Letecký vývoj

Odpovědět
Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10866
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od skflanker_ » 25 srp 2020, 21:02

skflanker_ píše:
17 lis 2019, 17:53
Výrobný závod Aviastar-SP (Авиастар-СП) spustil automatizovanú výrobnú linku PLS-76 (ПЛС‑76) pre výrobu lietadiel Il-76MD-90A (Ил‑76МД‑90А) ...
A ako to vypadá reálne:

https://youtu.be/_6vgN2K_2Ac zverejnené 25.08.2020, dĺžka videa 1:08 min.
Zdroj https://twitter.com/UAC_Russia/status/1 ... 0037244931 + https://vk.com/wall-123538639_1560138 z 25.08.2020 + ďalšie foto

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49485
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 25 srp 2020, 22:06

Rozhodne si to nemožno predstavovať ako automatizovanú linku podobnú automobilovej. Ale už ukladanie dielov a zostáv na laserom vytvárané nivelačné značky a následná laserová projekcia montážnych značiek predstavuje významné zjednodušenie práce.
Diely a poťahové panely sa totiž najprv spájajú pomocou špeciálnych úpiniek a až následne sa nitujú. Ale montáž úpiniek a nitovanie neprebieha "doradu", ale podľa presne stanoveného poradia "cik-cak" - a vyznať sa v určení dier na panele, ktorý môže mať i cez tritisíc predvrtaných dier, nie je žiadna sranda. A začať od nesprávnej diery znamená prinajmenšom stratu času pri demontáži a opätovnej montáži nesprávne radených úpiniek.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11950
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od kenavf » 26 srp 2020, 13:55

nine_mike píše:
26 srp 2020, 13:45
Na výstave Armáda-2020 bol podpísaný kontrakt medzi MO RF a holdingom Vrtulníky Ruska (Вертолеты России) na vývojové práce pri konštrukcii vrtulníku Ka-65 Minoga. Výskumno-vývojové práce by mali byť dokončené do roku 2023. Minoga by perspektívne mala v ruskom námorníctve nahradiť Ka-27.
https://aviation21.ru/podpisan-kontrakt ... tu-minoga/
Aké výhody poskytuje ten koaxiálny rotor voči klasike(že sa toho držia len rusi)?
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

HONZIK11
Výkonný redaktor
Příspěvky: 798
Registrován: 21 čer 2019, 14:16

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od HONZIK11 » 26 srp 2020, 14:19

Menší pruměr rotoru ,vyšší dosažitelna rychlost. Absence zadní vyrovnávací vrtule , větší spolehlivost . Nosnost. Kultivovanost vlivem eliminace reakčních sil .Atd.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49485
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 26 srp 2020, 14:26

Je veľmi stabilný pri visení - dôležité pri protiponorkovej činnosti (ako hlboko spúšťajú hydrofony na západe a ako hlboko rusi?, ako počuť pod vodou "bzučanie" lana...), pri žeriavovaní...
Má relatívne malý priemer rotorov a krátky trup - dokáže pracovať aj tam, kam sa iné stroje vôbec nedostanú.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9240
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Skeptik » 26 srp 2020, 14:35

Ve vší úctě j Honzíkovi a Alchymu, to jsou jed druhotné výhody.

Hlavní výhody jsou ve vzájemném vyrušení se gyroskopických momentů a hlavně v aerodynamické symetrii vrtulníku.

Je nutné si uvědomit, že u vrtulníku klasické jednorotorové koncepce jdou vždy rotorové listy na jedné straně "proti větru" a na druhé straně "po větru". Na straně "proti větru" (advancing blade side) je pak vztlak vždy vyšší.
Takový vrtulník je de-facto "chromé" letadlo ... nikdy neletí rovně nýbrž vždy je v náklonu.
aerodynamická nesymetrie vrtulníku.JPG
aerodynamická nesymetrie vrtulníku.JPG (23.93 KiB) Zobrazeno 5296 x
Rovněž gyroskopický moment jedním směrem se točícího se rotoru vyžaduje "něco" co jej eliminuje ... ocasní vrtulí, fenestron, NOTAR ... aloe.
To však odebírá část výkonu motoru/ů, který nemůže být využit k vytváření vztlaku.

