Letecké nehody všeobecne

Odpovědět
Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8269
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 29 dub 2024, 11:00

No, co se těch kompenzací týče, pak je otázkou, kdo je finálně zaplatí. Boeing asi ne.

Ten případ se záslepkou nepotřebného nouzového východu (dveří) je trochu složitější.
Záslepku vyrobila subdodavatelská firma Spirit AeroSystems, která je i nainstalovala na trup. Tato firma pro Boeing vyrábí skelety trupu.
Při vstupní kontrole u Boeingu bylo zjištěno 5 špatně provedených nýtů právě v blízkosti zaslepeného nouzového východu. Team Spirit AeroSystems dorazil do Boeingu, aby nýty opravil. A k tomu musel zdemontovat tu "záslepku".
Při opětovné montáži ji ze zatím neznámého důvodu zajistil šrouby jen ve spodním části, ale ne nahoře.

Po provedení opravy nýtů provedl inspektor Boeingu jejich kontrolu a opravu schválil ... bohužel ho už nenapadlo zkontrolovat zpětnou instalaci "záslepky", která byla při vstupní kontrole v pořádku.
A tak šel trup do dalšího výrobního procesu bez horních šroubů držících záslepku na místě. Šrouby jsou zakryté, takže v dalším procesu už se nekontrolují.

Dle všeho tedy Boeing bude to odškodné vymáhat po Spirit AeroSystems, resp. po jejich pojišťovně.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Scimitar
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2431
Registrován: 01 kvě 2019, 19:10

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Scimitar » 29 dub 2024, 11:44

Vymáhat může, nicméně jak jsi napsal:
Po provedení opravy nýtů provedl inspektor Boeingu jejich kontrolu a opravu schválil
Čímž si nad tím Spirit AeroSystems i jejich pojišťovna umyjí ruce. Inspektor tam je aby kontroloval jakost a technologickou kázeň (vždy se předpokládá že se udělá chyba, od toho tam ta kontrola je a je to dobře), inspektor byl blbec a podepsal něco, co evidentně správně nezkontroloval, takže je to věc jeho a jeho zaměstnavatele. S tímhle by i americký soudy neměly mít problém se vypořádat za víc jak jedno stání. Ten podpis inspektora je technické KO bez ohledu na to, kdo to skutečně zmastil.

tiger
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1438
Registrován: 21 úno 2020, 10:19

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od tiger » 29 dub 2024, 12:39

No a tu bude podľa mňa ten nekonečný súdny proces : Inšpektor odobril tie nity, ale neodobril už predtým skontrolovanú a teda "bez problémov" záslepku. Mal podľa manuálu po kontrole nitov skontrolovať aj predtým nepoškodenú záslepku? Mne z logiky vecí vyplýva, že zlyhal kontrolor ale pri odškodnom rádovo miliony dolárov by som sa asi i ja chytal každej slamky.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8269
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 29 dub 2024, 14:15

Ááááá ... tiger je správně :nahoru:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Scimitar
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2431
Registrován: 01 kvě 2019, 19:10

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Scimitar » 03 kvě 2024, 10:35

Náhlá krátká infekce. Zemřel už druhý whistleblower z Boeingu
Po krátké nemoci zemřel už druhý bývalý zaměstnanec problémy zmítaného Boeingu. Tentokrát jím je pětačtyřicetiletý Joshua Dean, který pracoval ve firmě dodávající Boeingu součástky jako kontrolor kvality a upozorňoval na výrobní vady u modelu Boeing 737. Na pochybné postupy si nejdříve stěžoval u Federální letecké správy, v prosinci 2023 se přidal ke skupinové žalobě.

Dean pracoval jako kontrolor kvality ve společnosti Spirit Aerosystems, která Boeingu dodává trupy a další důležité součástky letadel.

Dean podal nejdřív stížnost Federální letecké správě (FAA), v níž uvedl, že ve výrobě trupů došlo k „vážnému a hrubému pochybení ze strany vrcholového managementu kvality výrobní linky 737“. V dubnu 2023 dostal následně výpověď, píše The Seattle Times.
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicn ... .seznam.cz

Asi náhoda...i to, že náhodou pracoval jako kontrolor kvality u Spirit Aerosystems a byl vykopnut, když začal vrtat do toho, jak se tam dělá výroba a opravy...fakt náhoda...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8269
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 03 kvě 2024, 14:29

Asi nebyl očkovaný proti COVID 19 :mrgreen:
Nicméně, je to divné, ale na druhou stát se to může.

Nicméně novináři jako obvykle :bliju
Po krátké nemoci zemřel už druhý bývalý zaměstnanec problémy zmítaného Boeingu.
Přičemž o kus dál v článku je správně uvedeno, že byl zaměstnanec Spirit AeroSystems, což je firma na Boeingu zcela nezávislá.
Pozn. Vznikla odprodejem fabriky Boeingu ve Wichitě v roce 2005 a dodává nejen Boeingu, ale i Lockheedu či Airbusu.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Scimitar
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2431
Registrován: 01 kvě 2019, 19:10

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Scimitar » 03 kvě 2024, 16:20

Spíš zemřel na předávkování, například olovem :lol:

A ano, stát se to může, ale pokud najednou natáhne brka kontrolor, který upozorňoval mimo jiné na příčinu toho posledního úspěchu, tak je to takový hodně důvěryhodný...

