Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 7573
- Registrován: 07 úno 2017, 16:42
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Tak hlavní byl problém s akumulátory. Jaké tehdy byly? Jakou měli kapacitu? Jakou váhu muselo to auto táhnout navíc, jen aby někam dojelo? Tzn. výrazně větší spotřebu energie, než auto bez aku. Ten startér neměl moc vliv. Ono spousta vozidel se startovala klikou výrazně později (ještě běžné v době 2.sv.války) a před elektrickým startérem byly jiné způsoby nastartování bez kliky, třeba pyropatronou (normální slepý náboj, velikost běžný brokový). Jo, ty problému elektropohonu, jsou stejné celou dobu....
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11946
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Dáš príklad toho ortuťového invertoru?Petzold píše: ↑11 pro 2024, 10:56No jo, ale v té době nebylo "dobíjení" benzinové nádrže u spalovacího motoru nijak luxusnější ani bezpečnější.Městské elektromobilitě v té době nezařízl tipec rozvoj spalovacích motorů, ale postupný přechod na střídavý proud v síti, kdy rtuťový invertor stál téměř jako celé auto.
Skôr by som očakával, vo vtedajšej dobe, pri zmene striedavý na jednosmerný niečo ako Motor-generátor(Triodyna) alebo selénové dosky.
EDIT: https://cs.wikipedia.org/wiki/Rtuťový_u ... kin=vector
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
-
- Redaktor
- Příspěvky: 291
- Registrován: 17 úno 2017, 17:31
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Skoro 120 let stará historie:
-
- Redaktor
- Příspěvky: 291
- Registrován: 17 úno 2017, 17:31
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
V té době (myšleno první dvě desetiletí 20. století) akumulátory nebyly zase až tak omezující problém. Hlavní motivací auto/mobility bylo vytlačit hipomobilitu se všemi průvodními jevy (desetitisíce tuh hnoje a hektolitry koňské moči denně, zdechliny koní v ulicích na které nebyly mobilní jeřáby a musely se rozporcovat na místě) z velkých měst jako byl Londýn, Paříž, New York, Chicago. Elektrická auta měla dostatečný dojezd po městě ( např. Detroit Electric 1914) měl dojezd 100 - 130 km, což bohatě stačilo jak na osobní dopravu, zásobování, taxi atd. Olověná baterie vážila půl tuny a dávala cca 12 kWh kapacitu, což tenkrát stačilo. Dokonce v té době byly zaváděny i "výměnné stanice" baterií.zmiri píše: ↑11 pro 2024, 11:27Tak hlavní byl problém s akumulátory. Jaké tehdy byly? Jakou měli kapacitu? Jakou váhu muselo to auto táhnout navíc, jen aby někam dojelo? Tzn. výrazně větší spotřebu energie, než auto bez aku. Ten startér neměl moc vliv. Ono spousta vozidel se startovala klikou výrazně později (ještě běžné v době 2.sv.války) a před elektrickým startérem byly jiné způsoby nastartování bez kliky, třeba pyropatronou (normální slepý náboj, velikost běžný brokový). Jo, ty problému elektropohonu, jsou stejné celou dobu....
Vývoj šel ale jiným směrem, přišly elektrické startéry, střídavý proud, Ford se svojí pásovou výrobou a lácí, která převálcovala nejen parní auta (kterých bylo nejvíc) elektrická a i všechnu spalovací konkurenci.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9236
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Tak pokud se bavíme o době před 100 lety, tak technologický rozdíl mezi tehdejšími bateriemi a elektromotory a tehdejšími spalovacími motory byl zhruba stejný, nebo spíše menší, než je technologický rozdíl mezi dnešními bateriemi a elektromotory a dnes umí spalovacími motory.
Proto se elektrická auta tehdy neprosadila.
A neprosadila by se ani dnes, pokud by dnes nebyla prosazována ideologicky a lidem vnucována přes to, že je nechtějí.
Proto se elektrická auta tehdy neprosadila.
A neprosadila by se ani dnes, pokud by dnes nebyla prosazována ideologicky a lidem vnucována přes to, že je nechtějí.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11946
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Paralelne vedla seba existovali:Hlavní motivací auto/mobility bylo vytlačit hipomobilitu
-Hipomobilita
-elektroauta
-spalovacie auta
Postupne sa ukázalo, tak ako sa menili podmienky a vlastnosti prevádzkovania, že prevádzkovať spalovacie autá bolo jenoduchšie a lacnejšie ako to ostatné.
O kone sa bolo treba starať, kŕmiť, ustajňovať i keď momentálne neboli využívané
Dojazd a nabitie elektromobilu 100-130km

