Historie, kterou nás neučili...

Odpovědět
Uživatelský avatar
bacil
Redakční rada
Příspěvky: 3051
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Historie, kterou nás neučili...

Příspěvek od bacil » 16 čer 2023, 20:18

Galileo Galilei
https://immaculata.minorite.cz/10-cirke ... d-galileo/
Po r. 1600 probíhala na italských univerzitách vášnivá polemika ohledně heliocentrismu, zastávaného Galileem Galileim. Jeho odpůrci nepocházeli z církevních, nýbrž z vědeckých kruhů. Galileovi kolegové v převážné většině hájili geocentrismus, opírajíce se hlavně o stanovisko dánského astronoma Tycha Braha. Proti Galileovi mluvila skutečnost, že mu byly dokázány evidentní omyly v jeho dosavadní vědecké práci. Popíral například existenci komet, odmítal akceptovat, že Jupiter má své měsíce, obíhající kolem něj a nechtěl připustit, že mořský příliv je způsoben přitažlivostí Měsíce. Dnes je z ryze vědeckého hlediska zřejmé, jak hluboce se Galileo v tomto mýlil. Pochybnosti muselo vzbuzovat také arogantní vyjadřování Galileovo, který častoval své vědecké oponenty nadávkami typu „osel“, „imbecil“ apod. Tím vším se stával nevěrohodným.

Vášnivá polemika ohledně heliocentrismu brzy přesáhla ryze přírodovědnou oblast a dotkla se náboženství. Odpůrci Galilea jej obviňovali z urážky Písma sv. kvůli výše uvedené citaci z knihy Jozue. Tady již muselo zasáhnout sv. officium, které r. 1616 zakázalo publikovat knihy hlásající heliocentrický názor. Nebylo však bráněno hájit heliocentrismus jako čistě vědeckou hypotézu. Galileo měl připravenou k vydání knihu „Dialogy o dvou nejdůležitějších principech světa“, jež měla být polemikou s geocentrickým názorem a obhajobou heliocentrického. Získal k tomu i církevní schválení pod podmínkou, že kopernikánská teorie bude prezentována jako možná hypotéza a nikoli jako jednoznačná pravda. Galileo slíbil, ale slib nedodržel. V knize vystupuje jako zastánce geocentrismu jistý primitiv pod jménem „Simplicio“, což znamená doslova „blbec“. Jemu vkládá Galileo do úst i některé věty, pronesené papežem Urbanem VIII., jenž byl paradoxně Galileovým příznivcem a protektorem. Toto bylo hlavní příčinou, proč se Galileo musel zodpovídat před římskou inkvizicí.

Galileo, jenž působil v Padově, byl r. 1633 vyzván, aby se dostavil do Říma na inkviziční proces. Když tam přijel, bydlel na náklady sv. stolce v pětipokojovém bytě s vyhlídkou do vatikánských zahrad a dostal k dispozici osobního sluhu. Soudilo ho deset dominikánů z kláštera při kostele Panny Marie Vítězné, soudců sv. officia v Římě, žalobci však byli jeho kolegové – přírodovědci. Galilea neobviňovali z toho, že hlásá heliocentrický názor, ale že ho předkládá jako absolutní a závaznou pravdu, nikoli jako pravděpodobnou vědeckou hypotézu. Dominikánští soudci jej vyzvali, aby odvolal, což Galileo učinil. Byl odsouzen k opravdu „krutému“ trestu: musel se tři roky modlit jednou týdně sedm kajících žalmů. Rozsudek potvrdilo i příslušné kolegium kardinálů. Po procesu byl Galileo ubytován v nádherné vile Mediceů v Římě, kde měl možnost věnovat se vědeckému bádání. Odtud odešel brzy do Sienny jako host tamního arcibiskupa, jenž patřil k jeho příznivcům a kterému věnoval některé své práce. Byl nadále svobodným občanem a mohl nerušeně vědecky bádat. Právě tehdy napsal své stěžejní dílo „Dialogy o matematických důkazech“. Zemřel r. 1642, když předtím přijal svátosti a kněz, který jej zaopatřoval, mu přinesl také papežovo požehnání.
Giordano Bruno
https://immaculata.minorite.cz/17-cirke ... u-brunovi/

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9283
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Historie, kterou nás neučili...

Příspěvek od Skeptik » 16 čer 2023, 21:41

⬆️ Krásná církevní manipulace, jak obhájit svoje chyby :mrgreen:

Je v tom tolik účelového zkreslování, že vše uvádět na pravou míru by vyžadovalo obsáhlý článek.
Tak jen dílčí věci.

Spor Galilea a jeho odsouzení nebylo způsobeno vědci jiného názoru, ale čistě a jen představiteli církve. Vědci jiného názoru (podporovaného Katolickou církví) neměli důvod Galilea soudit církevním soudem.

Galileo se v mnoha věcech mýlil, stejně jako kterýkoli vědec v minulosti i současnosti.
Není ale pravda, že by popíral existenci komet. Pozorování komet jen prostě nezapadalo do tehdejšího pojetí heliocentrické soustavy. Logicky, tehdejší heliocentrická soustava předpokládala, že VŠE obíhá kolem Slunce a řídí se "sluneční mechanikou". Vůbec se ani neuvažovalo o tom, že by Vesmír byl tak rozsáhlý, že by existoval mimo Sluneční soustavu ... což je, jak dnes víme a komety do Sluneční soustavy jako takové nepatří.
Proto se Galileo domníval, že pozorování komet musí být ovlivněno nějakým optickým jevem, který zkresluje jejich dráhu.

Nepřipouštěl, že Jupiter má měsíce ... stejný důvod, musel by připustit, že obíhají kolem Jupitera a ne Slunce ... což je další krok za heliocentrismem. Měsíce Jupitera nepřipouštěli ani geocentrické.

Nechtěl připustit, že mořský příliv je způsoben přitažlivostí Měsíce. Stejný problém. Musel by připustit, že Měsíc obíhá kolem Země a ne Slunce. Kepler sice správně vypozoroval, že příliv a odliv nějak souvisí s Měsícem, ale nedokázal říci proč. Proto se Galileo, nesprávně, domníval, že příliv a odliv je nějak způsoben obíháním Země kolem Slunce.
Na vysvětlení si vědecká komunita musela ještě počkat. Galileo publikoval "dialogy" v roce 1632. Isaac Newton se narodil až 1642. Deset let poté.
... bylo zakázalo publikovat knihy hlásající heliocentrický názor. Nebylo však bráněno hájit heliocentrismus jako čistě vědeckou hypotézu.
:smich: No Comment
Galileo, jenž působil v Padově, byl r. 1633 vyzván, aby se dostavil do Říma na inkviziční proces. Když tam přijel, bydlel na náklady sv. stolce v pětipokojovém bytě s vyhlídkou do vatikánských zahrad a dostal k dispozici osobního sluhu.
Galileovi v té době bylo 69 let a byl velmi nemocen. Ve vězeňské cele by se procesu nedožil. Tolik k církevnímu dobrodiní.
Osobní sluha nebyl ani tak osobním sluhou, jako spíš osobním žalářníkem. Galileo nesměl vyčleněné prostory opustit. Byl internován.
Dominikánští soudci jej vyzvali, aby odvolal, což Galileo učinil.
No, když variantou k odvolání byla smrt na hranici ... :roll:

Galileo nebyl odsouzen k tomu aby 3 roky recitoval žalmy. Byl odsouzen k doživotnímu žaláři, který mu byl, s ohledem na jeho zdraví i spoustu vlivných přátel, změněn na domácí vězení s recitováním žalmů a praktickou izolaci od vědeckého světa ... směl se stýkat jen s představiteli Církve.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
Polite
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6959
Registrován: 07 úno 2017, 21:48

Re: Historie, kterou nás neučili...

Příspěvek od Polite » 17 čer 2023, 03:33

Co ma zaujalo, ze uz v tych dobach existoval pojem imbecil...
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9283
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Historie, kterou nás neučili...

Příspěvek od Skeptik » 17 čer 2023, 05:59

"Imbecil" samozřejmě existoval, byť ne v dnešním významu toho slova. Ostatně lékařský termín "imbecil" pochází z latinského imbecillus tj. člověk slabého rozumu (slabomyslný).

Stejně tak je potřeba vnímat i význam slova / jména Simplicio.
Neznamená to "blbec" jak se snaží vsugerovat ten článek, ale spíše "Prostý" či "Jednoduchý" ve smyslu prostého původu. Dnes se používá "normální člověk" či " obyčejný člověk".
Ostatně Simplicius (dnes známý jako Svatý Simplicius) byl 47. papež. A nikdo to nepřekládá jako "Svatý Blbec" :lol:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49775
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Historie, kterou nás neučili...

Příspěvek od Alchymista » 19 čer 2023, 00:30

https://casopisargument.cz/?p=50867
Z nacistického meziválečného podhoubí
Historik Jiří Malínský se dnes věnuje tématu meziválečného vývoje v Československu a myšlenkový svět válečného zločince Josefa Pfitznera a jeho názorového oponenta a historika Jaroslava Werstadta.

Pfitznerův a Werstadtův odborný profil
Osudové setkání moderního češství s posledním historickým vzepětím německého šovinismu vedlo k mimořádným krutostem a bezskrupulózním zločinům, které bez ohledu na čas, který od nich uplynul, stále zůstává v povědomí českého, slovenského, evropského i světového lidstva. Specifickou příchutí přitom zůstává „příspěvek“ většiny českých a slovenských Němců. A v něm i případ nacistického válečného zločince, profesora Německé univerzity a protektorátního zástupce okupační moci na pražské radnici Josefa Pfitznera (1901–1945).

Původně tento historik budil v prvorepublikové československé společnosti ten nejlepší dojem. Oceňoval ho – jako zástupce nastupující mladé německočeské generace – i prezident Masaryk. Bodem zlomu se staly výsledky parlamentních voleb roku 1935. Drtivé Henleinovo vítězství a celkové první místo Sudetoněmecké strany podle počtu získaných hlasů znamenalo podstatné oslabení aktivistických německočeských stran; bylo živeno hospodářskou krizí a katastrofální nezaměstnaností v pohraničních územích, nacistickými penězi a bezbřehým vulgárním populismem i počínajícím terorem henleinovských bojůvek. Jedinou stranou, která jim byla s to účinněji vzdorovat a do úmoru s tímto vývojem soustavně bojovala, byla Německá sociálně demokratická strana v Československu (DSAP).

