Letecký vývoj
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 744
- Registrován: 16 úno 2017, 10:58
Re: Letecký vývoj
U F-35 nahrazuje funkci odřezávače mezní vrstvy právě ta boule která mezní vrstvu rozvířenou trupem před nasávacím otvorem donutí přilehnout k povrchu a usměrní ji. Zjednodušeně asi tak. Jinak rozvířená mezní vrstva nedělá dobře lopatkám kompresoru toť veškerá alchymie.
- vojvoda
- Výkonný redaktor
- Příspěvky: 679
- Registrován: 02 dub 2020, 15:37
Re: Letecký vývoj
Ďakujem. Myslel som si že to bude kvôli vzduchu ovplyvnenom obtekaním trupu, no u F-35 a pod. som tú buľu považoval za rozrážač vzduchu pri vyšších rýchlostiach kedy by nahradil mechanickú reguláciu prietoku. Tá regulácia však bude zavislá zrejme aj na letovej hladine
срочно расстрелять
- Aaron Goldstein
- Už nám nenapíše...
- Příspěvky: 10205
- Registrován: 10 úno 2017, 22:29
Re: Letecký vývoj
Opět budu nesouhlasit...k42 píše: ↑30 kvě 2021, 07:56Aarone, ten první kus, vestavěný do upraveného draku L-59, není důkazem ničeho. Byl to zastavbovy test, sloužící pro integraci avioniky. Proto to bylo ponecháno dvoumistne, aby to dostali na zem vcelku, kdyby testovaná elektronika vyhnila. Finální stroje jsou jiné, i drak je jiný.
S prototypem letěl jenom jeden pilot... Dvorní zalétávací pilot Aera Ing. Miroslav Schutzner... Nikdy nebylo obsazené druhé místo protože se už předem počítalo, že stroj bude nakonec (dle požadavku armády) jednomístný... Jediný důvod použití dvoumístné kabiny bylo použití modifikovaného trupu z L-59, protože z něho L-159 konstrukčně vychází...
Jak píše Skeptik, tak drak je tam mírně pozměněn, ale nikoliv natolik aby šlo o novou konstrukci, ale naopak natolik málo, aby se výroba zvládla s co nejmenší obměnou strojového vybavení... Navíc fabrika musela být stále schopna v případě potřeby i nadále postavit L-39/L-59...
Mimochodem... Poklud by šlo pouze o zástavbu nové avioniky do (dle tebe) jiného stroje, tak by tento stroj nemohl být nikdy označován za prototyp... Což ovšem letoun čísla 5831 je... Navíc by nebyl důvod označovat jiný stroj, pouze s novou avionikou názvem nového stroje... Ale letoun č. 5831 má na sobě zcela zřetelně uvedeno L-159...
Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 5811
- Registrován: 09 úno 2017, 07:11
Re: Letecký vývoj
Koukni se na net, na plánky L-59 a L-159. Jsou to jiná letadla. Ten první "prototyp" (není to prototyp) má na sobě nápis L-159, protože to je v rámci vývoje programu L-159, ale je to pořád jenom L-59. Vezmi si metr a oměř si to a pak to porovnej s plánkem. Nevím, co dalšího bys po mě chtěl...
Sloužilo to jako "testbed" pro program. Na testy všech systémů, na integraci avioniky, hydrauliky, tlumících-korekčních prvků v řízení. Zkoušela a vyvíjela se na tom ergonomie kokpitu (alá F-16). Vzadu bylo ještě jedno řízení, včetně starých přístrojů z L-59, pro letové testy, jak jsem napsal, kdyby nová avionika nešla. Jo, pak už s tím létal jenom pilot z nového předního kokpitu, když vývoj a zkoušení postoupilo dále a bylo jisté že nová avionika funguje. Pak už ten zadní kokpit nebyl potřeba. Dávaly se do toho prostoru měřící a záznamové aparatury. Byla to taková "létající laboratoř" celého programu.
L-159 je konstrukčně jiné letadlo než L-59.
