Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Odpovědět
Uživatelský avatar
Kalinac
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9591
Registrován: 24 úno 2017, 20:23

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Kalinac » 03 led 2025, 19:38

NASA zveřejnila satelitní snímky: v "Moři smrti" Čína postavila "Velkou čínskou zeď fotovoltaiky" :tlesk
"Poušť Kubuqi ve Vnitřním Mongolsku je plná větru a písku, s několika známkami života, a kdysi byla známá jako "Moře smrti". V poslední době, kdy bylo položeno velké množství fotovoltaických panelů, se zdejší písečné duny proměnily v moře potenciálu pro výrobu fotovoltaické energie. ”
Před několika dny zveřejnila Observatoř Země NASA (NASA Earth Observatory) sadu satelitních snímků s názvem "Budování Velké zdi fotovoltaiky v Číně", které ukazují, že čínské projekty výroby fotovoltaické energie dosáhly v poušti Kubuqi významného pokroku: 20. prosince 2017 to byl ještě kout pusté pouště a 8. prosince 2024 byla přeměněna na rozsáhlou základnu pro výrobu fotovoltaické energie.
To také přitáhlo pozornost amerických médií. "Nové snímky zveřejněné NASA dokumentují poušť Kubuqi ve Vnitřním Mongolsku v Číně, která prochází úžasnou transformací." "Snímky pořízené družicí Landsat U.S. Geological Survey ukazují obří solární instalace, které přetvářejí pouštní krajinu jako součást ambiciózního úsilí Číny vybudovat elektrárnu na výrobu obnovitelné energie," napsal web Newsweeku. ”
Klikni...
Kubuqi.gif
Podle NASA je to součást čínského projektu "Velká fotovoltaická zeď", jehož cílem je vyrobit dostatek energie pro napájení regionu Peking-Tianjin-Hebei. Projekt, který by měl být dokončen do roku 2030, vybuduje "kontrolní zónu modrého písku" s fotovoltaickými panely na jižním břehu Žluté řeky a severním okraji pouště Kubuqi s fotovoltaickými panely. Uvádí se, že maximální kapacita výroby energie se očekává 100 gigawattů a od září loňského roku dosáhla instalovaná kapacita 5,4 gigawattů.
NASA poznamenává, že Kubuqi je slunné, ploché a sousedí s průmyslovými centry, což z něj činí ideální místo pro výrobu fotovoltaické energie. Mezi nimi v červenci 2019 projekt elektrárny č. 4 "Junma" postavený v poušti Kubuqi prošel certifikací Guinnessovy knihy rekordů a stal se největší světovou elektrárnou se vzorem fotovoltaických panelů. Ročně vyrobí asi 2 miliardy kilowatthodin elektřiny, což stačí k pokrytí roční potřeby elektřiny 300 000 až 400 000 lidí.
Junma.jpg
Junma.jpg (76.05 KiB) Zobrazeno 2659 x
Kromě výroby elektřiny hrají tyto fotovoltaické panely také roli při kontrole a fixaci písku. Uvádí se, že montáž fotovoltaických panelů pomáhá zpomalit odpařování vody, spolu s inovativním režimem výroby energie na palubě, oprav pod palubou a výsadby mezi deskami, může také zastínit trávu a další plodiny odolné proti větru a písku pod deskou, což usnadňuje pěstování. NASA uvedla, že analýza dat z družice Landsat ukázala, že v posledních letech fotovoltaické projekty přispěly k ozelenění pouští v jiných částech Číny.
V červnu 2024 činil instalovaný výkon projektů výroby fotovoltaické energie v Číně 386 875 MW, což představuje přibližně 51 % celosvětového celkového výkonu, což je podle neziskové organizace Global Energy Monitoring (GEM) Global PV Tracker na prvním místě na světě. Spojené státy se umístily na druhém místě se 79 364 megawatty, neboli 11 procenty. Třetí je Indie s instalovaným výkonem přibližně 53 114 megawattů, což představuje 7 %.
"Během posledního desetiletí rostla čínská solární energie obzvláště rychle." NASA poznamenala, že čínská fotovoltaická kapacita vzrostla v letech 2017 až 2023 o téměř 40 000 megawattů ročně, podle údajů sledovaných GEM, což lze označit za "bezprecedentní". To je daleko nad tempem růstu druhých Spojených států, které ve stejném období přidaly asi 8 100 megawattů fotovoltaické kapacity ročně, uvádí webová stránka Newsweeku.

https://www.guancha.cn/internation/2025 ... 1028.shtml

Pravda může být různá. Absolutní, relativní, částečná, úplná, krutá, sprostá, naprostá, veliká… A každý má tu svou.

