Letecké nehody všeobecne

Odpovědět
Uživatelský avatar
Kalinac
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9591
Registrován: 24 úno 2017, 20:23

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Kalinac » 28 bře 2025, 23:27

Havárie na australské mezinárodní letecké show Avalon zanechala pilota kriticky zraněného
Lehké letadlo se zřítilo na australském mezinárodním veletrhu "Avalon" po neúspěšném pokusu pilota provést kaskadérský kousek "dead loop", uvedla ABC. K incidentu došlo během předváděcího letu, kdy 50letý pilot ztratil kontrolu nad letadlem.
Padáme.jpg
Padáme.jpg (21.32 KiB) Zobrazeno 1897 x
Podle předběžných údajů se letadlo zřítilo na ranvej, což vedlo k ostrému a tvrdému přistání. Navzdory tomu, že pilot neměl čas se z kokpitu evakuovat, podařilo se mu přežít. Po nehodě byl převezen do nemocnice. Odborníci poznamenávají, že jeho stav je vážný.
Zástupci organizátorů show a záchranných služeb provádějí okamžité vyšetřování příčin incidentu. Očekává se, že výsledky kontroly umožní zjistit, jaké faktory ovlivnily neúspěšné provedení kaskadérského kousku a vedly k nehodě.


https://www.youtube.com/results?search_ ... p=CAI%253D


https://www.abc.net.au/news/2025-03-28/ ... /105110530

Pravda může být různá. Absolutní, relativní, částečná, úplná, krutá, sprostá, naprostá, veliká… A každý má tu svou.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9233
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 29 bře 2025, 05:14

No tak "kaskadérský kousek" to zase nebyl, a netuším, kde se vzal název "dead loop".
Jediné co bylo na tom zvratu "kaskadérské" a co z něj udělalo "dead" byla skutečnost, že tento běžný prvek letecké akrobacie pilot začal příliš nízko.
Tím se současně vylučuje konstatování, že pilot "ztratil kontrolu nad letadlem". Ze záběrů je jasně vidět, že neztratil. Že celý manévr byl pilotem řízen.

To se při leteckých show, kdy lidé vyžadují maximální atraktivitu, a precizně vykonaná akrobacie v bezpečné výšce je nezajímá. Chtějí vidět letadlo blízko země. A display piloti se jim snaží vyhovět.

Každá letecká show má stanovenu minimální výšku letů (u nás tuším 50-150 m dle typu letadla), a na každé se to porušuje ... a prakticky nikdy jsem neslyšel o postihu pro neukázněného pilota.

Koukl jsem na nějaká videa z té australské airshow. Tu minimální výšku tam nedodrželo několik letadel před tím nešťastným Pitts Special ... Australani si s bezpečností evidentně hlavy nelámou.
Ale ono je rozdíl pomalu sklesat na výšku 5-10 metrů a pak v ní udělat nízký průlet, a vybírat v této výšce vertikální akrobatický manévr.

Nezbývá než držet pilotovi palce, ať se z toho dostane
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49454
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 29 bře 2025, 16:33

australia_1.mp4
(2.12 MiB) Staženo 76 x
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 871
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od mzprx » 29 bře 2025, 18:31

Pred nejakymi 22ma rokmi aj v BA na letisku Vajnory rozflakal nadseny novy majitel Pitts, seba, aj kamarata. A dalsich 10, co v tom sedeli pred chvilou, sa divalo.
https://www.ta3.com/clanok/72118/traged ... stia-u-nas
Viac hláv - viac kapusty.

Uživatelský avatar
El Diablo
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5368
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od El Diablo » 02 dub 2025, 19:44

Na Sibiři se zřítil ruský strategický bombardér
Jitka Zadražilová
Dnes 2. 4., 19:38
V Irkutské oblasti na Sibiři se zřítil ruský strategický bombardér Tu-22M3. Čtyřčlenná posádka se katapultovala, jeden pilot zemřel na následky přistání, uvedla ve středu agentura TASS s odvoláním na ruské ministerstvo obrany.
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicn ... r-40515782
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9233
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 02 dub 2025, 20:01

To letadlo je zakleté. Evidentně rychle stárne a nedaří se je techniky udržovat. Vloni spadly dva, letos zatím jeden. Nato, že jich létá tak málo, ani ne 60 ks, je to hrozivé číslo.
Vždy se všichni katapultovali, ale vždy někdo zahynul ... 1+2+1 :sad:

Zda se, že Tu-22M je potvrzením konstruktérského rčení ... "Když je letadlo hezké, tak dobře létá, a naopak."
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
El Diablo
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5368
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od El Diablo » 05 dub 2025, 00:38

Tu-22M3 je strategický dálkový bombardér, který poprvé vzlétl v roce 1977 a do výzbroje byl oficiálně zařazen v roce 1989 po modernizaci. Poslední stroj tohoto typu byl vyroben v roce 1993. Letoun má čtyřčlennou posádku a může nést až tři střely s plochou dráhou letu typu Ch-22 nebo Ch-32. Je dlouhý 42,45 metru, vysoký 11,05 metru a jeho rozpětí se mění v závislosti na režimu letu.

