
Škoda EJ200 len na jedno, sporne úspešné lietadlo. Konštrukčne pokrokový ako motory 5. generácie (nebrať v úvahu premenlivý obtokový pomer ako jedno z kritérii)
AL-31F s TVC funguje taktoRD-133
Existují čtyři základní přístupy při projektování trysky s řízeným vektorem tahu (TVC - Thrust Vector Controlled). Nejstarším mechanismem jsou masivní a těžké deflektory (letoun X-31), zdánlivě jednoduchým, ale ne příliš vhodným řešením mohou být ploché trysky (letoun F-15/SMTD, F-22). Velká pozornost byla věnována technologii pohybu celé trysky (motor AL-31FP), ale nejvhodnějším řešením je pohyb jen nadzvukové části trysky a právě tímto směrem se kancelář Klimov vydala.
V případě AL-31FP se celá tryska otáčí na kulovém kloubu a je dlouhá přibližně jeden metr - tím je větší i moment síly, potřebný k vychýlení. U RD-133 se vychylují jen podstatně kratší desky zadní, divergentní (nadzvukové) části trysky. Společně s nižším výkonem motoru je nutné vynaložit značně menší sílu než v případě motorů AL-31FP. Kompletní RD-133 s malou a konstrukčně jednoduchou tryskou KLIVT váží 1145 kg, což je o 90 kg více než RD-33.
http://www.leteckemotory.cz/motory/rd-33/index.php