Ropa a plyn

Odpovědět
lasib
Sponzor fóra
Příspěvky: 6348
Registrován: 01 úno 2017, 10:55

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od lasib » 14 říj 2021, 18:59

Alchymista píše:
12 říj 2021, 16:03
FT: Moldavsko požádalo EU o mimořádné dodávky plynu přes Rumunsko
Situacia v Moldavsku

Moldavské úrady 13. októbra vyhlásili režim "zvýšenej pohotovosti" v plynárenskom sektore, kogeneračné elektrárne zásobujúce hlavné mesto republiky prejdú na spaľovanie vykurovacieho oleja.
Oznámil to minister infraštruktúry a regionálneho rozvoja Andrei Spinu na brífingu po zasadnutí Národnej komisie pre mimoriadne situácie, informovala miestna tlačová agentúra NewsMaker.
"Komisia pre núdzové situácie vyhlásila v plynárenskom sektore stav vysokej pohotovosti. Toto rozhodnutie sme prijali, aby sme predišli mimoriadnej situácii a boli pripravení na akýkoľvek scenár. Chcel by som jasne povedať, že režim vysokej pohotovosti bol zavedený, aby zodpovedné inštitúcie mohli prijať konkrétne opatrenia na ochranu občanov a energetickej bezpečnosti krajiny," povedal Spynu.
Podľa jeho slov bolo toto rozhodnutie prijaté s cieľom znížiť spotrebu plynu v spoločnosti Termoelektrica, ktorá bude používať vykurovací olej. Táto spoločnosť spravuje tepelnú elektráreň a zásobuje Kišiňov elektrickou energiou a teplom. Ďalšia moldavská štátna spoločnosť Energocom bude v októbri a nasledujúcich mesiacoch rokovať o možnosti alternatívnych dodávok plynu do Moldavska.
Spinu tiež uviedol, že Moldavsko naďalej rokuje so spoločnosťou Gazprom o predĺžení zmluvy o dodávkach plynu.
"Zajtra budeme rokovať o historických dlhoch spoločnosti Moldovagaz a o treťom energetickom balíku," povedal minister.
Uviedol, že vláda dúfa, že novú zmluvu s Gazpromom podpíše do konca októbra.
Ako sme už informovali, Moldavsko a Gazprom sa zatiaľ nedohodli na ďalšom predĺžení zmluvy o dodávke plynu, ktorá vypršala 30. septembra. V tejto situácii sa strany rozhodli dočasne predĺžiť zmluvu za predchádzajúcich podmienok o jeden mesiac. Moldavsko bude zároveň v októbri dostávať plyn za 790 USD za tisíc metrov kubických, zatiaľ čo v septembri bola cena 550 USD za tisíc metrov kubických.

Šéfka moldavskej vlády Natalia Gavrilitsa sa predtým sťažovala na ťažké rokovania s Gazpromom, ale prisľúbila, že krajina nezostane bez plynu a že sa zvažujú alternatívne scenáre jeho dovozu. Povedala, že Moldavsko by chcelo predĺžiť zmluvu za starých podmienok, "avšak partneri v rokovaniach majú rôzne požiadavky a očakávania.

"Gazprom dodával plyn do Moldavska s ohľadom na spotrebu v Ruskom kontrolovanom Podnestersku, ktoré za palivo neplatí. Dlh Podnesterska za zemný plyn už presiahol 7 miliárd dolárov. Napriek platbám za plyn, ktorý spotrebúvajú priemyselní a domáci spotrebitelia, regionálne úrady tieto peniaze zhromažďujú na takzvanom "plynovom účte" na pokrytie rozpočtového deficitu samozvanej republiky, ktorý dosahuje 45 - 50 %, uviedla už skôr agentúra Interfax.
https://mbiz.censor.net/news/3293910/vl ... _gazpromom

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49502
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 16 říj 2021, 12:37

https://ekonomickydenik.cz/americky-ply ... ove-krize/
Americký plyn do Číny místo do Evropy? Podle insiderů usiluje Čína o miliardovou dohodu uprostřed plynové krize
Do konce roku by mohly velké čínské společnosti a američtí vývozci podepsat smlouvy o dodávkách zkapalněného zemního plynu. Dohoda by mohla mít hodnotu desítek miliard dolarů, píše webový portál ekonomického deníku Handelsblatt. Pokud k dohodě mezi oběma stranami dojde brzy, Evropa by mohla zůstat takříkajíc na holičkách, upozorňuje list.

Velké čínské společnosti vedou podle zasvěcených osob pokročilá jednání s americkými vývozci o mnohamiliardové smlouvě o dodávkách zkapalněného zemního plynu (LNG) s ohledem na energetickou krizi. Jednalo by o něm nejméně pět korporací, včetně státního Sinopec a China National Offshore Oil Company (CNOOC). Agentuře Reuters to v pátek řeklo několik zasvěcených insiderů obeznámených s touto záležitostí.

Dohoda by mohla mít hodnotu desítek miliard dolarů.

„Očekáváme, že smlouvy budou podepsány do konce roku,“ uvedl jeden z lidí z Pekingu.

„Důvodem je především celosvětová energetická krize a ceny, které nyní vidíme. Dodávky z USA jsou nyní atraktivní,“ podotkl.

Na americké straně podle něj probíhají jednání především se společnostmi Cheniere Energy a Venture Global.

Podle jednoho z insiderů by jen Sinopec mohl dodávat asi čtyři miliony tun ročně. Zkapalněný plyn může být dopravován velkými cisternovými loděmi, v přístavech pak může být přeměněn zpět na plyn a následně dodáván do plynových sítí. Oslovené společnosti se na dotaz nechtěly vyjádřit.

Rostoucí ceny plynu a stále častější výpadky elektřiny vyvolávají Čínské lidové republice velmi diskutovanou otázku bezpečnosti dodávek. Jednání s americkou stranou, která byla zahájena na začátku roku, proto v posledních týdnech nabrala na intenzitě.

Čína již letos předstihla Japonsko na pozici největšího světového odběratele LNG a mohla by si tuto pozici upevnit.

Státní podniky pod tlakem
„Všechny státní podniky jsou pod tlakem, aby udržely bezpečnost dodávek,“ uvedl jeden z pekingských obchodníků.

Nedávné zvýšení cen podle něj zvýšilo potřebu uzavírat dlouhodobé smlouvy o dodávkách. Ceny zemního plynu v Asii se letos zvýšily více než pětkrát. To zvyšuje obavy z nedostatku elektřiny v zimě.

Na vrcholu čínsko-americké obchodní války v roce 2019 za tehdejšího amerického prezidenta Donalda Trumpa se obchod s plynem mezi dvěma největšími světovými ekonomikami nakrátko zastavil.

Pokud k dohodě mezi oběma stranami dojde brzy, Evropa by mohla zůstat takříkajíc na holičkách. Podle odborníků nejsou zdejší zásobníky plynu tak plné jako v loňském roce. Ceny emisních povolenek, které jsou potřebná například pro provoz plynových elektráren, navíc prudce vzrostly.

Tankerové lodě se zkapalněným zemním plynem (LNG) by tak mohly zamířit místo do Evropy do Asie, kde lze dosáhnout ještě vyšších cen.

