OCHOTNIK B - útočné UAV

Odpovědět
Uživatelský avatar
Lookass
Redaktor
Příspěvky: 374
Registrován: 27 led 2019, 21:21

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Lookass » 25 srp 2019, 13:32


Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Svarboj » 25 srp 2019, 21:56

Rozumné vyústění trysky. Snaha svítit na IR senzorech nebude, forsážní komora nebude - pokus o supercruise nebude.
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Uživatelský avatar
bacil
Redakční rada
Příspěvky: 3041
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od bacil » 25 srp 2019, 22:07

Ale tvar zas má, to jo. Uvidíme, jak jim to bude lítat, forsáž rusové na supercruise obvykle nepotřebují.

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Svarboj » 25 srp 2019, 22:23

Chtěl jsem tím říct, že bez forsážní komory nebude požadavek na obratnost a ani podstatnou snahu létání v nadzvuku. O potřebě držet krok s Su-57 už vůbec ne.
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Juraj
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6274
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Juraj » 25 srp 2019, 22:25

Bude to uplna zmena taktiky. doteraz sa prezentovala dynamicka spolupraca s SU-57

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5754
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od nine_mike » 25 srp 2019, 23:11

To je dosť odvážne robiť závery o taktike na základe fotiek modelu z výstavy.
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Svarboj » 25 srp 2019, 23:21

bacil:

Jestli k tomu má vhodný tvar nevím, ale podle mě ne, už jsem to tady dříve psal. O žádném (bezpilotním) samokřídle vhodného pro nadzvukové lety jsem zatím nečetl.
S-70 je opravdu velký bojový dron. Prakticky největší přibližně s rozpětím 19 a délkou 14 metrů a se vzletovou hmotností odhadovanou na 20 tun. Pro americký X-47B je max vzletová 20,2 tuny ale přitom je menší (18,92x11,63m) než Ochotnik. Nejlépe to vystihuje obrázek. A tohle monstrum s rozpětím větším než Su-57 (13,95m) tlačí přitom pouze jeden motor...
S-70 a x-47b velikost.jpg
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11951
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od kenavf » 25 srp 2019, 23:50

Svarboj píše:
25 srp 2019, 23:21
bacil:

Jestli k tomu má vhodný tvar nevím, ale podle mě ne, už jsem to tady dříve psal. O žádném (bezpilotním) samokřídle vhodného pro nadzvukové lety jsem zatím nečetl.
S-70 je opravdu velký bojový dron. Prakticky největší cirka s rozpětím 19 a délkou 14 metrů. A se vzletovou hmotností odhadovanou na 20 tun. Pro americký X-47B je max vzletová 20,2 tuny ale přitom je menší (18,92x11,63m) než Ochotnik. Nejlépe to vystihuje obrázek. A tohle monstrum s rozpětím větším než Su-57 (13,95m) tlačí přitom pouze jeden motor...
..
Ale S-70 má skoro polovičnú hmotnosť proti Su-57 a nemá zvislé ocasné plochy takže bude mať nižší odpor vzduchu. F-22 má forsáž aj s plochými tryskami.
Akurát na tom modeli S-70 to vyzerá že by neboli nastaviteľné" Alebo sú kryté/schované vo vyústení z trupu.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11951
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od kenavf » 26 srp 2019, 00:29

Tu je naznačené aké úrovne autonomnosti sa očakávali/očakávajú od UAV
Obrázek
Tie roky asi už nestihneme.
https://en.wikipedia.org/wiki/Unmanned_ ... -trend.png
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9242
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Skeptik » 26 srp 2019, 13:12

Svarboj píše:
25 srp 2019, 22:23
Chtěl jsem tím říct, že bez forsážní komory nebude požadavek na obratnost a ani podstatnou snahu létání v nadzvuku. O potřebě držet krok s Su-57 už vůbec ne.
To nemusí být až tak pravda.

