Železniční nehody

Odpovědět
Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8362
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Železniční nehody

Příspěvek od Skeptik » 11 črc 2020, 07:17

kenavf píše:
10 črc 2020, 21:35
Zase sa to v tom Česku nejako hromadí. Vyzerá to že sa od minulých nehôd nič systémové neporiešilo.
Ale ne, o tom to není. Prostě lidskou chybu na 100% neeliminuješ.

Ten první případ se stal na lokální trati, kde je zabezpečovací zařízení nejnižší úrovně ... de-facto procedurální. Vlak nesmí vyjet ze stanice, dokud ten co jede v protisměru do stanice nedorazí ... protože mimo stanici je trať jednokolejná.
No ale jeden strojvůdce vyjel ... ekvivalent toho, když ti řidič vjede do křižovatky na červenou.

Druhý případ, sražení cyklisty na kole, který vjel přímo před vlak ... no co na to říci ... sebevražda z nedbalosti.

Třetí případ v Praze začal rovněž sebevraždou ... člověk skočil pod vlak.
Když to eisenbahni řešili, spěchali příliš. Pro 150 cestujících z toho vlaku co přejel sebevraha poslali náhradní soupravu. Honem, honem, a tak se na výhybce potkala s rychlíkem ... naštěstí při minimální rychlosti, protože to bylo prakticky ve stanici.
Obrázek

Prostě všechno případy, které nelze řešit jinak než eliminací lidského činitele ... což však přináší jiná, mnohem nebezpečnější rizika.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11264
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Železniční nehody

Příspěvek od kenavf » 11 črc 2020, 10:45

Skeptik píše:
11 črc 2020, 07:17
..
Ale ne, o tom to není. Prostě lidskou chybu na 100% neeliminuješ.
..
Ale ano, keď sa ľudská chyba opakuje príliš často znamená že je zlý systém.
Napríklad nemajú zažité a natrénované činnosti pri neštandardnej situácii.
Btw. je poslanie náhradnej súpravy a jej bezpečný presun, neštandardná situácia?
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8362
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Železniční nehody

Příspěvek od Skeptik » 11 črc 2020, 14:53

:sipka:
Jasně, pokud je to stále ta samá lidská chyba.
Ale tady je to pokaždé jiná = náhodná / nepředvídatelná
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Už nám nenapíše...
Příspěvky: 10205
Registrován: 10 úno 2017, 22:29

Re: Železniční nehody

Příspěvek od Aaron Goldstein » 11 črc 2020, 18:12

Na druhou stranu se k tomu Havlíček staví dost idiotsky...

Lokálky zabezpečíme, až bude celoevropský systém, říká Havlíček. Provizorní řešení odmítá
Ministerstvo dopravy neuvažuje o provizorním zabezpečení místních tratí, kde je dnes bezpečnost závislá především na lidech. Podle ministra Karla Havlíčka (za ANO) je potřeba počkat, až bude možné začít zavádět odlehčenou variantu jednotného evropského zabezpečovacího systému. Provizorní překlenutí té doby – jde nejméně o pět let – odmítl. Karel Havlíček hovořil o zabezpečení železnic v Událostech, komentářích.
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/31 ... rni-reseni
Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...

classix
Senior redaktor
Příspěvky: 3359
Registrován: 17 úno 2017, 14:09

Re: Železniční nehody

Příspěvek od classix » 12 črc 2020, 18:44

Další incident na dráze: Osobní vlak u Prahy měl v zádech rychlík

Dva vlaky se v neděli odpoledne dostaly na stejnou kolej v Černošicích v okrese Praha-západ. Strojvedoucí rychlíku si naštěstí všiml, že se blíží k pomaleji jedoucímu osobnímu vlaku, a tak včas zastavil.

K události došlo v neděli odpoledne poté, co osobní vlak a rychlík krátce po sobě projely na zelený signál návěstidlo v Černošicích. Podle informací Novinek měla obsluha po projetí osobního vlaku přehodit návěstidlo na „stůj”, což se ale podle všeho nestalo.

Krátce za osobním vlakem tak projel po stejné koleji rychlík jedoucí z Klatov do Prahy. Ještě před Prahou si ale strojvedoucí rychlíku podle informací Novinek všiml, že se blíží zezadu k osobnímu vlaku, který jede po stejné koleji. Vlak proto zastavil a událost ohlásil.

https://www.novinky.cz/krimi/clanek/dal ... k-40330344
Vy nejstě špión, voják, uvažujetě pokrokovo. Vy stě marxista!

