Ropa a plyn

Odpovědět
Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 34613
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 08 lis 2022, 20:22

https://echo24.cz/a/SBSYz/zpravy-ekonom ... -lng-rusko
Nenažraná Evropa. Zimu zvládne, ale přebrala zdroje plynu nejchudším zemím
Evropě se podařilo zažehnat nejhorší dopady energetické krize a sehnala dostatek ropy a zemního plynu, aby zvládla překonat nadcházející zimu. Mnohem větší náklady ale ponesou nejchudší země světa, které byly z trhu se zemním plynem vyloučeny náhlou dravou poptávkou Evropy, píše Bloomberg.

Dopady současné krize – zavírání továren, častější a delší výpadky proudu a sociální nepokoje – budou pravděpodobně v rozvojových zemích trvat po mnoho let.

„Obavy o energetickou situaci v Evropě jsou příčinou energetické chudoby v rozvíjejících se zemích,“ řekl Saul Kavonic, energetický analytik společnosti Credit Suisse Group AG. „Evropa odčerpává plyn z jiných zemí bez ohledu na cenu,“ dodal.

Energetická krize nyní hrozí například na Filipínách, v Pákistánu, Bangladéši a Thajsku, ale i v Indii. Situaci ještě zkomplikoval silný dolar, který donutil některé státy volit mezi nákupem paliv a splácením dluhů. Komplikace způsobily i přírodní katastrofy, jako například ničivé záplavy v Pákistánu, a dopady globálního oteplování. Za těchto okolností se světoví dodavatelé pohonných hmot stále více obávají prodávat zemím, které by se mohly dostat do platební neschopnosti.

Vzhledem k prudkému růstu cen někteří dodavatelé do jižní Asie jednoduše zrušili dlouho plánované dodávky ve prospěch lepších výnosů jinde, tvrdí obchodníci.

„Dodavatelé se nemusí soustředit na zajištění LNG pro tyto trhy,“ uvedl Raghav Mathur, analytik společnosti Wood Mackenzie Ltd.. Vyšší ceny, které mohou získat na spotovém trhu, více než kompenzují jakékoli pokuty, které by měli zaplatit za vyhýbání se plánovaným dodávkám. A tato dynamika se podle Mathura pravděpodobně nezmění po několik let. Předpokládá se, že poptávka po zemním plynu v Evropě do roku 2026 stoupne asi o 60 procent, uvedl BloombergNEF.

Situace je tak vážná, že například v Thajsku vláda uvažuje o uzavření supermarketů a jiných podniků náročných na energie, pokud budou ceny plynu dále výrazně stoupat. „Mysleli jsme, že krize skončí do konce roku, ale není tomu tak,“ řekl Kulit Sombatsiri, tajemník thajského ministerstva energetiky.

Část poptávky těchto zemí nyní naopak uspokojuje Rusko, které zde prodává paliva často hluboko pod cenou kvůli vlivu západních sankcí. Chudší země se také mohou obrátit k levnějším palivům, jako je uhlí, nebo se budou snažit rozvíjet své vlastní domácí zdroje.
A tak je to správne!
Ako hlasovali v OSN?
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
Kalinac
Senior redaktor
Příspěvky: 3644
Registrován: 24 úno 2017, 20:23

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Kalinac » 09 lis 2022, 17:18

Ceny ropy jsou připraveny na prudký nárůst tuto zimu

Embargo EU na vývoz ruské ropy po moři a cenový strop pro ruskou ropu v rámci skupiny G7 jsou vzdáleny méně než měsíc.
Zatímco zpomalení světové ekonomiky a slabá poptávka po ropě v Číně omezily ceny, hrozící přerušení dodávek pravděpodobně pošle ceny ropy nahoru.
Nedostatek rafinérských kapacit a přerušení dodávek ropy budou zvyšovat i ceny pohonných hmot, zejména ceny nafty.
0oil.jpg
0oil.jpg (66.6 KiB) Zobrazeno 4184 x
Za necelý měsíc vstoupí v platnost embargo na námořní vývoz ruské ropy do Evropské unie. V důsledku toho se výrazně omezí celosvětová nabídka ropy, protože Rusko je největším vývozcem ropy a pohonných hmot na světě. A trh se na to připravuje.
Podle Johna Kempa z agentury Reuters si hedgeové fondy opět oblíbily ropu a nakupují ji na trhu s futures ve značných objemech. Minulý týden dosáhly nákupy 22 milionů barelů ropy Brent a 15 milionů barelů West Texas Intermediate.
Indie nakupuje ruskou ropu se slevou, takže nakupuje hodně: její podíl na dovozu ropy z Blízkého východu klesl v září podle nových údajů na nejnižší hodnotu za posledních 19 měsíců. Rusko předstihlo Saúdskou Arábii na pozici indického dodavatele číslo dvě po Iráku.
Čína také nakupuje ruskou ropu a nedává najevo, že by s tím přestala, až vstoupí v platnost embargo. Totéž platí pro cenový strop pro ruskou ropu, který by měl v rámci skupiny G7 rovněž vstoupit v platnost za několik týdnů. Čína již prohlásila, že to nezmění její dosavadní zvyklosti při nákupu ropy.
Přesto se s embargem EU a cenovým stropem G7 téměř jistě stane, že do konce roku bude ropa dražší než nyní. Možná ještě znepokojivější je, že pohonné hmoty - zejména nafta - budou dražší, protože nabídka ropy se dále omezí, zatímco na obzoru nejsou žádné nové rafinerie.
Situace s pohonnými hmotami se také značně zkomplikuje v únoru, kdy vstoupí v platnost embargo EU na ruské pohonné hmoty. V současné době Evropská unie podle zprávy deníku Wall Street Journal dováží přibližně 400 000 barelů ruské nafty denně a 1,7 milionu barelů nafty denně od jiných dodavatelů. Těchto 400 000 barelů denně bude muset být 5. února nahrazeno. A to podpoří vyšší inflaci.
"Evropa bude platit, cokoli si tito výrobci řeknou, a bude to velmi, velmi vysoké," řekl WSJ Benedict George, vedoucí oddělení cen nafty ve společnosti Argus Media. "Pokud se stane něco neočekávaného, cena půjde velmi rychle nahoru, protože nikdo nemá nic, o co by se mohl opřít."
Zásoby destilátů jsou totiž ve všech regionech pod historickými průměry, zejména ve Spojených státech, které jsou zároveň významným vývozcem ropných produktů do Evropské unie. To znamená, že ceny zůstanou zvýšené, protože jediná nová rafinérská kapacita je na Blízkém východě a v Číně, a ta je omezená. Na druhé straně poptávka po motorové naftě je trvale silná, protože toto palivo se používá po celém světě pro nákladní dopravu.
Podle jednoho ropného analytika ze společnosti S&P Global, který hovořil s WSJ, by Evropa mohla dovážet více pohonných hmot z USA a Číny a omezit vývoz do Jižní Ameriky a Afriky. To by jí samozřejmě pomohlo vyrovnat se s touto situací, ale způsobí to vlnový efekt na dvou různých kontinentech.
Při pohledu na vývoj ropy v příštích několika měsících je třeba vzít v úvahu také snížení produkce OPEC+. Někteří očekávají, že protiruské ropné embargo povede k poklesu globální nabídky o zhruba 1 milion barelů denně. OPEC+ snižuje ze své společné produkce další 1 milion barelů denně. To znamená snížení nabídky ropy o 2 miliony barelů denně v době, kdy se zpomaluje i růst těžby v americké břidlicové oblasti.
V tomto kontextu budou institucionální obchodníci pravděpodobně nadále nakupovat ropu, ať už je výhled čínské politiky Covid jakýkoli, která v letošním roce sloužila jako hlavní brzda cen ropy. Nabídka ropy se brzy utáhne, a pokud se skupině G7 podaří zavést cenový strop a Rusko přestane prodávat ropu kupujícím, kteří jej dodržují, nabídka se hodně utáhne. A život bude ještě dražší.