Velkoobchodní ceny na nizozemské burze s plynem tak od ledna vzrostly o více než 400 procent. Velkoobchodní ceny elektřiny se zdvojnásobily.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49502
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 16 říj 2021, 12:46

https://cz.sputniknews.com/20211015/evr ... 76864.html
Evropa začala spotřebovávat plyn z podzemních plynojemů
Evropa začala spotřebovávat plyn z podzemních plynojemů. Vyplývá to z informace Gas Infrastructure Europe.
Podotýká se, že podle výsledků plynového dne 13. října odběr plynu poprvé převýšil načerpání, a to značně, o 70 procent.
13. října začaly odebírat plyn z plynojemů Německo, Francie, Rakousko a Česko. Maďarsko spotřebovává své zásoby od začátku října, Nizozemsko – od 5. října, Polsko – od 10., a Slovensko – od 11. října.
Upřesňuje se, že v závislosti na povětrnostních podmínkách může později v jednotlivých zemích čerpání pokračovat.
V roce 2020 začal přechod od načerpávání k odběru v Evropě ve stejném termínu – 12. října. Počasí je v letošním roce také přibližně stejné jako loni. Očekávaná průměrná teplota v říjnu 2021 je nižší než loňská o necelou polovinu stupně.
Přitom v roce 2020 byla situace zcela jiná – v plynojemech byl rekordní objem plynu nahromaděný v důsledku dvou teplých zim a pro trh bylo výhodné začít spotřebovávat zásoby o něco dříve. V letošní sezóně jsou ale zásoby na historicky minimální úrovni, něco přes 78 %. Očekávalo se, že načerpání plynu do podzemních plynojemů v Evropě bude trvat déle, protože je nutno vytvořit větší zásoby.
Podotýká se, že hlavním činitelem, který vyvolává růst cen plynu, je stav zásob plynu v evropských plynojemech a nemožnost je naplnit na bezpečnou úroveň do příchodu zimy kvůli globálnímu deficitu. Svůj vliv na to má také růst ceny paliva na jiném, ještě silnějším pólu poptávky – v Asii.
Vicepremiér RF Alexandr Novak 15. října prohlásil, že vysoké ceny plynu v Evropě se vysvětlují nikoli nedostatečnou nabídkou, ale nízkou úrovní naplnění plynojemů. Podotkl rovněž, že Rusko plní dohody v plném objemu a že evropští partneři to potvrzují.
Téhož dne člen výboru pro energetiku spolkového sněmu za stranu Alternativa pro Německo Steffen Kotré v rozhovoru pro noviny Izvestija potvrdil, že Rusko splnilo všechny své závazky, pokud jde o dodávky plynu. Zdůraznil, že tím, že obviňuje Moskvu z růstu cen energetických nosičů, překládá Evropa odpovědnost za následky své ideologizované energetické politiky.
Předtím, 14. října, Novak oznámil, že plynovod Nord Stream 2 bude hotov v nejbližších dnech. Podle jeho slov záleží další vývoj situace s fungováním plynovodu na evropském regulátoru. Vicepremiér kromě toho zdůraznil, že evropští partneři nepožádali zatím Rusko o zvýšení dodávek plynu.
Předseda výboru spolkového sněmu SRN pro ekonomiku a energetiku Klaus Ernst vyslovil názor, že co nejrychlejší uvedení do provozu plynovodu Nord Stream 2 by napomohlo snížení cen plynu. Oznámil rovněž, že růst cen plynu je spojen mj. se snížením dodávek zkapalněného zemního plynu (LNG) do Evropské unie.
Prezident RF Vladimir Putin 13. října vysvětlil, že růst cen plynu v Evropě je důsledkem nedostatku elektrické energie, a nikoli naopak. Podotkl, že v létě v Evropě nepospíchali s obnovením zásob v podzemních plynojemech.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
martanus
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 16726
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od martanus » 20 říj 2021, 22:37

"Nepamatuji si dobu, kdy by se v lodní dopravě dělo tolik extrémních událostí"

deepl překlad
V čele stojí kontejnerová doprava, jejíž sazby se vyšplhaly na stratosférická maxima. Sazby za přepravu suchého volně loženého zboží vyskočily na úroveň, která nebyla zaznamenána více než deset let. Nyní se k nim přidala i přeprava zkapalněného zemního plynu. Spotové sazby za přepravu zkapalněného zemního plynu "vzrostly o 40 % během jediného dne - pátku - na již tak vysokou úroveň," napsal Nolan ve své týdenní zprávě.

Společnost Clarksons Platou Securities uvedla, že referenční spotové sazby pro třípalivové lodě na přepravu LNG s dieselovým motorem činily v pondělí 157 500 USD za den, což je o 86 % více než v předchozím týdnu. Sazby za lodě s pohonem MEGI činily 180 000 USD za den, což je o 65 % více než v předchozím týdnu. Dokonce i sazby za starší parní LNG lodě jsou šestimístné: 110 000 USD za den, což je o 60 % více než v předchozím týdnu.
https://www.zerohedge.com/commodities/i ... g-shipping

Obrázek
A : "Kdo jednou poznal světlo, už nikdy nechce žít ve tmě"
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49502
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 21 říj 2021, 19:02

https://www.prvnizpravy.cz/zpravy/zprav ... -pro-sebe/
Čína chce americký zkapalněný plyn jenom pro sebe
Plyn je stále dražší. Je to také kvůli obrovské poptávce Číny po zkapalněném plynu. Korporace z Čínské lidové republiky nyní chtějí nakupovat v USA. To může být pro EU problém.

Velké čínské společnosti vedou pokročilé rozhovory s americkými exportéry o mnohamiliardové smlouvě na dodávku zkapalněného zemního plynu (LNG) s ohledem na energetickou krizi. Podle tiskové agentury Reuters o tom vyjednává nejméně pět korporací, včetně státního Sinopec a China National Offshore Oil Company (CNOOC). Dohoda by mohla mít hodnotu desítek miliard dolarů.

Zkapalněný plyn je dodáván velkými tankery. Poté se převádí zpět na plyn a poté se přivádí do plynárenské sítě.

„Očekáváme, že smlouvy budou podepsány do konce roku,“ řekl jeden z účastníků z Pekingu, „to je způsobeno především globální energetickou krizí a cenami, které nyní vidíme. Americké dodávky jsou nyní atraktivní."

Na americké straně se jedná hlavně s Cheniere Energy a Venture Global. Sinopec sám může počítat s dodávkami přes čtyři miliony tun ročně, řekl jeden ze zasvěcených.

Druhá největší ekonomika a zároveň největší zpracovatelský průmysl na planetě aktuálně nakupuje trh s LNG a platí rekordní ceny za zajištění dodávek v blížící se zimě. Důvod: V lidové republice je uhlí - nejdůležitější tamní zdroj elektřiny - ve skladovacích nádržích elektráren je ho málo. Země s největším hladem po uhlí na světě má velký problém: Obchodní spor s Austrálií, druhým největším vývozcem uhlí na světě, vedl k přísnému omezení dodávek do Číny.

Pokud dojde k bezprostřední dohodě mezi americkými a čínskými společnostmi, může to být pro Evropu problém. Zásobníky plynu zde nejsou tak plné jako loni. Ceny plynu v posledních měsících prudce rostly. Na podzim a v zimě obvykle stoupají - například kvůli topné sezóně a zvýšené spotřebě energie na osvětlení.

