Stránka 98 z 105

Re: Letecké nehody všeobecne

Napsal: 21 lis 2023, 17:41
od kenavf
P-8A ...Letoun americké armády přejel ranvej a skončil v mořském zálivu na Havaji. Nikdo nebyl zraněn
https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/let ... 210638_jar
Drahý špás. Po namočení asi všetko na odpis?

Re: Letecké nehody všeobecne

Napsal: 21 lis 2023, 22:00
od Skeptik
Domnívám se, že na odpis je celé letadlo.

Když se dostal tak daleko do vody, a ta brzdí opravdu hodně, tak tam musel "vlítnout" poměrně vysokou rychlostí.
Navíc mořské dno nebude příliš uzpůsobeno pro podvozek letadla.
Takže, podvozek v hajzlu, motory v hajzlu, elektronika v hajzlu, kabelové rozvody v hajzlu ...
Hromada šrotu.

Re: Letecké nehody všeobecne

Napsal: 29 lis 2023, 10:29
od IgorT
Pri Japonsku sa do mora zrútilo americké vojenské lietadlo

Blízko ostrova Jakušima na juhozápade Japonska sa v stredu do oceánu zrútil americké armádne lietadlo V-22 Osprey s ôsmimi ľuďmi na palube.
Informáciu, ktorú priniesli japonské médiá, potvrdila japonská pobrežná stráž. Informácie o osude posádky zatiaľ nie sú k dispozícii a americká armáda sa podľa agentúry Reuters k nehode ešte nevyjadrila.

https://spravy.pravda.sk/svet/clanok/69 ... -lietadlo/

Re: Letecké nehody všeobecne

Napsal: 29 lis 2023, 10:33
od petrp
Nějak jim ty ne-vrtulníky/ne-letadla padají. Fyziku neojebeš...

Re: Letecké nehody všeobecne

Napsal: 29 lis 2023, 14:57
od Skeptik
"Co se může posrat, to se posere." Murphy
"Čím je věc složitější, tím víc věcí se může posrat." Skeptik
A konvertoplán je fakt složitá věc.

Re: Letecké nehody všeobecne

Napsal: 29 lis 2023, 15:56
od Alchymista
Konvertoplán má spojovať vlastnosti lietadla a vrtuľníku a získať aj nové zaujímavé vlastnosti.
Podarilo sa to čiastočne.
Konkrétne sa spojila neschopnosť kĺzavého pristátia vrtuľníkov s neschopnosťou autorotácie lietadiel a novozískal zaujímavé chovanie pri asymetrickom ťahu rotorov a pri vzniku vírového prstenca (vortex ring) na rotoroch.

Re: Letecké nehody všeobecne

Napsal: 29 lis 2023, 16:01
od false_flag
petrp píše:
29 lis 2023, 10:33
Nějak jim ty ne-vrtulníky/ne-letadla padají. Fyziku neojebeš...
Je takova korelace. Cim vic zasahu bunkru v Chmelnicke oblasti tim vic pádu létajících aparátů s americkymi důstojníky a specialisty.

Re: Letecké nehody všeobecne

Napsal: 29 lis 2023, 16:45
od HONZIK11
Alchymista píše:
29 lis 2023, 15:56
Konvertoplán má spojovať vlastnosti lietadla a vrtuľníku a získať aj nové zaujímavé vlastnosti.
Podarilo sa to čiastočne.
Konkrétne sa spojila neschopnosť kĺzavého pristátia vrtuľníkov s neschopnosťou autorotácie lietadiel a novozískal zaujímavé chovanie pri asymetrickom ťahu rotorov a pri vzniku vírového prstenca (vortex ring) na rotoroch.
Ano, zajimava koncepcni eliminace sebezachrannych moznosti.

Kdysi jsem psal.
Tato konstrukce letounu neodpousti sama sobe sve vady.

Re: Letecké nehody všeobecne

Napsal: 02 pro 2023, 23:04
od tiger
Zachytil to niekto? Nemám originál, preklad google, asi to malo byť po zrážke s vtákom?, avšak asj F35 išla dole...
https://t.me/swodki/326792
Novinka: v Južnej Kórei vták zostrelil americkú stíhačku piatej generácie F-35A.

Re: Letecké nehody všeobecne

Napsal: 03 pro 2023, 06:01
od Skeptik
Ta zpráva je trochu pomotaná.
K birdstriku došlo již v lednu 2022. Desetikilový orel "trefil" levý vstup vzduchu a "prošel" až do pumovnice.
Předevčírem bylo oznámeno, že na základě posouzení ceny opravy (107,6 mil USD) se ROKAF rozhodlo letoun neopravovat a odepsat ho.

