Pohonné jednotky/motory

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10866
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od skflanker_ » 09 led 2024, 19:51

R79V-300 (Р79В-300) (výrobok 79/изделие 79) je dvojokruhový prúdový motor s prídavným spaľovaním a riadeným vektorom ťahu. Motor bol inštalovaný na prototyp lietadla Jakovlev Jak-141 ako zdvíhací a hnací motor.
Suchá hmotnosť: 1850 kg
Vzletový ťah: 14 000 kgf
Ťah s prídavným spaľovaním: 15500 kgf.
Vyvinutý v AMNTK Sojuz (АМНТК Союз), generálny konštruktér V. A. Kobčenko (В.А.Кобченко).
Motor je schopný používať prídavné spaľovanie v horizontálnom aj vertikálnom režime.
20240109.jpg
Zdroj https://vk.com/wall-104764077_505254 z 09.01.2024
Video Двигатель Р79В 300 от Як 141:

https://youtu.be/nJ8QMJMNwDw zverejnené 03.09.2020, dĺžka 59 sek.
O motora napríklad aj https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A079%D0%92-300

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10866
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od skflanker_ » 02 zář 2024, 20:31

Spoločnosť ODK (ОДК) dodala motory pre vrtuľníky Ansat (Ансат)
Ľahké vrtuľníky Ansat (Ансат) už dostali prvé motory VK-650V (ВК-650В), ktoré navrhla a vyrobila petrohradská spoločnosť ODK-Klimov (ОДК-Климов). Teraz sa vrtuľník s ruskými motormi pripravuje na sériu skúšok. Pripomíname, že Ansaty sa aktívne používajú na leteckú záchrannú službu a prepravu osôb. Konštruktéri rozšíria jeho možnosti a prispôsobia vrtuľník na prácu na ďalekom severe - dostane domáci odmrazovací systém. Motor VK-650V (ВК-650В) je prvý ruský motor pre ľahké vrtuľníky Ansat (Ансат) a Ka-226T (Ка-226Т). Používa sa aj v ďalších sľubných domácich vývojových projektoch, ako je hybridný pohonný systém (GSU/ГСУ), ktorý sa bude používať pre aerotaxi a bezpilotniky.
20240822.jpg
Video https://vk.com/video-52845383_456239863 dĺžka 1:35 min.
Zdroj https://vk.com/wall-52845383_10679 z 22.08.2024
Ансат получил новые российские двигатели и избавился от импортного проклятья
Ansat dostal nové ruské motory a zbavil sa prekliatia dovozu
Modernizovaný ruský vrtuľník Ansat (Ансат) dostal najnovšie motory VK-650V (ВК-650В) a zbavil sa „prekliatia dovozu“. To znamená, že existuje dobrá perspektíva ďalšieho vývoja cvičného lietadla Jak-152 (Як-152) a zabudnutého ťažkého bojového a prieskumného BPLA Aľtius (Альтиус). O tomto, novom záchrannom príbehu, vám po krátkom zhrnutí pozitívnych správ povieme v dnešnom čísle a uvedieme aktuálne vzdelávacie odporúčania.

https://youtu.be/Rh1WlVzwt1k zverejnené 01.09.2024, dĺžka videa 10:57 min.
Žiadna sériová výroba - iba prvé letové testy testovacích / predsériových motorov

Uživatelský avatar
vojvoda
Výkonný redaktor
Příspěvky: 679
Registrován: 02 dub 2020, 15:37

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od vojvoda » 11 říj 2024, 11:24

El Diablo píše:
28 zář 2024, 02:09
The Su-57 is a Masterpiece!
Su-57 je mistrovské dílo!

