Pohonné jednotky/motory

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10866
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od skflanker_ » 22 srp 2023, 18:08

Rozdelenie motorov (prúdové, náporové, raketové ...) napríklad:
http://www.leteckemotory.cz/teorie/typy ... ch-motoru/
1. prúdový, napríklad:
Obrázek
2. prúdový, napríklad:
Obrázek
3. prúdový / Viac prúdový, napríklad:
Obrázek

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9234
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od Skeptik » 22 srp 2023, 20:13

To rozdělení v "Letecké motory" už není úplně aktuální.
Pokud to vezmeme zjednodušeně, tak:

1) jednoproudový motor (turbojet) ... je motor u kterého veškerý nasátý vzduch prochází spalovací komorou.

2) dvouproudový motor (turbofan) ... je motor, u kterého jde menší (nízký obtokový poměr) nebo větší (vysoký obtokový poměr) část nasátého vzduchu prochází mimo spalovací komoru.

3) dvouproudový motor s proměnným cyklem (variable cycle turbofan) ... je motor, který umožňuje měnit obtokový poměr v závislosti na rychlosti a výšce letu, tedy měnit procentuální množství nasátého vzduchu, který prochází spalovací komorou. Až, čistě teoreticky, se z turbofanu stane turbojet.
Přičemž platí že čím je větší rychlost a výška letu, tím výhodnější je menší obtokový poměr ... a vice versa.
Sem patří YF120; AL-41F; F136 a Izdelie 30.

4) trojproudový motor s proměnným cyklem (three-stream adaptive cycle engine) ... je vlastně dvouproudový motor s proměnným cyklem, který má kolem sebe ještě třetí proud, přičemž tento 3-tí proud se v jednotlivých fázích letu buď otevírá nebo zavírá. Přiznám se, že přínos tohoto třetího proudu jsem zatím zcela nepochopil. Ano, v určitých režimech může pomáhat při chlazení horkého jádra motorů, ale to mi přijde málo.
Do této skupiny patří právě vyvíjené motory XA100 a XA101.

Pozn. NK-32 z Tu-160 je normální dvouproudový motor s nízkým obtokovým poměrem.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11946
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od kenavf » 22 srp 2023, 20:31

Ak by Vám to k niečomu pomohlo-trojprúdový motor
https://patents.google.com/patent/SK8975Y1/sk
https://patentscope.wipo.int/search/pt/ ... CH-67806-1
obrázok_2023-08-22_203114991.png
obrázok_2023-08-22_203114991.png (37.19 KiB) Zobrazeno 5851 x
P.S.
Možno priamym zmiešaním studeneho vzduchu od kompresora v Lavalovej tryske priamo s horúcimi plynmi sa získa dodatočný ťah(väčší objem vzduchu ako pri samostatnom oddelenom prúdení :?: )
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9234
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od Skeptik » 22 srp 2023, 20:42

⬆️ To je zcela něco jiného, jiný princip ... a přiznám se, že ten patent vypadá tak trochu jako nesmysl.

Ale neviděl jsem výpočty, a už vůbec ne zástěry, jak takový motor běží.
To neznamená, že se nemůže vyskytnout něco nového, ale toto ... :sad:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
vojvoda
Výkonný redaktor
Příspěvky: 679
Registrován: 02 dub 2020, 15:37

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od vojvoda » 22 srp 2023, 20:48

Skeptik píše:
22 srp 2023, 20:13
Pozn. NK-32 z Tu-160 je normální dvouproudový motor s nízkým obtokovým poměrem.
Opravil som sa na konci svojho príspevku. Trojhriadeľovú koncepciu som si spojil s tromi prúdmi, môj omyl
срочно расстрелять

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9234
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od Skeptik » 22 srp 2023, 20:53

Aha, sorry. Nevšiml jsem si.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11946
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od kenavf » 22 srp 2023, 20:56

Skeptik píše:
22 srp 2023, 20:42
⬆️ To je zcela něco jiného, jiný princip ... a přiznám se, že ten patent vypadá tak trochu jako nesmysl.