Velkoobchodní ceny na důležitém nizozemském obchodním místě plynu TTF proto od ledna stouply o více než 400 procent. Velkoobchodní ceny elektřiny se zdvojnásobily. Pokud americké tankery se zkapalněným zemním plynem (LNG) zamíří místo Evropy do Asie, pravděpodobně to zvýší ceny.
Podle prezidenta Vladimira Putina chce Rusko do Evropy přepravit více plynu. Státem kontrolovaná ruská společnost Gazprom je již nyní nejdůležitějším evropským dodavatelem. Není jasné, kdy bude uveden do provozu plynovod Nord Stream 2, který může přivést více plynu z Ruska do Evropy. Ruské exportní možnosti však mohou být omezené, vysvětluje Bank of America. Vlastní skladovací zařízení společnosti v Rusku se stále plní a výroba je již tak vysoká, jako byla před téměř deseti lety.

Europoslanci však obviňují Rusko ze záměrného zvýšení ceny plynu, aby rychle získalo provozní licenci na plynovod Nord Stream 2 Baltské moře. Jejich argumentace: Gazprom plní stávající smlouvy, ale odmítá rezervovat další dodávky plynu prostřednictvím stávajících plynovodů. Navzdory vysokým cenám Gazprom nesplňuje vyšší poptávku a dokonce omezil vlastní produkci. Gazprom to odmítá.

Rostoucí ceny plynu a rostoucí výpadky elektřiny mezitím vyvolaly otázku zabezpečení dodávek v Číně. Rozhovory s americkou stranou, které již začaly na začátku roku, proto v posledních týdnech nabraly na rychlosti.

Na vrcholu čínsko-americké obchodní války v roce 2019 za vlády tehdejšího amerického prezidenta Donalda Trumpa se obchodování s plynem mezi dvěma největšími ekonomickými velmocemi světa krátce zastavilo.

Čína již letos předběhla Japonsko jako největšího světového kupce LNG a mohla by tuto pozici konsolidovat.

„Státní společnosti jsou pod tlakem, aby udržely bezpečnost dodávek,“ řekl obchodník sídlící v Pekingu. Nedávné zvýšení cen zvýšilo potřebu dlouhodobých dohod o dodávkách. Ceny zemního plynu v Asii se letos více než ztrojnásobily. To zvyšuje obavy z nedostatku energie v zimě.

Hlavy států a předsedové vlád EU se chtějí s vysokými cenami plynu a možnými problémy s dodávkami vypořádat na svém summitu na konci října. Komisařka EU pro energetiku Kadri Simsonová oznámila, že brzy představí plán reformy evropského trhu s plynem. Španělsko a Itálie navrhly společné nákupy plynu v EU. Země by tak získaly silnější pozici v nákupu.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 17958
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od petrp » 22 říj 2021, 09:19

POHONNÉ HMOTY JSOU DRAHÉ NAPŘÍČ EVROPOU, PRODEJCI POD TLAKEM POUKAZUJÍ NA PRAVÝ DŮVOD
Když vám někdo dokola vyčítá, jak moc draho něco prodáváte, i když na výslednou cenu máte minimální vliv, co uděláte? No poukážete na to, co z ceny tvoří největší část. Prodejci paliv to běžně nedělají, teď už jim nezbylo nic jiného.

Ceny pohonných hmot v současné době atakují svá dlouholetá maxima, v mnoha zemích pak padají i historické rekordy. To je případ hlavně Německa, kde se motorová nafta prodává v průměru za 1,555 Eur (cca 39,80 Kč). Tím byl překonán dosavadní vrchol ze srpna 2012, kdy jeden litr dieselu stál 1,554 Eur (39,70 Kč). Super E10 je pak u našich sousedů k mání za 1,667 Eur (42,60 Kč), načež taktéž málem povyskočil na vrchol historických žebříčků – dražší byl totiž jen v září 2012, kdy litr stál 1,709 Eur (43,70 Kč).

Pokud si nicméně myslíte, že být pumpařem je stejně lukrativní živobytí jako za komunismu, mýlíte se. Nenasytní skutečně nejsou majitelé čerpacích stanic, nýbrž stát. Spolková asociace olejářských firem Uniti tak už začala otevřeně uvádět, kolik by paliva stála v Německu bez daní – v tu chvíli by lidé platili za litr motorové nafty pouze 70 eurocentů (17,90 Kč) a za Super E10 dokonce jen 65 eurocentů (16,60 Kč). I proto zaznívá stále více hlasů vyzývajících politiky ke snížení daňové zátěže. Ta má nicméně od 1. ledna 2022 ještě vzrůst, navýšena bude daň související s CO2.

Nejde nicméně pouze o Německo, s nemalou kritikou vytáhli proti politikům i Francouzi. Zvláště poté, co obchodní řetězec E.Leclerc přišel s neobvyklým krokem – zákazníkům se stejnou motivací začal na svých čerpacích stanicích účtovat tutéž cenu, za jakou paliva nakupuje i se všemi daněmi. Majitel řetězce Michel-Édouard Leclerc uvedl, že nejde ani tak o marketingovou akci, chce tím hlavně poukázat na nenasytnost státu, aby lidé podobně jako v Německu viděli, že marže čerpadlářů jsou minimální. A také chtěl upozornit na liknavost státi. Podle něj je jasné, že se v důsledku dražších pohonných hmot zdraží úplně všechno, politici ale jen řeční. A ceny rostou nadále.

Proč se tak děje, nemusíme dlouze spekulovat. Jak Německo, tak Francie jsou zeměmi, které ve velkém podporují elektromobilitu. Jak přitom spočítala Deutsche Bank, na jedno auto vyšší střední třídy připadá v rámci celého jeho životního cyklu vládní podpora přes 20 tisíc Eur (511 tisíc Kč). Nejde totiž pouze o dotace snižující pořizovací cenu, ale také o granty spojené s výstavbou továren a podobně. Jen za září tak stát de facto mohl přijít o více než 17 miliard korun.

Jelikož přitom Němci hodlají s dotační politikou pokračovat minimálně do roku 2025, je pravděpodobné, že úleva je v nedohlednu. Z toho ve výsledku mají radost snad jen v českém pohraničí, kde Němci aktuálně začínají tankovat ve velkém. Jakkoliv totiž i u nás došlo ke zdražení, stále jsou benzin (průměrná cena 35,47 Kč) i motorová nafta (34,07 Kč) levnější než v jejich domovině. A zjevně tomu bude i v zimě, kdy podle analytiků mají ceny v Česku dosáhnout 40 korun za litr.
https://pravyprostor.cz/pohonne-hmoty-j ... avy-duvod/
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49502
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 22 říj 2021, 16:08

https://www.prvnizpravy.cz/zpravy/zprav ... a-trikrat/
V bitvě o LNG mezi Evropou a Asií cena přepravy tankery vzrostla třikrát
Evropa a Asie ze strachu z nedostatku plynu v zimě bojují o LNG náklad. Díky rekordním cenám jsou příjmy obchodníků na spotovém trhu 5-6x vyšší než výdaje.

Na této vlně vydělají i rejdaři. Od začátku září se kvůli vysoké poptávce ceny přepravného pro přepravce plynu ztrojnásobily.

Současné výdaje obchodníků na jeden LNG náklad ze Spojených států jsou v průměru 20 milionů USD a příjem z jeho prodeje na spotovém trhu v Evropě je 100 milionů USD, v Asii - 144 milionů USD. Investory jsou lodní společnost Flex LNG, která vlastní 13 tankerů plynu.

Majitel lodi poukazuje na to, že současná situace přináší značné zisky také dodavatelům LNG v rámci dlouhodobých smluv navázaných na cenu ropy. Získají tak 20–30 milionů dolarů na každé zásilce.