Zaujímalo by ma odkiaľ berú hodnotu suchého ťahu 116kN motora F119. Je to nepomerne veľa vzhľadom na jeho forsážnych cca 156kN.
Ak vezmem koeficient z ťahov /125 a 191kN/ motora F135 /ktorý z F119 vychádza/, tak na motor F119 pripadá suchý ťah 102kN, čo je aj veľmi pravdepodobné vzhľadom na sc rýchlosť F-22 ktorá by mala byť do M1,7. Od tejto rýchlosti si v sc režime údajne aj čiastočne vypomáha prídavným spaľovaním.
V súvislostiach treba tiež podotknúť, že motor F100 z lietadla F-15 produkoval vo svojich počiatkoch okolo 107kN s forsážou a rozohnal lietadlo cez M2
срочно расстрелять

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9234
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od Skeptik » 11 říj 2024, 12:15

Z anglické Wikipedie, například.

Maximum thrust: >26,000 lbf (116 kN) (military/intermediate power)

Kolik je to skutečně není veřejně dostupný údaj.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
vojvoda
Výkonný redaktor
Příspěvky: 679
Registrován: 02 dub 2020, 15:37

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od vojvoda » 11 říj 2024, 13:15

Viem že je to rozšírený údaj považovaný za samozrejmý napriek tomu že to nie je oficiálna hodnota. Ale z čoho vychádza, z akých podkladov? - tak som to myslel. Mne to príipadá ako výcuc z prstu. Wikipédia dokonca raz uvádzala hodnotu 98kN.
срочно расстрелять

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9234
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od Skeptik » 11 říj 2024, 15:00

Tak oficiální hodnoty to samozřejmě nejsou ... ty jsou Top Secret.
Jsou to hodnoty, které se "nějak" dostaly ven.

Nicméně, pokud ti "vadí" příliš malý nárůst tahu s přídavným spalováním, tak si dovoluji upozornit, že F119 má přídavné spalování koncipované trochu jinak než ostatní obdobné motory.

Maximální růst tahu u F119 nebyl to hlavní. Velký důraz byl kladen i na snížení IR stopy. Proto je přídavné spalování jen třízónové (u YF119 bylo čtyřzónové) a jeho trysky jsou integrované do zvláštních keramických lopatek, které kryjí přímou viditelnost turbíny ... namísto klasických "věnců".

To vše jsou kompromisy, které snižují finální tah. Stejně jako použití hranaté trysky, která prostě neumožňuje plně využít potenciálu motoru ... ale má přínos pro stealth.

F-22, včetně jeho motoru, je prostě nutné brát a posuzovat jako experimentální. Něco se osvědčilo, něco ne ... proto je F-35 a jeho motor F136 koncipován trochu jinak. Víc konvenčněji.

Pozn. Ale třeba ne, třeba je ten údaj záměrná dezinformace. Kdo ví.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11946
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od kenavf » 11 říj 2024, 16:46

Niekde v na webe o motoroch som čítal že hranaté trysky znižujú ťah až o 20%.(či aj efektivitu, to tam nebolo spomínané)
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Uživatelský avatar
vojvoda
Výkonný redaktor
Příspěvky: 679
Registrován: 02 dub 2020, 15:37

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od vojvoda » 12 říj 2024, 08:10

To je vo výsledku to isté. Ak nevytvorí tak vysoký ťah ako kruhová, tak má nižšiu účinnosť
срочно расстрелять

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10866
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od skflanker_ » 21 říj 2024, 21:07

Небольшой фрагмент работы управляемого вектора тяги на «колоколе».
Malý fragment práce riadeného vektorovania ťahu na „kolokole“ (zvone).
20241021.jpg
Video https://vk.com/video-173678697_456243575 dĺžka 29 sek.
Zdroj https://vk.com/wall-173678697_392612 / https://t.me/militaryrussia_chat/155301 z 21.10.2024

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11946
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od kenavf » 21 říj 2024, 21:26

▲Myslím že sme sa tu kedysi dohadovali či tie motory sú smerované/vychylované v 3D. A tu by som povedal že je pekne vidieť že to nie je plnohodnotné 3D ale sklápajú sa v šikmej rovine a tie dve roviny tvoria V.(zužovania a rozširovanie trysiek nepočítam). Takže tie motory sa nedajú vychýliť napríklad oba do jednej bočnej strany. Asi je to o kompromise ohľadom komplikovanosti a váhy.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10866
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od skflanker_ » 21 říj 2024, 21:32

Mechanicky tým motorom v 3D na 360° nič nebráni. Letový soft pre riadenie mašiny teraz postačuje ovládanie do V = momentálne je to obmedzené iba schopnosťami riadiaceho softu mašiny. Pilot to nie je schopný riadiť manuálne.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11946
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od kenavf » 21 říj 2024, 21:39

IMHO tam nie je ani piest ktorý by to nasmeroval do boku, ale je tam len piest ktorý to vychyluje len v tej jednej V rovine.