Bojovným polemikem, který se s metamorfovaným štrébrem (šplhounem) opakovaně publicisticky utkával, byl prvorepublikový historik dějin současnosti a také prvního odboje dr. Jaroslav Werstadt (1889–1970). Žák profesorů Josefů Pekaře a Šusty, odpůrce Rakousko-Uherska a příznivec prvoodbojové Maffie byl předsedou mládežnické Mladé generace kramářovské Československé národní demokracie. Byl také spoluiniciátorem založení Památníku národního osvobození (dnešního Vojenského historického ústavu). Lidsky i ideově měl blízko k prezidentům Masarykovi a Benešovi ( i ministru, historikovi a diplomatu prof. Kamilu Kroftovi /1876–1945/). Významná byla i jeho činnost v historické zájmové organizaci Historický klub, vzniklé ještě před koncem monarchie. Podílel se na vzniku časopisu Naše revoluce (1923 – 1938) a sborníku Edvard Beneš / Filosof a státník (1937).

Pfitzner r. 1932
Pfitzner svůj názorový, zjevně účelový konjukturální posun soustředil do dvou rozprav: první r. 1932 Die Geschichsbetrachtung der Tschechen und Deutschen in den Sudetenländern (Historická zkoumání Čechů a Němců v sudetských zemích), druhé r. 1936 ve stati „Neue Wege der tschechischen Geschichtwissenschaft“ (Nové cesty českého dějepisectví) publikované ve stejném periodiku již po nástupu hitlerovského režimu. Německý historik-agitátor se obíral Palackým, Pekařem a Masarykem. Konzervativní historiky profesory Jaroslava Golla a Josefa Pekaře postavil proti výchozí metodologické premise Františka Palackého o stálém boji slovanství a germánství jako základním rysu českých národních a státních dějin; Palacký, člen vědecké rady norimberského Germánského národního muzea, však v žádném případě nebyl protiněmeckým fanatikem, a naopak rozdíly mezi ním a Gollem a Pekařem nebyly i v nejvypjatějších momentech jejich vzájemných vztahů tak příkré, jak se je Pfitzner snažil podat. Palacký Masaryk sdíleli své vlastenectví evropsky; nejlépe to dokumentují Palackého pravidelné zájezdy do Francie i cesta do Moskvy r. 1867.

Ale i Pfitzner r. 1932 se pohyboval více či méně v realitě doložitelného historického faktu: „Němci, lpějíce tvrdošíjně na své državě z doby josefinské, spatřovali v nezadržitelném vzestupu Čechů k zabezpečení a rozšíření svých národně politických práv nikoli oprávněné usilování národa o svobodu a zdokonalení, nýbrž se zřetelem na české státní právo, které bylo s české strany vždy znovu uplatňováno, ohrožení německé državy (německého jazykového území – JM)“. Jinými slovy řečeno, i Pfitzner prvotně uznával oprávněnost české národní a státní demokratické emancipace a boje, který s tím byl přirozeně spojen.

Po vstupu k henleinovcům
Pfitzner, přední osobnost německočeské národnostní menšiny, v r. 1936 ovšem uvažoval – konjukturálně, a ne vědecky, ale fašisticky agitačně právě opačně. Základní akcent kladl položil na až jednostranné zdůrazňování české závislosti na německém kulturním prvorozenství (lhostejno, zda oprávněně či plakátově) a na „osudové“ spojení češství a německé říše. V Masarykovi a Benešovi spatřoval vůdčí představitele demokratické, humanitní, v českém národním prostředí podle něj výrazně menšinové filozofické linie, která se omezila výhradně na „horních deset tisíc“. Potírání českoslovenství (SdP už tehdy usilovala o spojenectví s hlinkovci a slovenská Karpatoněmecká strana byla odnoží SdP) patří rovněž do tohoto arzenálu, který pomíjí dlouhodobou, také tradiční prozápadní orientaci především české společnosti. První republika byla také založena na idejích Velké francouzské revoluce a přímo i nepřímo na jakobínské a americké ústavě (vedle jejích dalších zdrojů). Práce francouzských historiků – zdaleka nejen Ernesta Denise – byly často překládány do češtiny na rozdíl od děl soudobých historiků německých, jak v dobové polemice upozornil Werstadt. Realitě neodpovídalo ani Pfitznerovo nadhodnocení ohlasů staroruskofilských přístupů Karla Kramáře zakotvených v ideovém dědictví carského romanovského režimu před březnem 1917.

Silně zkreslen je i odkaz díla a snah profesora Josefa Pekaře (1870–1937) a jeho ve skutečnosti odtažitý, někdy i výslovně nesouhlasný postoj k snahám německého nacionalismu a šovinismu. Konjukturalista Pfitzner v článku věnovanému 38. narozeninám Konráda Henleina, zveřejněném v hlavní tiskovině SdP deníku Die Zeit (7. května 1936) upadá do rádobyvěšteckých, více či méně devótních výroků: „v této souvislosti má Konrád Henlein své dějinné poslání“, tj. prostředkovat mezi češstvím a militantním nacistickým němectvím. A z tohoto hlediska je Pfitznerovo úsilí zvlášť nebezpečnou propagandou: zesnulý profesor Pekař se nemohl bránit titulu v tomto ohledu údajného apoštola česko–německého srozumění i způsobu, jakým byl stavěn proti Palackému: tvrzení, že se „i dnes opět objevují v táboře českých historiků náznaky, které ukazují na více silnější příklon k Palackému“, bylo i v dobových souvislostech vykladatelné jako přímý útok na československou prvorepublikovou demokracii. A v konzervativním posunu tuto ideu Palackého češství sdílel i Josef Pekař bez ohledu na názorové rozdíly, které panovaly mezi ním a jeho žáky.

Odtud byl veden útok i proti prezidentu Masarykovi: „A přece to netrvalo dlouho a sudetští Němci byli právě s odkazem na své někdejší postavení kolonistů v zemi ocejchováni s nejvyššího místa v zemi (TGM – JM) v novém státě za občany druhého řádu.“ V Masarykově skutečném podání se však věci jevily velmi odlišně: „My jsme vybudovali svůj stát, my jsme jej udrželi, my jej budujeme znova; přál bych si, aby naši Němci při tom pracovali s námi – to by byla lepší politika než jejich pochybené úsilí nynější. … Opakuji: My jsme vytvořili náš stát; tím se určuje státoprávní postavení našich Němců, kteří do země přišli jako emigranti a kolonisté … Závisí na nich, aby se k nám postavili správně … Přeji si upřímně, abychom se co nejdříve dohodli.“ Záměna privilegovaného postavení za rovnost i připojení odpovědnosti za rozpoutání první světové války byly pro henleinovskou, posléze drtivou většinu českých i slovenských Němců nepřijatelné, a proto považovali se za ´druhořadé´ občany.

Pfitznerovy účelové metamorfózy se dotkly i národnostní otázky. Rakouští Němci – tehdy ještě ne rakouský národ –pro Pfitznera „byli přece od doby josefinské jako státní tmel Rakouska v obranném postavení vůči oněm neněmeckým národům, které se národně probouzely a zápasily v Rakousku o svou rovnoprávnost. Těmto z největší části unikala tragédie, kterou prožívalo německé rakušanství od doby národního probuzení až do zániku monarchie.“ Jak dnes víme, šlo o podstatně odlišný proces: o neblaze proslulý německý Drang nach Osten, tj. o německou koloniální expanzi v novodobém evropském prostoru v jejím posléze všeněmeckém (alldeutsch) záběru, který ve třicátých letech v hitlerovské dikci směřoval k „nápravě“ (Dolchstoßlegende, dýka v zádech) výsledků první světové války a dovršení a současně překonání snah německého šovinismu a jeho cílů z té doby. A nevztahovaly se „pouze“ na slovanské národy.

Návaznosti na cíle německého šovinismu desátých let
V roce 1916 němečtí imperialisté vytýčili své Forderungen des deutschen Österreichs zur Neuordnung nach dem Kriege (Požadavky německého Rakouska k novému řádu-uspořádání po válce), jak zdůraznil Werstadt. Předlitavsko mělo být přejmenováno na Rakouské císařství a ze zastoupení na říšské radě měly být vyloučeny Halič a Bukovina (dnes ukrajinská území) a Dalmácie (dnes součást Chorvatska). Takto vytvořená austroněmecká většina měla být Západním Rakouskem (Westösterreich). Mimoto měla být vojensky obsazena a přetvořena další území na účet Ruska, Srbska a tak docíleno vytvoření společné hranice s Bulharským carstvím, jehož panovníky byli příslušníci německé dynastie Battenbergů. „Pozoruhodná“ byla i němčina jako jediný úřední jazyk zdůvodněný s upřímností přímo odzbrojující: „Poměr mezi Němci a ostatními národy má být upraven tak, aby bylo trvale zachováno a zabezpečeno německému národu náležející vůdčí postavení státní a kulturní.“ Starostliví programatici mysleli i na Čechy: Česko mělo být rozděleno ve své české části na německou jednojazyčnou a německou dvojjazyčnou část. Ve Westösterreichu neměly být zřizovány nové neněmecké vysoké školy a naopak nové architektury se mělo dostat vztahům Berlína a Vídně. Měla být podepsána smlouva o společném výboji a obraně, společném vyzbrojení obou armád, propojené politice obchodní a námořní, sdružit se měla dopravní politika, ale také zdravotní a sociální péče i ochrana průmyslového a duchovního vlastnictví.

Poválečné osudy obou polemiků
Hlavním českým zastáncem těchto trendů se v Pfitznerově pojetí měl stát Josef Pekař s náležitě „přistřiženými“ historikovými vývody jako žádoucí virtuální „vyvážení“ Masaryka a Beneše. Polemika Pfitzner–Werstadt byla průvodním jevem těchto výkonů agitátorských výtvorů zprvu aktivistického mladého německočeského historika deroucího se v dresu Sudetoněmecké strany na své vytoužené místo na nacistickém kariéristickém výsluní. Nešlo však jen o myšlenky: v boji o pražské primátorské křeslo sprovodil ze světa primátora dr. Otakara Klapku (popraven nacisty v ruzyňské věznici v první heydrichiádě 4. října 1941) a usiloval i o další kariérní vzestup. Pro nacistické špičky byl však antipatický. Jeho štrébrovství dospělo až k zaslouženému trestu: na základě velkého retribučního dekretu byl 6. září 1945 veřejně oběšen na nuselském Soudním náměstí (dnes náměstí Hrdinů před blízkým soudním palácem).

Rozplétatel tohoto historického klubka lží a zlomkových pravd dr. Jaroslav Werstadt zaplatil svůj bojovný demokratismus hned dvakrát. Léta 1939–1945 strávil v koncentračním táboře Buchenwald jako vězeň č. 1741. Věznění v tomto táboře také přerušilo jeho publikační, zejména editorskou činnost, která byla nakrátko obnovena během Třetí republiky. Věrnost odkazu prvního odboje a První republiky i rozhodné odmítnutí poválečné sovětizace Československa vynesly tomuto československému historikovi, hájiteli politiky a intelektuálních snah Masarykových a Benešových, penzionování v prosinci 1948 a doživotní zákaz jakýchkoli autorských aktivit.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49775
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Historie, kterou nás neučili...

