Čína

Odpovědět
Uživatelský avatar
martanus
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 16726
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: Čína

Příspěvek od martanus » 27 zář 2021, 14:43

Čína čelí energetické krizi
Na severu země dochází k výpadkům elektřiny pro obyvatelstvo i průmysl. Existují dva hlavní důvody: environmentální cíle a ceny uhlí a plynu.

Na jedné straně některé provincie omezují používání elektřiny ke splnění emisních cílů. Na druhé straně je zde skutečný nedostatek elektřiny v důsledku rekordních cen uhlí a plynu, v důsledku čehož výrobní společnosti zpomalují výrobu.
https://www.epravda.com.ua/news/2021/09/27/678197/


Přední dodavatelé společností Apple a Tesla pozastavili výrobu kvůli nedostatku energie v Číně
Podle zdrojů Nikkei se omezení spotřeby energie v Číně o víkendu ještě zhoršilo, když přední dodavatelé společností Apple a Tesla zastavili výrobu v některých výrobních závodech kvůli zpřísněné politice Pekingu v oblasti spotřeby energie.

Dceřiná společnost společnosti Foxconn Eson Precision Engineering, jeden z největších světových montérů iPhonů a dodavatelů dílů pro společnosti Apple a Tesla, dnes oznámila, že v reakci na ekologická opatření města pozastavila od neděle do pátku výrobu ve svých závodech v čínském městě Kunshan.

"Společnost využije své zásoby k udržení provozu v době, kdy bude výroba zastavena," napsala společnost Eson ve zprávě pro tchajwanskou burzu cenných papírů. "Očekáváme, že výrobu zajistíme o víkendech nebo v nadcházejících svátcích [příští měsíc], abychom uspokojili potřeby zákazníků."
https://www.zerohedge.com/markets/top-a ... wer-crunch


Čína Staví druhou největší přehradu na světě
Očekává se, že bude plně funkční do července 2022
https://en.wikipedia.org/wiki/Baihetan_Dam

A : "Kdo jednou poznal světlo, už nikdy nechce žít ve tmě"
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49485
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Čína

Příspěvek od Alchymista » 28 zář 2021, 15:47

https://www.ac24.cz/zpravy-ze-sveta/jak ... -hdp-ciny/
http://czech.cri.cn/communication/3888/ ... 04576.html
Jak porozumět poklesu podílu zahraničního obchodu na HDP Číny
Na 6. Fundanském fóru vůdčích ekonomů, jeden z nich a bývalý starosta Chongqingu v jihozápadní Číně Huang Qifan 25. 9. předpověděl, že podíl mezinárodního obchodu na čínském HDP se v dohledné době zhruba následujícího desetiletí propadne na asi 25 procent.

A teď, co to vlastně znamená? Určitě ne pokles podílu Číny na globální ekonomice. Právě naopak. Tento proces přesně zapadá do čínské strategie dvojí cirkulace.

Huang Qifan mj. tvrdil: „Musíme dále prosazovat tržně orientovaný rozvoj výrobního sektoru, abychom vytvořili výrobní systém splňující vysoké standardy. Většina výroby součástí a surovin, bude zhotovována domácí výrobou, přičemž naše produkce bude stále pokrývat poptávku globálního trhu.“

Tím zmiňuje jednu z věcí, která se bude čím dál více prosazovat. V jisté míře má jít o zvyšování soběstačnosti vlastních celkových dodavatelských řetězců. Její výrobci jsou v současnosti obvykle začleněni do dlouhých dodavatelských řetězců, které zpracovávají suroviny a součásti odjinud, aby z nich vytvořili koncový produkt. Čína už samozřejmě zdaleka není nějakou levnou „montovnou“, kde by se jen skládaly zahraniční výrobky do konečného produktu, ale např. její elektronika, kterou od ní kupujeme, mívá v sobě takové komponenty, jako čipy, do velké míry ze zahraničí. Její plastové výrobky jsou obvykle z plastů vyrobených v zahraničí. Čína spotřebuje daleko více oceli, než kolik vyprodukují její ocelárny atp.

Čína se až dosud rozvíjela extrémně rychle. A chtěla by si své rychlé tempo růstu udržet, přičemž její odpůrci i jen škarohlídi, už jí mnohokrát předpovídali zhroucení jejího extrémně rychlého rozvoje. Všechny překážky rozvoje však důmyslně překonala a i toto je překonávání překážek rozvoje. Čína potřebuje mít ke svému růstu velký a pokud možno rychle rostoucí trh. Při její velikosti ale nutně potřebuje, aby trh celé planety hodně prosperoval a rozvíjel se. Bez toho by Čína neměla dost velký trh pro svoji nabídku. Ta její doktrína o společné prosperitě lidstva, kterou chce dosahovat, je tedy poznaná nutnost.

Jenomže svět jako celek se tak rychle nerozvíjí jako Čína. Planeta, nebude-li se dostatečně rychle rozvíjet, začíná být pro Čínu malá. Aby si své tempo růstu udržela, potřebuje zdvihat poptávku po svém zboží různými způsoby. Např. zrychlováním rozvoje a prosperity v jiných zemích. Což také dělá. I její Iniciativa pásu a cesty je takovým zrychlováním rozvoje a zvyšováním prosperity ve zbytku světa, kterým je do velké míry tažena poptávka po čínském zboží a tedy i růst Číny v rámci společné prosperity lidstva.

Sice to velice dobře funguje, jak to poznáváme i tady v Evropě, ale ne dost na to, aby svět stačil tempu rozvoje Číny. Čína tedy musí nalézat cesty jak vytvářet větší poptávku po vlastním zboží. Proto má ve své strategii dvojí cirkulaci. Jedna její strategie se má točit – cirkulovat – kolem rozšiřování zahraničního trhu, což ale na tak malé planetě, pokud se nezačne rychleji rozvíjet, naráží na určité problémy. Druhá cirkulace je o rozvoji vlastní poptávky po vlastním zboží, kdy i přitom, fungují vlastně dvě cesty.

Jednou z nich je rozšiřovat sortiment své výroby mimo své tradiční obory a dodávat vlastnímu průmysl zboží, které až dosud dovážel ze zahraničí. Některé z těchto vývojů dokonce ne příliš důvtipně podpořili i zahraniční soupeři Číny. Čína je největším světovým výrobcem elektronických výrobků, ale největším dovozcem čipů, které do té elektroniky montuje. USA ale některými svými sankčními režimy dohání čínské podniky, aby rozjížděly rozsáhlou domácí výrobu čipů, o kterou až dosud tak moc nestály.

Dalším důležitým tahounem růstu má být růst spotřebitelského trhu, který má být živený bohatnutím obyvatelstva. Proto také v poslední době vedení země např. na podniky naléhá, aby svým zaměstnancům více platily, což někteří Západní kritici označují za „protitržní počínání“. Ale Čína ví, že nemá-li se stát zdražování její pracovní síly překážkou růstu, ale být naopak tahounem růstu, musí ty zvyšující se příjmy živit rychle rostoucí spotřebitelský trh, a také musí docházet k vysoké inovativnosti, která s sebou přinese rychlý růst produktivity výrobních faktorů, což je plnění dalšího z čínských rozvojových cílů, který formulují tak, že má jít o „vysoce kvalitní rozvoj“.

A zatím se to daří a růst vnitřního čínského trhu probíhá. V roce 2020, kdy zahraniční poptávka po čínské výrobě zachraňující pandemií rozvrácené dodavatelské řetězce a objemy zahraničního obchodu rostly, stejně podíl zahraničního obchodu na HDP poklesl na 34,507 procenta oproti roku 2019, kdy byl 35,837 procenta.

Letos, kdy zotavující se světová ekonomika prahne po čínském zboží a tvoří se zácpy lodí v přístavech a musí se rozšiřovat logistické uzle a zatím se vyvezlo za osm měsíců zboží za 20,05 bilionu yuanů (3,1 bilionu dolarů), stejně podíl zahraničního obchodu v celkovém HDP klesá, a to ještě kvůli dosud ne zcela překonané epidemii nenastal ten růst domácí spotřebitelské poptávky, jaký by Čína chtěla.

Huang proto předpovídá, že ta vnitřní cirkulace brzy vytáhne domácí spotřebu ze současných 42 procent poptávky na 50 procent. Přitom však nemá jít o žádné uzavírání vlastního trhu, ten se má naopak vůči zahraničním výrobcům a zahraničním investorům více otvírat.

To v zahraničí i mezi příznivci spolupráce s Čínou budí trochu smíšené pocity. Poslední zpráva Evropské obchodní komory nesmírně rostoucí příležitosti na čínském trhu vychvaluje, ale vyjádřila obavy s rostoucí konkurence na čínském trhu pro věci, které si dosud Evropané mohli prodávat bez konkurence místních výrobců, což se projevuje třeba i na odbytu aut české Škodovky, která začíná mít problémy uplatnit se proti levným a kvalitním čínským autům.