Sloužilo to jako "testbed" pro program. Na testy všech systémů, na integraci avioniky, hydrauliky, tlumících-korekčních prvků v řízení. Zkoušela a vyvíjela se na tom ergonomie kokpitu (alá F-16). Vzadu bylo ještě jedno řízení, včetně starých přístrojů z L-59, pro letové testy, jak jsem napsal, kdyby nová avionika nešla. Jo, pak už s tím létal jenom pilot z nového předního kokpitu, když vývoj a zkoušení postoupilo dále a bylo jisté že nová avionika funguje. Pak už ten zadní kokpit nebyl potřeba. Dávaly se do toho prostoru měřící a záznamové aparatury. Byla to taková "létající laboratoř" celého programu.
L-159 je konstrukčně jiné letadlo než L-59.
- Aaron Goldstein
- Už nám nenapíše...
- Příspěvky: 10205
- Registrován: 10 úno 2017, 22:29
Re: Letecký vývoj
Nemáš pravdu... A nepotvrzuje to ani jeden ze webů mapujících konstrukci letadel... Ani to nepotvrzují sami zaměstnanci Aera...
Jako prototyp letoun č. 5831 uvádí všichni... (doložitelné) Od samotného Aera po VHÚ (který ho nyní vlastní)... (doložitelné)
Pilot s tím nelítal z předního kokpitu někdy pak, až se ozkoušela avionika... Pilot s tím létal sám a z předního kokpitu od prvního vzletu, po celou dobu zkoušek tohoto prototypu... (doložitelné)
Stejně tak není pravda, že by v zadním kokpitu byla jiná avionika, či, že by se to místo osazovalo nějakou měřící technikou... (doložitelné)
Obávám se, že o pravdivosti tvých slov lze s úspěchem pochybovat... Stejně tak se obávám, že tvé tvrzení nejsi schopen doložit nějakým zdrojem...
Takže ne, neshodneme se...
Jako prototyp letoun č. 5831 uvádí všichni... (doložitelné) Od samotného Aera po VHÚ (který ho nyní vlastní)... (doložitelné)
Pilot s tím nelítal z předního kokpitu někdy pak, až se ozkoušela avionika... Pilot s tím létal sám a z předního kokpitu od prvního vzletu, po celou dobu zkoušek tohoto prototypu... (doložitelné)
Stejně tak není pravda, že by v zadním kokpitu byla jiná avionika, či, že by se to místo osazovalo nějakou měřící technikou... (doložitelné)
Obávám se, že o pravdivosti tvých slov lze s úspěchem pochybovat... Stejně tak se obávám, že tvé tvrzení nejsi schopen doložit nějakým zdrojem...
Takže ne, neshodneme se...
Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 5811
- Registrován: 09 úno 2017, 07:11
Re: Letecký vývoj
Dobře, vyhrál jsi. Žádná studie trhů nebyla, L-159 je stará L-39/59 "oplácaná" vším možným, a je to cvičný letadlo.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11951
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Letecký vývoj
https://www.irozhlas.cz/veda-technologi ... 022247_dokAmerický ‚trojplošník‘ SE200 by možná letěl. Snížení spotřeby o 70 procent je ale technický nesmysl
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
- Lookass
- Redaktor
- Příspěvky: 374
- Registrován: 27 led 2019, 21:21
Re: Letecký vývoj
https://www.scmp.com/news/china/science ... sonic-race
Nový čínský aerodynamický tunel
Čínský fyzik prohlásil, že nový aerodynamický tunel v Pekingu, který bude "brzy" představen, posune Čínu v oblasti hypersonické technologie o desítky let před zbytek světa.
Výzkumný pracovník Čínské akademie věd Han Guilai minulý týden na online přednášce uvedl, že větrný tunel JF-22 v pekingské části Huairou je schopen simulovat lety rychlostí až 10 km za sekundu, což je 30násobek rychlosti zvuku. Spolu s již existujícím zařízením, které se nachází rovněž v Pekingu, by Čína získala "asi 20 až 30 let náskok" před Západem.
Přední výzkumný pracovník odhalil, že nové zařízení schopné simulovat let rychlostí třicetinásobně převyšující rychlost zvuku bude "brzy" připraveno.
JF-22 bude mít sedmkrát větší výkon než Hooverova přehrada v USA a téměř stejný výkon jako Tři soutěsky.