https://oilprice.com/Energy/Energy-Gene ... inter.html

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 34613
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 09 lis 2022, 19:02

https://ekonomickydenik.cz/pkn-orlen-pr ... un-za-rok/
PKN Orlen převzal plynárenskou společnost PGNiG. Vznikl tím gigant s tržbami 2 biliony korun za rok
Dokážete si představit, že se spojí ČEZ, EPH a česká část innogy do jednoho obrovského energetického koncernu? Asi těžko. Přesto se srovnatelná transakce právě teď odehrává v Polsku. Největší tamní zpracovatel ropy PKN Orlen po převzetí konkurenčního Lotosu fúzuje s plynárenskou a těžařskou společností PGNiG.

V minulých dnech se podařilo dotáhnout výměnu akcií. Výsledkem fúze je zdaleka největší polská společnost s mezinárodním přesahem a tržbami okolo 400 miliard zlotých (2 biliony korun, resp. 85 miliard eur) ročně. „Finalizujeme akviziční procesy, díky kterým se zařadíme mezi 150 největších společností světa,“ uvedl k dopadům transakce generální ředitel Orlenu Daniel Obajtek.

Zajímavým dopadem transakce je posílení role státu ve sloučené společnosti. Jak oznámil PKN Orlen v rámci informační povinnosti, podíl polské vlády ve společnosti díky fúzi vzrostl z 31,14 na 49,9 procenta. V přebíraném podniku PGNiG (zkratka z Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo) měl totiž stát téměř 72procentní podíl.

K podpisu smlouvy o fúzi společností PKN Orlen a PGNiG došlo letos na konci července (více v textu zde). Již dříve stihl PKN Orlen pohltit distributora elektřiny Energa a konkurenční rafinerskou společnost Lotos, i když tady byl souhlas regulatorních orgánů podmíněn jistými ústupky, konkrétně prodejem vybraných aktiv.

Nový energetický a ropný gigant působí také na českém trhu. PKN Orlen totiž v roce 2004 vyhrál privatizační soutěž a stal se 63procentním vlastníkem českého zpracovatele ropy – společnosti Unipetrol. Později ji stoprocentně ovládl a vyplatil západoevropské spolumajitele České rafinérské. Dnes tento podnik působí pod názvem Orlen Unipetrol a vedle jiných aktiv zahrnuje také síť 420 čerpacích stanic Benzina.

Zájem o jaderné reaktory i expanzi do Německa
Jaké očekávané dopady bude mít fúze dvou polských společností? To si pojďme shrnout v přehledu zajímavých postřehů, které k megafúzi přinesla polská média.

Web Remix cituje profesora Zbygniewa Krysiaka, podle jehož vyjádření se sloučený podnik zaměří na nízkoemisní energetiku. Tedy na budování jaderných elektráren, obnovitelných zdrojů a energetické využití vodíku. Zvětšený PKN Orlen bude mít dostatečnou kapitálovou sílu na to, aby všechny tyto ambiciózní záměry dotáhl do konce.

Web Notes from Poland opakovaně zmínil zájem PKN Orlenu převzít ropnou rafinerii v německém Schwedtu. Problém je v tom, že majoritní 54procentní podíl v rafinerii vlastní ruská Rosněfť, avšak německá vláda na podnik uvalila nucenou správu, což cestu ke změně vlastníka otevírá.

Web biznesalert.pl připomíná vyjádření, které padlo během odborné konference o budoucnosti polského chemického průmyslu. Arkadiusz Kamiński, expert správní rady Orlenu pro provozní záležitosti, zde oznámil, že nová strategie skupiny PKN Orlen bude zveřejněna do konce roku. Z ní se dozvíme, co má polský ropný a energetický gigant v úmyslu.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 34613
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 09 lis 2022, 19:38

https://www.parlamentnilisty.cz/arena/m ... kou-719887
Horší podmínky, kratší cesta. Rusko poslalo ropu do Asie zkratkou
Rusko se ve snaze prodat svoji ropu uchyluje k dosud nepříliš používané obchodní cestě vedoucí do Číny přes polární kruh. Agentura Bloomberg poukázala, že se Moskva pod tíhou západních sankcí k použití této „arktické hedvábné stezky“ tankerem odhodlala historicky teprve podruhé. Pro Rusko, které je na vývozu nerostných surovin značně závislé a prodává je tak v poslední době do Asie i za zlomek běžných cen, je tato trasa výhodná, jelikož je zhruba o polovinu kratší než cesta z baltských přístavů přes Suez. Pojí se s ní však určité limitace.

Asie se stala po zavedení západních sankcí pro Rusko klíčovým odběratelem, a to se tak snaží nacházet nové cesty, jak své nerostné bohatství vyvážet.

Jelikož je ruská ekonomika na vývozu surovin založená, musí Moskva kvůli odříznutí od evropského trhu značně improvizovat, což dokládá například nedávná analýza ruské státní banky PSB, jež ukázala, že se pro ruské uhlí stala vděčným odbytištěm Indie – na rozdíl od dřívějška však musí Moskva po zaútočení na Ukrajinu počítat s kompromisy a po propadu svého uhelného exportu o 9 procent tak začala koksovatelné uhlí do Indie dovážet s průměrnou slevou až 70 procent v létě a 60 procent v září.

Asie se stala důležitá také pro vývoz značně zlevněné ruské ropy. Z toho, že Moskva nemá příliš na výběr a musí na své komodity nabízet výrazné slevy, profituje hlavně Peking, který začal odebírat natolik ruské ropy, že ruský ropný import do Číny převýšil i ten saúdskoarabský.Asijské ruské odbytiště však naráží na limitaci v podobě nedokonalého spojení s Asií, jelikož byla mnoholetá surovinová infrastruktura budována s vidinou, že hlavním exportním trhem bude Evropa, což dokládá i samotná pozice ruských potrubních tras.

Země se tak snaží přijít na to, jak si bez mnohaletého čekání na dostavbu nové infrastruktury zajistit, že bude moci do Asie vyvážet bez současných komplikací, které ji nutí naplnit ropu do tankerů v Evropě a ty pak posílat dlouhou cestou přes Suez až do Číny.

Urychlením této trasy by se mohla stát severní cesta, prostřednictvím které nyní Rusko vyslalo svou historicky druhou zásilku ropy.

Agentura Bloomberg poukázala, že tak země učinila pomocí specializovaného tankeru schopného prorazit ledy. Tanker Vasilij Dinkov koncem minulého měsíce naložil ropu ze skladovacího tankeru zakotveného v Murmansku a s poměrně malým nákladem přejela o víkendu severní pobřeží Ruska a je na cestě proplout Beringovým průlivem až do čínského přístavu Ž'-čao, kam má dle agentury dorazit 17. listopadu.

