Vrtulníky - rôzne
-
- Samostatný redaktor
- Příspěvky: 2327
- Registrován: 01 srp 2021, 20:37
Re: Vrtulníky - rôzne
Aj keď staré,ale aktuálne..nie je uvádzané,aký kompozit,vy stále žijete v domienke,že ak sa spomenie kompozit,musí to byť uhlíkové,alebo iné vlákno..kompozit môžu byť aj duralove zliatiny,vrstvené na sebe,pred pár rokmi som písal o konštrukcií motorov ..o konštrukcií špecifických motorov,zvládajú ich supercruise..tu ste sa hádali o monokrystaloch..niečo také neexistuje,výroba kompozitu na rotor a lopatky je alchýmia,veľmi strážená,v minulosti sa kompozit vyrábal pomocou invertneho zvárania,kde bolo množstvo chýb,až 90 percent materiálu išlo do šrotu,o tolerancnej odchýlke,o chybách v materiáli,množstve rozhoduje konštruktér a technolog..posledných 20 rokov sa vyrába materiál vo vákuovych komorách pomocou laserového zvárania..eliminuje sa chýba vo výrobe materiálu a tých vrstiev jednotlivých zliatin môže byť aj 60 pri hrúbke 20 mm ..to je tajomstvo výroby..to nik nevie,ani ja nie..ak jednej firme trvá 10 rokov vývoj daného materiálu,neznamená to,že konkurenčnej to bude trvať taktiež tak dlho,môže požadovaný materiál vyvinúť za týždeň,alebo nikdy..je to metóda pokusu a omylu..môj švagor patrí do prvej trojky svetových metalurgov,takže viem,o čom píšem..kov má veľa fyzikálnych vlastností,pri zuslachtovani jednej,drasticky sa potláčajú iné..takže toľko ku kompozitom,váhe a pod..ešte raz,kompozit nie je uhlíkové,sklenené,alebo iné vlákno..nie len to..kompozit je vrstvené hmota,môže byť akéhokoľvek zloženia..
Tí,ktorí prekovali svoje meče na radlice, budú orať pre tých,čo tak neurobili.
Demokracia je, keď dvaja vlci a jedno jahňa hlasujú,čo bude na večeru, ale sloboda je,keď to jahňa vezme do rúk pušku a odmietne hlasovať.
Demokracia je, keď dvaja vlci a jedno jahňa hlasujú,čo bude na večeru, ale sloboda je,keď to jahňa vezme do rúk pušku a odmietne hlasovať.
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 5811
- Registrován: 09 úno 2017, 07:11
Re: Vrtulníky - rôzne
A k těm nevýhodám vícerotorových vrtulníků (nemyslím koaxiálních jako mají Kamovy, ale více rotorů - jako Chinook nebo ty nové amícké konvertoplány Osprey) patří ohledně bezpečnosti nejenom poruchy jednoho z rotorů (a jejich pohonů nebo řízení), ale i samotné aerodynamické jevy při letu vrtulníků, především v malé výšce nebo při vzletu a přistání.
Odrazem proudu vzduchu od země může dojít k jeho nasátí zvenčí zpět do rotoru, tzv. "vortex ring", čímž rotor náhle úplně ztratí vztlak. Jednorotorový vrtulník "jde hned k zemi", ale souměrně a dá se to zachránit "zakvedláním" cyklikou ("kniplem" vrtulníku), takže se "vortex ring" přeruší. Ale u těch vícerotorových potvor se to celý překlopí a havárie či katastrofa je neodvratná. Vysoké ztráty těch V-22 Osprey jsou právě z těchto důvodů - na YT lze najít mnoho takových "salto mortale"...
Odrazem proudu vzduchu od země může dojít k jeho nasátí zvenčí zpět do rotoru, tzv. "vortex ring", čímž rotor náhle úplně ztratí vztlak. Jednorotorový vrtulník "jde hned k zemi", ale souměrně a dá se to zachránit "zakvedláním" cyklikou ("kniplem" vrtulníku), takže se "vortex ring" přeruší. Ale u těch vícerotorových potvor se to celý překlopí a havárie či katastrofa je neodvratná. Vysoké ztráty těch V-22 Osprey jsou právě z těchto důvodů - na YT lze najít mnoho takových "salto mortale"...
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11946
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Vrtulníky - rôzne
Tak z čoho sú teda vyrobené lopatky turbín na tých ruských stíhačkových motoroch?
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
- Aaron Goldstein
- Už nám nenapíše...
