Primární příčinou bylo rozhodnutí řídícího letového provozu o změně formace při příletu před tribunou (diváky). Sekundární pak celá organizace letové ukázky.
Průlety byly organizovány tak, že pomalé bombardéry (5 ks ve formaci za sebou) měly prolétat v linii 500 ft před tribunou a pak točit pomalu vlevo, udělat okruh a vrátit se před tribunu.
Formace stíhaček (3 ks za sebou) měla prolétat v linii 1.000 ft před tribunou, rovněž točit vlevo a vrátit se před tribunu. Stíhačky tedy měli točit svůj okruh uvnitř okruhu bombardérů - logicky, jejich obratnost a poloměr zatáčení to umožňuje.
Při druhém průletu ale řídící letového provozu rozhodl, že si stíhačky a bombardéry vymění své linie průletu před tribunou - tedy že stíhači poletí v linii 500 ft a bombardéry v linii 1.000 ft před tribunou (zatím jsem nezaregistroval zda to bylo svévolné rozhodnutí řídícího, či zda to tak bylo plánováno). Nicméně v důsledku tohoto rozhodnutí muselo, při provádění čtvrté zatáčky která letadla přivedla před tribunu, dojít k překřižování formace stíhaček a bombardérů tak, aby se stíhači dostali na vnější a bombardéry na vnitřní okruh. Bohužel při briefingu před letem padlo rozhodnutí, že obě formace budou létat ve stejné výšce, tj. že nebudou výškově separované, jak tomu normálně při skupinových vystoupeních bývá.
Plán byl takový, že stíhači letící za sebou překřižují formaci bombardérů ještě před tím než bombardéry naletí linii 1.000 ft před tribunou. Tedy, že je předletí, proletí rychle před tribunou a teprve za nimi proletí formace bombardérů.
Bohužel stíhači byli buď moc pomalí, nebo naopak bombardéry moc rychlé, a tak se stalo, že P-63 (poslední z formace stíhaček) a B-17 (první z formace bombardérů) se v průběhu čtvrté levé zatáčky potkaly

Předběžná zpráva rovněž prokázala, že pilot P-63 neměl při poloze, ve které se při levé zatáčce nacházel, vůbec žádnou šanci vidět B-17 na jeho letové trajektorii. Stejně tak posádka B-17 měla P-63 v mrtvém úhlu.
Prostě až do srážky o sobě nevěděli.
Klasický případ tzv. "safety ementálu" ... teorie, že žádné Safety opatření není 100% (kromě rozhodnutí nelétat) a každé má v sobě "díry" jako plátek ementálského sýra. Proto je nutné mít těch Safety opatření více "za sebou", protože když se událost "trefí" do "díry" v jednom opatření, pravděpodobně narazí do "sýra" v druhém či třetím. Pouze tehdy, kdy se "plátky ementálu" seřadí tak, že jedna "díra" ve všech plátcích je souosá, a událost se trefí přímo do ní, tak dojde ke katastrofě.
Jinými slovy, když mají zúčastnění "z prdele smůlu". Jako tady.