Letecký vývoj

Odpovědět
Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Skeptik » 08 zář 2022, 11:17

To není až tak úplně pravý důvod.
Hlavním důvodem je, že koupíme pouze dvě F-35 a 4 výkonné audiosoupravy :idea:

Audiosoupravy s nahranymi zvuky vzlétajících a přistávajících F-35 budou umístěny na letištích Čáslav, Náměšť, Pardubice a Mošnov.

Do světa pak rozhlásíme, že jsme koupili 200 F-35 ... jenže těch 198 že má právě zapnutý systém neviditelnosti, a pouze dvě létají ve viditelném režimu.

Tím budeme mít nejsilnější letectvo v Evropě, bude náš víc a nebudeme se bát vlka nic.
Ну, погоди волк!
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

wolf4
Výkonný redaktor
Příspěvky: 512
Registrován: 18 úno 2017, 01:50

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od wolf4 » 10 zář 2022, 15:34

Než nakupovat F-35 by bylo lepší více investovat do vlastního vývoje. Je jasné že jako malá zem postavíme předraženou hračku typu f-35 ale nacpat peníze do vývoje lepších radarů pro rodinu L39 a malé drony, a do vývoje a posléze výrobě raket středního dosahu integrovatelných právě na L 39+, Gripen a popřípadě bezpilotní nosič. A pokračovat a rozšířit tradici v pasivních I klasických radiolokátorech. Kopců pro ně máme dost. K tomu na obranu nějaký rychlopalný hlavňový prostředek. A kdyby už nevěděli v čem dále utratit 2 -3 procenta HDP tak by se mohl vyjet vlastní MANPAD.

Uživatelský avatar
jura-p
Sponzor fóra
Příspěvky: 3241
Registrován: 07 úno 2017, 19:46

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od jura-p » 11 zář 2022, 08:26

Wolfe, nelze. Leda, že bychom přestavěli naše cvičné a lehké bitevní letouny na nadzvukové, což by znamenalo postavit zgruntu nové letadlo. My nakupujeme letadla do systému NATINADS, a tento systém má své požadavky. Jsou to strážní letadla a tím automaticky odpadají letouny bezpilotní. Pilot musí mít možnost shlédnout situaci ve vzduchu, komunikovat s posádkou letadla, za kterým vyletěl, v krajním případě i posunky, jejichž význam znají všichni piloti. Jedním ze základních požadavků je, že letouny strážní služby jsou nadzvukové. Tento odkaz není smlouva, ale informací, na co to je, je tam dost. Ty naše letouny jsou pomalejší, než některé velké dopravní letouny a kdyby strážnímu letadlu uletěla a to jim nestačilo, chechtal by se celý svět. Není vůbec třeba, aby strážní letadlo bylo neviditelné, skoro naopak, to letadlo vidět být má. A to i na radarech toho, kdo letoun vyslal nebo jeho let řídí.
Podle mě, Lighting je dokonalý krok vedle. Je pomalé proti Gripenům, je zbytečně mnohaúčelové, strážní letouny nemají v žádném případě nahrazovat bitevní A 10, byla by třeba znovu od základů vybudovat pozemní infrastruktura, na Gripena ji máme a potřebovala by jen modernizaci. Není ani tolik využitelný jako Gripen, Neletové aktivity u něj spotřebují skoro polovinu času, u Gřipena jen 15%. Jeho provoz je velmi drahý. Nejlevnější a dostačující by bylo využít švédskou nabídku, že pronajaté Gripeny by převedli do našeho vlastnictví zdarma, my bychom platili jejich modernizaci, která je nesporně levnější, než koupě jakéhokoli letadla, splňujícího podmínky strážní služby.
No jo, ale paní ministryni a možná ani premiérovi by se nedostalo uznání od těch, od kterých po něm touží. Naprosto nesmyslně chtějí těch letadel více, než bylo a vždy stačilo, to má dva důvody. Abychom mohli překvapivě napadnout i pozemní cíle svých sousedů a aby se, pro menší realnou letuschopnost, náhodou nestalo, že by v dané chvíli nebyly dva stroje, které mohou hned startovat na signál Alfa. Ono by to vypadalo blbě, kdyby řídícímu středisku hlásili, ne neletíme, děláme servis na x strojích a na zbytku opravujeme oloupaný nátěr.
https://mocr.army.cz/informacni-servis/ ... ru--57391/

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Skeptik » 11 zář 2022, 09:08

Potvrzuji, co napsal jura-p.
Ten omyl totiž vyplývá z toho, že AČR by měla bránit nezávislost a územní celistvosti ČR. Potom by to, co napsal wolf4 dávalo smysl.