Bezín do spalovacieho auta sa dal jednoducho skladovať v bandaskách a tak sa dal kúpiť možno aj na dedine u nejakého hokináře alebo drogisty, prípadne nejakého iného živnostíka/remeselníka. Keď sa spalovák odstavil tak nepýtal žrať a stáť mohol aj na dvore.
Skrátka zvíťazila jednoduchosť a cena.
P.S. Prevádzka elektro auta by mala byť jednoduchšia ako spalováku ale je tam otázny problém tej baterie(cena, rýchlosť nabíjania, životnosť, cena elektriny(je bez daní)..). Ako sa stavajú poisťovne k elektro autu po strednej havárii(či nebola poškodená vnútorne baterka). Poistia také auto "za bežnú cenu"?
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
- Kalinac
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 9591
- Registrován: 24 úno 2017, 20:23
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
▲ kenavf : Dobré vysvětlení
Asi budeme muset přejmenovat sekci "Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu" na " Přechod NON.ekonomiky z Ropa/$ na elektřinu."

Asi budeme muset přejmenovat sekci "Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu" na " Přechod NON.ekonomiky z Ropa/$ na elektřinu."

Pravda může být různá. Absolutní, relativní, částečná, úplná, krutá, sprostá, naprostá, veliká… A každý má tu svou.
-
- Redaktor
- Příspěvky: 291
- Registrován: 17 úno 2017, 17:31
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
kenafv: Jenom upozorňuji, že jsem napsal "motivací byla vytlačit hipomobilitu z velkých měst". A taková je skutečnost. První konference o "Hygienických podmínkách v ulicích" byla v New Yorku už někdy v roce 1887. A tam se "začalo tlačit na pilu", hledat řešení, zavádět veřejná podpora a daňové úlevy. (To není výmysl 21. století). Šanci dostal parní pohon, elektrický a pohon spalovacím motorem. Dál máš samozřejmě pravdu.
Co se týká pojištění, když to srovnám s benzínem a hybridem které taky v rodině provozujeme, tak povinné ručení je u BEV nižší než u spalováku, havarijní vyšší. Záleží na pojišťovně, bonusech etc. Já platím za malé BEV 2 litry povinné a 11 havarijní. Nehoda, kde se deformuje obal baterie je totálka, ani bych to toho už nesedl.
Co se týká pojištění, když to srovnám s benzínem a hybridem které taky v rodině provozujeme, tak povinné ručení je u BEV nižší než u spalováku, havarijní vyšší. Záleží na pojišťovně, bonusech etc. Já platím za malé BEV 2 litry povinné a 11 havarijní. Nehoda, kde se deformuje obal baterie je totálka, ani bych to toho už nesedl.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11946
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Nehovorím "že sa deformuje" ale že by mohlo byť podozrenie že v nej mohlo k niečomu dôjsť.(z vonka žiadna deformácia ale do vnútra nikto nevidí, G-éčka pri náraze mohli zapracovať.
PZP je často dotované. Ale hlavne je reč o havarijnom poistení nie nového/nepoškodeného auta ale po takejto "netotálke".
PZP je často dotované. Ale hlavne je reč o havarijnom poistení nie nového/nepoškodeného auta ale po takejto "netotálke".
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
- petrp
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 17957
- Registrován: 31 led 2017, 18:04
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Kdyby nebyly elektrovehikly dotované (jakkoliv, včetně dál. známky), je jich v provozu minimum a zájem o ně mizivý - a tato debata by neexistovala... 

Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9236
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
"Vy to nechcete, hajzlové? Ještě si to rádi koupíte, smradi."
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Redaktor
- Příspěvky: 291
- Registrován: 17 úno 2017, 17:31
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Hele nejsem úplně odborník na BEV a havárky , mám to teprve rok a nebylo nové. Co vím, tak u několika výrobců jsou na obalech (spíš pancéřování) baterie zvláštní deformační prvky, které se deformují přetížením při havárii a znamenají STOP dalšímu provozu. (BMW a Tesla to má určitě) A ani nemusí být deformovaný obal. To platí pro starší Li Ion baterie. U těch nových LiFePo, které by měly snižovat riziko požáru skoro na nulu, je to jinak. Tam se údajně i po havárii mění jen packy.kenavf píše: ↑11 pro 2024, 15:37Nehovorím "že sa deformuje" ale že by mohlo byť podozrenie že v nej mohlo k niečomu dôjsť.(z vonka žiadna deformácia ale do vnútra nikto nevidí, G-éčka pri náraze mohli zapracovať.
PZP je často dotované. Ale hlavne je reč o havarijnom poistení nie nového/nepoškodeného auta ale po takejto "netotálke".
Jak to je s havarijkem po "netotálce" si asi řeší pojišťovny individuálně podle konstrukčních specifikací. Fakt je, že si to riziko "totálky" nechávají zaplatit. Co vím od známých s novýma "elektrovehiklama" , tak se havarijní pohybuje i od 15 -20 tis. ročně.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11946
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
▲O tých deformačných prvkov=OK riešenie/kontrola.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
- petrp
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 17957
- Registrován: 31 led 2017, 18:04
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Ceny se vymkly z kloubů. „Na vině Němci, von der Leyenová a Fiala,“ zní. A ošklivé německé slovo
Odborníci na energetiku varují před cenovou kalamitou na německém trhu s elektřinou pro zítřejší den, která je důsledkem dlouhodobého zkreslování informací o větrné a solární energii a protijaderné propagandy některých evropských politiků. Ani během energetické krize v roce 2022 se ceny za denní dodávky nevyšplhaly na tak vysoké hodnoty. Situace na německém energetickém trhu má přímý dopad na ceny elektřiny v Česku, poukázal Vladimír Budinský, předseda spolku Konec uhlí – Nová energie.
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/m ... ovo-766233
Hádejte proč - že by každoroční podzimní dlouhodobé inverze?
Odborníci na energetiku varují před cenovou kalamitou na německém trhu s elektřinou pro zítřejší den, která je důsledkem dlouhodobého zkreslování informací o větrné a solární energii a protijaderné propagandy některých evropských politiků. Ani během energetické krize v roce 2022 se ceny za denní dodávky nevyšplhaly na tak vysoké hodnoty. Situace na německém energetickém trhu má přímý dopad na ceny elektřiny v Česku, poukázal Vladimír Budinský, předseda spolku Konec uhlí – Nová energie.
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/m ... ovo-766233
Hádejte proč - že by každoroční podzimní dlouhodobé inverze?
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...
- petrp
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 17957
- Registrován: 31 led 2017, 18:04
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Inu, ani to tak dlouho netrvalo...
Německu krachují plány v energetice. Mluví se o nečekaném řešení
Pád koalice v Německu má další oběť. Totiž plány pro výstavbu plynových elektráren, které jsou potřeba pro vykrytí výpadků zdrojů z obnovitelných zdrojů. Německo tak musí spoléhat na uhelné elektrárny. Ty jsou ale staré a čím dál méně spolehlivé. Moderátor Michal Půr tak očekává, že Němci nakonec znovu zapojí jaderné elektrárny. A může dojít i k obnově těch uhelných.
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/m ... eni-766417

