Doprava a dopravné systémy

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 41039
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 17 pro 2022, 19:48

https://ekonomickydenik.cz/nemecke-carg ... -schenker/
Německé cargo na prodej? Ministr dopravy navrhl prodej Deutsche Bahn Schenker
Spolkový německý ministr dopravy Volker Wissing se vyslovil pro prodej společnosti Deutsche Bahn Schenker. Wissing označil případný prodej logistické divize společnosti Schenker, která je součástí Deutsche Bahn, za rozumný. DB Schenker je celosvětovým lídrem v oblasti globálních logistických služeb.

„Myslím, že je to správné, protože je nutné, aby se Deutsche Bahn soustředila na svou hlavní činnost,“ řekl Volker Wissing (FDP) v pořadu RTL/ntv Frühstart.

Wissing si položil otázku, zda má vůbec smysl, aby společnost jako Schenker byla součástí skupiny jako Deutsche Bahn: „Protože taková společnost musí být také více orientovaná na mezinárodní trh.“

Naproti tomu u Deutsche Bahn je podle Wissinga třeba věnovat větší pozornost udržování kolejí v dobrém stavu a obnově vozidel. Potřebné jsou také moderní technologie a digitalizace.

„Železnice má v Německu dost práce a já nechci, aby kvůli tomu trpěla společnost jako Schenker,“ řekl ministr a zdůraznil: „Proto je to dobré rozhodnutí, které plně podporuji.

DB Schenker je celosvětovým lídrem v oblasti globálních logistických služeb. Pro průmysl a obchod představuje významnou podporu v podobě poskytování pozemní, námořní a letecké nákladní přepravy, smluvních logistických služeb a řízení dodavatelských řetězců. Integrované logistické služby poskytujeme na světově nejvýznamnějších křižovatkách přepravních toků zboží, kde vzniká efektivní mezistupeň v rámci dodání příslušných zásilek.

Společnost se umísťuje na nejvyšších pozicích žebříčku v rámci přeprav v oblasti automotive, technologií, a spotřebního zboží, ale také poskytovatelů logistických služeb pro výstavy a veletrhy, speciálních transportů a pro široké spektrum sportovních a kulturních akcí.

Společnost má více než 76 tisíc zaměstnanců a 1 850 poboček po celém světě.

S přibližně 23 250 zaměstnanci ve 430 destinacích je DB Schenker lídrem v evropské kamionové přepravě.

„Kamionovou přepravu zajišťujeme mezi nejvýznamnějšími ekonomickými oblastmi ve více než čtyřiceti zemích Evropy. V rámci této sítě realizujeme přibližně 32 000 pravidelných přeprav každý týden,“ tvrdí o sobě společnost.

DB Schenker se řadí mezi světovou špičku poskytovatelů nákladní přepravy a je lídrem i v oblastech leteckých a námořních přeprav.

„Působíme po celém světě ve více než 550 lokalitách, kde je o letecké zásilky našich zákazníků pečuje přibližně 13 600 zaměstnanců. Každým rokem zrealizujeme přibližně 1 200 charterových letů za podpory těch nejlepších leteckých společností, uvedla společnost.
Digitalizace Deutsche Bahn

Ekonomický deník před pár dny zmínil, že německá spolková vláda a Deutsche Bahn urychlují plány na modernizaci a digitalizaci infrastruktury. Pro tyto účely by měla být v rozpočtu vyčleněna více než jedna miliard eur. Celkově tak do projektu nateče podle informací německého ministerstva dopravy až 2,7 miliardy eur. Modernizace má vytvořit více prostoru pro vlaky, zlepšit dochvilnost a omezit rušení spojů.

Spolkové ministerstvo pro digitální záležitosti a dopravu a Deutsche Bahn chtějí urychlit plánování digitální železnice v Německu.

V Berlíně podepsali spolkový ministr dopravy Volker Wissing a člen představenstva Deutsche Bahn pro infrastrukturu Berthold Huber dohodu o navýšení již existující smlouvy o financování ve výši přibližně 1,7 miliardy eur na přibližně 2,7 miliardy eur.

Společnost Deutsche Bahn navíc obdržela od spolkové vlády závazek dalšího financování plánování několika projektů z tzv. startovacího balíčku.

Železnice potřebuje finanční prostředky, protože v dlouhodobém horizontu musí vybavit všechny tratě a železniční uzly evropským vlakovým zabezpečovacím systémem (ETCS) a digitálními stavědly (DSTW) a zcela nahradit starou technologii.

Modernizace má vytvořit více prostoru pro vlaky, zlepšit dochvilnost a omezit rušení. Přitom se společnost spoléhá na inteligentně propojená data z infrastruktury a vozidel.

V budoucnu bude podle železnice schopna zcela přeorganizovat provoz na železniční síti a vytvořit až o 35 procent vyšší kapacitu.

Spolkový ministr Volker Wissing, který dohodu stvrdil svým podpisem, v této souvislosti zdůraznil, že pro dosažení klimatických cílů je třeba rychle zvýšit kapacitu železnic.

„Chceme vybudovat železnici jako klimaticky neutrální páteř našeho dopravního systému. Kromě rekonstrukcí a nové výstavby a rozšiřování je zásadním stavebním prvkem digitalizace. Dnes uzavřenými dohodami vytváříme finanční základ pro zavedení systému řízení vlaků ETCS a zároveň modernizujeme a digitalizujeme stavědla v Německu. To přímo zajistí větší kapacitu stávajícího systému, a tím i rychlé rozšíření služeb na železnici,“ uvedl ministr Wissing.

„Vzhledem k rostoucímu objemu dopravy potřebujeme vyšší rychlost, aby naše železniční síť byla výkonnější a efektivnější. Ve střednědobém a dlouhodobém horizontu se soustředíme na projekty rozšiřování a nové výstavby, jakož i na celkovou rekonstrukci důležitých koridorů. Rozhodujícím klíčem k tomu je však digitalizace infrastruktury. Díky digitálnímu železničnímu provozu budoucnosti můžeme na železnici šetrnou ke klimatu nasadit více vlaků, aniž by bylo nutné nákladně a složitě stavět nové tratě. Dohody dosažené společně se spolkovou vládou proto rozhodujícím způsobem posunou digitální železnici v Německu kupředu,“ doplnil ředitel infrastruktury Deutsche Bahn Berthold Huber.
Podpora digitalizace pro koridory nákladní dopravy

Nyní uvolněné prostředky budou investovány mimo jiné do modernizace a digitalizace infrastruktury na nákladním koridoru Rýn-Alpy. Tato magistrála z nizozemských přístavů v Severním moři do Itálie má být vybavena evropským systémem řízení železniční dopravy ERTMS (European Rail Traffic Management System). Systém významně přispěje k usnadnění přeshraniční vlakové dopravy v Evropě. Doposud musely být lokomotivy a soupravy vybaveny celou řadou národních bezpečnostních systémů. S ERTMS to již v budoucnu nebude nutné.

Kromě toho může Deutsche Bahn zahájit další plánování skandinávsko-středomořského koridoru (ScanMed) s přibližně 307 miliony eur. Tento evropský koridor, který je důležitý i pro nákladní dopravu, má být do konce roku 2030 plně vybaven systémem ETCS mezi Dánskem a Rakouskem. Celkem se jedná o 4 500 kilometrů tratí.
Digitální uzel Stuttgart

Dalších 83 milionů eur bylo vyčleněno na plánování třetího bloku digitálního uzlu ve Stuttgartu. Do roku 2030 bude provoz vlaků ve stuttgartském regionu řízen digitální technologií i mimo koncové body linek S-Bahn. Jádro uzlu bude společně se Stuttgartem 21 uvedeno do provozu s ETCS bez návěstidel již v roce 2025.

Na vysokorychlostní trať Kolín nad Rýnem-Frankfurt nad Mohanem bylo vyčleněno přibližně jedenáct milionů eur. Do roku 2028 chce Deutsche Bahn vybavit přibližně 200 kilometrů tratí systémem ETCS a digitálními stavědly. Tento krok zajistí vyšší kvalitu a efektivitu vlakového provozu. Současně lze kompletně vyměnit systémy, které jsou náchylné k poruchám, a starší blokování.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 41039
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 09 led 2023, 17:11

https://ekonomickydenik.cz/v-tureckych- ... i-trajekt/
V tureckých loděnicích vzniká velký elektrický nákladní trajekt
V turecké loděnici Cemre byly nařezány dvě třetiny ocelových plechů potřebných pro nákladní loď PR24, řízenou elektrickým pohonem. V současné době dodavatelé a partneři po celé Evropě vyrábějí a testují různé produkty a řešení, které budou součástí nového trajektu společnosti Scandlines s nulovými emisemi PR24 (Puttgarden-Rødby 2024) pro pásmo Fehmarn. Trajekt se v současné době skládá z osmi částí, na dalších 16 úsecích se pracuje. Vyplývá to z informací společnosti Scandlines.

