Doprava a dopravné systémy

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 37380
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 30 kvě 2023, 21:30

https://sputnikglobe.com/20230529/russi ... 83154.html
Rusko podpíše s Irakom dohodu o spolupráci v námornej doprave
MOSKVA (Sputnik) - Ruská vláda poverila ministerstvo dopravy, aby podpísalo dohodu s Irakom o spolupráci v námornej doprave, v súlade s dokumentom zverejneným na oficiálnom internetovom portáli právnych informácií.
"Schváliť návrh dohody medzi vládou Ruskej federácie a vládou Irackej republiky o spolupráci v oblasti námornej dopravy predložený ruským ministerstvom dopravy a odsúhlasený ruským ministerstvom zahraničných vecí a ďalšími zainteresovanými federálnymi výkonnými orgánmi a vopred rozpracovaný s irackou stranou... poveriť ruské ministerstvo dopravy, aby uskutočnilo rokovania s irackou stranou a po dosiahnutí dohody podpísalo uvedenú dohodu v mene vlády Ruskej federácie," uvádza sa v dokumente.
Dohoda predpokladá pomoc pri uľahčovaní námornej dopravy vrátane zjednodušenia colných a hraničných formalít v prístavoch a nevzťahuje sa na vojnové lode, ako aj na množstvo nekomerčných, výskumných, rybárskych a rekreačných plavidiel.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 37380
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 08 črc 2023, 18:58

https://sputnikglobe.com/20230707/chine ... 30160.html
Čínska lodná spoločnosť nasadí 5 plavidiel na severnej námornej ceste do Ruska
MOSKVA (Sputnik) - Ak to počasie dovolí, obdobie plavby sa môže predĺžiť až do novembra, "pretože to bude pre Čínu zaujímavé, výhodné", dodal predstaviteľ spoločnosti.
Čínska spoločnosť NewNew Shipping Line poskytne päť plavidiel ľadovej triedy na prepravu po Severnej morskej ceste, pričom lode budú korzovať medzi Čínou a Ruskom, povedal v piatok novinárom zástupca spoločnosti Jing Ke.
"Tento rok poskytneme päť plavidiel. Všetky sú ľadovej triedy. Plavidlá s kapacitou od 1 200 TEU [dvadsaťstopová ekvivalentná jednotka] do 2 500 TEU," povedal novinárom na tlačovej konferencii venovanej otvoreniu pravidelnej prepravnej služby medzi Ruskom a Čínou.
Severná námorná cesta je najkratšia námorná trasa medzi európskym Ruskom a Ďalekým východom s celkovou dĺžkou 5 600 kilometrov (3 480 míľ). Celá trasa sa nachádza v ruských teritoriálnych vodách a v jeho výlučnej hospodárskej zóne.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 37380
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 08 črc 2023, 19:33

https://ekonomickydenik.cz/nemecko-musi ... ich-trati/
Německo musí do roku 2050 postavit tisíce kilometrů vysokorychlostních tratí
Německo bude muset v příštích desetiletích masivně rozšířit své trasy pro vysokorychlostní vlaky. Vyplývá to ze studie skupiny PTV, kterou zadaly Deutsche Bahn a další evropské železniční společnosti a o níž informoval Spiegel. Zdejší vysokorychlostní síť (ICE) má velké mezery, na kterých vlaky nedokážou zrychlit ani na 200 km/h, namísto až 300 km/h jako platí jinde. Podle studie se očekává, že vysokorychlostní trasy v Německu do roku 2050 narostou na více než šest tisíc kilometrů, v současnosti je jich kolem 1800.

V pozadí jsou plány EU na propojení Evropy vysokorychlostními vlaky. Očekává se, že se takto řešená doprava oproti do roku 2030 ve srovnání se stavem v roce 2015 zdvojnásobí a do roku 2050 dokonce ztrojnásobí, jak říká „Strategie udržitelné a inteligentní mobility“ EU. Cílem je, aby v roce 2050 byly všechny metropolitní oblasti v Evropě propojeny častými vysokorychlostními vlaky.

