Historické obrázky z letectva

Odpovědět
Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49454
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Historické obrázky z letectva

Příspěvek od Alchymista » 07 říj 2022, 08:18

Téma zamerané na historické lietajúce aparáty všetkých druhov a farieb, ktoré by nemali byť zabudnuté.
Diskusné príspevky podľa možnosti len vecné a faktografické.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49454
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Historické obrázky z letectva

Příspěvek od Alchymista » 07 říj 2022, 08:25

SuperVTOL Herkules YMC-130H pre operáciu "Credible Sport"
Unikátny stoj vybavený viac ako 30 raketovými motormi bol schopný pristáť a odštartovať z fotbalového ihriska.
Určený pre neúspešnú akciu "Eagle Claw" - záchranu rukojemníkov z amerického velvyslanectva v Teheráne.
O lietadle od 6:00, od 8:40 havária počas nácviku, pri ktorej bol unikátny stroj zničený (nesprávne odpálenie brzdiacich rakiet a pád z príliš veľkej výšky asi 5-6m)
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10866
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Historické obrázky z letectva

Příspěvek od skflanker_ » 09 říj 2022, 15:29

Stíhacie bombardéry Su-7B (Су-7Б) z 28. stíhacieho bombardovacieho pluku 34. stíhacej bombardovacej divízie na letisku Čáslav, Československo (ČSSR); 70. roky 20. storočia
20221009.jpg
20221009.jpg (92.13 KiB) Zobrazeno 4947 x
Zdroj https://477768.livejournal.com/7027555.html / https://vk.com/wall-173678697_289286 z 09.10.2022 + kvalitnejšie foto

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 17956
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Historické obrázky z letectva

Příspěvek od petrp » 08 dub 2023, 22:56

Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11946
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Historické obrázky z letectva

Příspěvek od kenavf » 09 dub 2023, 00:16

▲ V 26tej minute hovoria ža nemci vyvinuli skákajúcu bombu. Nešlo ale len o pokusy s ukoristenou britskou?

https://en.wikipedia.org/wiki/Bouncing_ ... ncing_bomb
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 17956
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Historické obrázky z letectva

Příspěvek od petrp » 09 dub 2023, 08:58

Taky jsem na to koukal, je tam toho více, co jsem nevěděl...
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9232
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Historické obrázky z letectva

Příspěvek od Skeptik » 09 dub 2023, 10:14

Pozor, je tam ale spousta nesmyslů.

Neúspěšnost typu Me-321 a Me-323 ... nesmysl. To by se jich nevyrobilo cca 200 kusů od každého.
Je pravdou, že Me-321 měl poměrně velké síly v řízení - logicky, neměl posilovače řízení, protože neměl motory. Informace, že byl vybaven raketovými motory, které se zapínaly po vzletu ... nesmysl, byly to jen raketové urychlovače, které se naopak zažehly při rozběhu.
Problém Me-321 bylo to, že byl kluzák = po prvním bojovém přistání se jich jen málo vrátilo do provozu. Proto vznikl Me-323 ... stejný drak, ale 6 motorů. Atd.

He-178 ... pokusný typ proudového letounu, který se nikdy neměl vyrábět sériové. Nebyl neúspěšný jak se tam uvádí - naopak, Heinkel okamžitě začal pracovat na skutečné stíhačce ... He-280. To, že se mu ho nepodařilo dovyvinout do sériové podoby dřív než přišel lepší Me-262 je jiná věc. Problém bylo, že Heinkel trval na použití vlastního motorů - a ten se nepodařilo dovyvinout.

A tak by se dalo pokračovat. Dokument je prostě plný nesmyslů. Označil bych ho za velmi slabý a tendenční.
.............
add Německá "skákající bomba".
Určitě nešlo o kořistní britskou. Jednu sice Němci získali, z havarovaného Lancesteru, ale ta byla válcového typu a využila press 4 tuny ... trochu moc na FW-190 :wink:
Ta německá byla kulovitá, a trochu se podobala britské pumě Highball ... která však, pokud vím, nebyla nikdy bojově použita, což vylučuje její ukořistění. Špionáž v tom ale být mohla.
Jinak "žabkovité bombardování" při útocích na hladinové cíle se normálně používalo ... za pomoci klasických bomb odhazovaných těsně nad hladinou. Výhodou těch kulovitých by bylo, že by se mohly odhodit dále od cíle, protože skákaly víc.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11946
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Historické obrázky z letectva

Příspěvek od kenavf » 14 črc 2023, 20:05

Junkers Ju 86 https://cs.wikipedia.org/wiki/Junkers_Ju_86
Tento bombardér briti dlho nedokázali zostreliť, ale bol schopný len "vyrušovacích letov", kvôli malému užitočnému nákladu. Spitfiry k nemu nedokázali vystúpať.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9232
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Historické obrázky z letectva

Příspěvek od Skeptik » 14 črc 2023, 20:51

kenavf
Tak nějak nechápu, k čemu se ten Tvůj příspěvek vztahuje, tak jen obecně.