Příspěvek od Alchymista » 25 čer 2023, 23:55

https://casopisargument.cz/?p=50964
Sedmý prezident (1. část)
Historik Jiří Malínský se dnes vrací k osobnosti československého prezidenta a armádního generála Ludvíka Svobody.

Sedmý prezident Československa, armádní generál Ludvík Svoboda (1895–1979), je a zůstává osobností ne rozpornou, ale nesnadno vyložitelnou. Tato skutečnost plyne z celého jeho života, žitého v jednom z nejexplozivnějších období našich národních a státních dějin i z původu ze proletarizované rolnické rodiny. Obdobně přijímán je i polistopadovým Českem. Podobně jako jeho předchůdce Edvard Beneš (1884–1948) byl v protiřečících si interpretacích jednou zaprodancem prvorepublikových tradic anebo naopak trapnou, prý zbabělou a Moskvě nekriticky oddanou figurou. Společným jmenovatelem těchto pochybných zobecnění je jejich obtížná udržitelnost a jen velmi tápavá znalost novodobých dějin našeho koutu Střední Evropy.
Základní životopisné údaje

Nebude chybou vykládat základní životopisné údaje LS jako cestu třetího legionářského prezidenta (po TGM a EB). Tomu odpovídá i Svobodův původ: narodil se v malé západomoravské vesnici Hroznatín na půli cesty mezi městy Třebíč a Velké Meziříčí. Ještě jako batole osiřel a rodina, zbavená živitele, se měla co ohánět. Měl štěstí na otčíma Nejedlého a vyrůstal tak s nevlastními sourozenci v posléze harmonizované rodině. Jako druhorozený syn nemohl počítat s převzetím usedlosti, proto vystudoval zemskou (střední?) zemědělskou školu ve Velkém Meziříčí a následně ji doplnil praxí ve vinařství v Rakousku. První světová válka mu však změnila podstatně život; předurčený agronom jako devatenáctiletý byl zajat ruskou armádou a ve 20 letech se přihlásil do legií. Účastník legendárních bitev u Zborova a Bachmače (bojoval v 1. divizi ruských legií jako voják jejího 3. pluku Jana Žižky z Trocnova) byl také delegátem legionářského sjezdu (1918) a po návratu do vlasti vojákem z povolání; na konci První republiky byl podplukovníkem, který procestoval doslova celou republiku. Služebně působil na Podkarpatské Rusi, kde se z vlastní iniciativy naučil maďarsky, z maďarštiny posléze složil na filozofické fakultě Univerzity Karlovy státní závěrečnou zkoušku. Nějaký čas byl také profesorem právě tohoto jazyka na vojenské akademii v Hranicích na Moravě. Konec třicátých let ho zastihl v Kroměříži, kde si také postavil rodinný dům.

Vojensky myslícímu a cítícímu mladému Svobodovi bylo vlastní romantické vlastenectví, vyrůstající z husovské tradice, národního obrození, ale zjevně také z románů Aloise Jiráska. Mnichov byl pro něj jako pro celou prvolegionářskou generaci životní tragédií a myšlenka na obnovu československé státnosti zásadním životním cílem. Činnost v prohradní ilegální odbojové organizaci Obrana národa ho ještě v létě 1939 přivedla do Polska a na počátku druhé světové války do Sovětského svazu. V zralém věku se vracel na osudová bojiště svého mládí. A po svém – v informačním chaosu prvních válečných měsíců s odpovědností za Východní skupinu existující-neexistující československé armády se pohyboval v krajně nejistém terénu sovětského Ruska po podpisu obou smluv, které uzavřelo s hitlerovským Německem: té první, známé jako pakt Molotov–Ribbentrop (23. srpna 1918), i té druhé, o měsíc mladší, charakterizovatelné jako pakt Stalin–Hitler (28. září 1939). Dobová situace byla neskonale komplikovanější, protože současně podle možnosti – i to bylo krajně obtížné – se snažil zachovávat kontakt na londýnské ústředí druhého odboje kolem prezidenta Edvarda Beneše. A to i tehdy, když Kominterna líčila z měsíce na měsíc vůdce našeho druhého odboje jako agenta imperialismu a oddávala se blouznivému chiliastickému snu o německých dělnících-proletářích-virtuálních revolucionářích v uniformách wehrmacht. A na druhé straně do června 1940 probíhal mocenský boj mezi Benešem a Osuským o vedení zahraničního československého odboje.
V Sovětském svazu

Postupně se sbližoval se sovětskou předválečnou i válečnou realitou a blížil se ke svému cíli – boji s nacismem. I tady se opíral o významné legionáře – Heliodora Píku, Zdeňka Fierlingera, Sergěje Ingra. Z Buzuluku opravdu vyrazil do Prahy. Trnitá cesta, lemovaná stovkami a tisíci hrobů československých vojáků, však nebyla to nejbolestnější, co ho potkalo. Daleko palčivější byly ztráty, které ho postihly doma. Manželka Irena (1901–1980) a dcera prof. Zoe Klusáková-Svobodová (Zoja, 1925–2022) prožily větší část války v ilegalitě neustále na pokraji prozrazení a v nebezpečí života; syn Miroslav (1924–1942) zahynul v Mauthausenu a spolu s ním podstatná část prezidentova užšího příbuzenstva včetně řady sourozenců. Sovětský svaz se stal pro romantického vlastence zárukou obnovy Československa i nemožnosti německé revanše (ještě r. 2004 hlasovala podstatná část poslanců německé státnosti proti přijetí Česka a trvala na peněžní úhradě nákladů-reparací, které musela německá společnost nahradit za válečné škody, jež způsobila nejen Československu).

Další bolestnou zkušeností bylo pro Ludvíka Svobodu bližší seznámení s povahou stalinské sovětizace a následně i její československou zplodinou. V jeho případě to také znamenalo propojení a scelení s legionářskou i prvorepublikovou zkušeností už proto, že v žádném případě nemohl připustit spornost svého chování během první poloviny života. Nebyl sám, kdo byl v této bouřlivé době (1914 –1948/53–1968/69) vystaven rozpornému působení hned několika historických epoch. To, co nebylo známo současníkům těchto dějinných zvratů, jen zdánlivě ulehčovalo posuzování Svobodova chování a jednání během prvních dnů srpnové okupace i následně v Moskvě kolem sjednávání (násilného vnucování) Moskevských protokolů; přesnější úsudek nebyl možný bez bližších znalostí a okolností jeho pohnutého života. Stejně tak jako dosahy a skutečná síla salámové (postupné) taktiky nastupující pozdně stalinistické normalizace.
Prezidentův autentický hlas

Proto při dobovém posuzování prezidentovy osobnosti, jak jsem již uvedl, chyběla možnost přímé personální prezentace tohoto vysočinského rodáka. A už vůbec nebylo známo, že i prezident se – naštěstí čas od času – stával sám obětí komunistické perzekuce. V případě člena předsednictva ÚV KSČ to zní jako věc naprosto mimořádná, ale jak víme, dějiny KSČ lemuje řada takových ponuře smutných případů. I případů vysloveně tragických. Vydání druhého dokončeného dílu skutečných Svobodových pamětí r. 1991 prokázalo existenci jeho autorského záměru na zpracování pětidílných vzpomínek realizovaných s pomocí tří historiků, kteří s ním spolupracovali již po jeho nástupu do náčelnické funkce ve Vojenské akademii Klementa Gottwalda a později ve Vojenském historickém ústavu; měly podle dostupných informací končit rokem 1948. Tito muži bez ohledu na konjukturální výkyvy společenského vývoje prezidentovi zachovali věrnost. A následně se – v polistopadovém Československu a zbytkovém (bazálním) Česku stali významnými specialisty na historickou sovětizaci československé společnosti.

Ze stránek knihy Cestami života II tak nám mluví přes propast desetiletí, jež uplynula od jeho skonu, prezident armádní generál Ludvík Svoboda. Poprvé se s ostřím stalinistického teroru seznámil blíže během zajetí nezajetí Východní skupiny československé armády; poznatek, že ideologie je v praxi jedno a její ztělesnitelé často to druhé, se mu vryl do paměti. Pověst nekritického komunistického příznivce, kterou ho častoval zejména západní exil, vyvažovaly stížnosti některých komunistů u východní jednotky. Dlouhodobě existovalo jimi přiživované tvrzení o jeho antikomunismu a závislosti na londýnském ústředním exilu. V lednu 1951 byl „odhalen“ československým Berijou, jak byl také Rudolf Slánský (1901–1952) v dobových stranických kruzích nazýván, „vskutku pádně“: „… obklopoval se důstojníky jako Drgač, Drnec, Klapálek, Novák, Bulandr, kteří byli staří legionáři a odchovanci západních vojenských doktrín, neměli kladný poměr k sovětské vojenské doktríně … Naší chybou bylo, že jsme Svobodu a jeho chráněnce ponechali tak dlouho na klíčových pozicích v armádě a že teprve na naléhavou radu soudruha Stalina jsme je odstranili.“

20. listopadu 1952 byl zatčen dva dny před svým přítelem armádním generálem Karlem Klapálkem (1893–1984) na základě podkladů, připravovaných sovětizátorem generálem Bedřichem Reicinem (1911–1952) v té době souzeným podobně jako Slánský. Svoboda byl vězněn jako poslanec Národního shromáždění (byl jím v letech 1948–1968) a před Klapálkovým osudem ho zachránila intervence z Moskvy, na jejímž základě byl propuštěn a roku 1954, znovu opět na základě sovětské Chruščovovy intervence, vrácen do veřejného života. Porušování Košického vládního programu, z něhož byl obviněn, bylo neudržitelné už pro svou zřejmou tupou podjatost; postižení jeho rodiny v rodném Hroznatíně, kde v té době žil, bylo jakousi „šlehačkou na dortě“; okresní vedení KSČ v době prezidentova zatčení prohlásilo JZD (jednotné zemědělské družstvo), založené jeho (nevlastním) bratrem, za kulacké, rodinu vysídlilo (právo postrku?) pro neprokázané a navíc polovzdělaně uchopené údajné „kulactví“ do státního statku v Lhotce jižně od Jihlavy; 85letá prezidentova matka zaplatila tuto necitelnou „laskavost“ smrtí. Svoboda, který družstvu po svém propuštění z vězení pomáhal, byl posléze naopak zvolen jeho čestným předsedou.
Během Pražského jara

Třetirepubliková politická krev, jíž byl prezident oddán, ho přivedla v březnu 1968, v roce Pražského jara, na Pražský hrad. Dubčekovo vedení mělo šťastnou ruku, protože Svobodovou volbou získal stát do čela osobnost, ztělesňující nejen oba odboje, ale i historické střední vrstvy venkovské i městské a současně vyjadřující – jako třetí legionářský prezident – i návaznost na Masarykův a Benešův odkaz; zanedbatelné nebyly ani prezidentovy válečné sovětské konotace; rozšiřovala se tak sociální základna pro socialismus s lidskou tváří. Charakteristika mimořádné, v některých ohledech přechodné doby se projevila na prezidentově poinauguračním jednání uctěním památky jak TGM a EB, tak Klementa Gottwalda a Antonína Zápotockého. Obdobným přístupem se vyznačovaly i jeho vznikající paměti Cestami života, na nichž začínal, pokud mu práce dovolila, pracovat. Podívejme se blíže do jeho myšlenkového světa a způsobů uvažování. Byť s vědomím, že takto podaný obraz je jen mžiknutím do jeho života.

