Suchoj Su-27

Odpovědět
Alchymista_B
Redakční rada
Příspěvky: 690
Registrován: 23 pro 2023, 21:14

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Alchymista_B » 28 pro 2023, 20:57

mašina má typickú výstroj pre testy "za hranicou letovej obálky" - veľmi dlhý nosič pitotiek s aerodynamickými snímačmi uhlov nábehu (aby sa nedostávali do aerodynamického tieňa trupu a krídla) a na zadku medzi smerovkami "protivývrtkový" padák alebo raketový motor. Ukázané sú rôzne typy vývrtiek.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9236
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Skeptik » 28 pro 2023, 21:01

Jasně, jsou to záběry z testování letounu při velkých úhlech náběhu, mimo letovou obálku, a vybírání různých nebezpečných letových režimů.
Asi to nejnebezpečnější, co zkušební pilot dělá.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista_B
Redakční rada
Příspěvky: 690
Registrován: 23 pro 2023, 21:14

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Alchymista_B » 28 pro 2023, 21:42

zábery sú to skutočne unikátne - napríklad pohľady z kabíny na vibrujúcu pitotku. Podobne, a viac, sa trasie celé lietadlo, len to na pevne uchytenej kamere nevidno...

Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 383
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Wasp1 » 28 pro 2023, 23:42

Opravdu nevím jestli motory tehdy při testu v tomto nafilmovaném pádu dozadu přestaly fungovat. On ten film je starý asi 50 let, horší kvality a jde asi o 8 mm kamerku. Jde o motory F-100 PW-100, ještě s původním analogickým řízením motoru a s problémama který ten motor tehdy měl a které ho teprve čekaly.
V roce 1984 (stáří manuálu) motor pracoval zcela normálně během "tailslidu" při MIL a Idle nastavení motoru. Via výstřižek z manuálu z předchozího příspěvku, dám ho i sem pro přehlednost.
engine stall t.jpg
engine stall t.jpg (43.08 KiB) Zobrazeno 2480 x
Třepání,
F-15 se třese na dnešní dobu hodně, obrázek ukazuje zjednodušeně od jakých AoA. Konfigurace velmi pravděpodobně čistá, váha cca 35 000 liber.
f-15-vs-su27-12-638.jpg
f-15-vs-su27-12-638.jpg (90.36 KiB) Zobrazeno 2480 x

Dále, Su 27 má lehké třepání cca od 12 AoA, velmi zajimavá otázka je jak to má MiG 29 ? Protože šetl jsem že se netřepe, ale, podívejte se na toto video :

Uživatelský avatar
jura-p
Sponzor fóra
Příspěvky: 3275
Registrován: 07 úno 2017, 19:46

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od jura-p » 28 pro 2023, 23:59

Chápu dobře, že nějací příznivci F-35 sem dávají nepřeložené texty a vyvolávají nekonečné debaty o nějakých úhlech? Neschvalují oni nakonec nejbláznivější nákup v dějinách naší armády?
'Ač na to mají spoustu přátelštějších webů? Tam ať si notují nad náběhy a přehlédnou ty stovky miliard. Už nám vysvětlil, proč se zbláznila čídla toho letounu, co přistával příliš brzo, tedy víc jak minutu, po druhém takovém letadle?

Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 383
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Wasp1 » 29 pro 2023, 00:01

F-35 ? :mimotema:

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9236
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Skeptik » 29 pro 2023, 07:24

jura-p ... Ne, o F-35 vůbec nejde. Magor, který by viděl nějaký větší smysl v tom nesmyslu s nákupem F-35 co prosazuje ta zhrzená bankovní úřednice (toho času ministryně války ČR) se na tomto webu snad nevyskytuje.

Wasp je fanda F-15, a nutno říct, že si toho nich přečetl opravdu hodně. A tak se snaží ve vlákně o Su-27 prokázat, že to co "umí" zalétnout Su-27 umělá F-15 již 20 let před ním, jen to z nějakého záhadného důvodu nikdy neukázala (při předvádění) a neukazuje dodnes.
Tedy s výjimkou hluboce modernizované F-15EX (prakticky nový letoun), která to že stejně záhadného důvodu najednou předvádí :wink:

Takže jen nezávazná debata fandů letadel o letadlech, která osobně nikdy nelétali a nemají s nimi žádnou vlastní zkušenost :lol:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 383
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Wasp1 » 29 pro 2023, 07:50

Skeptiku, dokázat ? Ale noták, vždyt vidíš sám že tam ten Tailslide, po česky doslovně "sjezd po ocase" je, tak říkajíc černě na bílém, přímo uveden v manuálu pro piloty, co chtít více ?
Video máš taky, dataci můžu vypátrat, ale asi stačí že půjde o první půli sedumdesátých let.
Proč se neviděl tailslide na představních pro veřejnost ?
Protože se dělal ve větších výškách pro bezpečnost, nováček na F-15 byl svým instruktorem vyveden někam k 20 000 ft, možná výše a tam měl udělat svůj první tailslide. Smyslem bylo ukázat že se Eagle může dostat do stavu bez rychlosti a že to může přežít. Ztráta výšky u pilota nováčka byla cca 4000ft.
Zajimavá je také úvaha o tom že je rozdíl mezi sovětskou a americkou mentalitou. Což se týká taky ukázek.

