Obecné zajímavosti z letectví
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9234
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Obecné zajímavosti z letectví
To by asi šla, pokud by se podařilo vyřešit všechny technologické problémy. Ale i tak by jednotková cena letadla přesahovala 200 mil USD (v cenách roku 2012).
Pořád tady zůstávala extrémní nespolehlivost a vysoké provozní náklady F-22. Podotýkám, že v té době si nikdo nepřipouštěl, že vyvíjený F-35 bude čelit stejným problémům.
Mimochodem, když byl projekt F-22 ukončen (2012), tak už bylo všem jasné, že Čína je nastupující velmoc, a že ke střetu USA a Číny v budoucnu musí dojít.
Navíc, F-22 byl ukončen v době, kdy už se vědělo, že Rusko i Čína vyvíjí obdobné letouny - Su-57 a J-20 - kterým bude USAF jednou čelit.
F-35, resp. JSF, vznikal jako levnější náhrada ... méně výkonná jako stíhač, ale univerzálnější coby bojový letoun ... ostatně proto verze A, B a C.
To, že se z toho postupem času stal "nejdražší zbrojní program v historii západu" je pak pouze dokladem známého bonmotu: "Mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako obvykle."
Pořád tady zůstávala extrémní nespolehlivost a vysoké provozní náklady F-22. Podotýkám, že v té době si nikdo nepřipouštěl, že vyvíjený F-35 bude čelit stejným problémům.
Mimochodem, když byl projekt F-22 ukončen (2012), tak už bylo všem jasné, že Čína je nastupující velmoc, a že ke střetu USA a Číny v budoucnu musí dojít.
Navíc, F-22 byl ukončen v době, kdy už se vědělo, že Rusko i Čína vyvíjí obdobné letouny - Su-57 a J-20 - kterým bude USAF jednou čelit.
F-35, resp. JSF, vznikal jako levnější náhrada ... méně výkonná jako stíhač, ale univerzálnější coby bojový letoun ... ostatně proto verze A, B a C.
To, že se z toho postupem času stal "nejdražší zbrojní program v historii západu" je pak pouze dokladem známého bonmotu: "Mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako obvykle."
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
- Grif
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 4816
- Registrován: 07 úno 2017, 13:04
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Opět upozorňuji,že jedno z prvních rozhodnutí prezidenta Trumpa po nástupu do funkce,bylo okončení projektu F-35.Jenže to by překazilo kšefty zbrojařů,kteří věděli že vazalové USA si ten předražený šmejd musí koupit.
Všechno se dá vysvětlit.Bohužel ne všem.
-
- Výkonný redaktor
- Příspěvky: 798
- Registrován: 21 čer 2019, 14:16
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Je plno statu,kteri vyvoj financovali hlavne mam na mysli ty Evropske partnerske.
Ti taktez dnes vyrabeji komponenty a cena se tvori i jejich cenami za vyrobu a tim se umazuji naklady ktere poskytli .Pro tyto je nakoupit F35 vyhodne a pro tyto je pokracovani ve vyrobe taktez vyhodne.
Novy USA prezident nic nezrusi neni to jen jeho zalezitost,protoze prsty v mandlu ma vicero subjektu. .
Treba US namornictvo zustane na dlazbe ?Pro ne zadny projekt neexistuje.
USA letectvo nemuze ocesat drive nez prijde NGAD,ale ten je nahradou Martin/Boeing F-22 Raptoru ne F35 . A jeho cena bude tak 150-180 milionku Dolaru minimalne . Optimisticky.
Ti taktez dnes vyrabeji komponenty a cena se tvori i jejich cenami za vyrobu a tim se umazuji naklady ktere poskytli .Pro tyto je nakoupit F35 vyhodne a pro tyto je pokracovani ve vyrobe taktez vyhodne.
Novy USA prezident nic nezrusi neni to jen jeho zalezitost,protoze prsty v mandlu ma vicero subjektu. .
Treba US namornictvo zustane na dlazbe ?Pro ne zadny projekt neexistuje.