Ovšem cizí výrobky jsou v Číně vítány ještě více než dříve, pokud se prosadí proti domácí konkurenci. Rovněž se tím otvírají zahraničním investorům nesmírné příležitosti k investicím do nových čínských výrobních kapacit, které mají uspokojovat domácí čínskou poptávku, kdy více se otvírající čínský kapitálový trh po takových zahraničních investicích lační.

A i bohatnoucí Číňané budou představovat explozivní nárůst poptávky. „Nejspíš dosáhneme cíle zdvojnásobit současný stav 400 milionů lidí se středními příjmy do roku 2035 na dvojnásobek,“ předpovídá Huang.

Vše to zapadá do rozvojové agendy „společné prosperity“ lidstva, k níž chce Čína svět přivádět. Huang to komentuje:

„Rozvojová agenda, která zahrnuje princip „společné prosperity“, by se měla realizovat metodami trojí distribuce – zaprvé se zaměřením na efektivitu, za druhé brát v úvahu jak efektivitu, tak férovost, a zatřetí vycházet z morálnosti a ne z donucení.“
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49485
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Čína

Příspěvek od Alchymista » 28 zář 2021, 16:01

https://cz.sputniknews.com/20210928/pek ... 80968.html
Peking chce, aby Česko přezkoumalo své rozhodnutí ohledně Dukovan
Čínská vláda doufá, že české úřady přezkoumají své rozhodnutí vyloučit Čínu a Rusko z projektu dostavby Jaderné elektrárny Dukovany. Podle mluvčí čínského ministerstva zahraničí Chua Čchun-jing by se Česko mělo řídit zásadami tržní konkurence.
Mluvčí čínské diplomacie odpovídala na dotaz ruských novinářů ohledně podpisu prezidenta ČR Miloše Zemana zákona, který vylučuje účast korporací z Ruska a Číny na dukovanském projektu.
„Doufáme, že se Česká republika bude řídit zásadami tržní ekonomiky a spravedlivé konkurence,“ prohlásila Chua Čchun-jing na brífinku.
Připomeňme, že takzvaný Lex Dukovany stvrdil v pondělí Miloš Zeman svým podpisem. Tento zákon předpokládá, že pro výstavbu bude možné využít pouze technologie od dodavatelů ze států, které přistoupily k mezinárodní dohodě o vládních zakázkách z roku 1996. Rusko a Čína dohodu nepodepsaly.
Příslušný zákon kromě toho dává možnost resortu průmyslu a obchodu poskytnout návratnou finanční výpomoc na stavbu dukovanské elektrárny. Stejně tak by díky němu mělo být možné zavést způsob stanovení výkupní ceny z nového bloku dukovanské elektrárny, což souvisí se zajištěním financování projektu.
Co se týče dalších detailů v zákoně, počítá se například s tím, že pokud bude výkupní cena vyšší než cena tzv. silové elektřiny na trhu, rozdíl uhradí všichni spotřebitelé prostřednictvím tarifů. V případě, že výkupní cena bude nižší než cena na trhu, bude dopad na spotřebitele opačný. Zdůrazněme přitom, že silová elektřina je neregulovaná část z konečné ceny elektřiny pro odběratele.
Na konci března informovalo ministerstvo průmyslu a obchodu o záměru nepozvat do výběrového řízení čínskou a ruskou stranu. Právě možnou účast ruského Rosatomu a čínské CGN kritizovala jak část opozice, tak i někteří bezpečnostní experti. Ruský Rosatom byl následně vyřazen z tendru v polovině dubna, a to kvůli kauze Vrbětice. Bezpečnostní dotazník tak byl poslán pouze možným dodavatelům z Francie, Jižní Koreje, Spojených států, tedy firmám EdF, KHNP a Westinghousu.
Minulý týden ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) avizoval, že tender na dostavbu Dukovan by mohla do konce roku vypsat ještě tato vláda i po volbách. To se nelíbí zástupcům opozice. Do konce letošního listopadu mají uchazeči odeslat vyplněný bezpečnostní dotazník.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49485
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Čína

Příspěvek od Alchymista » 29 zář 2021, 17:38

https://echo24.cz/a/iHcWK/tovarny-stoji ... icke-krizi
Továrny stojí, nefungují výtahy ani semafory. Čína je v energetické krizi
Problémy s nedostatkem elektřiny v Číně již zastavily výrobu v mnoha továrnách, včetně dodavatelů firem Apple a Tesla. Některé obchody na severovýchodě země používají při svícení svíčky a nákupní centra zavřela předčasně. Někteří analytici již zhoršili výhledy ekonomického růstu země, píše agentura Reuters.

Čína bojuje s energetickou krizí kvůli napjatým dodávkám uhlí. Částečně za to může oživení průmyslové aktivity, protože ekonomika se zotavuje z pandemie, ale také přísnější emisní standardy. Od minulého týdne se v mnoha částech severovýchodní Číny zavádí regulace dodávek v době špičky a obyvatelé některých měst si stěžují, že výpadky přichází dříve a trvají déle. Lidé na sociálních sítích píšou, že mají doma zimu, nefungují výtahy ani semafory. Noční teploty v severních regionech se přitom blíží k bodu mrazu.

Podle analytiků krize v dodávkách elektřiny poškodila výrobu v několika regionech a zhoršuje vyhlídky hospodářského růstu země. Výpadky proudu znervózňují i akciové trhy v Číně, a to v době, kdy druhá největší ekonomika světa už vykazuje signály zpomalení ekonomického růstu a není jistá budoucnost zadluženého realitního gigantu Evergrande, který nemá peníze na splácení dluhu.

Čína slíbila, že letos sníží energetickou náročnost, tedy množství energie spotřebované na jednotku ekonomického růstu, zhruba o tři procenta, aby splnila klimatické cíle. Úřady v provinciích také v poslední době začaly více vyžadovat snížení emisí, když se ukázalo, že pouze deset ze 30 regionů v první polovině roku splnilo energetické cíle. Zaměření Číny na energetickou náročnost a dekarbonizaci se podle analytiků nezmění před konferencí OSN o klimatu COP26, která se koná v listopadu.

Výpadky elektřiny již několik týdnů postihují zpracovatelské firmy v důležitých průmyslových centrech na východním a jižním pobřeží. Několik významných dodavatelů společností Apple a Tesla muselo zastavit výrobu v některých závodech. Nejméně 15 čínských firem ve svých burzovních prohlášeních uvedlo, že jejich výrobu narušilo omezení dodávek elektřiny. Také více než 30 firem s akciemi na tchajwanské burze a operacemi v Číně muselo kvůli omezením dodávek elektřiny zastavit provoz.

Omezení silně zasáhlo ocelárny, producenty hliníku a cementárny. Podle analytiků Morgan Stanley bylo odstaveno z provozu přibližně sedm procent kapacity výroby hliníku a 29 procent kapacit výroby cementu. Problémy by mohly mít papírenský a sklářský průmysl, výpadky zasáhly také výrobce chemikálií, barviv, nábytku a sójové mouky.

Analytici banky Nomura kvůli nedostatku elektřiny snížili své výhledy ekonomického růstu Číny na třetí a čtvrté čtvrtletí i celý rok. Ve třetím čtvrtletí nyní čekají zvýšení hrubého domácího produktu (HDP) o 4,7 procenta místo 5,1 procenta a v posledních třech měsících o tři procenta. Předtím čekali růst o 4,4 procenta. Za celý rok má ekonomika expandovat o 7,7 procenta místo 8,2 procenta. Analytici také varovali, že problémy čínských firem ovlivní globální trhy, ohrožené jsou podle nich zvláště dodávky textilu, hraček a strojních dílů. Analytici z Morgan Stanley uvádí, že pokud bude omezování výroby trvat delší dobu, mohlo by to ve čtvrtém čtvrtletí snížit růst čínského HDP o jeden procentní bod.

Čína je největším spotřebitelem energie na světě a největším zdrojem skleníkových plynů způsobujících oteplování klimatu. Cílem země je dosáhnout maximálních emisí oxidu uhličitého do roku 2030 a do roku 2060 snížit emise na čistou nulu.
Čaká to i nás...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49485
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Čína

Příspěvek od Alchymista » 02 říj 2021, 14:45

Nezmysel za nezmyslom...
https://echo24.cz/a/SAEnS/cina-provokuj ... 38-letounu
Čína provokuje invazi na Tchaj-wan. Do jeho vzdušného prostoru vletělo 38 letounů
Tchaj-wan hlásí dosud největší narušení svého vzdušné obranné zóny ze strany čínského letectva. Ve dvou vlnách do ní v pátek, na výročí založení komunistické Čínské lidové republiky, proniklo dohromady 38 letounů. Informovala o tom agentura Reuters.