Uživatelský avatar
Kolja
Senior redaktor
Příspěvky: 3130
Registrován: 07 úno 2017, 17:43

Re: Železniční nehody

Příspěvek od Kolja » 12 črc 2020, 18:52


kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11264
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Železniční nehody

Příspěvek od kenavf » 12 črc 2020, 20:45

classix píše:
12 črc 2020, 18:44
Další incident na dráze: Osobní vlak u Prahy měl v zádech rychlík
..
Otázka na Skeptika:
Je to problém systému alebo zase osobná chyba?
Koľko osobných chýb a za aké časové obdobie je už chyba systému?
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8362
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Železniční nehody

Příspěvek od Skeptik » 13 črc 2020, 00:26

kenavf píše:
12 črc 2020, 20:45
Otázka na Skeptika:
Je to problém systému alebo zase osobná chyba?
Koľko osobných chýb a za aké časové obdobie je už chyba systému?
Podle informací Novinek měla obsluha po projetí osobního vlaku přehodit návěstidlo na „stůj”, což se ale podle všeho nestalo.
Co chceš víc :sad: ...

Jinak v tomto případě jely ty vlaky za sebou ... a neznáme rozstup. Tato trať by měla být podstatně lépe zabezpečena než ta lokálka v Krušných horách. Je tedy dost pravděpodobné, že pokud by si toho ten strojvůdce nevšiml a vlaky se ještě kousek přiblížily, tak by zareagovala zabezpečovačka.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
Polite
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6625
Registrován: 07 úno 2017, 21:48

Re: Železniční nehody

Příspěvek od Polite » 13 črc 2020, 08:06

Kedysi, keď som počul spojenie ,,železničná nehoda,, tak mi v hlave prebleskla India.
Dnes ma napadne:,,preboha, čo sa tam(v Čechách) zas stalo?"
To že ľudia chýbajú je pravda. Ale ten počet ľudských pochybení je moc vysokyz a ukazuje na systémovú chybu (možno nedostatočný vyškolenie, nesystémové opatrenia v rámci bezpečnosti....) Proste o Čechách je v súvislosti so železničnou dopravou veľa počuť v médiách a to už nemôže byť len náhoda spôsobena ľudským zlyhaním.
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8362
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Železniční nehody

Příspěvek od Skeptik » 13 črc 2020, 08:52

Je. To co jim chybí nejsou zabezpečovací systémy, ani školení (formálně probíhají), ale něco, co se nazývá "Safety culture" ... tedy automatická zodpovědnost každého zaměstnance.

Ostatně to je rovněž rozdíl třeba mezi civilním letectvím v Rusku, a hlavně postsovětských státech, a západní Evropou.
Ten rozdíl v počtu incidentů a nehod není způsoben ani technikou, ani výcvikem, ani státní kontrolou, ale čistě chováním lidí, machismem a Safety kulturou.
To není něco, co se dá koupit nebo naučit. To je něco, co se musí vypěstovat.

A nedělejte si iluze, že na Slovensku či v Polsku je to lepší. V letectví už ano, na železnici určitě ne ... a že se nic nestalo je jen otázka štěstí.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11264
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Železniční nehody

Příspěvek od kenavf » 13 črc 2020, 09:53

Skeptik píše:
13 črc 2020, 08:52
...
A nedělejte si iluze, že na Slovensku či v Polsku je to lepší. V letectví už ano, na železnici určitě ne ... a že se nic nestalo je jen otázka štěstí.
Keď sa niečo stane jeden raz...stáva sa.
Keď sa stane problém dva razy....hlúpa náhoda
Keď sa vyskytne tretí problém....máš systémovú chybu
Skeptik píše:
13 črc 2020, 08:52
Je. To co jim chybí nejsou zabezpečovací systémy, ani školení (formálně probíhají), ale něco, co se nazývá "Safety culture" ... tedy automatická zodpovědnost každého zaměstnance.

Ostatně to je rovněž rozdíl třeba mezi civilním letectvím v Rusku, a hlavně postsovětských státech, a západní Evropou.
Ten rozdíl v počtu incidentů a nehod není způsoben ani technikou, ani výcvikem, ani státní kontrolou, ale čistě chováním lidí, machismem a Safety kulturou.
To není něco, co se dá koupit nebo naučit. To je něco, co se musí vypěstovat.
...
Ano, to je problém zmeniť.