Autoři studie počítají, že poptávka po železniční dopravě by s takovou metropolitní sítí vzrostla o devět procentních bodů, zatímco po letecké a automobilové dopravě by výrazně klesla, jak připomíná německý dopravní web Bahnblogstelle. Tím by byly splněny klimatické cíle, které si EU stanovila ve své iniciativě Green Deal: snížit emise CO2 způsobené dopravou do roku 2050 o 90 procent. A k tomu by měla významně přispět právě železnice.

Německo musí přidat nejvíce
Německo by přitom podle studie muselo přidat nejvíce trasových kilometrů ze všech zemí EU, a to také proto, že by mělo vzhledem ke své centrální poloze v Evropě fungovat jako uzel v různých směrech. A zatímco ve Španělsku a Francii chybí v každé z těchto zemí asi jen dva tisíce kilometrů, v Německu více než čtyři tisíce.

Délka tvrání jízdy by se měla v takto rozšířené síti výrazně zkrátit. Největší pokrok podle propočtů zaznamenají cesty do východní a jihovýchodní Evropy, pro které stále chybí vysokorychlostní spojení. „Doba jízdy z Berlína do Budapešti by se zkrátila o více než polovinu,“ říká člen představenstva DB pro dálkovou osobní dopravu Michael Peterson. Do Vídně se v současnosti dá dostat z Berlína stejně rychle jako do Paříže z Frankfurtu nad Mohanem. Vilnius by byl spojen s Berlínem za třetinu současné doby.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 37380
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 10 črc 2023, 19:02

https://casopisargument.cz/?p=51213
Finsko modernizuje železnici, aby se vojenské vybavení NATO mohlo rychleji přesunout k ruským hranicím
Nový člen NATO už připravuje svou infrastrukturu pro vojenské účely Aliance a pro případ konfliktu s Ruskem.

Finsko modernizuje železnici, která ho spojuje se Švédskem, aby bylo možné rychleji přepravovat vojáky a vybavení NATO k hranicím Ruska. To může být nezbytné v případě konfliktu s Moskvou, uvedla agentura Reuters. Modernizovaná železnice má zajistit hladké spojení mezi atlantickým pobřežím NATO v Norsku a jeho novou hranicí s Ruskem ve Finsku.

Podle agentury bylo vylepšení jediné železnice spojující Finsko a Švédsko do loňského února oceněno na 37 milionů euro a nebylo ekonomicky výhodné, ale od začátku konfliktu na Ukrajině se „vše změnilo“.

Nyní by v případě konfliktu mezi Ruskem a NATO mohl být přesun sil a techniky přes Baltské moře ohrožen. Modernizace tratí pomůže rychlejší přepravě vojenského vybavení Severoatlantické aliance.

Projekt zahrnuje elektrifikaci železniční tratě mezi finským nádražím Laurilo a švédským městem Haparanda, jakož i zvýšení bezpečnosti železničních přejezdů, rozšíření příhradových mostů a vybudování nových stanic. Tyto úpravy finské železnice v okolí Tornia na švédských hranicích budou dokončeny příští rok a spojencům usnadní posílání posil a vybavení zpoza Atlantiku do Kemijarvi, hodinu jízdy od ruských hranic a sedm hodin od ruské jaderné bašty a vojenských základen u Murmansku na poloostrově Kola. Zde sídlí ruská Severní flotila tvořená celkem 27 ponorkami, více než 40 válečnými loděmi, asi 80 stíhacími letouny a zásobami jaderných hlavic a raket, jak uvedl Finský institut pro mezinárodní záležitosti (FIIA). Ve vojenském konfliktu s NATO by hlavním úkolem této flotily bylo zajistit kontrolu nad Barentsovým mořem a zastavit lodě přivážející posily ze Severní Ameriky do Evropy přes vody mezi Grónskem, Islandem a Spojeným královstvím, uvedla agentura s tím, že Finsko by mělo Alianci pomoci tomu zabránit.