Uživatelský avatar
Grif
Sponzor fóra
Příspěvky: 4816
Registrován: 07 úno 2017, 13:04

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Grif » 05 led 2025, 18:10

Jak dnes fungují auta na LPG.Kompletní rozbor.

A proč jsem se já rozhodl pro LPG.Jezdím málo a v zimě hodně málo.S příchodem nového paliva se zelenou složkou,problém z vodou v palivu.A to hlavně v zimě.To byl primární důvod LPG.Sice potřebuji i benzín,ale v nádrži mám 15l benzínu s aditivem a doufám,že to zvládne.Benzín potřebuji jen na zahřátí plynu.A dalším důvodem byl předpokládaný růst cen paliv.
Všechno se dá vysvětlit.Bohužel ne všem.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 871
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od mzprx » 05 led 2025, 18:52

Na to, aby sa voda skondenzovana v nadrzi dala prehnat motorom sa do benzinu odjakziva pridaval etanol, cize lieh. Do benzinov, ktore ho v sebe maju, uz lieh netreba pridavat. Vedlajsim efektom je zvysenie oktanoveho cisla. Nezelanym efektom je zvysenie spotreby o 1-2%, resp. o 1-2% nizsi maximalny vykon. Alkohol je hlavnou zložkou znameho aditiva Velfobin.
https://www.drogeria-vmd.sk/velvana-vel ... nu-450-ml/
Viac hláv - viac kapusty.

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 10992
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od homer » 05 led 2025, 19:16

Cíl snížit do 15 let emise o 90 procent je reálný a proveditelný, upozorňuje Jan Dusík. Téměř se ho podaří splnit díky už přijatým opatřením. „Zbývalo by nám pár procent navíc,“ říká v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

V září se stal klíčovým člověkem v Evropské unii pro zavádění Green Dealu do praxe. Jan Dusík uspěl v náročném výběrovém řízení na zástupce generálního ředitele pro klima v Evropské komisi. I na něm tak bude, jak se pomůže třeba automobilovému průmyslu.

„Automobilky nám říkají, ať zákaz spalovacích motorů hlavně nerušíme,“ tvrdí exministr životního prostředí v české vládě.

V rozhovoru pro Seznam Zprávy Dusík vyjadřuje přesvědčení, že pro zrušení Green Dealu v Evropské unii neexistuje většina

Zadáme klasicky dopadovou studii, jestli trajektorie přechodu na elektroauta odpovídá předpokladům z doby schválení toho rozhodnutí, tedy z roku 2023. Jak dostupné jsou baterie nejnovější generace, jak jsme na tom se sítí dobíjecích stanic, jak se syntetickými palivy a tak dále.

Debata s autoprůmyslem nebude jednoduchá a chceme mu s přechodem na elektroprovoz a s jeho konkurenceschopností pomoct. Pokud se ale podíváme na trend ve světě, je směr k elektrifikaci jasný

Nelze ale udělat rovnítko –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ a tím se vracím na začátek –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ mezi prohlubováním našeho zaostávání za světovou konkurencí a Green Dealem. Naopak, v čistých technologiích je Evropa tradičně silná a měla by na ně vsadit, udělat z nich svůj byznys plán.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahr ... alu-267181

Ekolog
Redaktor
Příspěvky: 251
Registrován: 01 zář 2019, 08:30

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Ekolog » 05 led 2025, 21:33

Pana Dusíka na MŽP pamatuji. Účastnil jsem se jeho placeného školení, o kterém mohu říci, že to byly nesprávně investované peníze. To co jsem chtěl vědět, jsem se nedozvěděl. Na mnou položené otázky mi nepodal odpověď. Možná jsem chtěl vědět hodně. Tento článek mne nepřekvapuje.

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 17957
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od petrp » 07 led 2025, 08:47

Elektromobily táhnou jen s podporou státu
Krize evropského průmyslu těžce dopadá zejména na elektromobily. Zájemců sice na starém kontinentě ubývá, existují ale i výjimky jako Česko či severské země. Prodej tam ale silně ovlivňují pobídky či daňové úlevy, kterými se státy snaží elektromobilitu podporovat.
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/ek ... atu-356848

Tohle ovšem víme od začátku. Bez této podpory by už tento trh dávno zanikl, tak jako v minulosti.....
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 10992
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od homer » 08 led 2025, 10:38

Architekt evropského Green Dealu Frans Timmermans z Nizozemska tvrdí, že je třeba v dekarbonizaci evropské ekonomiky a společnosti pokračovat. Změny mají zaplatit hlavně bohatší Evropané.