USA letectvo nemuze ocesat drive nez prijde NGAD,ale ten je nahradou Martin/Boeing F-22 Raptoru ne F35 . A jeho cena bude tak 150-180 milionku Dolaru minimalne . Optimisticky.

- palo satko
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8196
- Registrován: 16 úno 2017, 07:51
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Už davno rozhodli, že budu mat jedno univerzalne lietadlo. Z toho nieto navratu. Podobne je to aj v Rusku. Existuje jedina platforma Su-27 a okolo nej sa točia rôzne typy od lietadla pre LL až po bombarder.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9234
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Jenže to rozhodl v situaci, kdy už nebylo cesty zpět. Ne, pokud si USA chtějí zachovat alespoň část svého impéria.
Letectvo všech složek ozbrojených sil USA, a že jich má, je totiž přestárlé a začíná zaostávat. Zahájit v této situaci vývoj zcela nového letounu by znamenalo postupnou degradaci jejich leteckých sil ... na kterých je dominance USA postavena ... by znamenalo rychlý kolaps schopnosti projekce síly po celém světě.
Osobně se domnívám, že to Trump ani nemyslel vážně ... že to byla jen hrozba, vytvoření tlaku, na výrobce.
Letectvo všech složek ozbrojených sil USA, a že jich má, je totiž přestárlé a začíná zaostávat. Zahájit v této situaci vývoj zcela nového letounu by znamenalo postupnou degradaci jejich leteckých sil ... na kterých je dominance USA postavena ... by znamenalo rychlý kolaps schopnosti projekce síly po celém světě.
Osobně se domnívám, že to Trump ani nemyslel vážně ... že to byla jen hrozba, vytvoření tlaku, na výrobce.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9234
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Jenže Rusko mělo vždy "zálohu" v podobě MiGu-29, a hlavně, nepřerušilo vývoj Su-27 / MiG-29 kvůli vývoji Su-57.palo satko píše: ↑26 lis 2023, 10:30Už davno rozhodli, že budu mat jedno univerzalne lietadlo. Z toho nieto navratu. Podobne je to aj v Rusku. Existuje jedina platforma Su-27 a okolo nej sa točia rôzne typy od lietadla pre LL až po bombarder.
Tedy mnohem konzervativnější a rozumnější přístup.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
- palo satko
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8196
- Registrován: 16 úno 2017, 07:51
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Rusko je zo svojim Su-57 niekde v časoch testov F-22. Su-57 nie je ani nahodou F-35 ale len trochu univerzalnejšia F-22.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)
- vojvoda
- Výkonný redaktor
- Příspěvky: 679
- Registrován: 02 dub 2020, 15:37
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Tak už len podľa vybavienia sú schopnosti Su-57 značne ďalej než u F-22, zrovnateľné práve s F-35 aj keď majú iné primárne zameranie
срочно расстрелять
-
- Redaktor
- Příspěvky: 383
- Registrován: 15 črc 2023, 08:48
Re: Obecné zajímavosti z letectví
F-22 je operační a tedy je dál než Su 57, který operační není..až bude Su 57 v počtu aspoň F-22 ,tedy cca 185 ks a bude plně operační, až pak je dobrý se bavit jak na tom vlastně je. Pokud budou dobré zdroje, rozuměj bez propagandy, což bude problém protože je to nový letoun.
To je ale pouze stroj, pojďme se podívat na to nejdůležitější a to jsou piloti a kolik hodin tráví ve vzduchu, a tam je to pro SSSR/Ru.. slabší. Do roku 201
měli v průměru cca 60 hodin ročně, což byla bída. V devadesátých letech kdy ruská propaganda byla v ČR na vrcholu, tak létali cca 30 hodin ročně..Kolik hodin vlastně létají posledních třeba 10 let ? Dostali se na úroveň v US ? Kde letové hodiny spíše klesají ?