- Příspěvky: 10205
- Registrován: 10 úno 2017, 22:29
Re: Vrtulníky - rôzne
Monokrystal je terminus technicus pro krystaly pevné látky uvnitř nichž jsou částice uspořádány tak, že se jejich rozložení v prostoru periodicky opakuje (NaCl , diamant, …)... Toto uspořádání se nazývá dalekodosahové uspořádání. Pravidelné uspořádání částic dává monokrystalům pravidelný geometrický tvar...
Naproti tomu kovy jsou tvořeny polykrystaly... Ovšem jistý pan Czochralski objevil metodu jak u určitých kovů vypěstovat monokrystal... Tuto metodu použili na začátku padesátých let pánové Teal a Little a vypěstovali monokrystaly germania, čímž začala produkce polovodičů...
Tedy i napsání takového nesmyslu, jako že neexistuje monokrystal, vyžaduje existenci monokrystalu, aby bylo z čeho udělat procesor počítače, na kterém to je napsáno...

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
- Polite
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 6954
- Registrován: 07 úno 2017, 21:48
Re: Vrtulníky - rôzne
Keby to tu niekto vedel, tak by Ti odpovedal v azbuke...
A ak by Ti odpovedal, tak Boširov a Cepiga by už balili voňavky a usmievali by sa do pouličných kamier v Bratislave,Prahe.....atd
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49454
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Vrtulníky - rôzne
Z ČOHO nie je problém, to na zapade vedia veľmi presne už od pádu Kvočurovho Mig-29. Problém je klasický - AKO to vyrobiť...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
- vojvoda
- Výkonný redaktor
- Příspěvky: 679
- Registrován: 02 dub 2020, 15:37
Re: Vrtulníky - rôzne
Úroveň metalurgie východu a západu bude +- rovnaká. Keďže západné motory mali dlhšiu životnosť, zrejme aj materiálovo boli popredu
срочно расстрелять
- palo satko
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8196
- Registrován: 16 úno 2017, 07:51
Re: Vrtulníky - rôzne
Ten rozdiel spôsobuje civilna vyroba motorov a samozrejme konkurencia. Je rozdiel vyvynut a vyrabat motory pre tisicky kusov v konkurenčnych firmach ako pre par stoviek Tučiek vo firme riadenej aj nadalej sovietskym "hospodarom".
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)
- vojvoda
- Výkonný redaktor
- Příspěvky: 679
- Registrován: 02 dub 2020, 15:37
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49454
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Vrtulníky - rôzne
Nemáš pravdu.
Podstatné sú teploty v motoroch - hlavne pred a za turbínou. A charakter prostredia v spalinách, či je oxidačné alebo redukčné.
A - preboha - nezačnite vyťahovať nezmyselné parametre typu TWR.
Podstatné sú teploty v motoroch - hlavne pred a za turbínou. A charakter prostredia v spalinách, či je oxidačné alebo redukčné.
A - preboha - nezačnite vyťahovať nezmyselné parametre typu TWR.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
- vojvoda
- Výkonný redaktor
- Příspěvky: 679
- Registrován: 02 dub 2020, 15:37
Re: Vrtulníky - rôzne
Tak to objasni. Čím sa napríklad určuje charakter prostredia v spalinách? Hmotnostným pomerom vzduchu a paliva? Aký to má vplyv na turbínu?
Je v tomto smere rozdielny konštrukčný prístup východu a západu? Výhody a nevýhody?
Je v tomto smere rozdielny konštrukčný prístup východu a západu? Výhody a nevýhody?
срочно расстрелять
-
- Samostatný redaktor
- Příspěvky: 2327
- Registrován: 01 srp 2021, 20:37
Re: Vrtulníky - rôzne
V tomto prípade pri výrobe nejde o to,či sa vyrobí malo,alebo velkoseriva výroba,ale nájsť daní materiál vhodný pre daný typ motora..konštrukčné sú už dávno vyvinuté motory,ktoré dajú priklad-30 tonovému lietadlu neuveriteľný ťah,no životnosť je v minútach..tu sa jedná hlavne o zachovanie tepelnej roztaznosti daného materiálu,zmena roztaznosti má za následok excenctricitu a rozletenie turbíny..je rozdiel,že pri akom výkone,teplotách,tlaku má daný motor pracovať,je iné ak pracuje za bežných teplôt a iné,ak sa teploty a tlaky prekonávajú za účelom zvýšenia výkonu motora..problém nie je vyrobiť motor,problém je vyrobiť materiál,pre daný motor..a s týmto sa streta každý jeden výrobca, nezáleží,kto je lepší,má lepšie vybavenie,kapacitu..hlavne je to o šťastí a náhode pri státisícoch pokusoch..až keď sa niečo vyrobí,vytvárajú sa rovnice a vzorce..
Tí,ktorí prekovali svoje meče na radlice, budú orať pre tých,čo tak neurobili.