Trasa zahrnuje plavbu dlouhou 3300 mil přes horní část Ruska a přes jedny z nejdrsnějších plavebních podmínek na planetě, zároveň je však také nejkratší plavbou mezi Evropou a východní Asií a trvá o polovinu kratší dobu, než kolik zabere běžná trasa přes Suezský průplav.

Bloomeberg poukazuje, že není jasné, jestli vyjde tato logistická změna pro Rusko výhodně natolik, že se do budoucna stane více klíčová, dodává však, že se zřejmě nejedná o ojedinělou plavbu z Murmansku, jelikož již od 5. prosince vejde v EU v platnost konec většiny námořního dovozu z Ruska.

Tanker Vasilij Dinkov je jednou ze tří lodí, které byly postaveny speciálně pro přepravu ropy z exportního terminálu Varandej společnosti Lukoil PJSC v Něneckém autonomním okruhu do Murmansku, a cestu tam a zpět zvládal obvykle přibližně za dva týdny. Nynější přeprava ropy do Číny mu zabere až osm týdnů.
Cesta náročnejšia, ale kratšia, možno i rýchlejšia - ale hlavne bezpečnejšia.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 34613
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 09 lis 2022, 19:40

https://echo24.cz/a/SJ2WP/vztahy-indie- ... ropa--plyn
Indie preferuje výhodné vztahy s Ruskem. Bude od něj dál odebírat ropu a plyn
Stabilní vztahy s Ruskem z hlediska dovozu ropy do Indie jsou pro Dillí výhodné, řekl dnes indický ministr zahraničí Subrahmanjam Džajšankar novinářům poté, co v Moskvě jednal se svým ruským protějškem Sergejem Lavrovem. Ruskému ministrovi zopakoval, že Indie nepovažuje dnešní dobu vhodnou k vedení války kvůli zátěži pro světovou ekonomiku, sdělil také podle webu Times of India o dnešním setkání šéf indické diplomacie.

"Naší povinností je zajistit, že indický spotřebitel bude mít nejlepší možný přístup k nejvýhodnějším podmínkám na mezinárodním trhu. V tomto ohledu fungují rusko-indické vztahy k našemu prospěchu. A pokud z toho máme prospěch, rád bych zajistil jejich trvání," sdělil indický ministr ke zvyšujícímu se objemu ropy, která do asijské země proudí z Ruska.

S Lavrovem indický ministr hovořil mimo jiné o válce na Ukrajině a podle svých slov vyjádřil obavy z dopadů tohoto konfliktu na světovou ekonomiku. "Jak už dříve sdělil premiér země Naréndra Módí ruskému prezidentovi Vladimiru Putinovi, dnešní doba není vhodná k válčení. Globální ekonomika je jednoduše příliš propojená na to, aby tak zásadní konflikt, ať už by se odehrával kdekoli na světě, neměl rozsáhlé dopady jinde," řekl Džajšankar. Připomněl například potíže se zajištěním potravinové bezpečnosti, které válka na Ukrajině vyvolala na globálním Jihu.

Indie zatím ruskou agresi na Ukrajině výslovně neodsoudila. Opakovaně ale dala najevo, že by si přála vyřešení konfliktu diplomatickou cestou.

Ruská tisková agentura TASS k dnešní schůzce uvedla, že ruský ministr se svým protějškem projednal perspektivy vojensko-technické spolupráce včetně společné výroby moderních zbraní. O jaké zbraně by mělo jít, ale neupřesnila.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
Kalinac
Senior redaktor
Příspěvky: 3644
Registrován: 24 úno 2017, 20:23

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Kalinac » 12 lis 2022, 09:39

Drahá aljašská ropa je vytlačována z Číny ruskou ropou

Čína upřednostňuje levnější ruskou ropu, která se prodává se slevou
Dodávky Aljašky do Číny letos téměř vyschly
0remork.jpg
Remorkéry přesouvají ropný tanker v přístavu Qingdao v Qingdao, Čína.
Čína se zdráhá kupovat drahou ropu z Aljašky, píšeBloomberg. Peking preferuje levnější ruské palivo.
"Zdá se, že čínská vášeň pro aljašskou ropu pomíjí," napsal deník.
Od roku 2014 dosáhla aljašská ropa nejvyšší ceny. Ruský zdroj se mezitím prodává se slevou kvůli sankcím.
Během pandemie čínská poptávka po energii výrazně vzrostla a Aljaška musela dodávat téměř veškeré vyrobené palivo do Pekingu. V letošním roce se však vývoz téměř úplně zastavil.

https://www.bloomberg.com/news/articles ... #xj4y7vzkg

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 34613
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 18 lis 2022, 22:44

https://ekonomickydenik.cz/cerpaci-stan ... kou-krizi/
Čerpací stanice stále manipulují s maržemi. Naftu prodávají až o 10 korun na litr dráže, přičemž cena ropy se nyní vrátila na úroveň před energetickou krizí
Ačkoliv ceny pohonných hmot jsou v Česku nejlevnější za poslední více než měsíc a cena ropy na světových trzích se dostala na úroveň cen před invazí Ruska na Ukrajinu, některé čerpací stanice vyhánějí ceny přemrštěnými maržemi. Obzvlášť vysoké marže aplikují u nafty, kde dochází k předražení až o 10 korun na litr. Podle dat Evropské komise jsou ceny benzínu a nafty v Česku mírně pod průměrem zemí EU. Cena benzínu je srovnatelná s cenami na Slovensku a v Rakousku.

Snížení cen pohonných hmot je způsobeno poklesem ceny ropy na světových trzích, vládním zrušením přimíchávání biosložek do nafty a dovozními intervencemi České národní banky.

Benzin se celorepublikově prodává průměrně za 41,38 koruny za litr, tedy o 62 haléřů na litr levněji než před týdnem. Nafta zlevnila dokonce o 1,50 koruny na litr, na 44,49 koruny za litr.

Dochází také ke sbližování ceny benzínu a nafty. Rozdíl mezi cenou nafty a benzínu je nyní pouze zhruba 3,10 koruny na litr, přičemž se pohyboval i kolem pěti korun.
Cena ropy klesá, přesto benzinky naftu zdražují

Dnes ráno se ropa Brent prodávala v přepočtu do korun i za méně než 2105 korun za barel. To je její nejnižší cena od 23. února letošního roku, před invazí ruských vojsk na Ukrajinu.

Pro srovnání: v ten den se benzín v Česku prodával průměrně za 37,43 koruny za litr a nafta za 36,39.

Benzín byl tedy při srovnatelné korunové ceně barelu Brentu tehdy o zhruba čtyři koruny levnější než dnes. Nafta byla tehdy při srovnatelné korunové ceně ropy o více než osm korun na litr levnější než dnes.

Nafta zlevnila na burze v Rotterdamu od začátku listopadu asi o čtrnáct procent. Ropa Brent je pak na světových trzích levnější o více než deset procent.
V ČR je benzín dražší než ve 13 zemích EU

Benzín je nyní v Česku netradičně dražší než v zemích, jako je Itálie, Francie nebo Chorvatsko. Celkem ve třinácti zemích EU je nyní benzín levnější než v ČR.

Nafta je levnější ve dvanácti zemích EU a dražší ve čtrnácti. Cena nafty v ČR je srovnatelná s cenami téhož paliva na Slovensku nebo v Litvě.