„Veřejné peníze šly k lidem, kteří je ve skutečnosti nepotřebovali,“ řekl bývalý místopředseda Evropské komise Financial Times. V současnosti se mají vlády zemí evropské sedmadvacítky zaměřit na dotace pro nejchudší obyvatele, aby se podpořil odklon od fosilních paliv.

Obává se, že pokud nezvítězí v unijních zemích prvek solidarity, kdy bohatí budou za zelenou transformaci platit v rámci daňového systému více než chudí, celý koncept politiky Green Deal zkolabuje. Je ale přesvědčen, že starý kontinent má v této politice pokračovat i přes nesouhlas části společnosti.

Timmermans také odmítá argumenty manažerů některých evropských automobilek, že přechod na elektromobilitu byl v době jeho úřadování v Komisi v letech 2019 až 2023 uspěchán a prosazován na sílu.

Podle něj evropské automobilky ve vývoji elektromobilů zaspaly a nechaly se „předběhnout“ čínskými a jihokorejskými výrobci. Souhlasí nicméně s tím, že v EU chybí dostatečná dobíjecí infrastruktura pro auta s bateriemi.
https://www.hrot24.cz/clanek/frans-timm ... hati-Hb6wN

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49454
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 19 led 2025, 13:51

https://sputnikglobe.com/20250118/ukrai ... 57558.html
Ukrajina prichádza o bohatstvo lítia: Veľká rana pre Západ
Zásoby lítia na Ukrajine sa odhadujú ako jedny z najväčších na svete. Rusko však nedávno uvoľnilo baňu na lítium v Donbase, ktorú EÚ lačne sledovala.
Ukrajina kedysi vlastnila takmer 500 000 ton (až 10 % svetových zásob) lítia, ktoré je dôležitým materiálom pre batérie používané v rôznych zariadeniach, od smartfónov a notebookov až po elektrické vozidlá. Dve z týchto ložísk sú teraz pod kontrolou Ruska.

Aké sú štyri ložiská lítia?
Pod kontrolou Ruska:
1. Ševčenkovo ložisko lítiových rúd (Donecká ľudová republika)
2. Ložisko Krutaya Balka (Záporožská oblasť)

Pod kontrolou Ukrajiny:
1. Ložisko Polokhovskoje
2. ložisko Dobra
(2/7) Podľa štúdie ukrajinskej Štátnej geologickej a podzemnej služby z roku 2018 sa v Ševčenkovom ložisku nachádza 13,8 mil. ton lítiových rúd s obsahom čistého oxidu lítneho až 207 000 ton. pic.twitter.com/zbsth5sp8f
- Sputnik (@SputnikInt) 11. januára 2025
Aké veľké sú?
Ševčenkovo ložisko: Odhadované zásoby 13,8 milióna ton lítiovej rudy (Ukrajinská štátna služba pre geológiu a podzemie, 2018).
Ložisko Krutaja Balka: v súčasnosti je na ňom vyťažených viacero ložísk lítia, napr: Zásoby lítia nešpecifikované, ale vhodné na povrchovú ťažbu.

Ložisko Polokhovskoje: Odhaduje sa 270 000 ton lítia (Štátna komisia pre zásoby Ukrajiny, 2018).
Ložisko Dobra: Dve samostatné lokality, Stankuvatska a Nadiia, s kombinovanými zásobami približne 1,2 milióna ton lítiovej rudy.

Ktoré západné spoločnosti sledujú ukrajinské lítium?
Rod Schoonover, zakladateľ americkej spoločnosti Ecological Futures Group, vyzdvihol ukrajinské zásoby lítia ako strategické aktívum a označil Kyjev za „sľubného partnera“ pre Západ.
Austrálska spoločnosť European Lithium Ltd, ktorú vedie britský podnikateľ Tony Sage, získala v roku 2021 spoločnosť European Lithium Ukraine LLC. Spoločnosť mala povolenia na ťažbu a spracovanie na ložisku Ševčenko.
V januári 2024 spoločnosť European Lithium zaplatila 184 miliónov eur za ložisko Ševčenko, ktoré je teraz pod kontrolou Ruska, ako uviedol Vladimir Rogov, ruský úradník zaoberajúci sa integráciou nových regiónov.