Např. zde ... https://www.eurasiantimes.com/incapacit ... m-the/?amp

Re: Letecké nehody všeobecne

Napsal: 08 pro 2023, 06:56
od petrp
Stroje Osprey americké armády nesmí do vzduchu
Americká armáda po nedávné smrtelné nehodě armádního letounu Osprey V-22 u jihozápadních břehů Japonska zakázala všechny lety těchto strojů. Podle agentury AP je uzemnění letadla, na němž se shodlo letectvo, námořnictvo i námořní pěchota, zcela výjimečné. Vedly je k tomu závěry předběžného vyšetřování, podle nichž bylo za nehodou s osmi oběťmi nejspíš selhání stroje a nikoliv lidská chyba.
https://denik.to/stroje-osprey-americke ... o-vzduchu/

Re: Letecké nehody všeobecne

Napsal: 08 pro 2023, 07:20
od Skeptik
Royal Saudi Air Force přišlo o třetí ze svých 84 nejnovějších F-15SA během 13-ti měsíců.
První z technických příčin, druhý a třetí z "neznámých" příčin ... což bývá eufemismus pro nezvládnutí pilotáže nebo technickou závadu.
S F-15SA, či výcvikem na ně, asi nebude něco v pořádku.
https://aviation-safety.net/wikibase/348675

Re: Letecké nehody všeobecne

Napsal: 11 pro 2023, 07:43
od IgorT
Americká stíhačka F-16 sa zrútila do Žltého mora, pilot sa bezpečne katapultoval

Americká stíhačka F-16 sa v pondelok počas cvičného letu pri juhokórejskom pobreží zrútila do Žltého mora. Pilota sa podarilo zachrániť. Uviedli to americkí a juhokórejskí vojenskí predstavitelia.

https://spravy.pravda.sk/svet/clanok/69 ... apultoval/

Re: Letecké nehody všeobecne

Napsal: 18 pro 2023, 16:38
od homer
Generální štáb Armády České republiky je ve sporu s jedním vojákem kvůli poškození letounu Casa. K nehodě došlo krátce před tím, než měl stroj vzlétnout ke splnění úkolu na egyptském Sinajském poloostrově. Škoda na letounu přesáhla milion korun. Náčelník generálního štábu vojákovi nařídil, aby část uhradil. Dotyčný to odmítl. Aktuálně.cz popisuje detaily neobvyklého incidentu.

"Žalobce pochybil. Činnost ve smyslu provedení kontroly okolí letadla, kterou by zabezpečil vytažení letadla z hangáru, neprováděl," stojí v rozsudku, jejž má Aktuálně.cz k dispozici a který Městský soud v Praze v neveřejném řízení vynesl v listopadu.

Dotyčný voják, specialista pro avioniku, je původem příslušníkem 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely. Kontroluje stav elektrických a elektronických přístrojů letadla. Když to brzké únorové ráno dokončil prověrku přístrojů, šel pomáhat jednomu z pěti kolegů směny s vytažením letadla z hangáru.

Vlečení obvykle zajišťují tři vojáci. Jeden kontroluje prostor kolem jednoho křídla, druhý jistí druhé křídlo a třetí na tahači vyvleče letadlo z hangáru. Jenže tentokrát u toho byli pouze dva. Zatímco specialista pro avioniku stál u levého křídla, na prostor kolem pravého nikdo nedohlížel. A zrovna na této straně nebyly dostatečně otevřené dveře hangáru.

"Poté, co jsem dokončil úkoly v oblasti avioniky, pomáhal jsem s připojením ojátka k tahači. Potom bylo dohodnuto, že se bude tahat letadlo. Bývám za brzdou v kabině nebo kontroluju křídlo na jedné straně. Ke kontrole býváme dva, u každého křídla jeden. Ten den jsem tam byl sám," vypověděl voják do protokolu, když armáda začala nehodu vyšetřovat.
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/armad ... 1f6b220ee8

Re: Letecké nehody všeobecne

Napsal: 18 pro 2023, 16:50
od Alchymista
Toto by malo byť komplet na triko toho, kto ťahanie lietadla nariadil a povolil. Nezabezpečil na nariadenú činnosť potrebný počet pracovníkov. A majú tam byť najmenej štyria - riadiaci ťahania, vodič ťahaču a dvaja "wingwalkeri"

Re: Letecké nehody všeobecne

Napsal: 18 pro 2023, 17:18
od Polite
Ciastocne su vinni aj oni. Maju namietat nedostatky... Resp. oznamit nadriadenemu a nechat ho rozhodnut. Ak da rozkaz pokracovat, tak su mimo obliga..