Kedysi som pracoval v automobilovom priemysle a tam sa na tú výchovu a prevýchovu veľmi dbalo.
Jeden školiteľ rozprával situáciu z americkej automobilky kde chceli dosiahnuť tak malú chybovosť výroby ako bola v Japonsku, resp aspoň sa k nej aspoň priblížiť. Robili sa školenia, tréningy ale stále nedokázali "zmeniť tamojší prístup" a stále sa nachádzali dôvody prečo práve pre ich výrobu to "nemôže" fungovať.
Nakoniec vymenili riaditeľa fabriky a za tri mesiace to fungovalo(resp. podstatne sa to zlepšilo a zlepšovanie pokračovalo)

P.S. Lenže keď železnice musia zobrať všetko čo sa im prihlási tak to sa špatne buduje pocit pre zodpovedosť(myslené pre všetky úrovne pozícií)
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 43735
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Železniční nehody

Příspěvek od Alchymista » 13 črc 2020, 12:31

P.S. Lenže keď železnice musia zobrať všetko čo sa im prihlási tak to sa špatne buduje pocit pre zodpovedosť (myslené pre všetky úrovne pozícií)
Nemyslím si to. Lenže to by museli vyhádzať bez odchodného všetkých "nedoknuteľných" a "zaslúžilých" vo vedení firmy. A zasypať všetky ekonomické tunely.
A to politické strany nepripustia.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1663
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Železniční nehody

Příspěvek od woxia » 13 črc 2020, 13:08

Ono se stačí podívat na tanečky kolem ETCS na lokálních tratích a kolik si účtuje AŽD za zabezpečovačky koridorů a rekonstruovaných tratí.

Firma má v registru smluv 25 smluv obsahujících tak závažné nedostatky v rozporu se zákonem, že jsou velmi pravděpodobně neplatné.
Současně má v registru smluv 108 smluv obsahujících vážné nedostatky.


Souhrnné statistiky
pro AŽD Praha s.r.o.
od 2016 2248 smluv za celkem 45 mld. Kč
8,7 % smluv se skrytou cenou
0,0 % smluv se skrytou smluvní stranou
https://www.hlidacstatu.cz/subjekt/48029483

Obrat: 6,3 mld. Kč (2018); 6,4 mld. Kč (2017) ... :jo:
Když zde cenzura začala, tak tady 10.8.2020 Woxia skončila. Mějte se všichni dobře, se kterými se mi dobře povídalo.
SZ nevybírám - tak omluvte, že Vám na ně už neodpovím

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 43735
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Železniční nehody

Příspěvek od Alchymista » 13 črc 2020, 17:15

https://ekonomickydenik.cz/male-trate-l ... arizenimi/
Malé tratě lze dle výrobce zabezpečit již existujícími zařízeními
Malé regionální tratě lze zabezpečit již existujícími technickými zařízeními, tvrdí šéf největšího výrobce zařízení pro železnice AŽD Praha Zdeněk Chrdle. S tím souhlasí zástupci strojvůdců, kteří se nechtějí v provozu spoléhat jen na rozhodování lidí. Použití takových zařízení však v minulosti neschválilo ministerstvo dopravy, podle úřadu je jedinou možností využití evropského systému ETCS, s nímž EU počítá jako s jednotným zabezpečovačem pro celou unii. Jeho instalace na malé tratě ovšem může trvat i desítky let. Správa železnic vyvíjí zjednodušenou verzi systému.

V Česku je okolo 3500 kilometrů regionálních tratí, z toho přibližně polovina je podle Petra Nachtigalla z Univerzity Pardubice úrovně D3, tedy se zjednodušeným řízením provozu. Mezi tyto tratě patří i železnice u Perninku na Karlovarsku, kde se minulé úterý čelně srazily dva vlaky. Tyto tratě jsou řízeny výhradně člověkem, konkrétně jde o komunikaci dispečera se strojvedoucím. Nachtigall upozornil, že jde sice o efektivní způsob řízení úseků se slabým provozem, zároveň je však veškerá odpovědnost na lidech.

Takový způsob řízení provozu se nelíbí strojvůdcům. Podle nich je nepřípustné, aby byl provoz závislý jen na rozhodování lidí. Prezident Federace strojvůdců ČR Jaroslav Vondrovic navrhuje využití již existujících systémů, například systému radioblok, který je z tratí D3 pouze na železnici na Volarsku.

Stejně situaci hodnotí firma AŽD Praha, která připravuje systém ETCS na koridorových tratích a vyvinula i systém na Volarsku. Podle Chrdleho by radioblok byl využitelný i na jiných tratích D3, a to levněji a rychleji než systém ETCS. „Toto zařízení hlídá plně činnost strojvedoucího a nedovolí jízdu, která není povolena,“ řekl.

Ministerstvo ovšem trvá na tom, že téměř jedinou cestou pro zabezpečení menších tratí je instalace systému ETCS. Upozornilo, že regionální tratě se letos stanou součástí evropské železniční sítě a předpisy EU počítají pouze s ETCS. Podle Chrdleho by se však stát mohl pokusit u EU vyjednat výjimku minimálně do doby, než bude na tratě instalován evropský zabezpečovač, což může trvat i desítky let.