Jenže AČR je součástí útočné aliance USA (známé též jako NATO), a její faktickou úlohou je tedy připravovat se na agrese USA za účelem udržení jejich Impéria / Říše (někdy se říká i hegemonie).
Proto JAS-39 nestačí ... je to letoun vyvinutý pro obranu Švédska a k agresi se moc nehodí (i když omezeně se použít samozřejmě dá).

F-35, vzniklý z programu Join Strike Fighter (původně levný stíhací bombardér pro USA a jeho satelity), to je jiná káva. Jeho vlastnosti jako obranného stíhače jsou sice horší než u JAS-39, ale jeho průnikové schopnosti jsou značně vyšší.

Kupovat F-35 pro účely obrany ČR, a hlavně systém NATINAMDS, by byl samozřejmě totální nesmysl.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 7605
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od palo satko » 11 zář 2022, 09:10

Ale ved Česko nekupuje lietadla na svoju obranu. Kupuje lietadla na vojnu, ktoru mu prikažu USA. Jednoducho Amerikanci budu mat dalšie dve letky v Strednej Europe: jednu slovensko s -16 a jednu česku s F-35. No a my aj Vi bratia za Moravou budeme mat hole zadky.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Uživatelský avatar
jura-p
Sponzor fóra
Příspěvky: 3241
Registrován: 07 úno 2017, 19:46

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od jura-p » 11 zář 2022, 09:14

Jo, mám tam chybu, to zkratkové slovo tam už má dnes to M, pro střely. Ale protože vůbec nevím, zda a jaké máme střely a protože ten starý systém znám, tak jsem to tam vědomě napsal v zastaralé formě, protože pro letouny se v tom předpisu vlastně nic neměnilo, vlastně jo, chtějí lepší propojení avioniky do systému, ale to ten modernizovaný Gripen samozřejmě umí.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Skeptik » 11 zář 2022, 09:36

:sipka: Sorry, nemyslel jsem to jako snahu opravovat ... ostatně nejprve jsem to taky napsal bez M - až pak mi to došlo a opravil jen to :lol:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Hektor
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1676
Registrován: 16 úno 2017, 06:53

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Hektor » 11 zář 2022, 10:56

OT: L-39 všimol som si že delenia letectva ČSĽA sa dožilo len 57 zo 72 lietadiel. Naplánovala ČSĽA ich doplnenie? Alebo sa čakalo na verziu MS?

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Skeptik » 11 zář 2022, 12:39

Někdy v roce 1988 jsme byly se školou na exkurzi v Aeru Vodochody, a mimo jiné nám ukázali i prototyp MSky.
Pokud mne paměť nezklame, tak při prezentaci budoucnosti firmy zaznělo, že výroba L-39C pro ČSLA skončila a od teď se budou dodávat jen verze MS.
Logicky, připravovalo se přezbrojení na moderní typy a L-39C byl již anachronismus.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

wolf4
Výkonný redaktor
Příspěvky: 512
Registrován: 18 úno 2017, 01:50

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od wolf4 » 12 zář 2022, 09:43

Na jednu stranu chápu politické důvodu prosazování F-35, které většinou pramení z neznalosti politiků a snaze se "lacino" zalíbit.. to že prohlásí že se budou chtít koupit F-35 je zatím nic nestojí zvláště při čekací době na dodávky letadel a při to ma to tu teď vedou asi i tuší že případné finance na nákup už nebudou jejich problém. Spíš mě pořád udivuje že se přemýšlí stále hodně konvenčně co se týká armády a rovněž využití potenciálu českého průmyslu a vývoje. Nainvestovat prostředky do vývoje vlastních komponent nebo platforem (i kdyby jejich funkčnost a efektivita byla ve výsledku sporná) přinese rozsáhlé znalosti a zvýší kvalifikovanost českých firem a jejich zaměstnanců, přinese potřebné peníze do celého sektoru VaV a přímo i nepřímo podpoří výuku na odborných a vysokých školách.... Jestli nakonec u nás vyvinutá zabraň využívající pokročilé technologie bude dobře a spolehlivě fungovat je to jen příjemný bonus. Pokud bude jen nějak fungovat bude to pro potřeby AČR v jejích počtech OK a navíc víceméně srovnatelné s okolním světem. Ale to že se v rámci vývoje zvýší kvalifikace místních lidí je podle men k nezaplacení a navíc by to pomohlo obnovit tradice v "obraném průmyslu" dokud ještě existují střípky toho na co lze navazovat.