Re: Letecké nehody všeobecne

Napsal: 18 pro 2023, 18:21
od Skeptik
Ne toho, kdo to nařídil, ale na triko vedoucího přetahu, což by v tomto případě měl být řidič tahače. Ten neměl zahájit přetah, pokud neměl oba wingmany (wingwalkery) na místě a brzdaře v kokpitu (ten avionik říkal, že připojoval oj = nešlo o bezojový tahač = v kokpitu měl být brzdař).

Vůbec nechápu, proč by měla být dávána odpovědnost wingmanovi, notabene tomu u který hlídal to nepoškozené křídlo.

Re: Letecké nehody všeobecne

Napsal: 19 pro 2023, 21:05
od skflanker_
kenavf píše:
21 lis 2023, 17:41
P-8A ...Letoun americké armády přejel ranvej a skončil v mořském zálivu na Havaji...
Časozberné video "vylovenia" lietadla z mora na VPD
Vytiahnuť "Poseidona" zo zálivu nie je jednoduché
Zaujímavé video zachytávajúce vyťahovanie protiponorkového lietadla Boeing P-8A Poseidon z mora, ktoré jeho posádka "utopila" v zálive Kaneohe na Havaji počas neúspešného pristátia koncom 11/2023.
20231218.jpg
Video https://vk.com/video-173678697_456243045 dĺžka 2:35 min.
Zdroj https://vk.com/wall-173678697_352465 / https://t.me/AviaCT/24269 z 18.12.2023

Re: Letecké nehody všeobecne

Napsal: 03 led 2024, 17:33
od Konias
Na ranveji v Japonsku hořelo letadlo

Na ranveji tokijského letiště Haneda hořelo letadlo Airbus A-350 společnosti Japan Airlines. Podle mluvčí letecké společnosti bylo na palubě zhruba 300 lidí. Toto číslo následně zkonkretizovala britská televize Sky News, která uvedla, že na palubě bylo 379 lidí. Všechny pasažéry i celou posádku se podařilo včas evakuovat.

Agentura Reuters s odkazem na televizi Nippon uvedla, že k požáru mělo dojít po srážce s letadlem japonské pobřežní stráže. Podle televize Sky News odvolávající se na japonskou veřejnosprávní televizi NHK se pět lidí z tohoto stroje pohřešovalo, jednomu se podařilo uniknout.

List The Japan Times posléze uvedl, že všech pět pohřešovaných osob zemřelo. Pilot, který přežil, byl vážně zraněný.


https://www.novinky.cz/clanek/zahranicn ... .seznam.cz

Re: Letecké nehody všeobecne

Napsal: 03 led 2024, 18:38
od Skeptik
⬆️ Klasický příklad Runway incursion ... tedy neoprávněného vstupu na RWY ☹️

Dle zatím známých informací je chyba někde mezi věžním řídícím letového provozu a pilotem letadla Pobřežní stráže (DASH-8).
Posádka A350 dostala povolení k přistání na RWY 34R, potvrdila ho a přistála dle instrukcí. Na jejich straně tedy žádná chyba nebyla

Posádka DASH-8 dostala povolení pojíždět s možností vzletu, hned jak k tomu bude připravena. Řídící evidentně zamýšlel povolení pojíždět na RWY 05, která je s RWY 34R nekonfliktní. Pilot DASH-8 to ale buď pochopil jako povolení a urychlený vstup a vzlet z RWY, kterou má nejblíže, a tou byla RWY 34R, a nebo prostě zabloudil. V každém případě neoprávněně vstoupil na RWY 34R, přímo před přistávající A350 což způsobilo nehodu - viz obrázek.
Zelená linka ukazuje předpokládanou trasu DASH-8 k RWY 05, červené kolečko pak místo střetu.
jal_a359_ja13xj_tokyo_240102_map1.jpg
Přepis korespondence mezi DASH-8 a TWR zatím nebyl zveřejněn, a tak je míra zavinění mezi pilotem a řídícím neznámá.

Související příčinou bylo i to, že TWR na letišti Haneda používá dvě frekvence (což bývá na velkých letištních normální). A350 komunikoval na té hlavní ... 118,725 MHz ... zatímco DASH-8 komunikoval na ... 124,350 MHz. Je pravděpodobné, že pokud by posádky byly na stejné frekvenci, tak by si pilot DASH-8 všiml, že jiné letadlo dostalo povolení k přistání, a na RWY 34R by nevstoupil. Jenže to je kdyby :sad:

V každém případě to dopadlo ještě dobře a všech 367 PAX a 12 členů posádky na palubě A350 se podruhé narodilo.

Podrobnosti zde ... https://avherald.com/h?article=5132b9fe&opt=0