Loděnice v úzké spolupráci s týmem řízení stavby společnosti Scandlines na místě vyvíjí digitální 3D model trajektu. To umožní jeho virtuální prohlídky a zároveň zajistí, že stavební výkresy a 3D model budou souběžně s výstavbou aktualizovány o správné a opravené informace.

Tři členové vedení konstrukčního týmu Scandlines z turecké loděnice nedávno navštívili Scandlines v Rødby a mimo jiné se projeli na lodích společnosti na trasách Puttgarden-Rødby a Rostock-Gedser.
Bateriový systém s kapacitou 10 MWh

Švýcarský výrobce baterií Leclanché vyrábí bateriový systém, který bude s kapacitou 10 MWh největší lithium-iontovou baterií, jaká kdy byla na trajektu instalována.

Až loď v roce 2024 vstoupí do provozu na Fehmarnbeltu, bude doba nabíjení v Rødby činit pouhých 17 minut. Trajekt bude poháněn zelenou elektřinou.

Společnost Scandlines v roce 2019 investovala do 50 kV/25 MW elektrického kabelu do Rødbyhavnu.

Na jaře 2023 bude tento kabel prodloužen o přibližně 1,2 km k nové trafostanici mezi přístavišti trajektů 2 a 3. Práce by měly být dokončeny v létě 2023.

Trajekt s dobou plavby 70 minut je bezemisní. Může být také používán jako hybridní trajekt, jako je tomu již na linkách Scandlines mezi Německem a Dánskem. Při provozu hybridního trajektu trvá přejezd 45 minut.
Nové rampy v přístavech Puttgarden a Rødby

PR24 bude mít proto tři sady genů. Jedna souprava GenSet se skládá z dieselového motoru a generátoru na výrobu elektřiny. Společnost Rolls Royce v Německu a její dceřiná společnost mtu v Nizozemsku provedly v uplynulých týdnech řadu testů FAT (Factory Acceptance Test) se třemi soupravami GenSet při různém zatížení, aby se ujistily, že splňují specifikace. Společnost Rolls Royce rovněž provedla měření vibrací na příslušných místech a podle společnosti Scandlines zaznamenala extrémně nízké hodnoty. Úroveň vibrací tak byla velmi uspokojivá.

V přístavech Puttgarden a Rødby začaly stavební firmy také vybavovat kotviště 1 a 3 silnějšími rampami, aby nákladní vozidla mohla vjíždět i na horní palubu PR24. Nové rampy budou instalovány na podzim příštího roku.

Údaje o nákladním trajektu Scandlines na trase Puttgarden-Rødby

Délka: 147,4 m
Šířka: 25,4 m
Konstrukční ponor: 5,30 m
Nákladní kapacita: 66 nákladových jednotek (přibližně 1 200 ložných metrů)
Počet cestujících: 140
Provozní rychlost: 16/10 uzlů
Bateriový systém: 10 MWh
Doba nakládky v přístavu (Rødby): 17 minut
Investice: 80 milionů eur
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 41039
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 18 led 2023, 20:00

https://ekonomickydenik.cz/nemecti-dopr ... e-dopravy/
Němečtí dopravní odboráři varují před kolapsem železniční i autobusové dopravy
Dva předáci německého Odborového svazu železnic a dopravy EVG Cosima Ingenschay a Kristian Loroch varovali před hrozícím kolapsem autobusové a železniční dopravy v Německu. „Pokud se železničním společnostem nepodaří v příštích několika měsících doplnit dostatečný počet zaměstnanců, je zastavení dopravy nevyhnutelné,“ tvrdí odborářští předáci.

Již nyní se podle nich vlaky ruší stále častěji, protože už není dostatek personálu.

„Buď jsou pracovní místa neobsazená, a to i kvůli špatným platům, nebo jsou kolegové nemocní; zejména proto, že stres a napětí v práci se nyní vymykají kontrole,“ řekla odborářka EVG Cosima Ingenschay.

Tato situace se bude podle ní v nadcházejících týdnech a měsících dále zhoršovat. Aby se to změnilo, je, jak podotkla, třeba velmi rychle zlepšit rámcové podmínky.

„Od února 2023 budeme jako EVG vést kolektivní vyjednávání s přibližně 50 společnostmi v odvětví autobusové a železniční dopravy. Naším cílem bude výrazně zvýšit mzdy, a to jednotně v celém odvětví tím, že stanovíme stejné požadavky pro všechny podniky,“ zdůraznila Cosima Ingenschay.

Doplnila, že araktivní platové podmínky také zvyšují šanci na obsazení volných pracovních míst. Nakonec by z toho měli prospěch i cestující.

„Všechny personální ofenzívy budou odsouzeny k neúspěchu, pokud společnosti konečně nevyplatí odpovídající mzdy,“ dodal Kristian Loroch, vedoucí výboru pro kolektivní vyjednávání EVG.
Fluktuace roste

Na příkladu Deutsche Bahn pak jasně řekl: „Nestačí prohlásit, že chceme letos přijmout 25 000 nových zaměstnanců. Nejprve je třeba je najít a pak především zůstat. Současné rámcové podmínky k tomu nejsou vhodné.“

„Fluktuace zaměstnanců je vysoká a stále se zvyšuje,“ kritizuje dále Kristian Loroch. Zatímco v roce 2021 opustilo Deutsche Bahn přibližně 6 procent zaměstnanců (k listopadu 2022), v loňském roce to bylo již více než 7,3 procenta odchodů – z toho pouze 1,9 procent v souvislosti s věkem.

„Jsou oblasti, například v oblasti bezpečnosti, kde 80 až 90 procent uchazečů opět odejde, když vidí, kolik je železnice ochotna za tento důležitý úkol zaplatit. To vyvolává poplach,“ říká dále Kristian Loroch.

Vzhledem k velkému počtu volných pracovních míst se zvyšuje zátěž zbývajících zaměstnanců. Počet přesčasových hodin se neustále zvyšuje, stejně jako počet nemocných.

„Zatímco v roce 2021 byla míra nemocnosti stále na dobré úrovni 5,5 procent, v roce 2022 byl zaznamenán výrazný nárůst na 7,1 procento. V některých oblastech, jako je vlaková doprava, nádražní doprava, ale i autobusová doprava, je nyní tento podíl 10 procent a více,“ vysvětluje dále Kristian Loroch.

Vysoká nemocnost nakonec podle Lorocha vedla k prudkému nárůstu počtu přesčasových hodin: z 6,7 milionu hodin v roce 2021 na 7,1 milionu hodin v roce 2022. Kromě toho bylo proplaceno více než 1,5 milionu hodin. Kromě toho bylo na tzv. dlouhodobých účtech uloženo téměř 18 milionů hodin přesčasů. To odpovídá práci přibližně 8 700 zaměstnanců na plný úvazek.

„Tato čísla jasně ukazují, že naši kolegové dosáhli bodu zlomu. Mnozí z nich již překročili tuto hranici. To se týká všech společností v autobusovém a železničním sektoru a nebude to platit ještě dlouho,“ poznamenal předseda vyjednávací skupiny EVG Kristian Loroch.
Bez vyšších mezd zájem o práci nebude

Aby se na již tak vyčerpaném trhu práce našel dostatek nových zaměstnanců, musí jim být nabídnuty podstatně vyšší mzdy než v minulosti. Již dnes jsou noví zaměstnanci často placeni nad rámec kolektivní smlouvy, aby vůbec mohli obsadit volná pracovní místa.

„To ukazuje, že mzdy musí jít výrazně nahoru, a to nejen u Deutsche Bahn, ale u všech železničních dopravců i v autobusové dopravě. V opačném případě si budou společnosti navzájem přetahovat zaměstnance a cestující se dostanou na vedlejší kolej,“ doplnila předsedkyně vyjednávacího týmu EVG Cosima Ingenschay.

EVG proto bude v nadcházejícím kole kolektivního vyjednávání požadovat výrazné zvýšení mezd pro celé odvětví.

