Tanky - všeobecně
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 6939
- Registrován: 07 úno 2017, 16:42
Re: Tanky - všeobecně
Díky za info, takové podrobnosti se hodí Já myslel, že vysooktanový jsou od 85, ani nevím, kde jsem to sebral...
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 46328
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Tanky - všeobecně
Ono to tak bolo tuším ešte koncom 60. rokov - že nad 85-87 oktanov sa počítal ako "vysokooktanový"... spomeňte si na benziny "normal", "špeciál", "super"...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8750
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Tanky - všeobecně
To mi připomnělo starý vtip z aeroklubu.
"Včera jsem viděl mechanika od SlovAiru, jak na benzínce tankuje plnou."
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8750
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Tanky - všeobecně
Normal měl 80 oktanů, Speciál 91 a Super 96.Alchymista píše: ↑19 kvě 2022, 15:59Ono to tak bolo tuším ešte koncom 60. rokov - že nad 85-87 oktanov sa počítal ako "vysokooktanový"... spomeňte si na benziny "normal", "špeciál", "super"...
Jedině Super se dal, jakž takž, počítat mezi vysokooktanové benziny.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 6939
- Registrován: 07 úno 2017, 16:42
Re: Tanky - všeobecně
Aha, takže i drobné nedorozumění. Vysooktanový benzín za 2. sv. války byl něco jiného než dnes. Takové drobné ohnutí historie, aby se ukázala amícká nadřazenost
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 5811
- Registrován: 09 úno 2017, 07:11
Re: Tanky - všeobecně
Žádná nadřazenost to nebyla, prostě šlo hlavně o to, že Amíkům teče lehčí ropa. Takže destilací z toho vznikaly nejsnadněji ty lepší benzíny.
Jinak že byly USA v době WWII výrobně a technologicky proti Sojůzu vepředu, nemůže být žádných pochyb.
Ovšem samozřejmě jak v čem. Třeba Němčouři měli v mnoha oborech velký náskok, stejně tak Angláni/Britové. V něčem také Sovětčíci.
Jinak že byly USA v době WWII výrobně a technologicky proti Sojůzu vepředu, nemůže být žádných pochyb.
Ovšem samozřejmě jak v čem. Třeba Němčouři měli v mnoha oborech velký náskok, stejně tak Angláni/Britové. V něčem také Sovětčíci.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8750
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Tanky - všeobecně
:sipka: :sipka: Ne, ale pojďme zpět.
V SSSR se standardně vyráběl benzín B-70 a B-74 (číslo udává oktany).
Později B-78 a v naprosto minimálním množství B-91 (po dodání technologie z USA).
Aby se dal tento benzín použít v moderních motorech, přidávaly se antidetonační příměsi ... např. 3B-70 znamená přidání 3% "něčeho" (píšu z hlavy, tak si název té chemikálie nevybavím - když tak později) a oktanový číslo se z 70 zvedlo na 87.
Vysokooktanovým se pořád nazýval benzín s o.č. nad 95 / 97
V SSSR se standardně vyráběl benzín B-70 a B-74 (číslo udává oktany).
Později B-78 a v naprosto minimálním množství B-91 (po dodání technologie z USA).
Aby se dal tento benzín použít v moderních motorech, přidávaly se antidetonační příměsi ... např. 3B-70 znamená přidání 3% "něčeho" (píšu z hlavy, tak si název té chemikálie nevybavím - když tak později) a oktanový číslo se z 70 zvedlo na 87.
Vysokooktanovým se pořád nazýval benzín s o.č. nad 95 / 97
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
- martanus
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 15449
- Registrován: 01 úno 2017, 10:16
Re: Tanky - všeobecně
To patřilo jinam
Naposledy upravil(a) martanus dne 19 kvě 2022, 19:31, celkem upraveno 1 x.
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“
Konfucius: " Můžete obětovat vojsko, hospodářství či blahobyt, ale nesmíte obětovat zdravý rozum!"