Bitva o dodávky LNG vedla k nárůstu poptávky po tankerech. Flex LNG cituje údaje Baltic Exchange, že od začátku září se náklady na přepravu pro přepravce plynu ztrojnásobily. Takže za jízdu z amerických terminálů LNG do Spojeného království budete muset zaplatit 193 tisíc dolarů za den a do Japonska - 205 tisíc dolarů.

„Tankery přepravující LNG přes Pacifik se obchodují s přirážkou oproti zásilkám přes Atlantik kvůli nedostatku přepravců plynu pro Asii, vysoké globální poptávce po LNG a vysokým sazbám za přepravu v Evropě,“ řekl pro Lloyd's List Tim Mendelssohn, generální ředitel společnosti Spark Commodities. Podle singapurského odhadce rozdíl mezi náklady na dopravu do Asie a Evropy roste o 64 tisíc dolarů za den.

Poptávka po plynu letos v celém světě vzrostla a omezené dodávky vzbudily obavy, že letošní zimu dojde palivo a ceny plynu raketově vyletí. Jejich růst podporuje i konkurence z Evropy a Asie o LNG. Většina zkapalněného plynu jde do Asie, kde se platí více než v Evropě. V sezóně přečerpávání do zásobníků zemí EU chybělo oproti loňsku 8 miliard metrů krychlových.

Flex LNG věří, že zvýšení nákladů na přepravu LNG tankery povede k tomu, že ceny plynu na spotovém trhu budou nadále růst. Nyní v Evropě přesahují 1 000 dolarů za tisíc metrů krychlových a v Asii - 1 200 dolarů. Očekává se, že pokles cen začne až v dubnu příštího roku - až skončí topná sezóna.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49502
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 23 říj 2021, 15:47

https://ekonomickydenik.cz/kvuli-drahem ... uze-trvat/
Největší evropský výrobce AdBlue Duslo dramaticky omezuje výrobu. Hlásí brutální ztrátu
Nedostatek kapaliny AdBlue, která je nutná pro provoz většiny kamionů i některých dieselových aut, je zapříčiněn zejména drahým zemním plynem. Ten je totiž základní vstupní surovinou při výrobě kapaliny. Při jeho současných vysokých cenách je výroba aditiva pro producenty nerentabilní. Dnes to uvedl Karel Hanzelka, mluvčí skupiny Agrofert, do níž patří i výrobce AdBlue, společnost Duslo Šala. Slovenský podnik, který je největším dodavatelem AdBlue v Evropě, už přitom oznámil významné omezení výroby. Jak dlouho současná situace potrvá, podle Hanzelky nelze odhadovat, rozhodne situace na trhu s plynem. Do února 2017 vlastnil koncern Agrofert tehdejší ministr financí a současný premiér Andrej Babiš, kvůli zákonu o střetu zájmů vložil své akcie do svěřeneckých fondů.

Poptávka po AdBlue vzrostla podle distributorů v posledních týdnech o 70 až 100 procent, navíc několikanásobně stouply ceny kapaliny. Její nedostatek podle dopravců ohrožuje fungování silniční dopravy, bez AdBlue totiž nemůže jezdit většina nákladních vozidel.

„Určitě nás nečeká nic dobré, začali jsme generovat brutální ztrátu,“ uvedl pro slovenský server Pravda.sk ředitel Duslo Petr Bláha.

Na omezování či zastavování výroby AdBlue upozornilo i Sdružení nákladních silničních dopravců ČESMAD. „Celá Evropa a s ní i Česká republika zapomněla zařadit AdBlue mezi strategické suroviny. Přitom při přerušení dodávek dojde k zastavení prakticky všech nákladních vozidel, autobusů i stavebních strojů. Tedy taková malá apokalypsa, kdy by během několika hodin došlo i ostatní palivo na čerpacích stanicích, zastavily by se výrobní závody a ustalo zásobování zbožím i základními potravinami. Neblahým příkladem, sice z jiné příčiny, je Velká Británie,“ uvedl v tiskové zprávě Martin Felix z ČESMAD.

Podle slov hlavních distributorů však zatím dodávky na čerpací stanice, byť za podstatně vyšší cenu, ohroženy nejsou. Zaznemanány už však byly lokální výpadky.

Omezení výroby
Na výrobu aditiva tvrdě dopadají zejména současné vysoké ceny a nedostatek zemního plynu. „Situace je kritická v celé Evropě. Chemické továrny napříč Evropou, které používají zemní plyn jako vstupní výrobní surovinu, odstavují nebo omezují výrobu, protože výroba jakýchkoli produktů ze zemního plynu je nyní nerentabilní. To dopadá i na produkci AdBlue,“ řekl Hanzelka.

Duslo je jedním z největších výrobců AdBlue ve střední Evropě. Podle Hanzelky se podnik snaží výrobu kapaliny udržet, i když omezeně. „Zásobujeme své stávající velkoobchodní zákazníky, bohužel ale musíme odmítat zákazníky nové. Nejsme schopni na trhu kapacitně pokrýt výpadky ostatních výrobců,“ podotkl. Společnost vyrábí AdBlue ve svých továrnách na Slovensku, v Německu a částečně také v Česku.

Zákaz vývozu
Slovenský ministr hospodářství Richard Sulík podle serveru Polnoinfo.sk uvedl, že dostatek přípravku bude v budoucnosti problém a nevyloučil ani to, že ministerstvo zakáže jeho vývoz. Mezi hlavní zákazníky společnosti Duslo, jsou přitom podle jejího ředitele, hlavně zahraniční firmy.

Podle něj je samostatná výroba AdBlue ekonomicky neudržitelná, a proto je součástí výroby jiných produktů ze zemního plynu.

AdBlue do státních rezerv
O situaci kolem AdBlue ve čtvrtek jednal i speciální tým složený ze zástupců ministerstva průmyslu a obchodu, ministerstva dopravy, Správy státních hmotných rezerv, Svazu chemického průmyslu, společností Čepro a Česmad. Podle ministra průmyslu, obchodu a dopravy Karla Havlíčka jsou současné lokální výpadky nabídky aditiva u prodejců způsobeny hlavně z logistických důvodů, a to v důsledku vyšší poptávky.

„Přesto jsme se dohodli, že se obratem vyhodnotí nejbližší kapacita evropských výrobců a našich dopravců, dále požadavky distributorů a prodejců, s tím, že se bude na denní bázi operativně monitorovat nabídka a poptávka,“ uvedl Havlíček.

Dodal, že doporučí vládě, aby Správa státních hmotných rezerv současně spustila proces na pořízení základního množství AdBlue do státních rezerv. „Ale pouze pro budoucí potřeby integrovaného záchranného systému, větší množství není nezbytné pořizovat,“ podotkl.

Smlouvy na rok
Podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) mají velké sítě čerpacích stanic smlouvy na dodávky podle poptávky na další minimálně rok.

AdBlue, které vzniká jako vedlejší produkt při výrobě umělých hnojiv, snižuje emise oxidů dusíku ve výfukových plynech. Všechna vozidla používající AdBlue z výroby jsou vybavena elektronickým systémem znemožňujícím jejich provoz bez této kapaliny, což znemožňuje obcházení emisních norem. Spotřeba při jízdě závisí na typu vozidla a rovněž stylu jízdy, u současných dieselových osobních aut je nyní v průměru okolo jednoho litru na tisíc kilometrů.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49502
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 23 říj 2021, 17:27

https://www.prvnizpravy.cz/zpravy/zprav ... ove-krizi/
Evropa byla zbavena své poslední naděje na záchranu v plynové krizi
Poslední nadějí pro země EU zůstal Katar, jelikož donedávna oznamoval rozsáhlé plány na vytlačení Gazpromu z trhu EU. Na poslední chvíli však Dauhá přiznalo, že není schopno Evropě pomoci. Stalo se něco?