„Tentokrát jednáme s přibližně 50 společnostmi téměř současně, protože problémy v tomto odvětví jsou všude stejné. Naším cílem je dosáhnout stejného zvýšení mezd ve všech zúčastněných podnicích, protože jen to je spravedlivé. Práce našich kolegů má všude stejnou hodnotu,“ řekla Cosima Ingenscha.

Odboráři EVG rozhodnou o svém požadavku na mzdy v celém odvětví v úterý 7. února.

„V tento den se do Fuldy sjede asi 300 členů vyjednávacího výboru z celého Německa, aby společně rozhodli, kolik peněz budeme pro všechny požadovat navíc a jak dlouho by měla nová kolektivní smlouva platit,“ zdůraznili členové vyjednávacího výboru EVG Cosima Ingenschay a Kristian Loroch.

První kolo jednání bude zahájeno na konci února a potrvá do 24. března 2023.

„Pak budeme mít jednou vyjednáno se všemi zúčastněnými společnostmi. Očekáváme, že nám zaměstnavatelé rychle předloží rozumné nabídky, protože chceme v zájmu našich kolegů co nejdříve dosáhnout přesvědčivé dohody. Pokud se tak nestane, budeme muset velmi rychle přemýšlet o důsledcích,“ uvedli Cosima Ingenschay a Kristian Loroch.
Průzkum s rekordní účastí

Němečtí odboráři si kvůli v situaci v dopravě provedli průzkum, účast členů byla obrovská. Dosud bylo odevzdáno více než 35 000 hlasů.

„V příštích dnech budeme pečlivě analyzovat výsledky, zejména četné dopisy, které jsme obdrželi. Ty bude nyní nutné načíst. Základem pro rozhodnutí našich vyjednávacích komisí o našich hlavních požadavcích je průzkum mezi členy. Do té doby budou k dispozici výsledky. Jedna věc je již jasná: Chceme výrazně více peněz za co nejkratší dobu. A: chceme co nejdříve dosáhnout dohody,“ dodali němečtí dopravní odboráři.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 41039
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 21 led 2023, 21:55

https://ekonomickydenik.cz/problem-na-z ... ne-snizil/
Problém na železnici. Počet platných licencí strojvůdců se v posledním roce výrazně snížil
Počet platných licencí strojvedoucích se snižuje. Zatímco před rokem Drážní úřad evidoval více než 10 500 licencí, ke konci roku 2022 už jich bylo jen 9 732. Informoval o tom Drážní úřad.

Pokles je způsoben tím, že od září 2021, kdy končila platnost prvním desetiletým licencím, o prodloužení nepožádali všichni jejich majitelé. Část licencí je tak pravděpodobně neaktivních a patří těm, kteří odešli do důchodu či změnili zaměstnání.

„Drážní úřad každoročně vydá několik stovek nových licencí strojvedoucím, kteří složí zkoušku všeobecné odborné způsobilosti k řízení drážního vozidla.

V roce 2022 bylo nově vydáno 393 licencí. Počet zájemců o vydání licence strojvedoucího se oproti roku 2021 sice zvýšil, ale v dlouhodobém horizontu má klesající tendenci,“ říká Jiří Kolář, ředitel Drážního úřadu

Zájemci o licenci strojvedoucího skládají teoretickou zkoušku na Drážním úřadě, která prověřuje jejich znalosti v písemné i ústní formě. Jen 7 z 10 uchazečů uspěje na první pokus. Uchazeči musí složit zkoušku nejpozději do 1 roku od absolvování výcvikového kurzu v akreditovaném středisku a mají maximálně 3 pokusy.

Od října roku 2021 byla prodloužena platnost více než dvěma tisícům licencí, pro letošní rok se předpokládá, že o prodloužení požádá dalších 2400 strojvedoucích.

Pět hlavních problémů profese
Strojvedoucí v poslední době upozorňují na vysokou administrativní zátěž, špatný stav části zázemí pro odpočinek a neočekávané drobné poruchy vozidel či závady na infrastruktuře. Dotazníkové šetření mezi strojvedoucími, které proběhlo na přelomu července a srpna, bylo zaměřeno na výkon strojvůdcovské profese, který může významně ovlivňovat bezpečnost na železnici. Do průzkumu se zapojilo 2 499 strojvedoucích ze sektoru osobní i nákladní dopravy.

„Strojvedoucí musí být dostatečně proškolený na veškeré provozní situace, včetně těch krizových, a musí mít odpovídající podmínky pro svou práci. Ty zahrnují znalost předpisů, stav vozidla, dostatek informací o změnách na trati i předepsaný odpočinek. Zkušenosti z okolních evropských států nám navíc potvrzují, že pro výcvik strojvedoucích je vhodné využívat simulátory,“ říká ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

Výsledky průzkumu
Z dotazníků vyplynulo, že provozní předpisy jsou obsáhlé (54 % respondentů) a málo srozumitelné (34%). Strojvedoucí dále uvedli, že se drobné poruchy na vozidle, které ovlivňují pozornost strojvedoucího, objevují i několikrát za měsíc (59% respondentů). Přes 44% strojvedoucích potvrdilo, že výluky a závady na tratích jsou časté a stávají se i několikrát za měsíc. Předmětem stížností byla i skladba směn, které jsou podle strojvůdců stavěny nelogicky a špatně a také na nedostatečný čas na přípravu. Téměř 38% strojvedoucích si pak stěžovalo na špatné či nevybavené zázemí pro odpočinek.
Obrázek
Výsledky dotazníku. Zdroj: Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s Drážním úřadem tak na základě závěrů dotazníku přijme nová opatření, která by mohla bezpečnost na železnici zvýšit.
Obrázek
Ukázka z dotazníku. Zdroj: Dopravní ústav

Opatření pro zvýšení bezpečnosti
1. Zpřehlednění provozních předpisů, včetně analýzy změn, přehledného vypořádání připomínek a dostatečného času na seznámení se s nimi

2. Důsledná kontrola dodržování postupů v rámci procesu údržby železničních vozidel ze strany Drážního úřadu, která přímo ovlivňuje technický stav vozového parku a zařazení do výkonnostních ukazatelů Českých drah

3. Rozsáhlejší využití tabletů pro informování strojvedoucích o změnách a výlukách, důsledná kontrola kritických prvků infrastruktury a uplatnění opatření ke zvýšení spolehlivosti a propustnosti sítě

4. Dopravci obdrží seznam míst nevyhovujících pro odpočinek strojvedoucích s výzvou k nápravě stavu, který má sekundární dopad na bezpečnost provozu

5. Dopravci budou vyzváni k logičtější skladbě směn, aby strojvůdci měli dostatek času na přípravu před odjezdem vlaku

„Pozornost strojvedoucího může ovlivnit poměrně velké množství faktorů, které jsme se ve spolupráci s nimi snažili popsat v našem dotazníku. Chceme jeho vyhodnocením a aplikací závěrů do praxe napomoci tomu, aby byla pozornost strojvůdce během směny zaměřena především na bezpečné dovedení vlaku z počáteční do cílové stanice“, říká ministr dopravy Martin Kupka.

S podrobnými výsledky průzkumu se můžete seznámit ZDE.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 41039
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 24 led 2023, 00:09

https://ekonomickydenik.cz/cd-telematik ... -systemem/
ČD-Telematika získala povolení evropské agentury pro starší lokomotivy dovybavené jednotným celoevropským zabezpečovacím systémem
Společnost ČD-Telematika je prvním systémovým integrátorem jednotného celoevropského zabezpečovacího systému ETCS v České republice, který získal pro retrofitované vozidlo typové povolení Evropské agentury pro železnici (ERA). ČD-Telematice se podařilo získat povolení pro prototypy lokomotiv řad 163, 363 a 362 zpětně vybavené evropským vlakovým zabezpečovacím systémem ETCS. Jde o významný krok na poli homologace a schvalování v rámci projektů instalací ETCS do hnacích vozidel v České republice. Typové povolení ERA je univerzální mezinárodní povolení pro provoz daného typu vozidla. V České republice a na Slovensku jsou řady 163, 363 a 362 nejrozšířenějšími železničními hnacími vozidly.

Lokomotivy řad 163, 363 a 362 dopravců ČD Cargo a České dráhy systémem ETCS zpětně vybavilo konsorcium firem ČD-Telematika a AŽD a společně se tak staly prvními systémovými integrátory v České republice, kterým se podařilo od ERA získat tento typ univerzálního mezinárodního povolení.

Typové povolení ERA pro retrofitované lokomotivy řad 163, 363 a 362 znamená, že tato hnací vozidla mohou jezdit pod dohledem ETCS na všech tratích, které takovou jízdu umožňují, tedy jsou vybaveny infrastrukturní částí systému ETCS.