Poháněn je dvěma motory NK-25, které poskytují tah 14 500 kgf v normálním režimu a až 25 000 kgf při použití přídavného spalování. Dolet bez doplnění paliva činí až 7 000 km, s maximálním zatížením pak přibližně 2 400 km.

Podle údajů z roku 2024 mělo Rusko ve službě celkem 56 těchto letounů.
Už asi budou dost olítaný...
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

Hektor
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1818
Registrován: 16 úno 2017, 06:53

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Hektor » 05 dub 2025, 06:11

Skeptik: to hrozivé video ako v hmle narazil na dráhu, tam by som to za vinu veku lietadla nekládol. Vôbec nemali letieť.
Potom tam myslím bol katapult na zemi. Znova nietko sa hrabal kde nemal.
A aspoň za mňa to lietadlo je “hrozivo elegantné”.
Tu-22 je škaredé lietadlo ale 22M už nie stačilo len uhradiť.
PS: bombastický nadpis, strategický bombardér a dole 2400km, samozrejme ak by tankoval vo vzduchu tak to potiahne ďalej.
Keď už píšem, včera bol v téme Rusko, článok o zostreleni 4 dronov a obrázok niečoho ako BUK s kontajnermi, čo to bolo?

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 17956
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 05 dub 2025, 07:32

To je Buk M3
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9233
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 05 dub 2025, 18:13

Hektor ... Ta kraksna při přistání, mimochodem pilotážní chyba nedostatečné vylétané posádky, to bylo už v roce 2019. O tom nemluvím.
Ta neúmyslná katapultáž tří členů posádky při přípravě letounu na zemi, mimochodem flagrantní porušení bezpečnostních předpisů, to bylo v roce 2021. O tom také nemluvím.

Psal se o dvou nehodách v loňském roce:
19.4.2024 ... nehoda za letu z důvodu požáru motoru (pravděpodobně závada na palivové instalaci) ... všichni se katapultovali, 2 nepřežili.
15.8.2024 ... nehoda za letu, příčina zatím neoznámena (pravděpodobně ztráta ovladatelnosti z důvodu technické závady) ... všichni se katapultovali, 1 nepřežil.
2.4.2025 ... nehoda při počátečním stoupání po letu dle předběžných údajů ztráta ovladatelnosti z důvodu technické závady ... všichni se katapultovali, 1 nepřežil.

Pozn. Chápu že se to letadlo může někomu líbit, ostatně i anglické ženy se někomu líbí :wink: (a Makrolónovi se líbí babičky), ale většinou to letadlo pride lidem ošklivé (alespoň těm v mém okolí). Byť ne tak ošklivé, jako původní Tu-22

To El Diablo ... ano, ta letadla jsou stará, to ale ještě neznamená, že by nutně musela být nebezpečná - záleží pouze a jen na údržbě.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
El Diablo
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5368
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od El Diablo » 05 dub 2025, 18:28

ano, ta letadla jsou stará, to ale ještě neznamená, že by nutně musela být nebezpečná - záleží pouze a jen na údržbě.
To ano, ale stejně se může někde projevit únava materiálu.
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9233
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 05 dub 2025, 19:51

El Diablo píše:
05 dub 2025, 18:28
To ano, ale stejně se může někde projevit únava materiálu.
Při správné údržbě (u dobře zkonstruovaného letadla) ne.
Jen se ta údržba u starších letadel prodražuje.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11946
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 05 dub 2025, 22:53

Dosť ma zaráža tá úmrtnosť pri katapultáži z toho TU-22. :sad:

Kvočur sa po katapultáži v Paríži opucoval a odišiel. :wink:
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10866
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od skflanker_ » 06 dub 2025, 19:53

Len na doplnenie
Tupolev Tu-22M3 má sedačky КТ-1М od Tupoleva - napríklad https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%A2-1%D0%9C
Pán pilot Kvočur sa v 1999 vo FR vystrelil z MiG-29 so sedačkou K-36DM (К-36ДМ) od NPP Zvezda - napríklad https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A-36%D0%94%D0%9C
Tie sedačky majú iné parametre, inú činnosť aj funkčnosť. Tupolev si to navrhol pre 4 ľudí v jednom lietadle a sú tam preto aj obmedzenia, ktoré Zvezda pre 1 a 2-miestne lietadlá nepotrebuje. Časom sa ukazuje, že tie "obmedzenia" a procesy od Tupoleva nie sú dokonalé.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49454
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 06 dub 2025, 20:20