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“
Konfucius: " Můžete obětovat vojsko, hospodářství či blahobyt, ale nesmíte obětovat zdravý rozum!"
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 6939
- Registrován: 07 úno 2017, 16:42
Re: Tanky - všeobecně
No k benzínům. Na začátku bylo tvrzení, že naftový shermany měli kvůli nedostatku vhodného benzínu. Což není pravda, to jsem rozporoval. Použitelný benzín měli. Důvody pro diesely byly jiný. V té době už měli vyřešenou logistiku pro zásobování naftou, měli výrobní kapacity. A diesel má výhody, třeba nižší hořlavost, tzn. větší šanci posádky na přežití (jsou i další). Ale uvést tento důvod by vrhalo špatné světlo na SSSR. Však ta, jak každý správný zápaďák ví, posílala své vojáky jenom na nesmyslnou smrt, tam přeci žádná starost o životy vojáky být nemohla. Tak se vymyslí pohádka o nedostatku benzínu. Jinak co byl vysooktanový benzín asi nebude shoda. Někde v pamětech našich letců na západě vzpomínali na ten 85 oktanový jako na vysooktanový. A nejsem sám, kdo to potkal. Takže možná jiné názvosloví napříč světem.
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 5811
- Registrován: 09 úno 2017, 07:11
Re: Tanky - všeobecně
V USA se oktanové číslo počítá jinak. Jejich 85 je tuším našich 92 nebo tak nějak, možná i více. Už to tady kdysi někdo podrobně psal, včetně převáděcí tabulky.
Naposledy upravil(a) k42 dne 19 kvě 2022, 19:44, celkem upraveno 1 x.
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 6939
- Registrován: 07 úno 2017, 16:42
Re: Tanky - všeobecně
Z wiki (https://cs.wikipedia.org/wiki/Oktanov%C ... D%C3%ADslo):
Zjišťování oktanového čísla
Chování paliva je v referenčním motoru porovnáváno s chováním směsi izooktanu a n-heptanu. Podle způsobu měření se rozeznávají dvě definice oktanového čísla:
Oktanové číslo výzkumnou metodou je určováno při 600 otáčkách za minutu. Je vhodné pro popis městského provozu při nízkých rychlostech a s častou akcelerací.
Oktanové číslo motorovou metodou je určováno při 900 otáčkách za minutu. Popisuje spíše chování při provozu ve vyšších rychlostech, např. na dálnici. Oktanové číslo motorovou metodou je typicky o cca 10 bodů nižší.
V praxi se téměř všude uvádí pouze oktanové číslo výzkumnou metodou, oktanové číslo motorovou metodou je však definováno v normách.
Automobilový benzín: 87–100, dnes obvykle nejméně 95 (v Evropě) nebo 87 (v USA) V Americe ale udávají oktanové číslo jako aritmetický průměr okt. čísel získaných výzkumnou a motorovou metodou.
Ale netuším, jak to bylo tenkrát
Zjišťování oktanového čísla
Chování paliva je v referenčním motoru porovnáváno s chováním směsi izooktanu a n-heptanu. Podle způsobu měření se rozeznávají dvě definice oktanového čísla:
Oktanové číslo výzkumnou metodou je určováno při 600 otáčkách za minutu. Je vhodné pro popis městského provozu při nízkých rychlostech a s častou akcelerací.
Oktanové číslo motorovou metodou je určováno při 900 otáčkách za minutu. Popisuje spíše chování při provozu ve vyšších rychlostech, např. na dálnici. Oktanové číslo motorovou metodou je typicky o cca 10 bodů nižší.
V praxi se téměř všude uvádí pouze oktanové číslo výzkumnou metodou, oktanové číslo motorovou metodou je však definováno v normách.
Automobilový benzín: 87–100, dnes obvykle nejméně 95 (v Evropě) nebo 87 (v USA) V Americe ale udávají oktanové číslo jako aritmetický průměr okt. čísel získaných výzkumnou a motorovou metodou.