NATO se v reakci na ruskou invazi na Ukrajině mění svou strategii a také přístup k těmto novým územím a jejich infrastruktuře, což otevírá spojencům možnosti, jak sledovat a zadržovat Moskvu, uvedla agentura Reuters. Diplomatické zdroje a vojenští analytici, na které se agentura obrátila také uvedly, že je tu bezprecedentní možnost jednat nyní s celou severozápadní Evropou jako s jedním blokem.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 37380
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 18 črc 2023, 00:50

https://www.pokec24.cz/blog/neuloviteln ... h-tankeru/
Neulovitelná flotila ruských tankerů
Záhada šedé tankerové flotily: proč Západ začal pátrat po údajných ruských plavidlech?

Vlastně je to zápletka hodná sci-fi románů nebo detektivních seriálů typu “Černá série”. Na planetě pluje obrovská flotila tankerů přepravujících ropu, všichni o ní vědí, ale nikdo ji nemůže najít.

Po oceánech plují desítky, možná stovky obrovských (200 až 415 metrů dlouhých a 24 až 70 metrů širokých) tankerů – a nikdo je nevidí. Ani vychvalované americké námořnictvo (všech šest kusů), ani jejich vlastní špionážní satelity, ani mocná americká finanční rozvědka – nikdo.

A teprve když najdou nějakou firmu, na kterou je 47 takových tankerů registrováno – hle, a už vzniklo šest dalších firem, v jiné jurisdikci, kterým byly tyto tankery dávno prodány, přejmenovány a zmizely neznámo kam.

Dokonce ani vševědoucí britští pojišťováci, kteří dostávají informace o lodích a plavidlech z celého světa pro námořní pojištění, nevědí, komu tyto tankery patří a kam plují – protože ty mají svůj vlastní, nezávislý systém pojištění. Neslýchané, nevídané, nemyslitelné.

Proč je na tuto neviditelnou flotilu tankerů ze strany západních zemí a speciálních služeb takový hon? Důvodů je několik.

Za prvé, existence této flotily brání tomu, aby Rusko bylo rozdrceno sankcemi. Tankerové lodě mimo kontrolu Západu volně plují po všech mořích a oceánech a prodávají ruskou ropu Urals za cenu vyšší, než je vymyšlená hranice EU a USA 60 dolarů za barel. Díky tomu není Rusko izolováno, nadále volně obchoduje, ekonomika funguje a do rozpočtu plynou potřebné daňové příjmy (které mohou být vynaloženy na potřeby obrany a sociálního zabezpečení).

Za druhé, veškerý tento obchod obchází chamtivé hrabivé anglosaské ruce. Ne přes jejich burzy, ne přes jejich prostředníky, ne přes jejich pojišťovny. Jak se říkalo v jednom starém skeči KVN: “Tolik peněz, a oni s tím nemají nic společného!”.

Za třetí, takovéto kroky Ruska ukončily mýty o všemocnosti Západu. Zvykli si na superkontrolu, zvykli si na to, že o všech všechno vědí, všechno zakazují (a za povolení se musí platit – to je ta na Západě „neznámá korupce“), že někomu něco nařídí – a všichni běží to splnit a rozbíjejí si přitom ochotně čelo o zem. Protože jinak Bílý pán potrestá, strašlivě potrestá!

A tady Rusko ignoruje požadavky, porušuje zákazy, nedbá na narychlo přepisovaná “pravidla”. Dělá si, co chce a jak považuje za správné. Jedná, obávám se říci, ve svém vlastním zájmu (a nikoli v zájmu klanu Clinton-Biden).

To se týká spousty věcí – provedení SVO, vyhánění západních zemí z Afriky, přítomnosti ruských válečných lodí v havanském přístavu (tuhle se jeden americký reportér odtamtud strašně rozhořčil), de-dolarizace, porušování sankcí vůči třetím zemím, ochrany malých a slabých a samozřejmě obcházení západních sankcí. A to i prostřednictvím neviditelné “šedé” flotily.