Nafta je momentálně levnější než v ČR v Itálii nebo Francii, což je neobvyklé. Tento stav je dán daňovými úlevami uvedených zemí, které zavedly za účelem zmírnění dopadů energetické drahoty.
Ať platí! - řekli rádcové
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 34613
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 18 lis 2022, 22:59

https://casopisargument.cz/?p=46806
Evropa i nadále odebírá ruský LNG
Dovoz zkapalněného zemního plynu z Ruska do EU se letos zvýšil o 46 %.
V září se Ursula von der Leyenová ve svém proslovu chlubila „diverzifikací od Ruska směrem k jiným spolehlivým dodavatelům“ a sdělila, že „jsme byli schopni (…) zcela kompenzovat dosavadní dovoz plynu prostřednictvím jiných spolehlivých dodavatelů“. Podle webu Politico je to jen část pravdy.

Zatímco dodávky zemního plynu dodávaného plynovody letos dramaticky poklesly, dovoz zkapalněného zemního plynu (LNG) z Ruska do EU se podle údajů Evropské komise za prvních devět měsíců roku 2022 meziročně zvýšil o 46 %. EU v této záležitosti není sama. Jak publikoval portál energypolicy.columbia.edu, tak Japonsko v tichosti zvýšilo nákupy ruského LNG a za rok 2022 ho dovezlo tolik, jako žádná jiná země.

Pro země EU hrozí, že rostoucí využívání námořního LNG z Ruska by mohlo Evropu vydat na milost a nemilost novému kolu Putinova plynového vydírání v roce 2023, právě když se blok snaží doplnit své zásoby plynu na zimu.

V letošním roce byla zatím více než třetina ruských dodávek LNG do Evropy určena pro Francii, následovanou Španělskem s téměř čtvrtinou, přičemž významné objemy obdrželo také Nizozemsko a Belgie. Analytici uvedli, že některé evropské společnosti měly s Rusy uzavřené dlouhodobé smlouvy o dodávkách ještě před válkou.

Nárůst dovozu LNG je malý ve srovnání s obrovským poklesem dovozu ruského plynu potrubím, který se podle údajů Komise snížil na polovinu ze 105,7 mld. m3 v prvních devíti měsících loňského roku na 54,2 mld. m3 ve stejném období letošního roku. Podle analytiků energetického trhu je však nárůst dovozu LNG v rozporu s rétorikou EU a není bez vlastních rizik.
Evropa musí přijmout okamžitá opatření, aby se vyhnula riziku nedostatku zemního plynu v příštím roce

Podle nové analýzy Mezinárodní energetické agentury (IEA) vznikne v létě příštího roku v klíčovém období pro doplnění zásobníků v EU náročná mezera v nabídce a poptávce ve výši 30 miliard m3, pokud Rusko zastaví veškeré dodávky z plynovodů a Čína obnoví dovoz zkapalněného zemního plynu.

Ze zprávy s názvem „Never Too Early to Prepare for Next Winter: Europe’s Gas Balance for 2023-2024“ vyplývá, že zásobníky plynu v Evropské unii jsou nyní naplněny z 95 %, což je o 5 % více, než je pětiletý průměr. Zpráva však varuje, že polštář, který poskytuje současná úroveň zásobníků, stejně jako nedávné nižší ceny plynu a neobvykle mírné teploty, by neměly vést k příliš optimistickým závěrům ohledně budoucnosti.

Proces naplňování zásobníků plynu v EU v letošním roce byl ovlivněn klíčovými faktory, které se v roce 2023 nemusí opakovat. Patří k nim dodávky plynu z ruských plynovodů, které sice byly v průběhu roku 2022 výrazně sníženy, ale po většinu první poloviny roku se blížily „normální“ úrovni. Celkové dodávky plynovodů z Ruska do EU v roce 2022 budou pravděpodobně činit přibližně 60 miliard m3 , ale je velmi nepravděpodobné, že by Rusko v roce 2023 dodalo dalších 60 miliard m3 plynu z plynovodů – a ruské dodávky do Evropy by se mohly zcela zastavit.
Obrazek1-4[1].png
Měsíční dovoz LNG z Ruska do Evropské unie od července 2020 do června 2022 (v milionech metrů krychlových). Zdroj: Statista.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 10288
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od kenavf » 18 lis 2022, 23:46

Niečo o LNG kapacitách skvapalňovačiek, lodí a splyňovačiek:
-aktívnych na svete je 641LNG tankerov.
-globálna kapacita skvapalňovania zvýšila na 459,9 MTPA(to je koľko miliard kubíkov?-že by 460mld m3 )
https://www.igu.org/resources/world-lng-report-2022/
Závody na skvapalňovanie LNG. – Približne 6,9 ​​milióna ton skvapalňovacej kapacity za rok (MTPA) bolo v roku 2021 spustených online, čím sa globálna kapacita skvapalňovania zvýšila na 459,9 MTPA1 na konci roka. Priemerná globálna miera využitia v roku 2021 bola 80,4 % v porovnaní so 74,6 % v roku 2020. V prvých štyroch mesiacoch roku 2022 bolo online spustených ďalších 12,5 MTPA kapacity skvapalňovania, čím sa celková globálna kapacita skvapalňovania k aprílu 2022 zvýšila na 472,4 MTPA .
S dodávkou 57 plavidiel1 v roku 2021 a siedmich plavidiel v prvých štyroch mesiacoch roku 2022 pozostávala globálna flotila prepravcov LNG ku koncu apríla 2022 zo 641 aktívnych plavidiel1 vrátane 45 plávajúcich jednotiek na skladovanie a opätovné splyňovanie (FSRU ) a päť plávajúcich úložných jednotiek (FSU). To predstavuje 10 % nárast veľkosti flotily od roku 2020 do roku 2021, porovnateľný s 12 % nárastom v počte plavieb LNG, keď sa obchod zotavil zo zníženia dopytu vyvolaného COVID-19.
Terminály na príjem LNG od apríla 2022 bola globálna kapacita opätovného splyňovania 901,9 milióna ton ročne (MTPA) na 40 trhoch. Kapacita spätného splyňovania 49,8 MTPA bola pridaná v roku 2021 uvedením piatich nových dovozných terminálov do prevádzky a dokončením piatich projektov rozšírenia v existujúcich termináloch, pričom najväčší prírastok 11 MTPA bol v zariadení na dovoz LNG Al Zour v Kuvajte.
LNG tankovacie plavidlá a terminály.- S implementáciou prísnejšej environmentálnej legislatívy na zníženie emisií na miestnej aj medzinárodnej úrovni, rastúci počet vlastníkov námorných plavidiel zvažuje použitie čistejších alternatívnych palív v nádržiach na dosiahnutie súladu. S účinnosťou od januára 2020 Medzinárodná námorná organizácia (IMO) presadila nový globálny limit 0,5 % obsahu síry v palivovom oleji lodí. Zavedenie prísnejšieho limitu obsahu síry v palivách lodných nádrží podnietilo prechod na plavidlá poháňané skvapalneným zemným plynom prostredníctvom inštalácie nových systémov alebo konverzie tam, kde to bolo možné, spolu s výstavbou súvisiacej infraštruktúry pre tankovanie..
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 34613
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 21 lis 2022, 11:48

https://www.reuters.com/business/energy ... 022-11-21/
Katar podepsal 27letou dohodu s Čínou, konkurence v oblasti LNG se zostřuje
Dauhá, 21. listopadu (ČTK) - Společnost QatarEnergy podepsala 27letou smlouvu o dodávkách zkapalněného zemního plynu (LNG) čínské společnosti Sinopec, což je dosud nejdelší taková dohoda o dodávkách LNG, protože nestabilní trhy nutí kupující hledat dlouhodobé smlouvy.