Ale netuším, jak to bylo tenkrát
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11483
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Tanky - všeobecně
Určujúce faktory v dobe cca pred WWII:
-je relatívne málo automobilov
-benzínový motor nie je tak náročný na konštrukciu pretože pracuje s nižšími tlakmi
-karburátor stačí vyrábať v desatinových presnostiach preto je relatívne jednoduchý a lacný
-ťažšie ropné prvky spálim v lodiach
potom prišla zmena:
-aut pribúda
-dokážem už relatívne lacno vyrobiť vstrekovacie čerpadlá(žiadnu elektroniku nepotrebujú a turbočerpdlá(ani turbokompresor) tiež nie) aj keď sa musí dodržovať tisícinová presnosť(už je zvládnuteľné pri relatívne nízkej cene)
-dokážu sa už vyrobiť relatívne výkonné dízlové motory ktoré zvládajú vyššie tlaky(a už tak nevibrujú?)
Tieto faktory umožnili aby sa Európa viac orientovala na posilnenie naftovej prevádzky a využila tak väčší podiel nafty vo svojej rope.
Kategória ktorá tvorila ten medzník sú asi dodávkové autá ktoré sú v Európe asi výhradne dízlové ale v amerike to bude asi aj o benzíne. Osobné autá v USA asi na 99% len benzín.
A samozrejme to využila aj armáda ktorej dízly umožňujú väčší dojazd.
-je relatívne málo automobilov
-benzínový motor nie je tak náročný na konštrukciu pretože pracuje s nižšími tlakmi
-karburátor stačí vyrábať v desatinových presnostiach preto je relatívne jednoduchý a lacný
-ťažšie ropné prvky spálim v lodiach
potom prišla zmena:
-aut pribúda
-dokážem už relatívne lacno vyrobiť vstrekovacie čerpadlá(žiadnu elektroniku nepotrebujú a turbočerpdlá(ani turbokompresor) tiež nie) aj keď sa musí dodržovať tisícinová presnosť(už je zvládnuteľné pri relatívne nízkej cene)
-dokážu sa už vyrobiť relatívne výkonné dízlové motory ktoré zvládajú vyššie tlaky(a už tak nevibrujú?)
Tieto faktory umožnili aby sa Európa viac orientovala na posilnenie naftovej prevádzky a využila tak väčší podiel nafty vo svojej rope.
Kategória ktorá tvorila ten medzník sú asi dodávkové autá ktoré sú v Európe asi výhradne dízlové ale v amerike to bude asi aj o benzíne. Osobné autá v USA asi na 99% len benzín.
A samozrejme to využila aj armáda ktorej dízly umožňujú väčší dojazd.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
- Aaron Goldstein
- Už nám nenapíše...
- Příspěvky: 10205
- Registrován: 10 úno 2017, 22:29
Re: Tanky - všeobecně
Shermany dodané do SSSR byly všechno (až na 2 kusy M4A4) typy M4A2, tedy skutečně typ se vznětovým motorem...cca půl na půl se 75 a 76 mm kanonem... Dodaných jich bylo 4 063...
Ale negativní (a tím více zapamatovatelné) zkušenosti s americkými benzínovými motory byly v SSSR přítomny díky dodávce 957 kusů M3 Lee... (tedy odesláno jich bylo1386, ale přes 400 jich bylo ztraceno v konvojích díky německým ponorkám...)
Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 46328
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Tanky - všeobecně
M3 Lee mal v Sojuze nelichotivú prezývku "rakva pre sedem bratov"
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 6939
- Registrován: 07 úno 2017, 16:42
Re: Tanky - všeobecně
Tak M3 Lee byl tank koncepce 1.sv.válka, už dost zastaralý. Hlavní zbraň 75 mm na "pevno" (minimální odměr), velký počet členů posádky, špatně rozvržené úlohy. Jediný důvod obliby u britů v africe byla britská debilita. M3 Byl první tank na britské straně s tříštivotrhavou municí. Takže už nemuseli při souboji s německými protitankovci dojet na dostřel kulometu, tzn. že konečně měli nějakou šanci O ten motor asi moc nešlo...
