Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Odpovědět
Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8167
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Skeptik » 09 kvě 2023, 06:34

⬆️ Důležité je, co je toto za ceny.

Zda pouze cena silové elektřiny (стоимость производства электроэнергии), nebo konečná cena, tj. silová elektřina + cena za přepravu (котловой тариф на передачу) + zisk dodavatele (сбытовая надбавка гарантирующего поставщика).
Dle článku v odkaze je celková cena elektrické energie v RF tvořena z těchto 3 částí, a to v poměru cca 40% + 55% + 5%.

Pokud je tedy v tabulce cen elektrické energie uvedena konečná cena, a vypadá to že ano, pak cena silové elektřiny já cca 40% z těch 6-8 RUB (1,70 - 2,20 CZK) ... tedy 2,4 - 3,2 RUB (0,66 - 0,88 CZK).

To by tomu německému požadavku 1,00 - 1,50 CZK za silovou elektřinu odpovídalo.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Příspěvek od Alchymista » 15 kvě 2023, 22:15

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu .... a späť....
https://svobodny-svet.cz/prodeje-aut-v- ... renesance/
Prodeje aut v Německu děsí „zelené”. Uprostřed „elektrické revoluce” přišla benzinová renesance
Není země Evropské unie, která by v tuto chvíli byla do elektrifikace aut zblázněná více než Německo, i celý tamní automobilový průmysl je snad s výjimkou BMW této myšlence stále více oddán. Sami Němci ale dávají svými peněženkami najevo jiné preference.

Máme před sebou čerstvé výsledky německých prodejů nových aut za první čtyři měsíce letošního roku a nevíme, zda se máme smát, brečet nebo jak na ně vlastně reagovat. „Zelené” ale každopádně děsí, neboť jasně ukazují, že ani velmi progresivně smýšlející státy nejsou s to zažehnout plamen elektrifikace aut tak, aby dokázal hořet i poté, co do něj přestanete permanentně přilévat další a další… benzin.

Pokud by věci šly tak, jak si vysnili politici, aktivisté a další zaslepení příznivci elektrického pohonu aut, měly by se v tuto chvíli v Německu prodávat téměř jen elektrifikované vozy. A i kdyby ne, jejich podíl na odbytu by měl masivně stoupat, protože čehokoli jiného v nabídce výrobců rychle ubývá, nemluvě o skrytých i otevřených podporách elektrifikovaných aut v celém procesu od výroby přes marketing až po samotný prodej. Však si uvědomte jen to, kolik reklam na ně zaměřených je přes minimální zájem o elektrifikované vozy v éteru u nás, v Německu vypadá situace ještě úplně jinak.

Jenže nic takového se neděje, ani zdaleka. Už čtvrtý měsíc v řadě jejich odbyt meziročně klesal, naposledy to bylo o 5,3 %, což zmenšilo jejich podíl na trhu na 20,5 %. A to prosím za situace, kdy trh zejména díky rychlejšímu vyřizování starších objednávek s pomocí lepších dodávek komponentů o 12,5 % rostl. Co tedy lidé kupují především? To už skutečně není složitá otázka.

Celkově bylo v Německu prodáno v dubnu 202 947 nových vozů, z nichž 37,7 procenta (76 519 aut) mělo čistě benzinový pohon, což představuje nárůst o 17,7 procenta ve srovnání s loňskem. Také diesely (36 138) šly nahoru, konkrétně o 2,4 procenta, a samy o sobě téměř vyrovnávají podíl všech elektrifikovaných aut dohromady (17,8 procenta tržního podílu). Je to zejména benzinová, ale klidně i spalovací renesance uprostřed něčeho, co mělo být elektrickou revolucí. Není, zejména konec dotací na dobíjecí hybridy poslal prodeje elektrifikovaných aut do kopru. Elektromobily se ještě nějak drží, ale co je čeká, pokud Němci skutečně skončí s jejich podporou ke konci letoška? To pro ně bude jen další rána.

Už dosavadní vývoj jasně ukazuje, že žádná „elektrická revoluce” neexistuje, přirozená poptávka zůstává pořád stejně zanedbatelná (u nás jednotky procent trhu) a jakmile ze hry odstraníte dotace, zájem míří k nule. Dobíjecí hybridy se tak prodejně meziročně propadají o polovinu, a to je třeba říci, že takové auto nemá důvod většině lidí vadit. Funguje v podstatě normálně, „jen” je těžké a drahé. Když ho dostanete jako služební, může vám to být jedno, prostě jezdíte od pumpy k pumpě s nabíjecím kabelem pod podlahou kufru. Elektromobil ale bude nutně omezovat mobilitu podstatné části svých uživatelů, prodat jej bez dotací je ještě těžší.

Ke zmíněnému už jen dvě poznámky, které na první pohled nemusí být patrné. Jednak při tak jasné dominanci spalovacích aut v současných prodejích poněkud padá teorie elektrických evangelistů o tom, že teď už tedy budou prodeje elektromobilů „čistit trh” a zákaz v roce 2035 celý proces jen „doklepne”, takže do 10 až 15 let je se spalovacími vozy amen. Houby s octem, spalovacích aut v tuto chvíli dál a dál přibývá. A zřejmě to tak dál bude, dokud se někdo jejich přímými či nepřímými zákazy nepokusí trend obrátit. Za takové situace budou silnice plné benzinů a dieselů ještě v roce 2050.

A pak se sluší dodat, že i když se dnes automobilový trh jako takový v Německu zotavuje, oproti stavu z předcovidových let je pořád v troskách. Dle dat KBA se ještě v roce 2019 prodalo za první čtyři měsíce roku v zemi 1,19 milionu aut, letošní výsledek je o 27 % horší. I to je následek oné „elektrické revoluce”, která sice reálně neprobíhá, snahy si ji vynutit skoro za každou cenu ale své neblahé dopady mají.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8167
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Skeptik » 16 kvě 2023, 06:57

2293287_74a86.jpg
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 16 kvě 2023, 22:48

https://echo24.cz/a/HXrDF/zpravy-svet-s ... nim-eura-7
Itálie a její spojenci, včetně Česka, jsou schopni zablokovat Euro 7, tvrdí Salvini
Itálie a její spojenci v Evropské unii včetně České republiky mají dostatek sil na to, aby zablokovali pravidla emisní normy pro motorová vozidla Euro 7. Řekl to dnes italský ministr dopravy Matteo Salvini. Norma Euro 7 v současné navrhované podobě by měla od roku 2025 mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší, a to nejen z výfuků, ale i pneumatik a brzd.

