Vrtulníky - rôzne

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 12161
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vrtulníky - rôzne

Příspěvek od kenavf » 18 črc 2025, 22:41

Viem že nie sú ekvivalenty a neporovnával som ich.
JAKom-24 som len chcel naznačiť že tá epizoda v Rusku bola, vyrobili 40-100 sériových kusov a opustili to.
Otázka bola, prečo sa v USA uchytila a v Rusku nie.(výhody/nevýhody princípu)
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 51458
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vrtulníky - rôzne

Příspěvek od Alchymista » 18 črc 2025, 23:04

IMHO Neni to tak, že konštrukciu tandemov opustili len sovieti - opustili ju všetci, francúzi aj briti, vrátane američanov - žiadne nový typ už nevznikol.

Tandemová konštrukcia sa proste "neujala" - v päťdesiatych rokoch, okolo obdobia korejskej vojny vzniklo cca desať-pätnásť typov, ale ich výroba neprežila začiatok šesťdesiatych rokov. Ch-47 Chinook je tak vlastne prežívajúci dinosaurus. Ostatne - je to jedna z posledných konštrukcií tandemov.
Prečo prežil? Ako som už uviedol - je celkom dobrý pre službu na lodiach (alebo spoluprácu s loďami). To je u americkej armády dôležitá výhoda.
A možno tiež kvôli "obrovskej" kabíne - nákladový priestor zaberá takmer celý trup a je veľmi dobre prístupný veľkou zadnou rampou, nakládka je jednoduchá a bezpečná.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9541
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vrtulníky - rôzne

Příspěvek od Skeptik » 19 črc 2025, 09:51

Jako vše, i tandemová konstrukce rotorů má své plusy a mínusy.

PLUSY
- větší nákladová kabina s lepším tvarem ... zvláště pro přepravu palet nebo vozidel;
- menší citlivost na vyvážení, a tím i rozložení nákladu;
- lepší podélná stabilita;
- lepší (100%) využití výkonu motorů (není potřeba ocasní rotor / tryska);
- menší průměry rotorů a tím i větší skladnost.

MÍNUSY
- složitá, a tím i poruchovější, konstrukce;
- nutnost synchronizace obou rotorů;
- problematické řešení vysazení jednoho motoru - buď vypnutí i druhého a přechod do autorotace (tj nouzové přistání), a nebo složité a těžké mechanické propojení motorů (viz Chinook);
- vzájemné ovlivňování obou rotorů;
- nižší obratnost, zvláště při vzletu a přistání - nutnost natáčení celého vrtulníku, ne jen kabiny.

Ve všeobecnosti lze říci, že při běžném používání jsou všechny výhody tandemového uspořádání nosných rotorů eliminovány jejich nevýhodami ... což je i důvod proč od nich všichni, s výjimkou USA, ustoupily.
Proč USA ne?
Jednak asi kvůli těm lodím. Navíc Chinook je už zavedený, a tak nemá cenu ho měnit. Nové vrtulníky této koncepce již nevznikly ani v USA.
A proč byl vůbec Chinook zaveden? No protože Usáci prostě milují dělat věci složitě ... viz Osprey :wink:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Odpovědět