Co se týče stíhacích letounu taky si myslím že JAS-39 je pro nás dobrá volba pokud by se využíval způsobem, pro který byl navržen. Navíc jít izraelskou cestou dovybavení vlastními komponentami, příslušenstvím nebo výzbrojí by mohlo být zajímavé... v takovém malém rozšíření pak protivník vlastně neví co má očekávat.

Ale chápu že vzhledem k aktuální domácí politické situaci je jakékoliv racionální uvažování o dlouhodobém udržitelném konceptu a podpoře domácího výzkum a vývoje a následně výroby a třeba i exportu velmi naivní a patří spíše do oblasti snů......

Uživatelský avatar
Lookass
Redaktor
Příspěvky: 358
Registrován: 27 led 2019, 21:21

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Lookass » 12 pro 2022, 18:51

https://iranpress.com/content/59785/sim ... med-forces
Íránský Simorgh a jeho odlišení od IRan140
Více obrázků v článku
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Blue Fox
Redaktor
Příspěvky: 43
Registrován: 04 říj 2022, 07:45

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Blue Fox » 18 pro 2022, 09:26

Nejvíce zakloněná sedadla má mít Rafale a F-16.
Sklon 30 st. u sedadla F-16 je problematický a jenom Rafale používá podobný sklon sedadla.
Podlehli francouzi módě ?

Uživatelský avatar
Kalinac
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5548
Registrován: 24 úno 2017, 20:23

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Kalinac » 18 pro 2022, 09:32

Něco k k Přírodnímu vývoji letadel ...
priroda.jpg
priroda.jpg (18.93 KiB) Zobrazeno 2906 x
Pravda může být různá. Absolutní, relativní, částečná, úplná, krutá, sprostá, naprostá, veliká… A každý má tu svou.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 18 pro 2022, 09:40

To je síce pekné porovnanie pre laikov, ale aerodynamicky nezmysel - len vizuálna podobnosť.
Sokol/jastrab má pre nízke Machove čísla napríklad aktívny mechanický systém tlmenia turbolencií (perie).
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od kenavf » 25 pro 2022, 23:12

Do konce druhé světové války byly bombardéry RAF schopny spolehlivě shazovat bomby do vzdálenosti pětadvaceti metrů od cíle z výšky 5 tisíc metrů.
https://www.armyweb.cz/clanek/prvni-bri ... ak-poucila
Kam sa hrabe súčasná OVP24. :wink:
podařilo se jim minimalizovat francouzské ztráty tím, že zcela zničily důležité dílny, zatímco jídelnu vedle nich ponechaly z velké části nepoškozenou.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

bugsy
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2327
Registrován: 01 srp 2021, 20:37

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od bugsy » 25 pro 2022, 23:35

Spomínam si z pamäti Bufku(t2990) ako leteli ,myslím,že nad Le Havre ? a navigátor stratil niekde nad cieľom kurz a aby sa mohol zorientovať,žiadal Bufku,aby zhodil jednu na skúšku,nech mu osvetlí ciel..Ráno sa dozvedeli,že hneď prvou trafili hotel s vysokými dôstojníkmi vehrmachtu.
Niekedy to išlo hneď prvou ranou do čierneho
Tí,ktorí prekovali svoje meče na radlice, budú orať pre tých,čo tak neurobili.