Vůbec to vypadá, že prezident se Lednem 1968 (Pražským jarem) rozžil. Legionářského prezidenta začali vyhledávat jeho generační souvrstevníci – legionáři. Lidé, kteří pro republiku pracovali a dřeli i za cenu obětování vlastních životů. Romantické souřadnice vlastenectví dotvářeli do jejich všednodenní podoby a národ, na tři sta let zakletý, doprovázeli na cestě k jeho zakotvení do evropského souboru moderních národů oddáni ideálům demokracie a rovnosti. A to navzdory svým poúnorovým osudům a nejtěžšímu boji svých životů – boji se sovětizací československé společnosti. 27. června 1968 byly uděleny Řády práce in memoriam sociálním demokratům Dezideru Benauovi (1905–1962), Josefu Fischerovi (1891–1945), Jiřímu Frantovi (1899–1945), Robertu Kleinovi (1885–1941), Jaroslavu Nebesářovi (1882–1958) a Václavu Patzakovi (1891–1954); ve Svobodově prezidentské kanceláři totiž pracoval mj. voják západní druhoodbojové armády plukovník Jaroslav Tomčík (1909–1993), který byl Svobodovým politickým tajemníkem v době jeho působení na ministerstvu národní obrany (byl tu zaměstnán v letech 1945–1948). Politický vězeň (odsouzen v procesu podplukovníka Františka Skokana) na Hrad nastoupil 8. dubna 1968; vypuzen z něj byl 31. března 1970. 23. května 1969 byl udělen Řád republiky ministru školství československých vlád třicátých let minulého století Ivanu Dérerovi (1889–1973) a jeho blízkému spolupracovníku Václavu Příhodovi (1889–1979) za jejich tehdejší reformní školské úsilí. Udělení Zlaté hvězdy Hrdiny ČSSR in memoriam generálu Heliodoru Píkovi už nebylo možné.

Tyto činy prozrazují mnohé o ideovém dosahu Pražského jara a jeho navazování na odkaz benešovské Třetí republiky i východisek lživého obrazu tzv. kontrarevoluce, jak ji pojednalo neblaze proslulé Poučení z krizového vývoje.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
martanus
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 16748
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: Historie, kterou nás neučili...

Příspěvek od martanus » 26 čer 2023, 16:55

Kdy byl Řím více než 40 dní zcela opuštěný?
Na konci roku 546 Gótové pod vedením vůdce Totily částečně zničili Řím a vyhnali všechny jeho obyvatele. Po více než 40 dní byl Řím zcela prázdný.
https://t.me/History_of_Antiquity/2211
A : "Kdo jednou poznal světlo, už nikdy nechce žít ve tmě"
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49775
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Historie, kterou nás neučili...

Příspěvek od Alchymista » 28 čer 2023, 23:14

https://pravyprostor.net/?p=162332
Emil Hácha: Zrádce nebo president?
STANISLAV KONEČNÝ

Právě uplynulo 78 let od smrti těžce nemocného vězně Pankrácké věznice číslo 3844. Na základě vládního rozhodnutí, bez obvinění i soudu, “byl ponechán zemřít” na podlaze své cely. Bylo mu 73 let a jmenoval se Emil Hácha.

Světově uznávaný odborník na veřejné právo a bezesporu renesanční člověk byl v listopadu 1938 zvolen státním prezidentem. Nepřál si to a okomentoval to: “Beru to jako oběť v zájmu národa a státu”. V současné politice nám samozřejmě takový důvod nepřijde věrohodný; dnešní politika je a bude o moci a profitu politiků, ne o jejich obětování. Ta Háchova oběť je ale zcela reálná a reflektuje lidskost člověka v době, která byla nelidská. A to na rozdíl od nás, co to zpětně známe, netušil, co ho čeká. Udržoval styky s odbojem, na von Neurathovi si vynutil propuštění takřka tisícovky zatčených studentů, intervenoval se střídavým úspěchem za propouštění uvězněných. Bylo by tedy pošetilé Háchův často komunisty citovaný výrok, podle kterého se o něm učilo „Místo českého národa je v tomto velikém boji jedině po boku Velkoněmecké říše” chápat vytrženě z kontextu jeho přesvědčení; chtěl si udržet prostor pro onu pomoc národu. Tyhle “idylické” doby ukončila likvidace Heydrycha a stupňující se násilí. Nacistický teror ale přispěl i k urychlení jeho nemoci a psychickým problémům; neunesl skutečnost, že už pomáhat nemůže. S myšlenkami na sebevraždu žil od roku 1943 v Lánech a svoji funkci prakticky nevykonával. Psychicky i fyzicky zhrouceného Emila Háchu zatkli 13. května 1945 v Lánech a stal se tak na pár týdnů pouhým číslem 3844.

Český národ má řadu velkých i malých hrdinů, ale historicky příliš hrdinstvím neoplývá. Emila Háchu k těm velkým řadit asi řadit nelze. I tak by se na něj mělo rozhodně vzpomínat s úctou a respektem. Patří totiž k tomu málu velkých českých prezidentů i k menšině politiků, kteří svoji roli brali jako službu a udělali pro svůj národ vše, co mohli dokázat. Na rozdíl od jeho kritiků a představitelů pohodlného černobílého vidění, kteří krom keců neudělají nic.
Rovnakú otázku možno položiť i o Benešovi...
... i o Tisovi...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49775
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Historie, kterou nás neučili...

Příspěvek od Alchymista » 02 črc 2023, 21:33

https://casopisargument.cz/?p=51145
Sedmý prezident. Část 2
Historik Jiří Malínský pokračuje v eseji věnované osobnosti Ludvíka Svobody, sedmého prezidenta Československa. První část najdete zde.

Vzpomínky a práce na nich

Při všech těchto aktivitách je nemyslitelné, aby se kdokoliv na takovém nebo srovnatelném místě, jaké zastával sedmý prezident, obešel bez blízkých spolupracovníků. To také umožňuje pochopit, jak jsem už uvedl, povahu prací na Cestách života. Svoboda pointuje každou kapitolu citací veršů českých básníků (Josef Hora, Karel Toman, František Hrubín); základní text, založený na jeho zřejmě pečlivě vedených válečných denících, je oživován historickými exkurzy, vzpomínkami na účast v prvním odboji i líčením válečných osudů Svobodovy manželky i dětí. A bylo to také Pražské jaro, které mu umožnilo – i za nastupující normalizace – projevit svůj názor na nesnadné problémy doby. Probírat podrobně obsah tohoto svazku by indikovalo také zabývat se první (prvním dílem), podstatně osobněji psanou vzpomínkovou knihou, která je věnována prezidentovu mládí, působení v prvoodbojových ruských legiích a jeho prvorepublikové vojenské službě. Pro potřeby zamyšlení nad Svobodovým myšlenkovým světem a hodnotovými orientacemi to však nutné není.

Vzpomínky na první okamžiky nejistoty v Kamenci Podolském severovýchodně od Černovic přerůstají do líčení vnitřních sporů mezi tzv. „hvězdáři“ a „frantíky“, tj. až otrockými přívrženci země sovětů a nositeli hlasů o nutnosti co nejrychlejšího přechodu do Francie, kde zásluhou Československého národního výboru od podzimu 1939 vznikala 1. československá pěší divize ve Francii. Na to navazují i dojmy z podpisu paktu Molotov–Ribbentrop a zachycení převládajícího názoru v jednotce: „Pro nás Čechoslováky to bylo zlé. Prezident Beneš, jehož jsme uznávali za hlavu našeho zahraničního odboje a jemuž jsme se v zájmu tohoto odboje podřizovali, sídlil přece na Západě a spojil s řečenou válkou plány na osvobození Československa. Byli jsme tudíž v očích sovětských představitelů, stejně jako v očích všech komunistů, skupinou přívrženců imperialistické války.“ (s. 47) Začaly i první kontakty s NKVD, na nichž si prezident opakovaně ověřil svou životní zkušenost, že jednou věcí je ideologie a druhou kvalita osobnosti jejích představitelů. Střídala se také místa jejich pobytů, z nichž nejproslulejším se staly Oranky (někdejší klášterní areál) několik desítek kilometrů na jihovýchod od Nižního Novgorodu, které této části Východní skupiny také daly její dobové pojmenování (oranská skupina). Zde se vyprofiloval základ budoucí exilové druhoodbojové východní armády (svobodovců).

Docházelo tu k různým nedorozuměním. Na jedné z přednášek byli konfrontováni s dobovou oficiální komunistickou propagandou: „Pokud si vzpomínám, profesor mluvil o tom, že dřívější odlišování mezi buržoazní demokracií a fašismem ztratilo smysl, neboť válka je imperialistická. Hitler prý nabídl Anglii a Francii mír, avšak tyto země nabídku odmítly. Staly se tím prý hlavními prodlužovateli a viníky imperialistické války.“ (s. 82) Cíle československého odboje, formulované EB, byly právě opačné a založené na důkladném studiu Hitlerem podepsané knihy Můj boj (Mein Kampf). Mnohé vyjasnil vývoj na frontách, zejména blitzkrieg na severu a západu Evropy, jehož vyvrcholením se stala kapitulace Francie 22. června 1940 a letní letecká bitva o Británii, v níž nacistické Německo poprvé během války utrpělo citelnou porážku a definitivně bylo nuceno upustit od svých plánů na invazi na největší evropský ostrov. Tváří v tvář těmto faktům se začalo měnit chování sovětských představitelů, s nimiž prezident přicházel do kontaktu. Zprvu v náznacích, později více či méně otevřeně naznačovali, že konflikt mezi Moskvou a Berlínem je neodvratný. Promyšlená prozíravost Benešova přístupu se začala projevovat a bylo o to přesvědčivější, že sdílela představy většiny zotročeného národa o poválečných radikálních sociálních a ekonomických reformách (šlo o historický evropský vývojový trend vyvozený z drásavých zkušeností s velkou hospodářskou krizí třicátých let).