Forsáž je u takovéhoto prostředku asi zbytečná (až na výjimečné situace jako je rychlý únik) … ale pro vlastní supersonický let není vůbec nutná. Ostatně jak F-22, tak Su-57 mají dělat cca 1,6M bez forsáže.

Plochá tryska ještě neznamená, že to není / nemůže být stavitelná Lavalova dýza … viz F-22A
Takovéto řešení (plochá stavitelná tryska a motor bez přídavného spalování) je pro nižší supersonické rychlosti (1,3M - 1,8M) plně dostačující … byť plochá tryska znamená nižší efektivitu při využití tahu motoru (cca o 7,5% … účinnost klesá z cca 87% u 3D na cca 80,5% u 2D - dle konstrukce trysky)

Držet krok s Su-57 či jiným úderným letadlem schopným supercruise (Su-35S či modernizované Su-34 s motory AL-41F1) klidně může … stejně se nepočítá, že by na příletu k cíli letěly na forsáž.

Požadavek na obratnost tam evidentně nikdy nebyl. Kdyby byl, nebyl by Ochotnik B konstruován jako samokřídlo.

Takže odhadovat vlastnosti a schopnosti Ochotnika B na základě jakéhosi PR modýlku je stejný nesmysl, jako odhadovat jeho budoucí použití na základě létajícího demonstrátoru / prototypu.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Beda
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1190
Registrován: 01 úno 2017, 13:27

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Beda » 26 srp 2019, 13:26

kenavf píše:
16 srp 2019, 17:49
Beda píše:
16 srp 2019, 08:19
...
Pilot musi umet vyhledavat cil i ocima. .....
Kdyz ten pilot musi rozeznat cely obzor a do dalky, to asi nenahradi zadny automat. Take vidi nejake objekty na radaru na dalku nejake stovky km, treba 50 a musi si umet vybrat , prebirat cile asi musi jen pilot, masinka jen nejalke typicke. To nejde prirovnat k autu.

Porad se nevi co to umi, co to bude delat a jestli se to dostane do vyroby. Nejdrive to musi ume
naucit letat a potom zacne elektronika k navadeni, neco na pruzkum, vybaveni zbranema bude jiste az posledni vec, jeste hodne daleko.

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Svarboj » 26 srp 2019, 21:24

Skeptik

Odhaduji vlastnosti podle známých konstrukcí samokřídla, jejich účelu a technických údajů. Na základě jaké informace se tady vedla diskuze a přesvědčení, že Ochotnik-B bude určen pro nadzvukové létání? Nebo to je taky odhad? Potvrdil to někdo z konstrukčního týmu Suchoje nebo ústavu CAGI?

Ještě taková drobnost. Let nadzvukem je výrazně demaskující pro IR senzory. S přibývající rychlostí třením roste teplota draku a stává se tak velmi kontrastním cílem z přední polosféry. Tedy tam, kde jinak lokátory IRST výkonnostně tradičně ztrácí. Tak proč jim to dělat snazší?
Bylo by to třeba řešit (za cenu dalších nákladů a složitosti konstrukce) chladící soustavou alespoň exponovaných ploch draku. Ale s jakou výslednou účinností je otázka.

Ještě jednou ta efektivita tahu podle tvaru a typu trysky. Pevná okrouhlá tryska má tedy účinnost % jakou? 94,5 %?
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9242
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Skeptik » 26 srp 2019, 22:55

Nadzvuková rychlost u Ochotnika B je skutečně expertní odhad na základě jeho tvaru, pravděpodobného motoru a hmotnosti.
Nikdo to u žádného moderního letadla nepotvrdí. U všech jsou to jen odhady či PR údaje (kolik je třeba maximalka F-35 A a dokáže supercruise? ... najdi mi oficiální a potvrzený údaj :wink: ).