Aktuálně jezdí tyto lokomotivy pod ETCS především na tratích v České republice a na Slovensku. V obou těchto zemích jsou řady 163, 363 a 362 nejrozšířenějšími železničními hnacími vozidly.

„Tento významný milník je završením dlouhé a komplikované cesty, po které jsme se jako průkopníci v oblasti tzv. retrofittingu se svými zákazníky vydali a jsme nesmírně rádi, že se nám daří naplňovat důvěru našich klientů a dotahovat projekty do zdárného konce,“ uvádí Dan Krupanský, vedoucí projektu ETCS ve společnosti ČD-Telematika.

„V celém procesu, na jehož konci je úspěšné získání typového povolení od ERA, sehrála velmi důležitou úlohu perfektní spolupráce s Drážním úřadem ČR a Dopravným úradom SR – Divízií dráh a dopravy na dráhach. Jde o potvrzení, že v oblasti zpětného vybavování hnacích vozidel systémem ETCS patříme na úplnou špičku jak v technologické, tak i administrativní oblasti,“ dodává Krupanský.

Společnost ČD-Telematika aktuálně pracuje na dovybavení 30 vícesystémových elektrických lokomotiv řady 363.5 dopravce ČD Cargo, které vznikly přestavbou jednotek řady 163 v letech 2010-2013.

Pro České dráhy pak vybavuje systémem ETCS jednotky řady 680 známé jako Pendolino a ikonickou řadu elektrických jednotek 471 přezdívané CityElefant.

Česká republika plánuje od 1. ledna 2025 zavedení takzvaného výhradního provozu pod ETCS na vybraných páteřních koridorech. Režim výhradního provozu znamená, že na tyto tratě již nebudou mít přístup hnací vozidla bez palubních jednotek ETCS.

ČD-Telematika je poskytovatelem v oblasti drážních technologií pro zabezpečení a komunikace a dodavatelem velkoobchodních telekomunikačních služeb a služeb v oblasti správy, údržby i výstavby optických infrastruktur.

Provozuje vlastní optickou síť v České republice, která je součástí klíčové infrastruktury státu. Portfolio svých činností doplňuje službami s přidanou hodnotou v oblastech jako je silniční telematika.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 41039
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 25 led 2023, 20:14

https://ekonomickydenik.cz/memorandum-s ... ich-trati/
Memorandum Správy železnic, polské CKP a projektu Rail Baltica má za cíl vybudovat až 4 500 kilometrů vysokorychlostních tratí
Česká Správa železnic podepsala ve Varšavě memorandum, jehož cílem je rozvoj vysokorychlostní infrastruktury v oblasti Trojmoří. Ambiciózní plány na realizaci 4 500 kilometrů vysokorychlostních tratí (VRT) chce koordinovat se společností Centralny Port Komunikacyjny (CPK), která má u severních sousedů projekt VRT na starosti a projektem Rail Baltica umožňující železniční propojení Finska, Estonska, Lotyšska a Litvy se zbytkem Evropy.

Česká železniční síť bude na tyto budoucí důležité evropské tepny napojena hned dvakrát – úsekem z Bohumína do Katovic a z Hradce Králové do Vratislavi. Se zprovozněním prvního úseku na svém území počítá polská strana v roce 2028. Úsek Bohumín – Katovice by měl začít sloužit cestujícím po roce 2030.

Přitom ještě v listopadu se objevila v médích informace, podle které se na základě prvních výsledků studie proveditelnosti vysokorychlostní trať do Polska nevyplatí. Správa železnic vycházela z analýzy nákladů a přínosů. Podle české definice vynaložených prostředků u dopravních staveb by mělo vnitřní výnosové procento dosahovat hranice pěti procent. Spojení z Prahy do Polska přes Hradec Králové se sjezdy u Pardubic na Vratislav dosahovalo v porovnání nákladů a dopravních přínosů hodnot 0,8 – 1,8 procenta. Projekt tak bylo nutno přepracovat.

Do Mnichova konvenčně
Důležitá je také podpora přeshraničního spojení na rameni VRT Praha – Ústí nad Labem – Drážďany, na kterém Správa železnic intenzivně spolupracuje s Deutsche Bahn. Urychlení přípravy trati na německém území podpořila na jednání s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou státní tajemnice spolkového ministra pro digitální záležitosti a dopravu Susanne Henckel.

Krušnohorský tunel, který je nejnáročnější infrastrukturní stavbou na tuzemské síti VRT, zajistí napojení Česka na západoevropskou vysokorychlostní železnici. Před jeho realizací je v plánu uzavření mezistátní smlouvy, potvrzující význam této investice pro středoevropský prostor.

V neposlední řadě vyjádřila Susanne Henckel podporu zlepšení konvenčního mezistátního spojení na rameni Praha – Plzeň – Mnichov.

S VRT a RS se ve směru Praha – Beroun – Plzeň – Domažlice – státní hranice se nepočítá, podle informací Správy železnic je motivace státu v tomto směru poměrně nízká, příčinou byl postoj německé strany, která o výraznější zlepšení spojení na Prahu příliš nestála. Jak uvedlo ministerstvo dopravy, při společných jednáních s německou stranou nebyla nalezena shoda na přípravě VRT ve směru Norimberk či Mnichov z české strany by se jednalo o vysoce neefektivní a vysoce nákladnou investici.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 41039
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 27 led 2023, 23:30

https://ekonomickydenik.cz/spotreba-ene ... m-vykonum/
Spotřeba energie v dopravě klesne globálně o 10 milionů barelů ropy denně. Navzdory rostoucím výkonům
V roce 2050 ušetří dopravní sektor 10 milionů barelů ropy denně. Alespoň to tvrdí studie s názvem The Future of Rail publikovaná Mezinárodní energetickou agenturou. Dokument konstatuje růst globální poptávky po dopravní obsluze. Do roku 2050 se má podíl osobní i nákladní dopravy zdvojnásobit, ale navzdory tomu se má odehrát výrazné snížení spotřeby ropných produktů.

Stěžejní roli může podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) sehrát železnice, po které se celosvětově přepravuje cca 8 procent cestujících a 7 procentu nákladu, přesto spotřebuje, pouhá 2 procenta „dopravní“ energie. Kromě toho 70 procent přepravy garantují elektrické lokomotivy. Regiony s největším počtem elektrifikovaných tratí jsou Evropa, Japonsko a Rusko, zatímco v Severní a Jižní Americe převládá nafta. Tento poměr by se do roku 2050 neměl výrazněji změnit.
Čína jede

Podle studie The Future of Rail poroste vytížení konvenční železnice, do této kategorie řadí přepravu na střední až dlouhé vzdálenosti s maximální rychlostí souprav 250 km/h a příměstské vlaky. Většina konvenčních železničních tratí se nachází v Severní Americe, Evropě, Číně, Rusku, Indii a Japonsku, dohromady přepraví 90 procent cestujících. Největší podíl má s 39 procenty Indie, následují Čína (27 procent), Japonsko (11 procent) a Evropská unie (9 procent). V blízké budoucnosti se neočekává výrazná změna trendu.

Vysokorychlostní železnice s rychlostí nad 250 km/h představuje alternativu letecké dopravy a její význam má do budoucna růst. Studie v tomto směru zmiňuje především Čínu. Přestože byla první čínská VRT otevřena v roce 2002, po 20 letech disponuje Peking 40 000 kilometry vysokorychlostních železnic, přičemž v posledních 15 letech se staví cca 3500 kilometrů vysokorychlostních tratí ročně. Podle deníku China Daily se jejich délka do roku 2035 rozšíří na 70 000 km. Vzhledem k maximální rychlosti 350 km/h proto přestávají v některých regionech dominovat letecké společnosti.

Studie zmiňuje i přepravu zboží po železnici. Čína a USA dopraví po kolejích cca čtvrtinu zboží, v případě Ruska se jedná o 20 procent. Většinu přepravovaného zboží tvoří minerály, uhlí a zemědělské produkty.
Ropě navzdory

Podle studie The Futue of Rail do roku 2050 poptávka po železnici poroste, sektor „zkonzumuje“ o 42 procent energie více, než je tomu aktuálně, přesto se bude jednat o pouhá 4 procenta celkové spotřeby energie v dopravě. Jak se ve studii uvádí, úspěch železnice bude v souboji s konkurencí postaven na třech základních pilířích: minimalizaci nákladů na osobokilometr a tunokilometr, maximalizaci výnosů a tlak na konkurenční dopravní odvětví využívající především ropu. Osobokilometr rovná se přepravě jedné osoby na vzdálenost jednoho kilometru, tedy součinu vzdálenosti a počtu přepravených osob. Tunokilometr zaznamenává přepravu jedné tuny na vzdálenost jednoho kilometru, rovnající se součinu vzdálenosti a hmotnosti nákladu.