Po únorové ruské invazi na Ukrajinu se konkurence o LNG zostřila a zejména Evropa potřebuje obrovské množství plynu, které by jí pomohlo nahradit ruský plyn z plynovodů, jenž dříve tvořil téměř 40 % dovozu na kontinent.

"Dnešek je důležitým milníkem pro první dohodu o prodeji a nákupu (SPA) pro projekt North Field East, jedná se o 4 miliony tun na 27 let čínské společnosti Sinopec," řekl agentuře Reuters v Dauhá krátce před podpisem dohody šéf QatarEnergy Saad al-Kaabi.
article-prompt-devices

"Znamená to, že dlouhodobé obchody jsou tady a jsou důležité jak pro prodávajícího, tak pro kupujícího," řekl.

Severní pole je součástí největšího světového ložiska plynu, které Katar sdílí s Íránem, jenž svůj podíl nazývá Jižní Pars.

QatarEnergy na začátku tohoto roku podepsala pět smluv pro North Field East (NFE), první a větší z dvoufázového plánu rozšíření North Field, který zahrnuje šest vlaků LNG, které zvýší kapacitu zkapalňování plynu v Kataru ze 77 milionů tun ročně na 126 milionů tun do roku 2027.

Později podepsala smlouvy se třemi partnery pro North Field South (NFS), druhou fázi rozšíření.

Pondělní dohoda, kterou potvrdila společnost Sinopec, je první oznámenou dohodou o dodávkách pro NFE.

"Tímto se naše vztahy dostávají na novou úroveň, protože máme smlouvu SPA, která bude trvat až do roku 2050," uvedl Kaabi.
DLOUHODOBÉ DODÁVKY

Kaabi uvedl, že probíhají jednání s dalšími odběrateli v Číně a Evropě, kteří chtějí mít zajištěné dodávky.

Katar je již nyní největším světovým vývozcem LNG a jeho projekt rozšíření severního pole tuto pozici posílí a pomůže zajistit dlouhodobé dodávky plynu do Evropy, která hledá alternativu k ruským tokům.

"Myslím, že nedávná volatilita přiměla kupující k tomu, aby pochopili, jak důležité je mít dlouhodobé dodávky, které jsou pevné a jejichž cena je dlouhodobě přiměřená," řekl Kaabi.

Uvedl, že cena této dohody bude podobná jako u jiných dohod v minulosti, které byly vázány na ropu.

"Způsob, jakým stanovujeme ceny našich obchodů s Asií, je vázán na ropu. Takto jsme to dělali v minulosti a tento mechanismus budeme používat i nadále."

Dohoda byla podepsána na bázi ex-ship, což znamená, že QatarEnergy zajistí přepravu a dodávku LNG.

Kaabi dodal, že jednání o kapitálovém podílu v projektu rozšíření země Perského zálivu probíhají s několika subjekty.

Smlouva o dodávkách je klíčovou součástí integrovaného partnerství v NFE, uvedla společnost Sinopec v prohlášení a naznačila, že by se mohla zapojit do jednání o podílu.

Společnost QatarEnergy si v projektu rozšíření ponechala celkově 75% podíl a některým zájemcům by mohla poskytnout až 5% podíl ze svého podílu, uvedl Kaabi.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
... konkurence v oblasti LNG se zostřuje
:pise Ale len na strane odberateľov :smich:
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 8480
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od homer » 21 lis 2022, 12:57

Obchodníci v Evropě závodí s časem. Předtím, než 5. února začne v Evropské unii platit zákaz dovozu ruských ropných produktů, se snaží co nejvíce předzásobit ruskou naftou, protože alternativní zdroje jsou stále omezené. V pondělí o tom informovala agentura Reuters.
Například skladovací oblast Amsterdam-Rotterdam-Antverpy (ARA) zvýšila oproti říjnu objem zásob nafty v období od 1. listopadu do 12. listopadu o 126 procent na 215 tisíc barelů denně, uvedla analytička společnosti Vortexa Pamela Mungerová.

Rusko se zatím tento měsíc na celkovém dovozu pohonných hmot do Evropy podílí 44 procenty, protože existuje jen málo okamžitých nákladově efektivních alternativ. V říjnu jeho podíl činil 39 procent, ukazují údaje agentury Refinitiv.
„EU bude potřebovat zajistit zhruba 500 tisíc až 600 tisíc barelů nafty denně, aby nahradila ruský objem, náhrada bude pocházet z USA a také z oblasti na východ od Suezu, především z Blízkého východu a Indie,“ uvedl analytik firmy FGE Eugene Lindell.
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika ... z-40415037

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 8480
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od homer » 21 lis 2022, 16:50

Ukrajina chce od příštího roku zvýšit poplatek za tranzit ropy do Maďarska a na Slovensko o více než 18 procent na 13,60 eura (331 Kč) za tunu. S odkazem na provozovatele ukrajinské sítě ropovodů Ukrtransnafta o tom v pondělí informovala agentura Bloomberg.

Ukrajinský podnik tvrdí, že ke zvýšení ceny je nucen kvůli tomu, že Rusové poškodili jeho energetickou infrastrukturu.

„Pokračující ničení ukrajinské energetické infrastruktury vedlo k výraznému nedostatku elektřiny, ke zvýšení jejích nákladů, k nedostatku paliva a náhradních dílů,“ stojí v dopise, do kterého měl Bloomberg možnost nahlédnout.

Ukrajina zvýšila poplatek za tranzit i v dubnu. Za rok je tak cena za přepravu ruské ropy přes Ukrajinu ropovodem Družba do zemí střední Evropy vyšší asi o 51 procent.
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika ... y-40415108

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 14380
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od petrp » 23 lis 2022, 11:08

27 let bude dodávat Katar plyn Číně. Nám se vysmáli
Katar uzavřel skrze svou společnost QatarEnergy s čínskou firmou Sinopec dosud nejdelší dohodu o dodávkách zkapalněného plynu (LNG). Kontrakt na 27 let trvající dodávky LNG do Číny šéf katarské energetické společnosti komentoval s poznámkou, že pokud mají Evropané zájem také obchodovat, měli by se prý podívat, jak přistupují k jednáním asijští kupci a být ochotni uzavírat dlouhodobé smlouvy. „Vítr neustále nefouká a slunce taky pořád nesvítí,“ šťouchl si následně do evropské energetické politiky.
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/m ... ali-721242
Potkalo mě štěstí. Řeklo uhni a šlo dál...
"Oceán je pro Čechy nejbezpečnějším místem na světě" Ruda Krautschneider
Klasika OffShore rádia * Radio Mi Amigo International * Radio Caroline *

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 34613
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 23 lis 2022, 20:53

https://www.trend.sk/spravy/svetu-hrozi ... -ekonomiky
Svetu hrozí nedostatok nafty, dotkne sa to všetkých oblastí svetovej ekonomiky
Žiadne palivo nie je pre svetovú ekonomiku tak nenahraditeľné ako nafta. Slúži na pohon kamiónov, autobusov, lodí a vlakov či vdychuje život strojom využívaným v stavbárskom priemysle, výrobe a poľnohospodárstve. Vzhľadom na vysokú cenu zemného plynu sa dokonca začala používať aj na výrobu elektriny, píše agentúra Bloomberg.

