Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Odpovědět
Alchymista_B
Redakční rada
Příspěvky: 690
Registrován: 23 pro 2023, 21:14

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista_B » 14 lis 2024, 13:08

https://www.autoforum.cz/predstaveni/si ... i-stanice/
Situace v Německu zašla tak daleko, že dodavatelé elektřiny začali rozebírat existující dobíjecí stanice
Petr Miler
Tomu se říká expanze infrastruktury. Dodavatel elektřiny z nám blízkého Cvikova oznámil, že zruší 18 z jím provozovaných dobíjecích stanic, většina zmizí už letos. Impulsem v pozadí se stala nová legální omezení, hlavní problém ale tkví v tom, že se nikomu jinému nevyplatí je dál provozovat.

Když přijde řeč na budoucí rozmach elektromobility, optimisté obvykle říkají, že auta samotná jsou skvělá a všechno ostatní vyřeší lepší dobíjecí infrastruktura a nižší ceny. Bylo by mylné tvrdit, že to nepomůže - každé zlevnění a každá dobíjecí stanice navíc zvyšuje pravděpodobnost, že si někdo elektrické auto koupí. Je to ale podstata problému? Jsme přesvědčeni, že nikoli.

S elektrickými auty jsme si užili své a naším závěrem vždy bylo, že jsou v prvé řadě samy reklamou na to, abyste si je nekoupili. Tedy pokud od auta očekáváte víc než skoro nic a ekonomicky vám to pálí. Univerzalita jejich použití je ve srovnání se spalovacími vozy naprosto nesrovnatelná, což se nemusí projevit hned, pokud se ale skoro polovina jejich uživatelů chce vrátit ke spalovacím autům po jedné zpackané dovolené, o něčem to svědčí. A pořizovací cena může být jaká chce, pokud ale bude dalece nenulová, pak vás stejně vždy dožere, že jste za vlastnictví takového auta jste kvůli ztrátě jeho hodnoty zaplatili mnohem víc než za spalovací alternativu.

Můžete říci, že to je náš názor, fajn, postupem času je ale stále zřejmější, že není jen náš. Prodeje elektrických aut už dlouho váznou, i když dnes už vlastně ani nejsou moc drahá a podporována jsou dál horem dolem. Proč? Protože většina lidí vidí, že jejich „životní problém” prostě neřeší. Anebo pochopila, že by je postupem času zruinovala. Též dobíjecích stanic je stále víc, ani to ale situaci nemění. Proč? Protože je znovu problém jinde. A tak se stane, že už je jich dnes někde víc, než je vůbec ekonomicky únosné.

Svědčí o tom krok německé firmy Zwickauer Energieversorgung alias ZEV, dodavatele elektřiny pro Cvikov a okolí. Tato společnost postupně ve městě vybudovala 18 dobíjecích stanic, navíc docela stylových, které s pomocí oné zvláštní skulptury využívají aspoň částečně sluneční energie. Nyní ale, za rozbřesku elektrické revoluce, těchto 18 dobíječek rozebere - podle vlastního tiskového oznámení jich letos padne 10, dalších 8 půjde k zemi začátkem roku 2025.

Jak informují kolegové z Focusu, impulsem se stalo nové zákonné omezení, které v Německu od 1. ledna 2025 zakazuje dodavatelům elektřiny podobné stanice provozovat. Je to rozumné opatření snažící se zachovat na trhu konkurenci, neboť jinak by se mohlo stát, že řidiči zůstanou v pasti pár velkých lokálních provozovatelů dobíječek, kteří si budu diktovat ceny. ZEV tedy tyto stanice dál provozovat nemůže, to ale neznamená, že je musí zničit.

Firma by je mohla prodat novému poskytovateli, jenže nikdo o ně nemá zájem. Cvikov je prý nabíječek plný a provozovat další za současné stagnace zájmu o elektrická auta nikdo nechce. Co to ukazuje? Že infrastruktura aspoň místy problémem opravdu není, protože kdyby byla, zájem o veřejné nabíjení převyšuje jeho nabídku a po existujících nabíječkách se vrhnou nezávislí provozovatelé. Ti ale spíš dnes řeší podobné problémy jako krachující firma Numbat.