Ju-86 byl v době Bitvy o Británii již beznadějně zastaralý letoun, který se již nehodil pro bombardovací nálety.
Byl však s úspěchem přestavěn na výškový průzkumný letoun.

V nové úloze se nad GB začal objevovat počátkem roku 1941 a skutečně byl občas používán ve formě "bombardéru" když z velké výšky svrhával jednu pumu o hmotnosti 100 kg. Tedy spíš než jako "bombardér", jako "provokatér".

Nicméně je pravdou, že na západní frontě byl pro stíhače nedosažitelný až do roku 1943, na východní frontě pak prakticky po celou válku.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11946
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Historické obrázky z letectva

Příspěvek od kenavf » 14 črc 2023, 22:39

▲ Píšem to len ako zaujímavosť(teraz to bolo v telke). Že v dobe WWI lietali vzducholode tak vysoko že sa k ním stíhači nedostali je všeobecne známe, ale netušil som že sa niečo obdobné dialo aj počas WWII a možno to bude pre niekoho tiež novinka/zaujímavosť. :pivo
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9232
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Historické obrázky z letectva

Příspěvek od Skeptik » 15 črc 2023, 09:27

Aha, teď to už chápu.
A ano, Ju-86R byl, přes svoji faktickou technickou zaostalost, velmi zajímavým "ptákem". A skutečně těžko dostižitelným. Sestřely Dy šlo spočítat na prstech.
Jak v GB, tak v SSSR kvůli němu konstruovali nové stíhačky - nejen Spitfire Mk. VI a následné odvozené výškové stíhací typy, ale i Jak-9PD, speciální verze La-5 a La-7 u s turbokompresory TK-3 a hermetickými kabinami, a hlavně řada Mikojanových výškových stíhaček I-220/221/222/224.

Nicméně výsledky byly všude relativně neslavné. A pokud se již podařilo dostoupat do výšky ve které operovaly Ju-86R, tak se ho buď nepodařilo zachytit, a nebo v té zimě selhaly zbraně.

Typickým budiž sovětský pokus o sestřel Ju-86R, který prováděl průzkum nad Moskvou 22. srpna 1943.
Ve vzdušném prostoru u Moskvy se Ju-86R pohyboval 1,5 hodiny a k jeho stíhání bylo zvednuto postupně 15 stíhačů ... dva MiG-3, dvě P-39, dva Spitfire, tři Jak-9 a šest Jak-1.
Jen pilot Semeno na jednom ze Spitfirů se dostal do polohy že které mohl zahájit palbu. Vystoupal do 11.500 m, a přesto byl stále víc jak 500 m pod Ju-86R, tak vypálil dlouhou dávku ze všech zbraní ve stoupání směrem na Ju-86R. Po vystřelení cca 30-ti granátů a 450 střel 7,7 mm se mu oba kanóny a všechny 4 kulomety zasekly kvůli silnému mrazu.
Z ostatních se k Ju-86R přiblížil pouze jeden z Jaků-9 ve výšce 11.100 m, ale ke střelbě se nedostal. Ostatní to vzdaly dříve, protože nebyli schopni současně dohnat Ju-86R a současně nastoupat jeho výšku.
Pokusy o stíhání Ju-86R nad GB dopadly vesměs stejně.
Jedinými úspěšnymi byly speciálně upravené Spitfire Mk.V v Egyptě, kterým se podařilo jeden Ju-86R sestřelit ve výšce 12.600 m (dle jiných informací dokonce 3, ale to není potvrzeno).
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

bugsy
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2327
Registrován: 01 srp 2021, 20:37

Re: Historické obrázky z letectva

Příspěvek od bugsy » 30 srp 2023, 19:37

Prispejem aj ja,keďže som nemal tušenie,že ČSSR vyrábalo aj vrtulniky..
Ide o vrtuľník konštruktera Jaroslava Šlechty,ktorého výroba bola spustená v Otrokoviciach a ide o typ HC 2 Heli Baby
Screenshot_20230830-191641.jpg
Pôvodne boli vyrobené koncom 50 rokov 2 prototypy a 15 sériovo vyrobených,ktoré boli prerobené o pár rokov na 2 miestny Hc102 plus vyrobených ďalších 20 vrtuľníkov tohoto typu
Celkovo slúžilo v ČSĽA 35 vrtuľníkov,ktoré slúžili na výcvik pilotov,ale boli priradené aj k spojovacim jednotkám.Dodavky sovietskych vrtuľníkov Mi,vytlačili tieto vrtuľníky zo služby v ČSĽA a boli priradené v 70 rokoch do zvazarmu
Screenshot_20230830-192319.jpg
Screenshot_20230830-192319.jpg (61.29 KiB) Zobrazeno 2993 x
Tí,ktorí prekovali svoje meče na radlice, budú orať pre tých,čo tak neurobili.

