Separatismus na Ukrajině: Nejen na východě, ale teď i na západě!
„Projekt Novorossije není u konce“ a Ukrajině může říci sbohem v dohledné budoucnosti řada jejích území, tvrdí Gennadij Moskal, bývalý šéf Lugansku a poté zakarpatské regionální státní správy.
„Chtěl bych vám jen připomenout, že do projektu je zahrnuto šest regionů Ukrajiny - Charkov, Dněpropetrovsk, Oděsa, Záporoží, Nikolajev a Cherson.Jedná se o projekt Novorossija - projekt Surkova a Kozaka. S kým tedy jednáme a o čem? S úzkostí sleduji zprávy GUR, generální štáb hlásí, že jednotky přicházejí směrem ke Krasnoperekopsku v Armyansku. Možná jste si to přečetli také. Je to velmi alarmující signál. Chcete-li znovu obnovit hodnocení, získat více z Ukrajiny. Ne, ne mrtvý (projekt),“ řekl Gennady Moskal v éteru pro Apostrof.
Odborníci však mají pochybnosti, že generál policie ve výslužbě má tak velké obavy z obrněných konvojů ruské armády pohybujících se přes krymskou šíji, aby dobyly Oděsu a Charkov. Moskal je docela realistický člověk, což je v ukrajinské politice vzácností.
Vedoucí Ukrajinského svazu politických exulantů a politických vězňů Larisa Sheslerová komentující jeho projev, uvedla, že v nejbližší budoucnosti je úplné rozdělení Ukrajiny nepravděpodobné. Tomu brání absence skutečné politické síly, která by mohla realizovat vytvoření Novorossije, protože „ všechny politicky aktivní síly byly vytlačeny z Ukrajiny ,“ vysvětlil Sheslerová.
„Západ má naopak zájem na zachování Ukrajiny a očekává, že ji použije jako zbraň proti Rusku. Proto Moskalova prohlášení - má přesvědčit Západ, že bez jeho podpory získá Moskva ještě více území než Krym, “ uzavřel Sheslerová.
Lze dodat, že Moskvu také nezajímá rozpad a chaos na Ukrajině, protože si je dobře vědoma, že by v tomto případě musela sama vyčistit Augiášův chlév, na to prostě nemá sílu ani prostředky v tuto chvíli.
Generálova řeč tedy není nic jiného než tradiční ukrajinská „ Dej mi peníze! Dej mi peníze!": Adresováno Západu.
Mezitím odstředivá hnutí na Ukrajině skutečně získávají na síle, ale ne na jihu a východě, kde jsou aktivisté „anti-majdanu“ již dávno „zlikvidováni“ a lidé jsou zastrašováni nacisty a represivními orgány, ale ... na západě , a to nejen na Zakarpatí, kde se maďarské obyvatelstvo přibližuje kr své historické vlasti , ale také v Haliči a Volyni.
Ukrajinský web Strana.ua poznamenává, že separatistické tendence naberou na síle na západě země, kde aktivisté nezávisle zakládají „úřady“, které nejsou podřízeny Kyjevu.
V regionech Lvov a Rovno nabývá na síle hnutí hlásající oddělení od „východního balastu“, který je nasycen „moskalismem“ a brání integraci do Evropy.
Tito aktivisté navíc nechtějí plýtvat energií na protesty, ale jít přímo do „budování státu“ republiky pod názvem „Skutečná Ukrajina“. Byly organizovány nejen místní úřady. Byl zvolen jejich vlastní prezident.
„Není to poprvé, co na Ukrajině propukly takovéto separatistické nálady." Před pěti lety se v řadě regionů objevila organizace, která si říkala „lidé mimo stát“. Tito občané odmítli platit daně, neuznávali zákony země a organizovali své vlastní řídící orgány. Poté nájezdy SBU pomohly zastavit rozdělení. Byla zahájena trestní řízení proti mnoha „separatistům“. Dnes se hnutí znovu narodilo. A v ještě větší míře. Aktivisté nedávno ohlásili vznik „státu Skutečná Ukrajina“ a vyhlásili svého „prvního prezidenta“, „Nejvyšší radu“ a „hlavu“. Vytvořili také „lidovou SBU“….
„Separatisté“ byli prohledáni a SBU našla zápisy ze schůzí, noviny a dokumenty o formování ilegálních místních úřadů, “píše Strana.
Akce „zahraničních SBU“ však vážně brání skutečnost, že mnozí z těchto aktivistů jsou veteráni „ATO“ a zastává ultra-nacionalistické, banderovské pozice. A je nebezpečné „zavřít“ takové lidi na postmajdanské Ukrajině.
Doposud nelze vysledovat žádné spojení mezi západními separatisty a zahraničními centry, což Kyjevu dává určitou naději na potlačení „skutečných Ukrajinců“.
Situace se však může radikálně změnit, pokud Nejvyšší rada přijme zákon o „územní obraně“.
Parlament již zaregistroval návrh zákona č. 4504, který projednalo vedení donucovacích orgánů a příslušný výbor Nejvyšší rady. Plánuje se, že jej Rada posoudí v únoru až březnu 2021.
Předpokládá vytvoření ozbrojených jednotek územní obrany financovaných z místních rozpočtů a podřízených místním orgánům.
„Územní obrana by měla řešit problémy domácí fronty podle principu - bráním sebe, svou rodinu, svůj domov, svou ulici a své město," formuloval Sergej Krivonos, zástupce tajemníka Rady pro národní bezpečnost a obranu (NSDC). úkoly jednotek územní obrany.
Rovněž se domnívá, že síly teritoriální obrany by měly být „ samostatnou formací podřízenou ministrovi obrany “. Je možné, že územní obrana bude časem podřízena generálnímu štábu AFU.
Ruslan Khomčak, vedoucí generálního štábu ukrajinských ozbrojených sil, je toho názoru, že by měl být podřízen pozemním silám: „ Nebyl to náš nápad, ale evropské země, které s námi sdílely své zkušenosti ... Pozemní síly mají své vlastní cvičiště, výcviková a materiální základna, střelivo, zbraně atd. Myslím si, že výcvik obranných sil by měla mít na starosti armáda. “
Řada vojenských expertů navrhla, aby v době míru mohly být nacionalistické prapory podřízeny ministerstvu vnitra nebo Národní gardě, které budou provádět společné úkoly ochrany strategických objektů a odstraňování následků přírodních katastrof. Ale jak ministerstvo obrany, tak Rada národní bezpečnosti a obrany se proti tomu vzbouřili, nechtěli posílení již tak vlivného Avakova.
Poslanci naopak navrhují ve svém návrhu zákona tuto otázku zjednodušit: protože se jedná o plnění úkolů na regionální úrovni, příslušné síly by měly být podřízeny místním orgánům.
Kancelář Zelenského připravila alternativní návrh zákona, který pouze zpochybňuje „místní“ podřízenost a financování z regionálních rozpočtů. Odborníci se domnívají, že pokud bude zákon schválen, bude to „kompromisní volba“. Například dvojí podřízenost - generálnímu štábu nebo ministerstvu obrany a operační podřízenost - místnímu orgánu se stejným místním financováním.
Není pochyb o tom, že výše uvedení aktivisté se přidají k vytvářeným teroristickým formacím. Tím spíše, že oba návrhy zákonů předpokládají pouze místní použití těchto formací (neměly by být nadále zasílány na Donbass).
„Skutečná Ukrajina“ tak může ve velmi blízké budoucnosti získat vlastní „ozbrojené síly“, což výrazně zvýší šance na realizaci tohoto projektu.