Hollywoodský obrázek, kde síť průzkumných satelitů dokáže najít auto i s přečtením jeho poznávací značky z oběžné dráhy, se střetl s drsnou realitou, kde se třísetmetrový tanker stává neviditelným pro všechny západní detekční prostředky v okamžiku, kdy vypne svůj transpondér. Zkrátka dostává na frak.

A někde jsou ještě také ponorky s Poseidony na palubě …

Nejurážlivější (pro ně) je, že ideologie “zisk především” prosazovaná kolektivním Západem pomáhá těmto tankerům zůstat neviditelnými. Příliš mnoho lidí totiž těží z toho, že si jich nevšímají.

https://www.1rre.ru/2622222-misteriya-s ... -suda.html
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 10562
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od kenavf » 18 črc 2023, 21:38

▲ Tie špionážne satelity neboli schopné nájsť 12000 cisterien s ropou, na úzkej ceste zo Sýrie do Turecka, ako by mohli nájsť tanker na šírom mori.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

PeterM
Sponzor fóra
Příspěvky: 1160
Registrován: 18 úno 2017, 11:17

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od PeterM » 19 črc 2023, 06:52

To asi bude tím že neumí to co ve filmech z Hollywoodu. Satelitem odposlechnout váš hovor na mobilu a v případě potřeby i přečíst display. Přestaňte z těch Rusů dělat totální kretény. Kdyby to byla pravda tak jsou již staletí jenom historickým národem, něco jako Sumerové.
Co je tvrzeno bez důkazu, může být odmítnuto bez důkazu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 37380
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 22 črc 2023, 19:29

https://ekonomickydenik.cz/podle-greenp ... z-letadlo/
Podle Greenpeace je při cestování Evropou klimaticky šetrný vlak až 30krát dražší než letadlo
Ekologická organizace srovnávala ceny jízdenek na dopravní prostředky na 112 trasách napříč Evropou v několika rezervačních časech. A výsledek je takový, že vlak je pro zákazníky dražší na 71 procentech posuzovaných tras než letecká spojení, která však více poškozují klima, oznámila organizace Greenpeace.

V případě 31 spojů s výchozími nebo koncovými body v Německu byl vlak v polovině případů dražší. Největší cenový rozdíl zaregistrovali testeři Greenpeace na trase Barcelona–Londýn, která by měla stát vlakem až 384 eur. To je 30krát více než letadlem s cenou letenky 12,99 eur. Vlaky na trasách Hamburk–Brusel a Hamburk–Mnichov byly naopak levnější.

Problém je v tom, že podle odborných studií se při cestě jedné osoby letadlem vypustí až 80krát víc emisí, než když stejnou trasu člověk ujede ve vlaku na elektrický pohon. Navzdory tomu je letecká doprava osvobozena od spotřební daně z leteckého paliva a jen postupně nabírá její zatížení emisními povolenkami. Emise z letecké dopravy v Evropě přitom rychle přibývají, jen mezi lety 2009 a 2019 to bylo o 29 procent.

Dopravní expertka Greenpeace Marisa Reisererová požadovala celoevropskou daň na petrolej ve výši 50 centů za litr, což by přineslo roční příjmy ve výši 46,2 miliardy eur. Tyto prostředky by musely směřovat do železniční infrastruktury.

„Stále více lidí chce cestovat vlakem a obejít se bez letů, ale chybějící daň na petrolej a další dotace pro letecký průmysl poškozující klima zkreslují ceny. Toto je nouzové přistání pro mnoho dobrých rozlišení a ochranu klimatu,“ vysvětlila Reisererová.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 37380
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 12 srp 2023, 22:17

https://echo24.cz/a/HLWEp/zpravy-ekonom ... ji-trestat
Konec levného cestování letadlem. Aerolinky se chystají trestat cestující ve jménu dekarbonizace
Letecký průmysl se po přežití pandemie covid-19 chystá vystavit cestujícím účet v hodnotě několika bilionů dolarů za tzv. dekarbonizaci. To vše s vidinou téměř nemožného cíle, tj. neutralizovat emise oxidu uhličitého z přibližně 25 000 letadel světové komerční flotily, která obvykle přepraví asi 4 miliardy lidí ročně a spálí téměř 378 miliard litrů kerosinu. To je více paliva, než kolik lidstvo vypije tekutin za rok. O chystaných dopadech na cestující informovala agentura Bloomberg.