Demokracia je, keď dvaja vlci a jedno jahňa hlasujú,čo bude na večeru, ale sloboda je,keď to jahňa vezme do rúk pušku a odmietne hlasovať.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 26 pro 2022, 00:34

kenavf píše:
25 pro 2022, 23:12
Do konce druhé světové války byly bombardéry RAF schopny spolehlivě shazovat bomby do vzdálenosti pětadvaceti metrů od cíle z výšky 5 tisíc metrů.
keď boh dal. A keď nedal, miesto na fabriku to nasypali do polí...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Skeptik » 26 pro 2022, 08:04

kenavf píše:
25 pro 2022, 23:12
Do konce druhé světové války byly bombardéry RAF schopny spolehlivě shazovat bomby do vzdálenosti pětadvaceti metrů od cíle z výšky 5 tisíc metrů.
Ano, to může být pravda.
Nicméně, platilo to jen pro cíle velikosti od krajského města výše.
Pozn. USAF měly definovanou "cílovou oblast" jako kruh o poloměru 1.000 Ft (300 m) kolem středu cíle. Na konci války jim do cílové oblasti padalo až 20% shozených pum.
... podařilo se jim minimalizovat francouzské ztráty tím, že zcela zničily důležité dílny, zatímco jídelnu vedle nich ponechaly z velké části nepoškozenou.
Protože logicky předpokládali, že se Francouzi v práci budou zdržovat hlavně v kantýně, ale určitě ne u strojů! Zvláště pak v noci. :mrgreen:

Jinak útok provedlo 21 Lancasterů z nichž pouze část byla že 617. perutě ... ta část, která shodila šest 6-ti tunových HC bomb (více známé jako "blockbuster").
Výsledky bombardování, včetně dopadů blockbusterů, je vidět zde:
large_000000.jpg
large_000000.jpg (98.18 KiB) Zobrazeno 2608 x
Nutno však podotknout, že 617. peruť RAF byla speciální jednotka, která se zaměřovala na speciální operace - "přesné" bombardování, shazování bomb Tallboy a Grand Slam apod.
Ostatní jednotky RAF bombardovaly více ... no řekněme více plošně.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

bugsy
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2327
Registrován: 01 srp 2021, 20:37

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od bugsy » 26 pro 2022, 09:20

Ja len podotknem k Skeptikovemu,že tá 617 perut bola asi jediná,ktorá sa zaoberala presným bombardovaním.
Tych gran Slam bolo zhodených za celú vojnu necelých 50 kusov,trebárs pri operácii chetisi celá perut nacvičovala bombardovanie celé mesiace.
S touto perutou spolupracoval konštruktér a vývojár nových typov bômb Barnes,ktorý vymyslel a zaviedol do praxe nový typ rotačných bômb,ktoré boli zavesené na zvláštnych rotačných zariadeniach na bruchu lancestru
Screenshot_20221226-090806~2.png
Screenshot_20221226-090806~2.png (230.86 KiB) Zobrazeno 2559 x
Ostatné perute nemali čas nacvičovať presne bombardovanie,keďže boli v operačnom režime ,tak sa zaviedla convertizacia,kvôli ktorej musel mäsiar Harris utiecť po vojne do JAR,inak by ho v Anglicku po vojne čakal trest smrti.
Tí,ktorí prekovali svoje meče na radlice, budú orať pre tých,čo tak neurobili.

Demokracia je, keď dvaja vlci a jedno jahňa hlasujú,čo bude na večeru, ale sloboda je,keď to jahňa vezme do rúk pušku a odmietne hlasovať.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Skeptik » 26 pro 2022, 11:04

bugsy píše:
26 pro 2022, 09:20
... musel mäsiar Harris utiecť po vojne do JAR, inak by ho v Anglicku po vojne čakal trest smrti.
No, toto je poněkud silné tvrzení. Tedy ne, že by Harris po WWII nečelil kritice "poválečných" generálů ... ale od soudu, a už vůbec k trestu smrti, byl hodně daleko.

Pozice vyslance v Rhodésii mu nevyšla (prý kvůli věku), a tak se v roce 1946 přesunul do Jižní Afriky, kde stál u zrodu Safmarine, jihoafrické rejdařské společnosti, která je od roku 1999 součástí Maersk.
V roce 1953 svoji práci v Safmarine ukončil, přesunul se do GB, kde byl povýšen do šlechtického stavu - stal se baronetem.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Odpovědět