Právě uplynulý týden byl v Evropě poznamenán uznáním Kataru nemožnost zvýšit dodávky jím vyrobeného zkapalněného zemního plynu (LNG).

„Jsme na maximu v tom, že jsme dali všem našim zákazníkům jejich zaplacené objemy," řekl katarský ministr energetiky Saad al-Kaabi. „Jsme svědky obrovské poptávky od všech našich zákazníků, ale bohužel nejsme schopni uspokojit každého.“

Podle listu Le Vif Saad al-Kassbi Katar však dosáhl svých „maximálních“ kapacit, produkuje přibližně 77 milionů tun ročně.

Tyto poznámky jsou o to překvapivější, že loni v červnu Saad al-Kaabi prohlásil: „Cílem Kataru je být nejlevnějším výrobcem LNG a poté uvést na trh objemy, které rostou nejvíce.“ . V únoru 2021 stejný ministr řekl, že „země má v úmyslu být největším dodavatelem plynu na trh po dobu 20 let“.

Saad al-Kaabi se poté zavázal, že navzdory pandemii koronaviru v následujících letech výrazně zvýší kapacitu zkapalňování plynu. Existovaly dokonce předpovědi, že Katar bude připraven výrazně stlačit Gazprom na evropském trhu s plynem.

V médiích EU a prostřednictvím jejího vysokého úřadu se však dnes v kontextu současné energetické krize a hrozící zimy ozývají téměř hysterické příběhy a prohlášení. Evropané nejenže cítí, že by letos v zimě mohli velmi brzy zamrznout, ale také se domnívají, že není možné situaci napravit, protože není možné očekávat rychlé naplnění zásobníků plynu zemí EU.

Chyby evropských vlád (včetně celé Unie) při přípravě na zimu si Brusel nechce přiznat. A orgány EU sídlící v Bruselu horečně hledají někoho, koho by mohl vinit za to, že zítra budou muset obyvatelé Unie a pod její jurisdikci (asi půl miliardy lidí) sami hledat řešení, jak se zahřát.

Obvykle to bylo Rusko, které bylo cílem jako odpovědná země za potíže v Evropě. Ukázalo se ale, že Moskva plní své závazky vůči EU v dodávkách modrého paliva. Navíc o tom mluví nejen Gazprom, ale uznává to i Brusel. A pak Katar se svým velmi nedávným prohlášením, kde vysvětluje, že „nebude schopen zvýšit objem vývozu zkapalněného zemního plynu“. Našla EU dalšího viníka mrznoucí Evropy?

Celkově patří Katar mezi šest největších zemí na světě, pokud jde o produkci plynu. Většinu plynu odčerpávají ze země Spojené státy. Podle časopisu NS Energy průměrná roční produkce zemního plynu ve Spojených státech amerických v posledních letech činila 921 miliard metrů krychlových. Američané představují 23 % celosvětového objemu plynu vytěženého ze země (4.000 miliard metrů krychlových ročně). Rusko je druhé - 679 miliard (17% světového trhu). Prozkoumané zásoby plynu v Rusku se odhadují na 38 000 miliard metrů krychlových. Většina je na Sibiři. Státní Gazprom je největším světovým producentem zemního plynu, který se na světové produkci podílí přibližně 12 % a na národní produkci 68 %. Třetí je Írán, 244 miliard (6 % světového produkčního trhu). Čtvrtý je Katar se 178 miliardami (4,5 %). Čína produkuje necelých 178 miliard. Šesté místo patří Kanadě, která produkuje 173 miliard (4,5 %). Kanada vyváží více zemního plynu než sama zkonzumuje. Lví podíl exportu jde do Spojených států.

Nabízí se otázka. Proč tedy za těchto podmínek Evropu tak vzrušilo prohlášení Kataru? Faktem je, že tento malý stát na Blízkém východě je skutečným gigantem ve výrobě LNG. Emirát ročně vyprodukuje 107 milionů tun zkapalněného produktu (jedna tuna odpovídá přibližně 1,38 tisícům m3 zemního plynu po zpětném zplynování), čímž sebevědomě zaujímá přední místo na světě v produkci LNG.

Zvenčí, z Evropy, se katarské zásoby LNG zdají ohromné a tento vizuální klam dává lidem, kteří potřebují plyn, pocit, že Dauhá může vždy komukoli, kdykoli a kdekoli pomoci, v jakémkoli množství. Jinými slovy, Katar vypadal jako poslední naděje Evropy uprostřed energetické krize.

Ve skutečnosti tomu tak není. Katar dodává více než 72 milionů tun produktu do asijských zemí (především Číny a Japonska), které po pandemii rychle zotavují své ekonomiky. EU dostává méně než 32 milionů tun. Katar prostě nemá volné zásoby, protože zkapalňovací závody fungují na hranici svých možností. Právě to potvrzuje velmi nedávné prohlášení katarského ministra.

Další plyn by bylo možné posílat do Evropy potrubím. Zásadním a faktickým problémem je ale to, že zde nejsou plynovody, a pokud by tomu tak bylo, mělo by být známo, že ideální trasa (tedy nejkratší) pro jeho výstavbu vede přes Sýrii, zemi, kde je nepravděpodobné, že budou brzy splněny podmínky pro bezpečnou a zajištěnou výstavbu plynovodu a jeho následné využití.

Americký LNG se k Evropanům dostane pouze v případě, že budou souhlasit s jeho nákupem za ceny výrazně vyšší než dnes. Mezitím žádná taková dohoda neexistuje, američtí přepravci plynu vyvážejí LNG do Asie, kde se jim daří mnohem lépe než v Evropě, pokud jde o podnikání.

LNG také Evropa nemůže získat od Kanaďanů, protože tato země se stěží vyrovná s dodávkami zkapalněného plynu do Spojených států a s ostatními prostě nemá nic společného. Role spasitele Evropy není vhodná ani pro Čínu, která se ve skutečnosti nedokáže vypořádat se svými vlastními energetickými otázkami. Kromě toho je kvůli tlaku západních států jakýkoli přesun z Číny do EU považován za pokus asijského giganta o ekonomické zotročení EU. Je tu také Norsko a Alžírsko, ale také bychom neměli očekávat zázrak, protože tyto země již dodávají do Evropy maximální možné objemy. Rusko zůstává, ale také plní své závazky z dlouhodobých smluv včas,

Nejdříve Rusko musí naplnit své zásobníky. Za druhé, nedostatek plynu v EU je podle ministra energetiky Ruské federace Alexandra Novaka 25 miliard metrů krychlových. Je tedy nereálné převést takovou částku před přechodem do roku 2022 ani přes Nord Stream 2 (jeho roční kapacita je 55 miliard metrů krychlových), ale část problému pomocí Nord Stream 2 by se dala vyřešit.

Brusel se také trápí s certifikací plynovodu a není odhodlán jej vyjmout z působnosti třetího energetického balíčku, který odsuzuje Nord Stream 2 k provozu na poloviční kapacitu. Abychom byli spravedliví, Rusko o moc nezchudne, když se u dveří Gazpromu seřadí vstřícnější kupci z Asie, Turecka, Srbska a některých zemí EU (v rozporu s mainstreamem – například Rakousko a Maďarsko).