Daní za lepší využití výkonu a jednodušší pilotáž u vrtulníku se souosými rotory je větší složitost rotorové hlavy.

Výhody souosých rotoru si uvědomují všichni výrobci vrtulníků, ale pouze Kamov tuto technologii zatím zvládl.
Ale pokouší se o ní i jiní ... typicky Sikorski (S-69; X2; S-97 Raider) či nově Sikorski-Boeing SB-1 Defiant.
Obrázek
Obrázek
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11950
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od kenavf » 26 srp 2020, 14:55

Skeptik píše:
26 srp 2020, 14:35
..
Výhody souosých rotoru si uvědomují všichni výrobci vrtulníků, ale pouze Kamov tuto technologii zatím zvládl.
..
Vzhľadom k tomu že Kamov to zvláda už desiatky rokov, tak sa mi nezdá argument že by to ostatní výrobci nezvládli. Skôr by som bral, že je tam nejaká nevýhoda, ktorá zatieni všetky výhody a tak sa tým smerom nezaoberajú.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9240
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Skeptik » 26 srp 2020, 15:00

kenavf píše:
26 srp 2020, 14:55
Vzhľadom k tomu že Kamov to zvláda už desiatky rokov, tak sa mi nezdá argument že by to ostatní výrobci nezvládli. Skôr by som bral, že je tam nejaká nevýhoda, ktorá zatieni všetky výhody a tak sa tým smerom nezaoberajú.
Jaká ???

A proč to tedy ostatní výrobci (zvláště Sikorski) pořád zkouší ???
Mimochodem první Kamovovy vrtulníky měly do dokonalosti daleko ... ale praxe dělá mistra.

Jinak ano, rotorová hlava je složitější a pohyb listů náročnější ... ale to je ta technologie.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11950
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od kenavf » 26 srp 2020, 15:06

:sipka:
Rotorová hlava náročnejšia...súhlas.
Ale pohyb listov bude maximálne rovnako náročný ako u klasického vrtulníku, ak nie jednoduchší.(vzhľadom k tomu že sa kompenzujú sily)
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Svarboj » 26 srp 2020, 15:24

Ten výrobní závod Aviastar...
To zefektivnění a automatizace výroby je ten rozdíl co dělá v ceně pro konečného zákazníka. A automatizace výroby je spojena s technickou a technologickou převahou.
Vlastnit špičkové technologie a špičkové výrobní procesy je cesta jak vyhrávat na globálním trhu. Samozřejmě s tím souvisí veškerá ta organizace a logistika, distribuce a permanentní drobné práce na vylepšování celého toho řetězce prací.
Někde v reportáži jsem nedávno zaslechl informaci, že výrobní proces Su-57 by se měl časově zkrátit o 40% v porovnání se současnou výrobou sůček. Jak to nakonec bude je ve pořád hvězdách, ale ty výrobní procesy se mohou přenášet do dalších podniků i odvětví.
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49485
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 26 srp 2020, 15:39

kenavf - a čo napríklad sily a rázy od míňajúcich sa rotorových listov?

skeptik - tak to potom máš "chromé lietadlá" hneď dve na sebe. Ano gyroskopické momenty sa čiastočne eliminujú - a rozdiely využiješ na otáčanie.
Ale aerodynamická symetria je len iluzia - tie rotory nie sú ani náhodou zrkadlovo symetrické. A povedal by som, že listy nemajú ani rovnaký profil, ani rozmery.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11950
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od kenavf » 26 srp 2020, 17:59

Je vysoko pravdepodobné že listy majú iný profil a nastavený uhol na cyklike. Podobne ako napríklad dvojstupňový kompresor.
Horný rotor sa pohybuje vo vzduchu ktorého vertikálna rýchlosť začína na nule. Spodný rotor sa pohybuje vo vzduchu ktorý je už urýchlený smerom dole a nastavenie a profil listov by to malo zohladňovať.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9240
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Skeptik » 26 srp 2020, 19:42