Poměrně stereotypní míjení dnů, jež Čechoslováky očekávalo na jednotlivých místech jejich ne vždy zcela dobrovolných pobytů, oživovaly odjezdy jednotlivých skupin vojáků směřující na Blízký Východ (do Západní Asie); z nich tu Svobodův přítel podplukovník Karel Klapálek budoval 11. Československý pěší prapor – východní, který se během roku 1942 proslavil při obraně libyjského přístavu Tobruk. Po 22. červnu 1941 se relativní klid kolem československých vojáků začal měnit. Nevlídný major NKVD se při jedné z neshod na Svobodu utrhl: „Ujišťuji vás, že v Sovětském svazu se žádné československé jednotky tvořit nebudou. Jste všichni nepřátelé Sovětského svazu. A my vás máme v hrsti, to si uvědomte!“ (s. 178). K dokreslení tohoto způsobu-nezpůsobu komunikace cituje Svoboda dosti obsáhle z nevydaných pamětí podplukovníka Ladislava Bedřicha (1901–1986), politického vězně padesátých let, který byl po dobu nepřítomnosti LS jeho zástupcem v dalším působišti nepočetné jednotky v Suzdalu, a plně Svobodovy rozkazy, odmítl dát důstojníkům zřejmě NKVD vojáky pro parašustické výcviky a následné vysazení v protektorátu. (Kniha obsahuje dobové kreslířské portréty všech členů oraňské skupiny.)

Skutečné Svobodovy názory a ohlasy Husákova vedení
Do Svobodových zpravodajských kontaktů, zčásti v intencích československého Londýna, zčásti z iniciativy NKVD přibyla nová osobnost – jeho legionářský druh plukovník Heliodor Píka (1897–1949). Svobodův názor na tohoto ruského legionáře a zpravodajce byl jednoznačný: „Pokud jde o plk. Heliodora Píku, poznal jsem ho jako čestného obětavého vlastence. Jeho názory a metody jednání se někdy střetaly s mými, ale rozhodně nebyl nepřítelem Sovětského svazu, jak mu bylo přičítáno. Později za války upřímně věřil ve vítězství sovětského lidu. Pokud se někdy jeho činnost ve funkci náčelníka vojenské mise vyznačovala jistou rezervovaností ve vztahu k Sovětům, řekl bych, že byl do této polohy tlačen spíše direktivami z Londýna než svým vlastním přesvědčením. Když bylo proti němu v roce 1948 vzneseno lživé obvinění z velezrady a po několika měsících byl odsouzen k trestu smrti, intervenoval jsem v jeho prospěch. Bohužel marně.“ (s. 121) Výsledkem tohoto úsilí byla dohoda o činnosti československé vojenské mise v SSSR, která zde začala konspirativně působit ještě před přepadem SSSSR nacisty a pro prezidenta Beneše se časem stala zdrojem informací o skutečné tváři gulagu a Stalinova režimu.

V obdobném duchu je líčen i prezidentův vztah k londýnskému exilovému ústředí a také úspěšná buzulucká návštěva ministra národní obrany generála Sergěje Ingra (1894–1956) v Buzuluku v létě 1942. Způsob psaní této uskutečněné části Svobodova memoárového záměru naznačuje, že v tomto duchu by byl býval psal i další díly. Výmluvný byl i komentář hamburské sociálně demokratické revue Die Zeit po vydání prvního dílu: „Z knihy nemluví komunistický politik, nýbrž poněkud naivní staromódní vlastenec a voják, kterého vynesl nevypočitatelný osud do nejvyššího grémia jedné z evropských komunistických stran, ačkoli mu, jak se zdá, komunistická terminologie dodneška dělá potíže a hledisko marxistické (stalinistické – JM) historiografie mu zůstalo cizí.“ (s. 13–14). Následovala i reakce z druhé strany. 5. dubna 1972 šestasedmdesátiletý prezident četl vzrušeně osobní dopis Gustáva Husáka: „Mezi členy naší strany rostou okolo Tvé knihy rozpaky, nejasnosti i kritika, jak je Ti jistě známo, západní propaganda soustavně zneužívá rozdílných názorů z Tvé knihy proti stanoviskům KSČ v propagandě proti našemu státu. … Proto doporučuji, aby se nepospíchalo s přepracováním prvního dílu Tvých vzpomínek a zejména publikací opraveného vydání a aby se nepospíchalo příliš také s vydáváním dalšího dílu.“ (s. 5)

Dopis byl pro LS ranou hned ránou dvojitou; po 21. srpnu 1968 nerezignoval na svou funkci jen proto, že mu Husák podle Richterova líčení snad rukoudáním slíbil pokračování v politice Ledna. Jak dále uvádí autor předmluvy k druhému dílu Cest života historik Karel Richter (1930–2021), k napsání pětidílného kompletu svých pamětí se tehdy penzionovaný armádní generál rozhodl r. 1966. V květnu 1970 sezval na Hrad svůj tříčlenný pracovní tým a vymínil si, že nebude předběžně cenzurován; chtěl se také vyjádřit věcně s vědomím dobových limitů k ožehavým otázkám otevřeným rehabilitačními komisemi a zejména v průběhu Pražského jara reformním (dobově progresivistickým) křídlem KSČ. Richter cituje i Svobodovu srpnovou vzpomínku, v níž po něm bylo vymáháno vyhlášení dělnickorolnické vlády, které odmítl. A dodal, že jako prezident svými vzpomínkami narazil v ČSSR a byl také odmítnut se svou osobitou memoárovou knihou i v NDR a SSSR.

Jak už bylo naznačeno, mimořádně kritické byly i stalinistické výhrady k prvnímu dílu. Stalinističtí historikové mj. uvedli: „Hodnocení událostí našich a světových dějin není vždy v souladu s významnými stranickými dokumenty poslední doby, zejména Poučení a Teze k 50. výročí KSČ, a opírá se o myšlenky a koncepce v podstatě nežádoucích autorů. Otvírají se ideové a politicky problematické teze, aniž se marxisticky zodpovídají, a nabízejí se tak přímo k interpretaci z nemarxistických pozic. Autor se téměř nedotýká činnosti KSČ …“ (s. 14). Obdobné výhrady k prezidentovi vznášel již ultrastalinista generálplukovník Mechlis (1889–1953), blízký spolupracovník Stalina. A ve stejné tónině se vyjadřovali i čeští stalinisté Bedřich Reicin a armádní generál Jaroslav Procházka (1897–1980, od r. 1925 člen KSČ, v letech 1931–1945 člen VKS (b)). Tyto „důvěrnosti“ byly dovršeny r. 1972, když důstojník Hlavní politické správy ČSLA lstí vymámil k vydání připravený druhý díl pamětí na zodpovědné nakladatelské redaktorce (rukopis byl připraven k vytištění) údajně na Svobodův pokyn pro okamžitou potřebu generálního tajemníka Husáka. Richter si druhý den zrána nechal vyvolat z Vladislavského sálu, kde právě probíhalo jednání ÚV KSČ, prezidenta, aby ho s touto skandální skutečností seznámil. Státníkova reakce byla zemitá a okamžitá: „Syčáci! Ani s posledním kočím by si nedovolili jednat tak jako se mnou, ale já si zjednám pořádek!“ (s. 15) Okamžitě si dal vyvolat zrozpačitělého generálního tajemníka Gustáva Husáka, který se poněkud přerývaně odvolával na rozhodnutí předsednictva (politbyra) KSČ. Posléze normalizace nalezla i „lék“: obětním beránkem se měli stát prezidentovi spolupracovníci. Pro Svobodu začala doba poklesu politického vlivu a následného nástupu mozkových a dalších příhod.

Osobnost a dějinný význam sedmého prezidenta
Obviňovat prezidenta armádního generála Ludvíka Svobodu ze zbabělosti a neschopnosti po tom, co bylo uvedeno v předcházejících pasážích tohoto pohledu, není dost dobře možné. Tento rázný vlastenec a bojovný muž byl vždy především vojákem a prvořadým faktorem byla pro něj vedle demokracie oddanost prvorepublikové státní myšlence a té formě a obsahu navazující zahraniční politiky, které byly zárukou svobodného rozvoje československého státu (prezident se např. účastnil natáčení filmu o prvorepublikovém válečném hrdinovi ruských legií plukovníku Josefu Jiřím Švecovi /1883–1918/). Pocházel z venkovských zproletarizovaných středních vrstev; proto jeho nesporně levicová orientace, úzce vázaná na oba demokratické československé prezidenty, byla nesporná (u LS je možné konstatovat určitou blízkost k demokratickým socialistickým stranám; obdobná hodnotová a ideová orientace byla určujícím trendem v celé prvo- a posléze i druholegionářské generaci).

Mnichov na této orientaci mnoho nezměnil a nově vyjádřený vztah k ruskému lidu, plynoucí z účasti SSSR v protihitlerovské koalici Spojené národy, byl přirozený a posílený mírou obětí a nákladů, které Rudá armáda – vedle jejich západních spojenců, Francie a Číny – vložila do osvobození a obnovení Československa. Proto mu vyhovovaly oba určující demokratické programy druhého odboje: program domácího demokratického druhého odboje Za svobodu i ideje demokracie socializující, vyjádřené prezidentem Benešem v jeho nejpopulárnější a také nejpřekládanější knize Demokracie dnes a zítra. Z toho vyplývalo také jeho chápání Košického vládního programu a třetirepublikové Národní fronty postavené po neblahých zkušenostech s mnichovanstvím západních demokracií na přátelství se SSSR jako spolehlivou zárukou prevence vylučující neblahou zkušenost s mnichovskou konferencí a jejich s tím úzce souvisejícím opakovaným appesearským (smiřovačským) selháním ve třicátých letech.

Ve dnech únorové krize 1948 Svoboda tápal (22. února ve snaze získat klíčové informace navštívil v jeho bytě Bohumila Laušmana) a patřil k těm, kdo prezidenta Beneše žádali, aby nedemisionoval. Zpětnou vazbu v tomto ohledu představují nejen Reicinovy nebo Slánského výhrady, ale i fakt, že se spolu s armádním generálem Klapálkem snažil v poúnorovém Československu bojovat o existenční i občanskou záchranu legionářské důstojnické generace, k níž sami patřili, jež v té době byla společensky, trestně a v některých případech i fyzicky likvidována. Oba dva byli postiženi komunistickou perzekucí a oba dva i v tomto ohledu přinesli své oběti. Obtížně prohlédnutelná třetirepubliková prezidentova optika, v jejíž podstatě zjistíme Svobodovu úzkostlivou starost o československou státnost, o kterou bojoval během celého svého života, dotváří tento složitý obraz. Je to obraz vojensky smýšlejícího, vojensky jednajícího a vojensky se prezentujícího stárnoucího člověka na konci života. Člověka lidského, a tedy také chybujícího a v mnohém na počátku sedmdesátých let také politicky tragicky osamělého.

Výsledný tvar prezidentovy osobnosti je jednou z variant rezistence-boje se stalinismem a na něm založenou sovětizací Československa. A jak už jsem uvedl, v žádném případě není možné mluvit o Svobodově zbabělosti, proradnosti či vědomém selhávání a rezignaci. Ptáme-li se po našich národních hrdinech, nikoli trapně frázovitě čítankových vzorech (politických kýčích), ale po lidech z masa a kostí, není pochyb o tom, že tento důstojník, armádní generál a evropsky i globálně cítící prezident-vlastenec k nim nepochybně patří.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49775
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Historie, kterou nás neučili...