„Itálie má společně s Francií, Českou republikou, Rumunskem, Portugalskem, Slovenskem, Bulharskem, Polskem a Maďarskem dostatek sil, aby tento skok do tmy zablokovala,“ řekl Salvini na konferenci prodejců automobilů ve Veroně. „Nyní jsme blokační menšinou, ale chceme se stát většinou,“ dodal podle agentury Reuters.

Norma Euro 7 bude podle expertů znamenat konec výroby cenově dostupných malých aut. Návrh automobilkám podle jejich dřívějšího vyjádření neposkytuje dostatečné množství času, aby si mohly naplánovat vývoj nových vozidel, nainstalovat odpovídající technologie, nasmlouvat dodavatele a přeškolit zaměstnance.

Země EU a zákonodárci mají letos v úmyslu jednat o navrhovaných právních předpisech, které se mají od července 2025 vztahovat na osobní a dodávkové automobily a o dva roky později na autobusy a nákladní auta. Podle Salviniho, který je v italské pravicové vládě předsedou koaliční strany Liga, je navrhovaná emisní norma „jednoznačně špatná“ a nepomáhá ani z hlediska ochrany životního prostředí.

Evropské automobilky se navrhované emisní normě brání, je podle nich příliš nákladná, uspěchaná a zbytečná. Evropská komise (EK) tvrdí, že přísná pravidla jsou potřeba ke snížení škodlivých emisí a také aby se neopakoval skandál kolem falšování testů emisí v automobilce Volkswagen.
Teoreticky ano. Čisto teoreticky :smich:
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 31 kvě 2023, 22:06

ďalšia práčka a strihačka v jednom
https://www.ac24.cz/zpravy-ze-sveta/prv ... roce-2026/
První „bateriový tanker“ na světě se bude zkoušet na moři v roce 2026
Generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk učinil v roce 2017 odvážnou předpověď: (Foto: Tesla X)

„Všechno bude plně elektrické, kromě (paradoxně) raket. Lodě jsou po autech další nejsnadněji řešitelnou záležitostí.“

O šest let později má druhý nejbohatší člověk na světě možná pravdu, pokud jde o další rozmach baterií v lodích.

Japonský bateriový startup PowerX Inc. odhalil 140 metrů dlouhou loď s elektrickým pohonem, která je schopna přepravovat uloženou elektřinu přes oceány. „Bateriový tanker“ bude vybaven 96 kontejnerovými lodními bateriemi, které mohou převážet obnovitelnou energii po celém světě a propojovat sítě, ostrovy a větrné elektrárny na moři. Dokončení plavidla je plánováno na rok 2025, námořní zkoušky na rok 2026.

„Například v Japonsku může bateriový tanker přepravovat energii z regionů s vysokým potenciálem dodávek obnovitelné energie, jako jsou Kjúšú a Hokkaidó, do oblastí s vysokou poptávkou na Honšú nebo pro přenos energie mezi ostrovy,“ vysvětlila společnost.

Zatímco lodě s elektrickým pohonem mohou být budoucností dekarbonizace lodního průmyslu, zdá se, že je potřeba přepravovat uskladněnou energii z obnovitelných zdrojů do dalších sítí po celém světě prostřednictvím nové třídy tankerů.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 31 kvě 2023, 22:13

▲240MWh....to je ekvivalent 240000kWh:3,8kWh=63157L nafty v mechanickej energii(nie vo výhrevnosti). Takže je to ekvivalent tankeru o nosnosti 65 ton? Alebo som niečo zle počítal? :sad:
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 31 kvě 2023, 22:24

počítaš plus minus dobre... :pohoda
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 05 čer 2023, 19:37

https://svobodny-svet.cz/narizovani-ele ... y-miliard/
Nařizování elektromobilů dostane další těžkou ránu, státním kasám budou chybět stovky miliard
Pokud si myslíte, že se na elektrická auta budou politici jen usmívat a dělat první poslední, aby si je někdo koupil, jste na omylu. Jakmile ptáčkům dozpívají a do klecí je chytí, udělají si z nich dojné krávy. Protože daňové příjmy z provozu spalovacích aut jsou jedním slovem obrovské.

Zkusili jste se již někdy zamyslet nad tím, kdo adoruje elektromobily? V prvé řadě jsou to aktivisté, kterým stejně jako politikům, jenž tvoří druhou skupinu, stačí, že tato auta nemají výfuk. Z jejich pohledu jsou tak čistá a prospívají klimatu. Což je pochopitelně nesmysl, ten však pro tuto chvíli přejdeme a přesuneme se ke třetímu táboru, tedy k samotným majitelům. Většina z nich logicky nemá hluboko do kapsy, načež si může dovolit garáž s wallboxem, s níž lze auto aspoň nějak rozumně provozovat.

Takovou možnost pochopitelně nemá kdekdo, nic z toho však výše zmíněné skupiny nezajímá. I když je třeba dodat, že druhá zmiňovaná, tedy politici, se pozvolna začíná probouzet ze snu. Na první pohled to možná sice ještě vidět není, ovšem jen proto, že zavelet nyní k obratu je neskutečně těžké – automobilky totiž do elektromobility nainvestovaly miliardy, ještě více peněz pak politici vytáhli z kapes daňových poplatníků, přičemž dané sumy padly skrze dotace a granty na oltář vývoje, který k ničemu zázračnému nevedl.
Prakticky po celou dobu, kdy informuje o politickém tlaku, zároveň dodáváme, že ani vládní kasy nejsou bezedné. Nedá se tedy ani v nejmenším předpokládat, že ona velkorysá podpora bude věčná. Zvláště když nebude kde brát. A právě to si začínají uvědomovat přinejmenším Britové. Skupina vědců sdružených do organizace zvané Resolution Foundation totiž spočítala, že do konce dekády bude stát přicházet o 10 miliard liber (cca 275 mld. Kč) ročně na daních, jenž běžně vybere z pohonných hmot.