Tchaj-wan, který Čína považuje za svou vzbouřeneckou provincii, si v uplynulém roce stěžoval na opakované manévry čínského letectva poblíž ostrova. Často se tak dělo v jihozápadní části obranné zóny poblíž Prataských ostrvů, které ovládá Tchaj-wan.
25 PLA aircraft (J-16*18, SU-30*4, H-6*2 and Y-8 ASW) entered #Taiwan’s southwest ADIZ on October 1, 2021. Please check our official website for more information: https://t.co/C7012S8hSo pic.twitter.com/HoalLl3Ewx
— 國防部 Ministry of National Defense, R.O.C. 🇹🇼 (@MoNDefense) October 1, 2021
Tchajwanské ministerstvo obrany nejdříve informovalo, že tchajwanské bojové letouny vzlétly proti 18 stíhačkám J-16 a čtyřem Su-30, dvěma bombardérům H-6 a jednomu protiponorkovému letounu. V sobotu brzy ráno pak ministerstvo uvedlo, že mise z páteční noci se zúčastnilo dalších 13 čínských strojů, deset J-16, dva H-6 a jeden letoun vybavený systémem včasného varování.

Ministerstvo sdělilo, že Tchaj-wan nasadil svou techniku, aby odradil a monitoroval čínské stroje. První skupina čínských letounů letěla v oblasti poblíž Prataských ostrovů, přičemž nejblíže se k atolu dostaly dva bombardéry. Druhá skupina proletěla nad průlivem, který odděluje Tchaj-wan od Filipín, což je klíčová vodní cesta spojující Pacifik a Jihočínské moře.

Předchozí největší průnik do tchajwanského vzdušného prostoru se odehrál v červnu, kdy se na něm podílelo 28 čínských letounů.
Čína považuje ostrov Tchaj-wan za svou součást a hrozí mu vojenským zásahem v případě vyhlášení nezávislosti. Tchaj-wan přesto funguje od roku 1949 de facto nezávisle, má vlastní vládu a demokratické zřízení, zatímco v Číně pokračuje režim jedné strany.
Vzdušná obranná zóna? Letecká identifikačná zóna? a podobné nezmysly NIE SÚ výsostný vzdušný priestor Tchajwanu (alebo Južnej Koreje alebo Japonska). Takže čínske letectvo tam môže lietať ako chce a kedy chce. A 50. roky, kedy mali uvedené štáty technickú i početnú prevahu nad letectvom ČLR sú už tiež dávnou minulosťou.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49485
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Čína

Příspěvek od Alchymista » 03 říj 2021, 14:59

https://rusnext.ru/news/1633254531266747
Čína vyslala k taiwanskej identifikačnej zóne protivzdušnej obrany desiatky bojových lietadiel
Čínska ľudová oslobodzovacia armáda (PLA) v sobotu opäť vyslala k pobrežiu Taiwanu takmer štyri desiatky bojových lietadiel, čím obnovila rekord z predchádzajúceho dňa, uvádza sa vo vyhlásení zverejnenom na webovej stránke ministerstva obrany ostrova.
Ministerstvo vydalo dve samostatné vyhlásenia, v jednom z nich sa uvádza, že 2. októbra v noci poslala PLA do identifikačnej zóny vzdušnej obrany ostrova 12 stíhačiek J-16, šesť stíhačiek Su-30 a jedno lietadlo na detekciu a kontrolu radarov dlhého dosahu KJ-500.

Neskôr bola zverejnená ďalšia správa, v ktorej sa uvádza, že 2. októbra popoludní vstúpilo do identifikačnej zóny vzdušnej obrany Taiwanu 20 vojenských lietadiel PLA vrátane 14 viacúčelových stíhačiek J-16 zo Šen-jangu, štyroch stíhačiek Su-30 a dvoch protiponorkových lietadiel Y-8 na báze stredných dopravných lietadiel Shaanxi Y-8.

Taiwanská armáda v oboch prípadoch vyslala do vzduchu hliadkovacie lietadlá na pozorovanie a vydala aj rádiové upozornenia, v ktorých žiadala lietadlá vzdušných síl PLA, aby opustili danú oblasť.

Predchádzajúci rekord 38 lietadiel za jeden deň bol stanovený 1. októbra, keď ČĽR oslavovala 72. výročie založenia krajiny, zatiaľ čo predtým - 15. júna - vstúpilo do identifikačnej zóny vzdušnej obrany ostrova 28 bojových lietadiel vzdušných síl PLA. Oficiálne vzťahy medzi ústrednou vládou ČĽR a jej ostrovnou provinciou sa prerušili v roku 1949 po tom, ako porazené sily Kuomintangu pod vedením Čankajška porazili v občianskej vojne Komunistickú stranu Číny a presunuli sa na Taiwan. Obchodné a neformálne kontakty medzi ostrovom a pevninskou Čínou sa obnovili koncom 80. rokov. Od začiatku 90. rokov 20. storočia obe strany udržiavajú kontakty prostredníctvom mimovládnych organizácií - Združenia pre rozvoj vzťahov medzi úžinami so sídlom v Pekingu a Nadácie pre výmenu medzi úžinami so sídlom v Tchaj-peji.
Len zopakujem: Identifikačná zóna PVO a podobné nezmysly NIE SÚ výsostný vzdušný priestor Tchajwanu
IMHO číňania tchajwancom psychicky uťahajú letovodov a hlavne pilotov ostrej hotovosti
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10866
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Čína

Příspěvek od skflanker_ » 03 říj 2021, 16:30

↑ doplním
lety v piatok 01.10.2021:
20211001a.jpg
20211001b.jpg
Zdroj https://vk.com/wall-104764077_265292 z 02.10.2021 + ďalšie odkazy a foto
lety v sobotu 02.10.2021:
20211002.jpg
Zdroj https://vk.com/wall-104764077_265292 z 02.10.2021 + ďalšie odkazy a foto
Na obrázku je vidno identifikačná zóna Taiwanu = aj nad územím samotnej Číny. Pre predstavu, ostrov je široký cca 132km a dlhý cca 383km.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49485
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Čína

Příspěvek od Alchymista » 08 říj 2021, 19:07

http://czech.cri.cn/communication/3888/ ... 06273.html
Elektrická síť čínsko-laoské železnice už k radosti místních funguje
Čína se při budování prosperity jak u sebe doma, tak v zemích se kterými na společné prosperitě spolupracuje, do velké míry soustřeďuje zejména na budování dopravních a energetických infrastruktur sloužících jako výchozí opora růstu, po kterých se pak další ekonomická prosperita šplhá ekonomicky vzhůru jak „popínavá rostlina“. Až jí to chytrolíni vyčítají, že toho staví více, než může být zapotřebí a než se může vyplatit, což mj. říkají i o rozsahu Iniciativy pásu a cesty BRI.

Zrovna teď však ve světové ekonomice nastala situace, že téměř celosvětové patří k problémům to, že logistické kapacity a infrastruktury nestíhají zátěž, jakou by od nich světový dodavatelsko-odběratelský řetězec chtěl, včetně logistických kapacit podél železničních spojů Eurasijského pevninského mostu, tj. jedné hlavních větví BRI, kde jsou problémy zejména s logistikou na evropské straně nestíhající odbavování zboží mezi železnicí a návaznou distribucí. Naštěstí ty „předimenzované“ čínské kapacit jakž takž stíhají a svět svými výrobky Čína do velké míry zásobuje. A energetika se teď stala dalším úzkým hrdlem ekonomického oživení většiny světa.

Budování těchto infrastruktur je tedy více než opodstatněné. Jednou z důležitých budovaných větví BRI jsou železnice z Číny do jižní Asie, která má nastartovat prosperitu přilehlých jihoasijských oblastí a zrychlit dopravu, která může vynechat plavbu podél východoasijského pobřeží a odbavovat ji z jihoasijských přístavů. K tomu patří i rozestavěná Železnice Čína-Laos, kdy elektrická rozvodná infrastruktura zde už byla dokončena. Laos se tím přemění z vnitrozemského státu odloučeného od moře a dalších dopravních tras na spojovací článek transkontinentální dopravy, kde bude pro rozvoj jeho ekonomiky i dost energie.

Ta elektrická rozvodná síť představuje 2 220 stožárů vysokého napět s 936 km závěsných vedení táhnoucí se kolem 24 stanic trakčního napájení. Čínskou část financuje a provozuje Jihočínská rozvodná síť (CSG) a laoskou část financuje a provozuje společný čínsko-laoský podnik zaměřený na investice do energetiky. Stavba se netáhne vždy krajinou, kde něco budovat je snadné. Přes polovinu těch elektrických vedení se muselo postavit přes horské krajiny. Protože šlo často o stavbu v divoké přírodě, přistoupilo se k tomu, jak je teď u čínskými společnostmi vedených projektů zvykem, environmentálně citlivě. V takovém prostředí se při stavbě stožárů nezarovnával terén, ale základy se jim stavěly v různých výškách, aby se původní tvar terénu nenarušil a stavbou dotčený povrch byl pak osázen vhodnými druhy trav.