Akú hodnotu majú ložiská?
Ceny lítia sa pohybujú od 8 184 do 12 276 USD za tonu v závislosti od kvality a dynamiky trhu. 13,8 milióna ton lítia z ložiska Ševčenko by malo hodnotu približne 141 miliárd USD v závislosti od trhových podmienok a možnosti ťažby.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49454
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 20 led 2025, 22:51

https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/p ... kazu-take/
Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
Počet incidentů zatím není bůhvíjak vysoký, jenže roste podstatně rychleji než počet takových aut v provozu, což potvrzuje očekávání, že se situace s jejich rostoucím stářím bude zhoršovat. Tomu je ale třeba přizpůsobit řadu věcí, což se víc neděje než děje.

Jak často hoří bateriová auta? Dlouho se hovořilo o tom, že jde o jeden případ na desítky tisíc registrovaných vozů za rok, což nezní jako mnoho. Pokud nad tím ale mávneme rukou, můžeme za banalitu považovat i nehody v jaderných elektrárnách. Však na kolik vážných incidentů za posledních sto let došlo? Přesto před nimi máme respekt pro jejich potenciální vážnost, ostatně Němci kvůli dekádu starému neštěstí v japonské Fukušime raději zavřeli všechny své „jaderky”.

Požár elektromobilu jistě není atomový výbuch nebo něco na ten způsob, také v jeho případě jsou ale potenciální škody s ním spojené nesrovnatelně vyšší než u jiných druhů podobných incidentů - požáry jsou náhlé, velmi intenzivní a standardními prostředky prakticky neuhasitelné. Elektromobilita je nicméně protežována na všech úrovních takovým způsobem, že se z dohledu ztrácí jindy nepřehlížená varování hasičů či pojišťoven, které už delší čas opakují, že průměrné stáří elektromobilů je velmi malé a očekávají, že s jejich stárnutím bude požárů podstatně přibývat.

A zdá se, že se nemýlí, jak uvádí ve své analýze nizozemský NOS s odvoláním na data tamního NIPV (Nederlands Instituut Publieke Veiligheid, Nizozemský institut pro veřejnou bezpečnost)). Ten poukazuje na to, že zatímco v roce 2021 museli hasiči zlikvidovat požár 58 bateriových aut, loni už šlo o 201 incidentů. To je skoro čtyřnásobný vzestup ve velmi krátké době, během níž se dle dat RVO podíl aut tohoto ražení na celkové flotile přibližně zdvojnásobil.

Jinými slovy, počet požárů elektrifikovaných aut všeho druhu (NIPV hází do jednoho pytle vše bateriové, tedy i hybridy) s přibývajícím věkem relativně rychle roste. A loni jich bylo už 201 na 930 tisíc aut v provozu, jeden na asi 4 600 aut a rok. To už najednou není jeden na desítky tisíc vozů ročně, nemluvě o tom, že jeden požár za necelé dva dny v tak malé zemi též není zanedbatelné. Pokud navíc už stávající počet bateriových aut v provozu (9,89 procenta flotily) vede k notnému množství vrásek na čele, co se asi stane ve chvíli, kdy elektromobily již budou stejně běžnými dopravními prostředky jako spalovací auta?

Je to dnes jen teorie, ale kdyby se další vývoj ubíral po současné trajektorii, pak při 50procentním zastoupení takových vozů na celé flotile budeme bavit o řádově tisících požárů bateriových aut za rok. I kdyby šlo „jen” o 2 000 požárů, jsme někde na šesti takových incidentech za den, to se se současnými možnostmi hasičů dá zvládnout snad jen tehdy, kdy je nebude trápit nic jiného.

Není tedy divu, že to NIPV vnímá jako problém, neboť uhašení požáru elektrického auta vyžaduje snadno i stonásobně větší množství vody, ochranné obleky kvůli toxickým plynům či vodní nádrž zabraňující opětovnému samovznícení. Pokud k požáru dojde někde na silnici, je jeho uhašení sice náročné, ovšem zvládnout se dá. Problémem jsou ovšem patrové či podzemní garáže a parkovací domy. Likvidaci takových incidentů Nils Rosmuller z NIPV považuje za „velmi komplikovanou a riskantní“.