:sipka: Stávající hypersonický aerodynamický tunel JF-12 v Pekingu má přibližně pětinu výkonu nového zařízení ve výstavbě
Nový čínský aerodynamický tunel
Čínský fyzik prohlásil, že nový aerodynamický tunel v Pekingu, který bude "brzy" představen, posune Čínu v oblasti hypersonické technologie o desítky let před zbytek světa.
Výzkumný pracovník Čínské akademie věd Han Guilai minulý týden na online přednášce uvedl, že větrný tunel JF-22 v pekingské části Huairou je schopen simulovat lety rychlostí až 10 km za sekundu, což je 30násobek rychlosti zvuku. Spolu s již existujícím zařízením, které se nachází rovněž v Pekingu, by Čína získala "asi 20 až 30 let náskok" před Západem.
Přední výzkumný pracovník odhalil, že nové zařízení schopné simulovat let rychlostí třicetinásobně převyšující rychlost zvuku bude "brzy" připraveno.
JF-22 bude mít sedmkrát větší výkon než Hooverova přehrada v USA a téměř stejný výkon jako Tři soutěsky.

:sipka: Stávající hypersonický aerodynamický tunel JF-12 v Pekingu má přibližně pětinu výkonu nového zařízení ve výstavbě
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11951
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Letecký vývoj
:sipka:

Nemali by sme sa ale skôr baviť o "príkone"/"potrebnom príkone" veterného tunela alebo majú na mysli "energiu prúdu vzduchu" a príkon by bol teda ešte väčší?said the power produced by the JF-22 wind tunnel

povrchová teplota 10000°C,..fakt dosť vysoká.said the surface of an aeroplane travelling at such a speed could reach 10,000 degrees Celsius

"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49492
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Letecký vývoj
Treba vedieť, že ten údaj o výkone platí pre takéto tunely obvykle pre čas kratší ako jedna sekunda (mimochodom - 10km/s je rýchlosť vyššia ako rýchlosť detonačnej vlny u drvivej väčšiny výbušnín)
Snímka je tiež zaujímavá a poučná: všimnite si, na akých útlych šrubkoch drží dekel nad tunelom. Hlavne v porovnaní s trubkami na zábradlí
- a všmnite si, že osvetlenie pracoviska je len dočasné. Ono tam asi fakt fučí trochu viac, že človeku by to mohlo obrať aj mäso z kostí, prípadne aj menšie kosti...
- 10000°C = teplota bodu zastavenia, teplota zbrzdenia prúdu, stagnation point temperature
Snímka je tiež zaujímavá a poučná: všimnite si, na akých útlych šrubkoch drží dekel nad tunelom. Hlavne v porovnaní s trubkami na zábradlí

- a všmnite si, že osvetlenie pracoviska je len dočasné. Ono tam asi fakt fučí trochu viac, že človeku by to mohlo obrať aj mäso z kostí, prípadne aj menšie kosti...
- 10000°C = teplota bodu zastavenia, teplota zbrzdenia prúdu, stagnation point temperature
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 387
- Registrován: 07 úno 2017, 21:14
Re: Letecký vývoj
o vzduchovom tuneli ťažko hovoriť, zrejme ide o testovací priestor vo vnútri obrovského motora:
Unlike facilities in other countries – which use mechanical compressors to generate high-speed air flow – the JF-22 uses chemical explosions.When the tunnel fires up, its fuel burns at a speed 100 million times faster than a gas stove, generating shock waves similar to those encountered by air planes at hypervelocity in high altitudes. According to Han, each plane or weapon model “needs to take about 10,000 tests in the tunnel” before production.
LENS II, the most advanced wind tunnel in the US, has simulated flights up to Mach 7, with the simulation lasting 30 milliseconds. In contrast, the JF-22’s average runtime could reach 130 milliseconds
takže tie kostičky by nielen opadali, navyše by prebehla aj okamžitá kremácia
Unlike facilities in other countries – which use mechanical compressors to generate high-speed air flow – the JF-22 uses chemical explosions.When the tunnel fires up, its fuel burns at a speed 100 million times faster than a gas stove, generating shock waves similar to those encountered by air planes at hypervelocity in high altitudes. According to Han, each plane or weapon model “needs to take about 10,000 tests in the tunnel” before production.
LENS II, the most advanced wind tunnel in the US, has simulated flights up to Mach 7, with the simulation lasting 30 milliseconds. In contrast, the JF-22’s average runtime could reach 130 milliseconds
takže tie kostičky by nielen opadali, navyše by prebehla aj okamžitá kremácia

-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 5811
- Registrován: 09 úno 2017, 07:11
Re: Letecký vývoj
Amícké United Airlines včera publikovaly, že objednaly 15 supersonických dopraváků od výrobce Boom Supersonic, s opcí na dalších 35.
https://hub.united.com/2021-06-03-unite ... 16403.html
https://hub.united.com/2021-06-03-unite ... 16403.html
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 387
- Registrován: 07 úno 2017, 21:14
Re: Letecký vývoj
v realite ide o reinkarnovaný Concorde, ALE! aby bola sv.Gréta spokojná, tak vraj negenerujú CO2. " Overture is expected to be the first large commercial aircraft to be net-zero carbon from day one, optimized to run on 100% sustainable aviation fuel (SAF)"
a ako to urobia?
https://blog.boomsupersonic.com/booms-p ... 4a7b638f48
We are conducting an exhaustive search of the most promising present and future sustainable aviation fuels (SAF) projects to help address our airplanes’ greenhouse gas footprints. Today, the best SAF on the market offer an 80% reduction in lifecycle CO2 over conventional jet fuel. In January 2019, we successfully tested XB-1’s engines using a blend of fuel that was ~80% SAF from waste animal fats. This test program gave us valuable information about how XB-1 engines perform using SAF. In June 2019, we signed a partnership with Prometheus Fuels to deliver low-carbon fuel during the XB-1 program. Prometheus’ technology efficiently converts atmospheric CO2 into jet fuel using clean energy. And we’ve pledged to make the XB-1 ground and flight test program carbon neutral through SAF and carbon offsets.
takže spotrebu môžeme (zatiaľ) uvádzať aj v počte prasiat/psov/kureniec spálených za hodinu
a ako to urobia?
https://blog.boomsupersonic.com/booms-p ... 4a7b638f48
We are conducting an exhaustive search of the most promising present and future sustainable aviation fuels (SAF) projects to help address our airplanes’ greenhouse gas footprints. Today, the best SAF on the market offer an 80% reduction in lifecycle CO2 over conventional jet fuel. In January 2019, we successfully tested XB-1’s engines using a blend of fuel that was ~80% SAF from waste animal fats. This test program gave us valuable information about how XB-1 engines perform using SAF. In June 2019, we signed a partnership with Prometheus Fuels to deliver low-carbon fuel during the XB-1 program. Prometheus’ technology efficiently converts atmospheric CO2 into jet fuel using clean energy. And we’ve pledged to make the XB-1 ground and flight test program carbon neutral through SAF and carbon offsets.
takže spotrebu môžeme (zatiaľ) uvádzať aj v počte prasiat/psov/kureniec spálených za hodinu
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49492
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Letecký vývoj
Páni - :sipka: aspoň voľné preklady

COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
- riho
- Samostatný redaktor
- Příspěvky: 2727
- Registrován: 08 úno 2017, 09:58
Re: Letecký vývoj
K tomu tunelu. 10km/s, to už bez problémov môžu simulovať návrat telies z obežnej dráhy Zeme, resp. takmer z Mesiaca pri brzdení z 2. kozmickej.
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 5754
- Registrován: 07 úno 2017, 19:50
Re: Letecký vývoj
Ako vlastne robia také rýchlosti prúdenia? Nejako výbuchom?
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49492
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Letecký vývoj
Obvykle nie. Aj keď je to tiež možnosť... Možností je ale niekoľko.
Väčšinou sa to robí tak, že vstupná strana tunela je vybavená vysokotlakým systémom (nádrže s objemom desiatok až stoviek kubíkov a tlaky cez 50MPa - špička vraj až ku 3GPa!) S OHREVOM
až na teploty okolo 1000°C, za nimi nasleduje lavalova expanzná tryska, pripojená k nádržiam "polmetrovým" potrubím - a ventilmi, čo sa otvárajú za tisicinu sekundy. Za lavalovou tryskou, respektíve v jej ústí, je merací priestor - ako vidno na fotke a vývod do vakuového priestoru s objemom stoviek, skôr až tisícov metrov kubických - pripojený na merací priestor metrovým a väčším potrubím.
Lavalova tryska je obvykle výmenná alebo nejak nastaviteľná - jej nastavením alebo tvarom sa reguluje rýchlosť prúdenia a tlak v meracom priestore. Tlak je obvykle veľmi nízky - bežne zodpovedá výškam vysoko nad 20km.
Stroj na "Mach 10 pri hladine mora" nemá tuším nikto. A tak sa výsledky musia celkom zložito dopočítať cez Reynoldsove čísla, tlaky a teploty.
Väčšinou sa to robí tak, že vstupná strana tunela je vybavená vysokotlakým systémom (nádrže s objemom desiatok až stoviek kubíkov a tlaky cez 50MPa - špička vraj až ku 3GPa!) S OHREVOM

Stroj na "Mach 10 pri hladine mora" nemá tuším nikto. A tak sa výsledky musia celkom zložito dopočítať cez Reynoldsove čísla, tlaky a teploty.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 5754
- Registrován: 07 úno 2017, 19:50
Re: Letecký vývoj
Chcel by som vidieť taký test aj tú tlakovú inštaláciu. V práci robím aj s tlakmi, raz mi strelil ventil na olejovom piestovom tlakomery, bolo to pri tlaku cca 30 MPa a ten ventil preletel celý labák a zaryl sa do steny na druhom konci miestnosti. S plynmi pri kalibrácii robíme len do 20 MPa lebo vyššie je obrovský problém vytesniť spoje, tak aby bol v systéme aspoň chvíľu stabilný tlak. Taký tunel by som si fakt rád ošahal. Natlačiť taký objem na 50+ MPa ešte tomu pripiecť a potom to zámerne odstreliť, pff to musí byť naživo iná pecka. Aj tie ventile by som veľmi rád videl čo sú zač, lebo to musí byť hoodne veľká veda aby to fungovalo a nikoho nezabilo.
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49492
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Letecký vývoj
Posledné je vcelku jednoduché - riadiace stredisko je solídny železobetonový bunker a okolie sa evakuuje a "odtrúbi" ako priemyslová strelnica alebo kamenolom.
16 palcový nadzvukový tunel - stavba a testy (~ začiatok 50. rokov)
iný tunel - inštalácie (~1965)
Inak vybavenie a usporiadanie moderných vysokorýchlostných tunelov nikto príliš neukazuje - know-how v tejto oblasti sa vyvažuje nie zlatom, ale plutoniom.
16 palcový nadzvukový tunel - stavba a testy (~ začiatok 50. rokov)
iný tunel - inštalácie (~1965)
Inak vybavenie a usporiadanie moderných vysokorýchlostných tunelov nikto príliš neukazuje - know-how v tejto oblasti sa vyvažuje nie zlatom, ale plutoniom.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
- skflanker_
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 10866
- Registrován: 07 úno 2017, 20:22
Re: Letecký vývoj
V CAGI skúmajú dizajn nového ľahkého lietadla pre odľahlé oblasti severu
Zdroj https://www.tsagi.ru/pressroom/news/5213/ z 09.06.2021
Rozdiel medzi L-410 má byť tá šikmá vzpera medzi krídlom a trupom = má odľahčiť a spevniť krídlo
Špecialisti v CAGI (ЦАГИ) začali výskum s cieľom vyvinúť dizajn ľahkého lietadla pre miestne letecké spoločností. Lietadlo je určené na prepravu cestujúcich a nákladu v podmienkach typických pre odľahlé oblasti severu a Ďalekého východu.Zdroj https://www.tsagi.ru/pressroom/news/5213/ z 09.06.2021
Rozdiel medzi L-410 má byť tá šikmá vzpera medzi krídlom a trupom = má odľahčiť a spevniť krídlo