danny1691 píše: ↑22 led 2019, 13:02
Murmansk. Tu-22M3 havaroval ...
Осужденные за катастрофу бомбардировщика офицеры выплатят 4,5 млн рублей
Dôstojníci odsúdení za haváriu bombardéra majú zaplatiť 4,5 milióna rubľov
Vojenský súd v Murmansku odsúdil bývalého veliteľa 40. pluku diaľkového letectva Vladimira Alesenko (Владимира Алесенко) a bývalého vedúceho letov vojenskej jednotky Vladimira Stepanova (Владимира Степанова) na podmienečné tresty. Podľa zistení súdu v 01/2019 dovolili nadzvukovému bombardéru Tu-22M3 (Ту-22М3) pristáť v ťažkých poveternostných podmienkach, čo viedlo k havárii a smrti 3 pilotov. Za zhorené lietadlo a raketu Ch-22 (Х-22), ktoré sa pri nehode zničila, majú dôchodcovia zaplatiť aj 4,5 milióna rubľov, k vyrovnaniu však zatiaľ nedošlo. Plukovník a major s rozsudkom nesúhlasili a odvolajú sa proti nemu na vojenský súd Severnej flotily...
Zo súdneho spisu = za
lietadlo Tu-22M3 (Ту-22М3) z roku 1986 škoda 85 miliónov rubľov + za
raketu Ch-22 (Х-22) škoda 12 miliónov rubľov, sudca nakoniec rozhodol, že odsúdeným postačí náhrada škody vo výške 2,5 milióna + 2 milióny rubľov.
Zo spisu: Udalosť z 22.01.2019 popoludní, posádka Tu-22M3 po vykonaní cvičného letu sa vrátila na leteckú základňu 40. pluku "Oleňja" (Оленья), ktorá sa nachádza na polostrove Kola. Pristátie bombardéra sa ukázalo ako pomerne drsné. Stroj dosadol niekoľko desiatok metrov
pred začiatkom pristávacej dráhy, pričom kolesá podvozku s preťažením narazili na vozovku dráhy. Náraz odrazil bombardér do vzduchu a ďalšie dosadnutie bolo preň osudné: nos stroja sa spolu s pilotnou kabínou odtrhol a palivo, ktoré sa vylialo z nádrží, zabezpečilo na mieste nehody silný požiar. Obeťami nehody boli vojenskí piloti 2. triedy Aleksej Gurjev (Алексей Гурьев) a Konstantin Mazunin (Константин Мазунин), ako aj navigátor-operátor 3. triedy Viktor Grejf (Виктор Грейф). Podplukovník Maksim Rylkov (Максим Рылков), starší navigátor leteckého pluku, ktorý kontroloval posádku počas letu, utrpel ťažké zranenia a popáleniny. Lietadlo a protilodná raketa zhoreli. Názory odborníkov na príčiny tragédie sa zásadne rozchádzajú...
Obhajoba je presvedčená, že napriek nedostatku skúseností piloti s bombardérom dokonale pristáli. Nebezpečné preťaženie spôsobila chyba, ktorej sa nedopustili piloti, ale stavitelia vzletovej a pristávacej dráhy v Oleniji. Už počas súdneho procesu sa zistilo, že sklon jej "konca" bol takmer 2-násobný oproti maximálnemu povolenému. Bombardér tak pristál akoby do svahu hory. Pre letecké nehody netypické zničenie stroja obhajoba vysvetlila len nekvalitnou opravou Tu-22M3. Podľa právnikov obhajoby expertízy ukázali, že skrutkové spoje nosníka oddeľujúceho kabínu pilota od hlavnej časti trupu boli skorodované alebo úplne chýbali, ale zástupcovia leteckého opravárenského závodu, kde bol bombardér servisovaný, sa obmedzili na "vizuálnu kontrolu" problematického miesta.
Podľa obhajoby príčinou smrti 2 pilotov a navigátora posádky boli ťažké zranenia hlavy, ktoré piloti utrpeli napriek tomu, že všetci mali na hlavách ochranné prilby. Navigátor pluku sa takýmto zraneniam vyhol, a to podľa právnikov svedčí o tom, že v čase nehody mal zo všetkých osôb v kabíne lietadla bezpečnostný pás zapnutý len starší dôstojník.
Napokon, podľa verzie obhajoby zostala otvorená aj finančná otázka. Obhajcovia tvrdia, že bezprostredne po havárii sa o náhrade spôsobenej škody vôbec nehovorilo. Faktom je, že druhá finančno-ekonomická služba Severnej flotily odhadla zostatkovú hodnotu bombardéra, ktorý bol v čase katastrofy v prevádzke viac ako 32 rokov, na 0 rubľov. Raketa, po zohľadnení jej amortizácie, bola tiež označená za bezcennú. V priebehu vyšetrovania sa podľa obhajoby názor Severnej flotily zmenil a jej druhá služba v rámci expertízy zvýšila hodnotu škody na 97 miliónov rubľov.
Zdroj
https://www.kommersant.ru/doc/6136938 z 03.08.2023 + oveľa viac info
Klon
https://vk.com/wall-104764077_483126 + video
+ komentár FB
https://vk.com/wall-182816816_86740