Vývoj sedačky Zvezda K-36 začal koncom 60. rokov ako následok nízkej efektivity "firemných" sedačiek série KM (Mikojan), KS (Suchoj) a KT (Tupolev). Nebola to "len" sedačka, ale celý komplex vrátane anti-G oblekov, pilotných kombinéz a prilieb - dovtedy každá kancelária riešila vlastný systém a dokonca neboli ani navzájom kompatibilné - výstroj pre Su-7 sa nedala použiť v Mig-21 a podobne...
Prvý "nový stroj" s vybavením K-36 a pilotnou výstrojou Zvezda bol Jak-38, zalietaný v 1971 roku.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Scimitar
Senior redaktor
Příspěvky: 3475
Registrován: 01 kvě 2019, 19:10

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Scimitar » 07 dub 2025, 08:38

K té úmrtnosti, jen připomenu, že úkolem katapultážní sedačky je dostat pilota z letadla v případě potřeby živého, nikoli nezraněného...V tomhle směru je K-36 docela zjev, protože se ji povedlo vychytat na hodně vysokou úroveň bezpečnosti ve srovnání s konkurencí...

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49454
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 07 dub 2025, 09:05

Taká požiadavka bola od počiatku, len sa ju nie vždy darilo plniť... :mrgreen:
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Scimitar
Senior redaktor
Příspěvky: 3475
Registrován: 01 kvě 2019, 19:10

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Scimitar » 07 dub 2025, 09:08

Tak jasně :lol: Ono spíš jde o to, že se někdo diví, že při katapultáži někdo zahyne, nebo je dobitý jak Dukla, místo aby se s širokým úsměvem svezl na padáku. To není chyba, to je (bohužel) vlastnost...

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11946
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 07 dub 2025, 18:33

to Scimitar:
Skeptik popísal tri katastrofy.
Z 12 členov osádky 4 neprežili. Neboli dobitý, neprežili.
Takže určitá pochybnosť je namieste, a Skeptik to potvrdil že v porovnaní s K-36 je to horšie. O čom chceš polemizovať?
A podľa toho z akých príčin sa katapultovali, nenasvedčuje že by sa katpultovali v nejakých silne neštandartných podmienka/pozíciách(vztiahnuté k situácii katapultáž)
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Scimitar
Senior redaktor
Příspěvky: 3475
Registrován: 01 kvě 2019, 19:10

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Scimitar » 07 dub 2025, 20:10

kenavf: A čo také si Kefalín predstavujetě pod pojmom "silne neštandardné podmíenky"?

Když to vezmu postupně dle Skeptika:

19.4.2024 - mašina šla dolů v ploché vývrtce a téměř z půlky je v plamenech. Ano, příčina je udávána jako požár motoru, nicméně víme prd, jak se z rovného letu dostala do téhle situace a v jakém stavu byla posádka/sedačky a proč k umrtí došlo - mohlo jít stejně tak dobře o problém se sedačkou jako o jakýkoli jiný problém s daným letcem včetně toho, že mohl být mrtvý už v okamžiku katapultáže

https://asn.flightsafety.org/wikibase/386743

15.8.2024 - mašina šla opět v plamenech dolů a to je asi tak všechno, co víme. O příčinách a tom, jak katapultáž proběhla, kdo všechno se (ne)dostal ven a v jakém stavu víme tak nějak prd

https://asn.flightsafety.org/wikibase/411204

2.4.2024 - mašina se zřítila po vzletu z letiště nějakých 5 km daleko (Buret je na 4,7 kilometru), o důvodech lze diskutovat, nicméně mimo poruchy řízení (což je zatím neoficální verze) bych vzhledem k předchozím dvěma katastrofám klidně připsal i podezření na problém s motory.

https://asn.flightsafety.org/wikibase/493383

Suma sumárum máš tu dvě katapultáže letadel, které měly evidentně nějaký zatraceně těžký problém a jednu v malé výšce, všechno tedy na mezních limitech sedaček i posádky. Ani jednu situaci bych tedy zrovna jako "standardní podmínky pro katapultáž" neviděl...pro posouzení přičin, nicméně není, a nejspíš ani nebude, dostatek informací...můžou to být technické problémy, nebo prostě ta létající cisterna může při výbuchu seknout i posádku v kokpitu...shit happens...

Mimochodem, pokud už chceme tahat problémovost sedaček na Tu-22M3 jako příčinu smrti posádek, potom bych si dovolil připomenout průser z 23.3.2021, kdy na Šajkovce došlo při nahazování (údajně omylem pilota) k aktivaci odpalovací sekvence celé posádky, což způsobilo tři umrtí a jedno těžké zranění...sedačky nejsou 0-0...

Odpovědět