F-22 Raptor
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9234
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: F-22 Raptor
I anglické zdroje mluví o "emergency landing".
F-22 normálně s tím hákem nepřistává, je to nouzové zařízení. Používá se v případě závady - na brzdách, na mechanizací křídla apod. ... tedy v případech, kdy je možnost, že letoun včas nedobrzdí a hrozí runway excursion. Stejně jako zmíněný rollstop.
F-22 normálně s tím hákem nepřistává, je to nouzové zařízení. Používá se v případě závady - na brzdách, na mechanizací křídla apod. ... tedy v případech, kdy je možnost, že letoun včas nedobrzdí a hrozí runway excursion. Stejně jako zmíněný rollstop.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
- Lookass
- Redaktor
- Příspěvky: 374
- Registrován: 27 led 2019, 21:21
Re: F-22 Raptor
F-22 Raptor s novým lesklým "chromovaným" potahem draku viděn u Nellis AFB
Spekuluje se o novém typu vysoce odrazivého materiálu na matení systémů nepřítele
https://twitter.com/StrategickeM/status ... gr%5Etweet

Spekuluje se o novém typu vysoce odrazivého materiálu na matení systémů nepřítele
https://twitter.com/StrategickeM/status ... gr%5Etweet
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11946
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: F-22 Raptor
:sipka: Možno je to prvý náznak univerzálneho povrchu odolného aj laserovým zbraniam.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 5811
- Registrován: 09 úno 2017, 07:11
Re: F-22 Raptor
Píšou o tom také na https://www.thedrive.com/the-war-zone/4 ... nellis-afb.
Podle článku to mají hlavně na zkoušení infračervených vyhledávacích čidel, IRST a podvěsů, no a také na ty zkoušeky laserových zaměřování a zbraní. Výkonný letoun jako F-22 je prý používán kvůli svému dostupu a rychlosti. Podobně měli upravené již F-117 a další stroje.
Podle článku to mají hlavně na zkoušení infračervených vyhledávacích čidel, IRST a podvěsů, no a také na ty zkoušeky laserových zaměřování a zbraní. Výkonný letoun jako F-22 je prý používán kvůli svému dostupu a rychlosti. Podobně měli upravené již F-117 a další stroje.
- petrp
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 17957
- Registrován: 31 led 2017, 18:04
Re: F-22 Raptor

Podruhé už upozorňovat a přesouvat nebudu, to bych nedělal nic jiného.
Pro letecký vývoj je tady zvláštní téma. SMAZÁNO a držte se tématu, které zní F-22 Raptor.
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11946
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: F-22 Raptor
https://armadnizpravodaj.cz/letecka-tec ... 22-raptor/V prvních fázích nechalo postavit 74 cvičných F-22 Block 10/20, a teprve poté plnohodnotné bojové letouny verze Block 30/35, vysvětluje PopularMechanics. Když potom přišlo rozhodnutí nevyrobit letadel 750 a počet se zastavil na 187, byl poměr cvičných a plně bojových nevyrovnaný.
Takže polovica F-22 je cvičných neschopných boja.

nejsou bojové, ale cvičné, a k boji se tedy nehodí.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9234
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: F-22 Raptor
Armádní zpravodaj to jako vždy trochu popletl.
Sériová výroba F-22 začala výrobou 74 kusů F-22 Block 10 a 20, které ještě nebyly vybaveny kompletně ... logicky, vývoj stále pokračoval (ekvivalent je třeba Su-57 série 1. tj. s motory AL-41F1). Nicméně, protože výcvik pilotů F-22 je hodně specifická a komplexní záležitost, byla tato letadla vyráběna s tím, že se na nich budou piloti primárně cvičit ... což ale v žádném případě neznamená, že nejsou schopny boje. Jen nejsou schopny využít některých svých potencionálních možností.
Po 74 kusech F-22 Block 10/20 přišlo 112 letounů F-22 Block 30 a 35, což jsou již plnohodnotné bojové stroje.
Následně bylo 30 ks F-22 Block 10/20 upgradováno na Block 30.
V současnosti tedy USAF disponují 183 F-22, z nichž 146 by mělo být ve verzi Block 30/35 a 37 ve verzi Block 20.
Pokud jsem správně rozuměl, tak vzhledem k tomu, že Kongres odmítl přidělit peníze na upgrade dalších Block 20 na Block 30, přišly USAF s návrhem vyřadit 32 z těch 37 F-22 Block 20. Zda je to myšleno vážně, a nebo je to jen snaha vytvořit tlak na Kongres k uvolnění financí na upgrade je otázkou.
Myslím, že spíš to druhé.
Nicméně, i pokud by to vyřazení bylo myšleno vážně, tak se jedná spíše o přiznání stávajícího stavu. Provoz F-22 je totiž nejen extrémně drahý, ale i hodně náročný. Provozuschopnost F-22 je nejnižší ze všech letadel USAF a pohybuje se někde kolem 60%. Náhradní díly nejsou a část letadel je kanibalizována. Pokud by tedy USAF část F-22 vyřadila, a použila plně na náhradní díly, provozuschopnost F-22 by se zvýšila ... alespoň na nějakou dobu.
Sériová výroba F-22 začala výrobou 74 kusů F-22 Block 10 a 20, které ještě nebyly vybaveny kompletně ... logicky, vývoj stále pokračoval (ekvivalent je třeba Su-57 série 1. tj. s motory AL-41F1). Nicméně, protože výcvik pilotů F-22 je hodně specifická a komplexní záležitost, byla tato letadla vyráběna s tím, že se na nich budou piloti primárně cvičit ... což ale v žádném případě neznamená, že nejsou schopny boje. Jen nejsou schopny využít některých svých potencionálních možností.
Po 74 kusech F-22 Block 10/20 přišlo 112 letounů F-22 Block 30 a 35, což jsou již plnohodnotné bojové stroje.
Následně bylo 30 ks F-22 Block 10/20 upgradováno na Block 30.
V současnosti tedy USAF disponují 183 F-22, z nichž 146 by mělo být ve verzi Block 30/35 a 37 ve verzi Block 20.
Pokud jsem správně rozuměl, tak vzhledem k tomu, že Kongres odmítl přidělit peníze na upgrade dalších Block 20 na Block 30, přišly USAF s návrhem vyřadit 32 z těch 37 F-22 Block 20. Zda je to myšleno vážně, a nebo je to jen snaha vytvořit tlak na Kongres k uvolnění financí na upgrade je otázkou.
Myslím, že spíš to druhé.
Nicméně, i pokud by to vyřazení bylo myšleno vážně, tak se jedná spíše o přiznání stávajícího stavu. Provoz F-22 je totiž nejen extrémně drahý, ale i hodně náročný. Provozuschopnost F-22 je nejnižší ze všech letadel USAF a pohybuje se někde kolem 60%. Náhradní díly nejsou a část letadel je kanibalizována. Pokud by tedy USAF část F-22 vyřadila, a použila plně na náhradní díly, provozuschopnost F-22 by se zvýšila ... alespoň na nějakou dobu.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Redaktor
- Příspěvky: 38
- Registrován: 17 črc 2023, 10:37
Re: F-22 Raptor
Zakladnym rozdielom je, ze Block 10/20 bezia na jazyku Adla a nedaju sa teda na nich robit updates.
Je to nieco ako Eurofighter Typhoon Tranche 1, ktore sa takisto neupdatuju a vyraduju sa..
Je to nieco ako Eurofighter Typhoon Tranche 1, ktore sa takisto neupdatuju a vyraduju sa..
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9234
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: F-22 Raptor
Updates ne, upgrades ano ... viz těch 30 Block 10/20 upgradovaných na Block 30 než to Kongres zastavil = přestal financovat.Carbonfiber píše: ↑24 led 2024, 01:04Zakladnym rozdielom je, ze Block 10/20 bezia na jazyku Adla a nedaju sa teda na nich robit updates.
Je to nieco ako Eurofighter Typhoon Tranche 1, ktore sa takisto neupdatuju a vyraduju sa..
Eurofighter Typhoon Tranche 1 je trochu jiná story. I ty lze samozřejmě upgradovat. Důvod, proč se to nedělalo je, že Typhoon se stále vyrábí = je (bylo?) výhodnější vyrobit nové, a ty Tranche 1 vyřádit na náhradní díly.
F-22 se už ale nevyrábí ... a nikdy už vyrábět nebude. Tam vyřazování namísto upgrade dává smysl pouze tehdy, pokud připustíme, že na těch "konspirativních informacích", že: "na F-22 se prakticky nedá spoléhat, protože je tak poruchový, že nevyžaduje protivníka, ale vystačí si sám", něco je.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Redaktor
- Příspěvky: 383
- Registrován: 15 črc 2023, 08:48
Re: F-22 Raptor
Konspiratní informace ze Sputniku ?
Malou dostupnost F-22 bych viděl v nízkém počtu letadel a nedostupnosti náhradních dílů.
Malou dostupnost F-22 bych viděl v nízkém počtu letadel a nedostupnosti náhradních dílů.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9234
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: F-22 Raptor
Nikoli Sputniku, ten je mi nedostupný.
Zdroj těch "konspirací" má být z USAF a Kongres USA.
Nízký počet letadel na jejich poruchovost asi vliv mít nebude.
Dtto platí o nízké dostupnosti náhradních dílů. Ta může mít vliv na provozuschopnost flotily letadel, nikoli a poruchovost letadel jako jednotlivých strojů.
Zdroj těch "konspirací" má být z USAF a Kongres USA.
Nízký počet letadel na jejich poruchovost asi vliv mít nebude.
Dtto platí o nízké dostupnosti náhradních dílů. Ta může mít vliv na provozuschopnost flotily letadel, nikoli a poruchovost letadel jako jednotlivých strojů.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Redaktor
- Příspěvky: 383
- Registrován: 15 črc 2023, 08:48
Re: F-22 Raptor
Udržovat malou flotilu letadel je problémové protože je nákladné. Jednoduše nemáš silnou lobby na podporu cca 190 ks. Týká se to modernizací, výrobě náhradních dílů a pod. Pokud by jich bylo 750, bylo by to úplně jiné. Proto nemá F-22 přilbový zamřovač, IRST a pod. A pro cenovou nákladnost vyrábět díly na takto malý počet letadel.
Další věc související s malým počtem letadel je nevýhoda v nedostatku draků ke kanibalizaci.
Poruchovost, najdi odkaz. Nezaměnuješ poruchovost s nasaditelností ??
Další věc související s malým počtem letadel je nevýhoda v nedostatku draků ke kanibalizaci.
Poruchovost, najdi odkaz. Nezaměnuješ poruchovost s nasaditelností ??
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11946
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: F-22 Raptor
Problém s dostupnosťou/rýchlosťou dodávok náhradných dielov má aj lacná F-16ka a veľa letectiev má preto nízku bojaschopnosť týchto lietadiel. Takže problém náhradných dielov F-22 nemusí byť o jeho cene, keďže aj lacné lietadlá majú tento problém. Je to všeobecný jav.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
-
- Redaktor
- Příspěvky: 383
- Registrován: 15 črc 2023, 08:48
Re: F-22 Raptor
Rozhodně to nebude o ceně u stealth dílů na F-22. Ironie..
-
- Redaktor
- Příspěvky: 383
- Registrován: 15 črc 2023, 08:48
Re: F-22 Raptor
Office report published, the F-22 MC rates have fallen over the last decade. Performance losses
are, in part, is due to degraded stealth coatings, aircraft spare parts shortages, and more flight
hours per aircraft than originally programmed (McCullough, 2020).
https://apps.dtic.mil/sti/trecms/pdf/AD1170697.pdf
Ve zkráceném překladu, důvody pro nižší nasaditelnost F-22 jsou degradace stealth nátěru, nedostatek náhradních dílů a vyšší počet nalétaných hodin než jaký se zamýšlel.
Nejde o konspiraci - američani neumí vyrobit letadlo které se dá dobře provozovat. To patří snad jinam než sem na tyto stránky.
are, in part, is due to degraded stealth coatings, aircraft spare parts shortages, and more flight
hours per aircraft than originally programmed (McCullough, 2020).
https://apps.dtic.mil/sti/trecms/pdf/AD1170697.pdf
Ve zkráceném překladu, důvody pro nižší nasaditelnost F-22 jsou degradace stealth nátěru, nedostatek náhradních dílů a vyšší počet nalétaných hodin než jaký se zamýšlel.
Nejde o konspiraci - američani neumí vyrobit letadlo které se dá dobře provozovat. To patří snad jinam než sem na tyto stránky.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11946
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: F-22 Raptor
Ten istý problém majú u lacných F-16, takže to nebude o cene. Bez irónie.
Počas hurikánu Michael na airbase Tyndall na Floride 2018, z 55 F-22 tam dislokovaných rýchlo presunuli 33 kusov, to znamená 22 kusov nebolo schopných letu ani v núdzovom/obmedzenom režime. Následne bolo z toho 17 kusov hurikánom poškodených.
https://thediplomat.com/2018/10/nearly- ... e-michael/
P.S. Tých 33 kusov bolo letu schopných ale otázka je koľko z nich bolo boja schopných.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9234
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: F-22 Raptor
OK, odpovím formou komentářů.
Proč ale stejný problém nemá třeba francouzský Rafael?
Bylo ho vyrobeno "jen" 259 kusů, a to není o tolik víc než F-22.
Žiju v domnění, že se pouze integrují.
Už je to tedy delší dobu, co jsem to četl. Byl to nějaký únik z USAF, a šlo o to, že střední doba do kritické poruchy u F-22 nejsou ani 2 hodiny (1,8 ?). Tedy že prakticky při každém druhém letu se něco "posere" a letadlo musí do opravy.
(Nechytat za slovo, je to průměr. F-22 někdy klidně může odletět 5 či 6 letu za sebou a pak se porouchat 3-4 věci najednou.)
Poruchovost samozřejmě úzce souvisí i s provozuschopností a nasaditelností. Čím víc se to sere, tím méně to létá.