Expertní odhady pro Ochotnik B, v přízemní výšce, se pohybují od 1.000 km/h do 1.400 km/h ... tedy v transonické oblasti.
V optimální výšce 11.000 m, kde je rychlost zvuku cca 1.080 km/h a odpor výrazně nižší než u země, by tedy nic nemělo bránit v dosažení rychlosti cca 1,4M (1.500 km/h).
Ostatně plně by to odpovídalo první generaci nadzvukových letadel ... F-100; F-101; F-102; F-8; Super Mystère, MiG-19 ... která všechna byla u země podzvuková a ve výšce 10.000 - 11.000 metrů létala 1,25 - 1,8 M.

Jak výrazně demaskující je pro IR senzory aerodynamický ohřev u samokřídla při rychlosti 1,4M ?
Nechce se mi hledat skripta, ale pamatuji se, že u náběžných hran Concorde to bylo při rychlosti 2,1M něco kolem 100°C (nejvyšší byl v čelní části trupu, cca 150°C).
Teplota je funkcí 2 mocniny rychlosti a současně závisí na aerodynamice resp. rozložení rázových vln na draku letadla. Bez vzorečku si dovoluji odhadnout, že u moderně konstruovaného samokřídla, při rychlosti cca 1,2 až 1,4M to bude nějakých 50-60°C.
Ne, že by to nebylo demaskující, ale při příletu z Východu, v ranních hodinách, se Sluncem v zádech ... žádná katastrofa.

Co se účinnosti trysky týče, asi jsem to napsal zavádějícím způsobem. Kruhová Lavalova dýza (tryska) cca 87%, plochá cca 80,5%
Prostě kruh je dokonalejší. "Vše dokonalé na světě je kulaté - zeměkoule, kruhy na vodě, ženská ňadra." ... Velký Učitel Alois Drahoslav Drchlík
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49493
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Alchymista » 26 srp 2019, 23:23

Co se účinnosti trysky týče, ...
vysvetlenie je vlastne jednoduché: medzná vrstva znižuje účinnosť trysky a u kruhu je pomer prierezu (plochy) medznej vrstvy k celkovému prierezu (ploche) trysky najvýhodnejší.

Teplota bodu zbrzdenia prúdu pre vzduch - Ts ~ T.(1 + 0,2.M^2) kde T je absolutna teplota vzduchu (v kelvinoch) a M je machovo číslo
Takže pre Mach 1 a 0°C je Ts~55°C, pre Mach 2 a 0°C je Ts~218°C. Bod zbrzdenia prúdu je obvykle tesne pred nábežnou hranou a ohrieva ju hlavne sálaním, menej prúdením (samozrejme záleží na tvare - a veľkosti). A dá sa tomu celkom dobre, aspoň nejaký čas, brániť - napríklad odvodom tepla pomocou paliva.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9242
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Skeptik » 26 srp 2019, 23:29

Boha já mám paměť ... :lol:
Obrázek
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11951
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od kenavf » 26 srp 2019, 23:42

Skeptik píše:
26 srp 2019, 22:55
.. "Vše dokonalé na světě je kulaté - zeměkoule, ..... ženská ňadra." ... Velký Učitel Alois Drahoslav Drchlík
A čo vyznavači "placatozemě"? :?:
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49493
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Alchymista » 27 srp 2019, 00:12

každý sa nejak vyblbneme
:mimotema:
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11951
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od kenavf » 27 srp 2019, 11:36

Ďaľší pokrok v autonómnej technike.
Nissan vytvořil „samořídící“ golfový míček, který se vždy trefí do jamky Více na: https://vtm.zive.cz/clanky/nissan-vytvo ... fault.aspx
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11951
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od kenavf » 27 srp 2019, 11:43

Beda píše:
26 srp 2019, 13:26
..
Kdyz ten pilot musi rozeznat cely obzor a do dalky, to asi nenahradi zadny automat. Take vidi nejake objekty na radaru na dalku nejake stovky km, treba 50 a musi si umet vybrat , prebirat cile asi musi jen pilot, masinka jen nejalke typicke. To nejde prirovnat k autu.
.
Dnešné CCD kamery majú už väčšie rozlíšenie ako ľudské oko, v kombinácii s objektívom s dlhým ohniskom budú na tom lepšie v "dohľadnosti" ako oko pilota. A dokáže obzor a terén skúmať sústavne a systematicky. Pilot pri vizuálnom posudzovaní objektu v diaľke alebo na radare postupuje tiež určitým algoritmom a konečný výsledok je zaťažený určitou mierou neistoty. Podobne aj strojové videnie, či už vo viditeľnom spektre alebo termo resp radar obdrží algoritmy na vyhodnotenie objektov.