Postavit a provozovat relativně rychlou nabíječku je totiž velmi drahý špás a lidé ji musí docela intenzivně využívat, aby se to poskytovateli vyplatilo. Elektrických aut je ale v provozu tak málo (a dál se jich málo prodává), že to prostě nedává ekonomický smysl. Proto ZEV nenašel kupce, proto stanice rozebírá a - oklikou - ukazuje, že problémem elektrických aut jsou primárně elektrická auta sama a jejich dnes neřešitelné limity. Oči nad tím lze zavírat nekonečně dlouho, realitu to ale nezmění.
Nabíječky ZEV patří mezi ty sympatičtější, hned 18 z nich jich ale letos a příští rok z Cvikova nenávratně zmizí. ZEV je provozovat nesmí a nikdo jiný nechce, trh je zjevně v tomto směru aspoň v Cvikově saturovaný. Foto: Zwickauer Energieversorgung, tiskové materiály

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 10992
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od homer » 19 lis 2024, 09:41

Česká studie o elektromobilech: Větší špína na začátku, čistší provoz po dobu životnosti
Vědci z Vysokého učení technického v Brně publikovali vědeckou práci porovnávající celkovou produkci emisí CO2 při provozu vozidel s různými pohony. Na základě této odborné studie vyplývá - elektrická auta skutečně představují ekologičtější alternativu k tradičním vozidlům se spalovacími motory, i když situace není tak jednoduchá, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Výzkum přináší zajímavá čísla: v České republice elektrická auta snižují emise o 46 procent ve srovnání s benzínovými vozy a o 39 procent oproti naftovým vozidlům. Tyto hodnoty se však výrazně liší podle jednotlivých zemí. Celkové snížení emisí se může pohybovat v rozmezí od 29 do 69 procent ve srovnání s benzínovými auty a od 19 do 60 procent oproti naftovým vozidlům. Důležitým zjištěním je, že i v nejméně příznivém scénáři, který představuje provoz v Polsku, se elektrické auto s 64 kWh baterií stává ekologičtější než benzínové po ujetí 48 343 kilometrů.

Při hodnocení ekologického dopadu je nutné vzít v úvahu celý životní cyklus vozidla. Ten začíná už ve výrobě, kde elektrická auta paradoxně zanechávají větší ekologickou stopu než konvenční vozidla. Je to především kvůli výrobě baterií, která je energeticky náročná a vyžaduje těžbu specifických surovin. Tento počáteční "ekologický dluh" se však postupně smazává během provozu vozidla.

Právě v provozu mají elektrická auta největší výhodu. Zatímco klasická auta produkují přímé emise z výfukových plynů, u elektrických vozidel vznikají pouze nepřímé emise související s výrobou elektřiny. Jejich množství značně závisí na energetickém mixu dané země - čím více elektřiny pochází z obnovitelných zdrojů nebo jaderných elektráren, tím je provoz elektromobilu čistší.
https://www.chip.cz/ceska-studie-o-elek ... zivotnosti

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49462
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 19 lis 2024, 09:44

A čo po skončení životnosti? Životný cyklus výrobku nekončí vyradením z prevádzky, ale likvidáciou a recykláciou...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9236
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Skeptik » 19 lis 2024, 09:57

⬆️ Vše to ovšem platí pouze a jen za předpokladu, že CO2 je ten zásadní "škodlivý plyn" ... což není, alespoň ne v objemu vytvářeném lidskou civilizací.

O užitné hodnotě stávajících elektromobilů vs stávající auta se spalovacími motory ani nemluvě.