Příspěvek od Alchymista » 02 črc 2023, 21:53

https://svobodny-svet.cz/chammurapiho-z ... namna-vec/
Chammurapiho zákoník: Zázrak státu anebo málo významná věc?
Jedním z nejstarších vládních zákoníků je tzv. zákoník starobabylonského krále Chammurapiho. Před králem Chammurapim žili lidé tak, že byl člověk člověku vlkem a panoval chaos. Pak přišel tento moudrý vladař a sjednal právo a pořádek a lidem dal zákoník. Není sice úplně jasné, jak se díky chaosu mohla vůbec zrodit nějaká civilizace a z ní nějaké starobabylonské království, ale to přece vůbec nevadí.
Státotvorný akt byl vykonán. Anebo tomu tak nebylo?

Dnes je zřejmé to, že Chammurapi (vládl v letech 1792 až 1750 před Kristem) nebyl první. Již vládce Lipit-Ištar z Nippuru, který vládl ve 20. století před Kristem vydal svůj zákoník. Zajímavé je, že v ně vyhlásil také mzdové a cenové tarify. A třeba i tarif za nájem vozu s vozkou a přípřeží. Nájem se platil v zrní a vždy za jeden den (1). Zákony z města Ešnunny vydané zřejmě vladařem Dadušou (počátek 18. století) dokonce přímo začínají cenovými a mzdovými tarify. Ceny jsou určeny dvojí způsobem, buď za jednotkovou cenu ve stříbře nebo v obilí. Zákony pamatovaly i na určení nájemného za vůz nebo za loď, u níž se nájemné řídilo její tonáží. Určovaly i denní mzdu žence a jiných námezdních pracovníků. Také úrokové míry byly již pevně stanoveny (2). Vládní zásahy do hospodářství nejsou tedy žádnou novinkou.

Vlastní Chammurapiho zákoník má 282 tzv. paragrafů. Jak poznamenal náš přední orientalista Josef Klíma, tak v podstatě by bylo nadsázkou toto Chmmurapiho dílo označovat jako zákoník. Chybí v něm totiž třeba ustanovení o trhové smlouvě, závěti, manželských překážkách nebo o prosté vraždě. Nejsou v něm řádky o daních, poplatcích a jejich vymáhání apod. (3). Klíma doslova píše: “Chamurapi, byť výzva jeho epilogu [tj. úvodu “zákoníku”] zněla co nejsebevědoměji, nemohl dosáhnout vyčerpávající úplnosti svého díla. Jeho redaktoři nedokázali uniknout ze jha ustálených obyčejů a neviděli také nutnost, aby je písemně zachytili. Dali vtesat zpravidla jen ony předpisy, jimiž byly obyčeje reformovány, nebo takové, pro než nebylo v dosavadních obyčejích řešení vůbec.” (4). Navíc to co Chammurapi vytvořil, bylo částečně založeno na starším sumerském právu (5). To by odpovídalo tomu, co tvrdil slavný ekonom F. A. von Hayeka, že obdivovaný zákoník Chammurapiho v Babylóně nebyl snahou dát společnosti nové zákony, ale byl snahou o jasné a jednoznačné vyjádření skutečné podstaty všeobecně akceptovaných pravidel a všemi dodržovaných kritérií spravedlnosti (6). Historik Trevor Bryce uvádí ve své knize “Babylonia,” že Chammurapiho zákoník nefungoval jako sbírka nařízení, ale spíše jako zdroj rad a soubor vodítek. Navíc je zajímavé, že Chammurapiho otec sice vládl poměrně malému území (asi méně než 10 000 kilometrů čtverečných), ale syn ho od něj převzal ve velmi dobrém stavu. Království bylo stabilní, relativně prosperující a mělo silně opevněná města a zavlažovací kanály. A to vše bez Chammurapiho zákoníku! (7) I když si právě uvedené trochu odporuje, bude nejspíš pravděpodobné vše výše uvedené. Tedy bude dost pravděpodobné i to, že Chammurapi a spol se pokusili tehdejší zvykové právo poněkud “vylepšit.” Pojďme se na to nyní ve zkratce podívat.

Prvně je však nutné uvést tu podstatnou věc, že Chammurapiho zákoník chránil soukromé vlastnictví plnoprávného občana: “Jestliže kupec nepřivedl toho, kdo mu věc prodal, nebo svědky, před nimiž ji koupil, kdežto vlastník ztracené věci přivede svědky, kteří znají ztracenou věc, kupec bude jako zloděj potrestán smrtí.” (8). Ostatně jakákoliv pokročilejší civilizace zatím vždy byla založena na alespoň určitém respektování soukromého vlastnictví.

Nicméně vedle ochrany soukromého vlastnictví, nutného předpokladu vzniku vyspělé civilizace zde najdeme i řadu ustanovení, které lze dnes chápat jako různé zásahy do fungování trhu. Třeba bylo předepsáno, že úroková míra nesmí při peněžní zápůjčce přesáhnout 20 % a při obilní zápůjčce 33 1/3 %. Kdo tuto míru překročil, byl lichvářem a trestal se ztrátou pohledávky. Nebo bylo stanoveno, že za práci nádeníka bude dáno šest zrnek stříbra denně od počátku roku do pátého měsíce, od šestého měsíce do konce roku mu zaměstnavatel měl dávat pět zrnek stříbra. Pokud si někdo najal loď plující po proudu, bylo nájemné za jeden den tří zrnky stříbra (9). Jde tedy o velmi rané projevy státního intervencionismu do trhu.

Klíma však upozorňuje na jeden dost důležitý detail: “Je ovšem otázkou, zda a jak bylo toto dílo v praxi aplikováno. Jednoznačná odpověď na ni není. Známe jen ojedinělá soudní rozhodnutí, v nichž se říká, že jsou v souhlase s ‘výrokem stély”; při tom stélu blíže nejmenují, natož aby citovala její paragraf…

Z praxe známe řadu dokladů, z nichž, byť nevyslovená, aplikace Chammurapiho zákonů je zřejmá. Ovšem mnohem více je těch, kde na takovou aplikaci soudit nelze.” (10). A dále uvádí: “Řada mezopotámských vladařů vydala tarify, třebaže ne v rámci širších svodů zákonů. Stačily jim zvláštní vyhlášky, jimiž se pracovníci přizpůsobovali současné hospodářskopolitické situaci. Od Síngášida, uruckého vladaře 19. století př. n. l., se zachovala vyhláška o cenách zboží běžné potřeby, jako obilí, vlny, oleje a mědi, v jednotkové úpravě, tedy kolik zboží za 1 šekel stříbra. Ukázalo se, že v Uruku, nejúrodnější oblasti celé Babylónie, bylo obilí třikrát levnější než v Maništusuově Akkadu nebo v Ešunně. Cenová vyhláška Síngádišova má v závěru jakousi důvodovou zprávu, jež byla ovšem propagandou. Vladař sebevědomě prohlašuje, že se zasloužil o blahobyt svých poddaných. Jeho slova měla zastřít málo utěšené poměry, neboť soudobé doklady z denní praxe ukazují, že ceny zboží byly mnohem vyšší, než je v sazebníku.” (11). Zdá se, že svět se od té doby moc nezměnil.

Rovněž poměrně brzy došlo v Mezopotámii k úřednímu stanovení úrokové sazby. V zákonech z Ešnunny i u Chammurapiho najdeme horní hranici: 20 % při půjčce v hotovosti (stříbra) a 33 1/3 % při půjčce obilní, jak již bylo ostatně výše uvedeno. Až po tuto hranici nešlo o lichvu, za kterou Chammurapi stíhal věřitele ztrátou celé pohledávky. I tak však slova zákonodárců zůstala jen na hlíně nebo na kameni, praxe totiž vypadala jinak. Doklady, že se věřitel spokojil s úrokovou sazbou podle zákona, najdeme jen výjimečně. Požadovala se sazba daleko vyšší, podle toho, jak velké bylo riziko takové půjčky. Dlužník mohl v této době snadno zmizet bez zaplacení, věřitel mohl být o splacené peníze snadno obrán atd. Velmi často se požadoval úrok 50 %, ale jsou známy i případy úrokové sazby ve výši 140 %, Klíma k tomu dodává: “Podobně jako nebylo dbáno ustanovení o maximálních cenách a minimálních mzdách, nestačila ani autorita vladaře k tomu, aby vynutil udržení úrokové míry.” (12). Chammurapiho či jiná “vylepšení” se zřejmě moc neujala.

Jinde se lze k babylonským regulacím dočíst, že: “Již v dobách první Babylonské říše se regulovaly ceny a mzdy. Přečíst si o tom můžeme v tzv. kodexu krále Chammurapiho… Vtesány do kamene se nacházejí přesné ceny, za které si bylo možné najmout třeba pastýře, tažná zvířata, krejčího nebo loď. Například za najmutí pastýře pro hovězí dobytek a ovce se mělo platit ročně 8 gurů obilí (1 babylonský gur=přibližně 300 litrů). Král a jeho úředníci se dokonce zabývali i takovými činnostmi jako bylo vytyčování polí, kácení stromů atd. Dynamika starověké ekonomiky nebyla sice tak velká, jako ekonomiky dnešní, nicméně toto přísné stanovení cen muselo časem vést k nedostatkům a přebytkům na trhu výrobků a služeb. Záleželo na tom, zda administrativně stanovená cena byla nad nebo pod cenou, která by se ustálila na svobodném trhu. Výsledkem byl postupný hospodářský a posléze mocenský úpadek říše, který se odrazil i v poklesu počtu archeology nalezených záznamů o obchodních transakcích a obchodnících. Úpadek říše skončil v roce 1595 př. K., kdy byla tato zničena vpádem Chetitů.” (13)

Po Chammurapiho vládě nebyly po dlouhou vydány předpisy, které by se jen přibližně rovnaly jeho dílu. Vladaři si vystačovali, podobně jako před Chammurapim jen s drobnými nařízeními pro konkrétní případy v oboru správním i fiskálním (14). Inu, vladaři soudí, co by se mělo či nemělo dělat, ale lidé jednají v zásadě dle svého.

(1) Klíma, J. Lidé Mezopotámie. Praha: Orbis 1976, str. 208.
(2) Ibid., str. 208-209.
(3) Ibid., str, 211.
(4) Ibid., str. 211-212.
(5) Wiltshire, K. Pocket Timeline of Ancient Mesopotamia. Londýn: The British Museum Press 2005, str. 20.
(6) Butler, E. Hayek a jeho prínos k politickému a ekonomickému mysleniu dneška. Bratislava: Nadacia F. A. Hayeka 2019, str. 130-131.
(7) Bryce, Tr. Babylonia: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press 2016, str. 32 a 10-11.
(8) Klíma, J. Lidé Mezopotámie. Praha: Orbis 1976, str. 214.
(9) Ibid., str. 215 a 218.
(10) Ibid., str. 213.
(11) Ibid., str. 140.
(12) Ibid., str. 146.
(13) Tisíce let regulací, původně vyšlo na webu Liberálního institutu, dnes nedostupné.
(14) Klíma, J. Lidé Mezopotámie. Praha: Orbis 1976, str, 219.
O jednej z najdôležitejších vecí sa ale autori state nezmieňujú... Zákonník totiž stanovuje, že ak "vec" patrí "palácu" - teda štátu - pokuta je trojnásobná.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49775
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Historie, kterou nás neučili...