Demokracia je, keď dvaja vlci a jedno jahňa hlasujú,čo bude na večeru, ale sloboda je,keď to jahňa vezme do rúk pušku a odmietne hlasovať.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10866
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Historické obrázky z letectva

Příspěvek od skflanker_ » 09 led 2024, 19:21

Pre viacúčelové stíhacie lietadlo Saab 37 Viggen vyvinuli obozretní Švédi skladací kýl (kormidlovka), lietadlo operovalo výlučne z pozemných letísk, táto možnosť bola potrebná pre skladovanie v skalných úkrytoch. Spočiatku sa tieto úkryty stavali s predpokladom nízkych lietadiel, napríklad lietadlo Saab 35 Draken bolo vysoké 3,89 metra, ale Viggen už mal výšku 5,9 metra, takže kýl musel byť sklopný.
20240109.jpg
Zdroj https://vk.com/wall-173678697_355358 / https://t.me/al_datr/2192 z 09.01.2024

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 17956
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Historické obrázky z letectva

Příspěvek od petrp » 09 pro 2024, 23:41

Zajímavé rozmístění výzbroje na GB/FR Jaguaru - Válka v zálivu 1991...

SEPECAT Jaguar .jpg
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11946
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Historické obrázky z letectva

Příspěvek od kenavf » 10 pro 2024, 00:02

Tú výzbroj nad krídlami mali viaceré lietadlá(tuším to boli tiež britské, tesne za kabínou).
Obrázek


Obrázek
Naposledy upravil(a) kenavf dne 10 pro 2024, 00:20, celkem upraveno 1 x.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 17956
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Historické obrázky z letectva

Příspěvek od petrp » 10 pro 2024, 00:04

Je to možné, já si toho fakt poprvé všimnul až v tomto dokumentu. A to jsem ho už v minulosti minimálně jednou viděl... :roll:
Století létání - Příchod proudových letadel 1939-1950
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9232
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Historické obrázky z letectva

Příspěvek od Skeptik » 10 pro 2024, 08:49

Umístění závěsníků nad křídlem se čas od času objevovalo, ale vždy je to jen nouzovka.
Z aerodynamického hlediska je optimální tzv. čisté křídlo. Když už na něj něco pověsit, tak pod něj - tam to škodí nejméně.

SEPECAT Jaguar vznikal jako cvičné letadlo, které bylo následně přestavěno na nadzvukový bitevník. V té době, aby se letadlo dostalo nad zvuk, snižoval se odpor ... a to hlavně zmenšením křídla. Jenže čím menší křídlo, tím méně místa pro závěsníky. Pod to Jaguáru se vešly jen 4 a byly plně využity pro protizemní výzbroj. A tak když bylo potřeba dodat AA střely pro vlastní obranu, jiné místo než nad křídlem nebylo.

BAC Lightning je podobný případ. Aby se dostal nad dva Machy, dostal dva motory nad sebe a speciální "vykousnuté" deltakřídlo s vysokou šípovitostí.
Dva motory nad sebou neumožnili klasické umístění podvozku, a tak ho dali do křídla se zatahováním ven ... a vzhledem k vysokému trupu a středoplošné koncepci je fakt dlouhý. Takže zabírá prakticky zcela celou spodní plochu křídla - viz foto.
Když přišly řízené střely tak se zjistilo, že je není kam dát. Dvě se vešly ke kořeni křídla ... a dost.
Další možnost kam dát závěsníky byla již jen nad křídlem.
Obrázek
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9232
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Historické obrázky z letectva

Příspěvek od Skeptik » 10 pro 2024, 09:03

Doplněk
Existuje i pár letadel s motory nad křídlem.
Vždy to ale mělo nějaký jiný důvod.

V tomto případě jednoduchou pozemní obsluhu, bez nutnosti schodů. Eliminace nasátí FOD (letoun měl být používán na horších malých letištích), lehčí konstrukce oproti umístění motoru na konci trupu apod.
Obrázek

V tomto případě na využití tzv Coandova efektu ... ofukování horní plochy křídla (a klapek) plyny z motoru.
Obrázek
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11946
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Historické obrázky z letectva

Příspěvek od kenavf » 10 pro 2024, 16:16

▲Ten Coandúv efekt asi zase nemal taký prínos že sa nepoužil v širšom merítku?
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9232
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Historické obrázky z letectva

Příspěvek od Skeptik » 10 pro 2024, 16:56

Měl, ale je to jednoúčelová záležitost, pro zlepšení STOL vlastností ... ostatní vlastnosti letadla to zhoršuje.
Takže v okamžiku, kdy se zkrácení vzletu a přistání dosáhlo jinými prostředky (pokročilá mechanizace křídla) přestal být Coanda efekt zajímavý.

Poměrně nové užití našel Coandův efekt u vrtulníku, resp. jejich ocasních rotorů ... viz NOTAR
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Odpovědět