Brusel, který se snaží uškrtit nebo omezit Nord Stream 2, se nakonec střelí do vlastní nohy a skladovací prostory států EU jsou zcela jistě nedostatečně naplněny. Nadále ale hledá v zahraničí osoby odpovědné za vnitřní situaci EU.

Přitom je třeba připomenout smlouvu podepsanou mezi Katarem a Čínou na konci září 2021 jak informovala agentura Anadolu: „Qatar Petroleum podepsalo dlouhodobou smlouvu o prodeji zkapalněného zemního plynu (LNG) se svým protějškem CNOOC, dceřinou společností China National Offshore Oil Corporation, na dodávku 3,5 milionu tun zkapalněného zemního plynu ročně. Doba trvání dohody o prodeji zkapalněného zemního plynu mezi oběma stranami se od příštího roku prodlouží na příštích 15 let, což naznačuje, že Katar by upřednostňoval dodávky svého plynu do Číny než do EU“.

Zdá se tedy, že chyba je na straně politiků v Bruselu a různých zemích EU, kteří nebyli schopni řádně vyjednat dodávky plynu a naplánovat jeho spotřebu.
Zdá sa vám divné, že Amerika je najväčší vývozca aj najväčí dovozca plynu? To je práve tá Amerika, deti...
Plynovody neexistujú - je tam po trase až príliš veľa lúpežníkov v kravatách. A medzi americkými prístavmi môžu tovar prepravovať len lode vlastnené američanmi, pod americkou vlajkou a s americkou posádkou :smich: . Takže plynové tankery tam nikto normálny neprevádzkuje a plyn preťahujú cez pol planety ako mačka mačence.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49502
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 24 říj 2021, 16:17

https://cz.sputniknews.com/20211023/bab ... 74507.html
Babiš se vysmál snaze zbavit se závislosti na ruském plynu a naštval tím Ursulu
Portál Politico přinesl informace z nedávno proběhlé Evropské radě, které se za Českou republiku účastnil premiér Andrej Babiš. Ten měl vyzvat své evropské kolegy, aby zapomněli na myšlenku zbavit se závislosti na ruském plynu.
„Český premiér Andrej Babiš vyzval své kolegy, aby se vzdali myšlenky, že by kdykoli v budoucnosti mohla skončit jejich závislost na Rusku jako velkém dodavateli plynu. „Zapomeňte na to, že budete někdy nezávislí na Rusku, to se nikdy nestane,“ řekl Babiš podle slov jednoho z diplomatů, který je obeznámen s obsahem konverzace,“ napsalo Politico.
Portál dále uvádí, že český premiér během Evropské rady zmínil, že některé evropské země chybovaly, když kritizovaly rusko-německý projekt plynovodu Nord Stream 2. Měl také uvést, že Maďarsko se díky novému dlouhodobému kontraktu na 15 let, který uzavřelo s Ruskem, ocitá v lepší pozici než mnoho jiných zemí.
„Babiš vyzval lídry, aby usilovali o podobné dlouhodobé kontrakty s Ruskem, což je krok, před nímž výslovně varovala předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová, když říkala, že podobné kontrakty by mohly potenciálně brzdit snahy o boj s klimatickými změnami a přechod na obnovitelné zdroje energie,“ píše Politico.

Evropská rada
O tom, co se odehrávalo na Evropské radě, sám premiér informoval ve videu umístěném na sociální sítě. Podle jeho slov to bylo poslední setkání Evropské rady před odchodem do opozice.
„Rada je za zavřenými dveřmi. Veřejnost se moc o tom, co se tam děje, nedozví. Většinou to, co se prezentuje navenek je občas i jiné než to, co se odehrává uvnitř,“ konstatoval ve videu předseda vlády s tím, že debaty často bývají „hektické i dost agresivní a osobní“.
Babiš nebyl jediným, kdo byl v daný moment na Evropské radě naposledy. Dalším politikem, který se loučil, byla německá kancléřka Angela Merkelová.
„Udělala dvě fatální chyby. V roce 2015 migrace – „wir schaffen das“. A oni to neschaffujou. Evropa to neschaffuje. A (druhá chyba – red.) zrušení jádra v Německu,“ prohlásil o vládě Merkelové český premiér.
Dalším z témat byla, podle slov Babiše, migrace a emisní povolenky. Právě emisní povolenky prý výrazně přispívají k raketovému růstu ceny energií.
„Pokud šílenec Frans Timmermans, který chce, aby naše domácnosti, aby lidé, kteří mají domy nebo auta, také perspektivně platili emisní povolenky, tak to je neuvěřitelné. To je konec,“ uvedl na adresu emisních povolenek.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
martanus
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 16726
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od martanus » 25 říj 2021, 21:43

Najednou selhaly dva terminály LNG ve Spojených státech. Kapacity, které lze dočasně vyřadit z provozu, tvoří téměř čtvrtinu celkové produkce zkapalněného plynu.
Zatímco Evropa a Asie soutěží o spotové dodávky LNG, Spojené státy mohou dočasně zastavit kapacity dvou terminálů na výrobu zkapalněného zemního plynu. Takže v plynovodech ve Freeportu LNG dochází k voskování kvůli nečistotám v plynu, uvádí Bloomberg s odkazem na zdroje. Partneři agentury uvedli, že dodávky LNG budou sníženy do začátku listopadu.

Mezitím došlo k mechanické poruše na třetí lince největšího terminálu Sabine Pass, uvedla agentura Bloomberg. Agentura se domnívá, že přerušení hrozí vážným omezením dodávek LNG, zatímco Evropa a Asie se snaží co nejvíce zvýšit nákupy, aby doplnily nízké zásoby paliva na zimu.

Podle RonhEnergy přijaly 24. října všechny terminály LNG 309 milionů metrů krychlových plynu. Celková kapacita Freeport LNG a třetí linky Sabine Pass je přitom 76 milionů metrů krychlových za den. Současný export amerického LNG tak může klesnout o 24,5 %.
Подробнее: https://eadaily.com/ru/news/2021/10/25/ ... mya-sboyat
A : "Kdo jednou poznal světlo, už nikdy nechce žít ve tmě"
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49502
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 26 říj 2021, 12:07

https://www.slovgas.sk/aktuality/e-hege ... -ukrajine/
E. Heger: Slovensko môže profitovať z veľkých zásobníkov plynu na Ukrajine
Brusel/Bratislava 22. októbra 2021 – Závery z oblasti energetiky, na ktorých sa v priebehu samitu EÚ v Bruseli dohodli premiéri a prezidenti členských krajín, zaručujú, že európskym domácnostiam a podnikom by mali pomôcť opatrenia, ktoré krátkodobo zmiernia prudký nárast cien energií. Z dlhodobého hľadiska chce Slovensko svojimi tranzitnými možnosťami pomôcť EÚ napríklad pri väčšom využívaní zásobníkov plynu na Ukrajine. V piatok popoludní po skončení dvojdňového samitu EÚ to potvrdil predseda vlády SR Eduard Heger (OĽANO).

Premiér počas rokovaní šéfom vlád a štátov pripomenul, že Európska komisia vydala manuál, ako môže z hľadiska jednotného trhu postupovať každá členská krajina a čeliť tejto kríze. Zdôraznil však, že Únia by sa mala poučiť zo súčasnej situácie v energetike a zadefinovať si minimálne množstvá plynu v zásobníkoch.

