://www.reuters.com/article/us-aeros ... SKBN18P1X0
Při konstrukci křídla jde o každý kilogram, a tak případy nedostatečně pevného nebo naopak příliš pevného křídla jsou stejně špatně.
Konkrétně v případě MS-21 křídlo povolilo při 90% přetížení oproti návrhovému zatížení, a mělo by to "spravit" zesílení křídla o hmotnosti 25 kg. To není tak hrozné.
Proč by se kvůli tomu mělo "předělávat" letadlo nechápu.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 6274
- Registrován: 16 úno 2017, 21:19
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Cinania na tom svojom lietadle spravili naopak prilis pevne kridlo. Tiez budu prerabat...Skeptik píše: ↑30 zář 2017, 08:51Ono to není nic zas tak neobvyklého, a stává se to běžně ... Ostatně proto se ty lámačky dělají.Nespavec píše: ↑29 zář 2017, 22:11Prvni pokus jim zrovna na jedničku nevyšel. MC-21 sice létá, ale jen v omezeném režimu, neboť tzv. lámací zkoušky ukázaly, že pevnost křídla není dostatečná, pro maximální zatížení. V Irkutsku, mezi tím, pečou nové křidlo, možná i celé nové letadlo.Juraj píše: ↑29 zář 2017, 20:44Moze ist o ucast statu na niektorych klucovych technologiach, aj ked sa to tyka MS-21 - Rusi dnes napriklad vedia robit celokompozitove kridla, maju vlastne motory. Ten vyvoj musel stat majetok
http://www.reuters.com/article/us-aeros ... SKBN18P1X0
Při konstrukci křídla jde o každý kilogram, a tak případy nedostatečně pevného nebo naopak příliš pevného křídla jsou stejně špatně.
Konkrétně v případě MS-21 křídlo povolilo při 90% přetížení oproti návrhovému zatížení, a mělo by to "spravit" zesílení křídla o hmotnosti 25 kg. To není tak hrozné.
Proč by se kvůli tomu mělo "předělávat" letadlo nechápu.
- skflanker_
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 10866
- Registrován: 07 úno 2017, 20:22
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Airbus na lietadle A340-300 testuje nové krídlo = cieľ je zníženie odporu vzduchu o 50% a zníženie emisií CO2 o 5% (zmenšenie odporu = zmenšenie spotreby = zníženie emisií)
Zdroj http://www.airbus.com/newsroom/press-re ... fligh.html z 26.09.2017
alebo http://www.ato.ru/content/airbus-pristu ... nym-krylom z 28.09.2017
Video:
https://youtu.be/SUjmL74GFAk zverejnené 26.09.2017, dĺžka videa 0:50 min.
Každý koniec krídla s laminárnym profilom má dĺžku cca 10m - ide o dokonalo hladký povrch kde presnosť výroby išla na stotiny milimetra. Pri testovacom lete sa pravá a ľavá časť od seba líšia = testujú ktoré má aké vlastnosti.Zdroj http://www.airbus.com/newsroom/press-re ... fligh.html z 26.09.2017
alebo http://www.ato.ru/content/airbus-pristu ... nym-krylom z 28.09.2017
Video:
https://youtu.be/SUjmL74GFAk zverejnené 26.09.2017, dĺžka videa 0:50 min.
- bacil
- Redakční rada
- Příspěvky: 3040
- Registrován: 08 úno 2017, 04:04
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Aby to nebyl další penězovod....
Už před 35 lety jsem četl o tom, že nejmenší odpor vzduchu má křídlo nikoli hladké, ale s ďolíkama nebo dírkama. Vířením vzduchu těsně u povrchu dochází tak k podobnému efektu, jako u torpéd škval.
Už před 35 lety jsem četl o tom, že nejmenší odpor vzduchu má křídlo nikoli hladké, ale s ďolíkama nebo dírkama. Vířením vzduchu těsně u povrchu dochází tak k podobnému efektu, jako u torpéd škval.
- skflanker_
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 10866
- Registrován: 07 úno 2017, 20:22
Re: Obecné zajímavosti z letectví
aby to neskončilo ako s výrobou solárnych článkov = na výrobu solárneho článku sa spotrebuje viac energie, ako ten článok za celú dobu svojej životnosti dokáže dať ..
obdobne - aby cena toho krídla nebola väčšia ako sú celkové usporené náklady na palivo
Ale skúšať a testovať treba - inak sa nepohneme z miesta.
obdobne - aby cena toho krídla nebola väčšia ako sú celkové usporené náklady na palivo
Ale skúšať a testovať treba - inak sa nepohneme z miesta.
- jura-p
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 3275
- Registrován: 07 úno 2017, 19:46
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Ale hezké to tedy není.