Samozrejme že to neovláda pilot ale počítač na základe toho aký letový režim pilot požaduje..
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5748
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od nine_mike » 23 říj 2024, 21:34

Prvý testovací exemplár motoru PD-35 úspešne prešiel prvou etapou skúšok. V budúcnosti sa tieto motory budú používať pre An-124 prevádzkované Ruskom, príp. ich náhradu a ďalšie širokotrupové dopravné/transportné lietadlá ruskej výroby.
https://tass.ru/ekonomika/22198031
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10866
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od skflanker_ » 03 lis 2024, 12:08

Краткая история авиационного двигателестроения и новые горизонты России
Stručná história výroby leteckých motorov a nové obzory Ruska

Prehľadný rozbor témy vývoja a výroby leteckých motorov. Ako dokázal Sovietsky zväz v zložitom povojnovom období vytvoriť skutočné strojárske majstrovské diela? Dá sa zahraničný motor skopírovať v celom rozsahu? Čo sme sa svojho času naučili od Nemcov a čo sa Nemci učia od nás? Prečo tvorba nových leteckých motorov trvá tak dlho? Ako učia mladých ruských inžinierov? Na čo slúži moderná modifikácia lietadla An-2 (Ан-2) s názvom TVS-2MS (ТВС-2МС) a prečo potrebuje nový ruský motor? Ako vyzerá legendárny Tu-144 (Ту-144) zvnútra? Poďme si povedať, ukázať a dokonca spustiť niektoré palubné systémy Tu-144 (Ту-144) v tomto exkluzívnom videu relácie „Время – вперёд!“ zo Samarskej univerzity S. P. Koroľova.

Zdroj https://rutube.ru/video/45452f21300f88c ... 032e8b088f / https://youtu.be/kt_vzV-fXmk dĺžka videa 47:03 min. zverejnené 05.09.2024
+
«Українська дівчина» против «Русской балерины». Как создавали авиамоторы в СССР
"Ukrajinské dievča" proti "Ruskej baleríne". Ako boli v ZSSR vytvorené letecké motory

Prečo v ZSSR tak usilovne rozvíjali výrobu motorov v ukrajinských závodoch a poskytovali im pokročilý vývoj a konštrukčnú dokumentáciu? Skúmame príklad málo známeho motora NK-4 (НК-4) a jeho ukrajinského konkurenta AI-20 (АИ-20). Podrobne vám tiež povieme o tom, ako sa vyvíjala stavba leteckých motorov v ZSSR, aký vplyv na ňu mal nemecký a britský vývoj, v čom sme predbehli celý svet a kam sa posúvame teraz. Toto je exkluzívne informačné video relácie „Время – вперёд!“ z Univerzity S. P. Koroľova v Samare.

Zdroj https://rutube.ru/video/916e48b4a67c839 ... 0537219c6/ / https://youtu.be/Z_GptmvppW4 dĺžka videa 1:25:01 hod. zverejnené 31.10.2024
00:42 Немецкий JUMO и его наследники (Nemecký JUMO a jeho nástupcovia)
05:00 РД-45 и британский родственник (RD-45 a jeho britský príbuzný)
20:07 Д-25В (D-25V)
20:32 Rolls-Royce Avon
20:55 АМ-5
21:32 Р11Ф2-300 (R11F2-300)
24:05 Двигатель 55 (Motor 55)
25:11 НК-4 «Русская балерина» (NK-4 „Ruská balerína“)
33:04 НК-12МВ (NK-12MV)
42:14 НК-8 (NK-8)
46:13 АЛ-31Ф (AL-31F)
47:59 Новые материалы (Nové materiály)
54:26 Д-36 (D-36)
58:50 РД36-35ФВ (RD36-35FV)
01:00:00 ГТД-1000 танковый (GTD-1000 tankový)
01:02:19 Д-20П (D-20P)
01:02:53 Вертолётные двигатели (Vrtuľníkové motory)
01:05:26 НК-93 (NK-93)
01:09:36 ПС-90 «Президентский» (PS-90 „Prezidentský“)
01:10:28 НК-12СТ (NK-12ST)
01:11:37 НК-144 (NK-144)
01:14:27 НК-88 водородный (NK-88 vodíkový)
01:15:45 АМ-3
01:16:43 Ракетные двигатели (Raketové motory)
01:19:16 История Ил-2 (História Il-2)