Je škoda že se debata vyvinula zde ve vlákně o Su 27, , myslím si že můžeme přeskočit tailslide u F-15 a věnovat se dále Su 27.
V manuálu pro Su 27 se podívám na činost motoru a případné zajimavosti sem dám.

PoloSVK
Redaktor
Příspěvky: 335
Registrován: 07 úno 2017, 15:13

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od PoloSVK » 29 pro 2023, 08:18

Wasp1: to vážně po sebe nečítas???
Som štatista, nie prognostik....

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9236
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Skeptik » 29 pro 2023, 08:38

Wasp ... každý letoun se při velkých úhlech náběhu třese, MiG-29 není výjimkou. Je to způsobeno tím odtrháváním proudnic. Jen některý se třese víc a jiný méně.
U F-15 je to výraznější třesení pravděpodobně způsobeno tím křídlem bez mechanizace náběžné hrany. Aerodynamika platí pro všechny, a tak k odtržení proudnic při úhlů náběhu kolem 18° prostě musí dojít. Aby F-15 bez slotů neztratil vztlak a ovladatelnost, musí se tomu bránit aerodynamickým a hlavně geometrickým zkroucením ... tedy že při AoA celého letounu např. 25° budou mít některé části křídla úhel náběhu např. 17°
To ale znamená, že odtrhávání proudnic tam, kde je úhel náběhu vyšší letoun roztřesou.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
Tomas BB SK
Senior redaktor
Příspěvky: 3603
Registrován: 17 úno 2017, 18:33

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Tomas BB SK » 29 pro 2023, 08:55

pad po chvoste bezne predvadzaju piloti na prudovych cvicnych lietadlach (napr. na leteckych dnoch) - francuzi, spanieli, taliani... Albatros ci nebodaj delfin som takto nikdy nevidel a neviem posudit ci toho schopne su alebo nie.

Debata o strate vztlaku kridla pri vysokych uhloch nabehu by mala byt rozsirena a doplnena aj o to, aky ma v tedy vztlak samotny trup lietadla, kedze u rodin MiG29/Su27 cca 40% celkoveho vztlaku generuje trup, kridla po cca 30%

V debate o priecnej riaditelnosti MiG29/Su27 pri lete na vysokych uhloch nabehu chyba zmienka ci nie je mozne lietadlo riadit (naklon na stranu) smerovkami/motormi.

Cim nechcem rozporovat to co je tu uvedene, ale lietadla , najma tie s trupom generajucim vztlak a dvomi motormi su dost komplexny system a len podla chovania kridla nie je mozne celkom presne a objektivne predpovedat ako sa bude chovat stroj ako celok. Cim chcem povedat ze tema je na dlhe zimne vecery vyborna, prispevky velmi dobre tak nabadam k sirsiemu rozvedeniu temy :nahoru:
Poznej, co máš před svou tváří, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť nic
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...

Alchymista_B
Redakční rada
Příspěvky: 690
Registrován: 23 pro 2023, 21:14

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Alchymista_B » 29 pro 2023, 09:09

ide aj o to, ako sa chová prúdenie pri odtrhnutí prúdnic na krídle -
Hranica medzi odtrhnutým a neodtrhnutým prúdom je pohyblivá, závislá na okamžitom - skutočnom uhle nábehu profilu krídla. Pritom vztlak profilu s neotrhnutými prúdnicami je väčší, ako vztlak profilu s odtrhnutými prúdnicami. To vedie k tomu, že sa mení vztlak krídla ako celku a vznikajú klopiace sily.
Lenže zmena náklonu krídla voči prúdu vedie k zmene lokálneho uhlu nábehu profilu a posúva sa hranica medzi odtrhnutým a neodtrhnutým prúdom. A kolotoč sa opakuje na opačnej strane... Dôsledkom je priečne kmitanie v smere a v náklone, pretože tlakové rozruchy vo vzduchu sa šíria nanajvýš lokálnou rýchlosťou zvuku, takže spätná väzby má nejakú časovú konštantu.

Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 383
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Wasp1 » 29 pro 2023, 10:35

Je mi jasný důvod třepání ale je tady zajimavá věc.
V roce 1992, po vzájemné domluvě měl jeden americký pilot možnost proletět se v MiGu 29UB v rusku. Své dojmy popsal v delší zprávě která je fantastická, protože ukazuje pohled z jiné země, z jiné letecké školy. Jeden z jeho zajimavých postřehů bylo to že MiG 29 nemá buffet - třepání. To mě zaujalo a pátral jsem více. Prvně jsem zjistil že uvedený pilot měl zkušenosti s F-15,16 a 18, to pro to abych věděl s čím porovnával.
Dále jsem kontaktoval slovenského pilota s přezdívkou Maveb, který odpověděl že MiG 29 se " netřepe".
To bylo také zajimavé, zvláště s tím že ve vývoji MiGu byl jeden z požadavků aby neměl buffet.
Což o to, stejný požadavek byl i u F-15, a uplně se tak nepovedlo - u něj se dvojitá SOP výrazně třepe a jde to cítit v kokpitu + křídlo - viz jak +- popsal Skeptik.
Videa MiGu 29 s kamerou v kokpitu ale někdy ukazují třepání, což je za mě správně. Rozdíl je za mě v subjektivních pocitech pilota co třepání je a co ne.