Vedení se vyrovnávalo různými výškami stožárů od 30 metrů vysokých po 80 metrů vysoké a nikoliv narušováním rázu krajiny s citlivým přístupem k místní vegetaci a s ponecháním přirozených průchodů zvěře. „Třpytivá voda a bujnou vegetací porostlé hory se považují za neocenitelnou hodnotu jak v Číně, tak v Laosu,“ komentoval tento seriózně ekologický přístup prezident investiční společnosti a vedoucí tohoto projektu Huang Wengang. Možná by si to mohl přečíst i britský premiér Boris Johnson, který vyzýval Západ rozběhu konkurenčního projektu k BRI, kde ty infrastrukturní trasy nebudou tak „smrduté a zamořující životní prostředí“ jako ty čínské. Tato elektrifikovaná ekologicky přívětivá železnice má přinést udržitelný rozvoj a prosperitu do celého pásu území táhnoucích se kolem ní.

K tomu, aby trasa a elektrické sítě kolem ní byly nejen postaveny environmentálně šetrným způsobem, ale aby se jako takové provozovaly a pomáhaly v okolí rozvoji právě tak šetrné ekonomiky, jsou školeni zaměstnanci a manažeři z Laosu, kteří to teď budou mít na starosti. Veškerá bezpečnost a zvládání ekologických rizik zde bude muset probíhat podle čínských norem, které jsou v současnosti dost přísné.

Kvalifikovaní zaměstnanci zapojení do projektu si v něm pochvalují finanční ohodnocení, že dovední pracovníci vydělávají více než dvojnásobek platu obyčejných pracovníků a šikovnost se zde značně oceňuje. Ti lidé, kteří se zde osvědčili, si během stavby osvojili řadu nových dovedností, o kterých se předpokládá, že budou na zdejším trhu práce během následné industrializace a budování dalších infrastruktur vysoce žádané.

Železnice Čína-Laos zákonitě přinese ekonomický vzestup a s ekonomickým růstem je neoddělitelně spjatá vyšší spotřeba energie a všeobecná elektrifikace opírající se o tuto vznikající rozvodnou síť, což vyžaduje rovněž vyškolení dostatečného počtu místních profesionálů, kteří se o to postarají.

Momentálně projekt zaměstnává značné množství místních lidí často za peníze vysoko nad místními poměry, jde však o jednorázový projekt. Nicméně tito lidé se zřejmě o další práci bát nemusí. V návaznosti na to se rozeběhne značná elektrifikace a industrializace Laosu a zdejší trh práce po lidech s jejich dovednostmi bude prahnout.

Projekt této železnice a rozvodných sítí samozřejmě sám o sobě potřeboval síť místních silnic, které tam ale nebyly, a tak jako jeho vedlejší produkt vzniklo propojení místních vesnic silničními sítěmi, a ty se teď tedy motorizují a propojují mezi sebou i s městskými trhy s veškerým vzestupem produktivity, který to s sebou nese.

Místní obyvatel Bounxay Nuhuexong z vesnice Huang Phae v kraj Muaeng Xay v provincii Oudomxay to komentuje: „Předtím nám do vesnice vedla jen jedna úzká cesta, která když napršelo, tak se rozbahnila, což je tu často. Po té nové štěrkované silnici teď můžeme snadno jezdit traktory a převážet rýži do Muaseng Xay.“ Jiný si libuje, jak teď mohou snadno prodávat hovězí do Číny, když nemusí čekat na vlaky místních lokálek.

K čemu to má všechno vést řekla výstižně předsedkyně správní rady laosko-čínské společnosti, která vede projekt na laoské straně Yang Ronghui: „Úzce spolupracujeme s čínskou EDL na zajištění napájení železnice elektřinou a tu Laosko-čínskou železnici vybudujeme jako svoji cestu k prosperitě.“

Elektrická síť už byla zprovozněna, ale železniční trať jako celek ještě ne. Čeká se však, že do konce roku 2021 na ní bude otevřen provoz, čímž se otevře i cesta ke vzniku nesčetných příležitostí pro ekonomický a sociální rozvoj v místní oblasti. Také to perspektivně povede k propojení Laosu s mořským pobřežím a s tamními přístavy i k většímu zpřístupnění těchto přístavů pro Čínu s možností vyhnout se dlouhým plavbám podél čínského pobřeží. Místní lidé se propojí se zbytkem země s Čínou i zbytkem světa, kde za dobrou cenu uplatní své výrobky a nakoupí si odtud, co potřebují.
Porovnateľnú linku elektrického vedenia nedokázali nemci postaviť od zjednotenia :devil:
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49485
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Čína

Příspěvek od Alchymista » 09 říj 2021, 13:36

https://echo24.cz/a/Sy4en/nejdrive-nale ... chaj-wanem
Nejdříve nálety, teď projev. Čínský prezident slíbil sjednocení s Tchaj-wanem
Prosazování nezávislosti Tchaj-wanu je největší překážkou "znovusjednocení" Číny, tento proces ale "rozhodně bude dokonán". I s tímto vzkazem dnes vystoupil čínský prezident Si Ťin-pching při příležitosti 110. výročí revoluce, která vedla ke svržení poslední císařské dynastie. Informovala o tom agentura Reuters, která podotýká, že prezident v projevu přímo nezmínil použití síly vůči Tchaj-peji.

Tchajwanská prezidentská kancelář v reakci uvedla, že budoucnost ostrova spočívá jen v rukou jeho lidu a že většina veřejnosti jasně odmítá model "jedné země, dvou systémů" prosazovaný Pekingem. Tchajwanský úřad pro záležitosti pevniny v odděleném prohlášení vyzval Čínu, aby zanechala "provokativních kroků".

Projev čínského prezidenta přichází po dnech zvýšeného napětí mezi Čínou a Tchaj-wanem. Na začátku měsíce čínská armáda čtyři dny po sobě vysílala letadla ke tchajwanskému pobřeží a tamní ministr obrany Čchiou Kchuo-čcheng ve středu mluvil o nejhorší situaci za posledních 40 let. Ostrov ležící na jihovýchod od Číny se ocitá pod rostoucím tlakem, aby uznal nadřazenost Pekingu, Tchaj-pej to však odmítá.

"Tchajwanský separatismus je největší překážkou pro dosažení znovusjednocení vlasti a nejvážnějším skrytým ohrožením národního omlazení," řekl Si Ťin-pching v projevu ve Velkém sále lidu v Pekingu. "Nikdo by neměl podceňovat vytrvalé odhodlání, pevnou vůli a silnou schopnost čínského lidu bránit národní svébytnost a územní integritu. Historický úkol kompletního znovusjednocení vlasti musí být dokonán a rozhodně bude dokonán," pokračoval. Jakožto scénář nejbližší zájmům čínského lidu při tom uvedl "znovusjednocení mírovým způsobem".

Výroky čínského prezidenta byly tentokrát mírnější než v jeho předchozím velkém proslovu k Tchaj-wanu, kdy Si Ťin-pching prohlásil, že Čína "rozdrtí" jakékoli snahy ostrova o formální vyhlášení nezávislosti, napsala agentura Reuters. V roce 2019 Si přímo pohrozil použitím síly, aby dostal Tchaj-wan pod kontrolu Pekingu.

Tchaj-wan se vydal vlastní cestou v roce 1949, když se v Číně ujímali moci komunisté v čele s Mao Ce-tungem. Peking ostrov považuje za součást svého území a hrozí vojenským zásahem v případě vyhlášení jeho samostatnosti. Tchaj-wan nicméně už více než 70 let funguje de facto nezávisle a má vlastní vládu a demokratické zřízení, zatímco v Číně pokračuje režim jedné strany.

Aktuální napětí kolem Tchaj-wanu bylo ve středu tématem schůzky mezi poradcem Bílého domu pro národní bezpečnost Jakem Sullivanem a vysoce postaveným čínským diplomatem Jang Ťie-čchem. Podle zdroje Reuters z americké administrativy dal při těchto rozhovorech Sullivan jasně najevo, že USA se postaví proti jakékoli snaze Pekingu změnit status quo Tchaj-wanu.