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10866
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od skflanker_ » 08 lis 2024, 19:55

Pravdepodobne, vylepšený motor AL-31FN (АЛ-31ФН) 5. série, ktorý Rostech (Ростех) plánuje predstaviť na leteckej výstave "China AirShow 2024".
20241108.jpg
Zdroj https://vk.com/wall-123538639_4373760 z 08.11.2024
Podľa https://vk.com/wall-104764077_540690 ide o AL-51 (АЛ-51)

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49454
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od Alchymista » 24 led 2025, 19:57

V súvislosti s
Alchymista píše:
24 led 2025, 18:06
Čínsky test hypersonického motora - JinDou-400
Motor má kombinovať technologie ramjet a RDRE (Rotating Detonation Rocket Engine)
ma napadla jedna vec:
RamJet/Scramjet má horný rýchlostný limit okolo Mach 5 - Mach 6 v dôsledku limitu rýchlosti horenia paliva.
Spalovacia komora motoru s rotujúcim detonačným frontom má zasa obmedzený priestor spalovania, pretože detonačný front "obieha" v priestore medzi centrálnym telesom a stenou spalovacej komory. Je to proste nutné, pretože prísun zmesy paliva a okysličovadla je v porovnaní s rýchlosťou postupu detonačného frontu pomalý. Celkovo potom vychádza raketový motor s rotujúcim detonačným frontom ako ťažký vzhľadom k výkonu.

Nápad: supersonický prúd v spalovacej komore kruhového prierezu náporového motora sa "rozdelí" pozdĺž polomeru na tri vrstvy - "stenovú" a "centrálnu" s nízkym alebo nulovým obsahom paliva a medzi nimi bude "palivová vrstva" so zmesou vzduchu a paliva. V tejto vrstve prebieha spalovanie na rotujúcom detonačnom fronte, ktorý obieha v palivovej vrstve medzi stenovou a centrálnou vrstvou. "Stenová" a "centrálna" vstva môžu aj rotovať...

Výhody - nie je potrebné centrálne teleso, je nahradené prúdom vzduch bez paliva. Stena spalovacej komory je podstatne menej namáhaná cyklicky sa opakujúcim prechodom detonačného frontu (detonačné tlaky v plynných systémoch môžu dosahovať až stovky MPa a detonačné teploty až cez 3200K), pretože "stenová" vrstva supersonického prúdu bude pôsobiť ako pružná tlmiaca vrstva. Motor bude relatívne ľahší.

Nevýhody... Hlavne to dokázať "ukočírovať", teda udržať rotujúci detonačný front funkčný a na jednom mieste.

U raketového motora to zmysel nemá, ale u náporového motora typu ramjet a scramjet by to mohlo byť zaujímavé.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11946
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od kenavf » 02 úno 2025, 23:17