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.
- riho
- Samostatný redaktor
- Příspěvky: 2726
- Registrován: 08 úno 2017, 09:58
Re: Tanky - všeobecně
Vďaka za príspevky o zmene oktánového čísla. Konečne mi dáva zmysel časť knihy Františka Fajtla První doma, kde opisuje, ako po prílete 1. stíhacieho pluku na Tri duby nedočkavo čakali na prvé sudy so sovietskym vysokooktánovým benzínom. Potom odobrali vzorky paliva, čo bolo uskladnené na povstaleckom území a zaslali ich do ZSSR. Odtiaľ im došiel zoznam a pomer prímesí, ktoré "zušľachťovali" slovenský benzín na použitie v La-5.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8750
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Tanky - všeobecně
Ano, protože na slovenských letištích byl standardem předválečný československý Bi-Bo-Li neboli letecký benzín vzniklý smícháním 50% benzínu, 20% ventilů a 30% lihu. Výsledné oktanové číslo 85.
To bylo pro motory AŠ-82FN málo. Potřebovaly min. 95 oktanů.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
- Aaron Goldstein
- Už nám nenapíše...
- Příspěvky: 10205
- Registrován: 10 úno 2017, 22:29
Re: Tanky - všeobecně
Tady si dovolím malé upřesnění...
Bi-Bo-Li nebyl pouze letecký benzín... Bylo to Československé národní palivo... Kolem roku 1926 bylo v Republice československé zavedeno a později i zákonnou formou odsouhlaseno lihobenzínové palivo, známe pod zkratkou Bi-Bo-Li (benzín, benzol, líh), nebo Dynalkol, podle jména jednoho z výrobců, pardubického lihovaru Františka Daška.
I když se údaje o složení paliva různí, lze za nejvěrohodnější považovat tyto dvě verze:
- Bi-Bo-Li automobilní: 50% etanolu, 30% benzenu a 20% ropného benzinu
- Bi-Bo-Li letecké: 44% etanolu, 44% benzenu a 12% petroleje
(dle valka.cz)
Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11483
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Tanky - všeobecně
:sipka:
To sa toho automobilového paliva z ropy percentuálne veľa neurobilo. Bolo tak málo ropy alebo sa používala na niečo iné?V histórii bola jediným zdrojom aromatických zlúčenín destilácia uhoľného dechtu, https://sk.wikipedia.org/wiki/Benzén#Využitie
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8750
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Tanky - všeobecně
Variant směsi Bi-Bo-Li bylo víc, já měl na mysli tu poslední variantu z druhé poloviny 30-tých let, s oktanovým číslem 85, která byla zavedena kvůli tehdejším nejmodernějším motorům československého letectva ... HS 12Y a Walter PegasAaron Goldstein píše: ↑20 kvě 2022, 16:42Tady si dovolím malé upřesnění...
Bi-Bo-Li nebyl pouze letecký benzín... Bylo to Československé národní palivo... Kolem roku 1926 bylo v Republice československé zavedeno a později i zákonnou formou odsouhlaseno lihobenzínové palivo, známe pod zkratkou Bi-Bo-Li (benzín, benzol, líh), nebo Dynalkol, podle jména jednoho z výrobců, pardubického lihovaru Františka Daška.
I když se údaje o složení paliva různí, lze za nejvěrohodnější považovat tyto dvě verze:
- Bi-Bo-Li automobilní: 50% etanolu, 30% benzenu a 20% ropného benzinu
- Bi-Bo-Li letecké: 44% etanolu, 44% benzenu a 12% petroleje
Výborný článek o tom sepsal pro Palbu Ikala ... včetně grafů
https://www.palba.cz/viewtopic.php?f=164&t=3248
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire