Stránka 3 z 14

Re: Železniční nehody

Napsal: 07 bře 2019, 22:55
od QVAK
Od 70. let jsou mechanické lokomotivní a odvozené pro Metro tachografy(výrobek Metry Praha, konstrukce ing. Frič, syn zakladatele Fy.) cejchovány a zařazeny mezi měřidla. Před tím byly jen orientačními pomůckami(šíře tolerančního pole).

Re: Železniční nehody

Napsal: 08 bře 2019, 00:45
od Aaron Goldstein
QVAK píše:
07 bře 2019, 22:55
Od 70. let jsou mechanické lokomotivní a odvozené pro Metro tachografy(výrobek Metry Praha, konstrukce ing. Frič, syn zakladatele Fy.) cejchovány a zařazeny mezi měřidla. Před tím byly jen orientačními pomůckami(šíře tolerančního pole).
Opět uvádíš své mylné domněnky jako fakta...

Mezi nejstarší typy registračních rychloměrů u používaných u kolejových hnacích vozidel na územích bývalé ČSR patří registrační rychloměr Hausshälter od firmy Seidel &Neumann Dresden, který se používal u parních lokomotiv již v první polovině 20. století... Záznam se prováděl na papírový proužek o šířce 50 mm vpichováním ocelových jehel, umístěných v přímce kolmé na směr posuvu proužku...

Další generaci registračních rychloměrů, používaných v polovině minulého století především na parních lokomotivách, představuje rychloměr ČSD – Tb jehož předobrazem byly rychloměry HASLER – 9... Záznam se prováděl na papírový proužek o šířce 55 mm spojitým pohybem stříbrných pisátek, umístěných v přímce kolmé na směr posuvu proužku...

Pominu registrační rychloměr TEL – R10 od firmy Hasler A. G. Bern, který byl osazován jen na několika motorových vozech...

Všechny uvedené registrační rychloměry byly cejchovány a měly charakter oficiálního měřidla...

Navíc i ta konstrukce registračního rychloměru firmy Metra byla odvozená od registračních rychloměrů typu TELOC RT od firmy Hasler A. G. Bern. (a některá hnací vozidla byla vybavena originálními měřidly Hasler)...

(Já vím, že zase skončíme u toho, že jsi to někde četl a už nevíš kde....)

Re: Železniční nehody

Napsal: 08 bře 2019, 01:46
od kenavf
Stále tu riešite záznamy parametrov jazdy vlakovej súpravy, tie sú poriešené ale na pretrase bolo ako kontrolovať pracovný režim strojvodcov a k tomu by bol vhodný ten systém čipových kariet ako u kamionistov. Potom stačí aby kontrolný orgán vsunul kartu do čítačky a vie ihneď všetko skontrolovať. A tie predpisy a zariadenia nemusia byť medzinárodne platné a povinné. Väčšina vlakov neopúšťa územie štátu a tých pár výnimiek sa dá podchytiť inak. Respektíve by mohol byť princíp, "náš vlak musí mať aj tachograf na vkladanie čipovej karty a strojvodca ktorý ho vedie musí mať kartu aj keby bol cudzinec"

Re: Železniční nehody

Napsal: 08 bře 2019, 02:00
od Aaron Goldstein
To se právě mýlíš... Zajíždějí k nám hnací vozidla DB, ÖBB,ŽSK a to nemluvím o hnacích vozidlech nákladních přepravců... A často jsou vedeny našimi strojvůdci... Tedy i tyto vozidla by musely být vybaveni příslušným zařízením... U kamionů to funguje právě a jenom kvůli tomu, že je to opatření na základě směrnice EK a toto opatření je platné ve všech členských zemích EU...

Re: Železniční nehody

Napsal: 08 bře 2019, 02:26
od QVAK
Arone, má dojmologie vychází z osobní praxe v nástrojárně Metry Praha kde jsem se při řešení tohoto úkolu ochomýtal. Takže zhruba vím jaké problémy se tehdy řešily aby tachograf splňoval podmínky Zákona o měření a normalizaci a FUNM ho zařadil mezi měřidla(do té doby nebyl zařazený žádný z provozovaných tachografů). Byl to závazný úkol z ministerstva na šetření deviz a i aby s českými tachografy mohly mašiny vyjet za čáru. Tento tachograf byl díky přesnosti měření jako prvý zařazený mezi soudní důkazy, ostatní nesplňovali podmínku přesnosti a opakovatelnosti měření třeba i tím, že v rámci šetření deviz se k nim nekupovali originální svitky na zapisování a hroty nebo u některých nevyhovovala přesnost hodinového strojku takže byly jen podpůrnými důkazy. Do FUNM šly kusy z 0 série po pololetí roku 1973 k nacejchování a za 1/2 roku zkušební praxe ke kontrole. Pak se začal sériově vyrábět a současně upravovat pro Metro. V RVHP byla určena výroba tachografů do NDR ale Ti začali exportovat až elektronický jež se zde neuchytil.