Powerplant: 2 × Klimov RD-33MK afterburning turbofan engines, 52.96 kN (11,905 lbf) thrust each [84] dry, 88.3 kN (19,840 lbf) with afterburner
S forsážou 88kN.
Je tá hodnota pri štarte alebo až počas letu? Resp ako sa líši s doprednou rýchlosťou a výškou.
V tomto prípade sa jedná o motor pre Mig-29K a ten štartuje z lode pomocou skokanského mostíka a vtedy je to pri nulovej až nízkej rýchlosti.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_M ... kin=vector
Jedná sa o článok ktorý porovnáva Mig-29K s Rafale-M. (pre indickú lietadlovú loď)
https://armadnizpravodaj.cz/namorni-tec ... s-mig-29k/
Že Rafale M má síce vyššiu nosnosť zbraní 9ton(versus 4,5t)ale má slabšie motory takže vo výsledku na tom môžu byť rovnako alebo Rafal ešte horšie.
Powerplant: 2 × Snecma M88-4e turbofans, 50.04 kN (11,250 lbf) thrust each [437] dry, 75 kN (17,000 lbf) with afterburner
Len 75kN
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9234
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od Skeptik » 03 úno 2025, 06:33

To je samozřejmě otázka toho, k čemu jsou tyto hodnoty vztaženy.
Standardně se, z PR důvodů, v těchto případech uvádí max dosažitelná hodnota. A protože účinnost přídavného spalování klesá s výškou, tak ty uváděné hodnoty budou nejspíše pro nízké výšky ... bez ohledu na to, zda za letu nebo při vzletu.

Jinak Rafale M má sice nižších výkon motoru, ale též nižší prázdnou hmotnost, takže poměr tah/hmotnost bude +/- stejný.
Maximální vzletová hmotnost obou strojů je stejná ... nicméně při vzletu ze "skokanského můstku" je vzletová hmotnost vždy omezena. Je tedy otázkou na kolik.

Pozn. Vzlet z LL není nikdy při nulové rychlosti. Loď pluje, tj. má vlastní rychlost vůči vzdušné mase, a vzlétá se proti větru, který nad mořem většinou fouká. Součet rychlosti lodě a rychlosti větru pak dává počáteční rychlost letadla vůči vzdušné mase.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10866
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od skflanker_ » 09 úno 2025, 15:11

Spoločnosť ODK prvýkrát predstavila svoj najnovší letecký motor PD-8 (ПД-8) na výstave NAIS v Moskve
Návštevníci výstavy ako prví mohli vidieť najnovší domáci pohonný systém, ktorý vytvorili konštruktéri spoločnosti ODK-Saturn (ОДК-Сатурн) so sídlom v Rybinsku. PD-8 (ПД-8) bol vyvinutý s použitím najmodernejších riešení. Ide o plne ruský motor, ktorý využíva domáce materiály a pokročilé technológie vrátane 3D tlače. Bude sa montovať do lietadiel SJ-100. Treba poznamenať, že spoločnosť ODK (ОДК) prvýkrát predstavila svoj rad leteckých motorov na výstave NAIS, ktorá sa konala v Moskve v "Krokus Ekspo" (Крокус Экспо).
20250205.jpg
Video https://vk.com/video-52845383_456239930 dĺžka 22 sek.
Zdroj https://vk.com/wall-52845383_10768 z 05.02.2025

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9234
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Pohonné jednotky/motory

Příspěvek od Skeptik » 10 úno 2025, 06:45

Vystavovat je hezké, ale doufejme, že se lidem z ODK-Saturn nakonec podaří motor PD-8 dovyvinout tak, aby jej bylo možné používat. Zatím má vývoj motoru min 3 roky zpoždění. Měl se začít vyrábět na konci roku 2023, což se teď posunulo na rok 2026.

Nevím sice, co přesně znamená "motor nedosahuje plánovaných parametrů a potřebuje další vývoj", nicméně vzhledem ke zpoždění vývoje o 3 roky to vypadá na nějaké zásadní problémy.

Bohužel vývojové problémy PD-8 nejsou jediné problémy se kterými se ruský letecký průmysl po odříznutí od "západních" technologií potýká.

S obdobnými problémy se evidentně potýká i vývoj "rusifikované" verze většího letounu MS-21, který má být ruskou náhradou B737 a A320. Po přechodu ze "západních" na "ruské" materiály vychází jeho prázdná hmotnost o 5,75 tuny vyšší ... což letoun z velké části degraduje, protože to prostě znamená o téměř 6 tun nižší payload (lidí, kufry, palivo).

https://www.kommersant.ru/doc/6536154
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Odpovědět