Jelikož aktuálně jde na daní z paliv do britského státního rozpočtu zhruba 32 miliard liber (asi 881 mld. Kč), je proklamovaný skoro třetinový pokles opravdu citelný. Vykompenzovat jej pak nebude zrovna snadné. Dle expertů totiž nelze jednoduše uvalit daň na elektřinu čerpanou na veřejných stanicích, neboť v takové chvíli by prakticky veškerá zátěž dopadla na chudší – bohatí totiž disponují oněmi garážovými wallboxy, s nimiž je spojeno čtyřikrát menší zdanění.

Jonny Marshall, hlavní ekonom Resolution Foundation, tak vyzývá k „modernizaci silničních daní“, jenž bude daleko více brát v potaz právě nastupující elektromobilitu. Jako ideální pak vidí poplatek odvedený z každého ujetého kilometru. Podobným směrem míří i řada amerických států, zatímco třeba takový Texas zavedl roční poplatek, který musí majitelé elektromobilů platit opakovaně souběžně s obnovením registrace jejich vozidla.

Ať ale bude zavedeno jakékoliv řešení, jisté je, že levný provoz elektromobilů jako dosavadní vábnička se zakrátko stane minulostí. Ostatně i někdejší pražský primátor Zdeněk Hřib již oznámil, že v české metropoli má do konce letošního roku skončit parkování elektrických aut zdarma. Tím ovšem zmizí prakticky jediný smysluplný tuzemský benefit. Jakýkoli další vývoj pak jen nahrává tomu, aby národ zůstal u spalovacích aut.

Energetický expert Hnutí Duha Jiří Koželouh totiž uvedl, že Česko neskončí s uhelnou elektřinou až v roce 2033, jak slibovala stále méně věrohodná vláda Petra Fialy. Místo toho na takový rok může dojít již za dva roky, neboť s padajícími cenami elektřiny a rostoucími cenami emisních povolenek se provoz uhelných elektráren již nevyplatí. Dojde tedy na jejich zavírání, přičemž náhradu za ně nemáme a mít nebudeme.

V důsledku toho nás čeká dovoz elektřiny a poměrně velká závislost na Německu, tedy na zemi, která pro změnu letos odstavila poslední bloky jaderných elektráren. A v důsledku toho naznačila, že blackouty jsou poměrně reálnou hrozbou. Kvůli tomu se již upravuje legislativa, kdy od sítě bude moci být libovolně odpojen kdokoli, v prvé řadě pak hlavně majitelé elektromobilů.

Pokud se přitom německá vláda takto zachová k vlastním voličům, osud nějakého Česka jí bude ještě více ukradený. Místní politici se nicméně aktuálně zabývají tím, jak používat či nepoužívat rodná čísla. Aktivisté pro změnu chrání přírodu s pomocí vteřinového lepidla, které je stejně ekologické jako let jedné ze strůjkyň Zelené dohody, Ursuly von Leyen, z Bratislavy do Vídně. Ale proč se tím trápit, když běžný lid vše zaplatí. Nyní už zbývá jen vymyslet, jak a při jaké příležitosti.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 05 čer 2023, 19:46

Ja by som navrhoval aby o štátnej podpore elektromobilov mohol hlasovať len poslanec ktorý vlastní elektromobil registrovaný na jeho meno.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

bugsy
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2327
Registrován: 01 srp 2021, 20:37

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od bugsy » 06 čer 2023, 06:14

Pamätám si na konci 70 ,mozno začiatok 80 rokoch ako žiak na ZŠ sme dostali ulohu na určenom úseku zrárat v 3 hod časovom období počet áut a typ..bolo ich asi do 20,väčšina bola družstevný traktor.Dnes na tom úseku prejde za minútu 50 áut..
A o toto ide súdruhom v bruseli-nie o zelenú energiu ,ale drasticky znížiť vlastníctvo a používanie áut ..nie ich nahradiť elektromobily,to elektro je len zamienka
Tí,ktorí prekovali svoje meče na radlice, budú orať pre tých,čo tak neurobili.

Demokracia je, keď dvaja vlci a jedno jahňa hlasujú,čo bude na večeru, ale sloboda je,keď to jahňa vezme do rúk pušku a odmietne hlasovať.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 10 čer 2023, 00:50

celá zelená elektromobilita na jedinom video
https://t.me/infantmilitario/100369
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 684
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od mzprx » 10 čer 2023, 09:05

Cize vlastne hybrid. S externym motorom.
Viac hláv - viac kapusty.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 11 čer 2023, 15:15

https://ekonomickydenik.cz/polsko-a-ukr ... ho-vodiku/
Polsko a Ukrajina cílí na vedoucí postavení v Evropě ve výrobě zeleného vodíku
V březnu letošního roku podepsali polský a ukrajinský provozovatel přepravní soustavy zemního plynu, GAZ-SYSTEM a GTSOU, dlouhodobou dohodu o vytvoření rámcové spolupráce, jejímž cílem je vytvořit vedoucí postavení obou stran na regionálním trhu s plynem v době energetické transformace. V rámci tohoto nového programu spolupráce oba provozovatelé rovněž deklarovali zájem úzce spolupracovat na rozvoji biometanu a zeleného vodíku – dvou klíčových pilířů budoucí evropské energetiky. Upozornil na to odborný server CEENERGYNEWS.

Evropská unie si klade za cíl do roku 2030 vyrobit 35 miliard metrů krychlových biometanu a 10 milionů tun obnovitelného vodíku, plus dalších 10 milionů tun dovézt, v rámci úsilí bloku snížit v příštích sedmi letech emise uhlíku nejméně o 55 procent.

