Zajímavosti z Vesmírného výzkumu

hans
Redaktor
Příspěvky: 370
Registrován: 09 dub 2022, 17:24

Re: ☕ Zajímavosti z Vesmírného výzkumu

Příspěvek od hans » 07 lis 2024, 19:33

Trochu jinak a obecněji:

(Relativně a ne zrovna) levně (ale nic lepšího nemáme) se dostat na orbitu v současnosti jde dvěma cestami -
1. sekat rakety jak Baťa cvičky, mít na to dobře fungující fabriku (do toho stavu se dostal SSSR v 80. letech, když přimhouříme oko nad "dobře fungující fabrikou", akorát paralelně utrácel ohromné prostředky na raketoplán), dneska se tomu vzdáleně blíží Čína (Rusové měli takové sny s Angarou, sekat bloky jako cvičky a skládat je do různých variant raket jako lego, ale jde jim to strašlivě pomalu, takže nic..)
2. Vyrábět míň raket, ale používat je opakovaně, zejména první stupeň s jeho motory. Cesta SpaceX s jeho Falcony. Opatrně po ní pokukují i jiní.

Obě cesty ve výsledku dají náklady na start cca několik desítek milionů dolarů u rakety nosností odpovídající Falconu 9, tj. cca 20 t na LEO nebo několik tun na GTO. Liší se v tom, že druhá cesta je technicky náročnější (protože znovupoužitelnost) + cena za start je nižší (o 30 % ,viz výše) ale nosnost taky nižší (o 25-33 %, viz výše). Takže ekonomika znovupoužitelnosti je pochybná (a sníženi ceny ani vzdáleně není o slibované dva řády), ale třeba se ji časem podaří zlepšit.

Třetí cesta - raketoplány, se ukázala býti slepou uličkou, jejich znovupoužitelnost byla tak náročná, že finančně to byla katastrofa.

Problém je, že při takové ceně není moc nákladů. Takže žádná revoluce se nekoná. SpaceX si Starlinkem zajistila dosti hodně nákladu pro hodně raket a Číňani a možná i Rusové se tím můžou inspirovat, ale jinak kosmonautika jede ve starých kolejích. (A Starlink se ukazuje býti spíše nekomerční vojenskou záležitostí, než prostředkem jak chudým Afričanům přinést dobrodiní internetů, jak původně tvrdily propagační kecy)

V dohledné perspektivě může revoluci v dopravě na orbitu, a za ní, přinést jedině SpaceX se svým Starshipem. Pokud to bude fungovat a bude to dost levné. Zaručené to není. Musk o zlevnění letů do vesmíru o dva řády mluvil už před mnoha lety v souvislosti s Falcony.. takže jeho kecům se nedá věřit.

Ale Starship je fakt velká kráva, takže by mohl posunout kosmické lety na novou úroveň. Počkáme a uvidíme.

hans
Redaktor
Příspěvky: 370
Registrován: 09 dub 2022, 17:24

Re: Zajímavosti z Vesmírného výzkumu

Příspěvek od hans » 07 lis 2024, 19:38

petrp píše:
07 lis 2024, 17:53
VARUJI TĚ NAPOSLED - dosud jsi nepředložil jediný konkrétní argument a pouze napadáš ostatní.
Mě osobně se nedotkneš - na to zjevně nemáš argumenty, ale chystáš si velmi úrodnou půdu pro BAN za FLAME.

Konkrétní argumenty s odkazy jsem předložil např. v hans » 06 lis 2024, 18:40 . Jenže ty jsi na mnou uvedené ceny a argumenty na nich postavené nereagoval. Vlastně reagoval: agresí. Zbytečným a nesmyslným napadením ("...Neříkal jsem nic o USA, takže ani nečteš co se píše. ...). A když jsem na tvé napadení reagoval pouhým citováním tvých textů - abych ukázal že jsi o USA psal a jak nečteš své vlastní posty - a doprovodil je slovy "komentář netřeba", tak by přiměřená reakce by byla stud, případně omluva. Ty mi vyhrožuješ banem. Za to že ses nechal tak hloupě přistihnout při napadání.

Až po mě jsis našel nějaký ceník, ve kterém byly i v té době už nefunkční a ještě nefunkční rakety a když jsem na to poukázal, tak bych čekal nějaké vysvětlení, ale dočkal jsem se zvýšení agresivity: hrozby banem. Jakože nemám právo poukázat na chyby a nedostatky ceníku kterým argumentuješ? Tak si představuješ diskuzi?


Debata začala mou žádostí o zdroj tvých tvrzení. To není napadání, to je zcela legitimní počátek debaty. Naopak ty jsi na mou žádost nejdříve naprosto bezdůvodně reagoval útočně ("najdi si to sám") a přímým osobním útokem ("nebuď línej") - nejsou právě takové nevyprovokované útoky na osobu zakázané? nebo jsou zakázané jen někomu? a pak mě napadl znova ( "...uděláme to teda jinak - moderně a dle dnešního ducha (asi je ti bližší). Dokaž ty, že to není pravda..."). A poté, co jsi na mne vložil povinnost doložit své tvrzení, jsi naopak mne obvinil z toho, že jsem na samém počátku debaty požádal o doložení tvého tvrzení. Jaktože já nemám právo tebe požádat o doložení tvrzení, zatímco ty to právo máš?