Podle společnosti McKinsey & Co. bude k dosažení cíle tzv. uhlíkové neutrality v letectví do roku 2050 zapotřebí kapitálových investic v hodnotě přibližně 5 bilionů dolarů, přičemž téměř všechny budou vloženy do udržitelné výroby paliv a obnovitelné energetiky. Je to tak velká částka, že by mohla na deset let vyřadit příjmy světových leteckých společností.

S přibývajícími hodinami začínají vedoucí představitelé odvětví vyslovovat nepříjemnou pravdu. Říkají, že je jasné, že náklady na odklon od fosilních paliv dopadnou na cestující. „Prostě to nejde obejít,“ řekl zkušený šéf leteckých společností Willie Walsh, který nyní stojí v čele Mezinárodního sdružení letecké dopravy, hlavní globální lobbistické skupiny v tomto odvětví. Během sedmi desetiletí téměř neomezené expanze musel letecký průmysl věnovat emisím jen malou pozornost. Cestující si zvykli na stále se zlepšující spojení, rostoucí konkurenci a levné letenky.

Najednou se dopravci ocitli pod drobnohledem, vlády stanovují lhůty, aktivisté se lepí na ranveje a Greta Thunbergová představila veřejnosti flightshaming. Nákladný přechod letectví na čistší paliva může vést k tomu, že demokratizace létání se vrátí do opačného směru, což povede ke zvýšení cen letenek a snížení počtu linek a leteckých společností. Protože dopravci nevyrábějí letadla ani nedodávají palivo, jsou závislí na jiných subjektech, jako jsou výrobci letadel, motorů a energetické společnosti, které je podněcují k technickému pokroku.
I při bezprecedentní koordinaci jsou možnosti omezené. Dnes dodávaná komerční letadla mohou létat ještě v roce 2050 a na nové konstrukce poháněné bateriemi nebo vodíkem se bude čekat roky, ne-li desetiletí. Jako jediná alternativa se zdá možnost plnit konvenční letadla méně znečišťujícími napodobeninami paliv. I to bude znamenat obrovské úsilí, aby se vybudoval systém výroby alternativních paliv, který dnes sotva existuje.

Celkově to výrazně zdraží létání. Odhady se liší, ale náklady jsou značné. Podle údajů ze Zprávy o životním prostředí Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) opatření v oblasti udržitelnosti zvýší cenu jednosměrného sedadla na dálkovém letu ze Singapuru do Dubaje nebo z New Yorku do Paříže až o 73 dolarů (přibližně 1600 Kč).

V Evropské unii jsme ke zdražení ještě blíže. Připraveny jsou předpisy schopné téměř okamžitě zvýšit ceny letenek. Nové pravidlo RefuelEU bude vyžadovat, aby letecké společnosti do roku 2025 plnily svá letadla 2% směsí udržitelného leteckého paliva, která se do roku 2030 zvýší na 6 % a do roku 2050 dosáhne 70 %. SAF – jak se biopalivo běžně nazývá – je nejméně dvakrát dražší než běžné letecké palivo, takže náklady leteckých společností podle ING Bank vzrostou.

Francouzsko-nizozemská letecká skupina Air France-KLM už letos zdvojnásobila povinný příplatek, který je v platnosti od roku 2022 a který má pomoci zaplatit ekologičtější palivo, na 2 až 24 eur za letenku na letech z Paříže a Amsterdamu. Současná úroveň výroby SAF přitom představuje méně než 1 % celosvětové spotřeby paliva v letectví. A na každém kroku i ti největší hráči pláčou, což jen podtrhuje neschopnost – nebo neochotu – odvětví plně se vyrovnat s cestou k emisní neutralitě.
Ce
lkové náklady? 4 biliony dolarů

Podle ICAO, agentury OSN, která pomáhá stanovovat letecké standardy, dosáhnou dodatečné náklady leteckých společností do roku 2050 až 4 bilionů dolarů. Letecké společnosti tvrdí, že finanční zátěž bude příliš velká na to, aby ji mohly nést samy. I v dobrých časech dopravci přitom obvykle získají z každého cestujícího jen několik dolarů zisku.