Alchymista píše:
26 srp 2020, 15:39
Ale aerodynamická symetria je len iluzia - tie rotory nie sú ani náhodou zrkadlovo symetrické. A povedal by som, že listy nemajú ani rovnaký profil, ani rozmery.
Alchy,
geometrická a aerodynamická symetrie jsou dvě rozdílné věci.
To, co mám na mysli aerodynamickou symetrií je dobře popsáno třeba zde ... http://www.vrtulnik.cz/teorie/pilotaz.htm
První odlišnost je ta, že vrtulník létá neustále v malém náklonu několika stupňů (kolik stupňů to závisí na dopředné rychlosti a na použitém výkonu). Ve visu vrtulník s pravotočivým rotorem (Mi-8) visí s pravým náklonem.
To u vrtulníku se souosými rotory nenastává ... jsou-li správně zkonstruovány ... přičemž horní není stejný jako dolní. Logicky, obtékání je jiné.
Ta aerodynamická symetrie je dána tím, že zatímco na horním rotoru je větší vztlak na jedné straně, na dolním je pak vztak o stejnou hodnotu vyšší na druhé straně.
Výsledkem je, že tento vrtulník letí rovně a na obě strany manévruje stejně.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 10995
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od homer » 03 zář 2020, 13:28

Počítač poprvé sestřelil člověka. Jen na zkoušku, zato jednoznačně
Americká výzkumná organizace DARPA testovala v posledních měsících schopnost umělé inteligence naučit se vzdušným soubojům. Na konci první fáze programu ACE se počítačem řízený letoun postavil proti člověku. Výsledek byl jednoznačný.
Finále mezi vítěznou umělou inteligencí a pilotem F-16 se mělo původně odehrát v technologickém akcelerátoru amerického letectva AFWERKS v Las Vegas, nakonec se však kvůli omezením, daným koronavirovou pandemií, odehrálo na Univerzitě Johnse Hopkinse v Marylandu. Většina se ho přitom vysílala online. Pilot měl k dispozici přilbu na virtuální realitu tak, aby mohl sledovat okolí stejně, jako v reálném letounu, a seděl v ergonomické sedačce se základními ovládacími prvky (plyn, knipl) rozvrženými tak, jak jsou umístěny v letounu F-16.
Oba letouny začínaly jako v tradičním dogfightu tzv. head-onem, tedy vstřícným průletem ve výšce zhruba pět tisíc metrů při rychlosti cca 600 km/h, kdy se letouny míjejí a pak točí. V dalších kolech se nadmořská výška začátku souboje měnila, nicméně oba letouny začínaly na stejné letové hladině, aby ani jeden z nich neměl podstatnou výhodu.

Od prvního dogfightu bylo zjevné, že lidský pilot je zdravě agresivní a snaží se velmi aktivně dostat do lepší střelecké pozice. V pohybu obou letounů byly přitom vidět jisté rozdíly, kdy lidský pilot dělal těžší manévry s vyšším přetížením, zatímco pohyb letounu, řízeného umělou inteligencí, byl výrazně plynulejší a propracovanější.

Z toho plynula první zásadní výhoda, kterou se letci během výcviku boje na krátkou vzdálenost učí. Pilot musí dobře vážit mezi agresivitou manévrování a výkonem. Čím ostřejší je manévr, tím více energie letoun ztrácí a tím pomaleji letí. Jakkoli jsou moderní letouny vybavené velmi silnými motory, po několika ostrých otáčkách i tak agilní letoun, jakým je F-16 Fighting Falcon, může ztratit rychlost, energii a tím schopnost dalšího manévrování, přičemž v krajním případě může dojít až k nekontrolovanému pádu.

První kolo souboje lidského pilota s umělou inteligencí trvalo 81 sekund. Přestože se lidský pilot opakovaně dostal do dobré střelecké pozice, jeho letoun byl v průběhu souboje postupně třikrát virtuálně zasažen a nakonec zničen.

Druhý souboj trval 59 sekund a i jeho průběh byl velmi jednoznačný. Třetí souboj vypadal vyrovnaněji, lidský pilot však zjevně doplácel na nedostatečné situační povědomí o okolí letounu, kdy několikrát promarnil šanci získat dobrou střeleckou pozici.