A stran toho pracovního zařazení (že jako whistleblower byl "bývalý" tak nějak patří k věci, taky si do firmy nenasadíš bonzáka), ona je ještě jedna možnost - výplata od Spirit AeroSystem, ale zaměstnanec delegovaný od Boeingu (jako kontrolor kvality logické aranžmá, pokud firma kontroluje sebe sama, tak to moc kontrola není...taková ani ryba, ani rak, něco jako to bývalo svého času například ve Foxconnu, kdy manšaft i dozory platil Foxconn, ale dozory si jako nezávislé vybíralo HP, DELL, etc...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8269
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 03 kvě 2024, 16:32

... a máš tu "možnost" nějak potvrzenu, a nebo je to jen vlhký sen?

Ten člověk byl zaměstnanec Spirit AeroSystems, proti Spirit AeroSystems svědčil a Spirit AeroSystems ho vyhodil ... jméno Boeing tam nikde nevidím.

Každá komerční firma existuje proto, aby generovala zisk. A každá se snaží vyrábět co nejlevněji, pro požadované kvalitě, aby uspěla v konkurenci ostatních firem, které se také snaží vyrábět co nejlevněji a v požadované kvalitě. To jsou ekonomické zákony.
A ano, platí i v centrálně řízené ekonomice čínského či sovětského typu (tam se ještě navíc přidává šlendrián, protože hlavní není kvalita a cena, ale plnění plánu).

A nic není 100%
Lidé vždy dělali, dělají a budou dělat chyby ... a z velké části proto, že si zjednodušují práci.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Scimitar
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2431
Registrován: 01 kvě 2019, 19:10

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Scimitar » 03 kvě 2024, 16:43

Ne, pouze ji navrhuji jako možnost na základě vlastní zkušenosti z výše uvedeným - upalovat se kvůli tomu rozhodně nehodlám :lol:

Stran zbytku - jméno Boeing se u Deana objevuje v tom, jaký produkt kontroloval - byly to právě dodávky pro Boeing, konkrétně propíchnul jak firma chybně vyráběla (a Boeing evidentně bez problémů přebíral) zadní tlakové přepážky a závěsy SOP pro MAXy. Za to byl vykopnut. Proto se tam mele o Boeingu a ne o Airbusu nebo Lockheedu.
In October 2022, Dean said he found a serious manufacturing defect: mechanics improperly drilling holes in the aft pressure bulkhead of the MAX. When he flagged this issue with management, he said nothing was done.

Focused on those defects, he said he missed during that same audit a separate manufacturing flaw in the fittings that attach the vertical tail fin to the fuselage. When that was discovered in April and caused a delivery pause at Boeing’s Renton plant, Dean was fired.

Then in August, Spirit announced the discovery of improperly drilled holes in the MAX’s aft pressure bulkhead, a flaw that was present in MAXs built as early as 2019. This caused another delivery halt in Renton.


V říjnu 2022 Dean ohlásil, že našel vážnou výrobní vadu: mechanici nesprávně vyvrtali otvory v zadní tlakové přepážce MAX. Když na tento problém upozornil vedení, řekl, že se nic nestalo.

Zaměřil se na tyto vady a řekl, že během stejného auditu přehlédl samostatnou výrobní chybu v kování, které připevňuje svislou ocasní plochu k trupu. Když se to v dubnu zjistilo a způsobilo to pauzu v dodávkách v továrně Boeing v Rentonu, byl Dean propuštěn.

V srpnu pak Spirit oznámil objev nesprávně vyvrtaných děr v zadní tlakové přepážce MAXu, což je chyba, která se vyskytla u MAXů vyrobených již v roce 2019. To způsobilo další zastavení dodávek v Rentonu.
https://www.seattletimes.com/business/w ... -has-died/

A jinak ano, podle toho popisu v úvodu by to skoro na virusa vypadalo...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8269
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 03 kvě 2024, 16:48

... a pořád vše jen a jen ve firmě Spirit AeroSystems :roll:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

halftrackus
Redaktor
Příspěvky: 115
Registrován: 10 bře 2017, 17:22

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od halftrackus » 07 kvě 2024, 17:26

6.mája 2024 mal nehodu pri pristávaní F-22A Raptor USAF na medzinárodnom letisku Savannah/Hilton Head v štáte Georgia po zlyhaní bŕzd.
photo_2024-05-07_17-24-18.jpg
, Pilot nebol zranený
Přílohy
photo_2024-05-07_17-24-05.jpg

halftrackus
Redaktor
Příspěvky: 115
Registrován: 10 bře 2017, 17:22

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od halftrackus » 08 kvě 2024, 11:39