Osobní železniční doprava dosáhne podle studie do roku 2050 hranice 15 biliónů osobokilometrů. Díky tomu se výrazně zvýší podíl veřejné dopravy, zejména autobusů, což je dáno systematickým zlepšováním integrace železničních služeb s jinými variantami veřejné dopravy.

Celková poptávka po energii v dopravě dosáhne v roce 2050 hodnoty 3300 milion tun ropného ekvivalentu (MTOE). Ve srovnání s rokem 2020 by se mělo jednat o snížení o 565 MTOE, z čehož 510 MTOE připadá na ropu, což se rovná spotřebě přibližně 10 milionů barelů ropy denně.
V roku 2050 :smich:
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 41039
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 30 led 2023, 23:24

https://ekonomickydenik.cz/konec-jindri ... i-dopravy/
Konec Jindřichohradecké místní dráhy. Drážní úřad zrušil firmě oprávnění k provozování dopravy
Drážní úřad rozhodl o zrušení oprávnění k provozování drážní dopravy společnosti Jindřichohradecké místní dráhy – z důvodu finanční nezpůsobilosti. Dnem nabytí právní moci tohoto rozhodnutí tak pozbývají platnosti licence dopravce vydané společnosti v letech 1995 a 2009.

Podle platného znění zákona o dráhách se za finančně nezpůsobilého považuje podnik, který dluží nedoplatky na daních, pojistném nebo penále na sociálním zabezpečení, příspěvku na státní politiku zaměstnanosti nebo na pojistném na všeobecné zdravotní pojištění. Pokud držitel licence přestane splňovat podmínky stanovené zmíněným zákonem, rozhodne Drážní úřad o odejmutí licence dopravce. V tomto případě se tak stalo ve čtvrtek 26. ledna.
„Řízení o odejmutí licence bylo v loňském roce na žádost společnosti přerušeno. Jindřichohradecké místní dráhy však ve stanovených lhůtách nepředložily podklady dokládající zlepšení jejich finanční situace a nebyly tak schopny prokázat, že plní podmínky způsobilosti podle zákona o dráhách,“ říká ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

Společnost Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), která byla provozovatelem úzkokolejné dráhy z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice, ukončila provoz na svých tratích loni na počátku října. Již tehdy jí skončila pětiletá platnost osvědčení o bezpečnost provozovatele dráhy. O 14 dnů později skončila také pětiletá platnost jednotného osvědčení o bezpečnosti dopravce. Nyní přichází také o licenci dopravce.

Společnost JHMD požádala koncem září 2022 o vydání nového osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy. V této žádosti však Drážní úřad shledal nedostatky a řízení přerušil do doby doplnění podkladů, nejpozději však do 15. února tohoto roku.

Se společností JHMD je nadále vedeno řízení o odejmutí úředního povolení k provozování dráhy. O vydání jednotného osvědčení o bezpečnosti dopravce JHMD nepožádaly.

Problémy společnosti JHMD jsou dlouhodobého rázu. Již loni v říjnu Ekonomický deník informoval, že Krajský soud v Českých Budějovicích rozhodl o úpadku JHMD. Podnik navrhoval reorganizaci, soud ji ale zamítl. Dospěl totiž k závěru, že návrhem sleduje firma nepoctivý záměr.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 41039
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 04 úno 2023, 20:41

https://ekonomickydenik.cz/silnicni-dop ... d-zakazek/
Silniční dopravci varují: krize je tady, máme velký propad zakázek
Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia jednou za čtvrt roku zjišťuje u firem z oboru, jak vidí objemy zakázek pro příští měsíce. Výsledek posledního šetření je prý velmi špatné, očekávání dopravců se propadlo na nejnižší úroveň za poslední rok. Pouze 32 procent dopravců v mezinárodní kamionové dopravě vidí zakázky na půl roku dopředu optimisticky.

Ve vnitrostátním provozu má pozitivní výhled dokonce jen 28 procent dopravců. „Naši členové hlásí velký propad zakázek. Pokles je u některých zákazníků v desítkách procent, a to téměř bez rozdílu v jednotlivých odvětvích. Klesají objemy přepravovaných surovin, dílů a polotovarů pro výrobu, spotřebního zboží i potravin. Automobilky oznamují odstávky výroby, a to znamená pokles přeprav v automobilovém průmyslu,“ upozornil v tiskové zprávě generální tajemník sdružení ČESMAD Vojtěch Hromíř.

Automobilka Škoda Auto podle dnešní zprávy ČTK omezí kvůli výpadkům v dodávkách dílů výrobu. Dotkne závodů se všech tří závodů – v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách. Není to jediný případ v oboru. Odstávka v kolínské automobilce Toyota Motor Manufacturing Czech Republic by měla trvat po většinu února. Důvodem odstávky je výpadek subdodávek pro českého dodavatele způsobený epidemií koronaviru v Číně na konci loňského roku.

Veliký pokles očekávání dopravců zaznamenal ČESMAD už na konci října, ale teď je to ještě horší. „Silniční doprava je jasný indikátor pro ekonomiku. Na straně zákazníků je vidět velká nejistota a už se do objednávek propisuje nižší poptávka. Možná vždy neklesají tak tržby, ale zvýšené ceny a vysoká inflace zakrývají nízké objemy přepravovaného zboží. Nečeká nás lehký půlrok,“ doplnil Vojtěch Hromíř.

Výsledky hospodaření silničních dopravců ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku přitom dopadly velmi pozitivně. Okolo 65 procent dopravců v mezinárodní dopravě dosáhlo na zisk z dopravní činnosti. Horší už to bylo ve vnitrostátní dopravě, kde se to podařilo jen 54 procentům. To jsou velmi podobné výsledky jako před rokem.

Nejvíce naopak utrpělo hospodaření dopravních firem v loňském prvním čtvrtletí, kdy se do zisku dostalo jen 49 procent firem v mezinárodním transportu a jen 35 procent dopravců ve vnitrostátním. Hlavní podíl na tomě měl nárůst cen nafty po útoku Rusů na Ukrajinu. Později se situace zlepšila díky palivovým doložkám a dojednanému zvýšení cen se zákazníky.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 41039
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 05 úno 2023, 19:09

https://ekonomickydenik.cz/poslanci-vyk ... odmitnout/
Poslanci vykročili proti chystaným tvrdým emisním normám. Euro 7 je třeba odmítnout!
Sněmovní výbor pro evropské záležitosti v týdnu podpořil rámcovou pozici vlády ke spornému návrhu Evropské unie na zavedení přísnějších a rozsáhlejších emisních limitů u všech typů vozidel na evropských silnicích. Podle zpravodaje Pavla Staňka z ODS tak poslanci vyslyšeli varování zástupců automobilového průmyslu i odborníků, kteří upozorňují, že požadavky navržené Evropskou komisí povedou k významnému zdražení a snížení dostupnosti automobilů a ve výsledku přispějí k tomu, že v Evropě budou déle jezdit starší vozidla, která způsobují řádově vyšší znečištění.

Poslanci současně pověřili předsedu Výboru pro evropské záležitosti, aby přijaté usnesení postoupil v rámci politického dialogu předsedkyni Evropské komise.

„Navrhovaná regulace má dokonce dopadnout také na elektromobily, protože se mají nově měřit mimo jiné emise částic z brzd a otěr pneumatik. Evropská komise tak nepřímo navrhuje zdražit i čistou mobilitu, o kterou doposud cestou omezování spalovacích motorů usilovala. Jde o zcela nesmyslný, nereálný a špatně načasovaný návrh a je dobře, že česká vláda ho odmítla,“ komentoval hlasování výboru Pavel Staněk.

Za zcela absurdní považuje fakt, že návrh operuje s limity nových typů emisí, aniž by bylo zřejmé, jakou technologií a způsobem budou měřeny. Otázky budí také nová pravidla pro testování v extrémních podmínkách nebo záměr instalovat do aut on-line monitorovací jednotky.