Prezident Si Ťin-pching posílil kontrolu vlády nad všemi stránkami života čínské společnosti. Ve svém dnešním projevu zdůraznil, že "k vedení země je zapotřebí pevné síly, jíž je Komunistická strana Číny". "Bez Komunistické strany Číny by nebyla nová Čína," řekl.
Tchajwan sa naopak považuje za následníka medzivojnového a vojnového čínskeho štátu a pevninskú Čínu za vzbúrenecké provincie. Len od 70. rokov sa mu akosi nedostáva vojenských síl a medzinárodného uznania...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
Lookass
Redaktor
Příspěvky: 374
Registrován: 27 led 2019, 21:21

Re: Čína

Příspěvek od Lookass » 09 říj 2021, 14:39

Na čínské sociální síti weibo se objevily nové záběry z nejkrvavějšího boje mezi čínskou a indickou armádou za poslední roky, který se odehrál v údolí řeky Galwan v tibetském Ladaku v červnu 2020, a to i s indickými válečnými zajatci. Tehdy byli v ručním boji s použitím ostrých zbraní zabiti čtyři čínští a dvacet indických vojáků.

https://t.me/ChDambiev/10976
Obrázek

Obrázek

Obrázek

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49485
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Čína

Příspěvek od Alchymista » 10 říj 2021, 11:56

https://echo24.cz/a/iMdtZ/utajovana-mis ... tni-armadu
Utajovaná mise amerických vojáků na Tchaj-wanu. Cvičí místní armádu
Spojené státy mají na Tchaj-wanu nejméně rok malou skupinu vojáků a mariňáků, kteří v zemi vycvičují místní armádu. Na území, které si nárokuje Čínská lidová republika, je vyslal již bývalý prezident Donald Trump, ví se o nich ale až nyní. Čína přitom na možnost přítomnosti amerických vojáků v Tchaj-wanu v minulosti reagovala silně odmítavě. Informaci jako první přinesl deník Wall Street Journal.

Na ostrovním státě má operovat přes dvacet příslušníků speciálních jednotek a neznámý počet mariňáků. USA neměla na Tchaj-wanu stálou vojenskou posádku od roku 1979, kdy navázala diplomatické vztahy s Čínou. Američtí vojáci se na Tchaj-wanu objevovali většinou jen v rámci návštěv či pravidelných cvičení.

Mluvčí Pentagonu John Supple na informaci přímo nereagoval, ale uvedl, že „naše podpora a obrana Tchaj-wanu nadále míří proti současné hrozbě“ Číny.

„Tchaj-wan netouží po armádním střetu,“ uvedla v pátek prezidentka Tchaj-wanu Cchaj Jing-wenová. „Doufá v mírumilovné, stabilní, předvídatelné a vzájemně výhodné vztahy se svými sousedy. Ale Tchaj-wan také udělá vše, co je třeba, aby ochránil svou svobodu a demokratický styl života.“

„Čína přijme veškerá nutná opatření, aby ochránila svou svrchovanost a územní celistvost,“ řekl v reakci na informace mluvčí čínského ministerstva zdravotnictví Zhao Lijian.

Letos v srpnu Čína velice ostře reagovala na tweet amerického senátora Johna Cornyna, který mimo jiné zmiňoval, že na Tchaj-wanu je momentálně na 30 000 vojáků USA. Čínský vládní list Global Times dokonce napsal, že pokud je tato informace pravdivá, rovná se to „vyhlášení války s Čínou“. Senátor Cornyn tweet později smazal s tím, že šlo o omyl.

Vysocí představitelé americké armády letos uvedli, že se Peking zřejmě pokusí získat kontrolu nad ostrovem v příštích šesti letech, jiní činitelé hovoří o ještě dřívějším zásahu.

Podle Wall Street Journal je vyslání amerických speciálních sil známkou toho, že v Pentagonu panují obavy o schopnostech tchajwanské armády ve světle rostoucí agrese Pekingu vůči ostrovu. Čína Tchaj-wan považuje za svou vzbouřenou provincii a hrozí mu, že jej v případě vyhlášení nezávislosti ovládne silou. Tchaj-wan nicméně již nyní de facto nezávisle funguje, má vlastní vládu, parlament a demokratické zřízení odlišné od vlády jedné strany v pevninské Číně.
V Afganistane už miestnu armádu vycvičili, tak sa presunuli inam.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
Lookass
Redaktor
Příspěvky: 374
Registrován: 27 led 2019, 21:21

Re: Čína

Příspěvek od Lookass » 10 říj 2021, 12:59

Moc zajímavý článek s mnoha zajímavými údaji

Čínské geopolitické a geoekonomické vyhlídky do roku 2030

https://russtrat.ru/reports/10-oktyabry ... inobzor.ru
Přestože z hlediska nominálního HDP je Čína (14,72 bilionu USD v roce 2020) stále horší než Spojené státy (20,6 bilionu USD), pokud jde o paritu kupní síly, čínská ekonomika (24,142 bilionu USD) již nepopiratelně překonala tu americkou . Jeho podíl na celkové světové ekonomice dosáhl 18,33%, zatímco podobný podíl USA činí 15,9%. Další: Indie - 6,76%, Japonsko - 4,03%a Německo - 3,41%. Rusko je v tomto hodnocení na šestém místě (3,11%). I když, když vezmeme v úvahu výsledky Evropské unie, jako ekonomické asociace s celkovým HDP PPP 16,1 bilionu USD, mělo by jí být uznáno třetí místo.

Čína má také vedoucí postavení v oblasti zahraničního obchodu. Na konci roku 2020 činil 4,65 bilionu dolarů (nárůst o 1,5% oproti výsledku roku 2019). Včetně vývozu 2,59 bilionu dolarů (nárůst o 3,6%), dovoz - 2,06 bilionu. dolarů (pokles o 1,1%). Saldo zahraničního obchodu je kladné - 535 miliard USD, neboli 11,5% obratu zahraničního obchodu v zemi.

Na pozadí celkového obratu zahraničního obchodu USA ve výši 3,835 bilionu (1,43 bilionu USD - vývoz, 2,405 bilionu dovozu ve srovnání s rokem 2019, pokles o 13,01%, resp. 6,31%), Čína již dosáhla jasného vedení, které bude jen stoupat. To již způsobuje rychle se rozvíjející ekonomické a geopolitické zhoršení vztahů se Spojenými státy.

V zákulisí však současně zůstává účinek velkého počtu, nepozornost, která vede ke zkreslení konečných závěrů. Podíl Číny na světové ekonomice roste ne proto, že se Peking ze všech sil snaží „vykoupit celý svět“. Tento výsledek je důsledkem nárůstu velikosti vlastní čínské ekonomické váhy, zatímco podíl zahraničního obchodu na celkovém HDP země naopak klesá.

Fáze dosažení statusu „továrny světa“ v Číně začala v roce 1970, kdy zahraniční obchod tvořil pouze 2,52% národního HDP, a v roce 1987 dosáhl 12,1%, poté 21,5 (1994) a na svém vrcholu v r. 2006 činil 35,6%. Růst dále pokračoval pouze v absolutních číslech obratu zahraničního obchodu, počítaných v peněžním nebo fyzickém vyjádření. Současně začal její příspěvek ke struktuře HDP stabilně klesat. V roce 2010 tvořila pouze 26,1%, v roce 2018 - 19,5%a do konce roku 2020 klesla ještě více - na 18,1%.

Na jedné straně to potvrzuje prohlášení čínského vedení o zvýšení úrovně materiálního blahobytu obyvatel země a jejím úspěchu při překonávání chudoby. Průměrný statistický nominální měsíční příjem na obyvatele v ČLR v roce 2018 činil 4161 USD, skutečný - 3850 USD, což je 1,38krát vyšší než v roce 2015 a 2krát vyšší než v roce 2011.

Ale na druhou stranu to znamená zrychlující se přesun většiny čínské ekonomiky z vnějšího na domácí trh. Jinými slovy, Čína je nadále největší „továrnou na planetě“, ale začíná stále více pracovat pro vlastní populaci, a ne pro potřeby obyvatel cizích zemí. Export v průměrné čínské společnosti tvoří pouze 20% celkových tržeb a tento podíl stále klesá.

Geografická struktura čínského zahraničního obchodu však za poslední desetiletí také prošla významnými změnami. Pokud v polovině prvního desetiletí tohoto století více než čtvrtina, a u některých skupin produktů a více než 40%, čínský vývoz představoval Spojené státy a dalších 15–18% - pro evropské země, pak v roce 2020 pouze 17,4% šlo do USA.Čínské zboží a služby.

Druhým z hlediska objemu byl exportním partnerem Číny Hongkong (10,5%), třetí Japonsko (5,5%), čtvrtý Vietnam (4,39%) a pátý Jižní Korea (4,34%). Zbytek Asie tvořil 2,32%, což je o něco méně než podíl „bohatého“ Německa (3,35%), Nizozemska (3,04%) nebo Británie (2,8%).

Je tedy vidět, že Čína i nadále zůstává největším hráčem na mezinárodních trzích, ale jasně ukazuje tendenci zvyšovat pokrytí asijských zemí a postupné ochlazování zájmu o klíčové světové trhy v Evropě. a Americe.
Strategický program „Pásy a silnice“
Závěr předchozí části potvrzuje znatelný pokles mediální aktivity ČLR ve směru podpory a „tlačení“ programu utváření transkontinentálního logistického koridoru do Evropy. Peking to rozhodně neopouští, ale obecná povaha jeho postoje k Pásu a silnici ukazuje výraznou změnu.