Co se týče výroby zeleného vodíku, Polsko nemá vůbec malé ambice. Podle národní vodíkové strategie, která byla zveřejněna před více než třemi lety, chce země do roku 2030 dosáhnout kapacity elektrolyzérů ve výši dvou gigawattů (GW) a do roku 2040 ve výši šesti GW.

Podrobnosti o dohodě mezi Polskem a Ukrajinou si lze přečíst ZDE.

Po ruské invazi na Ukrajinu se zdá, že tyto ambice získaly další impuls. Největší energetická společnost v zemi, skupina ORLEN, usiluje o celkový ekvivalent instalované kapacity elektrolyzérů, který bude činit přibližně 1 gigawatt (GW) – včetně projektů na výrobu vodíku z odpadu. Jinými slovy, do konce tohoto desetiletí umožní výrobu více než 130 kilotun obnovitelného vodíku.

V roce 2022 bylo projektu Hydrogen Eagle, který připravila společnost PKN ORLEN, uděleno kladné notifikační rozhodnutí Evropské komise v rámci programu IPCEI (důležitý projekt společného evropského zájmu) Hy2Use.

Jako jediný polský projekt byl zařazen do elitní skupiny 35 projektů ze 13 evropských zemí. Tento projekt umožní vybudovat v Polsku komplexní infrastrukturu pro výrobu a distribuci vodíku s nízkými a nulovými emisemi. Skupina ORLEN spustí síť vodíkových uzlů poháněných obnovitelnými zdroji energie a zařízení zpracovávajících komunální odpad na vodík s nulovými a nízkými emisemi. V rámci tohoto programu bude v Polsku rovněž vybudována síť 54 vodíkových čerpacích stanic pro individuální, veřejnou a nákladní, silniční a železniční dopravu.

Při pohledu na celé spektrum výroby vodíku je Polsko třetím největším výrobcem vodíku v Evropě, a pátým na světě, s ročním objemem výroby přibližně 1,3 Mt. Zatímco toto číslo je tvořeno převážně šedým a modrým vodíkem, zelené ambice země mohou brzy způsobit revoluci v oblasti výroby ekologicky zcela čistého zeleného vodíku.

Realizace vodíkové strategie společnosti PKN ORLEN nabírá na obrátkách, říká Iwona Waksmundzka-Olejniczak, členka představenstva společnosti PKN ORLEN.

„Chceme být lídrem transformace na středoevropském trhu, vyrábět a dodávat vodík s nulovými a nízkými emisemi, např. jako alternativní palivo pro sektor dopravy. Naší ambicí je zavádět řešení založená na pokročilých a ekologicky šetrných technologiích. Je to jedna z oblastí diverzifikace příjmů námi budované multienergetické společnosti. Rozhodný vstup na trh s vodíkem a posílení vedoucí pozice společnosti PKN ORLEN je výsledkem naší vize energetické transformace, kterou důsledně realizujeme již několik let,“ řekla Waksmundzka-Olejniczak CEENERGYNEWS.

Vzhledem k možným překážkám je klíčové poznamenat, že Polsko nemá regulační rámec pro zelený vodík. V říjnu 2022 polská vláda oznámila návrh vodíkové legislativy (novelizující stávající energetický zákon), která by mimo jiné uznala vodík jako palivo, zajistila vodíkovou síť a přenos a stanovila pravidla pro vytvoření provozovatele vodíkové soustavy. Podle polského ministerstva pro klima a životní prostředí se očekává, že Rada ministrů návrh novely přijme ve druhém čtvrtletí letošního roku.

„Vodík je stále nedostatečně rozvinutým trhem. Samozřejmě máme vodíkovou strategii, která ukazuje směry rozvoje, ale určitě to bude dlouhodobý proces, který bude muset být podpořen také vhodnými předpisy. Není také jasné, které vodíkové technologie a aplikace nakonec dosáhnou potřebné vyspělosti a rozsahu, aby zaujaly stabilní místo na trhu s energií,“ říká Iwona Waksmundzka-Olejniczak.
Ukrajina: odolná konkurenceschopnost navzdory 18 měsícům války

Ve zprávě, kterou Hydrogen Europe zveřejnila ještě před ruskou invazí, se kapacita Ukrajiny v oblasti elektrolýzy obnovitelného vodíku odhaduje na osm GW do roku 2030.

To nepřekvapuje vzhledem ke konkurenčnímu potenciálu země v oblasti výroby energie z obnovitelných zdrojů a také vzhledem k tomu, že se zde nachází nejrozsáhlejší přepravní soustava plynu v Evropě. Zeměpisná poloha Ukrajiny má také potenciál postavit zemi do pozice atraktivního vývozce zeleného vodíku, zejména pokud se jí podaří vytvořit nákladově konkurenceschopný dodavatelský řetězec, řekl CEENERGYNEWS Iaroslav Kryl, generální ředitel společnosti Hydrogen Ukraine.

Možná nejdůležitější je, že i přes téměř 18 měsíců trvající válku zůstává konkurenceschopnost země v této oblasti odolná.

„Kromě bezpečnostních problémů vyplývajících z války však Ukrajina čelí několika klíčovým překážkám při využívání svého potenciálu v oblasti společného vedení v oblasti zeleného vodíku na kontinentu. I přes silnou politickou vůli ukrajinské ministerstvo energetiky dosud nezveřejnilo národní vodíkovou strategii, což brzdí rozvoj tohoto odvětví, říká Iaroslav Kryl.

Přestože Ukrajina v posledních měsících zaznamenala klíčový pokrok, dnes čeká na jasný regulační rámec pro vodíkové projekty, dodává Kryl.

Na rozdíl od Polska, které má jeden z největších vodíkových trhů v regionu, je ukrajinský trh s vodíkem relativně malý, což může ztížit přilákání investic, poznamenává Kryl.