„Silniční doprava se na emisích CO2 podílí významnou měrou a je logické hledat cesty, jak tyto emise snižovat. Rozhodně to ale nesmí být za cenu tvrdých sociálních a ekonomických dopadů na náš průmysl a běžné uživatele vozů. Auto není a nesmí být luxus pro vyvolené a jeho dostupnost je navzdory tlaku na technologický pokrok nezbytné zachovat. Svou radikální environmentální politikou Komise jen hazarduje s důvěrou občanů a přispívá k prohlubování propasti mezi vznosnými cíli a reálnými potřebami lidí,“ dodal Staněk.

Diskutovaná opatření jsou součástí Návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o schvalování typu motorových vozidel a motorů a systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla s ohledem na jejich emise a životnost baterií (Euro 7) a o zrušení nařízení (ES) č. 715/2007 a (ES) č. 595/2009.

Nová pravidla jsou palivově a technologicky neutrální a stanoví stejné limity bez ohledu na to, zda vozidlo používá benzín, naftu, elektrické pohony nebo alternativní paliva. S návrhem přišla Evropská komise v listopadu loňského roku a připomínky k návrhům spolu s Českou republikou uplatnily i další členské státy včetně Německa a Francie. V současnosti je návrh projednáván v Parlamentu České republiky.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 41039
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 09 úno 2023, 08:36

https://echo24.cz/a/HY7qk/zpravy-domov- ... labe-konci
Zemanův sen s kanálem Dunaj-Odra-Labe se rozplynul. „Je to mrtvý projekt,“ řekl Bartoš
Vláda ve středu zrušila územní rezervy pro vodní koridor Dunaj-Odra-Labe. V tiskové zprávě o tom informovali vládní Piráti, Potvrdil to i ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Zrušení územní ochrany budoucí trasy kanálu fakticky znamená konec tohoto projektu, který prosazoval prezident Miloš Zeman. Vládní koalice se ke zrušení kanálu zavázala v programovém prohlášení. Náměstek moravskoslezského hejtmana Jakub Unucka (ODS) a ostravský primátor Tomáš Macura (ANO) řekli médiím, že rozhodnutí vlády vítají. Vítá to i Zlínský kraj.

„Teď jsme schválili vyjmutí územní rezervy pro celé spojení Dunaj-Odra-Labe a zrušili řadu souvisejících historických usnesení vlád,“ napsal Kupka. Uvedl, že současná vláda nedala na přípravu kanálu ani korunu, celý projekt označil za nesmyslný.

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) uvedl, že kanál je po středečním rozhodnutí vlády mrtvý projekt. „Projekt není ekonomicky smysluplný a představuje obrovské riziko pro krajinu a její ekosystémy. Bylo by to ohromné plýtvání veřejnými prostředky i naším přírodním bohatstvím,“ uvedl. Zdůraznil, že uvolněné pozemky bude možné využít pro smysluplný rozvoj obcí.

„Velmi vítáme toto rozhodnutí, o které jsme za Ostravu léta usilovali. Pro nás to znamená odblokování rozsáhlého území pro další možný rozvoj města, ale především odstranění vážných ekologických rizik, která by byla s výstavbou a provozem kanálu spojena,“ sdělil ostravský primátor Macura.

Unucka řekl, že kraj od počátku projekt pokládal za nesmyslný a zbytečný. „Je ale potřeba brzdit nadšení všech, že v tom koridoru budou hned stavět, protože stát změnil rezervu u sebe ve státním územním plánu, ta se musí přepsat do krajských zásad územního rozvoje a to se potom musí přepsat do územního plánu jednotlivých obcí, což je proces zhruba na pět až sedm let,“ řekl Unucka.

Kraj podle Unucky podporoval pouze minimalistickou variantu splavnění Odry k Bohumínu. „Říkali jsme, že to vnímáme jako alternativu dovozu plynu do kraje. Pokud teď vláda dala na stůl plynovod Stork 2, tak bude do Polska plynovod a můj názor je, že není potřeba splavňovat Odru ani do Bohumína,“ řekl Unucka.

Také náměstkyně hejtmana Zlínského kraje Hana Ančincová (Piráti), která má mimo jiné v gesci životní prostředí, zrušení územních rezerv pro vodní koridor Dunaj-Odra-Labe uvítala. Záměr označila za megalomanský, nespatřovala v něm žádné racionální opodstatnění. „Výrazně by to změnilo ráz krajiny a ohrozilo stávající ekosystémy. Myslím, že i plánovaná investice okolo 600 miliard korun by nebyla konečná. Bylo by to rozhazování veřejných prostředků. Určitě se dají využít daleko lépe,“ řekla dnes ČTK Ančincová.

Území v plánované trase koridoru bylo blokováno od roku 2010, kdy jeho ochranu zavedla tehdejší vláda Jana Fischera. Dnešní rozhodnutí kabinetu znamená, že se území odblokuje. Už dříve se pro tento krok vyslovily obce v trase kanálu, které územní rezervy označovaly za brzdu svého rozvoje.

Dnešní rozhodnutí vlády se netýká možných úprav toku Labe v úseku od Pardubic po státní hranici ČR/Německo a toku Vltavy v úseku Mělník – Praha – České Budějovice.

Podle studie proveditelnosti zpracované předchozím kabinetem Andreje Babiše (ANO) měl projekt vyjít téměř na 586 miliard korun. Projekt, který dlouhodobě podporuje prezident Zeman, by podle zastánců přinesl ekonomické možnosti, zároveň by pomohl skomírající lodní dopravě v Česku a umožnil lepší hospodaření s vodou. Ekologové naopak namítali, že by koridor zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy a měl by výrazný negativní dopad na krajinu a vodní režim v zemi.
Takže i Baťa byl jen debil a chrochtat z tohoto rozhodnutí budou Poláci s Němci jež svoji síť průplavů již dobudovávají. My i v budoucnu budeme green dopravu provozovat na kamiónech z polských a německých přístavů na nových průplavech.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 41039
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 11 úno 2023, 11:04

https://ekonomickydenik.cz/na-narocnych ... ych-vlaku/
Na náročných trasách v německém Westerwaldu se rozjíždí pilotní projekt bateriových vlaků
Společnost Hessische Landesbahn objednala u společnosti Siemens Mobility tři bateriové elektrické soupravy Mireo Plus B, které mají nahradit dieselové soupravy na strmých a pouze částečně elektrifikovaných tratích v regionu Westerwald. Oznámila to společnost Hessische Landesbahn.

Jednotky BEMU budou od změny jízdního řádu v prosinci 2025 nasazeny na 115 km dlouhé lince Oberwesterwaldbahn RB90 Limburg – Au – Siegen a lince Unterwesterwaldbahn RB29 Limburg – Montabaur – Siershahn. Obě trasy mají celkem 400 000 vlakokilometrů ročně.

Společnost Siemens Mobility uvedla, že vlaky budou mít na „topograficky náročných trasách“ dojezd 80 kilometrů v bateriovém režimu.
Očekává se, že dvacetiminutový interval mezi spoji RB29 bude dostatečný pro dobíjení z vrchní elektrifikace v Limburgu, zatímco vlaky RB90 se budou dobíjet na elektrifikovaném úseku mezi Au a Siegenem. Hessische Landesbahn nakupuje pro potřeby elektrické trakce bezemisní energii a uvádí, že nahrazením nafty se ušetří také 1 150 tun CO2 za rok.

„Jsme přesvědčeni, že tato inovativní technologie, která je šetrná k životnímu prostředí, je vhodná zejména pro použití na obtížných, delších úsecích do kopce v nízkých horách, a jsme opravdu rádi, že máme příležitost přinést důkaz o této schopnosti v každodenním provozu,“ řekl generální ředitel Hessische Landesbahn Veit Salzmann při oznámení objednávky 7. února.

Každá dvouvozová jednotka bude mít 126 míst k sezení a 156 míst k stání. Veřejná zakázka byla podpořena programem financování alternativní trakce Spolkového ministerstva pro digitální technologie a dopravu a HLB a dopravní úřad SPNV-Nord navrhly výběrové řízení tak, aby výrobci měli možnost integrovat výrobu se stávajícími aktuálními zakázkami a zkrátit tak dodací lhůty.

„Rozšíření využívání alternativních pohonů je nezbytné pro dosažení přechodu na mobilitu a ochranu klimatu. Připravujeme se na veřejnou dopravu budoucnosti.,“ uvedla ministryně pro ochranu klimatu, životní prostředí, energetiku a mobilitu spolkové země Porýní-Falc Katrin Eder.

Souprava Mireo Plus B je vybavena bateriovým hybridním pohonem, který mu umožňuje provoz na železničních tratích s nadzemním elektrickým vedením nebo bez něj.