Takmer každý región sveta bude o niekoľko mesiacov čeliť možnému nedostatku nafty, keďže kríza v oblasti dodávok na takmer všetkých trhoch s energiou zhoršila infláciu a utlmila rast.

Následky môžu byť obrovské a zasiahnu všetky oblasti od cien potravín po účty za vykurovanie domácností.

Najväčšia naftová kríza
Zásoby nafty a vykurovacieho oleja pre toto obdobie dosiahli v Spojených štátoch svoju najnižšiu úroveň po prvý raz za 40 rokov.

Severozápadná Európa takisto čelí nízkym rezervám a podľa prognóz to v marci bude ešte horšie. Krátko predtým totiž začnú platiť sankcie, ktoré tento región odrežú od ruských dodávok po mori.

Celosvetové vývozné trhy sú také napäté, že chudobnejšie krajiny, akou je Pakistan, na ne nemajú prístup. Ich dodávatelia si nedokážu rezervovať dostatok dodávok, aby pokryli domáce potreby svojich krajín.

„Zaiste ide o najväčšiu naftovú krízu, akú som kedy videl,“ povedal Dario Scaffardi, bývalý generálny riaditeľ talianskej ropnej rafinérie Saras, ktorý v tomto priemysle pôsobí už takmer 40 rokov.

Nafta na spotovom trhu v prístave v New Yorku tento rok stúpla zhruba o 50 percent. Cena začiatkom novembra dosiahla 4,90 dolára za galón, čo je dvojnásobne viac oproti úrovniam z roku 2021.

Príčin je viacero
V oblasti rafinérskej kapacity existuje z celosvetového hľadiska niekoľko veľkých problémov. Dodávky surovej ropy sú už teraz pomerne obmedzené, no kritickejšia je práve situácia v oblasti spracovávania tejto surovej komodity na palivá, akými sú nafta či benzín.

Čiastočne za to môže pandémia, keďže zavedenie lockdownov zničilo dopyt a prinútilo rafinérie uzavrieť niektoré svoje najziskovejšie závody.

Investície do tejto oblasti zas ovplyvnil odklon od fosílnych palív. Od roku 2002 sa rafinérska kapacita Spojených štátov zmenšila o viac ako jeden milión barelov za deň, pričom narušenia prepravy a štrajky zamestnancov v Európe sa zas odrazili na znížení rafinérskej výroby.

Európa nemá vyhraté
Veci sa však v EÚ môžu oveľa viac zdramatizovať, keďže blok sa chystá ruské dodávky úplne zavrhnúť. Európa sa na naftu spolieha najviac zo všetkých krajín sveta. Po mori sa na kontinent prepraví zhruba 500 miliónov barelov ročne, pričom polovica z toho bežne pochádza z ruských prístavov. Spojené štáty takisto pozastavili dovozy z Ruska, ktoré ešte minulú zimu vo veľkom zásobilo ich východné pobrežie.

Začiatkom februára 2023 začnú platiť sankcie EÚ, ktoré zakážu ruské dodávky po mori. Tieto barely bude teda potrebné nejakým spôsobom nahradiť, ak má ekonomika bloku aj naďalej fungovať tak, ako v súčasnosti. Ako a či sa to podarí je zatiaľ nejasné.

Zima by takisto mohla zhoršiť problémy v Európe. Na jej severozápade by mali zásoby v marci 2023 klesnúť na 211,9 milióna barelov, čo je najnižšia úroveň od roku 2011.

Sankcie čochvíľa začnú účinkovať, no Európa ešte stále z Ruska dováža obrovské množstvá nafty. Veľa jej však dováža aj zo Saudskej Arábie, z Indie či iných krajín, v dôsledku čoho dosiahli dovozy po mori svoju najvyššiu úroveň minimálne od roku 2016. Vyplynulo to z dát, ktoré agentúra Bloomberg získala od spoločnosti Vortexa.

Jedno je však jasné – naftová kríza „poškodzuje svetovú ekonomiku,“ tvrdí Amrita Senová, šéfka výskumu v Energy Aspects, podľa ktorej si vyriešenie nedostatku nafty bude vyžadovať nové rafinérske kapacity.
Europa a USA nie sú svet
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 34613
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 24 lis 2022, 20:47

https://ekonomickydenik.cz/rusko-vyuziv ... o-systemu/
Rusko využívá k obcházení ropného embarga „tmavé tankery“, které plují bez automatického identifikačního systému
Ropné embargo Evropské unie vůči Rusku vstoupí v platnost za dva týdny, ale již nyní se sazby pro ropné tankery enormně zvyšují. Přepravní společnosti na tom vydělávají. Kromě toho se rozrůstá flotila tzv. „tmavých tankerů“. Vyplývá to z dat analytické společnosti Jefferies a společnosti VesselsValue. „Tmavé tankery“ jsou lodě, které plují bez automatického identifikačního systému (AIS), tj. nelze je automaticky lokalizovat.

Prudký nárůst cen akcií odráží hodnotu, kterou ropné tankery v tomto roce získaly. Po koronakrizi, kdy se téměř všechny lodní společnosti kvůli nedostatku poptávky propadly do červených čísel, je v současnosti o lodě zájem jako málokdy předtím.

Sazby za nákladní dopravu se již zvýšily na 100 000 eur za den. Podle odhadů Omara Nokty z analytické společnosti Jefferies by se tato částka mohla brzy zdvojnásobit až na 200 000 eur denně. A to jsou pouze sazby pro ropné tankery. Lodě přepravující zkapalněný plyn již dnes stojí až 500 000 eur denně.

Vysoká cena ropy a staré lodě
Hodnota ropných tankerů roste ze dvou důvodů. Za prvé, sazby za přepravu se také odvíjejí od ceny ropy. Cena sice opět klesla na zhruba 80 dolarů za barel, ale po většinu letošního roku byla mnohem vyšší. Navíc 80 dolarů je stále výrazně nad průměrem předchozích let. Cena ropy by se navíc mohla brzy opět zvýšit.

Pátého prosince vstoupí v platnost ropné embargo EU vůči Rusku a od 5. února se rozšíří i na zpracované ropné produkty, například benzín a parafín.

Mezinárodní agentura pro energii (IEA) odhaduje, že to povede k tomu, že Rusko bude těžit až o dva miliony barelů ropy denně méně – ropy, která bude na světovém trhu chybět a která pravděpodobně povede ke zvýšení cen.

Druhým důvodem je, že Rusko dosud dodávalo ropu do Evropy převážně pozemními ropovody, nikoli tankery. Vzhledem k tomu, že tyto dodávky budou brzy ukončeny, bude muset Rusko najít jiné odběratele své ropy.

Většinou se jedná o Čínu, Indii a Turecko, ale Rusko nemá příliš omezené kapacity ropovodů do těchto zemí, které navíc nejsou vždy napojeny na ropná pole, jež dříve zásobovala Evropu. V důsledku toho musí Rusko převážet ropu do Asie především tankery, což zvyšuje poptávku po nich, a tím i přepravní sazby.