I proto se NIPV obává toho, co by teprve mohlo přijít. „Pokud do deseti let bude polovina naší flotily elektrická, pak způsob, jakým jsou garáže navrhovány, již nebude udržitelný,“ říká dále Rosmuller v očekávání popsaného vývoje. Vysoký žár totiž může způsobit jejich narušení, které následně může vést ke kolapsu celého budovy. Jedině uzpůsobení celé stavby elektromobilům je dle NIPV zcela bezpečným řešením, to je ale u stávajících budov prakticky nemožné.

U těch existujících se zdá být jen zákaz vjezdu aut s bateriovým pohonem, což nelze označit za konstruktivní řešení. Ale přibývá jich a přistoupila k němu mimo jiné Technická univerzita v Delftu. Tu těžko může někdo obviňovat z neuvážených a technicky nepodložených rozhodnutí, přesto to udělala. „Pokud takové auto vzplane, nejde ho uhasit a už vůbec ne v garáži,” říká k věci Rob Nijsse, profesor stavebního inženýrství na TU Delft. Požární bezpečnost v parkovacích domech označuje za „zásadní problém”. „A to to stále říkám mírně,” uvádí Nijsse s tím, že stávající opatření v podobě vyhrazených míst na krajích parkovacích domů apod. označuje za „kapku v moři a nesmyslný nápad”.

Jsme tedy pořád na tom samém bodě, vidíme jen další a další dopady stejného omylu - nařizovat elektrické vozy všem hlava nehlava. Vyrobit je jisté není problém, stejně jako je koupit. Horší je už je provozovat, ještě horší je snášet jejich ztrátu hodnoty, cenu pojištění, oprav apod. A k tomu se přidává dnes popsané riziko, které by za jiných okolností též nebylo zanedbáváno a okolí by se postupně přizpůsobovalo rozmachu nového typu aut. Moc tlačit na pilu se nikdy nevyplácelo...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49454
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 24 led 2025, 10:09

https://ekonomickydenik.cz/zajem-o-koup ... y-propadl/

Zájem o koupi tepelných čerpadel v Německu se dramaticky propadl
Jan Hrbáček
Po rekordním roce 2023 se prodeje tepelných čerpadel v loňském roce v Německu prudce propadly – téměř o polovinu – ale průmysl je přesvědčen, že podpůrné mechanismy rychle povedou k výraznému nárůstu nákupů, uvedla to Německá asociace tepelných čerpadel (BWP).

Prodej tepelných čerpadel v roce 2024 klesl o 46 procent ve srovnání s předchozím rokem. Podle Německé asociace tepelných čerpadel je hlavním důvodem nejistota kolem obecního plánování vytápění a povědomí o dotacích na vytápění, které je třeba zlepšit. Průmysl se na nové legislativní období těší s nadšením.

„Po letošním roce je mnoho výrobců v obtížné situaci,“ říká Claus Fest z BWP.

Společnosti podle něj správně reagovaly na prudký nárůst poptávky po tepelných čerpadlech v letech 2022 a 2023 a investovaly více než sedm miliard eur do výrobních linek, kvalifikovaných pracovníků a školicích kapacit po celé Evropě.

Klaus Ackermann, místopředseda představenstva a generální ředitel společnosti NIBE Systemtechnik GmbH v Celle, podotýká: „Naše podniky z průmyslu a obchodu vytvořily pracovní místa v Německu a Evropě. Připravili jsme se tak na tvrdou globální konkurenci a dobře se připravili na trh, který se brzy opět zvedne.“

Ackermann poukazuje na to, že situace teplárenství je reprezentativní pro velkou část středně velkého sektoru v Německu: Celý hodnotový řetězec od výroby přes instalaci až po financování tepelných čerpadel má obrovský inovační potenciál a může stavět na vynikající pověsti. Je však důležité, aby politici i nadále podporovali investice do obnovitelných zdrojů energie.