Via vztlak,
zde psané hodnoty u Su 27 a MiGu 29, což je 40% celkového vztlaku jsou čísla která se dají najít na internetu. Nic bližšího jsem nenašel.
Pro zajimavost, ne pro ukázání že je F-15 lepší, se vztlak vyvozovaný trupem F-15 uvádí na 30-40%.

Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 383
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Wasp1 » 29 pro 2023, 10:36

Přiznám se že jsem neviděk nic francouzského ani anglického ani italského co by dělalo pád po zadku, neříkám že to není, ale, nehodil by někdo nějaká pěkná videa ?

Uživatelský avatar
Tomas BB SK
Senior redaktor
Příspěvky: 3603
Registrován: 17 úno 2017, 18:33

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Tomas BB SK » 30 pro 2023, 09:57

napriklad...

https://www.youtube.com/shorts/WysED36WlDg


tu v case 8:10 tiez zaujimava figura...


s tym eroplanom sa da robit zjavne viac nez si verejnost bezne mysli... videl som to nazivo viackrat, takze to asi patri do standardneho repertoaru..

konstrukcia je v zasade zo 70-tych rokov minuleho storocia, samozrejme v priebehu rokov modernizovana...

EDIT: samozrejme neviem potvrdit ci motor pracoval pocas celeho manevru, ci nezhasol a pilot ho nenahodil... kazdopadne pod po chvoste to ero umí... predpokladam ze to vedia aj albatrosy, ale nikdy som to nevidel a pomaly uz nie je koho sa opytat
Poznej, co máš před svou tváří, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť nic
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...

Uživatelský avatar
Ejdou Rotacak
Výkonný redaktor
Příspěvky: 557
Registrován: 08 dub 2022, 13:36

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Ejdou Rotacak » 30 pro 2023, 11:18

Chtělo by to srovnání u podobných váhových kategorií, Su-27/F-15 to létají při váze nějakých 20, respective 15 tun.
Tihle drobečkové nemají ani 4 tuny. Za vrtuli se pověsí a pak po prdeli padne i Zlín.

HONZIK11
Výkonný redaktor
Příspěvky: 798
Registrován: 21 čer 2019, 14:16

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od HONZIK11 » 30 pro 2023, 13:02

Hmm. Pekne video az z neho mrazi. Jak se preklopi na zada.
Pravdou je ,ze se mnohe souboje uz za 2ww odehravaly timto zpusobem . Kdo se propadl drive, prohral a byl pred zamerovacem.

Tady je to hlavne o tom , ze Dopplerův jev radaru funguje jen pri nenulove vzájemne rychlostí vysílače a přijímače.
Tedy umis li se zastavit ,vsechno co je na tebe zamereno,pozor stacionarniho !! Te ztrati a nevyhodnoti jako cil. Tedy takovy sekundovy stealth.
Pozn. Paklize jeste neni aktivovana hlavice ve strele.

Dalsi uzitek je ten ,ze takovym krkolomnym manevrem jsi schopen zamerit cil nad sebou a odpalit strely a to i tesne nad zemi💤. Paklize to vyberes . A nemusis stihat protivnika.
No a v psich soubojich,to je jasne,predleti te i raketa i letoun ktery utoci.Raketa se jiz na tebe neotoci. Nema ani takovou energii a letoun samozrejme cas.
.

Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 383
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Wasp1 » 30 pro 2023, 14:20

Praktický význam těchto manévrů jako Kobra nebo tailslide je velmi nízký. Jde spíše o ukázku.
Honzík nakousl téma kobry, nebo tailslidu proti doppleru, ta efektivita je stále pochybná. Letadlo by ztratilo energii a v okamžiku kdyby začalo letět dopředu, bylo by zachycené a navíc bez energie..tedy mrtvé.
Doba pokročila a dnešní radary AESA by neměli mít žádný větší problém najít letadlo které se zastavilo ve vzduchu.
U doppleru to bylo jiné, ale v okamžiku kdyby se začal pohybovat vpřed nebo vzad, byl by chycenej.
Nebavme se o dogfightu 1 vs 1. Tam je význam kobry smysluplnější, ale jde o "last" ditch" manévr. Vyplítvám energii výměnou za buď a nebo.

Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 383
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Wasp1 » 30 pro 2023, 14:22

A super video, dříve bylo nemyslitelné udělat tailslide, proto sověti tak dúrazně právě na něm stavěli svou propagaci letadel. Bylo by další ?

Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 383
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Wasp1 » 30 pro 2023, 14:32

Albatros to za mě nedal, domívám se že tehdy to uměl z vojenských Su 27, MiG 29 a F-15.

Odpovědět