Heger už pri príchode na samit upozornil, že Ukrajina má veľké zásobníky plynu – do 30 miliárd kubických metrov, čiže väčšiu kapacitu, akú v súčasnosti využíva. Podľa jeho slov je SR pripravená využiť svoje tranzitné možnosti a byť dôležitým hráčom v EÚ pri riešení energetickej krízy.

„V prípade, že by sme sa ako EÚ dohodli tieto zásobníky využiť, tak prichádza do úvahy tranzit cez Slovensko. Je to na dohode, ale ak by konečné riešenie bolo také, že by sa zásobníky v lete napĺňali cez Slovensko, a potom by sa v zime dostával plyn do Európy tiež cez Slovensko, tak by to bol veľmi zaujímavý model,“ priznal premiér.

Heger dodal, že okrem návrhov mať naplnené zásobníky plynu v EÚ pred každou zimou sa diskusie lídrov zamerali aj na snahu mať stabilné zdroje energií, kam podľa neho patrí aj jadrová energia.“To jednoznačne potvrdilo aj Slovensko. Vidíme, že z hľadiska stability elektrickej siete sú jadrové elektrárne tým najsilnejším a najistejším zdrojom,“ vysvetlil.

Podľa premiéra výhodou SR je, že má regulované ceny energií pre domácnosti, a preto sa občania tejto krízy nemusia obávať. Spresnil, že cena plynu tento rok klesla a vrátila sa do stavu z roku 2020 a rovnako je to aj s cenami elektriny, kde je oproti vlaňajšku iba mierne zvýšenie.

Technické záležitosti spojené so snahou riešiť krízu cien v energetike preberú v utorok 26. októbra ministri energetiky EÚ a pripravia celkovú analýzu situácie, o ktorej budú premiéri a prezidenti diskutovať aj na decembrovom samite EÚ.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49502
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 26 říj 2021, 12:13

https://www.slovgas.sk/zpravy-v-skratke ... -gazpromu/
India prijala prvý náklad LNG z projektu Jamal LNG, ktorí patrí Gazpromu
Naí Dillí 26. októbra 2021 – India počas víkendu prijala prvý náklad skvapalneného zemného plynu (LNG) z ruského projektu Jamal LNG. Podľa agentúry Reuters to ukázali údaje o tokoch LNG spoločnosti Refinitive Eikon.

Náklad dodala ruská plynárenská spoločnosť Gazprom v rámci svojej dlhodobej zmluvy o predaji LNG s indickou spoločnosťou GAIL. Zásielka LNG, prepravená cez Severnú námornú cestu, Tichý oceán a Indický oceán, cez víkend dorazila do terminálu Dabhol spoločnosti GAIL.

India, štvrtý najväčší dovozca LNG na svete, chce do roku 2030 zvýšiť podiel zemného plynu na svojom energetickom mixe zo súčasných 6,2 % na 15 %, čo jej má pomôcť znížiť emisie.

V septembri krajina deklarovala aj záujem o kúpu podielu v projekte Arctic LNG 2 prevádzkovanom ruskou spoločnosťou Novatek na polostrove Gydan.
Takže ďalší náklad LNG odfrčal preč od europskych brehov za lepším partnerom. Náklad šiel Severnou morskou cestou a cez Tichý a Indický oceán.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49502
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 26 říj 2021, 16:24

https://cz.sputniknews.com/20211025/nem ... 85414.html
Německý velvyslanec označil situaci s cenami plynu za celoevropský problém
Krize cen plynu je celoevropský problém, proto se řeší na široké úrovni, řekl v pondělí novinářům německý velvyslanec v Rusku Gesa Andreas von Geir.
„Krize cen plynu je dost vícestranné téma. Na jejím vyřešení se dnes pracuje. Cenová krize se netýká pouze Německa, je to problém celoevropského rozsahu. Slyšeli jsme, že prezident Ruské federace také prohlásil, že je ochoten přispět svým přínosem k překonání krize cen plynu. Všichni na tom pracují společným úsilím,“ poznamenal diplomat.
Co se týče plynovodu Nord Stream 2, pak podle velvyslance je z technického hlediska dostavěn.
„Je připraven na spuštění. Dnes vzniká téma certifikace. Má být dokončeno legitimně, čistě. Až bude celá procedura certifikace absolvována, pak bude možné mluvit o uvedení Nord Stream 2 do provozu,“ řekl velvyslanec.
21. října učinil prezident RF Vladimir Putin prohlášení, že zvýšení dodávek plynu do Evropy je možné velmi rychle, pokud regulátor SRN certifikuje operátora Nord Stream 2.

Schůzka v normandském formátu
Schůzka ministrů zahraničí v normandském formátu se připravuje, ale datum nebylo zatím stanoveno, sdělil Gesa Andreas von Geir.
„Během poslední schůzky s panem Putinem řekla paní Merkelová, že se má konat schůzka na nejvyšší úrovni v normandském formátu. Za účelem její přípravy se mají setkat ministři zahraničí. Vím, že se příprava schůzky ministrů zahraničí dnes koná, ale přesné datum této schůzky nebylo zatím stanoveno,“ řekl velvyslanec.
Takzvaný normandský formát jednání o Ukrajině existuje od června 2014. Lídři Německa, Ruska, Ukrajiny a Francie projednali tenkrát poprvé během oslav 70. výročí výsadku spojenců v Normandii urovnání konfliktu na Donbasu. Předcházející summit se konal v Paříži 9. prosince 2019. V poslední době projednávají strany na různé úrovni perspektivy spolupráce v tomto formátu.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49502
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 26 říj 2021, 16:28

https://cz.sputniknews.com/20211025/pol ... 95228.html
Polsko dodá v úterý do Moldavska milion metrů krychlových plynu
Polská ropná a plynárenská společnost PGNiG dodá v úterý do Moldavska jeden milion metrů krychlových zemního plynu, uvedla společnost ve svém prohlášení.
Tisková služba moldavského kabinetu dříve v pondělí informovala, že Moldavsko podepsalo smlouvu o zkušebním nákupu jednoho milionu metrů krychlových plynu od společnosti PGNiG.
„Společnost PGNiG Supply & Trading ve spolupráci s americko-ukrajinskou skupinou ERU vyhrála výběrové řízení na dodávky zemního plynu do Moldavska,“ uvedla polská společnost ve svém prohlášení. „Bude to první dodávka plynu do této země z jiného než ruského zdroje,“ uvedla společnost PGNiG.
Polský operátor upřesňuje, že „PGNiG Supply & Trading (PST) ve spolupráci se skupinou ERU dodá v úterý 26. října do Moldavska jeden milion metrů krychlových zemního plynu“.

Společnost PGNiG upřesnila, že dodávky plynu jsou výsledkem výběrového řízení na jedinou dodávku plynového paliva, které vyhlásila státní společnost Energocom. „Tendr byl naléhavě uspořádán kvůli snížení dodávek plynu do Moldavska ze strany Gazpromu,“ uvádí se v prohlášení.
„Skupina PGNiG je hluboce oddána principu energetické solidarity, který vnímáme jako nezbytnou podmínku správného fungování trhu s plynem v Evropské unii a sousedních zemích. Na základě této zásady jsme se rozhodli zúčastnit se tendru na urgentní dodávku plynu do Moldavska, které mělo problémy s ruskými dodávkami,“ uvedl předseda představenstva PGNiG Pavel Majewski.
Plyn bude dodáván přes hraniční přechod na moldavsko-ukrajinské hranici.
V důsledku snížených dodávek plynu vyhlásila moldavská vláda 22. října stav nouze. Podle úřadů země objem plynu dodávaného do země nejenže nestačil pokrýt poptávku, ale také představoval vážné riziko vážných problémů a poruch přepravního systému kvůli nedostatečnému tlaku v plynovodech.