„Vyzýváme politiky a strany, které kandidují do Spolkového sněmu, aby uznali přechod na vytápění jako příležitost. Zákon o stavební energetice, zákon o plánování vytápění a dotační programy BEG a BEW položily základy klimaticky neutrálního fondu budov. Tyto struktury by měly být zachovány až do zavedení evropského systému obchodování s emisemi pro vytápění a dopravu, jak je plánováno v roce 2027. Použití výsledných výnosů by mělo být vyjasněno v rané fázi, mělo by být navrženo sociálně spravedlivým způsobem, a německá cena elektřiny by tak měla být dále osvobozena od státem regulovaných poplatků.“

Pokud jde o cenu elektřiny, vidí Německá asociace tepelných čerpadel dobré přístupy od všech demokratických stran, jak vysvětluje Martin Sabel z BWP: „Strany zejména uznaly, že financování rozšíření elektrické sítě musí být spravedlivé a v zájmu ochrany klimatu.“

Sabel očekává, že plány budou rychle a důsledně realizovány i po volbách: „Žádné kompromisy v ceně elektřiny – majitelé budov musí být schopni jasně vidět, že rozšíření levné výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů ve skutečnosti vede k poklesu spotřebitelských cen.“

To vyžaduje především řešení síťových poplatků a snížení daně z elektřiny na minimum přípustné podle evropského práva.

Smluvní strany se rozcházejí v zákoně o stavební energetice (GEG). Generální ředitel BWP Sabel upozorňuje, že zákon o stavební energetice má především poskytnout zákazníkům, řemeslníkům a průmyslu potřebnou jistotu při výměně topných systémů. Ať už je postoj k novele zákona z předloňského roku jakýkoliv, zákon vyslal signál o odklonu od obnovitelných zdrojů energie. „Diskuse o zrušení regulací proto vyvolává podráždění mezi průmyslem, živností i stavebníky. Způsobuje zbytečné a škodlivé omezování trhu s vytápěním. Protože řešení jsou již na trhu, protože průmysl a obchod se již dávno přizpůsobily specifikacím.“

Podle Sabela musí platit i nadále: „Od roku 2026 do roku 2028 budou topné systémy využívající fosilní paliva instalovány pouze v případě, že za nimi bude odolný plán pro jejich úplný přechod na obnovitelné alternativy do roku 2045. Nejde jen o ochranu klimatu, ale také o ochranu spotřebitelů před falešnými sliby a špatnými investicemi. Především očekávání, že plynárenské sítě by mohly být ve velkém měřítku přeměněny na vodík, představuje velká rizika z hlediska dostupnosti a nákladů.“

Signály konzistence jsou podle Německá asociace tepelných čerpadel potřebné také při podpoře tepelných čerpadel. Po zásadní změně se dotace teprve začíná projevovat na trhu a v posledních měsících si výrazně získala povědomí a důvěru.

Kromě grantů je podle asociace důležité rozšířit a zlepšit nabídku úvěrů a vytvořit ekonomický rámec pro úspěšné smluvní modely. „Musí být jasné: Dostanou ji i ti, kteří jsou na státní podpoře investice závislí.“
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49454
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 24 led 2025, 10:21

https://www.echo24.cz/a/HRGhY/zpravy-ek ... im-motorum
Jeep či Dodge po katastrofálním roce v USA hlásí návrat k SUV a spalovacím motorům
Americké automobilky Jeep, Dodge a Chrysler oznámily odsunutí výroby nových elektromobilů a znovuuvedení některých legendárních modelů se spalovacím motorem. A to poté, co v čele mateřské automobilky Stellantis skončil Carlos Tavares. Ten kvůli elektromobilitě a konkurenci z Číny prosazoval škrty jak finanční, tak stahování řady modelů z nabídky. Tyto kroky však vedly k propadu podílu na trhu z 12,5 % na 8 %. Nové vedení nyní chce znovu dobýt americký trh a slibuje návrat SUV či modelů se spalovacími motory a hybridů. Informuje například Wall Street Journal.

Legendární značky v prosinci kvůli propadu prodejů dokonce vypadly z první desítky prodejů v USA. Američtí dealeři si stěžovali, že kvůli malému počtu modelů a požadavku Tavarese prodávat automobily s minimem slev mají plné sklady a malé zisky.

Carlos Tavares, který vedl Stellantis od jeho vzniku v roce 2021 po fúzi Fiat Chrysler Automobiles a PSA Group, se zaměřoval na efektivitu a u některých menších značek automobilky to vedlo k výraznému poklesu prodejů. A to především u značek z USA jako Dodge, Jeep či Chrysler. Po konfliktu s Tavaresem kvůli úsporám řada vysokých manažerů v amerických automobilkách skončila.

V posledních měsících však čelila, podobně jako většina evropských automobilek, nebývalé krizi a to i kvůli nezájmu o elektromobily. Například právě v Itálii dokonce pozastavovali výrobu elektroaut kvůli malému zájmu. Otřesy u automobilky pak způsobuje i pád odbytu na čínském trhu a konkurence z Číny.