„Rozvoj vodíkového průmyslu vyžaduje značné množství infrastruktury. jako jsou výrobní zařízení, potrubí, skladovací zařízení a čerpací stanice. V současné době má Ukrajina omezenou vodíkovou infrastrukturu, což ztěžuje výrobu a distribuci vodíku ve velkém měřítku,“ uzavírá generální ředitel společnosti Hydrogen Ukraine.
:nahlavu:
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 18 čer 2023, 19:22

https://ekonomickydenik.cz/prechod-k-uh ... i-experti/
Přechod k uhlíkové neutralitě si vyžádá přes 3 biliony korun. Pokud se investují včas, Česko na tom může vydělat, tvrdí experti
Česká republika bude muset do transformace na bezuhlíkovou ekonomiku do roku 2050 investovat 3 200 miliard korun. S těmito investicemi je potřeba začít okamžitě a musí být zacílené na podporu technologií, které lze vyvážet do ostatních zemí. Jedině tak si udrží silnou pozici v konkurenci evropských států a vysokou životní úroveň obyvatel. Vyplývá to ze studie, kterou představily poradenská společnost Boston Consulting Group a organizace Aspen Institute Central Europe.

Dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050, ke kterému se zavázaly členské státy Evropské unie, povede v Evropě k výraznému přerozdělení bohatství. Česká republika má šanci stát v tomto procesu na straně vítězů a být v řadě odvětví evropským technologickým lídrem, ať už jde o výrobu modulárních jaderných reaktorů nebo výrobu zeleného vodíku. Autoři studie připravili pro vládu České republiky 27 doporučení, které pomohou těchto cílů dosáhnout.

Do roku 2030 bude třeba v souvislosti s dekarbonizací ekonomiky investovat podle studie přibližně 1 200 miliard korun. Nejvíce dotčeným sektorem bude energetika, do níž by měla plynout více než polovina všech investic. Následují průmysl, doprava a automobilový průmysl, v menší míře potom zemědělství a odpadní hospodářství.

„Je potřeba zdůraznit, že k těmto investicím neexistuje alternativa a české společnosti si to uvědomují. Pokud nyní nezačnou výrazně investovat do změny svých výrobních technologií, za několik let ztratí svoji konkurenceschopnost. Ať už z toho důvodu, že budou muset platit vysoké částky za emisní povolenky, nebo proto, že například čeští subdodavatelé vypadnou z dodavatelských řetězců nadnárodních firem,“ upozorňuje Tomáš Wiedermann, řídící partner společnosti Boston Consulting Group s tím, že bez dobře cílených investic může být ohrožena až desetina českého HDP. Proto je podle něj nyní zapotřebí otevřít věcnou debatu o tom, jak českým firmám pomoci a jak může Česko tuto situaci využít ve svůj prospěch.

Vodík, baterie do elektromobilů či malé modulární reaktory můžou přinést stovky miliard ročně
Studie BCG a Aspen Institute CE identifikuje pět oblastí, ve kterých může Česko získat náskok nad zbytkem Evropy a které pro české firmy představují příležitost v hodnotě stovek miliard korun ročně. Jde o výrobu a vývoj elektromobilů včetně baterií, vývoj a výrobu technologií a softwaru pro obnovitelné zdroje energie či účast na dodavatelském řetězci pro výrobu a vývoj modulárních jaderných reaktorů. Důležitou roli budou hrát také vodíkové technologie nebo výroba tepelných čerpadel. Autoři studie odhadují roční tržní potenciál v těchto segmentech v EU celkově na 1 500 až 2 200 miliard korun.

„Česká republika patří mezi země s největší produkci CO2 na obyvatele a nemá ani tak vhodné podmínky pro výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů jako některé jiné země. Proto se musíme soustředit především na hledání inovativních řešení a jejich následný vývoz do ostatních zemí, což nám umožní udržet si zde vývoj a výrobu produktů s vysokou přidanou hodnotou. Dobrou zprávou přitom je, že u výše zmíněných příkladů máme silnou startovní pozici nebo si ji vhodnými kroky vlády můžeme vybudovat. U výroby baterií jde například o to, abychom investorům dokázali nabídnout více vhodných lokalit na stavbu továren a umožnili u nich postavit čisté zdroje energie,“ říká Milan Vašina, výkonný ředitel středoevropské pobočky Aspen Institute.

Pokud budeme stát stranou, může dojít k dlouhodobé recesi a ztrátě životní úrovně
Dekarbonizace evropské ekonomiky je pro Česko na jedné straně příležitostí, která přichází maximálně jednou za generaci, na druhé straně však může být také vážnou hrozbou, především pokud se k ní politici a firmy nepostaví čelem.

„Cesta k uhlíkové neutralitě si vyžádá transformaci velké části ekonomiky, která musí být koordinovaná a aktivně řízená, jinak zůstaneme v lepším případě v půli cesty, v tom horším dojde v dalších letech k poklesu českého HDP. Klíčová je přitom dekarbonizace české energetiky a posílení přenosové soustavy, která si vyžádá polovinu veškerých finančních prostředků, které bude potřeba do dekarbonizace investovat,” upozorňuje Milan Vašina.

Pokud se zároveň nepodaří včas dekarbonizovat českou průmyslovou výrobu, promítnou se vysoké ceny emisních povolenek do nákladů pro výrobce hned dvakrát. Třetí hrozbou je potom neschopnost Česka udržet zde výrobu tzv. zelených technologií s vyšší přidanou hodnotou. Případný dovoz těchto technologií totiž výrazně zhorší českou bilanci zahraničního obchodu a povede k odlivu finančních prostředků z Česka do zemí, které si tuto výrobu udrží.

27 kroků k prosperitě Česka
„Můžeme bez nadsázky říci, že kroky této a několika příštích vlád předurčí ekonomickou situaci České republiky na desítky let dopředu. Pokud se nám nepodaří nastavit správný kurz už nyní, bude nutné jej nastavit později, a to s podstatně vyššími náklady a nižšími přínosy,“ říká Tomáš Wiedermann s tím, že cílem studie je pomoci definovat, jaké kroky je třeba udělat, aby se tato transformace podařila.