To jako ve tvé sociální bublině debaty probíhají tak, že tví oponenti mají povinnost dokládat své tvrzení, zatímco ty jako jediný a zjevně nadřazený máš právo si vybrat, kdy své tvrzení doložíš, kdy je doložit odmítneš a rozkážeš ostatním aby si to vygůglili a kdy svá tvrzení doložit odmítneš a přikážeš ostatním aby doložili opak. A když jiní doloží, že tvé argumenty nejsou korektní a že je bezdůvodně napadáš, tak je místo argumentace nebo omluvy zabanuješ. To jako vážně? No tak prosím, jseš tu doma, tvoje pravidla, posluž si.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11946
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Zajímavosti z Vesmírného výzkumu

Příspěvek od kenavf » 07 lis 2024, 19:43

Rádovo ti dokáže znížiť náklady prechod z "rakety jednorázovky" na "Falcon9", ale nie z "Falcon9" na "Starship"
90% ceny štartu prvého stupňa je cena samotných motorov s príslušenstvom, samotný korpus rakety s nádržami a palivo sú relatívne lacné. Otvorená je otázka koľko stojí kontrola pred opakovaným štartom. Bolo povedané že je snaha aby to bolo bez rozoberania a len pomocou diagnostiky, či sa zistia nejaké divné signály/data.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Alchymista_B
Redakční rada
Příspěvky: 690
Registrován: 23 pro 2023, 21:14

Re: Zajímavosti z Vesmírného výzkumu

Příspěvek od Alchymista_B » 07 lis 2024, 20:19

zdá sa že uniká princíp znovupoužiteľnosti "á la Musk".
Náklad nie je o 25-33% menší, ale naopak nosnosť rakety, predovšetkým charakteristická rýchlosť prvého stupňa, má veľký prebytok výkonu (>1000m/s) oproti "optimálnej" dvojstupňovej alebo trojstupňovej rakete. (Charakteristická rýchlosť nie je viazaná na nosnosť).

V tomto zmysle je potom cena za "znovupoužiteľnosť" súčtom ceny dodatočného paliva, nádrží a motorov, ktoré zabezpečujú deltaV potrebné na zbrzdenie prvého stupňa a jeho návrat s motorickým pristátím. A samozrejme riadiaceho systému - ale ten je, podobne ako konštrukcia a palivo, v dnešnej dobe relatívne lacný.
Prebytok výkonu motorov a zásoby paliva zároveň zvyšuje spoľahlivosť rakety pri vynášaní nákladov. Proste zlyhanie jedného alebo i niekoľkých motorov prvého stupňa dokáže nosič kompenzovať, hoci i za cenu vlastného zničenia, ale zachráni tak rádovo cennejší náklad a dostane ho na orbitu.

Zníženie ceny "rádovo" sa týkalo predovšetkým porovnania s americkým raketoplánom Space Shuttle, u ktorého cena za vynesenie kilogramu nákladu dosiahla a prevýšila $20 000. Tento prísľub už bol prakticky splnený (so započítaním inflácie od roku 2002).

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 17957
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Zajímavosti z Vesmírného výzkumu

Příspěvek od petrp » 13 lis 2024, 12:04

Nejdéle sloužící družice OSCAR-7 slaví 50 let na oběžné dráze
OSCAR-7, který byl vypuštěn 15. listopadu 1974, pokračuje ve své misi i 50 let po svém vypuštění a slouží jako komunikační prostředek pro radioamatérské operátory po celém světě. Tento radioamatérský satelit je držitelem titulu nejstarší funkční družice, neboť o tři roky předběhl vypuštění sond Voyager 1 a Voyager 2.
OSCAR-7 patří do řady radioamatérských družic známých jako OSCAR (Orbital Satellites Carrying Amateur Radio), které postavili dobrovolníci z Radioamatérské družicové společnosti (AMSAT). Mnozí z těchto přispěvatelů mají vazby na významné americké kosmické organizace, jako je Goddardovo středisko kosmických letů. Inovace společnosti AMSAT vedly k novému využití sekundárního užitečného zatížení pro stabilizaci těžiště při startu. Přestože byl OSCAR-7 zkonstruován převážně na pracovních stolech ve sklepě dobrovolníky AMSAT, musel splňovat přísné normy pro připravenost k letu do vesmíru, aby mohl být začleněn vedle primárního užitečného zatížení NOAA-4/ITOS-G.