Hrozí, že další opatření, pokud budou přijata plošně, budou brzdit růst a zvyšovat tlak na růst cen letenek. Francie zakázala několik vnitrostátních letů a chystá se zdanit letenky, aby mohla financovat alternativní železniční dopravu. Pod ekonomickým tlakem a s rostoucími politickými požadavky letecké společnosti zdokonalily svá sdělení o udržitelnosti a odrazují od sankčních opatření. Téměř každý nákup letadel je nyní prezentován jako závazek ke snížení emisí uhlíku.

IATA, skupina zastupující přibližně 300 leteckých společností, odhaduje, že dosažení nulové spotřeby do roku 2050 si vyžádá roční investice v průměrné výši téměř 180 miliard dolarů. I kdyby dopravci zaplatili jen 65 až 75 % z celkové částky, mohou být tyto výdaje příliš vysoké. „Nemyslím si, že je to vzhledem k velikosti odvětví a jeho předpokládanému růstu přijatelné nebo udržitelné,“ řekl Volodymyr Bilotkach, docent leteckého managementu na Purdue University v Indianě a autor knihy The Economics of Airlines.

Co se stane poté, záleží na tom, jak intenzivně budou jednotlivé vlády prosazovat dekarbonizační program, řekl Bilotkach. Lze například předpokládat, že EU by mohla zakázat provoz leteckým společnostem, které nepoužívají dostatek udržitelných paliv, řekl. Velké otazníky, zda jsou plány na očistu vůbec proveditelné, tak nadále přetrvávají.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 37380
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 16 srp 2023, 21:01

https://ekonomickydenik.cz/zasadni-stra ... pracovani/
Zásadní strategický dokument k dopravě kritizují zástupci firem i Hospodářská komora. Žádají přepracování
Ministerstvo dopravy připravilo strategický dokument k financování dopravní infrastruktury pro období let 2024 – 2033 s výhledem až do roku 2050. Má jít o zásadní dokument, který mimo jiné určí, jaké projekty z dopravní infrastruktury dostanou přednost a v jakém časovém horizontu. Jak však Ekonomickému deníku potvrdil šéf dopravní sekce Hospodářské komory Jan Sechter, materiál neobsahuje východiska, cíle ani řádná kritéria výběru. Komora, stejně jako zástupci dopravních i železničních firem, tak žádají resort dopravy o nápravu.

...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 37380
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 07 zář 2023, 19:18

https://www.parlamentnilisty.cz/arena/m ... eji-742185
V Afghánistánu se bude stavět. Tálibán netálibán. Írán a Čína si to přejí
Írán a Afghánistán se ještě více propojí s Čínou. Prostřednictvím železnice. Z Íránu zaznívá, že tento krok napomůže oživení projektu Nové hedvábné stezky, o které čínský prezident Si Ťin-pching mluví už řadu let. Mluvil o něm i v Praze, když přijel na návštěvu do Prahy za tehdejším prezidentem Milošem Zemanem. Ale aby se projekt podařilo zrealizovat, je také třeba zlepšit situaci v Afghánistánu, k čemuž jak Čína, tak Rusko vyzvaly členské státy NATO. Podle informací serveru Caspian News se Írán zavázal dokončit stavbu železnice Khaf-Herat mezi oběma zeměmi a rozšířit ji přes Afghánistán až k čínským hranicím. Oznámil to Zabihullah Mujahid, mluvčí Islámského emirátu Afghánistán a náměstek ministra informací a kultury.