To je ale pouze stroj, pojďme se podívat na to nejdůležitější a to jsou piloti a kolik hodin tráví ve vzduchu, a tam je to pro SSSR/Ru.. slabší. Do roku 201
měli v průměru cca 60 hodin ročně, což byla bída. V devadesátých letech kdy ruská propaganda byla v ČR na vrcholu, tak létali cca 30 hodin ročně..Kolik hodin vlastně létají posledních třeba 10 let ? Dostali se na úroveň v US ? Kde letové hodiny spíše klesají ?
-
- Senior redaktor
- Příspěvky: 3677
- Registrován: 22 úno 2017, 16:50
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Počet hodín je jedna vec, kvalita výcviku druhá.
-
- Redaktor
- Příspěvky: 383
- Registrován: 15 črc 2023, 08:48
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Oboji je důležité, Pokud pilot létá 150 hodin kvalitního výcviku a 50 hodin je to obrovskej rozdíl a technika ho nenahradí.
-
- Senior redaktor
- Příspěvky: 3677
- Registrován: 22 úno 2017, 16:50
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Výcvik pilota je drahá vec a "onania" nad nalietanými hodinami je síce pekná, ale v praxi kontraproduktívna. 150 hodín kvalitného výcviku je čo ? Je preukázané, že 100 hodín lietania v "Arizóne" sa kvalitatívne nevyrovná 10 hodinám v Brdech.
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49454
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Obecné zajímavosti z letectví
To je bohužiaľ fakt. Hodiny samotné nestačia, a z letov nad placatým nikde nič pod plechovým nebom sa dá počítať tak štart a pristátie - to medzi nimi je len zdržovanie.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11946
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Takže u F-35 kde sa plánuje vysoké desiatky odlietaných hodín nahradiť hodinami v tranažéri(pretože letová hodina F-35 je veľmi drahá), sú US piloti odsúdení k tomu že budú nevytrénovaní a nekvalitní?
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
- palo satko
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8196
- Registrován: 16 úno 2017, 07:51
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Budu kvalitne vytrenovani na trenažer.
Môj starši syn ma skusenosti s trenažerom na Playstation 5 a hru Forza. Mato Homola slovensky pretekar v cestnych vopzoch si robil promo po slovenskych nakupnych centrach. Doviezol svoj trenažer urobeny na auto v ktorom pretekal a kto chcel si mohol zajazdit. 3 kola trenink a štvrte na ostro merane. syn bol nahodou s deckami v Košiciach a skusil to. Zajazdlil tam najlepšie kolo. Homola mu povedal, že ked to skonči a bude medzi prvymi, tak ho zavola a v Bratislave mu da cenu. Syn bol najlepši zo všetkych čo to na Slovensku skusili. Dokonca rychlejši ako Homola.
Lenže zobral si moje BMW a kedže to ma sport režim a da sa prepnut na manualne radenie prevodovky tak sa išiel v snehu vyblaznit. Trikrat dostal hodiny.
takže ano je majstrom na trenažery ale v realite už tak dobry nie je.

Môj starši syn ma skusenosti s trenažerom na Playstation 5 a hru Forza. Mato Homola slovensky pretekar v cestnych vopzoch si robil promo po slovenskych nakupnych centrach. Doviezol svoj trenažer urobeny na auto v ktorom pretekal a kto chcel si mohol zajazdit. 3 kola trenink a štvrte na ostro merane. syn bol nahodou s deckami v Košiciach a skusil to. Zajazdlil tam najlepšie kolo. Homola mu povedal, že ked to skonči a bude medzi prvymi, tak ho zavola a v Bratislave mu da cenu. Syn bol najlepši zo všetkych čo to na Slovensku skusili. Dokonca rychlejši ako Homola.
Lenže zobral si moje BMW a kedže to ma sport režim a da sa prepnut na manualne radenie prevodovky tak sa išiel v snehu vyblaznit. Trikrat dostal hodiny.