V tom se ukázala další výhoda umělé inteligence. Zaprvé má dokonalý „výhled“ z letadla a v každou chvíli zná přesné parametry protivníkova letounu. Na rozdíl od člověka ji také nezatěžuje složitá biologická koordinace všech činností, zejména ovládání letounu v kombinaci s pozorováním okolí. V této souvislosti by bylo zajímavé sledovat, jak by dopadl souboj dvoumístných strojů, kde se operátor zbraňových systémů, sedící v zadní pilotní kabině, během souboje na krátkou vzdálenost zpravidla soustředí na vyhledávání cílů a pilot na samotné manévrování.
Lepší střelec?

Čtvrtý souboj skončil po 53 sekundách opět vítězstvím umělé inteligence, přičemž stejně jako v předchozích dvou případech došlo k prvnímu těžkému zásahu pilotova stroje již kolem 20. sekundy a zbytek souboje vyplnila převážně Bangerova obrana.

Už zde však byla vidět jistá změna taktiky, protože se Banger snažil spíše vyhýbat head-on soubojům, při nichž proti sobě letouny letí vstřícně a mohou na sebe pálit zároveň. Důvodem byl zřejmě největší rozdíl, který se při testu objevil mezi umělou inteligencí a pilotem. Šlo o míření.

Zatímco pilotovi dělalo problémy zasáhnout protivníkův stroj, umělá inteligence, pro níž není dobré míření otázkou senzorickou a motorickou, ale pouze matematickou, zaměřovala s naprostou jistotou – alespoň tedy v nedokonalém prostředí simulátoru.

V reálu dnes američtí vojenští letečtí instruktoři čelní souboje své svěřence prakticky neučí. Pravděpodobnost zásahu je příliš malá, pokud je „u kniplu“ člověk. (Dodejme, že čelní střety jsou z pohledu člověka při vyšších rychlostech také dosti riskantní kvůli možnosti srážky. Umělá inteligence v tomto případě zatím neměla žádný pud sebezáchovy.)

Pokud by to počítač dokázal změnit, musela by se změnit i taktika leteckých soubojů. Ovšem použitý simulátor nebyl tak podrobný, aby na tuto otázku zcela přesně odpověděl. Zjednodušeně řečeno neurčoval dráhu každé jednotlivé kulky. Pouze to, zda soupeřův letoun je v určité výseči před předkem letounu.

Pokud by se v praxi opravdu ukázalo, že počítače umí mířit výrazně lépe, byl by to zřejmě jeden z jejich největších možných přínosů pro letecké souboje nedaleké budoucnosti. Jakkoli se většina dnešního leteckého boje odehrává mimo přímou viditelnost za pomoci řízených střel s doletem desítek kilometrů, při klasickém manévrovacím souboji může počítačové doměřování hrát velmi podstatnou roli.

Vraťme se ovšem ještě k souboji samotnému. Před pátým soubojem moderátoři požádali Bangera, aby krátce okomentoval dosavadní souboj. „Zjišťuji, že normální věci, které jako stíhací piloti děláme, najednou nefungují,“ řekl jim. Dodal, že se do pátého souboje pokusí něco změnit, protože v dosavadních soubojích často ztrácel „život“ již po první otočce.

Do pátého souboje Banger skutečně výrazně změnil taktiku. Vyhnul se první zteči umělé inteligence a klesáním ve spirále nabral vysokou rychlost, kterou chtěl zužitkovat bojem s vysokým přetížením, ve kterém měl v předchozích kolech umělý protivník menší problémy. Nakonec však ani tato taktika plně nezabrala a ačkoli se souboj protáhl na trojnásobek času, lidský pilot s umělou inteligencí i popáté prohrál.
Zdroj: https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/ ... enstvi_mla

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9240
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Skeptik » 03 zář 2020, 15:06

Zajímavý PR test, ale jinak o ničem :mrgreen:
... lidský pilot však zjevně doplácel na nedostatečné situační povědomí o okolí letounu, kdy několikrát promarnil šanci získat dobrou střeleckou pozici.
Jasně, protože se spoléhal jen na své "senzory" ... v tomto případě oči.

Počítačový software se na žádné senzory spoléhat nemusel, protože informace o poloze "nepřátelského letounu" získával přesně a bez jakéhokoliv prodlevy a někdy i dříve než byl obrat proveden, přímo z počítače, který celou simulaci řídil.
Takže zajímavé, ale ještě tak 50 let vývoje (přinejmenším) ... pokud vůbec někdy v dohledné době skutečná AI vznikne.