Už 8. března Abbas Khatibi, zástupce vedoucího íránské společnosti pro výstavbu a rozvoj dopravní infrastruktury, uvedl, že probíhají jednání o výstavbě 225 kilometrů dlouhého přeshraničního železničního projektu Khaf-Herat, který byl zastaven po převzetí země Tálibánem. Tento projekt by podle něj mohl znamenat oživení pro plán vybudování tzv. Nové hedvábné stezky, o které čínský prezident Si Ťin-pching mluví už řadu let. Mluvil o něm i v Praze, když přijel na návštěvu do Prahy za tehdejším prezidentem Milošem Zemanem.

Realizace železničního projektu Khaf-Herat začala v roce 2007, přičemž celkové náklady na jeho dokončení dosáhly k roku 2022 75 milionů USD. V prosinci 2020 prezidenti Íránu a Afghánistánu slavnostně otevřeli 225 kilometrů dlouhou železniční trať.
Železnice spojuje Khaf v severovýchodní íránské provincii Khorasan Razavi s Heratem, centrem provincie Herat v Afghánistánu. Po dokončení by železnice pomohla přepravit 6 milionů tun zboží a až milion cestujících ročně, vedla by podél tranzitního koridoru východ–západ a spojovala Čínu s Tureckem a Evropou přes Uzbekistán, Afghánistán a Írán.

Ministerstvo zahraničí Čínské lidové republiky v dubnu vydalo prohlášení, že jak čínští komunisté, tak vláda v Pákistánu, vláda v Íránu i vláda Ruské federace vyjádřily znepokojení nad bezpečnostní situací v Afghánistánu, kde stále působí řada teroristických hnutí.

„Ministři (zahraničí) zdůraznili své hluboké znepokojení ohledně bezpečnostní situace v Afghánistánu související s terorismem a poukázali na to, že všechny teroristické skupiny, jmenovitě Islámský stát provincie Chorásán (ISIS-KP), Al-Káida, Islámské hnutí východního Turkistánu (ETIM), Tehreek-e-Taliban Pákistán (TTP), Balúčistánská osvobozenecká armáda (BLA), Jaish al-Adl atd. sídlící v Afghánistánu, nadále představují vážnou hrozbu pro regionální a globální bezpečnost,“ stojí ve společném prohlášení druhého neformálního setkání ministrů zahraničí Číny, Ruska, Pákistánu a Íránu o Afghánistánu.

Zdůraznili však také, že respektují suverenitu Afghánistánu a berou na vědomí informaci prozatímní afghánské vlády, že na zajištění bezpečnosti v zemi pracuje.

Na jednání také zaznělo, že na stávající nedobré bezpečnostní situaci v Afghánistánu mají nemalý podíl země NATO a aliance by měla přiložit ruku k dílu a vytvořit v Afghánistánu investiční příležitosti. Některé země NATO se v bojích v Afghánistánu angažovaly 20 let. Od teroristického útoku v New Yorku v září 2001, za níž stáli teroristé z Al-Kájdy, která měla ve své době základnu v Afghánistánu, až po květen 2021, kdy současný prezident Joe Biden nechal běžet stahování vojáků USA a dalších zemí z Afghánistánu. Moci se tu po dvaceti letech opět chopilo radikální islámské hnutí Tálibán
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 37380
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 07 zář 2023, 19:19

https://sputnikglobe.com/20230902/iraq- ... 74631.html
Irak a Irán začali výstavbu železnice medzi dvoma krajinami
DOHA (Sputnik) - Iránske a iracké úrady začali výstavbu železnice medzi iránskym pohraničným mestom Šalamče a irackým mestom Basra, a to aj s cieľom uľahčiť moslimské púte, uviedla v sobotu iracká vláda.
Iracký premiér Mohammed Shia Al Sudani a iránsky viceprezident Mohammad Mokhber sa zúčastnili na položení základného kameňa železničnej stanice, uviedol úrad irackého premiéra vo vyhlásení, ktoré získal Sputnik.
"Premiér Al Sudání položil základný kameň projektu iracko-iránskej železnice na hraničnom priechode Šalamče. Projekt spojí Irak so susednými krajinami a umožní prepravu cestujúcich a pútnikov navštevujúcich sväté miesta," uvádza sa vo vyhlásení.
Podľa vyhlásenia sa projekt pripravuje už roky, ale iracká vláda ho až doteraz nemohla rozbehnúť.
Mokhber označil projekt za "strategický pre Irán aj Irak", ako ho citovala iracká televízna stanica Al Sumaria, keďže by nielen prepojil železničné siete oboch krajín, ale aj doplnil medzinárodné siete a spojil región Strednej Ázie s Irakom.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 37380
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 17 zář 2023, 20:54

