Viem že nie sú ekvivalenty a neporovnával som ich.
JAKom-24 som len chcel naznačiť že tá epizoda v Rusku bola, vyrobili 40-100 sériových kusov a opustili to.
Otázka bola, prečo sa v USA uchytila a v Rusku nie.(výhody/nevýhody princípu)
Vrtulníky - rôzne
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 12161
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Vrtulníky - rôzne
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 51456
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Vrtulníky - rôzne
IMHO Neni to tak, že konštrukciu tandemov opustili len sovieti - opustili ju všetci, francúzi aj briti, vrátane američanov - žiadne nový typ už nevznikol.
Tandemová konštrukcia sa proste "neujala" - v päťdesiatych rokoch, okolo obdobia korejskej vojny vzniklo cca desať-pätnásť typov, ale ich výroba neprežila začiatok šesťdesiatych rokov. Ch-47 Chinook je tak vlastne prežívajúci dinosaurus. Ostatne - je to jedna z posledných konštrukcií tandemov.
Prečo prežil? Ako som už uviedol - je celkom dobrý pre službu na lodiach (alebo spoluprácu s loďami). To je u americkej armády dôležitá výhoda.
A možno tiež kvôli "obrovskej" kabíne - nákladový priestor zaberá takmer celý trup a je veľmi dobre prístupný veľkou zadnou rampou, nakládka je jednoduchá a bezpečná.
Tandemová konštrukcia sa proste "neujala" - v päťdesiatych rokoch, okolo obdobia korejskej vojny vzniklo cca desať-pätnásť typov, ale ich výroba neprežila začiatok šesťdesiatych rokov. Ch-47 Chinook je tak vlastne prežívajúci dinosaurus. Ostatne - je to jedna z posledných konštrukcií tandemov.
Prečo prežil? Ako som už uviedol - je celkom dobrý pre službu na lodiach (alebo spoluprácu s loďami). To je u americkej armády dôležitá výhoda.
A možno tiež kvôli "obrovskej" kabíne - nákladový priestor zaberá takmer celý trup a je veľmi dobre prístupný veľkou zadnou rampou, nakládka je jednoduchá a bezpečná.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9541
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Vrtulníky - rôzne
Jako vše, i tandemová konstrukce rotorů má své plusy a mínusy.
PLUSY
- větší nákladová kabina s lepším tvarem ... zvláště pro přepravu palet nebo vozidel;
- menší citlivost na vyvážení, a tím i rozložení nákladu;
- lepší podélná stabilita;
- lepší (100%) využití výkonu motorů (není potřeba ocasní rotor / tryska);
- menší průměry rotorů a tím i větší skladnost.
MÍNUSY
- složitá, a tím i poruchovější, konstrukce;
- nutnost synchronizace obou rotorů;
- problematické řešení vysazení jednoho motoru - buď vypnutí i druhého a přechod do autorotace (tj nouzové přistání), a nebo složité a těžké mechanické propojení motorů (viz Chinook);
- vzájemné ovlivňování obou rotorů;
- nižší obratnost, zvláště při vzletu a přistání - nutnost natáčení celého vrtulníku, ne jen kabiny.
Ve všeobecnosti lze říci, že při běžném používání jsou všechny výhody tandemového uspořádání nosných rotorů eliminovány jejich nevýhodami ... což je i důvod proč od nich všichni, s výjimkou USA, ustoupily.
Proč USA ne?
Jednak asi kvůli těm lodím. Navíc Chinook je už zavedený, a tak nemá cenu ho měnit. Nové vrtulníky této koncepce již nevznikly ani v USA.
A proč byl vůbec Chinook zaveden? No protože Usáci prostě milují dělat věci složitě ... viz Osprey
PLUSY
- větší nákladová kabina s lepším tvarem ... zvláště pro přepravu palet nebo vozidel;
- menší citlivost na vyvážení, a tím i rozložení nákladu;
- lepší podélná stabilita;
- lepší (100%) využití výkonu motorů (není potřeba ocasní rotor / tryska);
- menší průměry rotorů a tím i větší skladnost.
MÍNUSY
- složitá, a tím i poruchovější, konstrukce;
- nutnost synchronizace obou rotorů;
- problematické řešení vysazení jednoho motoru - buď vypnutí i druhého a přechod do autorotace (tj nouzové přistání), a nebo složité a těžké mechanické propojení motorů (viz Chinook);
- vzájemné ovlivňování obou rotorů;
- nižší obratnost, zvláště při vzletu a přistání - nutnost natáčení celého vrtulníku, ne jen kabiny.
Ve všeobecnosti lze říci, že při běžném používání jsou všechny výhody tandemového uspořádání nosných rotorů eliminovány jejich nevýhodami ... což je i důvod proč od nich všichni, s výjimkou USA, ustoupily.
Proč USA ne?
Jednak asi kvůli těm lodím. Navíc Chinook je už zavedený, a tak nemá cenu ho měnit. Nové vrtulníky této koncepce již nevznikly ani v USA.
A proč byl vůbec Chinook zaveden? No protože Usáci prostě milují dělat věci složitě ... viz Osprey

"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire