Obecné zajímavosti z letectví
- gandalf
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 3676
- Registrován: 07 úno 2017, 18:22
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Není to divný?
- jura-p
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 3275
- Registrován: 07 úno 2017, 19:46
Re: Obecné zajímavosti z letectví
V té době ta pětatřicítka vůbec neexistovala a i dnes je pomalejší než býval ten cesťák.
Název blesk používalo kdejaké letadlo.
Název blesk používalo kdejaké letadlo.
- Tomas BB SK
- Senior redaktor
- Příspěvky: 3603
- Registrován: 17 úno 2017, 18:33
Re: Obecné zajímavosti z letectví
:sipka: juro, nie je rec o tom americkom carajchu F35 blesk II ale o povodnom anglickom lietadle, ktore bolo pravdepodobne anglicky omyl pretoze z hladiska letovych vykonov a prijemnosti pilotaze sa kupodivu velmi vydarilo...
:sipka: :sipka: Skor je divna ta F15 - ta ma silne motory
Samozrejme zachytne stihanie nie je o nahanani a predbiehani a clanok je tak pre fanusikov maverika
:sipka: :sipka: Skor je divna ta F15 - ta ma silne motory
Samozrejme zachytne stihanie nie je o nahanani a predbiehani a clanok je tak pre fanusikov maverika
Poznej, co máš před svou tváří, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť nic
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11947
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Možno to nebolo len o samotnej sile motora a maximálnej rýchlosti ale aj o priebehu letovej charakteristiky motora a jeho ťahu v závislosti na rýchlosti, výške letu, rýchlosti stúpania,..
Známa tým bola Mig-25 ktorá v nízkej výška a malej rýchlosti mala problém a veľmi neoslňovala, pretože motor bol optimalizovaný na veľkú výšku a rýchlosť. Ako to je teraz u Mig-31 neviem.
Známa tým bola Mig-25 ktorá v nízkej výška a malej rýchlosti mala problém a veľmi neoslňovala, pretože motor bol optimalizovaný na veľkú výšku a rýchlosť. Ako to je teraz u Mig-31 neviem.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
- Grif
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 4816
- Registrován: 07 úno 2017, 13:04
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Jet Lilium první elektrické proudové letadlo VTOL
https://lilium-com.translate.goog/jet?_ ... _tr_pto=sc
https://lilium-com.translate.goog/jet?_ ... _tr_pto=sc
Všechno se dá vysvětlit.Bohužel ne všem.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11947
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Obecné zajímavosti z letectví
https://techsvet.cz/nejnovejsi-zpravy/t ... kasrolova/To nevymyslíte. Tato „letecká pila“ zavěšená z vrtulníku řeže stromy
A človek by povedal že si to v tej bondovke vymysleli.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 5751
- Registrován: 07 úno 2017, 19:50
Re: Obecné zajímavosti z letectví
V Rusku bola ukončená prvá etapa pojazdových a letových testov leteckého piestového motora APD-A. Testy sa vykonávali na Jak-52. Motor je odvodený od leteckého motora APD-500 postaveného na základe motora pre prezidentskú limuzínu Aurus. Za vývoj je zodpovedný výskumný ústav "CIAM P.I. Baranova". Pôvodný APD-500 má výkon 500 k.s. APD-A má byť modifikácia pre akrobatické lietadlá. Úprava Jak-52 pre testovaný motor ako aj pojazdové a letové testy vykonáva Sibírsky vedecko-výskumný inštitút S.A. Čapligina v Novosibirsku. Dáta získané z tejto etapy testov budú teraz použité pre úpravy motora zamerané na jeho spoľahlivosť a výkonové charakteristiky pri akrobatických manévroch.
https://sibnia.ru/institut/news/detail.php?ID=1836
https://sibnia.ru/institut/news/detail.php?ID=1836
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 5751
- Registrován: 07 úno 2017, 19:50
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Inak, CIAM robí celkom zaujímavý vývoj v oblasti piestových a malých prúdových motorov. Okrem "kortedžových" APD-500 a APD-A majú jednoprúdový TRD-70 a dvojprúdový TRDD-200 (ťah 70 a 200 kgs) a rozpracovaný 6-fázový letecký elektromotor-demonštrátor ED-360 (výkon 360 kW) pre ľahký vrtuľník. Okrem toho CIAM vyvíja rodinu malých piestových leteckých motorov RPD-100T a 150T (výkon 100 a 150 k.s.). Tieto motory by mali nahradiť v ruskom ľahkom civilnom a vojenskom letectve motory Rotax 912-915. Posledný kto sa v Rusku pokúšal o nejaký vývoj v tejto oblasti bol ešte BAZ, kde sa o letecké piestové motory pre ľahké letectvo pokúšali od 70tych rokov, no v 2001 BAZ ukončil vývoj v tejto oblasti. V segmente ultralightov a ľahkých lietadiel je dnes v Rusku obrovská potreba domácich motorov. R&D etapa vývoja RPD-150T bola v CIAM úspešne ukončená v decembri 2021 a konštrukčné práce by mali byť ukončené v 2024, ale je možné, že v súčasnej situácii budú práce urýchlené.
https://aviation21.ru/perspektivnye-dvi ... -mfd-2022/
https://sdelanounas.ru/blogs/145006/
https://aviation21.ru/perspektivnye-dvi ... -mfd-2022/
https://sdelanounas.ru/blogs/145006/
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire
-
- Redaktor
- Příspěvky: 80
- Registrován: 08 úno 2017, 22:11
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Snaha vyskocit z podzvukovej stihacky s padakom.
https://t.me/casusbellilive/84388
https://t.me/casusbellilive/84388
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49455
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Vojenské letectvá v juhovýchodnej Azii
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Redaktor
- Příspěvky: 80
- Registrován: 08 úno 2017, 22:11
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Unikátna fotografia stíhačky F-16 gréckych vzdušných síl, ktorá prekonáva zvukovú bariéru.
Môžete vidieť skreslenie vzdušných prúdov.
https://t.me/casusbellilive/86505
Môžete vidieť skreslenie vzdušných prúdov.
https://t.me/casusbellilive/86505
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11947
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Obecné zajímavosti z letectví
https://web.archive.org/web/20091017212 ... %2C00.html
U-2 Garryho Powersa sa vraj rozpadol v úplave po sovietskom Su-9.
U-2 Garryho Powersa sa vraj rozpadol v úplave po sovietskom Su-9.
New information suggests that the plane was not actually shot down. In October 1996, Igor Mentyukov, a Soviet pilot, told the Russian newspaper Trud that he was sent over the Urals in an unarmed Su-9 and ordered to ram Powers' U-2. According to Mentyukov, the American plane "got into the slipstream of my Su-9...it started to flip him over; his wings broke off."
Nové informácie naznačujú, že lietadlo v skutočnosti nebolo zostrelené. V októbri 1996 Igor Menťukov, sovietsky pilot, povedal ruským novinám Trud, že ho poslali nad Ural v neozbrojenom Su-9 a dostali rozkaz naraziť Powersovu U-2. Podľa Menťukova sa americké lietadlo 'dostalo do prúdu môjho Su-9...začalo ho prevracať; odlomili sa mu krídla.'
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
- petrp
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 17957
- Registrován: 31 led 2017, 18:04
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Su-9 dostup 16,7 km
U-2 dostup 27,4 km
Asi tak...
U-2 dostup 27,4 km
Asi tak...

Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9236
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Mno, ne tak úplně.
V roce 1959, tj. cca rok před sestřelem Powersova U-2, dosáhl zkušební pilot Vladimír Iljušin (syn konstruktéra Sergeje Iljušina) na jednom z prototypů Su-9 výšky 28.852 metrů ... v tzv. dynamickém dostupu = rozehnal mašinu co to šlo a pak začal stoupat.
V roce 1962 dosáhl V. Iljušin se stejným letounem, ale se silnějším motorem, absolutního světového rekordu v horizontálním letu ... 21.170 metrů.
Pozn. Dostup 16.700 m platí pro plně vyzbrojenou a natankovanou mašinu.
Menťukov tenkrát s Su-9 proti U-2 G. Powerse skutečně startoval. Přelétával nový letoun k jednotce a shodou okolností byl zrovna na letišti ve Sverdlovsku. Letoun byl při přeletu zcela bez výzbroje. Přesto dostal Menťukov rozkaz vzlétnout a případně se pokusit U-2 taranovat.