AI-umelú inteligenciu nemáme a dlho ešte nebudeme mať, všetko funguje na algoritmoch.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Svarboj » 27 srp 2019, 23:53

Skeptik píše:
26 srp 2019, 22:55
Expertní odhady pro Ochotnik B, v přízemní výšce, se pohybují od 1.000 km/h do 1.400 km/h ... tedy v transonické oblasti.
To musí být opravdu expert, když uvede rozsah rychlostí při zemi od podzvukového tryskáče až po dvoumachový stíhač (0,81 - 1,14 Mach).
U všech jsou to jen odhady či PR údaje (kolik je třeba maximalka F-35 A a dokáže supercruise? ... najdi mi oficiální a potvrzený údaj :wink: ).
F-35 není podle popisu lidí od fochu skutečný supercruise stíhač. Bude potřebovat forsáž, aby se dostal do nadzvuku a tam po kratší letový úsek (240 km) udržel 1,2M. Asi 10min letu. K čemu je dobrý 1,2M? Při odletu vzdálit se nepřátelskému stíhači bez schopnosti supercruise? I tak bude ještě třeba mít dostatečný náskok. Úprk (dash) si představuji jinak - vyšší rychlostí. Víceméně je to PR. Požadavek F-35 na supercruise nebyl. ▼
The F-35, while not technically a "supercruising" aircraft, can maintain Mach 1.2 for a dash of 150 miles without using fuel-gulping afterburners.
"Mach 1.2 is a good speed for you, according to the pilots," O’Bryan said. (Lockheed Martin Vice President Stephen O’Bryan)
http://www.airforcemag.com/MagazineArch ... ghter.aspx
F-35 byl testován do rychlosti 1,61M. To naznačuje možnost vyšší rychlosti ale není pro to požadavek a nebo jsou s tím spojené nežádoucí jevy...
The F-35’s “top speed” is an administrative speed limit, not its aerodynamic top speed. All three of the F-35 variants can reach M 1.6, although their acceleration times to that speed differ.
........
The F-35 has had numerous temporary speed limits, varying from ~ M1.3 to ~M1.6. During the early F-35 test program, an F-35A prototype reached M1.7 & was still accelerating when the test was abandoned due to a skin temperature warning — the thermal radiation from its afterburner flare had scorched the inner edges of its horizontal stabilizers.
https://www.quora.com/The-F-35-joint-st ... lly-faster
Navíc, a to upozorňuji mám jen z diskuze, byla F-22 snížená supercruise 1,8M na 1,6M z důvodu snížení tepelného namáhání kompozitních náběžných hran křídel. Ta hodnota Mach 1,6 je pro F-35 a F-22 taková magická...

Teplota povrchu Concorde při 2,0M podle wiki:
https://en.wikipedia.org/wiki/Concorde# ... atures.svg
Jak výrazně demaskující je pro IR senzory aerodynamický ohřev u samokřídla při rychlosti 1,4M ?
Pro nadzvukově letící letoun se relativní detekční dosah IR senzory ve srovnání s podzvukovým 0,8M (relativní detekční dosah 1,0) zvýší na 2,1x při rychlosti 1,0M, 2,7x u rychlosti 1,4M a 2,9x u rychlosti 1,6M.
Naposledy upravil(a) Svarboj dne 28 srp 2019, 00:09, celkem upraveno 1 x.
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Odpovědět