Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Odpovědět
Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 53800
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 16 říj 2025, 21:32

https://ekonomickydenik.cz/vodik-baterie-senat/

Srážka s realitou: Kamionů na elektrický pohon jsou 2 %. „To číslo říká vše.“
Elektrický pohon v Evropské unii využívá jen zlomek těžkých nákladních automobilů, přechod na vodík stagnuje. Plány na masivní rozvoj vozidel s alternativním pohonem naráží na realitu. Zájem investorů i dopravců slábne, v Senátu to uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Podle plánů Evropské komise mají do roku 2030 až 45 procent nových nákladních vozidel, autobusů a autokarů tvořit modely s nulovými emisemi. Do roku 2035 by to mělo být 65 procent.

Příliš ambiciózní?
Ministr Kupka při projednávání evropských plánů v Senátu upozornil, že na konci loňského roku měla v Evropské unii bateriový pohon pouze dvě procenta všech nákladních automobilů. „To číslo je všeříkající. Je jasné, že není reálné s ohledem na technologický vývoj v předpokládaném čase snadno zajistit výměnu současných spalovacích motorů za bateriové varianty,“ uvedl.

Podle Evropské komise majitelé v roce 2024 zaregistrovali okolo 7500 bateriových nákladních automobilů (jde o 2,3 % všech registrací).
GrafVozový park nákladních automobilů a nové registrace. Zdroj: EAFO, konec roku 2024. Foto: Evropská komise

Příliš ambiciózní mají být také evropské plány ohledně vodíku. „Zpráva (Evropské komise pozn. red.) říká, že přechod na vodík zažívá spíše odliv zájmu jak investorů, tak dopravců,“ pokračoval Kupka. Daleko pravděpodobnější tak je, že se Evropa bude ubírat cestou elektrických nákladních vozidel.

První modely vozidel s vodíkovým spalovacím motorem vstupují na trh v rámci malosériové výroby až letos.

Vodík a technologické problémy
Na problémy s vodíkem upozornil i zpravodaj materiálu senátor Petr Štěpánek (STAN). „Záměry s využitím alternativního paliva typu vodík narážejí na velké technologické problémy. Řada projektů, které se tím začaly zabývat, končí. Tím pádem se oddaluje možnost toho využití,“ uvedl.

Podle Kupky by Evropská unie měla být mnohem víc nakloněna technologické neutralitě. Zaměřit by se měla na další alternativní paliva. Uvedl, že může jít o biometan, pokročilá biopaliva nebo syntetická uhlíkově neutrální paliva. Zda mají, nebo nemají budoucnost, má ukázat vývoj a testování. Podle Kupky je to možnost, jak dospět ke snižování uhlíkové zátěže.

„Opakovaně se ukázalo a byl to jeden z našich silných argumentů i v případě změny normy Euro 7, že cesta k absolutní nule má často ve výsledku kontraproduktivní efekt,“ poznamenal.

Infrastruktura a alternativní paliva
Jako smysluplné vidí rozšiřování infrastruktury a tlak na to, aby Evropa otevírala cestu k dalším novým technologiím s technologicky neutrálním přístupem. Podle zprávy Evropské komise bylo do konce roku 2024 v Evropské unii instalovaných přibližně 140 tisíc veřejně přístupných dobíjecích bodů se stejnosměrným proudem, z toho více než 65 tisíc bodů s výkonem od 150 do 350 kW a více než 16 tisíc bodů s výkonem nad 350 kW.
GrafVozový park nákladních automobilů v EU. Zdroj: EAFO, konec roku 2024. Foto: Evropská komise

Většina dobíjecí infrastruktury je podle Komise sice určená pro osobní a dodávková vozidla, ale pokud to rozměry dobíjecího bodu a okolní prostor dovolí, mohou ji využívat i elektrická těžká vozidla, píše se ve zprávě.

Podle cílů Komise by měla být do roku 2030 hlavní silniční síť (TEN-T) infrastrukturou pro dobíjení a čerpání vodíku plně pokrytá. Podle senátora Petra Štěpánka je to ale těžko realizovatelné.

„Ve svém doporučení k vyjádření Senátu vyzýváme Komisi k přezkumu nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva,“ uvedl Štěpánek. Většinou 50 hlasů také dnes senátoři usnesení schválili.
Nepředbíhat vývoj

Senát zároveň doporučil zvážit přezkum nařízení, kterým se stanoví výkonnostní normy pro emise CO2 pro nová těžká vozidla a autobusy, a to do konce roku 2027. Komise má zároveň podle usnesení důsledně dodržovat technologicky neutrální přístup a využít potenciál všech alternativních pohonů a paliv.

Kupka před senátory uvedl, že by evropská politika neměla v oblasti těžké dopravy předbíhat technologický vývoj, ale naopak ho podporovat. Přechod k nízkoemisní dopravě má probíhat způsobem, který zachová konkurenceschopnost dopravního sektoru a také průmyslu v Evropě.
Žiadny papaláš EU sa nenecháva rozvážať elektromobilom.
Vot vsio, što nado znať :mrgreen:
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 11462
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od homer » 17 říj 2025, 15:51

Dosáhli jsme našeho cíle, proto je čas zrušit veškerá zvýhodnění. Tak by se dal parafrázovat výrok norského ministra financí směrem k elektromobilům. V severské zemi se už prakticky jiná než bateriová auta neprodávají, za necelé dva roky ale může být klidně všechno jinak. Norové se totiž plánují zbavit výrazného daňového zvýhodnění elektromobilů.

A od roku 2027 pak budou 25procentnímu DPH podléhat všechna elektroauta bez rozdílu. Čistě z pohledu DPH už tak nebude rozdíl mezi Elroqem a naftovou Octavií. Důvod je prostý: "Měli jsme cíl, aby do roku 2025 byla všechna prodaná auta elektrická. Letos mají elektromobily podíl 95 procent, můžeme tedy říct, že cíl byl splněn. Proto přišel čas zrušit všechna zvýhodnění," řekl ministr financí Jens Stoltenberg.

Norská vláda pak v prohlášení pro média uvedla, že daňové zvýhodnění mělo být původně nástrojem, jak elektrifikovat zemi. Teď se ale z výjimky podle ní stal už jen dotační nástroj, stojící státní pokladu 17,5 miliardy norských korun (přes 36 miliard korun).

"Pro státní pokladnu ani životní prostředí není dobré podporovat nákup osobního auta před ostatním zbožím," vysvětluje Stoltenberg

Pokud byste čekali, že se od příštího roku začnou Norové vracet ke spalovacím motorům, i na to šéf státní kasy myslel. Dodatečná jednorázová daň pro auta se spalovacím motorem, která se počítá z hmotnosti a emisí CO2 a NOx, se totiž zvedne o 20 až 30 tisíc norských korun (asi 41 až 62 tisíc korun). Zvýšit se má i zdanění fosilních paliv. Elektromobily tak i po úplném zrušení výjimky z DPH budou nadále výrazně výhodnější.
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/au ... 1f6b220ee8

zmiri
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 8385
Registrován: 07 úno 2017, 16:42

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od zmiri » 22 říj 2025, 14:25

Nedávno se tu probíraly kliky. Tak jiný případ, hezky s videem...
Muž uhořel v havarovaném voze Xiaomi, na vině mají být elektrické kliky dveří
Řidič nepřežil požár Xiaomi SU7 v čínském Čcheng-tu, a to navzdory snahám kolemjdoucích ho z auta vytáhnout. Elektrická klika dveří totiž nefungovala.
https://www.novinky.cz/clanek/auto-muz- ... i-40544639
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.

Odpovědět