Podle ministerstva ovšem radioblok ani tak nelze použít, protože není plnohodnotným schváleným zabezpečovačem. Proti tomu se ovšem ohradil šéf AŽD Praha, podle něhož je systém vyvinutý podle požadavků Správy železnic.

Stát tak bude dál prosazovat zabezpečení jen formou ETCS, respektive jeho zjednodušenou a levnější verzi pro lokální tratě. Tu nyní vyvíjí pro tratě D3 Správa železnic, termín dokončení ale není jasný.

Při nehodě na trati mezi Perninkem a Karlovými Vary se čelně srazily dva vlaky. Při nehodě zemřeli dva lidé. Podle předběžného šetření byla příčinou nehody patrně chyba strojvedoucího jednoho z vlaků, který vjel nepovoleně na trať.

Na tratích se zjednodušeným řízením provozu se od roku 2011 stalo pět nehod. Ve všech případech bylo příčinou selhání člověka.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16556
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Železniční nehody

Příspěvek od petrp » 13 črc 2020, 17:50

Zavádění (povinnost) ETCS je mimochodem taktéž labutí písní pro všechny "pamětní, retro a lokální" vlaky... :palecdolu:
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Už nám nenapíše...
Příspěvky: 10205
Registrován: 10 úno 2017, 22:29

Re: Železniční nehody

Příspěvek od Aaron Goldstein » 14 črc 2020, 22:19

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1663
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Železniční nehody

Příspěvek od woxia » 14 črc 2020, 22:54

ETCS v českých podmínkách - více než dva miliony Kč na km tratě:

Jako první na síti SŽDC byl systém ETCS dokončen v části prvního tranzitního koridoru Kolín – Česká Třebová – Brno – Břeclav – státní hranice Rakousko/Slovensko. Na konci minulého roku byl uveden do 3. etapy ověřovacího provozu, která umožňuje komerční provoz, tedy jízdu plně pod dohledem systému ETCS. Celkové investiční náklady jsou 595 921 000 Kč.


No a problém lokálek je znám, ale pouze ETCS se bude budovat.
Problém si uvědomuje i ministerstvo dopravy, které aktuálně řeší, jak zaústění lokálek do koridorů řešit. Někde v úvahu připadá oddělení lokálky a její přetvoření na jakýsi provozní ostrov, odkud bude možné přestoupit na koridor. Jinde to ale možné nebude a regionální vozidlo bude muset mít systém ETCS

Zásadním důvodem pro tlak na urychlené zavedení systému ETCS je urgentní potřeba zvýšení bezpečnosti železničního provozu. Neustále roste počet průjezdů návěsti „stůj“, v čemž se projevuje zásadní nedostatek doposud používaného českého národního systému, který neumí těmto událostem zabránit. V tom je rozdíl oproti Německu, Rakousku či Francii, jejichž národní zabezpečovací systémy jsou schopny zastavit vlak jedoucí proti návěsti „stůj“

https://zdopravy.cz/prehledne-kam-s-etc ... oru-37102/

Fakt tady v ČR to nikdo neumí udělat s prostou dvoustavovou logikou? Pokud je to tak a není to žádný připravovaný dlouhodobý tunel, tak vypište soutěž, vždyť to není problém dnes udělat za pár korun, vždyť indukční smyčku umí dneska každý bastlíř.
Když zde cenzura začala, tak tady 10.8.2020 Woxia skončila. Mějte se všichni dobře, se kterými se mi dobře povídalo.
SZ nevybírám - tak omluvte, že Vám na ně už neodpovím

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16556
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Železniční nehody

Příspěvek od petrp » 14 črc 2020, 23:09

Umí, ale není žádoucí... :idea: Nejznámější bezedné studny na finanční prostředky všeho ddruhu - ŘSD, ČD, ČT... dosaď dle libosti.
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Už nám nenapíše...
Příspěvky: 10205
Registrován: 10 úno 2017, 22:29

Re: Železniční nehody

Příspěvek od Aaron Goldstein » 14 črc 2020, 23:55

Aaron Goldstein píše:
14 črc 2020, 22:19
Mezi Úvaly a Českým Brodem se srazil osobní a nákladní vlak.
Mezi "železniční komunitou" kolují tyto fotky výše uvedené nehody... Dle nepotvrzených informací došlo k projetí návěstidla na stůj...

01.png
02.jpg
Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...

classix
Senior redaktor
Příspěvky: 3359
Registrován: 17 úno 2017, 14:09

Re: Železniční nehody

Příspěvek od classix » 14 črc 2020, 23:58

Strojvůdce nemůžou najít, když vynecháme možnost, že se souprava rozjela sama, tak je možné že měl vypito a šel do lesa střízlivět.
Vy nejstě špión, voják, uvažujetě pokrokovo. Vy stě marxista!

Odpovědět