Studie přináší celkem 27 konkrétních opatření, přičemž tím nejnaléhavějším je aktuálně zřízení koordinačního centra pro klimatickou transformaci, které bude mít silné pravomoci a dokáže řídit tuto agendu napříč resorty a odvětvími. Důležité je také začít se o dekarbonizaci začít bavit věcně a soustředit se na to, co může Česko z tohoto procesu vytěžit.

V oblasti energetiky je potom zásadní podpořit rychlý přechod na obnovitelné zdroje energie a rozvoj modulárních jaderných reaktorů, což se neobejde bez modernizace Energetického regulačního úřadu či Státního úřadu pro jadernou bezpečnost.

Dále je potřeba připravit dotační programy pro průmyslové podniky, které jim pomůžou s obměnou energeticky náročných technologií založených na spalování uhlí za nízkouhlíkové varianty.

„Například Německo ohlásilo začátkem června, že v příštích 15 letech plánuje podpořit svůj těžký průmysl částkou 50 miliard eur, která má podnikům pomoci s tímto přechodem. To je přitom pouze začátek, podobných programů bude brzy v Evropě mnohem více. Pokud chceme, aby náš průmysl přežil a rozvíjel se, budeme mu muset také pomoci,“ upozorňuje Tomáš Wiedermann.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 25 čer 2023, 23:51

https://svobodny-svet.cz/cina-skupuje-l ... sti-na-ni/
Čína skupuje lithium po celém světě, vede Evropu do fatální závislosti na ní
PETR PROKOPEC

Že ze sázky Evropy na elektrická auta mají radost hlavně Číňané, není tajemstvím. Takový vývoj ale není náhodný nebo přirozený, Číňané přesně na tom cíleně pracují. EU jim přesto směle vychází vstříc.

Evropská unie v uplynulých letech zjevně došla k názoru, že má patent na rozum. V důsledku toho jsou třeba skuteční odborníci zváni k debatám o budoucím směřování automobilové branže zváni jen sporadicky, navíc jsou v nich obvykle jen do počtu. Starý kontinent působí dojmem, že nasedl do rychlíku řízeného šíleným strojvůdcem, který si jako konečnou zvolil betonovou zeď. A pokud se cestující nevzbouří a neodstaví jej od kormidla, čeká nás náraz, jaký jsme dosud ještě nezažili.

Důvodem je tlak na elektrifikaci aut, který nepovede k ničemu jinému než k závislosti Evropy na ostatních zemích, především pak na Číně. Ta má po Bolívii, Argentině, Chile, USA a Austrálii šesté největší zásoby lithia na světě. Ve zbytku světa ale skupuje maximum dostupných zdrojů a sama se stará o prakticky veškerou rafinace tohoto kovu, bez kterého se elektromobily neobejdou. Jde přitom o nadmíru špinavou a energeticky náročnou činnost, která se čínským firmám vyplácí kvůli levné práci a dostupné uhelné elektřině.

Momentálně prakticky neexistuje možnost, jak Říši středu v daném řetězci nahradit. Chilské společnosti Albermarle a SQM sice chystají společný podnik na rafinaci, který má být největším na světě, ovšem do jeho otevření ještě nějaký čas zbývá. Navíc tím závislost Evropy za zbytku světa není nikterak vyřešena. Ani jihoamerické vládní režimy totiž nelze označit za spolehlivé. Nutností pak navíc zůstává dovoz materiálu špinavými zaoceánskými loděmi.

Evropské naděje spojené s českým Klínovcem, pod kterým se nacházejí největší evropské zásoby lithia, v uplynulých letech vzaly rovněž za své. Ukázalo se totiž, že cinvaldit obsahuje pouze 1,5 procenta vzácného kovu oproti 3,7procentní míře, s jakou jsou spojeny lithionosné rudy ve světě. Dosavadní metody navíc počítají maximálně se 44procentní účinností, více než polovina lithia by tak v rámci procesu těžby a rafinace byla ztracena. Aktuálně tak lze kov z cinvalditu dostat velmi draze.

Je samozřejmě možné, že do budoucna se věci změní. Jenže na to aktuálně zkrátka nelze sázet, jedinou jistotou v rámci elektrifikace zůstává závislost Evropy na Číně. Tamní prezident SiTin-pching si tak může pogratulovat ke splnění úkolu, který si předsevzal před třemi lety. Tehdy prohlásil, že „musíme navýšit závislost mezinárodních dodavatelských řetězců na Číně“. Tamní společnosti tak do zahraničních dolů, i těch v Chile a Austrálii, investovaly obrovské sumy a nyní určují pravidla hry.

Jaký je výsledek? „Pro německé firmy představuje závislost na Číně obrovské riziko,“ zhodnotil celou věc profesor Tobias Heidland, šéf výzkumného centra ekonomického institutu IfW. Zajímavé je, že s takovým stavem nemá problém předsedkyně Evropské komise a jedna ze strůjkyň Zelené dohody Ursula von der Leyen. Ta v březnu zmínila, že 97 procent lithia, které Evropa dostává, pochází z Číny. A že do roku 2050 vzroste jeho spotřeba sedmnáctkrát.

V Bruselu jsou si zjevně vědomi, že Evropa strká hlavu do chřtánu čínského draka. V takový moment by přitom bylo logické zavelet k větší diverzitě, ať už zdrojů nebo pohonů. Vlastně by tak došlo přesně k tomu, po čem voláme již léta, tedy zastavení dogmatického lpění na jednom jediném politicky stanovém technickém řešení pohonu aut. Nepředpokládáme ale, že bychom se toho byť nyní skutečně dočkali, politici jsou podle všeho s nastalým stavem spokojení.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16232
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od petrp » 30 čer 2023, 13:00

Auditoři EU odhalili zásadní slabinu elektromobility
Závislost evropských států na dovozu surovin nezbytných k výrobě baterií pro elektromobily ohrožuje na jedné straně evropský automobilový průmysl, na druhé straně „klimatický“ závazek do roku 2035 ukončit prodej aut se spalovacími motory.
https://www.konzervativninoviny.cz/audi ... mobility/?