Ve stejném článku bylo, že na jednu letovou hodinu F-22 připadá, a teď si nepamatuji přesně, 20 či 30 man-hours údržby na zemi (myslím, že to bylo 30, ale připadá mi to strašně moc i na usáky).
Pozn. Ale já to neuvádím proto, že bych chtěl F-22 hanit či nasazovat "psí hlavu". Jednoznačně to je (byl?) nejvýkonnější letoun pro vybojování vzdušné nadvlády na světě. Jenže tak trochu předběhl dobu. Prakticky vše na něm bylo úplně nové, nevyzkoušené, a proto často i problematické a poruchové. To je ale osud jakékoli techniky, která vznikne revolučně, a ne evolučně.
Problém F-22 vidím hlavně v tom, že po výrobě těch cca 190 ks "Áček" jeho "vývojová větev" zanikla a žádný další letoun nevznikl ... pokud by F-15 či JAS-39 zůstaly u svých "A" verzí, byly by mnohem problematičtější než verze "C", "E" či další.
Ano, je to nákladnější.
Proč ale stejný problém nemá třeba francouzský Rafael?
Bylo ho vyrobeno "jen" 259 kusů, a to není o tolik víc než F-22.
Ony se snad přilbový zaměřovač či IRST vyvíjí pro každé letadlo samostatně?Proto nemá F-22 přilbový zaměřovač, IRST a pod. A pro cenovou nákladnost vyrábět díly na takto malý počet letadel.
Žiju v domnění, že se pouze integrují.
Kanibalizace je až poslední zoufalá možnost, jak udržet alespoň některá letadla v provozu.Další věc související s malým počtem letadel je nevýhoda v nedostatku draků ke kanibalizaci.
Ne nezaměňuji.Poruchovost, najdi odkaz. Nezaměnuješ poruchovost s nasaditelností ??
Už je to tedy delší dobu, co jsem to četl. Byl to nějaký únik z USAF, a šlo o to, že střední doba do kritické poruchy u F-22 nejsou ani 2 hodiny (1,8 ?). Tedy že prakticky při každém druhém letu se něco "posere" a letadlo musí do opravy.
(Nechytat za slovo, je to průměr. F-22 někdy klidně může odletět 5 či 6 letu za sebou a pak se porouchat 3-4 věci najednou.)
Poruchovost samozřejmě úzce souvisí i s provozuschopností a nasaditelností. Čím víc se to sere, tím méně to létá.
Ve stejném článku bylo, že na jednu letovou hodinu F-22 připadá, a teď si nepamatuji přesně, 20 či 30 man-hours údržby na zemi (myslím, že to bylo 30, ale připadá mi to strašně moc i na usáky).
Pozn. Ale já to neuvádím proto, že bych chtěl F-22 hanit či nasazovat "psí hlavu". Jednoznačně to je (byl?) nejvýkonnější letoun pro vybojování vzdušné nadvlády na světě. Jenže tak trochu předběhl dobu. Prakticky vše na něm bylo úplně nové, nevyzkoušené, a proto často i problematické a poruchové. To je ale osud jakékoli techniky, která vznikne revolučně, a ne evolučně.
Problém F-22 vidím hlavně v tom, že po výrobě těch cca 190 ks "Áček" jeho "vývojová větev" zanikla a žádný další letoun nevznikl ... pokud by F-15 či JAS-39 zůstaly u svých "A" verzí, byly by mnohem problematičtější než verze "C", "E" či další.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
- vojvoda
- Výkonný redaktor
- Příspěvky: 679
- Registrován: 02 dub 2020, 15:37
Re: F-22 Raptor
Čoho sa tá poruchovosť týka? Aj nejakých zásadných a drahých súčastí - radar, riadiaca elektronika, motory, drak?
срочно расстрелять
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9234
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: F-22 Raptor
To netuším, to se tam nepsalo. Bylo uvedeno "kritická porucha", což je něco co se musí opravit, než půjde letadlo do vzduchu.
To ale může být jak závažná závada za desetitisíce USD, tak i nefunkční čidlo, či jen "spálená kontrolka" nějakého důležitého systému.
Ale zkus se zeptat na USAF

To ale může být jak závažná závada za desetitisíce USD, tak i nefunkční čidlo, či jen "spálená kontrolka" nějakého důležitého systému.
Ale zkus se zeptat na USAF


"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
- vojvoda
- Výkonný redaktor
- Příspěvky: 679
- Registrován: 02 dub 2020, 15:37
Re: F-22 Raptor
No práve. Ale čidla, kontrolky a podobne predpokladám že budú viacmenej jednotné pre viaceré lietadlá a ich závadovosť by sa prejavila v rovnakej miere aj u nich
срочно расстрелять