Na straně nabídky se v dohledné době nic nezmění. Společnost Euronav například nedávno objednala dva nové tankery pro svou flotilu, ale ve většině případů tyto objednávky pouze nahrazují staré tankery, které končí službu. Společnost VesselsValue, která se zabývá analýzou lodí, odhaduje, že v příštím roce bude přibližně čtvrtina světové flotily tankerů starší 20 let. To je obvykle věk, kdy lodě odcházejí do důchodu.

Rusko objednává stále více „tmavých tankerů“
Ne všechny tankery, které lodní společnosti oficiálně vyřadí, však zmizí ze světových oceánů. Analytici již několik měsíců pozorují, že počet „tmavých tankerů“ roste. „Tmavé tankery“ jsou lodě, které plují bez automatického identifikačního systému (AIS), tj. nelze je automaticky lokalizovat.

Tyto tankery většinou používají státy k obcházení embarg a sankcí. V předchozích letech proto většina „tmavých tankerů“ sloužila Venezuele a Íránu a většinou dodávala jejich ropu do Číny. Jen u několika z těchto lodí je jasné, kdo je vlastně vlastní. Některé z tankerů vlastní íránská státní přepravní společnost. U mnoha z nich je skutečný vlastník skrytý za fiktivními společnostmi.

V letošním roce si Rusko pronajalo mnoho nelegálních tankerů. Budou nezbytné, aby se obešel cenový strop, který plánuje G7. Podle toho by ruské tankery mohly dodávat ropu do jiných států pouze v případě, že by byla uzavřena kupní smlouva, v níž by nebyla překročena určitá maximální cena.

Skupina G7 zatím nerozhodla, jak vysoký by tento limit měl být.

Za účelem prosazení cenového stropu by tankery, které jej nedodrží, již nebyly pojištěny u Mezinárodní skupiny klubů ochrany a odškodnění (IGP&I) z Velké Británie. Členové asociace dosud pojistili téměř všechny ropné tankery na světě.

Ačkoli Rusko mezitím zřídilo vlastní pojištění a Indie má také fond, který pojišťuje ruské ropné tankery, jejich kapitálové rezervy jsou výrazně nižší než u členů IGP&I.

Kromě toho vznikají další problémy. Skupina G7 rovněž stanovila, že ropným tankerům, které nedodrží cenový strop, nesmí být poskytnuty žádné služby ze zemí G7 nebo EU. To platí například i pro nezbytné lodivody, kteří řídí nákladní lodě v dánských úžinách mezi Severním a Baltským mořem. Turecko také minulý týden prohlásilo, že již nedovolí tankerům proplouvat Bosporským průlivem bez příslušného pojištění. Bez těchto dvou tras však Rusko již nemůže vyvážet ropu přes Baltské nebo Černé moře.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 34613
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 24 lis 2022, 21:47

https://echo24.cz/a/Shcii/zpravy-ekonom ... ela-dohoda
Státy EU se neshodly na cenovém stropu pro plyn. Síkela má najít dohodu
Země Evropské unie se dnes shodly na novém souboru opatření proti energetické krizi, jeho konečné schválení však podmínily dohodou na omezení cen plynu. Po jednání s kolegy z unijních zemí to řekl český ministr průmyslu Jozef Síkela, podle něhož bude české předsednictví pracovat na dosažení dohody. Síkela dodal, že na 13. prosince svolal mimořádné zasedání ministrů, kde by mohly země své postoje sjednotit.

Dnes dala většina zástupců vlád najevo nespokojenost s návrhem cenového stropu, který v úterý předložila Evropská komise (EK). Naproti tomu na společných nákupech plynu, vzájemné solidaritě a rychlejším povolování obnovitelných zdrojů energie se ministři v principu dohodli.

"Ještě neotevíráme šampaňské, ale dáváme lahev do lednice," řekl Síkela po zasedání. Dal najevo spokojenost se shodou na zmíněných bodech, které mají EU pomoci lépe se vyrovnat se současnou energetickou krizí. Ministr podotkl, že diskuse o plynovém stropu byla místy velmi bouřlivá a země dávaly najevo rozdílné názory na jeho parametry.

Většina členských zemí reagovala kriticky na návrh komise, který by na klíčovém virtuálním obchodním uzlu Title Transfer Facility (TTF) v Nizozemsku vytvořil u kontraktů na následující měsíc cenový strop 275 eur (zhruba 6700 Kč) za megawatthodinu (MWh). Spouštěl by se ovšem pouze v případě, kdy by cena převyšovala tuto hranici nejméně dva týdny a zároveň byla po deset dní výrazně nad cenou zkapalněného zemního plynu (LNG) ve světě. Ceny plynu v TTF jsou pro evropský trh určující.

Řada ministrů hovořila o tom, že tento strop je v praxi nepoužitelný. Podle Síkely bude české předsednictví pracovat na tom, aby se státy dokázaly na parametrech mechanismu shodnout.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 34613
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 27 lis 2022, 17:55

http://www.regionalninovinky.cz/zpravy/ ... -z-texasu/
Bidenova administrativa v tichosti schválila vývoz ropy z Texasu
Jak uvádí Texas Tribune, ropný terminál Sea Port by měl být 30 mil od pobřeží Texasu a je jedním ze čtyř navrhovaných pobřežních terminálů navržených tak, aby dramaticky rozšířily kapacitu vývozu ropy z USA.

Bidenova administrativa schválila plány na vybudování největšího národního terminálu pro vývoz ropy u pobřeží Texaského zálivu, který by zvýšil kapacitu vývozu ropy USA o 2 miliony barelů denně.

Schválení námořní správy ministerstva dopravy bylo zapsáno do federálního rejstříku 21.11.2022 bez jakéhokoli veřejného oznámení, den poté, co skončila výroční konference OSN o klimatu v egyptském Sharm el-Sheiku.

„Prezident Biden nemůže vést boj proti změně klimatu, ochranu veřejného zdraví nebo obhajobu environmentální spravedlnosti a současně umožnit společnostem vyrábějícím fosilní paliva, aby zablokovaly desetiletí těžby fosilních paliv," uvedla v prohlášení hlavní politická obhájkyně ekologické neziskové organizace Earthworks Kelsey Craneová.

Ve svém 94stránkovém rozhodnutí námořní správa napsala: „Výstavba a provoz přístavu je v národním zájmu, protože projekt bude přínosem pro zaměstnanost, hospodářský růst a odolnost a bezpečnost energetické infrastruktury USA. Přístav poskytne spojencům USA spolehlivý zdroj ropy v případě narušení trhu."

Krok administrativy znamenal významný krok vpřed pro exportní sektor, který rychle rostl od doby, kdy USA začaly umožňovat prodej ropy do zahraničí v roce 2015, ve stejném roce, kdy USA pomohly vyjednat Pařížskou klimatickou dohodu, která požadovala dramatické snížení globálních emisí fosilních paliv.

Pobřežní ropný exportní terminál, první ze čtyř navržených podél texaského pobřeží Mexického zálivu, umožní pokračující růst americké produkce břidlicové ropy a globální spotřeby, což výrazně zhorší cíle Bílého domu na drastické snížení emisí uhlíku do roku 2030.

„Prezident Biden obnovil vedoucí postavení Spojených států v boji proti změně klimatu," uvedl Bílý dům před klimatickou konferencí OSN v Egyptě tento měsíc. „Prezident plní své sliby z prvního dne a staví Spojené státy k dosažení našich ambiciózních klimatických cílů."