Takže přechod na PLNOU elektromobilitu v současné době není nic než krokem zpět. A ne právě malým krokem :sad:
Jednou, v budoucnu, snad ...
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

zmiri
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 7575
Registrován: 07 úno 2017, 16:42

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od zmiri » 19 lis 2024, 09:58

Stačí srovnat náklady na pořízení a provoz. Ekologie je v té ceně, úplně celá. V prostředí nezdeformovaném dotacemi je to velmi dobré vodítko. A takovou oblast máme. Manipulační vozíky, kde se elektropohon používá cca 100 let. Z hlediska nákladů jsou levnější motovozíky. Až v poslední době se to začíná deformovat úlevami pro provozovatele a tlakem výrobců. Ti jsou zase pod tlakem bank. Ale bez deformace jasné výsledky. Elektrovozík má nízké emise lokálně, třeba ve výrobní hale. Tam je třeba ten smrad převést někam jinam, třeba ven u elektrárny. Ale venku jasně dominují spalováky. A z hlediska emisí je tu kompromis, pohon LPG. Pro vozíky pohybující se krátkodobě vevnitř a venku....
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.

vytrezvitel
Redaktor
Příspěvky: 45
Registrován: 22 srp 2022, 19:53

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od vytrezvitel » 19 lis 2024, 18:24

Na trhu s manipulačními vozík je to 2:1 pro elektrický pohon.

https://www.news.market.us/forklift-statistics/

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 17957
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od petrp » 19 lis 2024, 19:22

Záleží na tom, kde je vozík použitý - tam kde musí makat furt a zvedají opravdu zátěž, nejsou elektrické, ale plynové...
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9236
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Skeptik » 19 lis 2024, 22:49

Ke libo levný elektromobil? Zeptejte se u HERTZů
Hertz po prodělání 31 miliard rozprodává další nechtěné elektromobily. Ceny začínají na 260 tisících, Tesly už koupíte za cenu Fabie
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/he ... enu-fabie/
Po odprodeji několika desítek elektromobilů nyní Hertz odprodává dalších 31.000 elektroautíček
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

zmiri
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 7575
Registrován: 07 úno 2017, 16:42

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od zmiri » 21 lis 2024, 10:26

vytrezvitel píše:
19 lis 2024, 18:24
Na trhu s manipulačními vozík je to 2:1 pro elektrický pohon.

https://www.news.market.us/forklift-statistics/
článek nejde otevřít. Jinak psal jsem z hlediska nákladů. Něco jiného jsou podmínky provozu. Většina výroby je pod střechou. A hojně se používají ručně vedené manipulační vozíky ("el. paleťáky"). A v hale v čistém provozu při neustálém provozu i LPG překročí emise škodlivin. Takže uvnitř dominuje elektrika, je třeba ten smrad lokálně přesunout, třeba do polí k elektrárně. Existují hygienické limity na škodliviny na pracovišti. A tam je to správné, uvnitř těch hal by se fakt nedalo dýchat.
Ad zátěž. Do určitých limitů to zvládají i elektrovozíky, ale u větších nosností přichází problém s akumulátorem a kapacitou. Takže třeba na kontejnerových překladištích moc elektro nebude. Tedy už se to mění. Už se nabízejí a především prodávají (rostoucí tendence) elektrovozíky větších nosností. Kurvení dotacema došlo i sem....
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9236
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Skeptik » 24 lis 2024, 12:03

Dost zajímavý článek o problémech, o kterých jsem před tím neslyšel.
Zvláště o tomto:
... S bateriovým pohonem je totiž spojena řada špinavých tajemství, která mnozí nevidí či nechtějí vidět. Hlavním problémem je těžba vzácných kovů, bez nichž se baterie neobejdou. Ta má k ekologické činnosti velmi daleko, ať už jde o extrakci lithia, kobaltu, niklu a vlastně jakékoli rudy. To ale pořád není vše.

Magazín Financieel Dagblad nyní přichází s výsledky vlastního šetření, které na bateriový pohon vrhá ještě temnější stín než dosud. Nizozemští kolegové totiž zjistili, že zhruba třetina všech nových baterií v Evropě hned po výrobě míří do šrotu. Produkce akumulátorů je totiž velmi precizní činností která má zhruba dvacet různých fází. Stačí přitom, aby došlo k drobnému pochybení během jedné z nich, a baterii nelze bezpečně použít. Za běžnou je brána vadnost 15 až 30 procentech vyrobených paketů, v některých továrnách ale míří do šrotu až 90 procent všech baterek.