P.S. Dnes máme dokonce 3 druhy měřidel označených římskými číslicemi(stupeň přesnosti I - III), základní(etalony) s přesností <1,5%, stanovená, pracovní(pro styk se zákazníkem)s přesností <3% výjimečně až 5% dle druhu měření a orientační s přesností >5%.

Re: Železniční nehody

Napsal: 08 bře 2019, 02:48
od Aaron Goldstein
V tom případě jsi buď pozapomněl a nebo je tvá fabulace úmyslná... Registrační rychloměry jako soudní důkaz se užívají od svého prvopočátku (což lze dohledat ze zápisů soudních řízení železničních nehod na našem území pře rokem 1970)... Takže buď se mýlíš a nebo lžeš... Ostatně už samotná geneze tvých nesmyslných tvrzení,počínaje že se vyhodnocují pouze při nehodě (což je nesmysl), přes kličkování a ohánění se pokusem, že jde o konstrukci ing. Friče (což je nesmysl - jde o švýcarskou licenci registračního rychloměru TELOC RT) až po pokus se zaštiťovat svou údajnou praxí (s nesmyslným tvrzením o počátku použitelnosti jako soudní důkaz) ledacos napovídá...

A tak je to s tebou neustále... Je to vlastně jen jiná varianta "já to někde četl a už nevím kde..."
Sorry jako...

Re: Železniční nehody

Napsal: 08 bře 2019, 10:20
od kenavf
Aaron Goldstein píše:
08 bře 2019, 02:00
To se právě mýlíš... Zajíždějí k nám hnací vozidla DB, ÖBB,ŽSK a to nemluvím o hnacích vozidlech nákladních přepravců... A často jsou vedeny našimi strojvůdci... Tedy i tyto vozidla by musely být vybaveni příslušným zařízením... U kamionů to funguje právě a jenom kvůli tomu, že je to opatření na základě směrnice EK a toto opatření je platné ve všech členských zemích EU...
To sa teda nemýlim.
To zachádzanie cudzích vozidiel netvorí asi až také percento prevádzky z celkového objemu, takže by nemuseli mať to vybavenie,riziko by bolo akceptovateľné(tiež nikto nezakazuje vstup angličanom na naše cesty s pravostranným riadením,... ale také auto u nás neprihlásiš). Nákladní aj osobní prepravci registrovaní na území Česka/Slovenska by však túto povinnosť mali, tak isto aj rušňovodiči v ich vlakoch. A tým by bolo možno pokryté 98% prevádzky(2% tí zahraniční prepravci-odhad).Legislatíva nemusí byť v rámci EU jednotná. Aj kamiony majú odlišnosti čo sa týka ich prevádzky na cestách v rámci EU(napríklad celková tonáž 40ton, nie je to všade rovnaké)

Re: Železniční nehody

Napsal: 08 bře 2019, 10:27
od Aaron Goldstein
To procento je vyšší než se domníváš (kdykoliv se přijdeš podívat na Hlavní v Praze, tak hnacích vozidel zahraničních přepravců je tam tak polovina)... Takže to IMHO nejde tak jednoduše, jak ty si představuješ... Ale to už se točíme v kruhu... (A to nerozebírám, jak velké procento nehod vzniklo tím, že strojvůdce neměl předepsaný odpočinek, aby nějaký systém karet měl nějaký výrazný efekt na snížení nehodovosti...)

Kamiony možná mají odlišnosti, ale systém digitálních karet řidiče (o který ti jde) je jednotný pro celou EU...

Re: Železniční nehody

Napsal: 09 bře 2019, 17:41
od Korzala
Skeptik píše:
05 bře 2019, 17:55
Je tady někdo z Eisenbahnu?
No jo, někdo by tu byl. Nicméně, přečet sem si celý vlákno a pánové, to je teda síla(kenafv, qvák). Takový hovadiny, to se jen tak nevidí. No nic, bavte se dál, až to vydejchám, možná vám k tomu něco napíšu.