Boeing 767, let FX6238, patriaci prepravnej spoločnosti FEDEX, pristál bez prednej nohy na letisku v Istanbule

https://t.me/casusbellilive/162352

tu aj zásah hasičov:

https://twitter.com/i/status/1788111147557675221

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8269
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 08 kvě 2024, 15:33

Dnes v 14:30 místního času v Singapuru havaroval letoun F-16C block 52
Nepovedený vzlet (pravděpodobně vysazení motoru), pilot se katapultoval.
https://aviation-safety.net/wikibase/387730
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11216
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 09 kvě 2024, 15:44

halftrackus píše:
08 kvě 2024, 11:39
Boeing 767, let FX6238, patriaci prepravnej spoločnosti FEDEX, pristál bez prednej nohy na letisku v Istanbule

https://t.me/casusbellilive/162352

tu aj zásah hasičov:

https://twitter.com/i/status/1788111147557675221
Stroj pristál bez vysunutej prednej časti podvozku, pilot vyliezol cez okno
Že by sa skrížili dvere/trup?
https://dromedar.zoznam.sk/cl/11161/275 ... l-cez-okno
Dosť slušne to iskrilo. Neexistuje pre dané exponované miesto nejaké riešenie s neiskrivým materiálom(bronz, drevo,.??.)
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 43069
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 09 kvě 2024, 17:36

Musíš počítať s rýchlosťami 100m/s a viac - to iskrí aj čo "neiskrí" a čo neiskrí, tak sa taví a zapaluje...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11216
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 09 kvě 2024, 17:56

100m/s pristávaciu rýchlosť snáď nemal ani Stárfighter.
Bavíme sa o "bežnej" pristávacej rýchlosti.
Drevo sa tuším niekde montovalo na zadky dopravákov, keď si škrtol ocasom pri vzlete.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8269
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 09 kvě 2024, 18:45

Přistávací rychlost B767-300 je 140 kt, tedy ccca 72 m/s. To je ale rychlost dosednutí na hlavní podvozek. Rychlost položení příďáku bude kolem 120-110 kt v závislosti na hmotnosti při přistání.

Doplnění přídě letounu o nějakou kluznou patku nedává smysl. Zbytečná hmotnost jen proto že se při jednom z milionů přistání nevysune příďák.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
El Diablo
Senior redaktor
Příspěvky: 4053
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od El Diablo » 11 kvě 2024, 01:21

Další problémy Boeingu. U Dakaru vyjelo letadlo z ranveje, v Turecku praskla pneumatika
9. května 2024
Letecký gigant Boeing čelí dalším problémům. Nedávno se během přistávání v Turecku nákladnímu boeingu 767 nevysunul podvozek, dnes jedno letadlo nedaleko Dakaru vyjelo z ranveje a jinému boeingu 737 praskla pneumatika při přistávání na tureckém letišti. Jedná se o další technické komplikace a problémy, kterým jeden z největších výrobců letecké techniky na světě v posledních týdnech čelí.

Na hlavním senegalském letišti poblíž hlavního města Dakaru ve středu v noci sjelo letadlo se 78 cestujícími na palubě z ranveje. Při nehodě bylo zraněno jedenáct lidí, z toho čtyři těžce, uvedlo v prohlášení letiště Blaise Diagne. Provoz na letišti je pozastaven, informovala agentura Reuters.

Noční video sdílené na sociálních sítích, které se agentuře Reuters zatím nepodařilo ověřit, ukazuje letadlo mimo dráhu v trávě s křídlem pokrytým protipožární pěnou.
https://www.echo24.cz/a/HmasX/zpravy-sv ... eko-dakaru
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8269
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 11 kvě 2024, 08:57

Bože, mě už ani nebaví na tu stupiditu novinářů reagovat :roll:
Co má sakra runway excursion, tj. vyjetí z dráhy, (jasná chyba posádky) nebo nevysunutý podvozek (chyba údržby) či bouchlá pneumatika (chyba údržby) společného s Boeingem???
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10254
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od skflanker_ » 12 kvě 2024, 19:35

Štvrtok 09.05.2024, Bangladéš, letisko Čitagong-Patenga, katastrofa lietadla Jak-130
Katastrofa lietadla Jak-130 (Як-130) v Bangladéši. Objavili sa zábery z priemyselných kamier.
Objavili sa zábery z priemyselnej kamery na leteckej základni Bangladéša v Čitagong, ktoré ukazujú príčinu štvrtkovej leteckej nehody cvično-bojového lietadla Jak-130 (Як-130). Hoci sa obaja piloti katapultovali, jeden z nich, veliteľ letky Muhammad Asim Jawwad (Osim Zaiyad), zahynul.
20240512.jpg
Video 1 https://vk.com/video-173678697_456243319 dĺžka 1:03 min.
Video 2 https://vk.com/video-173678697_456243320 dĺžka 28 sek.
Zdroj https://vk.com/wall-173678697_372712 / https://t.me/AviaCT/25777 z 12.05.2024
alebo https://aviation-safety.net/wikibase/387744 + ďalšie zdroje

Odpovědět