Od roku 2015 Čína přechází z globálního boje za „rozšíření dodavatelského řetězce pro zboží“ na export kapitálu za účelem financování cílených projektů na již „zajatých“ hranicích. Pokud na vrcholu svého pokroku ve všem, co souvisí s Pásem a silnicí, ČLR investovala 56,5 miliardy z 118,2 miliardy dolarů do ročního objemu vývozu svého kapitálu, pak po „nárůstu“ v roce 2018 (52,8 miliardy) dále investice se zmenšily. V roce 2019 bylo investováno pouze 30 miliard USD a v roce 2020 pouze 17,79 miliardy USD.

Zhruba řečeno, vše, co chtěla Čína získat v rámci strategie Pás a silnice, již obdržela. Dále bychom měli očekávat expanzi formování „svobodných ekonomických zón“ v klíčových bodech vytvořené logistické sítě. To již nevyžaduje rekordní kapitálové investice.

Současně se celkový objem přímých čínských investic v roce 2020 dokonce zvýšil o 3,3%a dosáhl 132,9 miliardy USD. Tyto peníze nyní putují primárně na rozšíření čínské kontroly nad ložisky nerostných surovin v 58 zemích, čehož byla ČLR schopna dosáhnout díky formování logistické struktury Pásu a cesty.

Podle oficiálních údajů Institutu mezinárodních trhů Akademie ministerstva obchodu ČLR měla Čína v prosinci 2020 již smlouvy na geologický průzkum, rozvoj prozkoumaných ložisek a zajištění procesu s místní logistikou a energií pro celková částka 141,5 miliardy USD.

Z tohoto čísla je 80% výdajů vynaloženo na praktické projekty, zbytek je vynaložen na vytvoření leasingových mechanismů pro dodávky čínského vybavení a dalších špičkových průmyslových produktů, jakož i na výzkum a profesionální technické služby.

Samostatně je třeba poznamenat, že Čína zintenzivňuje vývoj offshore outsourcingových programů, jejichž tempo růstu je 3,8% ročně. Navíc i v kontextu probíhající hospodářské a sankční války se Spojenými státy se objem solidních outsourcingových zakázek z Ameriky do Číny v roce 2020 zvýšil o 17% a dosáhl 155,6 miliardy USD. A v rámci Pásu a cesty jejich objem činil na 136 miliard, což je o 8,9% více než v roce 2019.

Celkový obchodní obrat Číny se 150 zeměmi zapojenými do iniciativy Pás a silnice tedy za pět let přesáhl 9,2 bilionu USD, včetně 1,35 bilionu USD v roce 2020.

Z toho plynou dva závěry. Za prvé, v příštích 10–15 letech nebude následovat žádný další radikální vývoj rozsahu Pásu a silnice. Mimo jiné to platí i pro vyhlídky na radikální zvýšení tranzitního „čínského“ obratu nákladu po Severní námořní trase.

Jeho rozvoj bude nejprve vyžadovat zlepšení logistické infrastruktury, aby z hlediska snadného používání a velikosti nákladů poskytla dálnice hmatatelné ekonomické výhody oproti stávajícím logistickým možnostem „do Evropy“. A teprve potom bude Čína souhlasit s přeorientováním podstatných objemů nákladu na NSR.

Za druhé, Peking již v rámci Pásu a cesty vytvořil poměrně rozsáhlý zdroj zahraničních ekonomických příjmů, což umožňuje postupně snižovat zájem ČLR o přístup na americký spotřebitelský trh. Čína si tak zajistila dostatečně vysokou odolnost své ekonomiky vůči americkým sankcím. A v nadcházejícím desetiletí to ještě zvýší.
Čína, komoditní trhy a zelená energie
Přesně řečeno, ČLR v nových realitách zavádí model koloniální ekonomiky, kdy „největší továrna na světě“ usiluje o nákup převážně primárních surovin, maximálně výsledků své nízké konverze a prodávat vyrobené zboží s vysokým podílem nákladů práce čínských dělníků na jeho konečných nákladech.

Již v roce 2006 si z hlediska podílu vývozu high-tech produktů ve světě vedla Čína, která dosáhla velikosti 16,9%. V té době měly Spojené státy 16,8%, Japonsko 8%. Do roku 2030 hodlá Peking zvýšit své číslo na 28 - 33%.

To potvrzuje nejen trvale vysoký přebytek čínského zahraničního obchodu, ale také skutečnost, že zahraniční obchod tvoří 36% celkové přidané hodnoty celé čínské ekonomiky. Pro srovnání, ve Spojených státech je toto číslo 11%, v Japonsku - 18%.

Čína v tuto chvíli spotřebuje 59% světového cementu, 47% - hliník, 56% - nikl, 50% - uhlí, měď a ocel, 27% - zlato, 14% - ropa, 31% - rýže, 47% - vepřové maso, 23% - kukuřice a 33% - bavlna.

Ohlášené plány čínského vedení na udržení 5,5% ročního hospodářského růstu, jakož i další zvyšování materiální životní úrovně jeho obyvatel, vedou k závěru, že podíl Číny na světové spotřebě zdrojů a proto se objem jejich dovozu pouze zvýší.

Tato perspektiva však kromě úspěchu ohrožuje Čínu také řada vzájemně souvisejících problémů, především v energetickém sektoru.

Jakákoli průmyslová ekonomika vyžaduje hodně energie. Na konci roku 2020 měla Čína instalovanou výrobní kapacitu 2 200,58 GW. Včetně: TPP představovaly 1 245,17 GW, HPP - 370,16 GW, JE - 49,89 GW, větrné farmy - 281,53 GW, SPP - 253,43 GW. To znamená, že „uhlí“ v energetickém systému Číny tvoří 56,58% instalovaného výkonu a generuje 5,174 milionu GWh elektřiny, neboli 67,8% z celkového objemu jeho výroby v zemi. Dalších 17,76% „poskytují“ vodní elektrárny. Podíl „atomu“ je 4,8%, „větru“ - 6,1%, „slunce“ - 3,4%.Vyvstává otázka o smyslu cílů vyjádřených prezidentem Si, aby byla ČLR do roku 2070 plně dekarbonizována. Abychom to pochopili, je třeba poznamenat tři body. Nejprve Peking uvedl, že čínský vrchol uhlí přijde kolem roku 2030. To znamená, že v příštím desetiletí bude Čína pokračovat ve zvyšování objemu výroby uhlí.
Sociopolitický model „nového komunismu“
Podle čtrnáctého pětiletého plánu přijatého v ČLR na období 2021 - 2025 Čína nastínila závazek státu přinést krytí sociálních záruk alespoň 90% obyvatel země. To znamená, že zde mluvíme o budování „sociálního státu“ s úrovní podpory občanů vyšší než v kterékoli jiné zemi na světě.
a mnoho dalšího ...

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49485
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Čína

Příspěvek od Alchymista » 15 říj 2021, 13:43

http://czech.cri.cn/communication/3888/ ... 07531.html
Hanopis amerického ministerstva zahraničí o BRI
Zřejmě největším rozvojovým projektem naší éry je Iniciativa pásu a cesty (BRI) přezdívaná Nová hedvábná stezka. Ta globálně vytváří investiční příležitosti s veškerým s tím spojeným růstem prosperity a vytváří i nové předivo ekonomických a politických vztahů i finančních uspořádání. A na úspěch tohoto projektu se záští pohlíží zejména jestřábí kruhy v anglosaských zemích, nejvíce v USA, což se odrazilo i v nedávné studii amerického ministerstva zahraničí o BRI.

Studie samozřejmě zaujímá negativní postoj k iniciativě BRI, která úspěšně vytěsňuje projekty rozvojové pomoci a rozvojového financování, v jejichž pozadí stojí USA, a vyjadřuje se ve shodě s propagandisty, co jej označují za neo-koloniální projekt a dluhovou past, kdy prominentní místo v záštiplné argumentaci zaujímá existence údajné dluhové bubliny 385 miliard dolarů závazků chudých zemí u čínských bank, kdy tyto čínské pohledávky jsou před zprávami o zadlužení daných zemí skryty. Těžko polemizovat se samotným číslem, protože metodika, jakou k němu tvůrci zprávy dospěli, zůstává skryta, leč politizace použití těchto údajů si proti-argumentaci zasluhuje.

Zpráva jejich výzkumné skupiny mluví o „objevu“ dluhové bubliny miliard dolarů rozvojových zemí u čínských bank spojené s projektem BRI. Do časů rozběhu BRI roku 2013 byly totiž dluhy rozvojových zemí u čínských státem ovládaných bank dluhem států. Dnes je 70% čínských půjček poskytnuto společnostmi, bankami a speciálními investičními fondy včetně soukromého kapitálu.