Kvůli tomu byl nakonec odvolán i Carlos Tavarez. Automobilku nyní dočasně vede John Elkann, který pochází ze slavné italské byznysové rodiny Agnelliů. Ten nyní hlásí změnu strategie a chce znovu dobýt americký trh i tím, že začne znovu prodávat oblíbené modely, které byly v posledních letech zrušeny.

Jeep plánuje nahradit model Cherokee, který kdysi tvořil až 17 % ročních prodejů značky, ale byl na počátku dekády vyřazen z nabídky. Dodge naopak přichází s benzínovou verzí svého slavného modelu Charger, čímž cílí na tradiční zákazníky této kategorie.

Ram, další klíčová značka Stellantis, se rozhodla pozastavit uvedení plně elektrického pickupu a místo toho představí hybridní model s benzínovým motorem.

Nový provozní ředitel pro Severní Ameriku, Antonio Filosa, zdůrazňuje návrat k základům: „Musíme si být jisti, že během příštích 12 měsíců najdeme jasnou cestu k dosažení dvouciferného podílu na trhu,“ uvedl Filosa.

Stellantis mezitím přehodnocuje svou nabídku elektrických vozů, zpozdil vydání dvou vysoce očekávaných modelů a znovu najal některé vedoucí pracovníky, kteří odešli pod Tavaresovým vedením. Mezi nimi je i Tim Kuniskis, bývalý šéf značek Dodge a Ram.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 871
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od mzprx » 24 led 2025, 10:52

V Nemecku, na rozdiel od Slovenska, je obvykle najomne byvanie. Vlastnikovi nezalezi na uspornom vykurovani, cenu jednoducho premietne do najomneho. Preto sa trh rychlo saturoval. V Nemecku je podiel najomneho byvania 53%, na Slovensku 8%.
https://hnonline.sk/finweb/zahranicna-e ... ude-horsie
https://www.asb.sk/development/realitny ... -financuju
https://www.reality.sk/clanok/odborne-a ... te-europy/
Viac hláv - viac kapusty.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9234
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Skeptik » 24 led 2025, 11:01

Měsíční cena, kterou je nájemník ochoten platit, je +/- stejná. Nájemník cenu nájemného a služeb vnímá jako jednu platbu. Čím víc tedy majitel ušetří na provozu bytu, tím víc mu zůstane na nájemném (tedy zisku).
Z tohoto pohledu ztrácí výše uvedený argument smysl.

Důvodem pádu zájmu o TČ není nic jiného než snižující se životní úroveň Němců spolu s velmi vysokou počáteční investicí do TČ (bez dotace).
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11946
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 24 led 2025, 11:12

IMHO asi aj nemci majú merače spotreby pri kúrení a je to zohladnené pri mesačnej spotreba(elektrina, kúrenie, voda) a nie ako fix v nájomnom. I keď pri veľmi úsporných domoch bude tá fixná čiastka za kúrenie väčšie percento z platby za kúrenie a samotná aktuálna spotreba bude menšie percento z celkovej čiastky(takže by nemuseli byť tak motivovaní šetriť a neprekurovať).


P.S. Manželka bola na návšteve u známych v Taliansku(domáci pán talian) mali rodinný dom(prechodné obdobie). Prišla odtiaľ vyzmŕzaná a mne zakázala aby som "domácim" dával otázky ohľadom kúrenia.(asi kúrili na klasických 16°C :wink: ako v Kristiánovi)
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9234
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Skeptik » 24 led 2025, 11:32

Elektriku si nájemník platí sám (kromě té za společné prostory.

Teplo platí nájemníci v plném rozsahu ... jen se jim rozúčtovává na základě podlahové plochy, anebo poměrových měřidel.
V případě lokální výroby tepla pro každou bytovou jednotku pak samozřejmě platí nájemník vše.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

vytrezvitel
Redaktor
Příspěvky: 45
Registrován: 22 srp 2022, 19:53

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od vytrezvitel » 24 led 2025, 11:55

V Německu je hlavně obrovský převis poptávky nad nabídkou. Ve velkých městech, jako třeba Mnichov, přijde na prohlídku inzerovaného bytu klidně stovka zájemců. Investice do TČ je pro pronajímatele náklad, který se na výnosové straně prakticky neprojeví.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9234
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Skeptik » 26 led 2025, 03:04