Německu krachují plány v energetice. Mluví se o nečekaném řešení
Pád koalice v Německu má další oběť. Totiž plány pro výstavbu plynových elektráren, které jsou potřeba pro vykrytí výpadků zdrojů z obnovitelných zdrojů. Německo tak musí spoléhat na uhelné elektrárny. Ty jsou ale staré a čím dál méně spolehlivé. Moderátor Michal Půr tak očekává, že Němci nakonec znovu zapojí jaderné elektrárny. A může dojít i k obnově těch uhelných.
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/m ... eni-766417
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...
- Grif
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 4816
- Registrován: 07 úno 2017, 13:04
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
V Německu ty jaderné elektrárny začali rozebírat,právě aby se nedali znovu použít.V jak rozebraném (poškozeném) stavu ty JE jsou netuším.
Všechno se dá vysvětlit.Bohužel ne všem.
- mzprx
- Výkonný redaktor
- Příspěvky: 871
- Registrován: 31 srp 2019, 15:02
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Šokovat okamžitými, hodinovými, cenami elektriny je ľahké, ale na dennom priemere sa to prakticky neprejaví. Samozrejme, stabilný zdroj by ten lokálny výkyv vymazal.
Viac hláv - viac kapusty.
- petrp
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 17957
- Registrován: 31 led 2017, 18:04
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Ano, to jsou ty OZE - Občasné Zdroje Energie, které v době inverzí tak nějak nepracují, protože nesvítí a nefouká. Jen je třeba ty každoroční několikatýdenní inverze přesvědčit, aby nebyly. Fyziku neohneš... 

Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9236
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Ano, na průměrné ceně se to neprojeví ... ta stále osciluje kolem 100 EUR / MWh.
Jenže v té ceně jsou již zakalkulovany náklady na náhradní zdroje (klasické elektrárny), které musí být v záloze, když zrovna nefouká či nesvítí.
Kdyby tyto "náhradní zdroje" byly zdroji primárními (jak donedávna byly), pohybovala by se cena elektrické energie (silové složky) někde kolem 20-30 EUR / MWh (dle zdroje).
A to je sakra rozdíl.
A to vůbec nemluvím o tom, že bez "neregulovatelných" OZE, by byla nižší i cena za přenos ... protože by se přenosová soustava mohla opět optimalizovat dle stabilních zdrojů a ne připravovat na nestabilitu občasných zdrojů elektrické energie.
Prostě s OZE, jako primárním zdrojem elektrické energie, je to celé špatně.
Jen ideologie bez rozumu.
Každý, kdo má deko mozku v hlavě to musí vidět
Jenže v té ceně jsou již zakalkulovany náklady na náhradní zdroje (klasické elektrárny), které musí být v záloze, když zrovna nefouká či nesvítí.
Kdyby tyto "náhradní zdroje" byly zdroji primárními (jak donedávna byly), pohybovala by se cena elektrické energie (silové složky) někde kolem 20-30 EUR / MWh (dle zdroje).
A to je sakra rozdíl.
A to vůbec nemluvím o tom, že bez "neregulovatelných" OZE, by byla nižší i cena za přenos ... protože by se přenosová soustava mohla opět optimalizovat dle stabilních zdrojů a ne připravovat na nestabilitu občasných zdrojů elektrické energie.
Prostě s OZE, jako primárním zdrojem elektrické energie, je to celé špatně.
Jen ideologie bez rozumu.

Každý, kdo má deko mozku v hlavě to musí vidět

"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
- petrp
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 17957
- Registrován: 31 led 2017, 18:04
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
A protože to je ideologie, tak to nevidí - jako u každého slepě uctívaného náboženství. Až těm okolo dojde, že "levné" užívání elektronesmyslů dotyčným uživatelům platí všichni ostatní (protože dotace a nesmyslné úlevy na čemkoliv), možná se začne něco měnit. Ale ta doba ještě nepřišla...
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...