Příspěvek od Alchymista » 06 črc 2023, 15:34

https://www.pokec24.cz/historie/velka-b ... ske-plany/
Velká bitva u Kurska zmařila anglosaské plány
Jurij Gorodněnko

U příležitosti 80. výročí bitvy u Kurska byly odtajněné archivní materiály o tom, jak bitva u Kurska zmařila katyňskou provokaci s cílem uzavřít separátní mírovou smlouvu mezi USA, Velkou Británií a nacistickým Německem

Od bitvy u Kurska uplynulo 5. července přesně 80 let. Byla to jedna z největších bitev ve světových dějinách, pokud jde o její rozsah, intenzitu, vojenské a politické důsledky. Začala útoky Wehrmachtu na Kurském oblouku a skončila protiofenzivou Rudé armády a porážkou Hitlerova uskupení. Padesátidenní bitva, která probíhala od 5. července do 23. srpna 1943, přinesla radikální zlom ve druhé světové válce. Po ní už Hitler neměl šanci vyhnout se porážce a nacistické Německo nemělo šanci vyhnout se kapitulaci.

Osud přitom mohl rozhodnout jinak. Bitva u Kurska mohla vést k separátní dohodě mezi Spojenými státy a Velkou Británií a nacistickým Německem. A pak by zahájily společné akce proti SSSR. Svědčí o tom údaje ze sovětských archivů, které byly nedávno odtajněny. Podle nich je možné rekonstruovat následující obraz událostí během bitvy u Kurska.

V únoru 1943 se v Bernu uskutečnila schůzka šéfa evropského centra Velitelství strategických služeb USA Allena Dullese s princem Gottfriedem Hohenlohem, polním maršálem Walterem von Brauchitschem a generálplukovníkem Kurtem Zeitzlerem.
Návštěva představitelů nacistického Německa se konala na pozadí porážky Hitlerových vojsk u Stalingradu. Nemluvili za Hitlera, ale jménem německých průmyslníků a generálů.

Během setkání diskutovali o možných způsobech ukončení války a poválečném uspořádání Německa a celé Evropy. Hovořili o možnosti separátní mírové smlouvy mezi nacisty a Anglosasy za předpokladu, že tito nepřipustí sovětskou okupaci Německa. V poznámkách německých účastníků těchto jednání bylo zaznamenáno, že “… Američané … nechtějí vědět o bolševismu a panslavismu ve střední Evropě a na rozdíl od Angličanů nechtějí vidět Rusy v Dardanelách a v ropných oblastech Rumunska a Malé Asie.“

Účastníci jednání dospěli k dohodě. Ta byla v souladu s postupem Anglosasů. Od června 1941 sázeli na vzájemné vyčerpání Německa a Sovětského svazu. Když Sovětský svaz nabíral na síle, měl být podpořen Hitler (podle dohody však „jen“ Německo bez Hitlera – pozn. Překl.). Zbývalo jen jediné: najít důvod k rozchodu se Sovětským svazem. Takovým důvodem měl být katyňský případ. Tehdy pak, v únoru 1943, německá polní policie “nečekaně” objevila v lese u Katyně ve Smolenské oblasti místo pohřbení lidí v polských vojenských uniformách.

Berlínský rozhlas 13. dubna oficiálně oznámil, že ostatky nalezené v katyňském lese jsou “hroby polských důstojníků zastřelených NKVD.“ Uvádělo se, že zabití byli polští vojáci zajatí Rudou armádou v roce 1939 během osvobozovacího tažení v západním Bělorusku. (což pardoxně byla pravda, ale podle všech údajů tito váleční zajatci „jen“ odmítli odejít dále na východ, do jiných táborů a nebyl při ústupu Rudé armády čas je řádně sdružit do konvoje a tak je odvést – pozn.překl.)

Prohlášení berlínského rozhlasu okamžitě, na pokyn, podpořila polská exilová vláda. Tato “vláda”, složená z uprchlých polských vojáků a úředníků, sídlila v Londýně a byla plně pod kontrolou Britů.

Dále nacistické Německo a polská vláda v Londýně iniciovaly vytvoření “nezávislé” komise Mezinárodního červeného kříže (IRC), která měla katyňskou aféru vyšetřit. V této komisi hráli hlavní roli nacisté v čele se Standartenführerem SS Gerhardem Butzem. Na straně Abwehru, který byl iniciátorem katyňské aféry, byl koordinátorem Gottfried Hohenlohe. Jedná se o téhož knížete, který se účastnil jednání s Dullesem v Bernu.

Na komisi se podíleli také Poláci. Polská exilová vláda za tímto účelem vyslala do Německa delegaci. Přiletěla letadlem Luftwaffe. A to ve válečných podmínkách!

Dne 7. června 1943 vydala “mezinárodní” komise zprávu. NKVD byla obviněna ze zastřelení 4143 polských válečných zajatců v Katyni v dubnu až květnu 1940.

Tento “závěr” neměl žádnou právní platnost. Podle stanov ICK mohla organizace působit v SSSR pouze se souhlasem oficiálních orgánů Sovětského svazu. Sovětská vláda nejenže souhlas nedala, ale navíc zveřejnila údaje vyvracející tvrzení nacistů. Přesto polská exilová vláda bez rozpaků přijala závěry německých “expertů”.

Zapojení Poláků do nacistického “vyšetřování” donutilo sovětskou vládu přerušit s nimi vztahy. A pak se britský kabinet postavil na stranu Poláků. Vznikly předpoklady pro roztržku mezi Londýnem a Moskvou. Roztržka mezi Washingtonem a Moskvou by nevyhnutelně následovala.

V červnu 1943 se ve španělském Santanderu konala tajná schůzka šéfa Abwehru Canarise s šéfem britské rozvědky MI6 Stuartem Menziesem a šéfem amerického Úřadu strategických služeb Williamem Donovanem. Sešli se, aby upevnili výsledky bernské schůzky. Canaris svým partnerům předložil návrh separátní dohody. Obsahoval následující body: příměří na Západě, odstranění nebo vydání Hitlera, pokračování války se SSSR, vojenská pomoc Berlínu. Jak jsme již napsali, Anglosasové již měli “důvod” k přerušení vztahů s Moskvou.

Dne 27. června 1943 poslal britský premiér Winston Churchill sovětskému premiérovi Josifu Stalinovi tajný dopis. Uváděl v něm, že “spojenci” mají “nové politické motivy”, podle nichž nehodlají plnit spojenecké závazky a budou jednat “ve vlastním zájmu”.

Stalo se tak jen několik dní před bitvou u Kurska. Kdyby Wehrmacht v této bitvě uspěl, vedoucí představitelé Spojených států a Velké Británie by schválili separátmí mír.

Dodejme, že v srpnu 1943 obdržel americký prezident Franklin Roosevelt analytickou zprávu Výboru náčelníků štábů USA, podle níž bylo vítězství SSSR v každém případě nevyhnutelné. Ani otevřená anglosaská podpora by nacistické Německo neuchránila před porážkou. Bylo zřejmé, že sázka na vzájemné vyčerpání Německa a Sovětského svazu selhala. Bylo naléhavě nutné upravit svou strategii postupu. (Zřejmě i proto byl leteckou katastrofou odstraněn předseda polské exilové vlády – Sikorski – pozn.překl.)

A ještě jedna věc. Záměrně jsme se v Rusku nezabývali katyňskou aférou. V roce 2004 zveřejnila Hlavní vojenská prokuratura Ruska svůj závěr, který podporoval nacistická obvinění. Shledala NKVD odpovědnou za střílení Poláků. Odsoudit ze zločinu však může pouze soud. Prokuratura své materiály soudu nepředložila. V důsledku toho nebyl PRÁVNĚ zjištěn viník a případ je považován za nevyřešený, čili jak se říká – otevřený.

https://ren.tv/blog/iurii-gorodnenko/11 ... nglosaksov
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9283
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Historie, kterou nás neučili...

Příspěvek od Skeptik » 06 črc 2023, 20:17

Výše uvedená konstrukce o jakémsi zmaření paktu mezi Třetí Říší, USA a GB proti SSSR je samozřejmě nesmysl.

O tom, že Allan Dules pracoval od roku 1942 do roku 1945 v Bernu a že tam probíhala dílčí jednání s představiteli Třetí říše se samozřejmě vědělo od konce války.
Dávat to do souvislosti s Katyňským masakrem (mimochodem první hromadné hroby zavražděných Poláků byly objeveny již v květnu 1942). V únoru 1943 Třetí říše pouze zahájila mezinárodní vyšetřování ... mimochodem účasten byl i zástupce Protektorátu Böhmen und Mähren.

A to že nějaký takový komplot znemožnila bitva u Kurska je spekulace na kvadrát.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49775
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Historie, kterou nás neučili...

Příspěvek od Alchymista » 08 črc 2023, 01:43

5.-7.7.1770 Bitka u ostrova Chios, bitka u Česmy - rozhodujúca námorná bitka jednej z Rusko-Tureckých vojen (začatej v roku 1768).
Ruské sily - 9 radových lodí, 3 fregaty, 1 bombardovacia loď - spolu 608 diel a okolo 6500 mužov v bitke úplne zničili turecké sily - 16 radových lodí, 6 fregát, 6 šebek (plachtovo-veslové lode), 13 galér – celkom 1430 diel a okolo 15000 mužov.

Výsledok bol pre turkov katastrofa - stratili všetkých 16 radových lodí - 15 zhorelo alebo vybuchlo, a tiež všetkých 6 fregát flotily a okolo 10-11 000 mužov. Rusi stratili jednu radovú loď a 661 mužov, väčšinu - 636 - pri výbuchu radovej lode. Rusi ukoristili jednu tureckú radovú loď a 5 galér.

Bitka sa radí k najslávnejším ruským námorným víťazstvám.

Hektor
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1825
Registrován: 16 úno 2017, 06:53

Re: Historie, kterou nás neučili...

Příspěvek od Hektor » 08 črc 2023, 07:08

Ako sa im to podarilo proti dvojnásobnej presile?

shmel VR
Sponzor fóra
Příspěvky: 744
Registrován: 16 úno 2017, 10:58

Re: Historie, kterou nás neučili...

Příspěvek od shmel VR » 08 črc 2023, 08:06

Na místě kde se podle tradice Kateřina Veliká dozvěděla od posla zprávu o vítězství u Česmy byl postaven tzv. Česmenský kostelík. Růžovobílý skvost rokokového stavitelství .