A těm blbům ještě vůbec nedoteklo do těch prázdných makovic, že i kdyby nakrásně ty baterie měli, nemají žádné volné zdroje pro jejich nabíjení... :nahlavu:
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 03 črc 2023, 16:46

https://ekonomickydenik.cz/prvni-evrops ... nost-basf/
První evropské společné centrum pro výrobu bateriových materiálů i recyklaci baterií vzniká v Německu. Otvírá ho společnost BASF
První, nejmodernější a vysoce výkonná továrna na aktivní katodové materiály vznikla v německém Schwarzheide, slavnostně ji otevřela společnost BASF. Na místě vzniká i závod na recyklaci baterií, který bude vyrábět černou hmotu v Evropě. Kroky tímto směrem jsou i podle představitelů EU zásadní, protože uzavírají smyčku evropského bateriového hodnotového řetězce, tedy od sběru použitých baterií až k opětovnému využití minerálních surovin při výrobě nových bateriových materiálů. Výrobní kapacita závodu je pro příští roky plně vyprodána, dodávat se budou výrobky přizpůsobené specifickým potřebám výrobců článků i přímo evropským atomobilkám.

„Navzdory všem výzvám, kterým v současné době v Evropě čelíme, je dnešek důvodem pro všechny k optimismu. Nejmodernější závod na výrobu aktivních katodových materiálů a recyklační závod na výrobu černé hmoty podtrhují, že ve společnosti BASF věříme v budoucnost chemického průmyslu v Evropě a v Německu, a investujeme do inovativních technologií, produktů a služeb pro naše zákazníky na našem domácím trhu,” zdůraznil předseda představenstva společnosti BASF SE Martin Brudermüller. „S našimi dvěma investicemi významně přispíváme ke snižování CO2 stopy baterií a uzavíráme smyčku udržitelné mobility, ” dodal.

Bateriové materiály jsou základem lithium-iontových baterií. Významně určují jejich výkonnost, a proto hrají zásadní roli při transformaci mobility.

Místopředseda Evropské komise Maroš Šefčovič zdůraznil důležitost vytvoření konkurenceschopného a udržitelného hodnotového řetězce pro výrobu bateriových článků v Evropě.

„Trh s bateriemi v EU rychle roste. Očekává se, že se poptávka po bateriích v příštích letech bude nadále výrazně zvyšovat, a to jak v oblasti mobility, tak i ukládání energie, a o tento trh usilují i naši konkurenti. V této souvislosti je Evropská komise odhodlána pokračovat v budování silného bateriového ekosystému v Evropě. Proto jsme vytvořili Evropskou bateriovou alianci, která doposud pomohla vygenerovat soukromé investice ve výši více než 180 miliard eur. Závod společnosti BASF z této iniciativy těžil. Díky svému zaměření na pokročilý aktivní katodový materiál a na recyklaci, dokazuje, že můžeme zvýšit konkurenceschopnost EU a snížit její závislost ve strategickém odvětví, a urychlit zelenou transformaci,” uvedl.
Výrobní kapacita závodu je už vyprodaná

Nový závod je nejen prvním výrobním zařízením na vysoce výkonné aktivní katodové materiály v Německu, ale také první plně automatizovaný velkokapacitní závod na výrobu aktivních katodových materiálů v Evropě. Výrobní kapacita závodu je už pro příští roky plně vyprodána, dodávat bude výrobky přizpůsobené specifickým potřebám producentů článků i automobilkám v Evropě.

Uhlíková stopa inovativních katodových materiálů společnosti BASF je výrazně nižší než referenční hodnota v odvětví, a to díky vlastním efektivním výrobním technologiím, které zahrnují minimalizaci spotřeby a vysoký podíl obnovitelné energie. Aby bylo možné uspokojit rostoucí poptávku zákazníků na evropském trhu s elektromobily, BASF už teď připravuje další investice do aktivních katodových materiálů v Evropě a je v pokročilých jednáních se zákazníky.

„Kombinací nejmodernější výroby aktivních katodových materiálů a recyklace baterií získává Německo klíčový dílek skládačky pro svůj rostoucí ekosystém baterií. Projekt společnosti BASF zvyšuje naši suverenitu v rámci hodnotového řetězce, podporuje oběhové hospodářství a posiluje tak hospodářskou bezpečnost,” zdůraznil spolkový ministr hospodářství a ochrany klimatu Robert Habeck.

Rozhodnutí ve prospěch Schwarzheide podle něho také podtrhuje atraktivitu lokality – její historii a chemické know-how, stejně jako hojnost obnovitelných zdrojů energie v jeho okolí. A zároveň zdůrazňuje i probíhající transformaci. „Zde, kde se uhlí dlouho zkapalňovalo na benzin, se od nynějška bude vyrábět aktivní materiál pro baterie do elektromobilů,” dodal s tím, že je důležité, že lze transformaci podpořit právě z prostředků IPCEI (jde o takzvané Významné projekty společného evropského zájmu – pozn. redakce).
Uzavření smyčky pro bateriové materiály

Společnost BASF už teď v Asii a Severní Americe nabízí katodové aktivní materiály na bázi recyklovaných kovů jako řešení pro uzavřený cyklus, které šetří zdroje a dále snižuje CO2 stopu. Díky investicím ve Schwarzheide nyní BASF ale přímo podporuje evropský trh a zároveň umožňuje rychlejší růst svého globálního podnikání.

Baterie s ukončenou životností a odpad z výroby baterií se budou v novém závodě mechanicky zpracovávat na černou hmotu. Ta obsahuje klíčové kovy používané k výrobě aktivních katodových materiálů: lithium, nikl, kobalt a mangan.

Ve druhém kroku lze tyto cenné kovy chemicky získat zpět, co nejudržitelnějším způsobem, a použít je k výrobě nových aktivních katodových materiálů. Zařízení na výrobu černé hmoty se už začalo stavět, vyrábět by se mělo od příštího roku.

„Vytvořením našeho prvního evropského společného centra pro bateriové materiály a recyklaci, chceme posílit hodnotový řetězec baterií v Evropě,” řekl Peter Schuhmacher, který je ve společnosti BASF zodpovědný za bateriové materiály a recyklaci baterií, a prezident divize katalyzátorů. „Budeme pokračovat v uzavírání smyčky a investovat do našich výrobních a recyklačních kapacit po celém světě, abychom uspokojili poptávku našich zákazníků po vysoce výkonných aktivních katodových materiálech s nízkou uhlíkovou stopou,” doplnil.
Nové příležitosti nového průmyslového odvětví

Obě továrny rozšíří portfolio výrobků závodu společnosti BASF ve Schwarzheide a vytvoří přibližně 180 nových pracovních míst. „Lužice je a zůstane průmyslovým a energetickým regionem. Výrobky budou obnovitelné, šetrnější k životnímu prostředí a udržitelnější,” uvedl prezident spolkové země Braniborsko Dietmar Woidke.

Dodal, že nové závody pro bateriové materiály společnosti BASF přispějí k úspěchu projektu transformace regionu, kde se dříve těžilo uhlí. „S výrobou bateriových materiálů, výrobou baterií a jejich recyklací vzniká v Braniborsku nové, jedinečné průmyslové odvětví, kterým otevíráme další kapitolu v naší energetické transformaci. Vzniknou nejen nová pracovní místa v průmyslu, ale i velký přínos k nezávislosti evropské ekonomiky, k domácímu růstu ekonomiky a k ochraně klimatu,” zdůraznil.

Investice posilují podporu společnosti BASF programu Evropské komise směrem k evropskému hodnotovému řetězci výroby baterií a jsou součástí IPCEI schváleného Evropskou komisí v prosinci 2019 podle pravidel Evropské unie pro státní podporu.

Zahájení výroby inovativních materiálů pro baterie a výzkumu zaměřeného na vývoj nové generace materiálů pro baterie a vývoj procesů, včetně recyklace baterií, je financováno Spolkovým ministerstvem hospodářství a ochrany klimatu na základě usnesení německého Spolkového sněmu a Ministerstvem hospodářství, práce a energetiky spolkové země Braniborsko na základě usnesení Braniborského zemského sněmu.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 07 črc 2023, 18:38

https://ekonomickydenik.cz/elektricke-d ... -pravidla/
Elektrické dobíjecí stanice pro automobily každých 60 km, europoslanci se chystají schválit nová pravidla
Elektrické dobíjecí stanice pro osobní automobily nejméně každých 60 km, pro nákladní automobily každých 120 km a vodíkové čerpací stanice nejméně každých 200 km. Europoslanci se chystají schválit nová unijní pravidla pro zavádění dobíjecích stanic. Hlasovat budou i o dohodě o čistších námořních palivech.

Podle nových pravidel pro infrastrukturu pro alternativní paliva, na nichž se dohodli zástupci Rady a Parlamentu v březnu 2023 a o nichž budou poslanci hlasovat v úterý 11. července, bude zavedeno více dobíjecích nebo alternativních čerpacích stanic pro osobní a nákladní automobily nebo letadla s cílem snížit emise v odvětví dopravy. Podle Evropské agentury pro životní prostředí byla doprava už v roce 2019 zodpovědná za přibližně čtvrtinu celkových emisí CO2 v EU, z čehož 71,7 % pocházelo ze silnic. Nová pravidla týkající se infrastruktury pro alternativní paliva jsou součástí balíčku „Fit pro 55 v roce 2030“, což je plán EU snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů nejméně o 55 % ve srovnání s úrovní z roku 1990 v souladu s evropským právem v oblasti klimatu.
Poslanci vyjednali, že do roku 2026 budou muset být na trasách hlavní sítě TEN-T (Transevropská dopravní síť je síť silničních a železničních koridorů, mezinárodních letišť a vodních cest v Evropské unii – pozn. redakce) rozmístěny alespoň každých 60 km elektrické nabíjecí stanice pro automobily s minimálním výkonem 400 kW a do roku 2028 se výkon sítě zvýší na 600 kW.

Pro nákladní automobily a autobusy je stanoven požadavek na dobíjecí stanici každých 120 km, ale tyto stanice by měly být do roku 2028 instalovány na polovině hlavních silnic EU a s výkonem 1400 kW až 2800 kW v závislosti na silnici, uvádí dohoda. Od roku 2028 ji doplní také dvě nabíjecí stanice pro nákladní automobily na bezpečných a chráněných parkovištích.
Snadná a transparentní platba

Uživatelé vozidel na alternativní paliva budou mít možnost snadno platit na dobíjecích místech, a to platebními kartami, bezkontaktními zařízeními nebo v některých případech QR kódů a cena těchto „paliv“ bude muset být uvedena za kWh nebo za minutu/nabití nebo za kilogram. Ale hlavně bude muset být přiměřená, snadno a jasně porovnatelná, transparentní a nediskriminační, uvádí dohoda.
Komise by měla do roku 2027 vytvořit také databázi EU s údaji o alternativních palivech, která bude spotřebitelům poskytovat informace o dostupnosti, čekacích dobách nebo ceně na různých čerpacích stanicích.

V úterý bude Parlament zároveň hlasovat i o dohodě o čistších námořních palivech, která byla s Radou uzavřena v březnu 2023 a která zavádí palivové normy pro lodě. Cíl je jasný: urychlit zavádění obnovitelných a nízkouhlíkových paliv v námořním odvětví a jeho dekarbonizaci.
A šlapacie generátory....
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 28 črc 2023, 14:36

Na palubě hořící lodi jsou stovky elektromobilů. Mnohem víc, než se myslelo
https://echo24.cz/a/Hgikd/zpravy-svet-l ... katastrofa
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16232
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od petrp » 28 črc 2023, 14:41

Doufám, že do té lodi perou co nejvíce mořské vody... :lol: :smich:
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

Odpovědět