takže ano je majstrom na trenažery ale v realite už tak dobry nie je.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)
-
- Redaktor
- Příspěvky: 383
- Registrován: 15 črc 2023, 08:48
Re: Obecné zajímavosti z letectví
150 hodin ve vzdušném boji je více než 10 , to je fakt. Čáslav nikdy neříkala že tamních 10 hodin je více než arizonských 100
. Je to celé jinak. Piloti Gripenu létali, protože neměli AG možnosti čistě vzdušný boj. Takový pilot je zkušenější ve vzdušném boji, pokud dělá jenom AA. A pak je tady univrzální pilot, ktrý dělá AA+AG+SEAD a pod. A má řekněme stejný nálet hodin.
A velmi jednoduchá otázka. který pilot z těch dvou bude zkušenější v AA ? Ano, ten první.
Pointa je snad jasná.
Rusové měli výrazně méně hodin a nic to nenahradilo, nejde to.
F-35 a jejich simulátory, já tomu nevěřím. Nevěřím že simulátor nahradí létání.

A velmi jednoduchá otázka. který pilot z těch dvou bude zkušenější v AA ? Ano, ten první.
Pointa je snad jasná.
Rusové měli výrazně méně hodin a nic to nenahradilo, nejde to.
F-35 a jejich simulátory, já tomu nevěřím. Nevěřím že simulátor nahradí létání.
-
- Senior redaktor
- Příspěvky: 3677
- Registrován: 22 úno 2017, 16:50
Re: Obecné zajímavosti z letectví
150 hodín vo vzdušnom boji má tak " duch Kyjeva" . Čáslav s Gripenema je slabý odvar toho, čo bolo napr. v Žatci za starých čias.
- Kalinac
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 9591
- Registrován: 24 úno 2017, 20:23
Re: Obecné zajímavosti z letectví
No zajímavé je to jak z "Houfů zájemců" výběr pilotů pro letadlové lodě dělá Čína , (ženy po spec. selekci)....
Čína prozkoumala vytvoření speciálního modelu pro nábor a výběr leteckých kadetů pro letadlové lodě ....
Dne 14. února se v Qingdao v provincii Šan-tung konala konference o náboru námořnictva. Na setkání se tento reportér dozvěděl, že letečtí kadeti čínského námořnictva na palubách neustále rozšiřovali a optimalizovali rozsah náboru, metod výběru a výcvikových modelů a postupně vytvořili charakteristický model pro nábor a výběr leteckých kadetů z letadlových lodí a že bylo dosaženo pozoruhodných výsledků při výběru a výcviku talentů pro létání na letadlech na palubách.

Čína prozkoumala vytvoření speciálního modelu pro nábor a výběr leteckých kadetů pro letadlové lodě ....
Dne 14. února se v Qingdao v provincii Šan-tung konala konference o náboru námořnictva. Na setkání se tento reportér dozvěděl, že letečtí kadeti čínského námořnictva na palubách neustále rozšiřovali a optimalizovali rozsah náboru, metod výběru a výcvikových modelů a postupně vytvořili charakteristický model pro nábor a výběr leteckých kadetů z letadlových lodí a že bylo dosaženo pozoruhodných výsledků při výběru a výcviku talentů pro létání na letadlech na palubách.
V posledních letech se rozsah letových kadetů letadla námořnictva neustále rozšiřoval a struktura týmu leteckých talentů byla optimalizována od zdroje. Pokud jde o oblast zápisu, pokrývá 31 provincií (autonomní oblasti a obce přímo podřízené ústřední vládě) po celé zemi a postupně se buduje 14 námořních leteckých škol pro mládež po celé zemi a zřizuje experimentální třídy námořního letectví. Pokud jde o kategorie studentských zdrojů, zahrnuje běžné absolventy středních škol, absolventy leteckých škol pro mládež, čerstvé absolventy vysokých škol a univerzit a vysokoškolské studenty a vojáky a náborové a výběrové práce v roce 2024 také poprvé vyberou kadeti leteckého letu na palubách letadel pro čerstvé absolventy magisterského studia. Pokud jde o genderové složení, v roce 2023 bude poprvé organizován výběr ženských letových kadetek na palubních letadlech, z čehož by měla vzejít první pilotka letadlových lodí v Číně.![]()
Pokud jde o metody výběru, u lodních leteckých kadetů je zřetelnější prověrka schopností se zjevnými lodními charakteristikami. Do fyzických testů pro nábor bylo začleněno jedenáct položek, jako je i nukleární magnetická resonance a dynamická zraková ostrost, a testové položky byly optimalizovány s ohledem na charakteristiky vojenské služby a profesní potřeby; byl vyvinut systém psychologického výběru a aplikován na lodní letecké kadety, byla přidána platforma pro zjišťování potenciálu lodních letů a pro kvalifikované uchazeče o nábor bylo zorganizováno 15 hodin screeningových letů s cílem prozkoumat zavedení relativně solidního a přiměřeného psychologického standardu výběru.