Nedávno zde padl názor, že se nám elektromobilita skvěle rozjíždí, a že Tesla Model Y byla v roce 2023 již nejprodávanějším autem na evropském trhu.
No, tak teď tu máme předběžné výsledky roku 2024. Roku, kdy organizace, které elektromobily kupovaly na základě befelu, jsou již z velké části saturovány. Roku, kdy prachy na subvencování prodeje elektrokárek pomalu docházejí.
A co vidíme?
Na světlo se pomalu deroucí realitu. "Auto příštího století" bylo na špici nahrazeno "autem z minulého století".
Nejprodávanější auta v Evropě (předběžné výsledky leden–listopad 2024):
Pozice Model Počet registrací Meziročně +/- [%]
1. Dacia Sandero 248.329 +9,9
2. Renault Clio 244.066 +4,4
3. Volkswagen Golf 212.189 +16,9
4. Volkswagen T-Roc 201.246 -2,6
5. Dacia Duster 190.427 +12,5
6. Lada Granta 188.542 -1,6
7. Volkswagen Tiguan 186.730 +12,6
8. Tesla Model Y 184.150 -23
9. Toyota Yaris 178.221 +6,3
10. Škoda Octavia 172.264 +14,7
Zdroj: Focus2Move
https://www.autorevue.cz/levna-dacia-sa ... lu-model-y

TRH SI PROSTĚ VŽDY NAJDE CESTU.

Ale, co v takovém případě udělá správný, přesvědčený, soudruh?
Ano, bojuje svůj prohraný boj dál ... až do úplného sebezničení.
https://www.echo24.cz/a/HWFcf/zpravy-do ... la-bublina
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11946
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 26 led 2025, 11:12

Skeptik píše:
26 led 2025, 03:04
Nedávno zde padl názor, že se nám elektromobilita skvěle rozjíždí, a že Tesla Model Y byla v roce 2023 již nejprodávanějším autem na evropském trhu.
..
U takýchto štatistik dochádza niekedy k určitému skresleniu pretože elektromobilov je len určitá úzka typová ponuka v sortimente. Ostatných automobilov je mnoho krát viac značiek/typov. Takže tá prevážna väčšina kupujúcich spalováky sa delí na mnoho typov ale tých pár elektro nadšencov a elektro vazalov sa rozdelí medzi pár typov elektromobilov a tak z toho vznikne dojem o úspešnosti a predajnosti daného typu.


P.S. V USA je(bolo) najpredávanejšie auto pick-up Ford F-150. :wink:
Ale na uliciach USA nevidíte každé "druhé" auto F-150ku. Pick-up je v USA veľmi užitočné auto ale je ich len úzka ponuka. Ostatných osobákov je mnoho typov takže tie ostatné predaje sa vydelia medzi niekoľko násobne väčšie množstvo typov a značiek aut.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9234
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Skeptik » 26 led 2025, 11:32

Ano, proto je také v první desítce jen jeden elektromobil.
Ale tady jde hlavně o trend.
Či spíše o ideologickou deformaci trhu, která dříve či později skončí, a každý kdo naletěl toho bude litovat.

Na počátku 90-tych let jsem také takto naletěl. V severních Čechách byly vyhlášeny dotace na náhradu uhelných kotlů přímotopy.
Bylo to skvělé, hlavně prome prarodiče ... dotace na počáteční investicí, velmi nízká sazba na elektriku a žádné nošení kýblů s uhlím. Cenově topení přímotopy vycházelo +/- stejně jako hnědým uhlím. První dva roky !!!
Pak šla cena elektřiny nahoru a prarodiče rázem neměli na topení ... a vše se zas předělávalo na uhelný kotel - včetně nových radiátorů. Ty původní se samozřejmě vyřezaly ☹️
Od té doby, ŽÁDNÉ DOTACE !!!
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 871
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od mzprx » 26 led 2025, 11:33

Celosvetovo sa na svete predalo v roku 2024 vyse 17 milionov elektromobilov, co je rocny narast 25%.
https://rhomotion.com/news/over-17-mill ... cord-year/
Celosvetovo najpredavanejsim modelom auta v roku 2024 je, podla doterajsich vysledkov z oktobra, stale Tesla model Y.
Europa tvori len 1/6 svetoveho trhu.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 025-01-14/
https://www.acea.auto/pc-registrations/ ... ket-share/
Viac hláv - viac kapusty.

Odpovědět