Tyto dluhy prý zůstávají přehlíženy Systémem dlužníků Světové banky (DRS), neboť si je vlastně nepůjčují státy, a tak mají tyto země prý zadlužení 5,8% svého HDP u Číny, tj. 385 miliard $, které zůstává utajeno. A autoři se radují, že prý řada vůdců rozvojových zemí teď z infrastrukturních rozvojových projektů BRI couvá a účastníci prý svého zapojení litují.

Dalo by se snad i říci, že tvrdí, že některé země začínají mít k rozvojovým projektům v partnerství s Čínou stejný vztah, jaký mají k neblaze proslulým úvěrům u Světové banky, Mezinárodního měnového fondu (MMF) a u dalších lovců rozvojových zemí do dluhových pastí s následným vyděračským vymáháním, při němž se zabavuje (privatizuje) národní majetek a podlamuje státní suverenita. A že se tedy mají radši přidat k těmto neblaze proslulým projektům rozvojové „pomoci“ než k rozvoji v rámci BRI.

Metoda zkoumání uváděného financování, jakou použili, je naprosto neprůhledná, a pokud by měla být věrohodná, musela by být dost složitá. Nejde totiž o žádnou rozvojovou pomoc poskytovanou státům. Jde o složité soustavy investičních projektů vzniklých ze vzájemného partnerství místních soukromých či státních investorů s čínskými bankami a dodavateli na budování převážně dopravních a energetických infrastruktur, kdy struktura financování je vždy jiná, střižená na míru dané investici a zúčastněným subjektům. Jsou to společné projekty partnerských podnikových seskupení.

Také s úročením půjček na projekty u čínských bank je to o dost jiné. Věřitelé, když se dostanou do potíží, dostanou obvykle odklady splátek a občas dochází i k jejich prominutí. Ukazovalo se to názorně během pandemické ekonomické deprese. Také úroky jsou v porovnání s rozvojovou pomocí od MMF či Světové banky velice nízké a často se postupně s umořováním úvěru snižují.

Účelem čínských dluhů totiž není v první řadě vydělat na úroku, nebo používat úvěrů jako nátlakové páky. Raději chtějí více projektů, tedy větší konkurenceschopnost svých úvěrů, jimiž vytlačují ty instituce „rozvojové pomoci“, kvůli čemuž teď ta americká zpráva lamentuje a jejich investiční a úvěrovou přitažlivost zkouší očerňovat, když MMF aj. jsou stále méně oblíbené kvůli svým smluvním podmínkám, vysokým úrokům, nucením že ty projekty musí být zelené (udržitelné) a nutností prodat se, když dojde k potížím, kvůli čemuž je třeba Zambie, Mosambik a Tunisko v dluhové krizi a Súdán má u MMF dluh 8% svého HDP.

Dokument by však chtěl, aby se země raději přidávaly k rozvojové iniciativě zotavení po pandemii Davosu a G7 – Vybudujme svět znovu lepší (B3B) – k čemuž by G7 chtěly přesvědčit nejen rozvojové země, ale i EU a celý svět. B3B by měla BRI vytěsnit a nahradit, čemuž má napomoci i uvedená zpráva, kdy samozřejmě jde o obnovu postavení USA jako globálního hegemona a odstavení Číny z pozice lokomotivy globálního rozvoje. Země si tedy mají infrastruktury řádně financovat od MMF a ne v rámci BRI, jak o tom mluvil v interview pro Reuters jeden z hlavních autorů řečené zprávy Parks.

Země usilující o rozvoj v tom mají však obvykle dost jasno a nenechají se jen tak takovými zprávami zmást. Dluhové krize u MMF aj. nahání strach celému světu a způsoby zacházení s dlužníky v potížích z jejich strany jsou pro ně noční můrou. Ty řeči o neo-kolonialismu a o dluhových pastech určitě pro jejich rozvojovou „pomoc“ platí.

Na druhou stranu kritika zadlužování kvůli BRI popírá jejich vlastní ekonomickou teorii, v níž se učí, že dluh je zdroj bohatství a nedostatečná zadluženost podniku nebo i státu je projevem nekompetence vedení a mrháním prostředky, což v případě dobrých dluhů jistě i platí. Např. státu se vyplatí vzít si úvěr na investici do infrastruktury, která následně přinese ekonomický růst, pokud se tím zvýší daňové výnosy více než úroky z potřebného úvěru a celá společnost na tom zbohatne.

Také je to v rozporu s posmíváním čínské účasti v BRI, že projekt se jim při výnosech z jejich úvěrů nemůže vyplatit. Kdybychom jim měli věřit, tak by to byla od Číny dobročinnost, to ale není, Čína na tom vydělá. Čína na financování zahraničních infrastrukturních projektů pohlíží podobně, jako když si staví infrastruktury doma. Stát, když postaví silnici, tak nevydělává ze silnice, nýbrž z daňových výnosů z aktivit, které díky té silnici mohou existovat. Čína také nepotřebuje vydělat na úrocích z úvěrů na projekty vybudování přístavů či rychlostních železnic, ale ty čínské podniky, které to postaví, na tom určitě vydělají, ale hlavně se tím vytvoří následné investiční příležitosti do ekonomických pásů kolem těch cest a elektráren, kdy do těchto následných projektů čínské banky a podniky investují nebo je úvěrují za komerčních podmínek, aby dobře vydělaly až na nich a na prosperitě, jakou budované infrastruktury přináší, nikoliv na budování infrastruktur samotných.

Vydělává tedy na společné prosperitě, kterou pomohla vytvořit, nikoliv na své pomoci, při vytvoření investičních příležitostí, k níž přistupuje částečně jako k vlastní investici do budování ekonomických příležitostí nejen pro své partnery, nýbrž i pro sebe, když bude se svými partnery dále spolupracovat. A raději, než by své partnery ochudila, chce, aby bohatli, neboť spolupráce s nimi pak bude o to výnosnější. Chce-li tedy iniciativa - Vybudujme svět znovu lepší (B3B) - konkurovat BRI, musí přijít s něčím lepším, než je dosavadní rozvojová „pomoc“ nebo takovéto očerňující zprávy o financování BRI.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49485
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Čína

Příspěvek od Alchymista » 15 říj 2021, 14:20

https://echo24.cz/a/Sx7FM/linkedin-v-ci ... z-usa-padl
LinkedIn v Číně končí. Poslední internetový gigant z USA padl
Americká společnost Microsoft zavře v Číně do konce roku svou internetovou profesní síť LinkedIn. Podle dnešního sdělení reaguje na sílící požadavky čínských regulačních úřadů. Platforma, která pomáhá s hledáním práce a slouží k posilování profesních kontaktů, v zemi působila téměř sedm let a zůstávala poslední sociální sítí z USA, která ještě byla na čínském trhu aktivní.

LinkedIn čelil nedávno kritice, když zablokoval profily několika amerických novinářů v Číně a zdůvodnil to tím, že chtěl znepřístupnit takto zveřejněný zakázaný obsah. Případ obrátil pozornost ke kompromisům, které musí služba dělat, aby zůstala na čínském trhu, uvedla agentura DPA.

Napříště bude místo čínské verze kariérní sítě v Číně pouze aplikace určená výhradně pro hledání zaměstnání a personálu. Už nebude existovat možnost sdílet příspěvky a články.

Internetové společnosti v Číně jsou povinny na požádání zpřístupnit úřadům údaje o čínských uživatelích a musí odstranit obsah, který je v zemi zakázán. To mohou být například odkazy na masakr na pekingském náměstí Nebeského klidu (Tchien-an-men) v roce 1989. Podle zpráv amerických médií čínské úřady v posledních měsících požádaly LinkedIn o přísnější vymáhání pravidel.
LinkedIn closes down China site https://t.co/DbZ1Qse5wP
— Financial Times (@FT) October 14, 2021
Microsoft koupil LinkedIn v roce 2016 za více než 26 miliard dolarů (569 miliard Kč). Sociální sítě facebook a twitter jsou v Číně zakázány už déle než deset let. Google zemi opustil v roce 2010. Stránky internetového prodejce Amazon se v Číně sice dají zobrazit, ale americká firma nikdy opravdu neprorazila na trhu, kterému dominují domácí společnosti jako Alibaba a JD.com, napsala agentura AFP.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
martanus
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 16726
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: Čína

Příspěvek od martanus » 16 říj 2021, 13:32

Trajekt na Tchaj -wan
Cvičné nakládání obrněných vozidel na trajekt. V případě operace na návrat Tchaj-wanu do domovského přístavu bude přesun dalších obrněných vozidel a personálu v druhém sledu vyloďovacích jednotek proveden na civilních lodích, které musí ve vyloďovací zóně operovat pod námořní a leteckou kontrolou.