OSCAR-7 byl zkonstruován technologií CMOS a inženýři NASA původně předpokládali, že vydrží jen jeden až tři roky, protože jeho součásti nejsou odolné proti radiaci. Družice však nejenže překonala očekávanou životnost, ale také přispěla k významnému pokroku. Umožnila první komunikaci mezi družicemi, a to díky tomu, že obíhala blízko svého předchůdce OSCAR-6, což umožnilo unikátní přenos zpráv mezi družicemi (vzájemně se kmitočtově překrývaly transpondéry obou družic).

Významným úspěchem družice OSCAR-7 bylo její zapojení do počátečního testování dopplerovské lokalizace nouzových signálů. Díky spolupráci s týmy COSPAR/SARSAT byly vysílány a analyzovány simulované vysílače nouzové polohy (ELT), což prokázalo, že průchod signálů družicí může přesně určit polohu majáků. Tato technologie položila základy systému COSPAR/SARSAT, který od té doby přispěl k záchraně více než 57 000 životů při více než 17 000 mimořádných událostech.

Hlavní mise družice OSCAR-7 skončila v roce 1981, kdy selhání baterií přerušilo dodávku energie. V červnu 2002 však po letech nečinnosti nečekaně ožila, což poprvé zjistil radioamatér, jenž identifikoval její telemetrický signál. Toto oživení bylo celosvětově potvrzeno a připsáno možné změně stavu baterie*, která umožnila, aby se do palubních systémů opět dostala sluneční energie.

Družice OSCAR-7, která byla nadšeně nazývána „Šípkovou Růženkou“ mezi družicemi, i nadále přináší vědecké poznatky, včetně potvrzení poruch na oběžné dráze, o nichž vědci NASA již dlouho vyslovovali hypotézy. Navzdory nedávné nepravidelné telemetrii a nepředvídatelnému chování transpondéru zůstává odkaz družice OSCAR-7 jako průkopnické družice.
https://www.spacedaily.com/reports/Long ... t_999.html

"...možné změně stavu baterie*"
Stalo se to, že vadná baterie byla celá léta neustále pod napětím z panelů a nakonec se "přepálil" její interní zkrat, který satelitu bránil v provozu a družice po osvícení panelů na osvětlené straně orbity ožila (byla to velká sláva). Dodnes stále pracuje, i když po každém znovuosvícení panelů dojde k resetu elektroniky a nikdo předem neví, ve kterém módu makonec nastartuje - má totiž na palubě dva transpondery, každý v jiném pásmu (mod A, B).
Více o tomto dědečkovi radioamatérské vesmírné komunikace tady:
https://www.amsat.org/wordpress/wp-cont ... -Guide.pdf
https://www.arrl.org/news/venerable-ao- ... lumination

AO-7_QSL.jpg
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...

Uživatelský avatar
Kalinac
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9591
Registrován: 24 úno 2017, 20:23

Re: Zajímavosti z Vesmírného výzkumu

Příspěvek od Kalinac » 18 lis 2024, 14:24

Šestinohý robot ve vývoji pro budoucí čínské lunární mise
Čínští vědci pracují na vývoji budoucích šestinožných robotů s cílem dosáhnout kvalitativního průlomu v robotech pro průzkum Měsíce. Šestinohý robot nabízí zvýšenou stabilitu, plynulejší pohyb a vynikající nosnost, uvedla v pondělí čínská centrální televize (CCTV).
Když robot šestinožce chodí, zvedá tři nohy najednou, zatímco zbývající tři tvoří stabilní trojúhelníkovou základnu pro podporu těla. Díky tomu může robot udržet stabilitu i v případě poškození jedné nohy.
Robot 6noh.jpg
Tělo robota bude plně ovladatelné, se zvýšenou stabilitou, plynulým pohybem a robustními nosnými schopnostmi, uvedl ve zprávě Gao Feng, profesor na School of Mechanical Engineering na Shanghai Jiao Tong University, který má na starosti vývoj robota.
"Pro budoucí vývoj lunárních robotů jsme také vytvořili integrovaného přistávacího a kráčejícího robota, abychom dosáhli významného průlomu v technologii průzkumu Měsíce," řekl Gao.

https://www.globaltimes.cn/page/202411/1323290.shtml

Pravda může být různá. Absolutní, relativní, částečná, úplná, krutá, sprostá, naprostá, veliká… A každý má tu svou.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11946
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Zajímavosti z Vesmírného výzkumu

Příspěvek od kenavf » 18 lis 2024, 16:06

▲Ako štúdia pohybového mechanizmu OK.
Ale na Mesiaci by sa to tam všetky tie elementy za chvíľu navzájom zodrali. Aj s krytkami spojov proti prachu by to malo ešte stále veľký problém.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11946
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Zajímavosti z Vesmírného výzkumu

Příspěvek od kenavf » 18 bře 2025, 16:53

Co se stane, když atomovka vybuchne na oběžné dráze?
https://vedator.org/2025/03/co-se-stane ... zne-draze/

Nepísali sme tu niekde že účinok atomovej zbrane vo vesmíre by bol relatívne malý pretože jej efekty sa tam nemajú ako šíriť?
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Odpovědět