Siemens Mobility plánuje zahájit dodávky více jednotek mezi červnem a prosincem 2023.

Dvouvozové elektrické soupravy se 120 místy k sezení mohou v bateriovém režimu v reálných podmínkách jezdit více než 80 km, uvedla společnost.

Lithium-iontové akumulátory lze nabíjet na trolejovém vedení a také pomocí brzdné energie. Díky dvěma bateriovým kontejnerům je bateriový systém namontován pod podlahou.

Kromě toho bude Siemens Mobility poskytovat služby údržby vlaků po dobu přibližně 30 let. Společnost vyrábí nové vlaky ve svém závodě v Krefeldu.

Gerhard Greiter, generální ředitel Siemens Mobility Northeast Europe, řekl: „Naše bateriové rozvody Mireo Plus B umožňují lokálně bezemisní přepravu cestujících šetrnou ke klimatu a nabízejí tak udržitelnou alternativu k používání dieselových jednotek na neelektrifikovaných tratích. Garantujeme dostupnost vozového parku s údržbou po celou dobu životního cyklu.“
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 41039
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 11 úno 2023, 23:25

https://www.ac24.cz/zpravy-ze-sveta/spa ... do-tunelu/
Španělsko utratilo 258 milionů eur za vlaky, které nevjedou do tunelů
Dva španělští šéfové cestovního ruchu byli propuštěni poté, co objednali desítky nových příměstských vlaků, aby zjistili, že jsou příliš velké na to, aby projely tunely na svých trasách.

Podle deníku Telegraph vedla tato „trapná chyba“ k „obviňování“ mezi španělským národním železničním provozovatelem, traťovou společností a koaliční vládou země. Xavier Flores, vysoký úředník ministerstva dopravy, připustil, že došlo k „problému souvisejícímu s velikostí vlaků“.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 41039
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 06 dub 2023, 22:12

https://ekonomickydenik.cz/podle-studie ... uhou-dobu/
Podle studie jsou bateriové vlaky pro Bavorský les technicky reálné, ale drahé a zprovoznitelné za dlouhou dobu
Podle odborné studie, kterou pro bavorskou železniční agenturu BEG vypracovala Technische Universität Dresden, by nahrazení dieselových vlaků v Bavorském lese bateriovou trakcí bylo technicky možné, ale vyžádalo by si investice do infrastruktury ve výši až 32 milionů eur a dobu realizace nejméně 10 let. Oznámila to agentura BEG. Bavorský les je pohoří v německé spolkové zemi Bavorsko, které zahrnuje celou bavorskou část Šumavy, proto se řeší ekologický model železniční dopravy.

Studie se zabývala sítí Bayerwald, která zahrnuje spoje RB35 Plattling – Deggendorf – Zwiesel – Bayerisch Eisenstein, RB36 Zwiesel – Grafenau a RB 37 Zwiesel – Bodenmais. Vlaky v současnosti provozuje společnost Die Länderbahn pod značkou Waldbahn.
Spolková země Bavorsko hodlá od začátku příští provozní smlouvy v prosinci 2034 vyžadovat používání vozidel s neutrálními emisemi CO2.

„Chceme, aby nejpozději do roku 2040 byla veškerá regionální doprava v Bavorsku bezemisní, a to i v Bayerischen Wald,“ uvedl bavorský ministr dopravy Christian Bernreiter.

„Protože tamní trasy rozhodně nemohou být ve střednědobém horizontu zcela elektrifikovány, poohlížíme se včas po alternativách. Výsledky studie jsou důležitým prvním podkladem pro rozhodování. Upřímně řečeno, jsou také trochu střízlivé z hlediska času a nákladů,“ doplnil ministr dopravy.

Vysoké náklady by byly způsobeny především potřebou „elektrifikačních ostrůvků“, kde by bylo možné dobíjet baterie; stanice Plattling je v současné době jediným elektrifikovaným místem na síti Bayerwald.

Společnost BEG zadala Technické univerzitě v Drážďanech vypracování druhé studie, která se bude zabývat vodíkovou a hybridní trakcí a také možným dopadem navrhované elektrifikace české trati z Klatov do pohraniční stanice Bayerisch Eisenstein, která by snížila potřebu elektrifikačních ostrůvků v Bayernu. Zpráva se očekává koncem tohoto roku.

Spolková země a DB Netz rovněž diskutují o tom, jak by bylo možné zvýšit nápravové zatížení, aby bylo možné používat moderní kolejová vozidla.

„Z hlediska ochrany klimatu je železniční doprava již nyní výrazně lepší než automobilová,“ uvedl člen představenstva BEG Thomas Prechtl.

„Přesto bychom chtěli tuto výhodu ještě rozšířit a učinit regionální dopravu zcela klimaticky neutrální. Která trakční technologie je nejvhodnější, závisí do značné míry na železniční infrastruktuře; neexistuje žádné univerzální řešení. Proto se velmi pečlivě zabýváme každou jednotlivou trasou,“ podotkl.

Společnost Deutsche Bahn předložila plány na elektrifikaci trasy z Norimberku do Ambergu a Furth im Waldu, zvýšení maximální rychlosti na úsecích na 160 km/h a umožnění průjezdu dlouhých nákladních vlaků v Hiltersdorfu a Freihölsu.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11063
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od kenavf » 07 dub 2023, 16:18

Magnetická prevodovka(účinnosť 75%?)

https://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_gear
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 15782
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od petrp » 07 dub 2023, 17:00

Leda tak naprázdno, bez zatížení... :lol:
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví

Uživatelský avatar
bacil
Redakční rada
Příspěvky: 2734
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od bacil » 07 dub 2023, 23:03

Je odvážnej, PLA dělá střepy jak porcelán, nechtěl bych to mít v xichtě kdyby se to rozletělo.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 41039
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 20 kvě 2023, 07:53

https://ekonomickydenik.cz/prognoza-nem ... ku-odmita/
Prognóza německé vlády k nákladní dopravě je podle železničních asociací „vzdálená realitě”, ministerstvo kritiku odmítá
Dlouhodobá prognóza spolkové vlády pro nákladní silniční a železniční dopravu je podle názoru několika železničních a dopravních sdružení „příliš zaměřená na silnice a vzdálená realitě” a bude narážet na nedostatek řidičů nákladních aut. Spolkové ministerstvo dopravy však kritiku odmítá s tím, že z dlouhodobého časového horizontu je co „nejrealističtější” a vychází z předpokladů a opatření, která jsou už považována za předvídatelná, napsal německý dopravní web Bahnblogstelle.

Dlouhodobou prognózu vývoje dopravy v Německu představila spolková vláda na začátku března. Ta předpokládá, že silniční nákladní doprava poroste do roku 2051 zhruba o 54 procent. „Nikdo si nedokáže představit, že nákladní doprava na silnicích vzroste do roku 2051 o polovinu současné úrovně,” řekl k tomu ale ve středu v Berlíně výkonný ředitel Svazu nákladních železnic Peter Westenberger. „To by se nepodařilo už jen kvůli velkému nedostatku řidičů nákladních automobilů,” dodal.

A souhlasí s nim i další organizace. Například Aliance Pro-Rail a Svaz nákladních železnic, Svaz německých dopravních podniků (VDV) a Svaz majitelů nákladních vozů v Německu. Ti všichni považují základní předpoklady za nereálné. Zejména pokud jde o sazby mýtného a ceny CO2, studie podle nich předpokládá příliš nízký nárůst v silniční dopravě. Navíc dostatečně nezohledňuje možné zvýšení efektivity na železnici, například prostřednictvím digitalizace.
Nepochopitelná kritika, říká ministerstvo

Ministerstvo dopravy (BMDV) však ve středu kritiku sdružení odmítlo jako nepochopitelnou. Prognózy dopravy spolkové vlády jsou „v dlouhodobém časovém horizontu co nejrealističtější a vycházejí z předpokladů a opatření, která jsou již považována za „předvídatelná“, například politická rozhodnutí. „Dopravní prognózy BMDV mají sloužit jako podklad pro tvorbu politiky. Záměrně se nejedná o cílové prognózy, které předem určují její výsledek, ale jsou v zásadě s otevřeným koncem,“ uvedlo ministerstvo.