https://ekonomickydenik.cz/rozpad-zelez ... -za-mozny/
Rozpad železničního giganta Deutsche Bahn? Pokud selže reforma němečtí Zelení ho považují za možný
Německá strana Zelení vyzývá k urychlené realizaci semaforových plánů na reformu Deutsche Bahn a v případě neúspěchu reformy považují rozpad státního podniku za „nikoli nepravděpodobný“. Pro Die Welt to uvedl mluvčí pro železniční politiku parlamentní skupiny Zelených ve Spolkovém sněmu Matthias Gastel.

Na úspěchu reformy by záviselo, „zda budou debaty o striktním oddělení sítě a provozu definitivně smeteny ze stolu, nebo zda nejpozději v příštím volebním období skutečně naberou na obrátkách“, uvedl pro Die Welt Matthias Gastel, mluvčí pro železniční politiku parlamentní skupiny Zelených ve Spolkovém sněmu.

Pokud se „dá předpokládat, že jedna, fungující infrastrukturní společnost“ pod hlavičkou DB nevznikne, „pak není nepravděpodobné, že po volbách do Bundestagu převáží ti, kteří chtějí zcela jiné struktury oddělením od spolkové společnosti“.

S ohledem na skutečnost, že parlamentní skupina CDU/CSU ve Spolkovém sněmu již vyzvala k rozdělení stávající struktury skupiny DB a že FDP a Zelení jsou rovněž otevřeni oddělení sítě a provozu, Gastel dodal: „Parlamentní většina, která by na to mohla být připravena, je nyní na místě.“

Jak na otázku listu Die Welt sdělila mluvčí spolkového ministerstva dopravy Volkera Wissinga (FDP), k 1. lednu 2024 má být zřízena nová infrastrukturní společnost „v právní formě akciové společnosti v rámci koncernu Deutsche Bahn AG“, a to sloučením společností DB Station & Service AG, odpovědné za nádraží, a DB Netz AG, odpovědné za železnice. Podnikatelské aktivity nové společnosti by měly být „v budoucnu zaměřeny mimo jiné na cíle spolkové vlády v oblasti dopravy a klimatu“. Realizace zisku by neměla „bránit plnění těchto cílů“.

Mnohé je však ještě otevřené, a to jak po formální, tak po obsahové stránce: „Vypracování cílových rozměrů a kvalitativních charakteristik“, které se mají na novou společnost vztahovat, není podle mluvčí ministerstva „ještě dokončeno“. Stále se také zkoumá, zda má jít o úplné sloučení divizí s jedním společným vedením, nebo pouze o formální fúzi se zachováním příslušných řídících a organizačních struktur.

Rovněž se „zvažují“ „způsoby realizace“ cíle, aby veškerý zisk zůstal v samotné divizi. Totéž se týká toho, co se stane se současnými finančními dohodami mezi spolkovou vládou a DB. Zdá se, že ani budoucí finanční vztahy nebudou k 1. lednu zcela vyřešeny.

„Optimalizace architektury financování má proběhnout co nejrychleji v kontextu veřejně prospěšné infrastrukturní společnosti,“ uvedl mluvčí. Cílem je „snížit počet zdrojů financování a rozhraní a do značné míry sjednotit podmínky financování“. Teprve po dokončení optimalizace bude podle něj prověřeno, zda a případně jaký další vývoj architektury financování by mohl být užitečný.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Odpovědět