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49775
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Historie, kterou nás neučili...

Příspěvek od Alchymista » 08 črc 2023, 09:32

Hektor píše:
08 črc 2023, 07:08
Ako sa im to podarilo proti dvojnásobnej presile?
Keby len to... Rusi do Egejského mora priplávali z Baltu - okolo celej Európy.

Prvá fáza bitky - 5.7.1770 (podľa staroruského kalendára 24. júna 1770)
Obrázek V tejto časti bitky stratila každá strana jednu radovú loď - "Sviatoi Evstafij" a "Real Mustafa/Burdž-u-Zafer", obe zhodou okolností vlajkové.

Druhá fáza bitky - od 6.7. do rána 7.7.1770 (podľa staroruského kalendára 25.-26. júna 1770):
Obrázek Bitka/ostreľovanie trvala doslova "deň a noc" a skončila 7.7. okolo ôsmej ráno, pričom po polnoci už rusi skoro nestrieľali, zato horeli a vybuchovali turecké lode... Na úsvite sa rusi ešte pokúsili obsadiť dve ešte nehoriace turecké radové lode - podarilo sa im ukoristiť jednu (a päť veslových galér).

Чесменское сражение https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A7%D0 ... 0%B8%D0%B5
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Chesma
https://cs.wikipedia.org/wiki/Bitva_u_ostrova_Chios (mizerný nepresný popis)
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49775
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Historie, kterou nás neučili...

Příspěvek od Alchymista » 23 črc 2023, 22:11

https://svobodny-svet.cz/akadska-komuni ... ky-pribeh/
Akkadská komunita: Úspěšný anarchokapitalistický příběh
BAWERK.EU

Zatímco anarchokapitalismu je ideologií, byla zde hrst historických precedentů, které potvrzují, že může být tato ideologie v reálním světě dosažitelná. Některými z nejvíce běžnými příkladů jsou starý Západ, středověký Island a Cospaia (Ve skutečnosti je proto-anarchokapitalistických příkladů mnohem více. Pro příklad Neutrální Moresnet, Schirgiswalde, středověké a raně novověké Irsko, středověk v některých evropských zemích, včetně Čech a Moravy atd.). Je zde ještě další nádherný experiment bezstátnosti, který většinou zůstal nepovšimnut až do nedávna: Akádie v Novém Skotsku.

V roce 2020 ekonomové Rosolino Candela a Vincent Geloso publikovali článek, který prozkoumává francouzskou koloniální historii od roku 1650 do roku 1755 ve velkém detailu. Článek čerpají z mnoha let výzkumů nám dává velmi jasný pohled na správu a ekonomiku Akádie. Výzkum doufejme přinese více světla do uskutečnitelnosti bezstátní společnosti.

Historici odhadují, že populace francouzských osídlenců dosáhla okolo 16 tisíc obyvatel. Akáďané byli většinou nábožensky založení (katolíci) a udržovali velmi libertriánské natavení mysli, pokud jde o soukromé vlastnictví a osobní svobody. Mnoho Akáďanů pocházelo z feudálních oblastí, ve kterých nebylo dovoleno vlastnit nemovitost, tak jejich nový život v Severní Americe byl spojen s příležitostmi.
Anarchismus

Geloso a Candela popisují Akádii jako jsoucí v “relativní bezstátnosti” od 50. letech 17. století. Zatímco technicky byli pod vládou Francie, většinou ignorovali Francouzský stát a neplatili přímo anebo nepřímo daně. Francie prováděla sčítání lidu od roku 1671 do roku 1707, který umožňuje stopovat akáďaňský blahobyt, ale jejich zdaňování bylo spojeno s příliš mnoho těžkostmi, než aby proběhlo.
I přes jejich nechuť ke státu, Akáďané udržovali velmi hierarchickou společnost. Rovnostářské přerozdělování a kolektivní vlastnictví nebylo nikde nalezeno. Jisté rodiny vytvořily více bohatství, ale to bylo stěží špatnou věcí. Společenské dělba práce prospívala celé společnosti s velkým množstvím bohatství a hierarchie byla dobře členěná a poctivá.

Akáďané poctivě navštěvovali kostelní bohoslužby a účastnili se svátků. Tyto aktivity byly vitální ve spojování komunity dohromady.
Farní shromáždění byly hlavním substitutem pro stát. Byly prosty donucení a byly dobrovolnou politickou strukturou ustavenou k řešení důležitých záležitostí pomocí kolektivního rozhodování. Hlavy rodin a delegáti jmenovaní lidmi tvořili shromáždění. Tvoření rozhodování bylo obvykle nerozdělující a dosti jednomyslné a typicky mělo poměrně vysokou míru účasti. Řešení konfliktu bylo rychlé a spravedlivé a takové, že by ho mohl jakýkoliv fanoušek Rothbarda nebo Hoppeho shledat jako dosti přitažlivým.

Vedle Akáďanů zde žili domorodí Mikmakové v počtu okolo 3 250. Mikmakové byli polonomády a prosluli velmi volnou politickou strukturou, která by mohla býti klasifikována jako bezstátní. Jednou z nejdůležitějších věcí v kultuře Mikmaků byl důraz na rodinu a příbuzentví. Pomocí těchto rodinných struktur byli Mikmakové schopni vybudovat silné komunity bez potřeby státu, podobně jako Akáďané. Akáďané a Mikmakové vytvořili velmi úzké vztahy, které byly posíleny jejich odporem k utlačovatelskému státu. Historik David Jones napsal, že Akáďané: “žili většinou osvobozeni od trvalé hrozby bezprostředně hrozícího útoku domorodců nebo povstání, což byl luxus, který si užívalo málo jiných osadníků hraničářů na kontinentě.”

Vztahy mezi těmito dvěma skupinami byly prokazatelně jedny z nejmírovějších v Severní Americe, daleko více mírovější, než vztahy mezi bledými tvářemi a Indiány v sousedním Québecu. Tyto skupiny se často zaobírali vzájemným obchodem a navzájem vstupovaly do manželství. Akáďané sdíleli svoji katolickou víru, která byla nahlížena jako kompatibilní s tradiční vírou Mikmaků.

V roce 1713 převzala kontrolu nad oblastí Britská koruna; pokračovala ve francouzském přístupu relativně dát ruce pryč. Britové požadovali, aby Akáďané složili přísahu věrnosti, ale ti odmítli přísahat bez úlev v podobě toho, že by nemuseli pozdvihnout zbraně proti Francouzům a Mikmakům, podpory práv na soukromé vlastnictví a podpory náboženské svobody. Britský armádní důstojník Paul Mascarene řekl o Akáďanech v roce 1720: “Všechny příkazy jim poslané, pokud neodpovídají jejich nátuře, jsou vysmívány a znevažovány a sami se staví na odpor, že by měli poslouchat nějakou vládu.”

Kapitalismus
Jednou z nejpůsobivějších věcí o Akádii bylo její neuvěřitelné bohatství. Systém volného trhu a otevřený obchod s Mikmaky učinil Akádii bohatší než i Francii (na osobu) a kvalita života zde byla mnohem lepší. Zatímco zde byla nějaká nerovnost, mnoho sedláků vlastnilo svoji půdu a bylo schopno vést sami pro sebe pohodlný život. Historik Gregory Kennedy popisoval Akáďany jako: “velmi tržně orientované, organizující svoje farmaření tak, aby nejlépe odpovídalo dostupným obchodním příležitostem.”
Akáďanští farmáři a lovci produkovali velký přebytek zásob, a tyto byly směňovány za suroviny, které nebyly lokálně dostupné, jako kovy, zboží z manufaktur a spotřební statky. Kožešiny a ryby byly vrcholnými vývozními položkami a byly ve Francii velmi vyhledávány.

Vyhnání
Naneštěstí, v srpnu 1755 mír a prosperita Akáďanů skončila, když byly etnicky vyčištěni Britským státem na rozkaz brigádního generála Charlese Lawrence, což vyústilo ve smrt 55 % populace. Britové to udělali z mnoha důvodů, jako bylo pohrdání akáďanskými nekonvenčními metodami a životním stylem, žárlivostí na jejich úspěch a bohatství a zášť na jejich vztahy k domorodcům. Nicméně, ne všichni Britové cítili, že tato akce byla nutná. Murray N. Rothbard naspal v druhém svazku svého díly “Conceived in Liberty: “Krátce poté, co vyhnání začalo, obdržel Lawrence králův příkaz k tomu, aby Akáďany neobtěžoval. Uvažujíce jako typický byrokrat, Lawrence odůvodnil svoje neuposlechnutí králova příkazu: pokud započat, i kdyby šlo o omyl, proces vyhnání nemůže být zvrácen!”

Pokud by vyhnání nebylo provedeno, je velmi pravděpodobné, že Akádie by pokračovala ve svém rozkvětu a její model správy a ekonomiky by se stal známým v Severní Americe široko daleko.
https://sk.wikipedia.org/wiki/Nov%C3%A9 ... provincia)
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11981
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Historie, kterou nás neučili...

Příspěvek od kenavf » 23 črc 2023, 22:24

▲No, akosi sa mi nepodarilo zistiť v čom mal byť ten Akkadský systém riadenia ekonomiky tak zázračný aby poskytoval také výhody.

P.S. Asi to bolo len v tom že nemuseli živiť(neplatili dane) štátnu správu, armádu, políciu, školstvo, církev, ..
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49775
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Historie, kterou nás neučili...

Příspěvek od Alchymista » 23 črc 2023, 22:28

Nemali armádu, vlastné vojsko, tak ich britské vojsko vyžralo a vyvraždilo.
Čiže potvrdenie starého známeho "kto nechce živiť svoje vojsko, bude živiť vojsko cudzie" (ak to vôbec prežije...)
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Algy
Redaktor
Příspěvky: 101
Registrován: 26 úno 2017, 21:12

Re: Historie, kterou nás neučili...

Příspěvek od Algy » 23 črc 2023, 23:12

Hektor píše:
08 črc 2023, 07:08
Ako sa im to podarilo proti dvojnásobnej presile?
Turecké lode stáli v poloblúku v dvoch radoch za sebou, pričom prvá a posledná loď sa takmer opierali o breh zálivu. S prevahou delostrelectva takmer neohroziteľná pozícia navyše Turci mali na oboch brehu zálivu delostrelecké batérie. Česmiansky záliv mal pri vstupe šírku asi len 750 metrov. Namiesto toho aby Rusi vplávali do zálivu pred turecké hlavne s celou eskadrou vplávalo tam len sedem lodí ktoré streľbou zamestnali Turkov, zatiaľ čo spoza nich vyrazila proti Turkom štvorica zápalných lodí (branderov). Dva dokázali Turci potopiť ale zvyšná dvojica dosiahla cieľ a zapálila Turecké lode. Celú noc letele do vzduchu jedna loď za druhou a ráno mohli Rusi zajať už len jednu radovú loď a 5 galér. Ostatné zhoreli.

Odpovědět