Pokud by byla prognóza správná, podíl železnice na celkové nákladní dopravě by se podle ní nezvýšil, ale dokonce by se do roku 2051 snížil o několik procentních bodů. Německá vláda chce tento podíl do roku 2030 zvýšit ze současných přibližně 19 na 25 procent. Prognóza znamená odklon od tohoto cíle, uvedl Dirk Flege, generální ředitel Svazu pro železnice a kritizoval tak spolkového ministra dopravy Volkera Wissinga (FDP) za to, že svou dopravní politiku nyní příliš přizpůsobuje prognózám. „Žádný z jeho předchůdců se svými prognózami tak nespěchal, aby dělal politiku,“ řekl Flege.

Wissing zdůvodňoval urychlené rozšiřování dálnic, které prosazoval, mimo jiné právě prognózou dopravy. Koneckonců, řekl, že nákladní automobily zůstanou dlouhodobě dominantním druhem dopravy.

Kritika, že v prognóze není zohledněn nedostatek řidičů kamionů, je podle něho rovněž nesprávná. Vychází se v ní z předpokladu, že z téměř jednoho milionu řidičů nákladních automobilů „jich v současné době chybí šedesát až osmdesát tisíc a trend je rostoucí“. Kromě toho jsou přípravy na výstavbu „v plném proudu“, první výběrové řízení na výstavbu počáteční sítě zpoplatnění by mělo být vypsáno „pokud možno ve třetím čtvrtletí roku 2023″.

Sdružení z odvětví nákladní železniční dopravy už dříve kritizovala dlouhodobou prognózu jako „nereálnou“. Je „jednoduše nesprávné, že například změny ve struktuře nákladní dopravy automaticky působí v neprospěch železniční nákladní dopravy nebo že například poštovní zásilky jsou pro přepravu po železnici nevhodné“, uvedl jednatel Svazu pro železnici Dirk Flege. „Už dnes může jeden vlak přepravit přibližně sto tisíc zásilek a zájem ze strany balíkových logistických firem je,“ podotkl.

Také výrobci vodíku, zkapalněného zemního plynu a čpavku, stejně jako zboží na paletách, by se stále více prosazovali na železnici, řekl Malte Lawrenz, předseda Svazu majitelů nákladních vozů. Zavedení digitálního automatického spřahování by rovněž zefektivnilo nákladní železniční dopravu a v budoucnu zvýšilo její kapacitu. Jednatel svazu „Die Güterbahnen“ Peter Westenberger kritizoval: „Rok 1983 se ozval a chce svou dopravní politiku zpět. Nikdo v Německu nechce mít na silnicích opět o polovinu méně kamionů než dnes“.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 41039
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 22 kvě 2023, 21:48

https://ekonomickydenik.cz/automobilka- ... h-kamionu/
Automobilka Volvo získala ze Švýcarska rekordní objednávku na 1000 elektrických kamionů
Společnost Volvo Trucks podepsala předběžnou objednávku se švýcarskou stavební společností Holcim na dodání 1000 elektrických kamionů v příštích sedmi letech. Pro Volvo je to největší komerční zakázka na elektrické nákladní vozy, uvádí se v dnešním sdělení automobilky. Hodnota objednávky nebyla zveřejněna.

Prvních 130 vozů Volvo FH a Volvo FM by mělo být dodáno v období od čtvrtého čtvrtletí letošního roku do konce roku příštího. Vozidla chce Holcim používat mimo jiné ve Francii, Německu, Švýcarsku a Británii. Nahrazením 1000 kamionů s naftovým motorem elektrickou verzí se může snížit produkce emisí oxidu uhličitého až o 50 000 tun ročně, tvrdí automobilka.

Generální ředitel Holcimu Jan Jenisch uvedl, že cílem firmy je, aby do roku 2030 tvořily těžké nákladní vozy s nulovými emisi až 30 procent vozového parku. Firma je zastoupena ve více než 60 zemích a má zhruba 60 000 zaměstnanců.

Volvo Trucks plánuje, že do roku 2030 budou mít elektrické nákladní vozy na jeho celkovém prodeji podíl 50 procent. V posledních čtvrtletích zaznamenává vysoký příliv objednávek na elektromobily. Vzhledem k očekávanému růstu poptávky tak Volvo začalo zvyšovat výrobu ve třech závodech ve Švédsku, Francii a ve Spojených státech, ve třetím čtvrtletí chce zahájit výrobu v Belgii.

Všechny nákladní vozy pro Holcim budou bateriové. Volvo ale také pracuje na nákladních vozech poháněných vodíkem, které chce nabídnout ve druhé polovině tohoto desetiletí.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 41039
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Doprava a dopravné systémy

Příspěvek od Alchymista » 30 kvě 2023, 20:50

https://ekonomickydenik.cz/nestavejme-u ... m-summitu/
Nestavějme už tolik silnic, hrozí, že doprava nesplní klimatické cíle, zaznělo na dopravním summitu
Zástupci Mezinárodního dopravního fóra (ITF), které se odehrálo před pár dny v Lipsku vyzývají k větší udržitelnosti. Podle nich je třeba omezit provoz na silnicích. Na dopravním fóru mimo jiné zaznělo, že emise skleníkových plynů z dopravy v roce 2050 budou jen o tři procenta nižší než v roce, kdy svět zachvátila pandemie koronaviru. Ekonomický deník výstupy z fóra sledoval.

Zástupci Mezinárodního dopravního fóra vyzývají k větší udržitelnosti. Podle nich je třeba omezit provoz na silnicích. Spolkový ministr dopravy Wissing se však domnívá, že ochranu klimatu a rostoucí dopravu lze sladit.

Fórum, kterého se zúčastnilo cca padesát ministrů zodpovědných za dopravu a mobilitu z celého světa, se letos konalo pod předsednictvím Velké Británie. Pořadatel považuje letošní summit za jakési předjednání, kde si ministři mohou bez nátlaku vyměnit názory před konferencí OSN o změně klimatu v Dubaji.

Podle Mezinárodního dopravního fóra budou emise skleníkových plynů z dopravy v roce 2050 budou jen o tři procenta nižší než v roce, kdy svět paralyzovala pandemie koronaviru.

„To by znamenalo, že doprava by masivně nesplnila klimatické cíle Pařížské dohody,“ uvedl mluvčí ITF Hans Michael Kloth v poslední den summitu o dopravě v Lipsku.

Na třídenní akci hrálo hlavní roli vyvažování mezi mobilitou a klimatickou neutralitou. Diskutovalo se také o rekonstrukci ukrajinské infrastruktury.
Pro řešení problému rostoucího počtu obyvatel a s tím souvisejícího zvýšeného dopravního zatížení by se podle ITF již neměly stavět silnice podle prognózované poptávky, ale měla by se vypracovat a realizovat politická dopravní vize.

Podle Klotha se přístup plánování „rozhodni a poskytni“, který má původ na Novém Zélandu, již uplatňuje v mnoha zemích. V souladu s tím ITF prosazuje více autobusů a vlaků, více cyklistické a pěší dopravy – a méně automobilů, aby se ulevilo přetíženým silnicím.

Podle německého ministra dopravy Volkera Wissinga ale není možné úspěšné ochrany klimatu dosáhnout zákazy, omezeními a opouštěním.

„Musíme také vidět, že kromě mandátu utvářet budoucnost máme také mandát prozíravě identifikovat, kde je potřeba přizpůsobit infrastrukturu. To se týká všech infrastruktur: vodních cest, cyklostezek, železnic a samozřejmě silnic,“ prohlásil politik FDP.

Je pravda, že výzvy týkající se ochrany klimatu jsou v podstatě ve všech vyspělých zemích obdobné. Mobilita a infrastruktura jsou však v každé zemi jiné.

„Proto je tak důležité, abychom se společně podporovali, protože každý z nás s sebou musí vzít i své obyvatele,“ nadhodil vizionářsky spolkový ministr dopravy.

Podle Wissinga se potvrdila prognóza dopravy představená v březnu: doprava silně poroste – a to celosvětově.

„Musíme a můžeme to utvářet,“ zdůraznil Wissing.

Účastníci summitu se dále hlouběji zamýšleli a sdíleli pohledy na úlohu dopravy jako faktoru umožňujícího hospodářský růst, který je hnací silou environmentální a sociální udržitelnosti.

Diskuse se také zaměřila na úlohu dopravy při zvyšování sociálního blahobytu, poskytování přínosů pro společnost a podpoře začleňování při současné minimalizaci externalit, jako jsou dopravní zácpy, znečištění ovzduší a moře a dopravní nehody. Diskutující se rovněž zabývali tím, jak mohou zúčastněné strany v dopravě podpořit odolnost systému lepším plánováním opakujících se otřesů dopravního systému.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Odpovědět