Využití trajektů a dalších civilních lodí je dáno především nedostatkem speciálních tankových výsadkových plavidel, jejichž hlavní část měla zajistit vylodění vojsk první vlny námořního výsadku, která měla zajistit obsazení pobřeží pro nasazení dalších sil. K tomu však samozřejmě dojde pouze v případě, že Čína bude mít pocit, že se ostrov snaží zcela oddělit od Číny. A na takový scénář se PLA připravuje.
https://colonelcassad.livejournal.com/7138859.html


Obrázek

Obrázek
A : "Kdo jednou poznal světlo, už nikdy nechce žít ve tmě"
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 17957
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Čína

Příspěvek od petrp » 17 říj 2021, 11:10

Čína překvapila americkou rozvědku novou hypersonickou raketou
Čína v srpnu testovala hypersonickou raketu schopnou nést jaderné zbraně a to „zaskočilo“ americkou rozvědku, píše Financial Times s odvoláním na zdroje.
Podle publikace Čína předvedla „vynikající kosmický potenciál, který zaskočil americkou rozvědku“. Podle novinových zdrojů raketa nedosáhla zadaného cíle, ale test ukázal, že Čína dosáhla „úžasného pokroku ve vývoji hypersonických zbraní“ a je v tomto směru mnohem pokročilejší, než Američané předpokládali.
„Netušíme, jak to udělali,“ prohlásil jeden z novinových zdrojů, který je obeznámen s údaji rozvědky. Zdroje dále uváděly, že raketa by teoreticky mohla proletět nad jižním pólem, což by znamenalo velký problém pro americkou armádu, jejíž systémy protiraketové obrany jsou zaměřeny směrem na severní pól. Pentagon vyjádřil znepokojení nad čínskými aktivitami, ale zprávu o testování hypersonické rakety nekomentoval. „Jasně jsme vyjádřili znepokojení nad vojenskými schopnostmi, které Čína nadále rozvíjí a které pouze zvyšují napětí v regionu i za jeho hranicemi,“ řekl mluvčí Pentagonu John Kirby.
Čínské velvyslanectví ve Spojených státech se k testovacím údajům nevyjádřilo, ale zdůraznilo, že vojenská politika ČLR měla vždy „obranný charakter“, uvádí Financial Times.
https://cz.sputniknews.com/20211017/cin ... 98699.html
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...

Uživatelský avatar
martanus
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 16726
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: Čína

Příspěvek od martanus » 17 říj 2021, 19:01

:sipka: "Ohromující pokrok" - Čína otestovala hypersonickou zbraň, která obletěla svět
V sobotu večer se svět dozvěděl, že Čína dosáhla "ohromujícího pokroku v oblasti hypersonických zbraní a je mnohem pokročilejší, než si američtí představitelé uvědomovali", uvedly zdroje F.T.

V srpnu čínská armáda vypustila raketu, která katapultovala hypersonický kluzný prostředek na nízkou oběžnou dráhu Země. Ta obletěla svět, než minula svůj cíl o pouhé dvě desítky kilometrů, uvedly tři zdroje.

Nejnovější test vyvolává množství otázek ohledně rychlé modernizace čínské armády, která v závodě o hypersonické zbraně předstihuje Spojené státy.

"Nemáme tušení, jak to dokázali," uvedl čtvrtý zdroj s odkazem na schopnost Číny přeletět s hypersonickým kluzákem přes celý svět.
https://www.zerohedge.com/geopolitical/ ... ound-world
A : "Kdo jednou poznal světlo, už nikdy nechce žít ve tmě"
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“

lasib
Sponzor fóra
Příspěvky: 6346
Registrován: 01 úno 2017, 10:55

Re: Čína

Příspěvek od lasib » 17 říj 2021, 19:51

Čína plánuje kúpiť skvapalnený plyn z USA v desiatkach miliárd dolárov - Reuters
Čína tento rok odoberie status najväčšieho dovozcu LNG do Japonska
Čína má obavy z palivovej bezpečnosti krajiny v dôsledku rastúcich cien plynu a nedostatku elektriny a chce podpísať dlhodobé zmluvy so Spojenými štátmi.
Veľké čínske energetické spoločnosti rokujú s americkými vývozcami o zabezpečení dlhodobých dodávok skvapalneného plynu (LNG).
Môžu za to rastúce ceny plynu a nedostatok elektriny, čo podľa agentúry Reuters s odvolaním sa na jej zdroje vyvoláva obavy o bezpečnosť palív v krajine .
Podľa publikácie rokuje s americkými exportérmi najmenej päť čínskych spoločností vrátane veľkej štátnej spoločnosti Sinopec a Čínskej národnej offshore ropnej spoločnosti (CNOOC), ako aj distribútorov energie podporovaných miestnymi vládami, ako je Zhejiang Energy. , hlavne Cheniere Energy a Venture Global.
Tieto rozhovory môžu viesť k dohodám za desiatky miliárd dolárov, čo bude v nasledujúcich rokoch znamenať prudký nárast dovozu LNG z USA do Číny.
Na vrchole čínsko-americkej obchodnej vojny v roku 2019 bol obchod s plynom pozastavený. Výstavba exportných zariadení na LNG môže trvať roky a v 7Severnej Amerike existuje niekoľko projektov, od ktorých sa neočakáva, že by mohli začať exportovať do polovice tohto desaťročia.
Podľa agentúry Reuters sa rozhovory s americkými dodávateľmi začali začiatkom tohto roka, v posledných mesiacoch sa však zrýchlili v dôsledku jedného z najväčších nedostatkov vykurovacieho paliva za posledné desaťročia. Ceny zemného plynu v Ázii tento rok vyskočili viac ako päťnásobne, čo vyvoláva obavy z nedostatku elektriny v zime.
"Spoločnosti čelia nedostatku dodávok (v zime) a rastúcim cenám. Rokovania sa od augusta skutočne zrýchlili," povedal agentúre Reuters zdroj v Pekingu.
„Niektorí kupujúci cítili nedávnu výraznú nestabilitu trhu a ľutovali, že nepodpísali dostatok dlhodobých zmlúv,“ dodal ďalší zdroj z Pekingu.
Zdroje agentúry Reuters očakávajú, že podpis nových dohôd bude oznámený v najbližších mesiacoch. Súkromná spoločnosť ENN Natural Gas vedená bývalým predsedom najväčšieho čínskeho nákupcu CNOOC oznámila v pondelok 13-ročnú zmluvu so spoločnosťou Cheniere. Išlo o prvú veľkú dohodu medzi USA a Čínou o LNG od roku 2018.
Nové nákupy tiež posilnia pozíciu Číny ako najväčšieho svetového nákupcu LNG, ktorý sa tento rok presťahuje z Japonska.
"Očakávame, že do konca roka bude podpísaných viac dohôd. Je to predovšetkým kvôli globálnej energetickej kríze a cenám, ktoré teraz vidíme ... Dodávky zo Spojených štátov teraz vyzerajú atraktívne," povedal agentúre Reuters ďalší zdroj. .
Preklad deepl
https://www.unian.ua/economics/energeti ... 78927.html

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49485
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Čína

Příspěvek od Alchymista » 18 říj 2021, 17:18

https://www.ac24.cz/zpravy-ze-sveta/cin ... -kilowatu/
Čína zahajuje nové energetické projekty o výkonu 12 milionů kilowatů
15. října 2021 byla zahájena výstavba devětatřiceti nových projektů energetické infrastruktury v mnoha městech provincie Kan-su, včetně měst Wu-wej, Ťiou-čchüan, Ťien-čchang a Čang-jie.

Celková výše investic dosáhla 10,8 miliardy dolarů. Tyto infrastrukturní projekty v poušti se týkají solární, větrné, solárně-termické energie a skladování energie.

Celkový instalovaný energetický výkon dosáhne 12,85 milionu kilowatů.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
martanus
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 16726
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: Čína

Příspěvek od martanus » 26 říj 2021, 08:35

Zemětřesení na Tchaj-wanu přerušilo továrny na polovodiče Micron
Silná zemětřesení zasáhlo Tchaj-wanu neděli a údajně srazil některá zařízení Micron Technology Inc. je v režimu offline, podle agentury Bloomberg .

V neděli zasáhlo severovýchod Tchaj-wanu zemětřesení o síle 6,5 stupně. Zemětřesení bylo dostatečně velké, aby zasáhlo zařízení společnosti Micron v severotchajwanském městě Taoyuan.

Micron stále vyhodnocuje dopad a „určuje vhodné kroky k návratu k plné produkci“. Prohlášení jedné z předních společností zabývajících se pamětí a ukládáním počítačových dat bylo vágní a neuvádělo podrobně, jaké konkrétní produktové řady byly ovlivněny.
https://www.zerohedge.com/markets/taiwa ... -factories
A : "Kdo jednou poznal světlo, už nikdy nechce žít ve tmě"
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“

Odpovědět