Jak se zdá, problémy narůstají ve chvíli, kdy výrobci přechází od pilotní várky k masové produkci. To je ovšem zásadní problém, neboť zlevňování je podmiňováno právě využitím továrních kapacit na maximum. Když ale klidně hned devět z deseti vyrobených baterií vyhodíte, lze na nízké ceny rovnou zapomenout. Stejně jako nelze počítat se zlepšením klimatu, když zrovna ta nejšpinavější část výroby elektromobilů probíhá opakovaně a z velké části zbytečně. Kompletní recyklace vyrobených paketů totiž není možná.
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/se ... -do-srotu/
Nicméně vysvětluje to předraženou výrobu elektrických vozítek.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 17957
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od petrp » 09 pro 2024, 18:38

Drahé. Nejsou peníze. Elektroauta už nekupují ani Němci
Průměrná cena nově registrovaných elektromobilů se letos v Německu zvýšila o přibližně 4 000 eur na 56 669 eur, což zpomalilo přechod na mobilitu šetrnou ke klimatu, uvádí uvádí web EV electrive. Česky zjednodušeně řečeno: už ani naši západní sousedé nemají dostatek financí na nákup elektromobilů.
https://ekonomickydenik.cz/drahe-nejsou ... ani-nemci/
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...

tiger
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1927
Registrován: 21 úno 2020, 10:19

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od tiger » 09 pro 2024, 18:51

Laická otázka: keď výstupná kontrola zistí že je batéria zla, musí sa vyhodiť? Neexistuje oprava iba zlého komponentu? Mne na ebiku niečo vymenili a jazdím ďalej.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 871
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od mzprx » 09 pro 2024, 20:56

Baterie sa bezne opravuju.
Viac hláv - viac kapusty.

Petzold
Redaktor
Příspěvky: 291
Registrován: 17 úno 2017, 17:31

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Petzold » 09 pro 2024, 21:06

Autoforum.cz je třeba brát s velkou, ale hodně velkou rezervou. Je to takový Blesk motoristické žurnalistiky, na steroidech. No v jejich případě spíš žumpy.

Baterie do EV + jejich management jsou prostě drahé. No, drahé. Ještě v roce 2013 byla tržní cena baterie 780 USD/kWh , dneska je to kolem 110 USD, do roku 2026 Goldman Sachs odhaduje cenu pod 80 USD. Při kapacitě 80 kWh u auta si nákladovou cenu asi každý spočítá sám.
Jinak náklady na výrobu baterií evropských výrobců není třeba se trápit. Evropě dávno ujel vlak a je už v prd.li, svět válcuje hlavně čínský CATL a BYD.
Naposledy upravil(a) Petzold dne 09 pro 2024, 21:19, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 17957
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od petrp » 09 pro 2024, 21:09

I to video je manipulativní, ale to nikoho nepřekvapuje... :lol:
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 871
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od mzprx » 09 pro 2024, 21:39

Ceny baterii klesli na 53USD za 1kWh.
Viac hláv - viac kapusty.

Petzold
Redaktor
Příspěvky: 291
Registrován: 17 úno 2017, 17:31

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Petzold » 09 pro 2024, 22:01

No dokonce...

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11947
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 09 pro 2024, 22:31

Dajte mi prosím odkaz na link kde kúpim 1kWh bateriu za 53USD alebo 110USD.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Petzold
Redaktor
Příspěvky: 291
Registrován: 17 úno 2017, 17:31

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Petzold » 09 pro 2024, 22:45

To je průměrná tržní cena baterie do auta, výrobce - odběratel (automobilka) vztažená na 1 kWh kapacity. Automobilka samozřejmě nekupuje baterii o kapacitě 1kWh a nakupuje těch baterií (nebo paků) desetitisíce až statisíce.. :wink: To ty samozřejmě víš a jenom nás :D škádlíš.

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 17957
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od petrp » 09 pro 2024, 22:55

Vzhledem k tomu, za kolik to pak dostaneš nabídnuté od oné automobilky ve finálním produktu, je tato informace irelevantní a pro obyčejného uživatele k ničemu. Náboženství s názvem "všeobecná elektromobilita" je odsouzeno k zániku, jako se už v minulosti stalo. Ano, elektro pohon má jistou budoucnost v lokálním provozu, ale pro všeobecné použití je zatím stále k ničemu - protože baterky. Dokud nebudou nějaké lacinné palivové články, nic to nezmění...
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...

Odpovědět