Ale neviděl jsem výpočty, a už vůbec ne zástěry, jak takový motor běží.
To neznamená, že se nemůže vyskytnout něco nového, ale toto ... :sad:
Možno je to opreté o tento paradox uvedený v tom jednom odkaze.
4. Prúdový motor 1 má pripojenú vzadu škrtiacu dýzu 3, ktorá výrazne zväčší rýchlosť spalín 5. Tieto pri prietoku cez dýzu prstenca 2 vyvolajú v nej a v jej blízkom okolí podtlak. Tento jav (známy ako aerodynamický paradox) spôsobuje masívnejší výtok plynov za dýzou prstenca 2. V obtokovom prstenci 2 dochádza k mieseniu sa častíc spalín 5 s časticami zadného obtokového vzduchu 7 obtokového prstenca 2. Tieto častice vzduchu 7 sú strhávané časticami spalín 5, čím dochádza k ich rýchlejšiemu pohybu. Značná časť dovtedy nevyužitej kinetickej energie spalín 5 je prenášaná do zadného obtokového vzduchu 6 v obtokovom prstenci 2. V dôsledku toho, z takejto sústavy vyteká väčšie množstvo plynov, a týmje zväčšená hybnosť a ťah celého trojprúdového prúdového motora
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9234
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od Skeptik » 22 srp 2023, 21:09

Jo, já tomu principu rozumím.

Navíc v tom zadním prstenci bude vznikat náporové stlačení (komprese), a protože výstupní tryska bude "žhavá", tak i k následnému ohřevu stlačeného vzduchu, který expanduje a tím se i urychlí ... princip náporového motorů s horkým jádrem ( zdrojem tepla nemusí to být jen spalovací komora).
Ale nechce se mi moc věřit, že by to přineslo nějaké smysluplné zvýšení tahu.

A to, že dosud nikdo takový motor nepostavil mi tak trochu dává za pravdu.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
vojvoda
Výkonný redaktor
Příspěvky: 679
Registrován: 02 dub 2020, 15:37

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od vojvoda » 22 srp 2023, 21:32

Viactupňové turbíny motorov s takto veľkým obtokovým pomerom teplo dobre spracujú a prmenia na mechanickú prácu pohonu veľkého dúchadla. U takýchto motorov je ťah vytvorený horúcim prúdom druhoradý, primárny pohon zabezpečuje dúchadlo či vrtuľa
срочно расстрелять

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9234
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od Skeptik » 22 srp 2023, 23:03

Ano, to je pravda. Ale ...

Platí to pouze u motorů s velkým obtokovým poměrem pro "pomalá" dopravní letadla.
Tyto turbofany používají horkou část motoru de-facto jen k pohonu dmychadla, které vyvozuje az 80% tahu (u turbopropů dává vrtule až 90%, dtto propfany).
Jenže tyto motory se hodí pro letadla, která létají nějakých 0,8 Machů. Pro rychlejší letadla musí být obtokový poměr nižší. I tak je pro ty nejlepší turbofany limitní rychlost (bez přídavného spalování) nějakých 1,4 až 1,5 Machu.

Pokud mají letadla s dvouproudovým motorem létat bez přídavného spalování rychleji (supercruise), a současně mít slušné výkony při subsonických a transonických rychlostech, jsou motory s variabilním obtokem logickým směrem vývoje ... než přijde nějaký principiálně nový pohon.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10866
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od skflanker_ » 26 zář 2023, 21:27

Agregáty motora PD-8 vydržali testy "ohňom"
Riadiaci systém motora PD-8 (ПД-8) bol testovaný v skutočne extrémnych podmienkach. Špecialisti preverili, či jednotky SAU-8 (САУ-8) môžu fungovať v podmienkach požiaru v motorovej gondole. Výsledkom bolo, že výrobok permského podniku ODK (Объединенной двигателестроительной корпорации) zostal funkčný aj pri teplote 1100°C. Mimochodom, to je teplota rozpálenej lávy! Testy ukázali, že agregáty majú veľkú bezpečnostnú rezervu. Automatický riadiaci systém vyvinutý spoločnosťou ODK-STAR (ОДК-СТАР) je najdôležitejším uzlom motora, ktorý riadi činnosť pohonného systému vrátane parametrov ťahu a spotreby paliva. SAU-8 (САУ-8) je kompletne zostavený z ruských komponentov a bol vyvinutý od základov za rekordný čas iba 1,5 roka.
20230926.jpg
Zdroj https://vk.com/wall-52845383_9860 z 26.09.2023
Originál https://vk.com/wall-2542466_15333 z 26.09.2023:
системы автоматического управления (САУ) двигателем ПД-8 = САУ-8 (automatický systém riadenia motora)
Požiarne/teplotné skúšky preukázali, že hlavné jednotky systému - AMD-8 (jednotka mechanizácie motora = АМД-8 (агрегат механизации двигателя)), DT-8 (jednotka dávkovania paliva = ДТ-8 (дозатор топлива)), BN-8 (jednotka čerpadla = БН-8 (блок насоса)), ako aj KPT-8 (obtokový ventil paliva = КПТ-8 (клапан перепуска топлива)) - sú schopné zachovať svoju prevádzkyschopnosť pri teplote 1100°C. "Po prvýkrát prešli všetky hydromechanické jednotky SAU-8 simulovaným požiarom v gondole. Tieto testy sú ďalším dôležitým krokom k certifikácii nového ruského motora PD-8 pre lietadlo SJ-100," spresnil Sergej Ostapenko (Сергей Остапенко), hlavný konštruktér spoločnosti ODK-STAR. Tím ODK-STAR vytvoril agregát SAU-8 v najkratšom možnom čase, len za 1 rok. V 06/2023 boli ukončené vývojové práce a teraz sa dokončujú predbežné a kvalifikačné skúšky agregátov vrátane klimatických, mechanických a iných vonkajších vplyvov. Po letovom programe kvalifikačných skúšok prejdú permské agregáty zo stavu testovacích do stavu v sériovej výrobe.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10866
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od skflanker_ » 16 říj 2023, 20:13

Первые испытания «сердца» ПД-35 превзошли ожидания
Prvé testy "srdca" PD-35 predčili očakávania

Prvé testy kompresora (газогенератора) leteckého motora PD-35 (ПД-35) pre diaľkové lietadlá prekonali očakávania. Letecký motor, ktorý vyvíja ODK korporácie Rostech, bude skutočným gigantom - takéto letecké motory naša krajina ešte nikdy nemala. Jeho priemer ventilátora je 3,1 metra a ťah 35 ton. Počas testov sa simulovala činnosť motora plnej veľkosti. Na tento účel špecialisti CIAM (ЦИАМ) vytvorili unikátne zariadenie a softvér na skúšobnej stolici. Získané parametre sú v dobrej zhode s konštrukčnými údajmi. Vývojárom motora poskytli cenné informácie a rozsiahle skúsenosti, ktoré sa využijú v priebehu ďalších prác.
20231016.jpg
Video https://vk.com/video-52845383_456239723 / https://vk.com/video-47275428_456241617 dĺžka 1:22 min.
Zdroj ODK https://vk.com/wall-52845383_9980 a Rostech https://vk.com/wall-47275428_280065 z 16.10.2023

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49454
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od Alchymista » 16 říj 2023, 20:37

Prvé testy kompresora (газогенератора) leteckého motora...
To nie je celkom korektný preklad - газогенератор by mal byť správnejšie preložený ako turbokompresor, aj keď ani to nie celkom presné.
V doslovnom význame znamená "gazogenerátor" "generátor (horúceho) plynu", teda kompresor a spalovacia komora, bez turbíny - tá môže byť nahradená napríklad elektromotorom.

Historická odbočka: jedna z variant japonských sebevražedných lietadiel Oka mala (mala mať) motorkompresorovú pohonnú jednotku, v ktorej kompresor reaktívneho motora poháňal piestový motor.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9234
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od Skeptik » 16 říj 2023, 20:55

Z hlediska konstrukce dvouproudového tryskového motorů je газогенератор tzv. "horká část motoru" skládající se z nízkotlakého a vysokotlakého kompresoru, spalovací komory, vysokotlaké a nízkotlaké turbíny.
Tedy vše co ten proudový motor "roztáčí".
Nepočítá se do toho vstupní ústrojí, ventilátor (fan) a výstupní tryska (trysky, u dvouproudových motorů s celkovým obtokem).
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10866
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od skflanker_ » 16 říj 2023, 21:02

Tmavomodrá (podklad motor PD-14):
PD-14.jpg

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49454
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od Alchymista » 16 říj 2023, 21:03

Skeptik - IMHO nie. Horúca časť motora s kompresorom býva skôr označovaní ako газотурбинный agregát.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5748
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od nine_mike » 17 říj 2023, 20:26

Každopádne, ako dlho to môže trvať od tohto bodu do skompletovania celého motora PD-35? Tie motory nutne potrebujú, ak chcú náhradu za An-124.
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10866
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od skflanker_ » 17 říj 2023, 20:37

Už sú v sklze - pôvodný plán bol 2027-2028 (viď) a celé sa to posúva o 2-3 roky, takže 2030+ (viď)

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5748
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od nine_mike » 17 říj 2023, 21:12

To je škoda, dúfal som, že to bude skôr, keď ten "plynogenerátor" je vlastne jadro motora + technologicky je celý motor asi odvodený od PD-14 s ktorým už tú cestu prešli.
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10866
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od skflanker_ » 17 říj 2023, 21:25

Vývoj motora je na roky a zdroje sú obmedzené, v článku TASS uviedli priority = ПД-14, ПД-8, ПС-90А a až potom ПД-35. Uvidíme či sa im podarí splniť plán ohľadom ПД-8 = na tento motor tiež majú veľa čakateľov

Odpovědět