Re: Železniční nehody

Napsal: 09 bře 2019, 20:52
od Skeptik
Korzala
To byl ten důvod, proč jsem se ptal.
Znám poměrně detailně situaci v letecké safety, ale železnice ... :sad:
Tak víš-li víc, napiš.
Ptám se čistě z profesního zájmu, protože to co se děje je z mého pohledu ex-safeťáka nepochopitelné.

Re: Železniční nehody

Napsal: 10 bře 2019, 11:20
od Korzala
Skeptik píše:
09 bře 2019, 20:52
Tak víš-li víc, napiš.
Vím, je to můj chleba.
Problémů je hodně, konkrétně např. nesmyslné předpisy s nejednoznačným výkladem, leckdy si i vzájemně protiřečící, mizerné podmínky jak pro práci tak odpočinek, skladba turnusů(o leťácích snad radši ani mluvit nebudu), nesmyslná kumulace pracovních povinností, tlak na lidi ze strany nekompetentních vedoucích pracovníků, atd.
Hon na strojvedoucí a odvádění pozornosti k marginálním záležitostem(melouchařící fírové) ze strany těchto diletantů(zde zastoupených kenafvem a qvákem) nic z toho neřeší.
Tři rozhovory, leccos napoví:
https://zdopravy.cz/u-cd-koncim-nemel-b ... eru-18457/
https://zdopravy.cz/cesky-strojvedouci- ... lnu-17794/
https://video.aktualne.cz/dvtv/zak-na-z ... 1552211008

Re: Železniční nehody

Napsal: 10 bře 2019, 15:04
od Aaron Goldstein
Mám za sebou profesní minulost i na dráze, kdy jsem zelenou armádu vyměnil za armádu modrou... Byl jsem příslušníkem "jizdy", což je slangové označení pro vlakovou četu (průvodčí, manipulant, vlakvedoucí)... Začínal jsem jako průvodčí nákladních vlaků a přes průvodčího osobních vlaků jsem se propracoval až na vlakvedoucího... Ale jsem z dráhy již čtvrt století pryč a tak můj pohled může být poněkud zkreslen... Na druhou stranu se říká, že jednou ajznboňák, navždy ajznboňák a tak situaci na dráze v rámci možností sleduji...Dovolím si se připojit s malou poznámkou...


Korzala má pochopitelně pravdu... Já si dovolím připodotknout, že dle mého se na tom hodně podepsalo také rušení výpravčích...

Ono se vůbec, v rámci honu za "efektivitou" rušili místa, jejichž absence je teď znát.... Šlo to salámovou metodou... Zrušili pomocníka strojvedoucího a začalo se jezdit jednomužně... Začaly se postupně redukovat vlakové čety (napřed zrušili manipulanty, pak ubrali průvodčího, pak druhého a vlakvedoucí jezdil sám) až do takových extrémů, že někde vymizely úplně a povinnosti hodili na krk strojvedoucím... A tak se kumulovaly povinnosti několika lidí na jednoho... A korunu tomu (dle mého) dodalo rozdělení dráhy na ČD a SŽDC, kdy se ze dvou spolupracujících odvětví (doprava a přeprava) rázem najednou stali do jisté míry konkurenti a podle toho se k sobě také bohužel chovají...

Re: Železniční nehody

Napsal: 10 bře 2019, 16:16
od QVAK

Re: Železniční nehody

Napsal: 10 bře 2019, 19:11
od Skeptik
Korzala a Aaron díky.
Nicméně +/- stejným procesem prošla i letecká doprava.
Taky došlo k oddělení systému řízení a zabezpečení letů, letiště jsou od roku 1991 nezávislým správcem pozemní infrastruktury a posádka letadla byla zredukována z 5-ti na dva.
Ale současně s tím byl zaveden Safety Management System, který nezávisle posuzuje veškeré změny a šetří příčiny všech incidentů ... aby se maximálně eliminovalo jejich opakování.

Vypadá to, že tento přechod nebyl na Dráze dobře zvládnout :sad:

Re: Železniční nehody

Napsal: 10 bře 2019, 19:21
od Aaron Goldstein
Na dráze se také šetří mimořádné události... Ale víceméně na principu, že se pouze vylučuje zavinění zaměstnance (test na alkohol, šetření zda-li něco neopomněl, etc...) Pokud se dojde k závěru, že zaměstnanec nepochybil, tak jsem ještě nezažil, že by se provedla opatření, aby se mimořádná událost pokud možno už neopakovala... Alespoň tak to bylo před cca 25 lety... Pochybuji, že je to teď jiné... Ale o tom by asi více mohl říci Korzala...