V současné době se prostředky výcviku pilotů palubních letadel námořnictva staly diverzifikovanějšími a byl prozkoumán model výcviku personálu s charakteristikami naší armády. Přijatí letečtí kadeti jsou cvičeni především na Námořní letecké univerzitě, která ve výuce zdůrazňuje charakteristiky letu na letadlové lodi, pravidelně provádí specializovaný výcvik, jako je vzdušná nadvláda a protiúder, vytváří vysoce intenzivní skupinový výcvik, vícepředmětové rozptýlené a další skupinové výcvikové metody, úspěšně zavádí výcvikovou cestu "režimu růstu" pro piloty letadlových lodí a komplexně formuje výcvikovou schopnost pilotů letadlových lodí na plný úvazek ve dne i v noci.
Podle vedoucích leteckého náborového úřadu námořnictva více než polovina leteckých kadetů, které námořnictvo v roce 2023 vybere z čerstvých vysokoškolských absolventů vysokých škol a univerzit, splňuje podmínky výcviku pro letové kadety letadlových lodí na palubě. Piloti letadlových lodí námořnictva budou i nadále zvyšovat vojensko-civilní spolupráci a vybírat další vynikající mladé lidi, kteří milují národní obranu, jsou oddaní moři a vzduchu a mají všestranné kvality, aby se připojili k falangě leteckých talentů námořnictva.
https://www.guancha.cn/military-affairs ... 5743.shtml
Pravda může být různá. Absolutní, relativní, částečná, úplná, krutá, sprostá, naprostá, veliká… A každý má tu svou.
-
- Redaktor
- Příspěvky: 383
- Registrován: 15 črc 2023, 08:48
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Kolik jste tehdy lítali ? ČSSR měla tak větší půlku, nebo 2/3 hodin NATO a US.
Záleželo koho by jste potkali, třeba F-15 z Bitburgu dělali jenom AA. F-16 ze Soesterburgu zase když AA tak dogfighty, protože nemělI AIM-7.
-
- Senior redaktor
- Příspěvky: 3677
- Registrován: 22 úno 2017, 16:50
Re: Obecné zajímavosti z letectví
Koľko hodín, boh a výcviková dokumentácia vie. Faktom je, že piloti vtedy grcali, len uvideli lietadlo na obrázku a veliteľ pluku bol odvolaný, pretože na veliteľskom zhromaždení vyhlásil, že je nereálne odlietať predpísané hodiny. Skôr ako o počet hodín išlo o intenzitu výcviku. Za normálnych okolností výcvik vzdušného boja trvá krátko. Aj tak to vycicia pilota. Keď sa to preženie, zle to dopadá. Čo sa týka počtu hodín, jedine, čo by bolo smerodajné na porovnanie, by boli metodiky výcviku. V podstate, ak porovnám výkon pilotov RA a USA, sú výkonnostne rovnaký. Aspoň podľa toho, čo predviedli v bojových podmienkach Irak - Sýria. Ale klasický príklad možno uviesť TOPGUN - Navy Fighter Weapons School, ktorá bola zriadená, pretože bežný výcvik evidentne nestačil. Nech už bol počet odlietaných hodín akýkoľvek a akokoľvek vysoký.