Wolfe, nelze. Leda, že bychom přestavěli naše cvičné a lehké bitevní letouny na nadzvukové, což by znamenalo postavit zgruntu nové letadlo. My nakupujeme letadla do systému NATINADS, a tento systém má své požadavky. Jsou to strážní letadla a tím automaticky odpadají letouny bezpilotní. Pilot musí mít možnost shlédnout situaci ve vzduchu, komunikovat s posádkou letadla, za kterým vyletěl, v krajním případě i posunky, jejichž význam znají všichni piloti. Jedním ze základních požadavků je, že letouny strážní služby jsou nadzvukové. Tento odkaz není smlouva, ale informací, na co to je, je tam dost. Ty naše letouny jsou pomalejší, než některé velké dopravní letouny a kdyby strážnímu letadlu uletěla a to jim nestačilo, chechtal by se celý svět. Není vůbec třeba, aby strážní letadlo bylo neviditelné, skoro naopak, to letadlo vidět být má. A to i na radarech toho, kdo letoun vyslal nebo jeho let řídí.
Podle mě, Lighting je dokonalý krok vedle. Je pomalé proti Gripenům, je zbytečně mnohaúčelové, strážní letouny nemají v žádném případě nahrazovat bitevní A 10, byla by třeba znovu od základů vybudovat pozemní infrastruktura, na Gripena ji máme a potřebovala by jen modernizaci. Není ani tolik využitelný jako Gripen, Neletové aktivity u něj spotřebují skoro polovinu času, u Gřipena jen 15%. Jeho provoz je velmi drahý. Nejlevnější a dostačující by bylo využít švédskou nabídku, že pronajaté Gripeny by převedli do našeho vlastnictví zdarma, my bychom platili jejich modernizaci, která je nesporně levnější, než koupě jakéhokoli letadla, splňujícího podmínky strážní služby.
No jo, ale paní ministryni a možná ani premiérovi by se nedostalo uznání od těch, od kterých po něm touží. Naprosto nesmyslně chtějí těch letadel více, než bylo a vždy stačilo, to má dva důvody. Abychom mohli překvapivě napadnout i pozemní cíle svých sousedů a aby se, pro menší realnou letuschopnost, náhodou nestalo, že by v dané chvíli nebyly dva stroje, které mohou hned startovat na signál Alfa. Ono by to vypadalo blbě, kdyby řídícímu středisku hlásili, ne neletíme, děláme servis na x strojích a na zbytku opravujeme oloupaný nátěr.
https://mocr.army.cz/informacni-servis/ ... ru--57391/