V červenci 890stránkové prohlášení námořní správy uvedlo, že ropa zpracovaná v ropném terminálu Sea Port Oil Terminal vytvoří emise skleníkových plynů rovnající se 233 milionům tun oxidu uhličitého ročně (asi 4% celkových emisí USA v roce 2020).

Schválení ropného terminálu Sea Port u pobřeží Freeportu, asi 50 mil jižně od Galvestonu, dalo jeho korporátním developerům – Enterprise a Endbridge – jasný náskok v závodě o vybudování prvního nového pobřežního exportního terminálu v Perském zálivu.

Podle Jamese Colemana, který vyučuje energetické právo na Southern Methodist University v Texasu, představuje schválení exportního terminálu přístup „ruce pryč", který Bidenova administrativa přijala k projektům ropné infrastruktury od doby, kdy získala Bílý dům díky slibům, že zablokuje rozšíření ropovodu.

„Stále žádají ropný průmysl, aby rozšířil svou produkci a postavil více rafinérií. A přesto říkají, že musíme postupně vyřadit fosilní paliva," řekl Coleman. „To, co řekli, se zdá být protichůdné."

„Minulý týden byli v Egyptě a říkali světu, že nyní je čas na klimatickou akci. Tento týden nás uzamkli do klimaticky ničící zrůdy na nejméně jednu generaci," řekl Jeffrey Jacoby, zástupce ředitele Texas Campaign for the Environment.

Podle námořní správy projekt rozšíří terminál v oblasti Houstonu provozovaný společností Enterprise a připojí jej k novému pevninskému zařízení o rozloze 140 akrů poblíž Freeportu s kapacitou 4,8 milionu barelů. Odtud povedou dvě 36palcová podvodní potrubí do nového hlubinného přístavu, 30 mil od pobřeží, kde je dvě 24palcové plovoucí ropné hadice naloží na největší třídu ropných tankerů na světě.

Bude zpracovávat více ropy než největší americký exportní terminál, který je v současné době v provozu, Moda Ingleside Crude Export Terminal, vlastněný společností Enbridge v Texasu, který přepravuje až 1,6 milionu barelů denně v přístavu Corpus Christi, což je hlavní národní přístav pro vývoz ropy.

Ropný terminál Sea Port doufá, že zahájí provoz do konce roku 2025. Až se tak stane, Jordan Blum, tiskový ředitel společnosti Hart Energy v Houstonu řekl, že zpočátku bude čerpat z méně efektivních pobřežních terminálů v Houstonu a Corpus Christi. Časem umožní růst produkce ropy z texaských břidlicových polí i mimo ně.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 34613
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 28 lis 2022, 18:20

https://casopisargument.cz/?p=46951
USA umožní řadě zemí provádět transakce související s ruskou ropou
Nově zveřejněné dokumenty amerického ministerstva financí povolily Japonsku, Chorvatsku, Bulharsku a vnitrozemským státům EU provádět transakce s ruskou ropou i po 5. prosinci.

USA povolily transakce týkající se námořní přepravy ropy z projektu Sachalin-2 do Japonska a dodávek ruské ropy do Chorvatska a Bulharska. Podle dokumentů amerického ministerstva financí USA rovněž zmírnily podmínky uplatňování „cenového stropu“ na ropu.

Až do půlnoci 30. září 2023 smí tyto státy provádět námořní přepravu ropy vytěžené v rámci projektu Sachalin-2 do Japonska. Na tuto ropu určenou výhradně pro dovoz do Japonska se nebude vztahovat „cenový strop“ pro ruskou ropu.

„Všechny transakce… zahrnující dovoz ropy do Bulharska, Chorvatska nebo vnitrozemských států Evropské unie jsou povoleny,“ uvádí se v dokumentu.

Stropy pro ceny ropy by se neuplatňovaly v případě, že by se ropa ve velkém množství rafinovala mimo Rusko. USA a jejich spojenci rovněž nebudou do limitu ceny ropy zahrnovat náklady na dopravu a pojištění. Stanovení „cenového stropu“ pro energetické zdroje z Ruska má proběhnout do 5. prosince. Americké ministerstvo financí dříve navrhovalo stanovit cenu na úrovni 40-60 dolarů za barel.

Podle aktuálních informací agentury Bloomberg už Čína, která očekává slevy na ruskou ropu, snížila nákupy ruské ropy.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 34613
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od Alchymista » 29 lis 2022, 19:00

https://www.parlamentnilisty.cz/arena/m ... lie-721849
Katar dodá plyn Německu, hlásí se i Itálie
Po Číně uzavřelo s Katarem dlouhodobý kontrakt na dodávky zkapalněného zemního plynu i Německo. LNG má do Německa dodávat od roku 2026, což odpovídá zprávám, že dřívější kontrakty jsou již vyprodány. O LNG má zájem také Itálie, ta ale řeší problémy s nedostatkem terminálů.

V současné době je Katar známý hlavně kvůli fotbalovému mistrovství a kontroverzním pravidlům s ním spojených. Ovšem dlouhodobě je toto království známé hlavně vývozem energetickým surovin. Jak dnes informovala agentura Reuters, katarská QatarEnergy uzavřela kontrakt, že bude po dobu patnácti let zásobovat zkapalněným zemním plynem Německo. A to od roku 2026. Má se jednat o dva miliony tun LNG ročně. Zásoby plynu budou dopravovány lodí do terminálu Brunsbuettel.

Nedávno pak stejná firma uzavřela podobný kontrakt s čínskou firmou Sinopec, ovšem ten je na téměř dvojnásobnou dobu, 27 let.

Že dodávky začnou až od roku 2026 odpovídá zprávám z Japonska, tedy že dlouhodobé kontrakty začínající dříve jsou vyprodány.

Po invazi Ruska na Ukrajinu se poptávka LNG značně zvýšila. Německo začalo budovat terminály a dle ČTK bude plovoucí terminál v severoněmeckém Lubminu zanedlouho funkční.

Plány na expanzi v této oblasti má také Itálie. Šéf milánské energetické firmy Eni dle Reuters prohlásil, že země by potřebovala čtyři další terminály. V současné době má tři, s kapacitou 17 miliard metrů krychlových plynu. Dle šéfa Eni je tato kapacita nedostatečná, když se Itálie snaží nahradit ruský plyn přicházející potrubím zkapalněným plynem zejména z Afriky, konkrétně z Alžírska a z Egypta.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 14380
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Ropa a plyn

Příspěvek od petrp » 29 lis 2022, 19:18

Rusko přišlo navždy o Evropu jako největšího odběratele ropy a plynu, řekl šéf agentury pro energii
Rusko navždy přišlo o Evropu jako svého největšího energetického klienta, uvedl šéf Mezinárodní agentury pro energii (IEA) Fatih Birol. Dodal, že IEA očekává, že do konce prvního čtvrtletí příštího roku bude ruská produkce ropy nižší přibližně o dva miliony barelů denně. Letos v březnu těžba Ruska činila více než deset milionů barelů denně.
https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/3547 ... f-agentury

:nahlavu: Evropa přišla navždy o dodavatele levných energií... :idea:
Potkalo mě štěstí. Řeklo uhni a šlo dál...
"Oceán je pro Čechy nejbezpečnějším místem na světě" Ruda Krautschneider
Klasika OffShore rádia * Radio Mi Amigo International * Radio Caroline *

Odpovědět