U-2 G. Powerse letěl ve výšce 70.500 ft (cca 21.500 m) a být tedy určitě v zóně dynamického dostupu Menťukova Su-9 ... tedy v režimu "řízené střely".
Přesto si nemyslím, že to co Menťukov říkal je pravda - byť se mu to tak mohlo jevit.
On skutečně mohl kolem Powersova U-2 proletět - srazit se s ním, to už není tak úplně triviální záležitost, zachycení jiného letounu ve velké výšce, na hranici dostupu stíhače, je velmi složitá úloha, pro pilota řídícího se pouze svým zrakem a odhadem prakticky neproveditelná (jak prokázaly pokusy jak v USA tak v SSSR).
Spíš si tedy myslím, že Menťukov kolem U-2 proletěl, a pak ho viděl "v kotrmelcích" po zásahu SA-2 (o jejichž přítomnosti neměl tušení).
V roce 1959, tj. cca rok před sestřelem Powersova U-2, dosáhl zkušební pilot Vladimír Iljušin (syn konstruktéra Sergeje Iljušina) na jednom z prototypů Su-9 výšky 28.852 metrů ... v tzv. dynamickém dostupu = rozehnal mašinu co to šlo a pak začal stoupat.
V roce 1962 dosáhl V. Iljušin se stejným letounem, ale se silnějším motorem, absolutního světového rekordu v horizontálním letu ... 21.170 metrů.
Pozn. Dostup 16.700 m platí pro plně vyzbrojenou a natankovanou mašinu.
Menťukov tenkrát s Su-9 proti U-2 G. Powerse skutečně startoval. Přelétával nový letoun k jednotce a shodou okolností byl zrovna na letišti ve Sverdlovsku. Letoun byl při přeletu zcela bez výzbroje. Přesto dostal Menťukov rozkaz vzlétnout a případně se pokusit U-2 taranovat.
U-2 G. Powerse letěl ve výšce 70.500 ft (cca 21.500 m) a být tedy určitě v zóně dynamického dostupu Menťukova Su-9 ... tedy v režimu "řízené střely".
Přesto si nemyslím, že to co Menťukov říkal je pravda - byť se mu to tak mohlo jevit.
On skutečně mohl kolem Powersova U-2 proletět - srazit se s ním, to už není tak úplně triviální záležitost, zachycení jiného letounu ve velké výšce, na hranici dostupu stíhače, je velmi složitá úloha, pro pilota řídícího se pouze svým zrakem a odhadem prakticky neproveditelná (jak prokázaly pokusy jak v USA tak v SSSR).
Spíš si tedy myslím, že Menťukov kolem U-2 proletěl, a pak ho viděl "v kotrmelcích" po zásahu SA-2 (o jejichž přítomnosti neměl tušení).
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Samostatný redaktor
- Příspěvky: 1954
- Registrován: 16 dub 2018, 11:45
Re: Obecné zajímavosti z letectví
V januári unikli tajné dokumenty - manuály k stíhačke F-15E Strike Eagle
https://www.flightglobal.com/fixed-wing ... 25.article
Nečakaj. Začni teraz, tam kde si, a použi to čo máš k dispozícii. /// Optimista sa učí anglicky, pesimista čínsky, realista si kúpil Kalašnikov.
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49455
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Obecné zajímavosti z letectví
podobne unikli materiály na tank Leclerc na fore WoT
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 303
- Registrován: 24 dub 2022, 17:55
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Bolo to na Challenger 2 a hra War Thunder

-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49455
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Obecné zajímavosti z letectví
nehádam sa... A mohli aj oba...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
- petrp
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 17957
- Registrován: 31 led 2017, 18:04
Re: Obecné zajímavosti z letectví
"Luke" přistává (a startuje!) s letadlem na světoznámé přistávací ploše pro vrtulníky na vrcholu Burj Al Arab Jumeirah...
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...
- petrp
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 17957
- Registrován: 31 led 2017, 18:04
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Jak se létá armádním speciálem? Czech Air Force Airbus A319 ACJ z Prahy do Rzeszowa
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...