Demokracia je, keď dvaja vlci a jedno jahňa hlasujú,čo bude na večeru, ale sloboda je,keď to jahňa vezme do rúk pušku a odmietne hlasovať.
Demokracia je, keď dvaja vlci a jedno jahňa hlasujú,čo bude na večeru, ale sloboda je,keď to jahňa vezme do rúk pušku a odmietne hlasovať.
-
- Samostatný redaktor
- Příspěvky: 2327
- Registrován: 01 srp 2021, 20:37
Re: Vrtulníky - rôzne
Ja trebárs neverím uvádzanie hodnotám f119 pw100 u f22..sú veľmi dho územné a,celé je to o tom,že metodika uvádzania letových hodín v US armáde je iná,ako u nás,u nich začína letová hodina prihlásením sa na brifing,preberanie lietadla od technika,skúšky systémov,rokovanie, štart,let,odovzdanie lietadla technikom..veľa krát je štart zastavení,oddialenie..to všetko sa zarátava do let. hodín,keď sa to zhrnie,drvivá väčšina hodín prebieha počas času,kedy ten motor stál..
Tí,ktorí prekovali svoje meče na radlice, budú orať pre tých,čo tak neurobili.
Demokracia je, keď dvaja vlci a jedno jahňa hlasujú,čo bude na večeru, ale sloboda je,keď to jahňa vezme do rúk pušku a odmietne hlasovať.
Demokracia je, keď dvaja vlci a jedno jahňa hlasujú,čo bude na večeru, ale sloboda je,keď to jahňa vezme do rúk pušku a odmietne hlasovať.
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 5811
- Registrován: 09 úno 2017, 07:11
Re: Vrtulníky - rôzne
U sovětských/ruských motorů je kratší životnost (nebo prostě doba do revize) hlavně daná zadáním - Sovětčíci/Rusáci motory řeší jako válečné, tj. s projektovaným zastaráváním a s ohledem na odhadovanou životností letadla v boji, takže pro ně bylo nesmyslné vyvíjet motory pro stíhačku, aby vydržely více než např. 500 hodin. To se poněkud změnilo až v posledních cca 20-ti letech, kdy se na vojenské motory více uplatňují civilní kritéria a vyvstala nutnost, kvůli nákladům na mírový provoz, delších životností a rekurzů.
Další zkreslení pochází z toho, že Rusáci mají jiné servisní schéma - mají pevně dané rekurzy, po kterých se mění určité prvky, bez ohledu na jejich faktické opotřebení. Tyto hodnoty mají určené hodně konzervativně, pro nejhorší podmínky, takže není výjimkou, že motor (nebo nějaká jeho část) ve skutečnosti vydrží třeba 20x tolik, v běžných (lepších) provozních podmínkách.
Přímé srovnání životnosti sovětských/ruských leteckých motorů s amíckými nebo západními není zkrátka tak jednoduché, jak propaganda blábolí (protože ta čísla vycházejí díky tomu všemu tak, že sovětské/ruské motory pak vypadají proti západním jako zaostalé a mizerné).
Další zkreslení pochází z toho, že Rusáci mají jiné servisní schéma - mají pevně dané rekurzy, po kterých se mění určité prvky, bez ohledu na jejich faktické opotřebení. Tyto hodnoty mají určené hodně konzervativně, pro nejhorší podmínky, takže není výjimkou, že motor (nebo nějaká jeho část) ve skutečnosti vydrží třeba 20x tolik, v běžných (lepších) provozních podmínkách.
Přímé srovnání životnosti sovětských/ruských leteckých motorů s amíckými nebo západními není zkrátka tak jednoduché, jak propaganda blábolí (protože ta čísla vycházejí díky tomu všemu tak, že sovětské/ruské motory pak vypadají proti západním jako zaostalé a mizerné).
- skflanker_
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 10866
- Registrován: 07 úno 2017, 20:22
Re: Vrtulníky - rôzne
síce OT ale ako už bolo naznačené
Západ počíta hodiny od štartu motora po jeho vypnutie
Východ počítal letové hodiny = od vzletu po pristátie - rolovanie po dráhe sa nezapočítavalo
A teraz si skúste spočítať koľko minúť trvá napríklad takej F-16 od štartu motora po vzlet, resp od pristátia cez rolovanie až po vypnutie motora
Hra s číslami, v praxi sa motory na mašinách od 80-tych rokov a oboch stranách menili skoro rovnako
Západ počíta hodiny od štartu motora po jeho vypnutie
Východ počítal letové hodiny = od vzletu po pristátie - rolovanie po dráhe sa nezapočítavalo
A teraz si skúste spočítať koľko minúť trvá napríklad takej F-16 od štartu motora po vzlet, resp od pristátia cez rolovanie až po vypnutie motora
Hra s číslami, v praxi sa motory na mašinách od 80-tych rokov a oboch stranách menili skoro rovnako
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11946
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Vrtulníky - rôzne
:sipka:
No, neviem ako východ, ale západ počíta možno aj rolovanie ale každá tá činnosť má príslušný koeficient, takže sa možno hodina rolovania alebo behu na voľnobeh, rovná desiatim minútam letu alebo piatim minútam štartu a tak podobne.