Situace v Moldavsku
Složitá situace týkající se dodávek plynu do Moldavska se zkomplikovala vinou země samotné. Dluhy za dodaný plyn činí 433 milionu dolarů. Bez jejich zaplacení může dojít k zastavení dodávek, informoval tiskový mluvčí Gazpromu Sergej Kuprijanov.
„V současné době vznikla velmi složitá situace s dodávkami ruského plynu do Moldávie. Vina za to leží zcela na vládě Moldávie. Jedná se o krizi neplacení ze strany Moldávie za ruský plyn,“ řekl.
Kuprijanov vysvětlil, že země dluží za již dodaný plyn. Kuprijanov přitom uvedl, že Gazprom je připraven prodloužit kontrakt na dodávky plynu do Moldavska, pokud bude dluh kompletně uhrazen.
Kuprijanov vysvětlil, že země dluží za již dodaný plyn. Kuprijanov přitom uvedl, že Gazprom je připraven prodloužit kontrakt na dodávky plynu do M, pokud bude dluh kompletně uhrazen.
Plyn museli poláci nakoupit od někoho z EU z ukrajinských zásobníků.


https://t.me/sputnikcesko/884
🗣Pokud Moldavsko kompletně nezaplatí dluh za dodávky plynu a od 1. prosince nebude podepsána nová smlouva, pak Gazprom dodávky zastaví. Prohlásil to oficiální mluvčí společnosti Sergej Kuprijanov. Dluh Moldavska za dodaný plyn činí 433 milionů dolarů a s přihlédnutím ke prodlení plateb je to 709 milionů dolarů.

❌Kuprijanov dodal, že v situaci s dodávkami plynu neexistuje žádná politika, Gazprom nemůže fungovat se ztrátou.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49502
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 26 říj 2021, 16:34

https://www.prvnizpravy.cz/zpravy/zprav ... dnou-dobu/
Dva americké terminály LNG selhaly v nevhodnou dobu
Najednou selhaly dva terminály LNG ve Spojených státech. Kapacity, které jsou dočasně vyřazeny z provozu, tvoří téměř čtvrtinu celkové produkce zkapalněného plynu.
Zatímco Evropa a Asie soutěží o spotové dodávky LNG, Spojené státy dočasně zastavují kapacity dvou terminálů na výrobu zkapalněného zemního plynu. V plynovodech ve Freeportu LNG dochází k voskování kvůli nečistotám v plynu, uvádí Bloomberg s odkazem na zdroje. Partneři agentury uvedli, že dodávky LNG budou sníženy do začátku listopadu.

Mezitím došlo k mechanické poruše na třetí lince největšího terminálu Sabine Pass, uvedla agentura Bloomberg. Agentura se domnívá, že přerušení hrozí vážným omezením dodávek LNG, zatímco Evropa a Asie se snaží co nejvíce zvýšit nákupy, aby doplnily nízké zásoby paliva na zimu.

Podle RonhEnergy přijaly 24. října všechny terminály LNG 309 milionů metrů krychlových plynu. Celková kapacita Freeport LNG a třetí linky Sabine Pass je přitom 76 milionů metrů krychlových za den. Současný export amerického LNG by se tak mohl snížit o 24,5 %.
Poradce amerického ministerstva pro energetickou bezpečnost Amos Hochstein řekl, že Rusko může a mělo by dodávat více plynu do Evropy prostřednictvím stávajících plynovodů.

„O tom není pochyb a Mezinárodní energetická agentura potvrdila, že jediným dodavatelem, který by mohl tuto zimu ovlivnit energetickou bezpečnost Evropy, je Rusko," řekl Amos Hochstein, napsala agentura Reuters. Poradce pro energetickou bezpečnost amerického ministerstva zahraničí věří, že Rusko může zvýšit produkci, a to rychle, a dodávat plyn stávajícími plynovody.
Objednal si niekto? Neobjednal...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

lasib
Sponzor fóra
Příspěvky: 6348
Registrován: 01 úno 2017, 10:55

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od lasib » 27 říj 2021, 19:20

Rusko chce, aby ceny zemného plynu v Európe klesli z dlhodobého hľadiska o približne 60 %, keďže ich dlhotrvajúci rast by mohol zničiť dopyt po dodávkach od jeho štátnej spoločnosti Gazprom.
Также президент поручил «Газпрому» сразу после закачки топлива в российские хранилища начать плановую работу по повышению объема газа в европейских хранилищах. Это позволит создать более стабильную ситуацию на европейском топливном рынке.
https://www.slovgas.sk/zpravy-v-skratke ... blizne-60/
https://m.tvzvezda.ru/news/202110271843-OjIfM.html

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49502
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 27 říj 2021, 19:23

https://www.prvnizpravy.cz/zpravy/zprav ... opu-o-60-/
Bloomberg: Rusko chce snížit cenu plynu pro Evropu o 60 %
V dlouhodobém horizontu plánuje Ruská federace snížit ceny plynu dodávaného do Evropy o 60 %, na 300-400 USD za 1000 metrů krychlových. Příliš dlouhé závody v plynu by mohly zastavit poptávku po dodávkách Gazpromu.
nformuje o tom agentura Bloomberg s odvoláním na zdroje blízké Ruské federaci.

Podle prvního zdroje, který byl informován o energetické politice v Rusku, v současnosti Ruská federace chce, aby ceny v Evropě byly asi 300–400 USD za tisíc metrů krychlových s argumentem, že taková smlouva pomůže PJSC Gazprom udržet její úroveň na trhu kontinentu, i když země od Spojeného království po Polsko začínají přecházet na čistší zdroje energie.

Druhý zdroj zase oznámil rozsah od 200 do 400 dolarů, ale pro Rusko jsou ceny na tak nízké úrovni považovány za méně přijatelné.

To se v současnosti výrazně liší od referenčních cen v Evropě, které v posledních týdnech pravidelně dosahovaly rekordních úrovní v době energetické krize. V předvečer zimní sezóny navíc hrozilo riziko nedostatku dodávek, protože zásoby plynu na kontinentu jsou ve skutečnosti na nejnižší sezónní úrovni. Toky potrubí jsou tedy omezené a konkurence s Asií o zkapalněný náklad stále trvá.

Připomeneme, že dříve web Strana psal, že Rusko slibuje zvýšení dodávek plynu do Evropy ihned po spuštění "Nord Stream-2".

Gazprom omezil dodávky plynu do Evropy. V pondělí 25. října klesly dodávky plynu prostřednictvím plynovodu Jamal-Evropa na 8 milionů metrů krychlových za den namísto rezervovaných 31 milionů metrů krychlových.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11951
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od kenavf » 27 říj 2021, 21:55

Nemáte odkaz na stránky kde by bol graf/cena toho plynu o ktorom sa bavíme?(vždy nájdem nejaké divné ceny)
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49502
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 27 říj 2021, 21:59

kenavf - napríklad https://www.barchart.com/futures/quotes/TG*1
Ale pozor, ceny sú tam za 1MWh, takže to musíš prepočitavať
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Odpovědět