Re: Železniční nehody

Napsal: 10 bře 2019, 21:57
od Korzala
Aaron Goldstein píše:
10 bře 2019, 15:04
Já si dovolím připodotknout, že dle mého se na tom hodně podepsalo také rušení výpravčích
No asi takhle, to je zkrátka daň za pokrok a postupující automatizaci. Stejně tak vymizeli závoráři, hradláři, výhybkáři, signalisti a mnozí další. A s postupným zaváděním DOZ teď mizí výpravčí. A i ti byly jenom lidé, kteří občas dělají chyby - postavení vlakový cesty na obsaz. kolej, výprava proti stůj a mnohé další, ostatně sám to musíš znát. U vlakových čet je to jak kde, někde stačí vlakoš sám, jinde by se uživili tři, no a kasičky jsou podle mě zhovadilost.
Aaron Goldstein píše:
10 bře 2019, 15:04
A korunu tomu (dle mého) dodalo rozdělení dráhy na ČD a SŽDC, kdy se ze dvou spolupracujících odvětví (doprava a přeprava) rázem najednou stali do jisté míry konkurenti a podle toho se k sobě také bohužel chovají...
Tohle byla nutnost, vzhledem k tomu, že ČD nejsou jediným dopravcem. V dobách kdy to všechno řídily ČD byly ostatní dopravci doslova sabotováni(nejdřív pojedou naše vlaky, pak až možná vy - tohle přetrvalo ještě dost dlouho po rozdělení a úplně to nevymizelo dodnes). SŽDC a ČD nejsou konkurenti, to jenom ČD zkrátka nezkousli, že už nejsou páni, ale pouze jeden z dopravců.
Aaron Goldstein píše:
10 bře 2019, 15:04
Na dráze se také šetří mimořádné události... Ale víceméně na principu, že se pouze vylučuje zavinění zaměstnance (test na alkohol, šetření zda-li něco neopomněl, etc...) Pokud se dojde k závěru, že zaměstnanec nepochybil, tak jsem ještě nezažil, že by se provedla opatření, aby se mimořádná událost pokud možno už neopakovala.
Ano šetří a za každých okolností je snaha dojít k závěru, že za to může zaměstnanec. Pokud se k němu nedojde, činí se opatření ve formě různých nesmyslných vyhlášek a jiných, nic neřešících žvástů. To ostatně taky musíš znát.

Re: Železniční nehody

Napsal: 10 bře 2019, 22:01
od Korzala
Skeptik píše:
10 bře 2019, 19:11
Ale současně s tím byl zaveden Safety Management System, který nezávisle posuzuje veškeré změny a šetří příčiny všech incidentů ... aby se maximálně eliminovalo jejich opakování.
No a my máme nepřehledný předpisy který si každej vykládá jinak, vyhlášky a metodu biče a biče z různých stran. Plus k tomu kritickou personální situaci, nevyhovující pracovní podmínky, šichty na pytel, turnusy naprd(o leťácích nemluvě), kumulaci povinností a metodu biče a biče, pořád dokola.
ČD zamrzly v devadesátých letech, kdy byl fírů nadbytek, vedení se k nim chovalo jak k čoklům(když se ti to nelíbí, tak jdi, za branou jich čekaj stovky).
U ostatních dopravců je to trochu jinak(někde líp, jinde hůř), ale o tom zas příště.

Re: Železniční nehody

Napsal: 10 bře 2019, 22:31
od Korzala
kenavf píše:
07 bře 2019, 02:21
Ale majú problém že strojvodcovia pracujú u viacerých spoločností tak je problém dokazovať/kontrolovať prácu, odpočinok,..
Ano mají, sere je, že pár lidí(zcela mizivý procento) občas brigádničí u "konkurence", o žádnej odpočinek ve skutečnosti nejde.

Re: Železniční nehody

Napsal: 12 bře 2019, 13:45
od petrp
Další kolize. Při posunování se srazily dva prázdné vlaky :mrgreen:
Dva vlaky se v úterý časně ráno při posunování srazily v Jindřichově Hradci. V soupravách ještě nebyli cestující, nehoda se tedy obešla bez zranění, škoda byla odhadnuta na 50 tisíc korun. Řekl to mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Nehoda se stala kolem 4.30, posunovaná Regionova se srazila se stojící soupravou pro osobní vlak, uvedl mluvčí. Doplnil, že událost provoz na železnici neomezila, vlaky jezdily po vedlejších kolejích.

https://www.tyden.cz/rubriky/domaci/dal ... 16461.html

Re: Železniční nehody

Napsal: 12 bře 2019, 13:48
od kozlus
Zacatkem roku vstoupilo v platnost nejaky novy drobny usporny opatreni? :-D