No, neviem ako východ, ale západ počíta možno aj rolovanie ale každá tá činnosť má príslušný koeficient, takže sa možno hodina rolovania alebo behu na voľnobeh, rovná desiatim minútam letu alebo piatim minútam štartu a tak podobne.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11946
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Vrtulníky - rôzne
No keď ty máš toho švagra metalurga.bugsy píše: ↑19 srp 2021, 10:19V tomto prípade pri výrobe nejde o to,či sa vyrobí malo,alebo velkoseriva výroba,ale nájsť daní materiál vhodný pre daný typ motora..konštrukčné sú už dávno vyvinuté motory,ktoré dajú priklad-30 tonovému lietadlu neuveriteľný ťah,no životnosť je v minútach..tu sa jedná hlavne o zachovanie tepelnej roztaznosti daného materiálu,zmena roztaznosti má za následok excenctricitu a rozletenie turbíny..je rozdiel,že pri akom výkone,teplotách,tlaku má daný motor pracovať,je iné ak pracuje za bežných teplôt a iné,ak sa teploty a tlaky prekonávajú za účelom zvýšenia výkonu motora..problém nie je vyrobiť motor,problém je vyrobiť materiál,pre daný motor..a s týmto sa streta každý jeden výrobca, nezáleží,kto je lepší,má lepšie vybavenie,kapacitu..hlavne je to o šťastí a náhode pri státisícoch pokusoch..až keď sa niečo vyrobí,vytvárajú sa rovnice a vzorce..
Zmena roztažnosti? Čo to je?
Rozťažnosť sa nemení, rozťažnosť je daná a predvídateľná. Keď by sa aj nejako výrazne menila na základe toho o aký teplotný rozsah by sa jednalo tak aj tak ide o symetrické zmeny okolo osy otáčania turbíny, takže nevyváženosť vzniká minimálna a uloženia komponentov turbíny sú na to konštruované.
Neodpovedal si na to "z akého materiálu sa to robia tie lopatky turbín ruských stíhačiek" ja som bol na tom že sú z toho monokryštálu.
P.S.
Niečo načneš a nedokončíš to. Tento štýl mi pripomína štýl "Kouzelníka" alebo "zzz" či ako sa menoval.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
-
- Výkonný redaktor
- Příspěvky: 633
- Registrován: 07 úno 2017, 22:25
Re: Vrtulníky - rôzne
Ja by som si dovolil s tebou nesuhlasit ze roztaznost je konstantna ,a dalej nemusi ist o nevyvazenost ale to ze roztaznost vstupuje aj ako zmena ktora moze ovplyvnovat aerodynamicke deje
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11946
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Vrtulníky - rôzne
Preto som tam aj napísal
V podstate ak by bola rozťažnosť závislá aj na konkrétnom teplotnom rozsahu tak sa aj tak dve protilahlé lopatky vykompenzujú pretože behom jednej otáčky nemôže dôjsť k veľkým vzájomným disproporciám.Keď by sa aj nejako výrazne menila na základe toho o aký teplotný rozsah by sa jednalo tak aj tak ide o symetrické zmeny okolo osy otáčania turbíny,
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
-
- Samostatný redaktor
- Příspěvky: 2327
- Registrován: 01 srp 2021, 20:37
Re: Vrtulníky - rôzne
Roztaznost je daná..teraz nesúhlasím..nebola reč o daný h konštrukciách,ale nastávajúcich..prekonávajú cch dodávané konštanty..samozrejme,že je daná,ak sa držíš daných parametrov..ani nie,hops..každý tocivy stroj má kritické otáčky...doteraz sa nestalo,že by navlas rovnaký stroj mal zhodne kriticke otáčky .vyrobený sériovo, v Tom istom prostredí..takže nie..roztaznost vôbec nie je daná..je neznáma..
Tí,ktorí prekovali svoje meče na radlice, budú orať pre tých,čo tak neurobili.
Demokracia je, keď dvaja vlci a jedno jahňa hlasujú,čo bude na večeru, ale sloboda je,keď to jahňa vezme do rúk pušku a odmietne hlasovať.
Demokracia je, keď dvaja vlci a jedno jahňa hlasujú,čo bude na večeru, ale sloboda je,keď to jahňa vezme do rúk pušku a odmietne hlasovať.