Všem nadšencům doporučuji podívat se na nějakou soutěž robotických vozítek, které, tentokrát skutečně autonomně, plní poměrně primitivní úlohy (takové, jaké pologramotný jedinec lidského druhu zvládá "levou zadní").
Ti "vyspělý roboti" se tam mrdlaj jak nudle v bandě.
... nicméně vzdušný boj prý zvládají :dobre:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49485
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 03 zář 2020, 15:36

Tiež si myslím... Žiadna analýza vizuálnych a rádiolokačných dát, ale priamo dodávané 3D súradnice a vektory pohybu. To sa to potom "bojuje"...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11950
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od kenavf » 03 zář 2020, 17:33

Myslím že počítač mal presne tie isté údaje čo mal pilot na displejoch a presne v ten istý okamih, len ich okamžite všetky vyhodnocoval. Pilot ich musí najprv zaregistrovať pohľadom a potom zareagovať=oneskorenie.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49485
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 03 zář 2020, 18:22

pochybujem - pilot samozrejme dostával údaje zobrazené na displejoch a obrazovkách. Z rovnakého zobrazenia musel zisťovať pozíciu a pohyb nepriateľa.
Ako získavala informácie UI? Snímala kamerami obrazovky a analyzovala obraz - alebo dostávala priamo 3D súradnice a vektory z jadra simulátoru?
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11950
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od kenavf » 03 zář 2020, 19:26

Súboj začínal minutím sa krídlo na krídlo vo vzdialenosti/bočný odstup cca 800ft. Keď to otočili boli od seba(čumákmi k sebe) cca 4000ft.
Či by UI mala informáciu o polohe pilota priamo z počítača alebo by ich "snímala" z nejakého plátna je v podstate jedno pretože v obidvoch prípadoch by ich mala s minimálnym oneskorením a okamžite by ich vyhodnocovala. Naopak pilot sa musí najprv zorientovať kde má protivníka pohľadom hladať, otočiť tam hlavu a príslušne zareagovať potrebným smerom.
Predpokladám že UI mala nejako simulovaný pohľad z kabíny.
Zadanie bolo zistiť či dokáže UI počítať algoritmy pre vedenie boja(blízkeho) a podľa toho tam asi robili aj tie zdroje informácií pre UI.
Že tam boli kompromisy je dané už tým že pilot nebol aspoň v simulátore ale mal len 3D okuliare. Ale myslím že na overenie určitého stupňa algoritmov by to malo stačiť.

P.S.
Ak by hral superpočítač šachy tak je jedno či by si zisťoval ťahy figurkami pomocou analýzy obrazu alebo pomocou RFID čipu pod políčkami šachovnice, obidve by stihol s minimálnym oneskorením ale jeho umenie spočíva v tom "čo má zahrať"(ako má manévrovať a reagovať).
Samozrejme snímanie z plátna je bližšie k realite.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9240
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Skeptik » 03 zář 2020, 21:12

Jenže u šachů máš spooooustu času. V leteckém souboji rozhodují desetiny vteřiny.
Naopak pilot sa musí najprv zorientovať kde má protivníka pohľadom hladať, otočiť tam hlavu a príslušne zareagovať potrebným smerom.
Tady si protiřečíš. Protože kdyby počítačový software měl také nejprve rozpoznávat situaci kolem sebe na základě informací ze senzorů, a teprve pak si vytvářet situační podvědomí (které se ve vzdušném boji velmi rychle mění), musel by dělat totéž a navíc zásadně pomaleji než je toho schopen lidský mozek. Ztrácel by tím sekundy až desítky sekund ... tedy poskytl by dost času pro lidského pilota se s ním rychle vypořádat.

Celý to byla prostě PR hra ve smyslu ... "Dejte nám víc peněz".
Výsledky těchto her jsou irelevantní ... dokud bude reálný autopilot schopen pouze vést letadlo po přednastavené trati, případně s ním přistát za přesně definovaných podmínek a za pomoci externích navigačních prostředků.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Odpovědět